Item over oplichting door paardenverkoopster op tv *CLIP*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 14:18

net even het filmpje gekeken.
Volgens mij herken ik haar, kan iemand pb-en wie het is?
Ik ben erg benieuwd.

charlottelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 14:19

ik denk dat iedereen het er nu wel mee eens is dat het niet slim is om

A) een paard te kopen zonder die vooraf te laten keuren en
B) dat het ook merkwaardig is om wederom je te laten oplichten door een ontvangstbewijs te tekenen terwijl je het geld nog niet gekregen hebt. ( eerst overhandigen geld, dan paard gaan laden lijkt mij )
C)het meisje best redelijk was qua prijs met de verwachtingen die ze had bij het paard

Maar ik vraag me nu ook erg af wat er gaat gebeuren? Vind het qua programma een beetje 'zwak' item omdat het nogal een open eind heeft. Het is nu meer als waarschuwing voor anderen, dan dat meisje er iets aan heeft....

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 14:34

ik vind het raar dat mensen denken dat een goedkoop paard slecht is!!

met een betaalbaar paard kun je leuk rijden! en als je de afspraken maakt met de handelaar verwacht je dat er eerlijk gehandeld wordt. wat die afspraken ook mogen zijn!

ookal koop je een shetlander van 500 euro. als je een paard koopt mag je ervan verwachten dat hij gezond is (zover ze kunnen zien) naar eer en geweten handelen.

volgens mij moet er meer naar dit bericht gekeken worden dat er niet aan afspraken wordt gehouden.
niet naar de aankoopprijs van het paard.

of heb ik het mis?
Laatst bijgewerkt door jolanda20 op 15-02-10 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 14:41

Love_Uggs schreef:
Nee Nikita het is zeker niet slim, maar deze mensen, en dat vind ik ook logisch, hadden vertrouwen in de verkopers en hebben ook op goed vertrouwen deze afspraak gemaakt. Is er ondertussen al een oplossing gekomen voor dit probleem? Heeft het meisje haar geld al terug?

hoe goed mensen ook overkomen ik laat mijn paard daar keuren op hun terrein en als het word afgekeurd koop ik het paard niet. ik ga niet eerst een paard kopen en dan pas laten keuren. dat is gewoon het stomste wat je kan doen want die oude eigenaar kan zeggen ja maar toen het paard hier gekeurd werd was er niks aan de hand en nu bij jou wel.

Fenne

Re: Item over oplichting door paardenverkoopster op tv *CLIP*

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 14:56

De verkoopster had gezegd dat het paard 100x gekeurd mocht worden en dat het toch wel goedgekeurd zou worden.
Wel een beetje raar dat ze het paard op laat halen en meteen naar de slacht gaat. Ze heeft zich dus niet aan haar afspraak gehouden. Gewoon oplichting.
Heel erg vervelend voor die mensen zeg!
Als iemand weet wie dat meisje is dan hoor ik dat ook graag via pb. Misschien dat ik iets voor haar kan doen in plaat van hier te oordelen dat ze dom geweest is om het paard niet vooraf te laten keuren. Ik hoor graag van degene die het weet of het meisje zelf!

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:01

He bahh...

misskiry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:05

Paard vooraf keuren is het makkelijkste. Goedkeuren is voor de koper, afkeuren voor de verkoper.

Alleen heb ik die fout ook gemaakt alsnog... paard werd goedgekeurd (natuurlijk dierenarts uit hun omgeving die ik niet ken...). Na nare dingen ontdekt te hebben over me paard weer laten keuren en toen werd hij door 1 afgekeurd en door 1 goedgekeurd voor recreatie. Ik denk dat het altijd lastig blijft....

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:16

blijkt maar wwer dat je NOOIT! moet tekenen voor iets wat je moet ontvangen voordat je het ontvangen hebt.

wel triest dat er nog steeds zulke mensen op de wereld rondlopen die van andermans onwetendheid willen profiteren ten koste van een paard. erg jammer weer

priamos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:22

Ik heb het gister ook gezien.

Helaas moet ik mededelen dat Melanie een vriendin van mij is.

Ze zocht gewoon een leuk paard waar ze mee recreatief kon rijden.
En ze heeft lang gespaard voordat het eindelijk zover was. Ze had het paard een week op proef.
Na deze week is die gekeurd.

In het paspoort stond helemaal niks over de benen. Het paard zag er idd slecht uit, ingevallen en stijf.
Ik heb het paard van dichtbij meegemaakt.

Melanie zit niet op bokt.

In de reconstructie is een kleine greep gedaan hoe het die dag is afgespeeld.

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:23

Kohtje is toch de koper?
Althans zegt ze dat ze dat is op pagina 2?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:30

Love_Uggs schreef:
Nee Nikita het is zeker niet slim, maar deze mensen, en dat vind ik ook logisch, hadden vertrouwen in de verkopers en hebben ook op goed vertrouwen deze afspraak gemaakt. Is er ondertussen al een oplossing gekomen voor dit probleem? Heeft het meisje haar geld al terug?

Vertrouwen hebben in verkopers en op goed vertrouwen afspraken maken ís tegenwoordig niet meer logisch en bovenal gewoon behoorlijk dom (sorry dat ik het zo zeg maar zo zie ik het gewoon).
Er zijn tegenwoordig zóveel oplichters bezig, niet alleen in de paarden maar met alles. Als je dan nog ouderwets op 'goed vertrouwen' koopt dan ben je niet logisch maar dom bezig.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:32

charlottelot schreef:
ik denk dat iedereen het er nu wel mee eens is dat het niet slim is om

A) een paard te kopen zonder die vooraf te laten keuren en
B) dat het ook merkwaardig is om wederom je te laten oplichten door een ontvangstbewijs te tekenen terwijl je het geld nog niet gekregen hebt. ( eerst overhandigen geld, dan paard gaan laden lijkt mij )
C)het meisje best redelijk was qua prijs met de verwachtingen die ze had bij het paard

Maar ik vraag me nu ook erg af wat er gaat gebeuren? Vind het qua programma een beetje 'zwak' item omdat het nogal een open eind heeft. Het is nu meer als waarschuwing voor anderen, dan dat meisje er iets aan heeft....

Dat viel mij ook op inderdaad..... of nee het kwam er op neer dat de ontvangsbevestiging door de rechter vernietigd kon worden wegens bedrog (logisch juridisch gevolg) en 'dat het dan allemaal goed zou komen, zaak dus opgelost'. Zo werd het letterlijk gezegd.
Tsja..... vaak is daarmee de kous ook nog niet af, maargoed.

priamos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:32

Krissie0 schreef:
Kohtje is toch de koper?
Althans zegt ze dat ze dat is op pagina 2?

Nee kohtje is niet de koper.
Dat ging over het feit. Kosten van het keuren.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:35

jolanda20 schreef:
ik vind het raar dat mensen denken dat een goedkoop paard slecht is!!

met een betaalbaar paard kun je leuk rijden! en als je de afspraken maakt met de handelaar verwacht je dat er eerlijk gehandeld wordt. wat die afspraken ook mogen zijn!

ookal koop je een shetlander van 500 euro. als je een paard koopt mag je ervan verwachten dat hij gezond is (zover ze kunnen zien) naar eer en geweten handelen.

volgens mij moet er meer naar dit bericht gekeken worden dat er niet aan afspraken wordt gehouden.
niet naar de aankoopprijs van het paard.

of heb ik het mis?

Je hebt als koper een onderzoeksplicht, werd ook duidelijk genoemd. Betekent dat je bij voorbaat al op je hoede moet zijn. Wie 's nachts in het één of andere café een leuke auto krijgt aangeboden voor €500,= waarvan het kentekenbewijs ook misschien wel mist, moet direct bij zichzelf gaan afvragen: 'is die prijs niet een beetje véels te weinig voor die auto?'. Koop je dan toch, dan heb je vaak niet aan je onderzoeksplicht voldaan. Uit de vage omstandigheden kun jij al min of meer afleiden dat 'het zaakje stinkt'. Je dient dan af te zien van de koop, of vaak zelf de consequenties er van te dragen.

En dat je gewoon op goed vertrouwen af moet kunnen gaan op de verkopers, ongeacht wat voor afspraken dan ook, zo zie jij het misschien, maar dat is klinklare onzin, ook juridisch gezien. Ene partij koopt, andere partij verkoopt en beiden hebben een bepaalde mate van verantwoordelijkheid hiervoor; als jij je makkelijk laat oplichten dan is dat meestal je eigen probleem, en dat vind ik ook niet meer dan logisch. Natuurlijk kon meisje niet álles hebben voorzien, maar ook het meisje heeft dus totaal niet verstandig gehandeld.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:37

Fenne schreef:
De verkoopster had gezegd dat het paard 100x gekeurd mocht worden en dat het toch wel goedgekeurd zou worden.

en dat zijn dus leuke verkooppraatjes waar je niet zomaar op in moet en mag gaan.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:39

Whoo dat is dus mooi klote om het zo maar even te zeggen.
maar wel dom dat je het paard niet van te voren laat keuren,
ook al komt de verkoper nog zo betrouwbaar over.
als je het paard eerst op proef neemt of bij jezelf thuis laat keuren.
was het wel handiger geweest als het zwart op wit stond met beide handtekeningen er onder.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:40

Priamos: waarom hebben ze niemand meegenomen met verstand van paarden?
Persoonlijk vind ik dat ze wel heel veel steken hebben laten vallen. Ben benieuwd hoe het afloopt, voor mijn gevoel staan ze erg zwak, maar ja, ik ben geen jurist.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:41

priamos schreef:
Ik heb het gister ook gezien.

Helaas moet ik mededelen dat Melanie een vriendin van mij is.

Ze zocht gewoon een leuk paard waar ze mee recreatief kon rijden.
En ze heeft lang gespaard voordat het eindelijk zover was. Ze had het paard een week op proef.
Na deze week is die gekeurd.

In het paspoort stond helemaal niks over de benen. Het paard zag er idd slecht uit, ingevallen en stijf.
Ik heb het paard van dichtbij meegemaakt.

Melanie zit niet op bokt.

In de reconstructie is een kleine greep gedaan hoe het die dag is afgespeeld.

Heftig zeg...
Nou goed, ik hoop van harte dat ze alsnog een keer tegen een leuk paardje aan loopt, ik wens haar veel sterkte, verwijt haar niets persoonlijks maar hoop wel dat ze hier van geleerd heeft en nu dus ook weet hoe je dit het beste wel kan aanpakken :)
Ze heeft inderdaad de nodige steken laten vallen, oplichting is héel vervelend maar met een paar (vaak toch wel redelijk simpele) voorzorgsmaatregelen zorg je er ook beter voor dat oplichting een stuk moeilijker is. In haar situatie bood zij hier wel degelijk een vrij grote kans toe....

priamos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:47

Ze heeft wel iemand meegenomen met verstand.

Ik heb zelf de filmpjes gezien die ze toen hebben gemaakt waar die gewoon weg stijf liep. Zat slecht in z'n vacht maar verder was er weinig te zien.
Toen ze het paard op proef had kwamen ermeer dingen na voren. Waardoor ze het paard na een week hebben laten keuren.

@Joyciej007, Ze weet het nu ook dat ze voortaan beter uit moeten kijken en dingen anders moet doen. Maar we kunnen het niet terug draaien.

priamos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:50

Maar wat ik wel moet zeggen de foto's die ze laten zien zijn toen gemaakt net voordat het paard wegging.

Het stukje waarin ze erop rijd is van de paar keer dat ze daar was gaan kijken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:51

Ja tuurlijk kun je het niet terugdraaien, kon dat idd maar.
Maar ben van mening dat je dit soort dingen niet vaak genoeg kan benadrukken want het is al zóveel gebeurd en zóvaak is het al gezegd; éerst keuren dan kopen. En je ziet het dus nog steeds opnieuw gebeuren. Vandaar dat het imo niet vaak genoeg gezegd kan worden, misschien voorkom je dit soort vreselijke situaties dan wel in de toekomst.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:53

Dan zou ik haar adviseren de volgende keer iemand anders met verstand mee te nemen.
Op dat filmpje loopt het paard gewoon echt niet normaal.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:55

In ons geval:
Je kunt een paard laten keuren in een straal van 30 km rondom de stal waar het paard zich bevind in een dierenarts van jouw keuze.
Bij de keuring dien je er wel op de letten of op het keuringsrapport recreatiepaard staat of sportpaard.
Deze eisen zijn toch écht anders en een rechter kijkt hier ook naar als er discussie is.
Keuringen zijn moment opnames! Net als APK auto !! Dan kan er niks mee zijn en 2 maanden later wel!
Dit was wellicht een hele dure les voor Melanie, ik hoop dat dit alles haar in de toekomst bespaard blijft.
Keuren door een onafhankelijke partij en pas als de keuring oké is paard opladen en betalen.
Niks weken op proef, gewoon een paar keer bij de verkopende partij langs gaan en uitproberen, kun je gelijk zien hoe alles daar gaat!
Geen risico nemen het is en blijft levende have!

priamos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 15:58

Ja jullie hebben gelijk eerst Keuren dan kopen.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 16:03

Enkel alleen nog de openingspost gelezen, het filmpje nog niet gezien, maar het eerste wat er in mij op komt is "Hoe dom kan je zijn?!"

Het pas laten keuren na aankopen kan ik nog wel enigzins inkomen i.v.m. eigen dierenarts, maar de afspraken die daarover zijn gemaakt zou ik dan op papier laten zetten. Maar wat ik helemaal niet snap is dat ze een papier ondertekend waarop staat dat ze € 1500,- heeft terug ontvangen die ze helemaal niet ontvangen heeft :? Zoiets onderteken je toch pas op het moment dat je het ook daadwerkelijk ontvangen hebt :o?

Erg sneu voor het meisje, maar ik ben bang dat ze naar haar geld kan fluiten. Ze heeft tenslotte zelf een handtekening gezet op een papier waarop ze verklaard het geld terug te hebben gekregen. Niet zo slim helaas.