"Paardensector geeft een totaal verkeerd signaal af"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82Jarig

Re: "Paardensector geeft een totaal verkeerd signaal af"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:33

Ik reageer overigens op Santana, ben aan het internetten via mobiel, werkt niet zo makkelijk... Dus excuses. :-)

santana67

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:36

Niet doelbewust hoe bedoel je als je beetje logisch nadenkt
begrijp je toch ook wel wat een klappen een paard maakt
bij het neerkomen van een hindernis je kan mijn niet wijs maken dat dat geen schade aanricht aan de pezen en botten.
Vanwaar al die peesblessures niet van het lekker in de wei lopen
toch?Misschien niet doelbewust maar mensen mogen er wel meer over nadenken. Sommige paarden gaan van hand tot hand
omdat niemand er mee overweg kan en beland uiteindelijk bij de slager meestal door menselijk toedoen is dat ook geen mishandeling.

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:39

Ik las op de website van het KVTH:

Begin oktober 2008 is er tevens een motie, betreffende het coupeerverbod, aangeboden aan de Kamer

Positie en standpunt K.V.T.H.:

Sedert het in werking treden van het vernieuwde ingrepenbesluit in 2001 heeft de K.V.T.H. het
standpunt ingenomen zich hier aan te houden. Dit gaf veel verzet bij een groot deel van “de
aanhangers van het authentieke trekpaard”. Deze groep heeft destijds op eigen initiatief een comité
gevormd en zij hebben de mogelijkheid gevonden om op legale wijze in het buitenland te laten
couperen. Tevens heeft dit comité, op verzoek, bevestigd gekregen door het ministerie van LNV, dat
de K.V.T.H. de paarden toe moet laten op haar exterieurkeuringen, indien aantoonbaar is dat de
ingreep is uitgevoerd in een land, waar dergelijke ingrepen zijn toegestaan. Oftewel artikel 41 geldt
niet voor paarden, die onder deze voorwaarden een ingreep hebben ondergaan. De K.V.T.H. heeft zich
hier met behulp van juridische ondersteuning tegen verzet, echter zonder succes.

Het stamboek stelt dat ze gecoupeerde paarden niet mag weigeren. Je kunt ze natuurlijk wel wat lager laten eindigen in de keuring. De jury's instrueert de vereniging zelf.

Minister Verburg naar aanleiding van Kamervragen hierover:

Bovendien ontbreekt een juridische basis om het onmogelijk te maken gecoupeerde veulens in te
schrijven in stamboeken. Artikel 76 van de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren (hierna: de
wet) biedt weliswaar de mogelijkheid om eisen te stellen waaraan dieren moeten voldoen om voor
inschrijving in een stamboek in aanmerking te komen, maar dergelijke regels kunnen uitsluitend
ter bevordering van de raszuiverheid of ter verbetering van de raskenmerken worden gesteld

Wetten kunnen aangepast worden aan moderne normen. Het wordt tijd.

Iris82Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:43

Dan wordt 't hoog tijd inderdaad de wet zo aan te passen dat er ook eisen gesteld kunnen worden als dat 't welzijn ten goede komt oid. @Santana: en van roken ga je dood. Nogmaals: het heeft geen zin om het ene leed met het ander goed te praten...
Laatst bijgewerkt door Iris82 op 09-02-10 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

santana67

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:46

Iris82 schreef:
Ik vind jouw verhaal niet goed onderbouwd helaas. Het vergelijken van andere dingen die dieren leed toe brengen is geen excuus voor het toestaan of goedpraten van het couperen. Daarnaast als de dieren niet meer op de keuring mogen komen zonder staart is het bullshit dat mensen dan zelf gaan snijden...

Ik praat het couperen ook niet goed maar als je iets verbied
gaan mensen het illegaal doen wat veel erger is voor het welzijn van het dier.
Daarom maak een vergelijking mensen zien heel gauw wat iemand verkeerd doet
maar onbewust zijn we "ikzelf ook" niet altijd bezig met het welzijn van het paard.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:46

santana67 schreef:
Sommige paarden gaan van hand tot hand
omdat niemand er mee overweg kan en beland uiteindelijk bij de slager meestal door menselijk toedoen is dat ook geen mishandeling.

Kwaad met kwaad vergelijken is non-discussie. Het gaat hier over het verkeerd zijn van couperen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:48

santana67 schreef:

Maar helaas passen sommige gewoontes zich pas aan als het wettelijk verboden wordt, omdat het dan plots in de portefeuille raakt als je je er aan vergrijpt. Als er een fikse boete op komt zal je zien dat de traditie toch niet zo veel 'waard' is :Y)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:53

santana67 schreef:
Iris82 schreef:
Ik vind jouw verhaal niet goed onderbouwd helaas. Het vergelijken van andere dingen die dieren leed toe brengen is geen excuus voor het toestaan of goedpraten van het couperen. Daarnaast als de dieren niet meer op de keuring mogen komen zonder staart is het bullshit dat mensen dan zelf gaan snijden...

maar onbewust zijn we "ikzelf ook" niet altijd bezig met het welzijn van het paard.

En daarom moet je het niet alleen verbieden, maar er ook naar handelen. Dus veulens en oudere dieren zonder staart weren van de keuring, veulens van merries zonder staart (na het verbod uiteraard) weren van de keuring en aan iedereen duidelijk maken dat het mishandeling is, zodat er geen/weinig vraag meer naar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:14

Je hoeft met 'n trekpaard veulen écht niet naar 't buitenland om ze te couperen...

Er zijn nog steeds dierenartsen in Nederland die de ingreep stiekem en buiten de boeken om doen. "s Nachts in een donkere stal.

Waarom?
Om te voorkomen dat dieren "per ongeluk" met hun staart tussen de staldeur komen, of met een elastiekje word afgebonden, door de eigenaars zelf.

Ik ben tégen couperen bij trekpaarden.
Maar ik heb het helaas persoonlijk meegemaakt, dat het nog steeds gebeurd.
En juist door die ervaring ben ik er nog sterker in gaan geloven dat couperen overal verboden zou moeten worden.

Een dierenarts doet het natuurlijk netjes.
Maar dan nog veroorzaakt het erg veel onnodig leed bij het veulen. Het is echt vreselijk om zoiets te zien.

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 23:45

Couperen moet gewoon strafbaar zijn in heel europa. Van mij mogen ze de eigenaren zelf couperen. De paarden houden hun hele leven lang zenuwpijnen. Het is verminking, mishandeling, sadisme en gewoon nergens voor nodig. Je ontneemt hen het natuurlijk verweer tegen vliegen en bij meries is het ook nog een bescherming van de genitalien. De mens is het ergste beest wat er rond loopt en de straffen kunnen wat mij betreft niet streng genoeg zijn.
Ik vind het walgelijk!!!! Dit zeg ik de mensen die zoiets doen of toelaten ook recht in het gezicht. Ik meld me vrijwillig aan om het ook te doen bij die eigenaren die zulke handelingen toepassen. :( Dit maakt me zoooo boos!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 23:49

Jinks schreef:
Couperen moet gewoon strafbaar zijn in heel europa. Van mij mogen ze de eigenaren zelf couperen. De paarden houden hun hele leven lang zenuwpijnen. Het is verminking, mishandeling, sadisme en gewoon nergens voor nodig. Je ontneemt hen het natuurlijk verweer tegen vliegen en bij meries is het ook nog een bescherming van de genitalien. De mens is het ergste beest wat er rond loopt en de straffen kunnen wat mij betreft niet streng genoeg zijn.
Ik vind het walgelijk!!!! Dit zeg ik de mensen die zoiets doen of toelaten ook recht in het gezicht. Ik meld me vrijwillig aan om het ook te doen bij die eigenaren die zulke handelingen toepassen. :( Dit maakt me zoooo boos!

Hoewel ik je standpunt snap, draagt dit niet echt bij aan de discussie.

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 00:34

We kunnen discussieren wat we willen, maar zolang de overheid geen maatregelen doorvoerd komt er ook geen einde aan. Het is in Nederland verboden en als ik een paard tegen kom waar de staart net van gecoupeerd is doe ik aangifte bij de AID wegens mishandeling. Dan heb ik het gevoel dat ik tenminste actief iets doe hiertegen. Te laat voor het paard wat het betreft, maar misschien op tijd voor de volgende van dezelfde eigenaar.

Alle eigenaren die met een paard op de keuring komen zonder staart, daar kan men aan de papieren zien wanneer het geboren is, dus bij alle paarden vanaf 2001 zou het niet mogen voorkomen. Dus controle op de keuringen en boetes voor de organisatie die het toelaat en voor de eigenaren die daar met zo'n paard komen. Dit lijkt me toch niet zo moeilijk door te voeren, maar dat moet wel vanuit de overheid worden gestimuleerd.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 00:36

Het kan heel simpel opgelost worden... alle gecoupeerde staarten per definitie uitsluiten.
Heeft je paard door een ongeluk zijn staart verloren (hoe vaak gebeurt dat nou echt? :') ) dan heb je helaas pech.

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 01:12

santana67 schreef:

Dat is wat op het moment gebeurt. :) Vrachtwagens naar het buitenland en dergelijke. Als zoals eerder genoemd, veulens geboren vanaf 2010 geweigerd worden op de keuring als ze geen staart hebben...zijn de eigenaren wel gek als ze hem eraf laten slopen. ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 01:16

c_alsemgeest schreef:
Het kan heel simpel opgelost worden... alle gecoupeerde staarten per definitie uitsluiten.
Heeft je paard door een ongeluk zijn staart verloren (hoe vaak gebeurt dat nou echt? :') ) dan heb je helaas pech.

Daar ben ik ook nog wel voor te vinden. En als dan na een paar jaar blijkt dat er 1 op 500 zo'n bizar ongeluk heeft gehad kan die er wel weer bij met het voordeel van de twijfel.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 01:19

door dit door te voeren worden de 'ongelukken' waarschijnlijk ook drastisch gereduceerd :D

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:16

Vjestagirl schreef:
Jinks schreef:

Wat maakt dat uit? De discussie gaat over couperen en Jinks heeft een duidelijke mening over couperen. Moet toch gewoon kunnen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:59

Antoiinette schreef:
Lyonesse schreef:
Ook wat mij betreft mag met terugwerkende kracht worden ingevoerd dat paarden vanaf 2002 zonder staart, niet meer op de keuring mogen komen. Worden ze dan niet meer verkocht naar het buitenland? Jammer dan, ga de uitdaging aan en verbeter de kwaliteit van de fokproducten dusdanig dat ze in het buitenland niet meer om deze paarden heen kunnen. Dat er dan een groot aantal hengsten afgekeurd wordt, had men eerder moeten bedenken. Ongeveer rond de tijd ze ook begonnen met het bedenken van manieren om hun paard op illegale manier, totaal zonder reden, van hun staart te ontdoen.

Dan krijg je het zelfde als de haflingers als je nu alle hengsten af ga keuren met korte staart heb je geen hengsten over.. Alleen bij de haflingers is het dat ze niet kunnen lopen....

Uhm, wat is hetzelfde? Als je alle hengsten af gaat keuren die niet kunnen lopen? Dat is niet illegaal :D
Maar ook meteen de reden dat ik dek met buitenlandse hengsten :')

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:53

Ik heb de oplossing :D :D

In de rasbeschrijving moet gewoon komen staan:
"Paard dient voorzien te zien van een lange, volle staart"

Dan kun je ze niet weigeren op het couperen, maar wel op het niet overeenkomen van de rasbeschijving. Of helemaal achteraan zetten.

mama0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:05

Ik denk ook dat hier de taak is weggelegd voor het stamboek. Ook op keuring zouden paarden van dan het verbod niet meer welkom zouden mogen zijn. Maar ook ben ik met de mensen eens die zeggen dat als het dan toch moet gebeuren het dan ook bij een dierenarts zou moeten gebeuren. Vervolgens zou er dan op toe gezien moeten worden dat deze dieren in de zomer een vliegen deken op moeten hebben in de wei.
Maar je wie controleerd dat he.
Daarom gewoon verbieden dat couperen en vervolgens ook een vervoers verbod opleggen. En niet mogen laten inschrijven in het stamboek.

Iris82Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:38

http://www.kvth.nl/downloads/comm_ingre ... 120109.pdf is hier een heel interessant document.
Hier staat onder andere:

Citaat:
Anderzijds geldt dat deze groep “aanhangers van het authentieke trekpaard” een dermate grote groep van het fokkersbestand vormt, dat het voortbestaan van het ras serieus wordt bedreigd als deze fokkers stoppen. Deze fokkers hebben echter stellig uitgesproken niet meer actief te willen zijn bij de
K.V.T.H. en te zullen stoppen met de fokkerij, indien ze niet meer legaal kunnen couperen en hiermee
geen trekpaarden meer kunnen houden met korte staart, de authentieke vorm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:44

Ik vind het heel slordig als een stamboek zich op zo'n manier laat 'bedreigen' door een aantal (hoe groot dan ook) fokkers.
Zeker op voorhand.

Waar een wil is, is een weg.

En je ziet het bij heel veel stamboeken of organisaties. Niet alleen bij paarden, maar ook bij honden.
Er is altijd een groep aanhangers die het couperen nou eenmaal "mooier" vindt. Tja, die mensen zal je altijd hebben.

Het is nu de taak van het stamboek om gewoon z'n ballen te laten zien, en maatregelen te nemen.
Het couperen is al 10 jaar verboden. Tijd om gecoupeerde paarden niet meer toe te laten op keuringen.
Stamboek opname kan best nog steeds mogelijk zijn (want ze voeren dat nu als argument aan..), maar dan via een dure thuis keuring. Zodat het paard zich niet op een openbare keuring mag/kan tonen, maar wel eventueel een stamboek inschrijving kan krijgen, zoals het stamboek verplicht is.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 20:28

Vjestagirl schreef:
Jinks schreef:

Ja maar dat van die zenuwpijnen lijkt me wel interessant.
Ik weet wel dat bij een beenamputatie die zenuwpijnen bestaan. Ik weet niet voor hoe lang, maar stel dat dat bij een staartamputatie ook is dan is het toch wel mishandeling.
Iemand die daar wat meer over weet?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 20:53

Een apart verhaal van het stamboek, in mijn optiek komen ze dan maar niet meer op keuringen.

Anouk91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:01

Hypofocus schreef:
Ik vind het heel slordig als een stamboek zich op zo'n manier laat 'bedreigen' door een aantal (hoe groot dan ook) fokkers.
Zeker op voorhand.

.

Heb je geen fokkers, heb je geen trekpaarden.. en ja bijna iedere trekpaard fokker haald de staarten eraf.....