Confrontatie met "malafide paardenhandelaar" op tv *clip*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 10:38

Er is 3000 euro bijbetaald! :Z Lees ik nu zo goed of is het voelt het gewoon zo goed om niet gehinderd door enige kennis van zaken iemand af te zeiken?

Pffft. Ik begreep uit een ander topic dat het paard dat spoorloos verdwenen was, door een onbekende is teruggebracht.

Als ik de reacties hier lees, begrijp ik dat de betrokkenen niet reageren in dit topic....Ik word hier ook een beetje te oud voor, vrees ik.

Die W. is een oplichter, een gewiekste ook. Slachtoffers blijven de slachtoffers en hebben een hele dure les gehad.

_Kimmm

Beeeeeeeeh schreef:
@_Kimmm Zijn naam is WvV. Zijn dochter SvV is bij meer mensen bekend omdat zij nationaal dressuur rijdt en afgelopen zomer Z2 kampioen was. W. heeft ongetwijfeld al op veel stallen gestaan dus de locatie wil niet altijd iets zeggen.

Het is in ieder geval een kleine man, kalend en grijs. Ik denk niet dat ik zo direct een foto kan vinden, maar zal eens zoeken

Nee dat is niet de man die ik bedoel
Ik bedoel wlm stables. Dacht dat het daarover ging.

Nimber

sneu dat deze mensen de dupe zijn geworden van oplichters.
Ikzelf heb helaas ook 2 paarden gereden voor iemand die nooit betaalde.Henkjan ik had alles zwart op wit maar van een kale kip kun je niet plukken.
Deze man bleek hier op bokt maar ook hier in de omgeving een spoor achter gelaten met zijn oplichterspraktijken.
Enkelen hebben rechtzaken aangespannen en ook gewonnen.

Bij ons ging het om een relatief klein bedrag dat niet afwoog tegen de ellende van rechtzaken, hoger beroep etcetc. We hebben 1 van de paarden gewoon aan zijn tuinhekje geknupt midden in de woonwijk.
Dat was wel even heel grappig

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 10:38

CM_ schreef:
Oke ik lees het nu pas, de link in het eerste bericht is niet helemaal duidelijk. Misschien een update in de openingspost zetten???

Die update staat in de openingspost dmv een link. In het topic zelf wordt het ook diverse keren aangehaald.
Ik ga er verder nog niets aan veranderen omdat ik Kim op bokt nog niet heb gesproken en ik niet weet in hoeverre dit om mogelijk vertrouwelijke info gaat..
Ik weet dus ook niet of ze wel meer info wil geven :)
Nadat ik haar heb gesproken wordt de beginpost met meer info aangepast :)
Tot die tijd is het (net als in alle andere topics) een kwestie van goed lezen.

FriesWytske

@ Pashon Weet gelukkig beter. Deze dame gaat niet over dat soort dingen liegen. Maar ja, achter de computer is het makkelijk oordelen.

CM_

Re: Confrontatie met "malafide paardenhandelaar" op tv *clip*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 10:40

De openingspost klopt duidelijk niet.
Er staat duidelijk "het aankoopbedrag van 3000 euro"

Logisch dat dat verwarringen schept.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 10:41

raket schreef:
Ik wil best geloven dat die handelaar niet fris is hoor, maar wat ik een interessante vraag vindt is: als je dus een paard koopt wat klinisch goed is en je laat hem rontgenologisch overkeuren en hij blijkt dan niet goed te zijn mag je hem dan terugbrengen???

Dat is toch raar? Je gaat akkoord met een paard wat klinisch goed is, als je zou kunnen bewijzen dat de handelaar het wist dan heb je nog wel een punt, maar ik vraag me af of dat dat kan.....

Weet iemand hoe het hiermee zit??

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 10:41

CM_ schreef:
De openingspost klopt duidelijk niet.
Er staat duidelijk "het aankoopbedrag van 3000 euro"

Logisch dat dat verwarringen schept.

Dat werd in het filmpje gezegd.
Nogmaals.. we gaan aanpassen zodra we Kim gesproken hebben. Dan wordt het een en ander vast wel duidelijk :)
Tot die tijd is het een kwestie van het topic doorlezen, zoals in ieder ander topic handig is.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 10:42

Kaja schreef:
_Veronique_ schreef:
Het gaat niet om die 3000,- euro, ik vind het erg jammer dat dat in veel reacties wel vermeld wordt. Het gaat er om dat die man mensen opgelicht heeft!! Als hij beweerd dat de paarden 100% in orde zijn en dit blijkt niet zo te zijn, dan is dat gewoon oplichting.

Maar je LAAT jezelf toch oplichten op deze manier?
Als je er geen verstand van hebt, zoek dan iemand die dat wel heeft en waar je wel vertrouwen in hebt...

Daar ben ik het niet mee eens. Er worden ook best prima sportpaarden aangeboden voor €3000,- maar inderdaad misschien niet de echt goede paarden. Maar zo'n beetje ieder paard kan wel een Z proefje lopen. Maar dan nog vraag je er niet om om opgelicht te worden. Er zijn ook zat mensen die opgelicht worden voor een hoger bedrag. Het draait erom dat de man in dit verhaal oneerlijk gehandeld heeft.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 10:43

In de uitzending was ook alleen sprake van 3000 euro betalen, de rest kwam pas in dit topic ter sprake.

Wel een andere situatie.

@Raket: inderdaad een goede vraag. Ik denk dat als het gaat om een gebrek waarvan de handelaar kon weten dat het er zat omdat het paard er al last van moest ondervinden, dat het wel zo is. Maar in het geval van bijv. een losse botchip die nog geen schade kan hebben aangericht...??

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 10:45

Ja dat vraag ik me ook af. Je gaat akkoord met een paard wat klinisch goed is.
En dan laat je hem na verkoop rontgenologisch keuren en dan kun je hem terug brengen als er iets op de foto's te zien blijkt.
Dat kan voor heel veel verkopers slecht uiitpakken natuurlijk, zeker in de lagere prijsklasses, je hoeft tenslotte niet te weten dat hij op de foto niet goed is.......

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 10:49

Maar goed, dan heeft ze een vorig paard ingeruild en 3000 bijbetaald ... (wat ik niet hoorde in de uitzending gister maar kan ik gemist hebben ..) Dan nog lijkt zo'n 7000 euro mj nog heel erg weinig voor een paard wat kan worden ingezet in de hogere sport ;)
Ik denk dat je in je handjes mag knijpen als je voor dat geld een brave hebt die tot het Z kan lopen. ..
Maar da's verder niet de discussie ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 10:56

saskia23 schreef:
Maar goed, dan heeft ze een vorig paard ingeruild en 3000 bijbetaald ... (wat ik niet hoorde in de uitzending gister maar kan ik gemist hebben ..) Dan nog lijkt zo'n 7000 euro mj nog heel erg weinig voor een paard wat kan worden ingezet in de hogere sport ;)
Ik denk dat je in je handjes mag knijpen als je voor dat geld een brave hebt die tot het Z kan lopen. ..
Maar da's verder niet de discussie ..

jij weet toch niet wat Kim bedoelt met een paard voor het hogere werk? Daarbij ligt het brave en het Z lopen vaker aan de ruiter dan aan het paard, elk paard kan een Z proef lopen, mits deze goed word gereden. En als er niet zo flauw met een paard om word gegaan en eerlijk gereden word zijn de meeste paarden gewoon heel braaf.
Maargoed, nu gaan we wel erg ver offtopic..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-02-10 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 10:56

wat noemt iedereen hier hogere sport? misschien is dat voor hem wel de L of M.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 10:59

Misschien is dat ook wel haar doel. Er zijn zoveel mensen die een 'sportpaard' hebben omdat ie M/Z loopt :+. Als je alleen maar 3000 euro betaalt voor een sportpaard dan moet je jezelf wel even achter de oren krabben omdat er iets niet klopt. Maar als ze dus haar eigen paard heeft ingeruild, dan kom je alweer op een hogere prijs uit, die aardig overeenkomt met de prijs waarvoor je een iets beter dan gemiddeld paard hebt.

Ik heb de aflevering niet gezien, je moet eerst weer iets gaan installeren en daar heb ik helemaal geen zin in. Het blijft evengoed een nare situatie en ik hoop voor haar dat ze nog enigszins iets van haar geld terugziet, maar heb er een hard hoofd in :n.

Volgens mij was er vorig jaar ook zo'n soort aflevering, dat was een vrouw die ook een paard bij een handelaar had gekocht, maar was er 1 met cushing. In dat specifieke geval is die vrouw i.m.o. gewoon dom bezig geweest, je kon in 1 oogopslag zien dat het beest cushing had, dus iemand die ook maar een beetje van paarden afweet had dat kunnen zien. Die begon dus achteraf ook te piepen, terwijl dat echt gewoon stom is geweest.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:00

randalinpony schreef:
En al zou ze een paard van 3000 euro hebben gekocht, is toch sprake van oplichting als de handelaar het paard aanprijst als zijnde gezond en geschikt voor de hogere sport terwijl dat niet het geval is.

Het paard was eerst door een dierenarts goedgekeurd, daarna is er vervolgens pas bij de mensen zelf een dierenarts geweest die hem afkeurde.
Dat zou dus betekenen dat de eerste dierenarts of de tweede een foute diagnose gesteld heeft. maar daar de handelaar het paard verkocht met op dat moment het keuringsresultaat van de eerste dierenarts in handen, heeft hij dus niet gelogen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:03

Tja, handelaren floreren natuurlijk op mensen die 'een beetje dom' zijn, en behoorlijke bedragen neerleggen voor iets wat feitelijk frikandellengrondstof is.

Maar ook in zulke gevallen blijft recht overeind dat die handelaren dus wel de boel belazeren...

@Dufour: of de VA licht de boel op.... Want ik ben het eens met voorgaande posters dat ook dat voorkomt.
Óf het is zoals Raket als stelde: in het ene geval ging het om een klinische keuring, in het tweede geval om rontgenologische keuring. Kan me voorstellen dat daar verschillende toekomstverwachtigen voor het paard uitkomen, en ben benieuwd wat dat voor de verkoop betekent...
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 08-02-10 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:04

Hogere dressuursport lijkt mij geen B/L/M of Z. :\ Maar laat maar ..
Mijn punt is dat je voor een euro of 7000 geen paard hebt wat EN gezond is EN braaf (dus normaal in de kop) EN de hogere sport zal gaan doen (dus vanaf het Z tot hoger). Niet de discussie wat hogere dressuur is
Laatst bijgewerkt door saskia23 op 08-02-10 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:05

caspar2007 schreef:
nee als binnen 6 maanden na aankoop blijkt dat er iets niet goed is met het dier dan is de verkoper verplicht het dier terug te nemen.
en ik zelf zou ook eerst keuren en dan pas betalen

Zo simpel als dat jij het stelt, is het ook weer niet. Je moet dan aantonen dat het paard het gebrek al ten tijde van de aankoop had. Aangezien dat een kostbare zaak is (dierenarts, advocaat, gerechtskosten) is het vaak beter om je verlies te nemen en verder te gaan met je leven.

Wie strijdt om een koe, legt er vaak een koe op toe!
Laatst bijgewerkt door Springert op 08-02-10 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:05

Sorry maar het paard dat Kim inruilde betrof een bloedmooi getalenteerd paard, dit paard was absoluut meer waard dan de genoemde 4000 euro. Ik weet ook niet waar dat op gebaseerd is? En rechtvaardigd dit de verkoper om een keuringsrapport bij het paard te voegen wat niet eens van dit paard is??? Kim was niet op zoek naar een GP paard :o maar naar een paard die makkelijker te rijden was door haar lichamelijke beperking (spierdystrofie).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:08

Als ze echt van een paard afwillen kan je hem voor niets krijgen. En er is niets over het paard gezegt zoals leeftijd, welke klasse dat die gelopen heeft, de afstammelingen enz (ouderwets bloed hebben ze ook minder graag, of allroundbloed en ga zo maar verder). Dus ik wacht rustig af tot Kim in het topic reageert en meer vertelt over de hele situatie.

@ Pol; 4000 euro vind ik de meeste 7 jarige paarden waard, kan goed zijn dat dit paard veel meer waard is maar ik ging even van het minimum uit.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:09

dat er een ander paard op ingeruild is word niet in het filmpje gezegt en lijkt me toch dat daar de juiste informatie gegeven word.

dan nog keur je een paard alvorens je het koopt.
dat het paard door een bemerking een verhoogd risico heeft wil niet zeggen dat het dier het dan ook krijgt. elk paard loopt het risico tot een blessure waardoor het niet meer kan presteren in de sport of uberhaupt nog bereden kan worden.

hoe dan ook wil niet zeggen dat deze handelaar juist gehandeld heeft maar een verhaal heeft altijd 2 kanten en wij horen alleen de kant van de "gedupeerde" die in mijn opzicht dit toch aan haarzelf te danken heeft.

pol hoe kom jij erbij dat er een keuringsrapport bij zit dat niet bij het paard hoord?

MamboBeach

Ik vroeg mij ook af waar die 4000 euro vandaan werd gehaald.

Springert

Trieske_ schreef:
dat is ook zo maar zei had hem voor de koop zelf ook moeten laten keuren....de keuringen door handelaren zijn meestal vaak niet oke...
maar goed dan nog had de handelaar het paard terug moeten pakken....het was ook een rare man...

Met andere woorden, er zijn dus ook dierenartsen die corrupt zijn en meewerken aan oplichting? Want de handelaar heeft het paard niet zelf goedgekeurd, dat doet toch echt een dierenarts!
Dat de man een rare man was of is, maakt natuurlijk helemaal niets uit. Dat wil niets zeggen over of hij oplichter is of niet. De grootste oplichters zijn juist vaak de mensen in pak die heel netjes bespraakd zijn.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:10

Citaat:
En rechtvaardigd dit de verkoper om een keuringsrapport bij het paard te voegen wat niet eens van dit paard is???

Weer nieuwe info...

@Dufour: handelaren weten al te goed dat, zeker in de lagere prijsklassen, veel mensen hun verlies zullen nemen als ze belazerd worden. Of, nog erger, ze gaan zich aan dat paard met zijn gebreken hechten en willen er álles voor doen om dat beestje nog op te lappen.

In beide gevallen gaat de handelaar vrijuit en verder met belazeren.... Ken zo enkele handelaren, en maf genoeg hebben die toch nog hun fanclub van mensen die anderen nog aanraden daar een paard te kopen ook... De wereld zit raar in elkaar.