Rollkur volgens Britse organisatie "volstrekt onacceptabel"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:29

Maar de tijd is wel wat veranderd natuurlijk. Ik denk dat een aantal ruiters/amazones het zullen ervaren als een stap terug, anders train je er toch niet mee, als je het niet als vooruitgang ziet? Een stap terug is altijd moeilijk...

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:37

Wie weet hoelang deze techniek al wordt toegepast?
Dat het nu een naam heeft is voor velen handig. Ook degene die er werkelijk helemaal geen verstand van hebben, mengen zich in deze discussie.
En dat is niet terecht.
Dat sommige dingen beter moeten, staat buiten kijf. Maar als deze methode, trouwens niet iedereen traint zo, niet meer toegepast mag worden, dan wordt er een andere gevonden.
De foto's die nu geregeld worden getoond, zijn natuurlijk moment opnames.
Laat degene die zo fel tegen zijn eens een bezoek aan een ruiter of amazone brengen, die op deze manier traint. En het met eigen ogen aanschouwen. En dan niet één keertje.
Ook de ruiter die maar een keer in de week rijdt, of de ruiter die rijdt op een ongeschoren paard en deze na het rijden weer gewoon buiten zet. Beter? Mensen gaan zo lang ze op aarde zijn al met dieren om. En nu weten ze het opeens beter??
Laatst bijgewerkt door Johanna59 op 07-02-10 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:47

Authentic schreef:
Cayenne schreef:
De natuur geeft ons geen bewijs op de vraag of paarden uit zichzelf zouden kiezen om lange tijd te bewegen in deze gedwongen houden.

Ik geloof dat paarden liever zelf rondlopen waar ze willen dan in een bak met een mens erop. Imo moeten er sowieso nog goede onderzoeken gedaan worden naar de effecten van:

- Paardrijden
- Springen
- Reining
- Barrelracing
- Paardenrennen
- Harddraven
- Steeple Chase

En vast nog wel iets, ik ben niet voor rollkur maar de bewering dat het onnatuurlijk is vind ik nog altijd het grootste kul argument ook. Paarden houden ís onnatuurlijk.

Dat is niet waar.
Er zijn zelfs dieren die andere dieren houden en gebruiken. Niets onnatuurlijks aan.

Wat is in jou ogen dan wel natuurlijk?
Dus je moet wel leven op een onbewoond eiland en geheel in je eigen behoeftes voorzien.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:48

Johanna59 schreef:
Laat degene die zo fel tegen zijn eens een bezoek aan een ruiter of amazone brengen, die op deze manier traint. En het met eigen ogen aanschouwen. En dan niet één keertje.

Ik zie ze bijna iedere week, en neem maar van mij aan dat je daar nou niet vrolijker van wordt!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:48

Vind dat , bij de springruiters zou men veel meer ruiters eruit moeten halen, en is er bijna geen 1 die niet Rollkurmatig rijdt, op het afrijterrein.
Zijn maar weinig springruiters die werkelijk dressuurmatig rijden, het is meestal alleen flexen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:52

Professor schreef:
Vind dat , bij de springruiters zou men veel meer ruiters eruit moeten halen, en is er bijna geen 1 die niet Rollkurmatig rijdt, op het afrijterrein.
Zijn maar weinig springruiters die werkelijk dressuurmatig rijden, het is meestal alleen flexen.

Ik heb zelden een springruiter een paard met zn neus op de borst zien trekken.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:08

MarcelDufour schreef:
Professor schreef:

Ik heb zelden een springruiter een paard met zn neus op de borst zien trekken.

Kijkt u eens naar deze foto´s:klikt u eens erop dat ziet u het misschien wel.
http://www.shahi-capri.de/german-masters-rollkur/

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:14

Wat een onzin dat je ergens alles vanaf moet weten voordat je het mag veroordelen. Ik heb niet de bijbel, koran, alle shariaregelgeving etc. gelezen. TOCH ben ik tegen de burka. Mag dat niet? Moet ik eerst 20 jaar als vrouw met burka hebben geleefd voordat ik hier iets van mag zeggen? Of is het genoeg dat ik met mijn gezonde verstand kan bedenken dat het niet zo handig is om met een gordijn over je hoofd rond te moeten lopen?

En nu paarden die worden gedwongen met hun kin voorbij hun borst getrokken te lopen. Gezond verstand is genoeg om te bedenken dat het niet in het voordeel van het paard is om niet verder dan een halve meter vooruit te kunnen kijken.

Gezond verstand is genoeg om te bedenken dat een prooidier het niet fijn vind om niet verder dan een halve meter vooruit te kunnen kijken.

Gezond verstand is genoeg om te bedenken dat onacceptabel veel inwerking van het bit nodig is om een paard zo te trainen zo te lopen.

Gezond verstand is genoeg om te bedenken dat het een misvatting is dat topruiters het beste met hun paard voorhebben. Ze willen alleen de beste prestaties en het verleden heeft al duizenden keren bewezen dat het welzijn van het paard als eerste wordt opgeofferd voor betere prestaties.

En kom toch alsjeblieft niet met dat kulargument dat 'het toch al niet natuurlijk is om te rijden'. Oh, rijden is niet natuurlijk, dus mogen we meteen alles flikken wat we in ons ziekelijk gestoorde hoofd kunnen halen?

Kom nou toch.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:15

Johanna59 schreef:
Dat is niet waar.
Er zijn zelfs dieren die andere dieren houden en gebruiken. Niets onnatuurlijks aan.

Welke dieren houden welke dieren? Bedoeld u symbiose?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:35

Professor schreef:
Kijkt u eens naar deze foto´s:klikt u eens erop dat ziet u het misschien wel.
http://www.shahi-capri.de/german-masters-rollkur/

Ik zag er een paar die op het randje waren, maar die schimmel dat was inderdaad echt te diep. En het lijkt er op dat dat ook niet per ongeluk was, want op zowat iedere foto is het hetzelfde. Maar het is toch een stuk zeldzamer dan in de dressuur waar bijna iedereen het doet, terwijl het bij het springen een paar zijn. Wat vond jij zelf? Vond je ze allemaal rollkur, of ook maar een paar?
Daarmee is gelijk de achilleshiel bekend, want wanneer is het te, en wanneer net niet. DAT vind ik nou een moeilijke materie. Kijk, die paarden met de neus op de borst, die zijn makkelijk, maar wat nou als het 5 cm er vandaan is. Of 7, of 9? Daar heb ik ook nog geen oplossing voor. Misschien met een detectiesysteempje waarbij een sensor op de borst zit en een op de kin, en als ze te dicht bij elkaar komen gaat een alarm af..hahaha.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:39

arno8 schreef:
Wat een onzin dat je ergens alles vanaf moet weten voordat je het mag veroordelen. Ik heb niet de bijbel, koran, alle shariaregelgeving etc. gelezen. TOCH ben ik tegen de burka. Mag dat niet? Moet ik eerst 20 jaar als vrouw met burka hebben geleefd voordat ik hier iets van mag zeggen? Of is het genoeg dat ik met mijn gezonde verstand kan bedenken dat het niet zo handig is om met een gordijn over je hoofd rond te moeten lopen?
En nu paarden die worden gedwongen met hun kin voorbij hun borst getrokken te lopen. Gezond verstand is genoeg om te bedenken dat het niet in het voordeel van het paard is om niet verder dan een halve meter vooruit te kunnen kijken.
Gezond verstand is genoeg om te bedenken dat een prooidier het niet fijn vind om niet verder dan een halve meter vooruit te kunnen kijken.
Gezond verstand is genoeg om te bedenken dat onacceptabel veel inwerking van het bit nodig is om een paard zo te trainen zo te lopen.
Gezond verstand is genoeg om te bedenken dat het een misvatting is dat topruiters het beste met hun paard voorhebben. Ze willen alleen de beste prestaties en het verleden heeft al duizenden keren bewezen dat het welzijn van het paard als eerste wordt opgeofferd voor betere prestaties.
En kom toch alsjeblieft niet met dat kulargument dat 'het toch al niet natuurlijk is om te rijden'. Oh, rijden is niet natuurlijk, dus mogen we meteen alles flikken wat we in ons ziekelijk gestoorde hoofd kunnen halen?
Kom nou toch.

De voorstanders zullen je gelijk om de oren slaan met hun 2 stokpaardjes;
a) Het zijn topruiters die zullen toch wel weten wat ze doen!,
b) Heb je wetenschappelijk bewijs dat het kwaad kan?

Ik vind dat je helemaal gelijk hebt. En we staan niet alleen, want we zijn in goed gezelschap. Onderstaande mensen ook;

- Klaus Balkenhol (Olympic medalist)
- Laura Bechtolsheimer (British Record Holder, 3. Europameisterschaften 2009)
- Wilfried Bechtolsheimer (Trainer)
- Ingrid Klimke (Olympic medalist)
- Ruth Klimke (Vice President of the German Riders Union)
- Beezie Madden (Olympic medalist)
- Marcel Dufour (Dutch Champion Showjumping)
- John Madden (Trainer)
- Debbie McDonald (Olympic Bronze medalist)
- Susanne Miesner (Trainer)
- George Morris (Chef d’equipe USEF show jumping team, Olympic silver medalist)
- Martin Plewa (former German national Three-Day Event trainer, Director of the Riding and Driving School of Westfalia)
- Michael Putz (Trainer and judge)
- Klaus-Martin Rath (Trainer, member of the Dressage Committee of the German Olympic Committee)
- Matthias Alexander Rath (German Meister 2009)
- Hinrich Romeike (Olympic medalist)
- Hubertus Schmidt (Olympic medalist)
- Günter Seidel (Olympic bronze medalist)
- Christine Stückelberger (Olympic medalist)
- Paul Stecken (Trainer)
- Albert Voorn (Olympic medalist)
- Hans Günter Winkler (Olympic medalist)
- Harry Boldt, Dressur. Doppel-Olympiasieger, früherer Bundestrainer Dressur, GBR
- Beatrice Büchler-Keller, Swiss, FEI O-Richter
- Nadine Capellmann, Dressur, Olympiasiegrin
- Carsten Huck, Springen, Olympia Bronze-Gewinner
- Michael Klimke, Deuscther Meister, Dressur
- Ann Kathrinne Linsenhoff, Olympiasiegerin, WElt- und Europameisterin, Mitglied im FN-Präsidium
- Michel Robert, Olympia-Gewinner Bronze, Trainer

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:56

Citaat:
b) Heb je wetenschappelijk bewijs dat het kwaad kan?

Ja, hier wordt telkens om gevraagd en als we dan eens met een zo op het eerste oog gedegen onderzoek aankomen, wordt het weggewimpeld. Vooral door personen die zelf geen wetenschappelijke achtergrond e/o medische kennis hebben. Ik zou wel 's willen zien/horen hoe al de voorstanders van RK eens rechtstreeks de discussie aangingen met een Prof. Aurich, Dr. Heuschmann of Stumpe. Ik heb al eerder in dit topiclijntje deze vraag nu 's omgedraaid, nl. "heb je wetenschappelijk bewijs dat het GEEN kwaad kan"... en wat bleef het toen opvallend stil.. misschien omdat ik er bij aangegeven heb welke 'dooddoeners' ik nu 's niet wilde horen?
Maar goed, ik kan me ook vinden in wat Arno schrijft: hoeveel bewijs heb je nou in feite nodig. En waar laat het gezonde verstand ons in de steek?

Johanna59

Re: Rollkur volgens Britse organisatie "volstrekt onacceptabel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:19

Buiten dat het er in de ogen van velen zielig uitziet, wat is er verkeerd aan?
Wat zijn de negatieve gevolgen?
Dat er positieve zijn, dat weten we, anders werd het niet gedaan.
Wat gebeurd er dus met de paarden van topruiters die zo getraind worden? (Dat een leek het toepast, is natuurlijk uit den boze. Deze zouden dit niet moeten toepassen, maar dat geld voor meer dingen)
Graag concrete voorbeelden.( En dan geen moment foto's genomen tijdens losrijden en vaak stiekem genomen)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:20

Professor schreef:
Mijnheer "MarcelDufour" , weest u nu eens ruiterlijk, en neemt u nu eens de hand in eigen boesem, u kunt schrijven als Brugmann, maar ik weet uit eigen ervaring dat op het afrijterrein bij het springen wel degelijk velen ver gaan.
En u weet ook wie de ruiter is op de Schimmel, net zo als ik dat weet.
Het is een leerling van een "erfolgreich" ruiter die heel vaak aan de grens gaat en ging en erover gegaan is.
Maar ook de andere beelden zijn te diep en te eng ingestelde paarden.
En dit gebeurd op afrijterreinen, dat weet u net zo als ik.
Ben nu al meer dan 50 jaar in de paardensport, en werk op 3 gebieden, Springen Dressuur en Eventing.
En zelf heb ik het ook gedaan, totdat ik het inzag dat ik totaal verkeerd bezig was.
En dat springpaarden dieper gereden worden als dressuurpaarden dat weet u ook, maar de laatste jaren wordt er wel duidelijk te diep gereden en vooral ook links rechts de hals ingebogen, wat flexion heet, alleen de uitvinders deden dat in stand, maar op de afrijterreinen overdreven in vooral de draf.
Daarom het appel aan u, steekt u aub de hand in eigen boesem, en kijkt u nu eens werkelijk om u heen, bij uw collega´s springruiters.
Denk overigens dat die sneller zouden reageren op een verbod dan de Dressuur ruiters.
Manny Kötter de trainer bij de jonge paarden van Paul, was en is geen voorstander van deze praktijken hij schold ze uit bij de training zelfs de nieuwe Bundestrainer.

Ik zeg niet dat het niet gebeurt, en ik ga ook mee met de stelling dat het te vaak gebeurt. Maar ik vind echt dat het in het springen niet zo vaak gebeurt als in de dressuur. Daar lijkt het gemeengoed geworden als ik af ga op wat ik zie op de voorterreinen.
Maar, inderdaad zie ik wel een trend bij het springen dat het steeds vaker gebeurt. Gelukkig kan ik stellen dat ik mijn opleiding heb genoten bij Piet Raijmakers en een deel Albert Voorn. Zoals u misschien dan ook weet zijn dat nou net twee ruiters die juist het tegenovergestelde doen. Paarden lekker lang in de nek, en het liefst met zo min mogelijk contact.
Wel vind ik echt dat het lijkt dat de Nederlandse springruiters minder diep rijden dan bijv Duitse ruiters. Hoe ziet u dat?
Maar eigenlijk is het reden te meer voor de FEI om nu eindelijk eens paal en perk te stellen aan deze vorm van rijden. Want niet alleen de dressuur maar ook het springen zal er dan aan moeten geloven. Het grote gevaar schuilt er in dat als we zo doorgaan een complete generatie jonge ruiters zal opgroeien met de gedachte en overtuiging dat wat zij nu zien, het overdreven diep rijden, de juiste manier is en een garantie voor succes. Dit moet koste wat kost vermeden worden. Dus een groot deel van uw betoog onderschrijf ik.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:25

Johanna59 schreef:
Buiten dat het er in de ogen van velen zielig uitziet, wat is er verkeerd aan?
Wat zijn de negatieve gevolgen?
Dat er positieve zijn, dat weten we, anders werd het niet gedaan.
Wat gebeurd er dus met de paarden van topruiters die zo getraind worden? (Dat een leek het toepast, is natuurlijk uit den boze. Deze zouden dit niet moeten toepassen, maar dat geld voor meer dingen)
Graag concrete voorbeelden.( En dan geen moment foto's genomen tijdens losrijden en vaak stiekem genomen)

Springruiters barreren graag (ik neem aan dat je weet wat dat is. Mocht dat niet zo zijn, dan wil ik het wel uitleggen) en nergens is wetenschappelijk bewezen dat dat kwaad kan voor de paarden. Dat het werkt is ook zeker, anders deden ze het niet. Moet dat volgens jou dan ook maar mogen?

Storm

Re: Rollkur volgens Britse organisatie "volstrekt onacceptabel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:31

Moderatoropmerking:
Ik heb een heleboel offtopic reacties verwijderd, hier een dringende oproep, blijf netjes en ontopic anders kan hier een slotje opkomen en dat is natuurlijk niet de bedoeling :)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:32

Mijnheer MarcelDufour,

Ben blij dat u zo denkt, en Piet Raaymakers en Albert Voorn hun rijden ken ik.
Aleen een kleine opmerking zelf heeft u geschreven volgens F.E.I. regelement mag men een paard niet achter de loodlijn rijden, en dan begint u over cm aangeven.
Dat vind ik niets het is achter de loodlijn of niet, men kan niet een beetje door het rode licht rijden.
Die tijd hebben wij hopelijk gehad, dat was met de doping tijd, groen mocht orange ook, maar de beste dierarts wist een manier om net op de grens van orange rood te balanceren.
En naapen doen velen, dat hebben wij (spreek van mijn generatie)ook gedaan, Alwin nadoen.
Waarbij ik het zover dreef dat mijn paard mij de bril in het gezicht stuk sloeg.

Denk dat wij allemaal officials, trainers en ruiters aan 1 lijn moeten trekken, en gewoon ons houden aan de regelementen.
Maar dan moet de F.E.I. niet zo watjes achtige officials opleiden die alleen maar beleefd mogen zijn, zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Laatst bijgewerkt door Professor op 07-02-10 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:39

Citaat:
Springruiters barreren graag (ik neem aan dat je weet wat dat is. Mocht dat niet zo zijn, dan wil ik het wel uitleggen) en nergens is wetenschappelijk bewezen dat dat kwaad kan voor de paarden. Dat het werkt is ook zeker, anders deden ze het niet. Moet dat volgens jou dan ook maar mogen?

Denk dat wanneer het over barren gaat dat men een geheel nieuw topic kan aanmaken.
Aangezien de defenitie barren zeer wijd kan zijn.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:46

jolin schreef:
MarcelDufour, ga vooral zo door ik zit/lees te genieten!

Daar ben ik blij om, vooral omdat ik merk dat de beweging voor een zuivering van de sport, steeds groter wordt. Op den duur worden we een kracht die niet meer te ontkennen valt, en waar 'ze' ook niet meer omheen kunnen. Als we maar volhouden. Nu...over een maand...over een half jaar, net zolang tot er dingen zullen wijzigen. Als het protest maar groot genoeg wordt, zal dit ook opgepikt worden door de landelijke media. Mocht dit niet zo zijn, dan zal ik daar wat bij helpen door ze aan te schrijven en net zolang met beelden en voorbeelden komen tot ook zij er niet meer omheen kunnen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:56

MarcelDufour schreef:
Daar ben ik blij om, vooral omdat ik merk dat de beweging voor een zuivering van de sport, steeds groter wordt. Op den duur worden we een kracht die niet meer te ontkennen valt, en waar 'ze' ook niet meer omheen kunnen. Als we maar volhouden. Nu...over een maand...over een half jaar, net zolang tot er dingen zullen wijzigen. Als het protest maar groot genoeg wordt, zal dit ook opgepikt worden door de landelijke media. Mocht dit niet zo zijn, dan zal ik daar wat bij helpen door ze aan te schrijven en net zolang met beelden en voorbeelden komen tot ook zij er niet meer omheen kunnen.

Hier sluit ik mezelf bij aan. Al zal het niet een kwestie van maanden, of een half jaar zijn maar desnoods 10 jaar. Heb altijd gezegd: De tijd zal het leren.
Hierbij ook mijn complimenten voor je geduld en doorzettingsvermogen om elke keer maar weer netjes te reageren op de vele non argumenten die gegeven worden.

Ook mijn complimenten voor de ruiters op het lijstje. Zeker als Nederlandse ruiter moet je heel veel lef en moed hebben om tegen de gevestigde orde van het moment in te gaan. Die gevestigde orde heeft veel te veel macht in de top en media.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:58

Ik heb het boek Dressuur onder vuur, van Gerd Heuschmann gelezen en dat geeft naar mijn idee een goed onderbouwd bewijs dat hyperflexie niks positiefs toevoegd aan het welzijn van paarden. En dat het al jaren zo gedaan word/ werd is geen argument om de methode maar goed te vinden. Onderzoek doet ontwikkelen, we kunnen gelukkig door de wetenschap meer zien dan alleen maar een buitenkant, zo leren we er steeds weer wat bij en dat heet vooruitgang.

MarcelDufour:ook mijn complimenten!
Laatst bijgewerkt door jolin op 07-02-10 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Asmaryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:59

Ik vind, en dat is mijn mening waar niet iedereen het mee eens hoeft te zijn, dat de organisatie het bij het juiste eind heeft.
Want het is gewoon géén natuurlijke houding, of het nou hyperflexie genoemd word of de rollkur. Het is en blijft onnatuurlijk en ik kan me echt niet voorstellen dat het goed is voor een paard. Dit geeft ook geen verschil of er al jaren zo gereden wordt, het kan gewoon niet goed zijn voor een paard.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:01

Professor schreef:
Mijnheer MarcelDufour,
Ben blij dat u zo denkt, en Piet Raaymakers en Albert Voorn hun rijden ken ik.
Aleen een kleine opmerking zelf heeft u geschreven volgens F.E.I. regelement mag men een paard niet achter de loodlijn rijden, en dan begint u over cm aangeven.
Dat vind ik niets het is achter de loodlijn of niet, men kan niet een beetje door het rode licht rijden.
Die tijd hebben wij hopelijk gehad, dat was met de doping tijd, groen mocht orange ook, maar de beste dierarts wist een manier om net op de grens van orange rood te balanceren.
En naapen doen velen, dat hebben wij (spreek van mijn generatie)ook gedaan, Alwin nadoen.
Waarbij ik het zover dreef dat mijn paard mij de bril in het gezicht stuk sloeg.
Denk dat wij allemaal officials, trainers en ruiters aan 1 lijn moeten trekken, en gewoon ons houden aan de regelementen.
Maar dan moet de F.E.I. niet zo watjes achtige officials opleiden die alleen maar beleefd mogen zijn, zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Ik haalde dat van die centimeters aan omdat ik ook heus wel inzie dat em daar precies de achilleshiel zit. Minstens zo belangrijk als een verbod op deze praktijken, is de mogelijkheid van naleving. We hebben er niks aan als we wel het verbod hebben, maar niet kunnen naleven. Wat betreft de reglementen van de FEI ben ik er inmiddels achter gekomen dat ze aan de ene kant in hun reglementen stellen dat achter de loodlijn rijden niet toegestaan is, maar dat ze anderzijds aan de toezichthouders een guideline meegeven dat, en dat stellen ze expliciet zo, het gebruik van Low,Deep and Round rijden, cq hyperflexing of the neck als toegestaan beschouwd moet worden. Wat dat betreft ben ik het eens met uw argument om drastisch te zeggen dat achter de loodlijn rijden, bestraft moet worden. Dat maakt de zaak dan gelijk duidelijk. Daar zou ook een geweldig signaal van uit gaan naar alle jeugdruiters die nu iedere week weer het verkeerde voorbeeld te zien krijgen.
Ik kan me nog wel herinneren dat ik als jonge jongen altijd naar Studio Sport keek. Het voetbal uiteraard. En daar zag ik dat er shirtjes werden getrokken, spelers neergehaald als ze richting doel liepen. En ik herinner me nog heel goed dat ik op den duur deze voorbeelden zelf ook ging toepassen. Ik begon ook aan shirtjes te hangen en geniepig als de scheids niet keek, tegenstanders schopte en zelfs in hun ballen kneep bij corners. Dat kwam puur omdat ik zag dat de 'groten' dit ook deden, dus het zou wel horen.
Ook hier bij bokt ben ik weer een stuk wijzer geworden, want ik heb gemerkt dat ook in de lagere regionen inmiddels gedacht wordt dat het normaal is om zo te rijden. Dit terwijl ik me niet in kan denken dat er ergens achter in hun hoofd ook wel een stemmetje zegt dat het eigenlijk niet kan, als ze al die beelden zien. Dus heb ik ook besloten om mijn strijd niet alleen hier, maar ook op concours voort te gaan zetten. Ik zal op zoveel mogelijk manieren de aandacht vragen voor dit probleem.
Wat me ook enorm sterkt in mijn streven dat ik echt een behoorlijke hoeveelheid mail en PB's heb gekregen van mensen die het allemaal met me eens zijn. Dit terwijl de voorstanders nog steeds het idee hebben dat ze in de meerderheid zijn. Gelukkig weet ik inmiddels zeker dat het tegenovergestelde waar is.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:02

jolin schreef:
Ik heb het boek Dressuur onder vuur, van Gerd Heuschmann gelezen en dat geeft naar mijn idee een goed onderbouwd bewijs dat hyperflexie niks positiefs toevoegd aan het welzijn van paarden. En dat het al jaren zo gedaan word/ werd is geen argument om de methode maar goed te vinden. Onderzoek doet ontwikkelen, we kunnen gelukkig door de wetenschap meer zien dan alleen maar een buitenkant, zo leren we er steeds weer wat bij en dat heet vooruitgang.

Ach het geestelijke aspect zal nooit wetenschappelijk aangetoond kunnen worden dus dat gebied zal altijd grijs blijven voor sommige mensen.
Wat dat betreft moet ik vaak terugdenken aan een documentaire over de turnsters uit het Oostblok die ik jaren geleden heb gezien.
Die werden van jongs af aan getraind op een manier die me doet denken aan de rollkur. In de documentaire zag je deze turnsters op een leeftijd van rond de 30 jaar. Zonder uitzondering hadden ze enorme geestelijke problemen en een deel ook lichaamelijke problemen.
Tijdens de wedstrijden turnden die altijd met een grote glimlach op hun gezicht.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:05

Marie_X_X schreef:
Ik vind, en dat is mijn mening waar niet iedereen het mee eens hoeft te zijn, dat de organisatie het bij het juiste eind heeft.
Want het is gewoon géén natuurlijke houding, of het nou hyperflexie genoemd word of de rollkur. Het is en blijft onnatuurlijk en ik kan me echt niet voorstellen dat het goed is voor een paard. Dit geeft ook geen verschil of er al jaren zo gereden wordt, het kan gewoon niet goed zijn voor een paard.

dat het geen natuurlijke houding is weet ik niet....mijn hengst staat ook weleens in roll kur ingewikkelt te doen.
Maar dan zit er niemand op en heeft het gewoon met hormonen te maken....en hij doet het zelf.
Wordt dus niet gedwongen.
En dat vind ik het ergste....de paarden worden gedwongen,door een scherp inwerkende stang...ik heb zomaar het vermoeden dat dat niet helemaal pijnloos is,laat staan wat er met de nekwervels gebeurt.