Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Authentic schreef:Cayenne schreef:De natuur geeft ons geen bewijs op de vraag of paarden uit zichzelf zouden kiezen om lange tijd te bewegen in deze gedwongen houden.
Ik geloof dat paarden liever zelf rondlopen waar ze willen dan in een bak met een mens erop. Imo moeten er sowieso nog goede onderzoeken gedaan worden naar de effecten van:
- Paardrijden
- Springen
- Reining
- Barrelracing
- Paardenrennen
- Harddraven
- Steeple Chase
En vast nog wel iets, ik ben niet voor rollkur maar de bewering dat het onnatuurlijk is vind ik nog altijd het grootste kul argument ook. Paarden houden ís onnatuurlijk.
Professor schreef:Vind dat , bij de springruiters zou men veel meer ruiters eruit moeten halen, en is er bijna geen 1 die niet Rollkurmatig rijdt, op het afrijterrein.
Zijn maar weinig springruiters die werkelijk dressuurmatig rijden, het is meestal alleen flexen.
MarcelDufour schreef:Professor schreef:Vind dat , bij de springruiters zou men veel meer ruiters eruit moeten halen, en is er bijna geen 1 die niet Rollkurmatig rijdt, op het afrijterrein.
Zijn maar weinig springruiters die werkelijk dressuurmatig rijden, het is meestal alleen flexen.
Ik heb zelden een springruiter een paard met zn neus op de borst zien trekken.
Professor schreef:Kijkt u eens naar deze foto´s:klikt u eens erop dat ziet u het misschien wel.
http://www.shahi-capri.de/german-masters-rollkur/
arno8 schreef:Wat een onzin dat je ergens alles vanaf moet weten voordat je het mag veroordelen. Ik heb niet de bijbel, koran, alle shariaregelgeving etc. gelezen. TOCH ben ik tegen de burka. Mag dat niet? Moet ik eerst 20 jaar als vrouw met burka hebben geleefd voordat ik hier iets van mag zeggen? Of is het genoeg dat ik met mijn gezonde verstand kan bedenken dat het niet zo handig is om met een gordijn over je hoofd rond te moeten lopen?
En nu paarden die worden gedwongen met hun kin voorbij hun borst getrokken te lopen. Gezond verstand is genoeg om te bedenken dat het niet in het voordeel van het paard is om niet verder dan een halve meter vooruit te kunnen kijken.
Gezond verstand is genoeg om te bedenken dat een prooidier het niet fijn vind om niet verder dan een halve meter vooruit te kunnen kijken.
Gezond verstand is genoeg om te bedenken dat onacceptabel veel inwerking van het bit nodig is om een paard zo te trainen zo te lopen.
Gezond verstand is genoeg om te bedenken dat het een misvatting is dat topruiters het beste met hun paard voorhebben. Ze willen alleen de beste prestaties en het verleden heeft al duizenden keren bewezen dat het welzijn van het paard als eerste wordt opgeofferd voor betere prestaties.
En kom toch alsjeblieft niet met dat kulargument dat 'het toch al niet natuurlijk is om te rijden'. Oh, rijden is niet natuurlijk, dus mogen we meteen alles flikken wat we in ons ziekelijk gestoorde hoofd kunnen halen?
Kom nou toch.
Citaat:b) Heb je wetenschappelijk bewijs dat het kwaad kan?
Professor schreef:Mijnheer "MarcelDufour" , weest u nu eens ruiterlijk, en neemt u nu eens de hand in eigen boesem, u kunt schrijven als Brugmann, maar ik weet uit eigen ervaring dat op het afrijterrein bij het springen wel degelijk velen ver gaan.
En u weet ook wie de ruiter is op de Schimmel, net zo als ik dat weet.
Het is een leerling van een "erfolgreich" ruiter die heel vaak aan de grens gaat en ging en erover gegaan is.
Maar ook de andere beelden zijn te diep en te eng ingestelde paarden.
En dit gebeurd op afrijterreinen, dat weet u net zo als ik.
Ben nu al meer dan 50 jaar in de paardensport, en werk op 3 gebieden, Springen Dressuur en Eventing.
En zelf heb ik het ook gedaan, totdat ik het inzag dat ik totaal verkeerd bezig was.
En dat springpaarden dieper gereden worden als dressuurpaarden dat weet u ook, maar de laatste jaren wordt er wel duidelijk te diep gereden en vooral ook links rechts de hals ingebogen, wat flexion heet, alleen de uitvinders deden dat in stand, maar op de afrijterreinen overdreven in vooral de draf.
Daarom het appel aan u, steekt u aub de hand in eigen boesem, en kijkt u nu eens werkelijk om u heen, bij uw collega´s springruiters.
Denk overigens dat die sneller zouden reageren op een verbod dan de Dressuur ruiters.
Manny Kötter de trainer bij de jonge paarden van Paul, was en is geen voorstander van deze praktijken hij schold ze uit bij de training zelfs de nieuwe Bundestrainer.
Johanna59 schreef:Buiten dat het er in de ogen van velen zielig uitziet, wat is er verkeerd aan?
Wat zijn de negatieve gevolgen?
Dat er positieve zijn, dat weten we, anders werd het niet gedaan.
Wat gebeurd er dus met de paarden van topruiters die zo getraind worden? (Dat een leek het toepast, is natuurlijk uit den boze. Deze zouden dit niet moeten toepassen, maar dat geld voor meer dingen)
Graag concrete voorbeelden.( En dan geen moment foto's genomen tijdens losrijden en vaak stiekem genomen)
Citaat:Springruiters barreren graag (ik neem aan dat je weet wat dat is. Mocht dat niet zo zijn, dan wil ik het wel uitleggen) en nergens is wetenschappelijk bewezen dat dat kwaad kan voor de paarden. Dat het werkt is ook zeker, anders deden ze het niet. Moet dat volgens jou dan ook maar mogen?
jolin schreef:MarcelDufour, ga vooral zo door ik zit/lees te genieten!
MarcelDufour schreef:Daar ben ik blij om, vooral omdat ik merk dat de beweging voor een zuivering van de sport, steeds groter wordt. Op den duur worden we een kracht die niet meer te ontkennen valt, en waar 'ze' ook niet meer omheen kunnen. Als we maar volhouden. Nu...over een maand...over een half jaar, net zolang tot er dingen zullen wijzigen. Als het protest maar groot genoeg wordt, zal dit ook opgepikt worden door de landelijke media. Mocht dit niet zo zijn, dan zal ik daar wat bij helpen door ze aan te schrijven en net zolang met beelden en voorbeelden komen tot ook zij er niet meer omheen kunnen.
Professor schreef:Mijnheer MarcelDufour,
Ben blij dat u zo denkt, en Piet Raaymakers en Albert Voorn hun rijden ken ik.
Aleen een kleine opmerking zelf heeft u geschreven volgens F.E.I. regelement mag men een paard niet achter de loodlijn rijden, en dan begint u over cm aangeven.
Dat vind ik niets het is achter de loodlijn of niet, men kan niet een beetje door het rode licht rijden.
Die tijd hebben wij hopelijk gehad, dat was met de doping tijd, groen mocht orange ook, maar de beste dierarts wist een manier om net op de grens van orange rood te balanceren.
En naapen doen velen, dat hebben wij (spreek van mijn generatie)ook gedaan, Alwin nadoen.
Waarbij ik het zover dreef dat mijn paard mij de bril in het gezicht stuk sloeg.
Denk dat wij allemaal officials, trainers en ruiters aan 1 lijn moeten trekken, en gewoon ons houden aan de regelementen.
Maar dan moet de F.E.I. niet zo watjes achtige officials opleiden die alleen maar beleefd mogen zijn, zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
jolin schreef:Ik heb het boek Dressuur onder vuur, van Gerd Heuschmann gelezen en dat geeft naar mijn idee een goed onderbouwd bewijs dat hyperflexie niks positiefs toevoegd aan het welzijn van paarden. En dat het al jaren zo gedaan word/ werd is geen argument om de methode maar goed te vinden. Onderzoek doet ontwikkelen, we kunnen gelukkig door de wetenschap meer zien dan alleen maar een buitenkant, zo leren we er steeds weer wat bij en dat heet vooruitgang.
Marie_X_X schreef:Ik vind, en dat is mijn mening waar niet iedereen het mee eens hoeft te zijn, dat de organisatie het bij het juiste eind heeft.
Want het is gewoon géén natuurlijke houding, of het nou hyperflexie genoemd word of de rollkur. Het is en blijft onnatuurlijk en ik kan me echt niet voorstellen dat het goed is voor een paard. Dit geeft ook geen verschil of er al jaren zo gereden wordt, het kan gewoon niet goed zijn voor een paard.