Amerikaanse man sterft na bizarre aanval van eigen hengst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JaBa

Re: Amerikaanse man sterft na bizarre aanval van eigen hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:31

Ik heb niet alles gelezen, maar ge nu waarschijnlijk heel bokt over me heen krijgen... Ik vind dit helemaal geen vreemd of abnormaal gedrag. Niet voor een hengst. Ze zijn niet allemaal zo natuurlijk en veel hengsten zijn handelbaar mits een goede opvoeding. Maar het blijft een hengst en ik weet dat je altijd op je hoede moet zijn voor hengsten. Het kan lang goed gaan, maar ik hoor van heel veel mensen dat ze je plots kunnen vasthebben. Ze besluipen je inderdaad van langs achter. Dit hoeft zeker niet te wijten zijn aan een tumor of iets dergelijks, maar kan normaal dominant hengstengedrag zijn.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:38

Lisann__ schreef:
Toch vreemd. Paarden vallen niet zomaar aan..
Maar wel een misselijk verhaal zeg..
ZAt ik ook al te denken. Dieren worden vrijwel altijd vals gemaakt door de mensen zelf. Nu weten we hier natuurlijk niet wat eraan vooraf is gegaan.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:47

Heel apart, die dingen die hier gezegd worden.. Hoe kan je nu zeggen dat een paard zoiets nooit zal doen?
Mijn buurvrouw had een hond die ineens agressief werd, bleek om een hersentumor te gaan, wie weet had dit paard dat ook. Er is alleen getest op hondsdolheid.

En zo kunnen het nog 100 dingen zijn. Er is een man overleden en dat is erg genoeg, ik denk niet dat het netjes is om een discussie te voeren met teksten als "eigen schuld" of "zal wel door die stok komen". Echt, beetje respectvoller mag wel. Niemand was er bij, niemand kent de mensen of de hengst dus oordelen wat er gebeurd is kunnen wij niet. Speculeren kom je echt niet verder mee.

Heel veel sterkte voor de nabestaanden, jeetje mina wat een hel.. Hoop dat ze ooit die beelden een beetje vergeten..

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 18:06

Ik zie hier een aantal keer voorbij komen in het topic dat paarden niet zo geboren worden. Nou, zo worden sommigen dus wel geboren. De merrie van mijn schoonouders die ik uitbracht op concours (nu geblesseerd), viel ook mensen aan. Is een aantal keer over iemand heengerend, sloeg, beet. Als je als vreemde de stal inging, kwam je er niet ongeschonden uit. Hetzelfde geld voor de weide, vreemde mensen kwamen er wel in, maar niet meer uit en hebben menig keer voor hun leven moeten rennen. Na die ene "aanval" is besloten dat er niemand, maar dan ook echt niemand meer in mocht, omdat ik niet wilde dat iemand gewond of erger de wei weer uit kwam.

Merrie heeft altijd goede opvoeding gehad, heeft altijd bij mijn schoonouders thuis gestaan en is niks geks mee gebeurd. Maar toch zo geworden. Na een aantal maanden ging het valse er naar vreemden een beetje uit, maar het blijft toch oppassen. Ik kan er mee lezen en schrijven, maar ga ook nooit zonder zweep/stok de wei in. Maar lopen en presteren kan deze merrie wel..

Maar blijft verschrikkelijk voor deze man....:n

sheilarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 18:07

Elisa2 schreef:
Je hoopt dat inderdaad nooit mee te maken,maar ik vraag me af waarom ze zo'n gemeen dier dan hengst hebben gelaten.En hoe hij zo gemeen komt,veel hengsten raken gefrustreerd door de manier waarop ze gehouden worden.{en niet geheel onterecht} Dus als het geen dekhengst was,waarom dan hengst laten?

Niet helemaal mee eens! Hangt ook af hoe de hengst qua karakter in elkaar steekt.. zo hadden we op stal een hengst die zich gedroeg als een ruin! Totaal niet omkeek naar merrie's totaal geen hengsten gedrag vertoonde! Waarom dan een operatie laten ondergaan en hier geld aan spenderen als de hengst totaal geen gestoord of raar hengsten gedrag vertoond!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 18:17

Mijn hengst staat bij een andere hengst en merrie, met in t weiland ernaast genoeg andere merrie's en ruinen. En ik vind mijn hengst de allerliefste. Hij is zelfs véél meer op mensen gericht en knuffeliger en gevoeliger dan de merrie.
En ja hoor, ik kan bij hem liggen, keer hem de rug toe, en doet hij stoer naar de andere hengst, dan kan ik er zelfs tussen komen. Tot nu toe kijkt hij wel uit om mij expres te raken.

Dus nee, ik ben het niet eens met de oh zo gevaarlijke hengstenverhalen hier. Ik denk dat er bij de hengst in dit verhaal iets niet helemaal goed was. Lijkt me wel echt verschrikkelijk om mee te maken, ook voor de nabestaanden. :\

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 18:22

CharleyT schreef:
Gaat het hier nog om de man die door zijn hengst gedood is? Lijkt meer op een wedstrijd tussen maar een paar dames, die hele pagina's vullen, in een poging gelijk te krijgen.
Het meest trieste vind ik wel een reactie waarin eigen schuld dikke bult de boventoon voerde. Dat gaat me echt een brug te ver, en ik hoop van harte dat niemand, maar dan ook niemand van al die bekvechtende paardenkenners Zelf te maken krijgt met een dergelijk incident.

_/-\o_
Het meest jammer vind ik nog wel dat jij gewoon straal genegeerd wordt, en dat mensen gewoon doorgaan met hun gelijk proberen te halen :x

Ik vind het maar beter dat die hengst dood is, of hij nou 'door mensen' zo geworden is of door een andere reden zich zo idioot gedroeg. De eigen schuld dikke bult reacties vind ik echt beschamend zeg :=

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 18:25

die meneer deed vast niet aan grondwerk..........

triest dat het zo gelopen is...

merrien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 18:34

wow! wat erg!
maar hoe kan zijn arm er dan afzijn?
ik bedoel een paard is toch geen roofdier ofzo of heeft toch niet zúlke scherpe tanden
wow :oo

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 18:38

wat me opvalt en irriteert is hoe iedereen offtopic gaat, aannames doet, en het beter gedaan zou hebben.
Ik dacht dat het de bedoeling was om te reageren op een openingspost en niet te discussiëren of hengsten nou wel of niet gvaarlijk is.
Mijn reaktie op de openingspost/ het moet verschrikkelijk zijn geweest voor de zoon om te zien hoe je vader wordt afgeslacht door een paard.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 18:46

Heel bizar verhaal.. weet niet zo goed wat ik er van moet denken.. er zit namelijk altijd een keerzijde aan het verhaal en een paard wordt nooit al zo geboren natuurlijk >;) ... Het blijft wel een ernstig en triest voorval :\ ..

Edit: Ik heb er nogal moeite mee om te lezen dat paarden 'geschift' geboren worden.. Je hebt paarden die wat brutaler zijn, maar ik me niet voorstellen dat een veulen ter wereld komt en mensen aanvalt, daar moeten toch eerst nare ervaringen aan te pas komen of slechte voorbeelden van oudere dieren, in al die tijd dat ik met paarden werk, heb ik dit namelijk nog nooit meegemaakt >;) .. Wel dieren die door toedoen van mensen zodanig van gedrag veranderde dat dit gevaarlijk werd.. Wel zijn er paarden die van karakter feller zijn dan anderen en dit kan escaleren, nooit met de bedoeling om een mens zijn arm er af te rukken.
Laatst bijgewerkt door WolinLotte op 03-02-10 18:52, in het totaal 2 keer bewerkt

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 18:50

Sommige paarden sporen nu eenmaal echt niet.
Echt verschrikkelijk.
En een paard kan dit echt doen doen hoor, Een aantal jaar geleden is een kennis van mij aangevallen in de wei door een welsh A hengst (de kenners weten wel over wie het gaat).Hij had toch ook bijna de strijd verloren...

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 18:57

een raar verhaal..

toch vind ik het raar..
maar hij had ook altijd een stok bij zich als die gaat voeren..
waarom.. ja omdat die al van zo'n streken had..
toch vind ik het raar dat het paard dan 'gezond' is..

misschien ook omdat hij toch te weinig aandacht kreeg..

ik heb ook een hengst en die is zeer braaf .. die kan ik de rug toekeren..
no problem..

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:04

je weet niet wat is voorgevallen. Misschien dat er een hengstige merrie in de buurt is geweest of misschien is het nou eenmaal niet zo een vriendelijke hengst. Hormonen doen rare dingen met dieren. Heb zelf ook een hengst gehad die van de ene op de andere dag iedereen ging aanvallen. Nooit iets gebeurd met dat dier. Toen hij gecastreerd werd waren na 3 maanden de problemen geheel opgelost. Dus hormonen zijn een raar iets.
Maar het blijft toch een apart verhaal.
Wanneer de hengst al zulk negatieve trekjes had waardoor de man de weide in moest met een stok, dan is het maar de vraag waarom die hengst nog steeds hengst is. Wie laat zijn merrie daardoor dekken?
Maar buiten al dat kunnen er genoeg redenen zijn waardoor het dier ineens "gek" werd. Pijn, misschien geschrokken, hormonen, what ever... Je weet niet hoe de situatie in elkaar zit, dus is het moeilijk een oordeel te vellen. Misschien was het wel een rodeo paard of zo... tja, het maakt je wel nieusgierig hoe het in elkaar zit.

Benta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:15

Wat een apart verhaal.. weet niet wat ik ervan moet denken.. :(:)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:25

Cayenne schreef:
Vanuit de verte is dat misschien niet goed zichtbaar geweest voor die jongens, en je verwacht natuurlijk niet dat een paard opeens met je vader in zijn mond rondloopt.
Er zijn ook hele grote voerzakken :j

imo kun je trouwens niet concluderen dat het paard wel een slechte opvoeding gehad zal hebben. Er zijn ook paarden die goed zijn opgevoed maar toch op de een of andere manier naar de verkeerde kant doorschieten, net als met mensen.

Hier ga ik ook in mee..
Wat misselijk dit, echt erg..
Vraag me af waar het paard zo gek van geworden is, hij was het al een tijdje begrijp ik uit de tekst i.v.m de stok die de oude man altijd mee nam het weiland in.
Vind het knap dat ie uberhaupt het lef getoont heeft om dit dier nog te voeren oid, ik had me wel paar x flink bedacht.
Wat verschrikkelijk

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:32

ilse86 schreef:
VinandoW schreef:
Ik verzorgde altijd een shetlandhengt en dat was bepaalt geen lieverdje! Die heb ik ook wel een keer op mijn rug gehad.. Die kwam ook op je af en steigerde voor je neus om je het land uit te krijgen.. Maar dit is wel heel naar.. Hengsten zijn gevaarlijk hoor

Per definitie?

Niet per definitie, ze zijn alleen onvoorspelbaar.. Dus zou je sowieso altijd goed moeten uitkijken

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:32

he bah wat een verhaal..

kan trouwens best denk ik dat die een hersentumor had ofzo

wij hadden vroeger een hond,echt heel erg lief maar van het een op het andere moment heeft ze mij aangevallen..

mijn pa had haar van me af getrokken en toen naar de dierenarts gegaan met haar(ik had niks hoor)

dierenarts wou toch even een scan maken en daaruit bleek dat ze dus een hersentumor had wat levensgevaarlijk was....ook de hond is ingeslapen

dus denk niet dat de hengst het echt bewust heeft gedaan met de bedoeling om die man te pakken...

zal wel een stekkertje losgetrokken zijn in dat koppie

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:50

Lastig verhaal, allereerste sterkte voor de nabestaanden. Ik ken brave hengsten en ik ken hengsten bij wie ik liever een blokje omga. Ik ken helaas ook een hengst die bij iemand ook bijna een arm heeft afgebeten, is op een wedstrijd gebeurd.
Zoals ik dat beest heb meegemaakt was er niks aan de hand, maar dat waren korte momenten.

Ik ken stallen waar de hengsten gelukkig wel los komen in een grote paddock.

Helaas kan ik me wel een voorstelling maken van deze situatie en uit mijn ervaring blijkt (mits geen lichamelijk probleem) dat het wel kan ontstaan door de tijd heen.

Dan heb je ook nog het verschil in omgang van mensen, het paard wat ik nu nog steeds dolgraag wil hebben werd door iedereen gevaarlijk genoemd, door een kundige dierenarts aan toe. Ik heb er nooit problemen mee gehad, de ene keer dat ze mij heeft gebeten heeft was mijn eigen schuld want het veulen was aan het drinken en dat had ik niet door.
Ik ben door een Friese merrie bijna naar het hiernamaals geschopt, hierdoor heb ik een enorme angst voor Friezen ontwikkeld. Een ander meisje kon bij wijze van spreken bij haar in de box slapen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 19:51

Maar zouden ze die mogelijke hersentumor dan niet hebben gevonden terwijl ze het hoofd aan het onderzoeken waren?
Ik denk dat het dan wel aan het licht gekomen was wanneer het een hersentumor geweest zou zijn.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:59

Je longeert toch ook in de meeste gevallen met zweep, je hoeft nog niet eens te slaan met die stok maar gewoon op afstand houden snap ik nog wel, al kennen we dit verhaal niet hoe het daar ging, hengsten zijn gewoon niet altijd te vertrouwen. stieren zijn ook gevaarlijk.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 20:03

Ik kende trouwens ook een paard dat een ontsteking van een stuiver in zn hoofd had en dat merkte je ook aan hem hij was ruin maar best wel een linke, als je hem corrigeerde werd hij boos.
hij heeft een keer het touw door mn hand, getrokken de blaren stonden erin toen ik hem een tikje gaf tegen zn borst om bij me te blijven kon anders niet doordringen.

linneketeut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 20:12

Ik snap 1 ding niet. Als die hengst zo erg was dat hij altijd al een stok mee nam (waar hij ongetwijfelt wel een keer mee gemept zal hebben, want dat zou ik ook doen bij zo'n hengst, en daar wordt die hengst niet aardiger van tegen jou) waarom had hij die hengst dan niet allang gecastreerd of gewoon meteen een kogel door z'n kop geschoten? Wij gaan maandag ook gewoon een pony naar de slacht brengen omdat er anders mensen geslacht worden door die pony hoor. Je gaat je toch niet laten verongelukken met zo'n beest.

En inderdaad je moet hengsten nooit je rug toe keren, maar deze heeft zeker wel al ooit klappen gehad met die stok want hij ging er toch wel heel ruig aan toe. Je kunt dieren ook vals maken natuurlijk.

Onze buurman heeft ook een hengst (nouja had) en die kwam laatst ook met z'n mond open op hem af en schupte met z'n achterbenen nog een keer na, maar die was de volgende dag toch mooi hengst-af.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 20:14

MysticTinker schreef:
Het feit dat die man al elke keer met een stok de wei in gaat roept bij mij al vraagtekens op.. Ik heb zo het idee dat ze dat paard gewoon totaal verkeerd hebben opgevoed. Een paard wordt niet vanzelf zo aggressief. Als jij een paard zijn hele leven lang met stokken bewerkt dan kun je er zeker van zijn dat die op een gegeven moment uitflipt..

vind dit niet zo vreemd hoor. die ouwe boer waar ik mijn paard gekocht heb liep ook altijd met een stok door de wei. dit deed hij ook om de paaarden een beetje uit de buurt te houden want als ze hem per ongeluk om zouden duwen zou hij niet meer zelf overeind kunnen komen. hij sloeg ze er verder niet mee maar hield ze alleen op afstand.

ik vind ht een vreemd verhaal maar t is een beetje onmogelijk om hier een conclusie op te trekken. ik snap alleen niet waarom er geen verder onderzoek is verricht naar wat de oorzaak wel zou kunnen zijn.

lovesSkippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 20:31

die zoon zei zelf dat de man altijd het land op ging met stok omdat de hengst "gemeen" zou zijn, ik denk dan gelijk aan een reden voor dat paard, wij hadden hier in de omgeving een keer een soortgelijk verhaal.

een dier doet niets zonder reden. en op die momenten zijn ze niet de liefe zacht aardige dieren die wij kennen.

Het is wel super verschrikkelijk wat er gebeurd is en vind het ook vreselijk voor de nabestaanden