Totilas dit jaar nog beschikbaar voor dekdienst *update*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:36

Sammie schreef:
pasdedeux schreef:
Een jazz x totilas zie ik wel zitten :wow: :$

Dan zul je zeker nog een paar jaar moeten wachten.. Eerst een Totilasmerrie en die vervolgens dekken met Jazz. Als Jazz tegen die tijd leeft..

Eh inderdaad ik bedoelde eigenlijk een totilas x jazz (heb zelf een jazzmerrie en daar zijn er al wel wat meer van :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:39

Wat MarcelDufour zegt is eigenlijk wat ik bedoel...

Als er zo goed over nagedacht wordt, het fokbeleid, zouden er duizenden echte toppaarden zijn, er zijn veel goede paarden natuurlijk maar ik vind het een beetje over de top hoe er wordt gereageerd. Zoals de voorbeelden zijn aangegeven door MarcelDufour zegt ook wel wat...

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:42

MarcelDufour schreef:
Het gaat nog jaren duren voor bekend is hoe zijn nakomelingen het doen. Gewoon een paar honderd veulens per jaar brengen, dan is de kans het grootst dat er iets aparts bij zit. Dat is dan weer een reden om met hem te gaan fokken, en zo is de vicieuze cirkel perfect rond.
Ongeacht welke hengst, de kans op een topper is altijd minimaal. Kijk naar bijvoorbeeld hengsten als Darco of Quidam, die hebben meer dan 10.000 veulens, en als je ziet hoeveel er daar internationaal van springen, dan is dat maar een heel klein percentage. Fokken, blijft altijd gokken, wat je ook doet. De meeste toppaarden zijn toevalsproducten en vaak komen ze nog van een hengst die vrij onbekend was. Na zo'n topper als nakomeling wil ineens iedereen gaan dekken met zo'n hengst.
Milton kwam uit Marius, nou die heeft echt alleen Milton gebracht en de rest was middelmaat. Jappeloup kwam per ongeluk uit een draver omdat die hengst over de draad was gesprongen en een merrie dekte. Ratina Z was inteelt. En zo zijn er nog veel meer.

Feitelijk heb je daar ook gelijk in ;)

Maar het wil natuurlijk niet zo zeggen dat het dan per definitie goed is om "zomaar" van alles te gaan doen. Ik zeg niet dat fokken hetzelfde is als verregaande hersenchirurgie :D maar het gevaarlijke van fokken vandaag de dag is wel dat "iedereen" het kan EN doet. En soms zie je daarbij combinaties voortkomen dat je denkt.... wat was je aan het doen toen je DIT bedacht? Enige kennis van exterieur en karakter is toch wel wenselijk.

Het gevaar in de populariteit van Totilas schuilt er nu in dat iedereen hem wel wil omdat hij zo geweldig is, mooi uiterlijk, mooie prestaties. Maar niet iedereen snapt dat het geen garantie is. En daarom moeten SOMMIGEN daar tegen in bescherming worden genomen.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:43

ilse86 schreef:
DL_ schreef:
Dat heb ik al gedaan :j Meestal denk je over dingen namelijk goed na, dát is meteen ook precies de reden dat ik geloof in een fokbeleid en daar ook achter ga staan ipv lukraak kromme merries dekken met kromme ezels. Of lukraak roepen dat mensen dom zijn omdat ze over dingen na denken en meer van dat soort onzin. :)

Sjah, maar hoe moet dat fokbeleid dan worden uitgevoerd? Zou dat dan betekenen dat mensen die een leuk paardje voor zichzelf willen geen veulens meer mogen fokken omdat hun merrie niet aan de eisen voldoet?

Ik ga mezelf niet blijven herhalen.

fokbeleid
 be·leid het; o 1 gedragslijn voor de verwezenlijking van bep. doelstellingen: 2 overleg, tact: met ~ handelen

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:45

Ben benieuwd wanneer het dekgeld bekend zal worden gemaakt, eind deze maand worden de eerste merries alweer gedekt.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:45

ja, maar beleid moet altijd aan bepaalde voorwaarden blijven voldoen. voorwaarden die worden bepaald door mensen. ik weet wel wat de definitie van beleid is, hoor. en ik vraag niet of je jezelf continu wil blijven herhalen. ik vraag alleen wat volgens jou een correcte invulling van dat beleid zou zijn.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:46

Bij sommige takken is beleid bijna niet mogelijk. Als fokken wetenschap was, dan zouden bedrijven als Zangersheide en Schockemohle ieder jaar tientallen toppers moeten fokken, en toch is dat niet zo. Soms komt er zelfs niet een uit een lichting van honderden veulens die ze op die bedrijven fokken, en moeten ze, om toch mee te kunnen doen, een topper van buitenaf aanschaffen. Gelukkig ook maar, want een Totillas is juist zo mooi omdat het zo'n uitzondering is. Als iedereen er een kon fokken op basis van wetenschap, was er eigenlijk niks meer aan. Zoet bestaat omdat we ook weten wat zuur is. Mooi, omdat er lelijk is, en uitzonderingen omdat er middelmaat is. Als er alleen uitzonderingen waren, dan zijn ze geen uitzondering meer, maar middelmaat.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:49

@ Marceldufour
tis natuurlijk geen garantie idd. Wat dat betreft vind ik het zorgelijker dat ze nu al zo ver zijn dat ze dieren kunnen klonen. Ook met het doel om in de toekomst bloedlijnen van goede dekhengsten voort te kunnen zetten. Dat vind ik pas ziek.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:52

ilse86 schreef:
ja, maar beleid moet altijd aan bepaalde voorwaarden blijven voldoen. voorwaarden die worden bepaald door mensen. ik weet wel wat de definitie van beleid is, hoor. en ik vraag niet of je jezelf continu wil blijven herhalen. ik vraag alleen wat volgens jou een correcte invulling van dat beleid zou zijn.

Nadenken over wat je doet, verbeterpunten van je merrie verbeteren, en sterke punten verankeren. Of in ieder geval daartoe trachten. Doelstelling zijn een goed paard te fokken, ipv een zwart hengstveulen met een wit kolletje. En daarbij soms te beslissen om beter wel, of beter niet met een bepaald dier te fokken.

PineApple

waar ik vooral nieuwsgierig naar ben, is WAAROM ze hem nu al inzetten voor het fokken. En niet wachten tot na de OS...
is het voor het geld? voor een andere reden? ik ben benieuwd...

Lilliputter schreef:
Ben benieuwd wanneer het dekgeld bekend zal worden gemaakt, eind deze maand worden de eerste merries alweer gedekt.

ik las ergens dat dat donderdag bekend zou maken..geloof ik :') pin me er niet op vast ;)

hilden1971

ilse86 schreef:
En wat zijn betere merries?

als je dan ook een keer alle berichten in dit topic zou lezen zou je kunnen zien dat hier al het é';en en ander over is geschreven. 8-)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:54

Citaat:
Wat dat betreft vind ik het zorgelijker dat ze nu al zo ver zijn dat ze dieren kunnen klonen

Ook dat klonen werkt niet. Er zijn al klonen van ET, het wonderspringpaard van Hugo Simon, en toch kan er niet een tippen aan het origineel. Waarschijnlijk omdat buiten de genetische bepaling, het ook zeer belangrijk is hoe zo'n paard opgeleid wordt en waar het opgroeit. Buiten dat blijkt nog steeds dat klonen, tot nu toe, wat gezondheid betreft een stuk zwakker zijn dan het origineel. Je had een gekloond schaap, Dolly, en het bleek dat ze ongeveer 3 keer zo snel verouderde als een normaal schaap. Moeder natuur laat zich niet zomaar kopieeren. Gelukkig maar!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:56

Zonde...
Ik geloof nooit dat Gal hier tevreden mee is, gezien wat er uiteindelijk met Gribaldi gebeurt is.

En Totilas gaat zo waanzinnig veel dekken dat er natuurlijk heel goeie uit gaan komen, maar net zomin hele slechte...
Net zoals bv Darco, die hengst heeft zoveel gedekt dat er enorm veel goeie van zijn, maar minstens even veel slechte...

Nu ja, goed voor de portemonnee van de eigenaar (al gaat hij er nooit € 10 miljoen mee verdienen), niet zo goed voor Gal...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

De kloon van ET moet nog vier worden, dus het lijkt me een beetje voorbarig om dat paard nu al af te schrijven als een mislukking. Dat paard is trouwens gekloond voor zijn genen, en in eerste instantie niet om in de sport te gaan presteren.

Maar volgens mij gaat het hier om Totilas als dekhengst, en niet om klonen :)

MamboBeach

DL_ schreef:
ilse86 schreef:

Nadenken over wat je doet, verbeterpunten van je merrie verbeteren, en sterke punten verankeren. Of in ieder geval daartoe trachten. Doelstelling zijn een goed paard te fokken, ipv een zwart hengstveulen met een wit kolletje. En daarbij soms te beslissen om beter wel, of beter niet met een bepaald dier te fokken.

Dit begrijp ik heel goed...
Maar fokken is toch een "subjectief" iets, Klaas zal vinden dat hengst Pietje beter op Mientje past en Flip vindt dat hengst Arie beter op Mientje past...

Wat ik nu zo mooi vindt is dat iedereen het hier over zwarte paarden heeft hè, dat wil iedereen toch graag maarja niemand die eerlijk zegt daar toch ook wel op te letten. Als ik in menig profiel kijk zie ik veel donkere/zwarte paarden.
Nee hoor, doe mij maar een mooie vos, schitterend! ;)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:01

Jemig wat vreselijk zonde... Ik had gehoopt dat ze tot 2012 zouden wachten.
Asjeblieft vraag zéér hoge bedragen, en stel als voorwaarde dat alleen passende merrie's gedekt mogen worden. Bij verkeerd merriemateriaal wordt heel Totilas binnen de kortste keren naar de knoppen geholpen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:01

PineApple schreef:
waar ik vooral nieuwsgierig naar ben, is WAAROM ze hem nu al inzetten voor het fokken. En niet wachten tot na de OS...
is het voor het geld? voor een andere reden? ik ben benieuwd...

Omdat hij nu populair is en iedereen het over hem heeft. Hoe dat over 2 dekseizoenen zal zijn, weet niemand.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:02

MamboBeach schreef:
Dit begrijp ik heel goed...
Maar fokken is toch een "subjectief" iets, Klaas zal vinden dat hengst Pietje beter op Mientje past en Flip vindt dat hengst Arie beter op Mientje past...

Wat ik nu zo mooi vindt is dat iedereen het hier over zwarte paarden heeft hè, dat wil iedereen toch graag maarja niemand die eerlijk zegt daar toch ook wel op te letten. Als ik in menig profiel kijk zie ik veel donkere/zwarte paarden.
Nee hoor, doe mij maar een mooie vos, schitterend! ;)

Tuurlijk is dat subjectief. Maar dat is ook de reden dat bepaalde fokkers over het algemeen genomen net wat meer succes hebben dan een ander.. ;) (hiermee wil ik overigens niet zeggen dat inzicht een garantie is voor succes, laat dat duidelijk zijn.)

Wat jij zegt over de profielen heeft denk ik meer te maken met het feit dat er gemiddeld genomen gewoon meer donkere paarden rondlopen dan vossen als met iets anders hoor. :n Een goed paard heeft geen kleur. Commercieel gezien zijn sommige kleuren inderdaad interessanter als een andere kleur.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:03

@Cayenne
Dat is zo, maar Hugo zei zelf al op de tribune een keer dat de kloon niet hetzelfde los springt als dat de originele ET deed.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:04

DL_ schreef:
ilse86 schreef:

Kijk, daar kan ik wat mee. En ik ben het ook absoluut met je eens dat je verder moet kijken dan kleur. Dat zegt namelijk niet zoveel.
Ik zou het persoonlijk ook afkeuren dat mensen een totilas-veulen willen alleen omdat ze hopen dat ze dan een zwart veulen krijgen dat ook nog een beetje leuk beweegt.

Maseike

Re: Moorlands Totilas dit jaar nog beschikbaar voor dekdienst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:08

Ik had een zwarte hengst op mijn merrie, maar ik kreeg geen zwart veulen hoor.
Dus de kleur van de hengst wil ook niks zeggen.
Je mag al blij zijn dat er een gezond veulen uitkomt lijkt mij.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:10

Citaat:
Ik zou het persoonlijk ook afkeuren dat mensen een totilas-veulen willen alleen omdat ze hopen dat ze dan een zwart veulen krijgen

Ach, iedereen heeft wel een voorkeur als het om fokken gaat. Mannen hopen, vantevoren, dat het een zoon gaat worden, maar eenmaal geboren, en het blijkt een dochter, dan zijn ze er toch dolblij mee. Dromen mag, daar is niks mis mee, en het houdt ons aan de gang.
De enige manier om zeker te weten dat het een zwarte wordt, is om Serena Williams met 50 cents te kruizen. ;-) (geintje)
Laatst bijgewerkt door Springert op 01-02-10 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:11

Ach precies Maseike. Wij hebben ook een vosje uit een donkere merrie en een donkere hengst. We hebben twee donkere paarden op stal (moeder en dochter) en een vosje. Dat vosje en één van de donkere paarden hebben dezelfde moeder en allebei een donkere vader. Moet wel zeggen dat het vosje (nu 2 jaar) de mooiste bewegingen heeft. En daar draait het om.

Bloem10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:13

Wordt zeker het overwegen waard voor mijn merrie... zit te twisten tussen totilas of westpoint... allebei super mooie hengsten...prestaties top +:)+

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:17

DL_, Dat vind ik ook, een goed paard heeft geen kleur maar ik ben toch een beetje overtuigd dat veel mensen hun best doen om een donker veulen te krijgen... Ook de mensen die zeggen daar niet naar te kijken, ik geloof het niet zo. Maar dat geeft niet, ieder zijn ding namelijk.
Tuurlijk zal de ene fokker meer inzicht hebben dan de ander en net wat betere paarden fokken... Maar het heeft ook met een beetje 'geluk' te maken...

Wat ik me dan afvraag is waarom het dekgeld dan zo hoog moet gaan zijn? Dat vat ik niet helemaal... Tja, dat niet iedereen lukraak kan fokken maar misschien komen er wel heel leuke en mooie en goede paarden uit voort...

Nu weten we ook niet wat Totilas gaat doen, misschien komt er wel een eersteklas pakezel uit...