Vooral oude paarden zijn de dupe van economische crisis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Peppertree

Re: Vooral oude paarden zijn de dupe van economische crisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:10

Er zullen dus mensen zijn die daarentegen zouden zeggen: Hup, meisje van 16 gaat maar fijn aan het werk, sluit een lening en zorgt zelf voor het paard+medicijnen, zij wilde graag een paard, dus zorgt ze er ook maar voor.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:13

Ook als ze inmiddels zelf haar studie moet betalen met wat ze van de IB krijgt? Moet ze dan kiezen tussen haar paard of haar toekomst/opleiding?
In hoeverre is dat realistisch?

En het paard inslapen als het nog door kan met medicijnen, terwijl het nog levenslustig is, is dat 'humaan?' En tegenover het meisje dat nog steeds gek op het paard is, maar bij wie de realiteit van de wereld steeds zwaarder op de schouders drukt?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:15

Nou, zoals ik al zei, die mensen zullen er zijn en zo'n mens ben ik dus zeker niet. Maar voor iedereen ligt de grens ergens anders.

johnvt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:15

Over 500 pagina`s zijn we hier nog mee bezig. Ik ga afsluiten en naar bed.

Mensen beslis zelf wat je het beste lijkt voor je paard, inslapen, slager of wat danook. Weltrusten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:17

Roane schreef:
Ook als ze inmiddels zelf haar studie moet betalen met wat ze van de IB krijgt? Moet ze dan kiezen tussen haar paard of haar toekomst/opleiding?
In hoeverre is dat realistisch?

En het paard inslapen als het nog door kan met medicijnen, terwijl het nog levenslustig is, is dat 'humaan?' En tegenover het meisje dat nog steeds gek op het paard is, maar bij wie de realiteit van de wereld steeds zwaarder op de schouders drukt?

tja. dat is nu eenmaal de realiteit. Ik vind dat je een paard dat al wat mankeert niet meer moet verkopen/wegdoen. Dan zadel je toch iemand anders op met het 'probleem'.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:18

Dus jij zou zeggen inslapen?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:19

Ik zou zeggen, naar de slager, maar da's weer een andere discussie.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:20

Dan zeggen we het zo; de stekker eruit trekken, op welke manier dan ook :')

johnvt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:22

Laatste reactie even, ik kies voor inslapen, heb je in ieder geval je laatste centen ervoor over gehad..............

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:23

Jup, in ieder geval de stekker dr uit lijkt mij de meest zinvolle oplossing. Meest realistisch ook.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:30

Roane schreef:
Dus jij zou zeggen inslapen?

inderdaad, tuurlijk is het moeilijk om je maatje te moeten verliezen.. maar ik zou zelf de beslissing over leven en dood willen nemen, en niet uit handen willen geven. Je weet toch nooit wat er met je paard gebeurd als je het eenmaal verkocht of weggegeven hebt. Dan heb je er geen zeggenschap meer over.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:32

Nee precies. Mee eens. :)

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 23:33

Straks verkoop je je paard aan iemand die hem de nodige zorg onthoudt, er niet mee naar de dierenarts gaat enz... en hem dan alsnog naar de slager brengt terwijl je hem liever had laten inslapen, of andersom. Da's nog moeilijker te verkroppen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 00:11

Cayenne schreef:
Meer lezen? In Bit 175, die nu in de winkel ligt, staat een interview met de eigenaren van Habo's Hof en worden oplossingen voor oude paarden geboden.

1 van de paarden welke in de bit wordt genoemd (met foto), Prudent, die was er al toen ze nog bij ons in het dorp woonden. Dat is toch al wel zeker zo'n 12 jaar geleden. Het dier is toen voor de voltigelessen gebruikt.
Vindt het wel erg leuk te zien/ lezen dat deze nog leeft.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 00:15

Peppertree schreef:
Straks verkoop je je paard aan iemand die hem de nodige zorg onthoudt, er niet mee naar de dierenarts gaat enz... en hem dan alsnog naar de slager brengt terwijl je hem liever had laten inslapen, of andersom. Da's nog moeilijker te verkroppen.

Dat risico loop je altijd bij verkoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 00:25

Gini schreef:
Angela schreef:
Wel is het raar dat een stichting voor paardenopvang erover zeurt dat veel eigenaren hun paard willen aanbieden.

Dat is precies wat ik bedoel. ;)

Ja hoor en een asiel zit ook te springen om dieren ;(
Als je dit zegt, mis je toch wel de clou hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 00:31

Citaat:
En als er dan de mogelijkheid is om je paard voor weinig/geen geld een goed tehuis te bieden bij haboshof..tja, heel gek vind ik het niet dat er dus meer paarden aangeboden. Aan hen de keus om ze op te nemen of niet. Kan het wel, kan het wel, kan het niet omdat ze dan financieel in de problemen komen, moeten ze het niet doen. Da's ook een kwestie van verantwoordelijkheid nemen!

Dat is een ander met jou probleem opzadelen. Want je wilt er zelf liever weinig tot niets voor betalen, dat mag een ander doen. Wat een vervelende instelling vind ik dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 00:44

Oude paarden die worden verkocht als gezelschapspaard daar heb ik moeite mee. Al die dieren die op MP staan. 20+ paarden. Mensen nemen liever een shet dan een grote oude kwpn'er als gezelschapspaard. Ik vraag me dan ook zeer af, hoe vaak deze oudjes dan ook daadwerkelijk een leven als gezelschapspaard krijgen en hoeveel er op transport gaan.

Ik heb een paard van 25 en die gaat niet weg om die reden. De kans is groot dat dan uiteindelijk op transport gaat of dood gaat in weitje met andere zieke en oude dieren.
Nee, de handel is voor mij een no go wat oude en zieke dieren betreft. Tenzij ik persoonlijk mensen ken die haar een plekje kunnen bieden, maar die moet ik dan wel erg goed kennen.

Een plek in een rusthuis is prima, maar ik neem aan dat je daar gewoon een maandelijkse bijdrage voor moet betalen. Maar ja, als je geen geld hebt zul je dat ook niet kunnen betalen.

Als ik nu in een economische crisis kom en ik mijn hypotheek niet meer kan betalen, dan gaat mijn oude en kapotte meiske hemelen. Dat is het meest fair.

Niet je verantwoording en de kosten op een ander schuiven.
Het gaat hier niet om tien jarige of 17 jarige paarden en fitte energieke paarden die nog wedstrijden lopen. Als ik het goed begrepen heb, gaat het om de dieren die voor het grootste deel hun dagen als grasmaaier slijten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 08:46

een gezond paard kan je altijd verkopen ook al is deze 20+ wel is de kans heel groot dat zo een dier de laatste jaren van zn leven van handelaar naar handelaar van markt naar markt gaat om uiteindelijk in Italie geslacht te worden. Dat is namelijk voor het merendeel het lot van paarden in de lagere prijsklasse. En bedenk jezelf ALS je het dier verkocht heb dan heb je er NUL zeggenschap meer over, dan heb je er niks meer over te vertellen...

Kapotte paarden moet je simpelweg gewoon af laten maken, hoe dat zoek je zelf maar uit. Maar een kapot paard verkopen of desnoods weggeven (weggeven is vaak ook de start voor een lang traject handel => Italie) is vaak hoe goed bedoeld ook een van de domste dingen die mensen kunnen doen.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen waarbij het betreffende paard heel gelukkig bij mensen heeul oud is geworden, helaas voor het gros is dat niet het geval.

Je kan ook een goed huis zoeken voor je paard en daar elke maand voor betalen. Doe ik bijvoorbeeld.

Gisteren kreeg ik deze foto
Afbeelding
en in mijn onderschrift staan foto's van een paar maanden terug.

Ik zou mijn paard zo kunnen verkopen, elke klinische keuring komt hij fluitend door, maar hij is wel kapot. Als ik hem nu op MP zet en ik vraag er 3000 voor, dan is hij morgen verkocht. Moet ik hem even een beetje tricken zodat hij een paar weken geen pijn in het pootje heeft en het is appeltje eitje kale plaatje.

Maar realiteit is dat dit paard dan echt een heel naar leven tegemoed gaat, want hij is gewoon echt kapot! Ook al zal je er met rijden weinig tot niets van merken.

Als ik geen zin meer heb om voor mijn paard op afstand te betalen, gaat hij dood. Ook al zou hij dan pas 10 zijn en vol levenslust zijn. Juist dit paard gaat dan dood.

Dat is verantwoording nemen in mijn ogen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 09:34

Helemaal mee eens Kim.

Op het moment dat het niet meer gaat om een jong kapot of oud al-dan-niet kapot paard te onderhouden, dan laat je 'm hemelen.

Je geeft 'm niet 'om niet' weg aan iemand, omdat 'je het zo zielig vindt' om hem af te maken, want je wéét dat er dan een kans in zit dat als je 'm weggeeft iemand er een paar honderd aan gaat verdienen door 'm naar Italie door te verkopen. Al zou die kans maar 1% zijn, ik zou dat risico niet willen nemen.

En als je je paard naar een 'pensioenstal' doet, dan dien je er ook voor te betalen. Je zadelt een ander niet met jouw financiele problemen op. Lukt dat betalen niet meer, dan gaat scenario 1 in werking (zie hierboven)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 09:55

Kim, dat doe je als je van je paard houd, als je hem ziet als een vriend.

Ik vraag mij af hoe de liefde van sommige mensen voor hun dieren is. Gaat hij goed, presteert hij, is hij mooi, dan is alles oke, is dat niet meer, dan is de liefde voorbij, dan gaat het geld tellen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 09:59

KiWiKo schreef:
een gezond paard kan je altijd verkopen ook al is deze 20+ wel is de kans heel groot dat zo een dier de laatste jaren van zn leven van handelaar naar handelaar van markt naar markt gaat om uiteindelijk in Italie geslacht te worden. Dat is namelijk voor het merendeel het lot van paarden in de lagere prijsklasse. En bedenk jezelf ALS je het dier verkocht heb dan heb je er NUL zeggenschap meer over, dan heb je er niks meer over te vertellen...

Kapotte paarden moet je simpelweg gewoon af laten maken, hoe dat zoek je zelf maar uit. Maar een kapot paard verkopen of desnoods weggeven (weggeven is vaak ook de start voor een lang traject handel => Italie) is vaak hoe goed bedoeld ook een van de domste dingen die mensen kunnen doen.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen waarbij het betreffende paard heel gelukkig bij mensen heeul oud is geworden, helaas voor het gros is dat niet het geval.

Je kan ook een goed huis zoeken voor je paard en daar elke maand voor betalen. Doe ik bijvoorbeeld.

Gisteren kreeg ik deze foto
Afbeelding
en in mijn onderschrift staan foto's van een paar maanden terug.

Ik zou mijn paard zo kunnen verkopen, elke klinische keuring komt hij fluitend door, maar hij is wel kapot. Als ik hem nu op MP zet en ik vraag er 3000 voor, dan is hij morgen verkocht. Moet ik hem even een beetje tricken zodat hij een paar weken geen pijn in het pootje heeft en het is appeltje eitje kale plaatje.

Maar realiteit is dat dit paard dan echt een heel naar leven tegemoed gaat, want hij is gewoon echt kapot! Ook al zal je er met rijden weinig tot niets van merken.

Als ik geen zin meer heb om voor mijn paard op afstand te betalen, gaat hij dood. Ook al zou hij dan pas 10 zijn en vol levenslust zijn. Juist dit paard gaat dan dood.

Dat is verantwoording nemen in mijn ogen

Amen!
Zo behoort het te zijn.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 10:01

@ Russel: ja - dan gaat het geld tellen - maar omdat mensen weg lopen voor hun verantwoordelijkheid, verzinnen ze een romantisch wereldbeeld waarin de ene helft van Nederland zit te wachten op de 20 jarige paarden van de andere helft - met artrose en een beetje dampig, maar perfect als gezelschapspaard.

Ik ken Paul en Mieke goed. Hun cynisme snap ik volledig. Als je ziet dat mensen daar huilend hun paard afleveren en 2 jaar later gewoon stoppen met betalen...gelukkig voor de beessies maar helaas voor hun eigen portemonnee nemen de mensen van Haboshof dan zelf de zorg volledig op zich.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 10:04

Overigens is dat (het geld gaat tellen) altijd de wijze van houden van paarden geweest bij diegenen die er economisch van afhankelijk waren (boeren, maneges). Het zijn de 'amateurs' die hun paard aanhouden waar dat economisch gezien niet verstandig is. Het verwijt dat mensen paarden als gebruiksvoorwerp zien is in feite flauwekul. Juist de laatste 30-40 jaar, nu het paard éigenlijk geen gebruiksvoorwerp meer is (zelfs niet voor maneges, die hun oudere paarden vaak aan klanten slijten vóórdat ze onbruikbaar worden) wordt er veel sentimenteler gedaan dan vroeger.
Als nu iemand puur om geldredenen een paard laat slachten is het "oooohh, wat erg, het is geen gebruiksvoorwerp, een paard is niet voor even maar voor het leven." Geen bóer vroeger die er zo over dacht. Paard kapot, ok, dan eten we 'm deze winter gewoon op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 10:07

Ja, zo iets dat snap je dan ook niet.

Maar ik denk dat dit soort ideologische doelstellingen alleen in het buitenland te realiseren zijn. Daar heb je meer dan tig hectaren voor een bietje en er zijn paarden die met schuilmogelijkheid niet op stal hoeven, zeker als het klimaat gunstig is....Frankrijk bv.

Hier in Nederland kost alles veel te veel, veel te veel vergunningen, de ruimte is altijd te weinig, bouwvergunningen voor stallen of schuilstallen die tegen zit.

Super dat mensen zo iets opstarten, maar helaas wordt er altijd misbruik gemaakt.

Maar er zullen toch ook wel paarden staan die wel elke maand betaald worden door de eigenaar, ook al ben je geen eigenaar meer, want je doet officieel afstand. Stel er wordt een gezond paard gebracht, dan wordt die ook weer verkocht lijkt mij...