Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Roane schreef:Ook als ze inmiddels zelf haar studie moet betalen met wat ze van de IB krijgt? Moet ze dan kiezen tussen haar paard of haar toekomst/opleiding?
In hoeverre is dat realistisch?
En het paard inslapen als het nog door kan met medicijnen, terwijl het nog levenslustig is, is dat 'humaan?' En tegenover het meisje dat nog steeds gek op het paard is, maar bij wie de realiteit van de wereld steeds zwaarder op de schouders drukt?
Roane schreef:Dus jij zou zeggen inslapen?
Cayenne schreef:Meer lezen? In Bit 175, die nu in de winkel ligt, staat een interview met de eigenaren van Habo's Hof en worden oplossingen voor oude paarden geboden.
Peppertree schreef:Straks verkoop je je paard aan iemand die hem de nodige zorg onthoudt, er niet mee naar de dierenarts gaat enz... en hem dan alsnog naar de slager brengt terwijl je hem liever had laten inslapen, of andersom. Da's nog moeilijker te verkroppen.
Citaat:En als er dan de mogelijkheid is om je paard voor weinig/geen geld een goed tehuis te bieden bij haboshof..tja, heel gek vind ik het niet dat er dus meer paarden aangeboden. Aan hen de keus om ze op te nemen of niet. Kan het wel, kan het wel, kan het niet omdat ze dan financieel in de problemen komen, moeten ze het niet doen. Da's ook een kwestie van verantwoordelijkheid nemen!

KiWiKo schreef:een gezond paard kan je altijd verkopen ook al is deze 20+ wel is de kans heel groot dat zo een dier de laatste jaren van zn leven van handelaar naar handelaar van markt naar markt gaat om uiteindelijk in Italie geslacht te worden. Dat is namelijk voor het merendeel het lot van paarden in de lagere prijsklasse. En bedenk jezelf ALS je het dier verkocht heb dan heb je er NUL zeggenschap meer over, dan heb je er niks meer over te vertellen...
Kapotte paarden moet je simpelweg gewoon af laten maken, hoe dat zoek je zelf maar uit. Maar een kapot paard verkopen of desnoods weggeven (weggeven is vaak ook de start voor een lang traject handel => Italie) is vaak hoe goed bedoeld ook een van de domste dingen die mensen kunnen doen.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen waarbij het betreffende paard heel gelukkig bij mensen heeul oud is geworden, helaas voor het gros is dat niet het geval.
Je kan ook een goed huis zoeken voor je paard en daar elke maand voor betalen. Doe ik bijvoorbeeld.
Gisteren kreeg ik deze foto
en in mijn onderschrift staan foto's van een paar maanden terug.
Ik zou mijn paard zo kunnen verkopen, elke klinische keuring komt hij fluitend door, maar hij is wel kapot. Als ik hem nu op MP zet en ik vraag er 3000 voor, dan is hij morgen verkocht. Moet ik hem even een beetje tricken zodat hij een paar weken geen pijn in het pootje heeft en het is appeltje eitje kale plaatje.
Maar realiteit is dat dit paard dan echt een heel naar leven tegemoed gaat, want hij is gewoon echt kapot! Ook al zal je er met rijden weinig tot niets van merken.
Als ik geen zin meer heb om voor mijn paard op afstand te betalen, gaat hij dood. Ook al zou hij dan pas 10 zijn en vol levenslust zijn. Juist dit paard gaat dan dood.
Dat is verantwoording nemen in mijn ogen