FEI houdt conferentie over rollkur trainingsmethode

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 20:38

En wie bepaalt wanneer je leek bent en wanneer kenner?
Waar ligt die grens? Moet je perse paardrijden of gereden hebben om kenner te zijn? Een dokter hoeft toch ook niet al de ziektes die hij geneest, zelf onder de leden hebben gehad! Gelukkig zal hier niemand mij als leek betichten, want daarmee wordt die persoon gelijk ongeloofwaardig.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 20:39

Ach, het boek van Gerd Heuschmann en die DVD zouden ook de wereld moeten overtuigen. Ik ken zelfs mensen die niet voor of tegen waren die na het lezen van dat boek inzagen dat het gebaseerd is op zoveel onzin dat ze zelfs spontaan pro zijn geworden...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 20:39

Janine1990 schreef:
Laat me raden....
Hoe groter de meerderheid, hoe makkelijker. Want ja 'zelfs een leek' ziet hoe ondeugdelijk deze trainingsmethode is...
Blablabla...

Bullshit, leken mogen de dienst uitmaken wanneer er door DEUGDELIJK onderzoek is aangetoond dat het daadwerkelijk dierenmishandeling is... En wanneer LDR niet meer relatief is...

Als genoeg mensen (ook buiten de paardenwereld, vergis je daar niet in!) hun stem laten horen dan gaat er wat veranderen. Niet goedschiks (vanuit de paardenwereld zelf) dan wel kwaadschiks.
Waarom vergissen zoveel mensen zich hierin terwijl het verleden al zo vaak heeft aangetoond dat de publieke opinie (dus niet alleen de bekrompen paardenwereld zelf) heel veel inlvoed kan hebben.

Dat heeft niets te maken met het wel of niet aantonen of het mishandeling is, dat is op bijna geen manier aan te tonen aangezien het meeste zich op het geestelijke welzijn bevindt.

Er wordt al te vaak verwezen naar het FEI onderzoek door een hoop mensen hier op bokt en het Canadeese onderzoek wordt van tafel geveegd als zijnde onkundig. Terwijl het allebei slechte onderzoeken waren, die uit Canada was al een stukje beter dan die van het FEI.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 20:41

MarcelDufour schreef:
En wie bepaalt wanneer je leek bent en wanneer kenner?
Waar ligt die grens? Moet je perse paardrijden of gereden hebben om kenner te zijn? Een dokter hoeft toch ook niet al de ziektes die hij geneest, zelf onder de leden hebben gehad! Gelukkig zal hier niemand mij als leek betichten, want daarmee wordt die persoon gelijk ongeloofwaardig.

Goed punt, lijkt me duidelijk voor jou, voor mij, voor iedereen dat controle vanuit een commissie moet gaat.
En natuurlijk na goed onderzoek, want zeg nou zelf: Een paard die een deur kiest? Sorry, maar die vergelijking gaat bij mij echt niet op... :n

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 20:43

MarcelDufour schreef:
@horseyfries
Ook dat bijtikken moet verboden worden. Maar omdat het ene niet aangepakt wordt, moet het andere ook maar door de vingers gezien worden? Het is de roll methode die momenteel ter discussie staat, en zodra die andere methodes aan de beurt komen, zal ik ook mijn zegje doen, maar in dit geval gaat dit topic over de rollkur en nergens anders over.
Maar, let maar op, als dat boek (Superprix van Michelle Guillot) een beetje de aandacht gaat krijgen, en dat gaat het!, Dan gaat de discussie pas echt losbranden, let maar op wat ik je zeg. En dat voelde ik maanden geleden al op mijn sloffen aan komen.

Dus we gaan eerst iets aanpakken waarvan nog helemaal niet bewezen is dat het schadelijk is en niets wat daarop wijst door veelvuldige blessures bij deze toppaarden of overmatig veel verzet, en slaan de echte dierenmishandeling die ook als zodanig beschreven staat daarom eerst maar even over?
Vind je het zelf logisch?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 20:45

horseyfries schreef:
Dus we gaan eerst iets aanpakken waarvan nog helemaal niet bewezen is dat het schadelijk is en niets wat daarop wijst door veelvuldige blessures bij deze toppaarden of overmatig veel verzet, en slaan de echte dierenmishandeling die ook als zodanig beschreven staat daarom eerst maar even over?
Vind je het zelf logisch?

Gewoon niets vanuit de paardenwereld zelf regelen en wachten tot de publieke opinie (ook de niet paardenmensen dus) gaat eisen dat er wat gebeuren is inderdaad veel verstandiger. Dat heeft het verleden wel bewezen....
Je kunt alle mensen die wereldwijd dit afkeuren proberen onder een vloerkleed te vegen en daarop het stempel leek plakken, maar uiteindelijk zal dat zich alleen tegen de sport keren. Kwestie van tijd, daar ben ik ook van overtuigd.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:05

ThePast03 schreef:
Je kunt alle mensen die wereldwijd dit afkeuren proberen onder een vloerkleed te vegen en daarop het stempel leek plakken, maar uiteindelijk zal dat zich alleen tegen de sport keren. Kwestie van tijd, daar ben ik ook van overtuigd.

En hoe meer media aandacht, hoe sneller dat gaat.

Love_Uggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 22:17

waarom wordt dit getraind dan, wat is het doel van die rollkur? Doet Anky dat ook?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 22:19

Love_Uggs schreef:
waarom wordt dit getraind dan, wat is het doel van die rollkur? Doet Anky dat ook?

Google, of zoek hier op bokt. Plenty topics erover... ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 23:08

Bandida schreef:
ThePast03 schreef:

En hoe meer media aandacht, hoe sneller dat gaat.

precies

Citaat:
Overigens vindt een groot deel van de publieke opinie dat paardensport geen sport is en het een schande is dat dit op de Olympische Spelen wordt beoefend.

citaat uit [ON] De publieke opinie

misschien moet dat kleine selecte clubje dat graag wil sporten met dieren zich eens achter de oren krabben als de overgrote meerderheid 'gewone' mensen zich hier tegen keert :7

Janine1990

Re: FEI houdt conferentie over rollkur trainingsmethode

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 23:10

Maar Arabesk, dat betekend dat niemand meer op een paard zou mogen stappen he??? Anky niet, Emmelie niet, Hans Peter niet, Albert Zoer niet, Jeroen Dubbeldam niet, ik niet, jij ook niet he??? ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 23:12

Janine1990 schreef:
Maar Arabesk, dat betekend dat niemand meer op een paard zou mogen stappen he??? Anky niet, Emmelie niet, Hans Peter niet, Albert Zoer niet, Jeroen Dubbeldam niet, ik niet, jij ook niet he??? ;)

sport met dieren in de olympsche spelen afschaffen is iets heel anders dan paardrijden afschaffen :+

Kan me niet herinneren dat de oude Grieken bij hun olympische spelen dressuur reden met huppelpaardjes :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 23:14

Arabesk schreef:
Janine1990 schreef:

sport met dieren in de olympsche spelen afschaffen is iets heel anders dan paardrijden afschaffen :+

Kan me niet herinneren dat de oude Grieken bij hun olympische spelen dressuur reden met huppelpaardjes :+

Okee dus er mogen nog wel WK, EK, Worldcups e.d. worden gehouden?
En wat is sporten? Als sporten met paarden niet mag, verkoop ik m'n paarden misschien wel, omdat ik er niets aan vind om gewoon stom op m'n paard te zitten.

Ik vrees ook dat dat doel heel erg onhaalbaar is :')

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 23:42

Als je naar de discussie over LDR kijkt, dan speelt die alleen maar binnen de paardenwereld en niet daarbuiten. De gemiddelde leek heeft er domweg geen mening over, omdat ze geen flauw idee hebben waar het over gaat. En als ze al een mening hebben dan is die vaak heel simpel: "Als Anky zegt dat het goed is, dan zal het wel goed zijn. Want Anky die heeft er veel meer verstand van dan wie dan ook. Zij heeft tenslotte drie olympische gouden medailles gewonnen". Maar ik ben de discussie over LDR nog nooit buiten de paardenwereld tegengekomen, omdat het daar geen issue is.

Wat ik storend vind aan het erbij halen van de publieke opinie, is dat die publieke opinie woorden in de mond gelegd worden en dat daarmee een niet bestaande bedreiging gecreëerd wordt, namelijk dat als wij als paardensporters geen stelling nemen tegen LDR, dat de zware consequenties, tot het verbieden van het paardrijden aan toe, moeten accepteren.

Er valt genoeg, voor en tegen, over LDR te zeggen, zonder dat er dit soort nutteloze profetieën erbij gehaald hoeven worden.

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 23:47

Arabesk schreef:
[
misschien moet dat kleine selecte clubje dat graag wil sporten met dieren zich eens achter de oren krabben als de overgrote meerderheid 'gewone' mensen zich hier tegen keert :7

Met meer dan 400 duizend wedstrijdrijdende leden geregistreerd bij de knhs, geloof ik niet dat het een klein select groepje is wat wil sporten met dieren.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 09:30

Arabesk schreef:
Janine1990 schreef:

Je slaat compleet de plank mis! Zo verblind door je eigen blabla. Het is niet de topsport waar het mis gaat. Het is hier bij de amateurs, bij de mensen wie hun poaard zelf bekappen en zeggen dat dat natural is terwijl dit gedomesticeerde paarden zijn, het zijn de meisjes op de pension stallen die gefrustreerd roepen; "Hij doet niet wat ik wil!!" waarop een stalgenootje antwoord: " dan moet je hem er even doorheen pakken" DAAR gaat het mis, de topsport ligt buiten je denk realiteit op het moment je langs de bak staat te filmen, je heb geen flauw benul wat trainen is. Laat het oordelen aan kundige mensen over. Die weten hoe het werkt. Of dat nou klassiek is of niet. Maar het volk heb er geen snars van begrepen. Die vinden een nekrope ook zielig want straks wurg je je paard nog! Ze weten niet beter, net als jij niet van deze training en ik njiet van natuurlijk bekappen. accepteren

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 10:22

Ben reuze benieuwd wat er uit deze conferentie komt. Ik heb diverse clinics gezien maar altijd was de conclusie don't try this at home. Waaruit ik begrijp dat deze methode slechts door enkele (top)ruiters beoefend kan worden. Maar waarom wordt dit systeem helaas zoveel gekopieerd omdat dat daar succes mee gehaald wordt ! En dat is voor veel mensen toch heel belangrijk. Even een voorbeeld ik kom helaas door mijn drukke werkzaamheden niet zo vaak meer op wedstrijden. Maar heb een functie op de centrale Friese merrie keuring en Hengstenkeuring aldaar. Wat ik steeds meer daar zie is dat die paarden bijna allemaal met kin op de borst lopen. Ik zag iemand in het stalgedeelte opstappen paard gelijk met kin op borst getrokken. Naar de losrijring gereden amper gestapt gelijk draf en piaffe achtige passen gereden met nog steeds kin op borst. Ik heb maar één keertje een ronde gezien dat het paard zijn hals mocht strekken. Deze combinatie won ! Vraag mij als leek af wat voor systeem is dat rijden LDR, rollkur of klassiek.
Nog zo'n geval tijdens de centrale keuring . Amazone ook opgestegen in stalgedeelte ook gelijk kin op borst getrokken. Gelijk de sporen erin. Ook niet stappen in de losrij ring. Op een gegeven moment wordt paard lastig amazone zet paard stil . Paard wordt naar links getrokken en vastgehouden de sporen erin. Dit wordt enkele minuten vastgehouden en het zelfde wordt de andere kant gedaan. ?????? Heb toen aan een paar bolhoeden die bij ons in de buurt stonden gevraagd of dat normaal was maar dat vonden zij ook van niet maar er werd niks aan gedaan. Er werd verteld dat ze al een keertje geschorst was geweest. Paar maanden later geeft deze amazone een clinic op de Friese hengstenkeuring ????? Daar begrijp ik nou niks van maarja wie ben ik om zich daar druk over te maken.

Marcel Dufour, ik heb je vaak zien op wedstrijden gezien. Eerlijk gezegd vond ik je rijstijl niet geweldig. Maar ik vindt het supertof dat je hier op bokt zegt dat je spijt heb van dingen die je in het verleden niet goed gedaan hebt. Heb veel respect voor mensen die dat durven !!! En ik kan je zeggen dat ik ook dingen gedaan heb en moest doen waar ik ook spijt van heb.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:15

Citaat:
Marcel Dufour, ik heb je vaak zien op wedstrijden gezien. Eerlijk gezegd vond ik je rijstijl niet geweldig.

Om heel eerlijk te zijn vond ik mn stijl ook maar lelijk. Een geluk had ik wel, ik hoefde er zelf nooit naar te kijken. :-)
Aan de andere kant bewees ik ook dat stijl een overschat begrip is, want ik geloof niet dat ik met een 'mooie' stijl meer gewonnen zou hebben. Uiteindelijk gaat het om het vermogen om goeie afstanden te rijden en paarden niet te storen boven de sprong. De rest is allemaal bijzaak.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:50

Devaney2009 schreef:
Arabesk schreef:
[

Met meer dan 400 duizend wedstrijdrijdende leden geregistreerd bij de knhs, geloof ik niet dat het een klein select groepje is wat wil sporten met dieren.

Vergeet niet al die mensen die graag wedstrijden willen rijden, of dat gedeelte dat bij een manege rijdt onder de vlag van de FNRS. Of het buurmeisje dat buurmans pony zo graag mag poetsen, wiens grootste droom is om er op te zitten.

Ik heb twee beste vriendinnen, de ene bewondert paardrijden, het is niet haar interesse, maar ze vind het knap dat mensen op een paard gaan zitten en er zulke bijzondere dingen uit krijgen.
Andere vriendin heeft een hekel aan paarden (reden onbekend :+ ) maar zou nooit zeggen dat paardrijden verboden zou moeten worden :+
Zo heb ik nog nooit iemand ontmoet die dat standpunt innam... Arabesk komt nog het dichtst bij..

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:22

Wij, als paardensporters nemen wel stelling. Maar er zijn mensen voor wie paarden iets anders betekenen, een manier van vervoer, een ultieme manier van recreatie, een hobby, een liefhebberij.

Zou zo leuk zijn als deze mensen ook eens inzien, dat er blijkbaar ook mensen op een andere manier omgaan met hun paarden. Deze mensen zien hun paarden als hun sportpartner (En hobby, En liefhebberij, En geldverslindend, En totale commitment En voor sommige een bron van inkomsten). OS of niet, een ongelukkig beest komt daar echt niet.

Van LDR is nog steeds niet bewezen dat het slecht is voor de fysieke of mentale gesteldheid van een paard (ja, een of ander stom geneuzel onderzoekje).

Een "burgerwacht" of geniepige "vliegende brigade" a la prive, story, vind ik echt not done.

Mijn zus kwam eens kijken op concours en het was koud, haar enige zorg na het rijden was; "Krijgt hij nou geen koude benen op de trailer?"
Tja, lief zusje.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:04

Citaat:
De gemiddelde leek heeft er domweg geen mening over, omdat ze geen flauw idee hebben waar het over gaat.

Dat is niet helemaal waar, want de hele discussie is juist begonnen bij de zogenaamde leken. Kijk alleen al naar het aantal leken (om en nabij de 50.000!!!) dat naar die filmpjes van Kittel heeft gekeken en het commentaar dat daarbij geplaatst is. Je moet wel een enorme plaat voor je kop hebben wil je dan nog steeds volhouden dat het lekenpubliek er geen mening over heeft.
En de linkjes hieronder zijn nog maar een van de vele tientallen die er momenteel op het net rondzwerven. Maar gewoon doorgaan met de kop in 't zand te steken, dat is momenteel het devies onder de die hards. Gelukkig keert de wal het schip altijd op den duur!
http://horsesanddressage.multiply.com/j ... _Qualifier
http://epona.tv/uk/news/show/artikel/ro ... nd-fiction
http://www.youtube.com/watch?v=Zo8W2fUjdM4

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 21:36

Kom er even tussen vallen... :D

MarcelDufour schreef:
De paarden wisten dus al dat er in de linkerhal de Rollkur werd beoefend, en in de rechterhal niet.
De ruiter moest het paard de gang inrijden welke naar de deuren van de 2 rijhallen zou leiden, maar het paard mocht de rijhal uitkiezen, en daarmee dus ook de trainingsstijl.
Maar liefst veertien van de vijftien paarden kozen meerdere malen voor de normale trainingsmethode.

Dit kan dus niet, daar hoef je geen gedragstherapeut voor te zijn om te weten dat paarden dit niet kunnen. Foutoef en raar onderzoek dus.
Jammer genoeg zal 'de wetenschappelijk ingestelde mens' dergelijke onderzoeken blijven houden en er vel waarde aan hechten.

Het punt ligt, denk ik, ergens ander. kun je het rijden met een dergelijk machtsvertoon wel maken ten aanzien van je paard? Is het doorlopend rijden in dezelfde houding, de roll kur zoals het genoemd wordt eerlijk en moreel juist.
Ten opzichte van het paard en zijn training. Dat is een antwoord wat je als ruiter doorlopend zou moeten kunnen geven. Ben ik sportief tegenover mijn danspartner, of rij ik op een gevoelloos wezen wat moet presteren en zijn kop buigen, en houden.

Ik denk dat daar meer het punt zit.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 21:40

de pest is dat de gemiddelde leek er juist wel een mening over heeft..............

en de gemiddelde leek snapt dat stuk paardentrainen niet, omdat ze het niet kennen.........

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 21:45

KiWiKo schreef:
de pest is dat de gemiddelde leek er juist wel een mening over heeft..............

en de gemiddelde leek snapt dat stuk paardentrainen niet, omdat ze het niet kennen.........

Moet je eerst zelf beren leren dansen voordat je berendansen kunt veroordelen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 21:50

ik heb het niet over berendansen :D

en daarnaast heb ik nog nooit een paard op een gloeiende plaat gezien :D

Omdat je ooit een 140 heb gereden op de snelweg betekend dat niet dat je Shummie hoeft te vertellen hoe hij een GP moet gaan rijden........... omdat je ooit een keer de holterberg opgefietst bent, betekend niet dat je weet hoe de Alpes d'huez moet beklimmen......