Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Daphaan schreef:hihinou fijne timing dan dat hij het na het parcours deed.
nou sjoos, kijk dan maar even ook de beelden terug, en dan zie je dat hij VOOR de hindernis de oren al plat in de nek heeft liggen en zijn mond helemaal opendoet.
Sjoos schreef:Daphaan schreef:Zo dat is mazzel hebben! Paard lijkt hem inderdaad haast wel te ontwijken.
Toch komt het niet echt als een verrassing. Ik weet dat iedereen hier vind dat er niks met het paard kan mankeren vanwege de prestaties en veeartsen en alles. Maar toch, blij vind ik het paard er niet uitzien en er zijn ook kwaaltjes waar een veearts zo op het blote oog niks van hoeft te zien. En tja, dat hij het altijd doet... er zijn wel meer paarden die achteraf gezien ergens last van hadden en dat lieten zien en toch presteerden. Ik vind het in elk geval nooit prettig om naar te kijken. Knap dat hij zo springt, dat wel
Had hij nou trouwens net zijn rondje foutloos afgemaakt en kwam die val nou net na het parcours?dat vind ik wel een stunt
Als Opium wat zou mankeren dan bokt hij niet chronisch NA de laatste hindernis (kijk youtube er maar op na). Het is het aard van t beestje
Daphaan schreef:hihinou fijne timing dan dat hij het na het parcours deed.
nou sjoos, kijk dan maar even ook de beelden terug, en dan zie je dat hij VOOR de hindernis de oren al plat in de nek heeft liggen en zijn mond helemaal opendoet.
Bonita_Bon schreef:Daphaan schreef:hihinou fijne timing dan dat hij het na het parcours deed.
Ja, hij doet zijn mond open, net zoals 9 van de 10 springers die aan de start komen op noemenswaardige concoursen, paarden trekken enorm op het hout aan en het is als ruiter zaak dat het paard op de juiste plaats afzet, dan moet je kiezen, hand voor en kleine ophouding op de zit of stevig de rem erop zodat ie de hindernis niet induikt. Dat de oren dan uit protest naar achter gaan, mwah daar kan ik inkomen. Jij niet? Of even been bijdrukken om meer bodem te pakken omdat je anders veel te verweg uitkomt (volgens mij zaak bij deze hindernis) Issie dan kreupel of ziek? Nee dan issie het er niet mee eens, dat is heel wat anders. Dressuurtechnisch zou je zeggen 'he nee!!' Springtechnisch zou je zeggen 'goed gered Marc!'
Opium lijkt te bokken als uitlaatklep, het is een fel paard en uit zijn frustraties op deze manier. dat dit paard het laat zien zegt niet dat de andere paarden geen frustraties hebben! Voor hen die zeggen: tijdens zijn rondje zap ik even weg. beetje hypocriet, no offence. Je gaat er dus van uit dat de andere paarden het allemaal prima vinden en geen stress hebben omdat ze het niet zo duidelijk uiten?
Marc heeft ooit gezegd dat dit het meest 'outgoing' en extraverte paard is dat hij ooit had gereden, paard laat heel duidelijk emoties zien. Net zoals een topsporter (mens) dat ook doet, wel eens een sprinter de 200 meter met een ontspannen glimlachje zien doen? Of een hoogspringer die nog even zwaait naar zijn moeder in het publiek? Een topsporter is gefocust kijkt soms kwaad uit inspanning. Een dier heeft niet zo zeer door dat ze op JA staan, maar heus wel dat er prestaties worden verwacht en dat het opletten geblazen is. Als ze die spanning kunnen laten afvloeien door hoog te bokken, so be it.
Las ik net nog "dierenartsen kunnen ook niet alles zien met het blote oog", heel naief! Denk je nou echt dat dat paard even snel nage'keken' word? Behalve de voor- en nakeuringen, is Opium al meerdere keren door de mangel gehaalt om uit te sluiten dat het de rug is oid. Er is nooit wat stuitends waargenomen. Marc kent het paard beter dan wie dan ook en heeft zich al 100 keer moeten verantwoorden, prima als er vraagtekens bij worden gezet, maar keep it real.
Ik hoop dat het paard snel herstelt en Marc zal ook wel spierpijn hebben vandaag.
Shadow0 schreef:Ik ben er nog steeds niet uit of het vrolijk was, of omdat 'ie zich even wilde afreageren. Erg vrolijk zag het er in mijn ogen niet uit moet ik zeggen. (Maar het leek in elk geval geen reactie op iets met de hindernis of ruiter, meer als een paard die gewoon een chago bui heeft, stijf staat van de adrenaline en dat kwijt moest. Maar ik ben benieuwd wat anderen daarvan vonden?)
En het zou leuk zijn als we een commentator krijgen met verstand van paarden. Want dat 'ie niet regelmatig liep kon ik zelfs zien. En de commentator vertelde vrolijk dat hij 'prima loopt'...