Volgende week meer bekend over voorbeen Opium V.S. *update*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Persevero

Re: Pas volgende week meer bekend over voorbeen Opium V.S.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:43

misschien dat opium nu 2 keer nadenkt voordat hij gaat bokken.. zo te zien hebben ze allebij wel massel gehad, en zal het wel goed aflopen

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:47

Jeetje; foutloze rit en dan na een bok zoiets...!
Marc had geluk dat ie amper geraakt werd zeg :=
Hopen dat Opium er snel weer bovenop is :(:)

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:57

Ze brengen het er allebie nog erg goed vanaf zegg!
hij heeft geluk dat die en klein beetje vloog anders had hij ene paard op zich!

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:58

Heeft marc er niets aan overgehouden? dan heeft ie echt geluk gehad, want zo te zien scheelde dat ook niet veel. :(:)

Ik vind het er ook niet als jolig uitzien die bokken, nooit trouwens, dat paard doet dat altijd na hindernissen,
toch vraag ik me af of dat dier wel 100% in orde is, het ziet er altijd zo niet prettig uit hoe dat dier zich beweegt...
( maar ik ga ervanuit als je op zo'n niveau in de sport loopt, dat je je paard wel regelmatig goed laat nakijken) ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:46

Ja, ik zag het op tv.

Frits weer 'Gelukkig lijkt hij niet kreupel' of iets in die richting.
Vandaar dat hij zo liep...

Hopen dat hij er snel bovenop komt!

olav

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:52

Ik heb het paard in rotterdam ook in real live zien lopen.. alleen maar aan het bokken. En nu heb ik hem ook in real live gezien en gebeurt dit. ik vind marc een goede ruiter maar, een paard hoord niet zo te bokken en al helemaal niet uit joligheid dat is toch wel duidelijk te zien.

Helaas is hij kreupel en ik hoop dat het weer goed komt!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:59

Daphaan schreef:
hihi :D nou fijne timing dan dat hij het na het parcours deed.

nou sjoos, kijk dan maar even ook de beelden terug, en dan zie je dat hij VOOR de hindernis de oren al plat in de nek heeft liggen en zijn mond helemaal opendoet. ;)

Ja, hij doet zijn mond open, net zoals 9 van de 10 springers die aan de start komen op noemenswaardige concoursen, paarden trekken enorm op het hout aan en het is als ruiter zaak dat het paard op de juiste plaats afzet, dan moet je kiezen, hand voor en kleine ophouding op de zit of stevig de rem erop zodat ie de hindernis niet induikt. Dat de oren dan uit protest naar achter gaan, mwah daar kan ik inkomen. Jij niet? Of even been bijdrukken om meer bodem te pakken omdat je anders veel te verweg uitkomt (volgens mij zaak bij deze hindernis) Issie dan kreupel of ziek? Nee dan issie het er niet mee eens, dat is heel wat anders. Dressuurtechnisch zou je zeggen 'he nee!!' Springtechnisch zou je zeggen 'goed gered Marc!'

Opium lijkt te bokken als uitlaatklep, het is een fel paard en uit zijn frustraties op deze manier. dat dit paard het laat zien zegt niet dat de andere paarden geen frustraties hebben! Voor hen die zeggen: tijdens zijn rondje zap ik even weg. beetje hypocriet, no offence. Je gaat er dus van uit dat de andere paarden het allemaal prima vinden en geen stress hebben omdat ze het niet zo duidelijk uiten?
Marc heeft ooit gezegd dat dit het meest 'outgoing' en extraverte paard is dat hij ooit had gereden, paard laat heel duidelijk emoties zien. Net zoals een topsporter (mens) dat ook doet, wel eens een sprinter de 200 meter met een ontspannen glimlachje zien doen? Of een hoogspringer die nog even zwaait naar zijn moeder in het publiek? Een topsporter is gefocust kijkt soms kwaad uit inspanning. Een dier heeft niet zo zeer door dat ze op JA staan, maar heus wel dat er prestaties worden verwacht en dat het opletten geblazen is. Als ze die spanning kunnen laten afvloeien door hoog te bokken, so be it.

Las ik net nog "dierenartsen kunnen ook niet alles zien met het blote oog", heel naief! Denk je nou echt dat dat paard even snel nage'keken' word? Behalve de voor- en nakeuringen, is Opium al meerdere keren door de mangel gehaalt om uit te sluiten dat het de rug is oid. Er is nooit wat stuitends waargenomen. Marc kent het paard beter dan wie dan ook en heeft zich al 100 keer moeten verantwoorden, prima als er vraagtekens bij worden gezet, maar keep it real.

Ik hoop dat het paard snel herstelt en Marc zal ook wel spierpijn hebben vandaag.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:00

Sjoos schreef:
Daphaan schreef:
Zo dat is mazzel hebben! Paard lijkt hem inderdaad haast wel te ontwijken.

Toch komt het niet echt als een verrassing. Ik weet dat iedereen hier vind dat er niks met het paard kan mankeren vanwege de prestaties en veeartsen en alles. Maar toch, blij vind ik het paard er niet uitzien en er zijn ook kwaaltjes waar een veearts zo op het blote oog niks van hoeft te zien. En tja, dat hij het altijd doet... er zijn wel meer paarden die achteraf gezien ergens last van hadden en dat lieten zien en toch presteerden. Ik vind het in elk geval nooit prettig om naar te kijken. Knap dat hij zo springt, dat wel :)

Had hij nou trouwens net zijn rondje foutloos afgemaakt en kwam die val nou net na het parcours? :+ dat vind ik wel een stunt :P

Als Opium wat zou mankeren dan bokt hij niet chronisch NA de laatste hindernis (kijk youtube er maar op na). Het is het aard van t beestje

Heb opium ook al tussen de hindernissen zien bokken ;)

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:14

mooi en goed geschreven Bonita_bon!

we hebben niet allemaal onze paarden als huisdier en sommige paarden uiten zich anders dan anderen.
Ben bij dat Marc er zo goed vanaf gekomen is, want het zag er erg naar uit.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:26

Ik heb me er ook even in verdiept en na een aantal filmpjes
gezien te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat Opium
vooral bokt als er wat achter hem gebeurt.
Als er een hindernis valt of aan het eind van het parcour het applaus los barst.
Voor en tijdens het parcour oogt Opium niet erg gestrest of nukkig. Ik zie hem dan met oortjes naar voren op de hindernis af
gaan.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:35

gelukkig lijkt het goed af te lopen!
wat een gezeur over het bokken zeg!
lijkt wel een beetje een penny topic!
aantal bokkers hier zullen wel even zeggen wat er aan het paard mankeert en dat opium echt ergens last van heeft...knap ook dat jullie zonder het paard te kennen kunnen vertellen dat dat paard niet gelukkig is en daarom bokt......
opium is een paard wat vecht en 200%geeft dat is zijn karakter en dat maakt hem zo goed!hij wil over het hout zonder de balk te raken!hij is sensible en heeel alert.

Bloem10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:03

Geweldig paard!

Was wel even schrikken om ze samen te zien vallen. Hoop dat ze beiden er snel weer boven op komen.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:08

Mijn paard kan ook zo gigantisch bokken of met vier benen de lucht inspringen. Dat doet hij als hij energiek is en soms boos is om iets, bijvoorbeeld als ik hem ga rijden terwijl er voer in zijn bak wacht. Is niets ernstigs aan, iedereen is wel eens boos en paarden ook. Moet alleen wel proberen te blijven zitten als hij zo ontploft. Zo doet Opium ook, gewoon zijn emoties uiten.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:09

66996236 schreef:
misschien dat opium nu 2 keer nadenkt voordat hij gaat bokken..

Dat zou mooi zijn, maar mijn ervaring is dat ze hier niet van leren :n en het de volgende keer weer net zo hard weer doen

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:21

Daphaan schreef:

nou sjoos, kijk dan maar even ook de beelden terug, en dan zie je dat hij VOOR de hindernis de oren al plat in de nek heeft liggen en zijn mond helemaal opendoet. ;)

Dus dat zegt dat er iets aan de hand is? Een paard presteert echt niet zo als hij het springen niet leuk vindt, moet je kijken hoe hij op het hout aantrekt, of iets mankeert. Dan zou je hem (als eerder gezegd is) niet eens een B parcours rond krijgen. Daarbij heb ik ook een foto laten zien in een paar reacties eerder waar hij ook flink pissig kijkend springt. In Aachen, waar hij, als ik het me goed herrinner, ook foutloos was.
Zo'n paard staat altijd onder controle bij dierenartsen, en die weten het echt wel beter dan de gemiddelde bokker die vanaf zijn of haar beeldscherm oordeelt hoor.

Bonitia_Bon, ben het 100% met je eens. Goed omschreven

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:27

ik zag het ook gebeuren ja zag er niet goed uit
echt geluk dat hij met zijn hoeven marc houtzager miste want dat was echt op een haar na!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:27

Idd bonitia_bon, ik schreef ook al dat ik dacht dat het een uitlaatklep is voor dit paard. Eigenlijk goed dat hij op die manier zijn frustraties / spanning (wat logisch is op dat niveau) kwijt kan. Ik kan me ook niet voorstellen dat dit paard het uit lichamelijk ongemak doet, als dat zo zou zijn zou hij niet zulke prestaties neerzetten.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:42

Hè get wat een nare val! Hopelijk herstelt Opium goed en houdt hij er niets aan over.

En wat een geluk zeg, dat Marc niet geraakt is! Zo vanaf het filmpje te zien heeft dat echt nauwelijks iets gescheeld...

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:43

Die heeft een engeltje op zijn schouder gehad!

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:15

Pff wat een actie! Paard schatte zichzelf toch niet helemaal goed in met die bokkesprong. Hij heeft ook geluk gehad zeg, blij dat hij z'n cap ophad denk ik!

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:37

Zo, dat was een flinke bok :oo Volgens mij had hij die bok makkelijk uit kunnen zitten als zijn paard niet was gestruikeld, dat vind ik sowieso knap hoor! Als je dit ziet, weet je gelijk ook weer waarvoor je die cap op je bolletje moet zetten. Het lijkt op het filmpje trouwens dat de ruiter wel geraakt wordt door het voorbeen van het paard. Hij trekt als reactie daarop ook zijn hoofd een beetje in en probeert met zijn armen de boel te beschermen. Hij komt er gelukkig goed vanaf. Hopelijk dat dat voor het paard ook geldt.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:11

Pff wat een geluk heeft Marc! Je ziet dat die achterbenen van Opium net niet zijn hoofd aanraken wanneer hij zich afzet om weg te rennen. :wow:

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:29

Bonita_Bon schreef:
Daphaan schreef:

Ja, hij doet zijn mond open, net zoals 9 van de 10 springers die aan de start komen op noemenswaardige concoursen, paarden trekken enorm op het hout aan en het is als ruiter zaak dat het paard op de juiste plaats afzet, dan moet je kiezen, hand voor en kleine ophouding op de zit of stevig de rem erop zodat ie de hindernis niet induikt. Dat de oren dan uit protest naar achter gaan, mwah daar kan ik inkomen. Jij niet? Of even been bijdrukken om meer bodem te pakken omdat je anders veel te verweg uitkomt (volgens mij zaak bij deze hindernis) Issie dan kreupel of ziek? Nee dan issie het er niet mee eens, dat is heel wat anders. Dressuurtechnisch zou je zeggen 'he nee!!' Springtechnisch zou je zeggen 'goed gered Marc!'

Opium lijkt te bokken als uitlaatklep, het is een fel paard en uit zijn frustraties op deze manier. dat dit paard het laat zien zegt niet dat de andere paarden geen frustraties hebben! Voor hen die zeggen: tijdens zijn rondje zap ik even weg. beetje hypocriet, no offence. Je gaat er dus van uit dat de andere paarden het allemaal prima vinden en geen stress hebben omdat ze het niet zo duidelijk uiten?
Marc heeft ooit gezegd dat dit het meest 'outgoing' en extraverte paard is dat hij ooit had gereden, paard laat heel duidelijk emoties zien. Net zoals een topsporter (mens) dat ook doet, wel eens een sprinter de 200 meter met een ontspannen glimlachje zien doen? Of een hoogspringer die nog even zwaait naar zijn moeder in het publiek? Een topsporter is gefocust kijkt soms kwaad uit inspanning. Een dier heeft niet zo zeer door dat ze op JA staan, maar heus wel dat er prestaties worden verwacht en dat het opletten geblazen is. Als ze die spanning kunnen laten afvloeien door hoog te bokken, so be it.

Las ik net nog "dierenartsen kunnen ook niet alles zien met het blote oog", heel naief! Denk je nou echt dat dat paard even snel nage'keken' word? Behalve de voor- en nakeuringen, is Opium al meerdere keren door de mangel gehaalt om uit te sluiten dat het de rug is oid. Er is nooit wat stuitends waargenomen. Marc kent het paard beter dan wie dan ook en heeft zich al 100 keer moeten verantwoorden, prima als er vraagtekens bij worden gezet, maar keep it real.

Ik hoop dat het paard snel herstelt en Marc zal ook wel spierpijn hebben vandaag.

Ik zeg nergens dat ik denk dat paarden alleen maar last hebben als ze dat laten zien (ik weet wel beter, paarden zijn belachelijk loyaal, als ze gaan uiten dat ze last hebben, ben je in mijn ogen eigenlijk te laat met ingrijpen). En ik zeg ook niet dat het aan de veeartsen ligt. Ik zeg juist: misschien is er wel iets wat een veearts niet door heeft zo een twee drie. Misschien heeft het dier wel een steek in zijn buik, geen veearts die dat weet... het dier kan alleen niet anders praten dan met lichaamstaal. hij kan niet zeggen: er zit me een drol dwars kijk er even naar. Ik noem maar iets. En geen enkele scopie of foto of bloedonderzoek die dat laat zien.

En frustraties uiten, klinkt niet zo positief. Daarom denk ik dat het eerder verzet is dan even lekker alles los. Een keer een bok net voor of na het parcours, tja.. maar structureel altijd met zoveel venijn. Dat vind ik niet prettig om naar te kijken. :)

Verder vind ik maar weinig springparcoursen fijn om naar te kijken, maar dat heb ik eerder niet gezegd omdat het hier over 1 paard gaat, niet over wat ik van de rijstijl van springruiters vind. Maar bij dit paard trekken mijn tenen krom en denk ik: jammer dat dit de ring zo inmag en dat mensen dit leuk vinden en vooral normaal vinden. Als het mijn paard was, zou ik me niet lekker voelen in het zadel.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:38

Shadow0 schreef:
Ik ben er nog steeds niet uit of het vrolijk was, of omdat 'ie zich even wilde afreageren. Erg vrolijk zag het er in mijn ogen niet uit moet ik zeggen. (Maar het leek in elk geval geen reactie op iets met de hindernis of ruiter, meer als een paard die gewoon een chago bui heeft, stijf staat van de adrenaline en dat kwijt moest. Maar ik ben benieuwd wat anderen daarvan vonden?)

En het zou leuk zijn als we een commentator krijgen met verstand van paarden. Want dat 'ie niet regelmatig liep kon ik zelfs zien. En de commentator vertelde vrolijk dat hij 'prima loopt'...

Ben het met je eens.

Toen hij bij de uitgang opgevangen werd en ze daarna weg liepen, liep Opium niet helemaal zuiver nee :n Moest ook 'lachen' om dat commentaar van de commentator :+

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:51

Dat ging ook net goed zeg! Hopen dat het paard er snel boven op komt.

En wat fijn dat hij geen hoef op z'n gezicht heeft gehad, want dat is niet fijn. Ik heb dit jaren geleden gehad en het litteken is nog zichtbaar :(