Konikpaard dood bij oversteek ijs van Oostvaardersplassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:16

Nederland is gewoon geen goed natuur gebied meer voor paarden. Ze kunnen nog wel wilde paarden willen hebben maar dat KAN gewoon niet meer.
Vind het echt te erg dat ze dit nog doen... Heb plekken gezien met de zogenaamde wilde konikpaarden. Sorry maar ik vond er echt niks wilds aan :+

dattie door het ijs is gezakt is heel erg... goed dat ze hem uit z'n lijden konden verlossen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:18

en hoeveel keer groter is Yellowstone tov de oostvaarderplassen ?

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:18

Nemurin: Goed gesproken. Je vergeet alleen dat de wolven hier in Nederland ook aangereden worden. Dat zullen mensen dan ook weer zielig vinden. Kortom, er blijft gezeur rondom natuurbeheer. Mensen hebben te veel medelijden als het om dieren gaan die op hun eigen dieren lijken....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:19

JewEmm schreef:
Nemurin: Goed gesproken. Je vergeet alleen dat de wolven hier in Nederland ook aangereden worden. Dat zullen mensen dan ook weer zielig vinden. Kortom, er blijft gezeur rondom natuurbeheer. Mensen hebben te veel medelijden als het om dieren gaan die op hun eigen dieren lijken....

Dat is een ding wat zeker is zeg... Om niet goed van te worden..

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:20

GreenRider schreef:
Nederland is gewoon geen goed natuur gebied meer voor paarden. Ze kunnen nog wel wilde paarden willen hebben maar dat KAN gewoon niet meer.
Vind het echt te erg dat ze dit nog doen... Heb plekken gezien met de zogenaamde wilde konikpaarden. Sorry maar ik vond er echt niks wilds aan :+

En hoe kan jij dan vertellen dat het geen natuurgeibed voor paarden is? En dat het niet "wild" is? Elke natuur is anders. Kijk maar naar savanne, woestijn, regenwoud. Zelfs daarin zit verschil!
Misschien komt dit iets hard over. Biologen buigen zich hier jaren over en weten wat ze doen.
En misschien gebruik ik niet de goede woorden. Maar als mensen de wereld met natuur willen behouden, dan moet er dus ook "natuur gemaakt worden". Helaas snappen weinig mensen dat...
Laatst bijgewerkt door JewEmm op 10-01-10 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:20

tja, het heet natuurlijke selectie, en hoewel ik niet geheel de darwin theory aanhang, moet ik zeggen dat in dit geval het wel opgaat.
Survival ot the fittest. Het klinkt allemaal erg zielig en ik vind het ook, maar op deze manier overleven alleen de sterkste dieren en op die manier wordt er ook alleen door de sterkste dieren aan voorplanting gedaan waardoor je het ras sterk houdt.
Zolang de dieren niet doodvallen door de honger vind ik ook dat er niet bijgevoerd moet worden. En is schijnbaar nig steeds egnoeg om te eten, want het overgrote deel is toch nog steeds in goede conditie? Onnodig lijden is een ander verhaal, daarom vind ik het humaan dan ze het dier hebben afgeschoten.
Maar ze moeten wel zelf kunnen overleven. Dit zijn toch geen extreme weersomstandigheden. We hebben het hier niet over russische temperaturen. Wij zijn het nu niet gewend, maar dit soort koude winters waren heel erg gewoon vroeger. Het is dat wij het niet meer gewend zijn dat we gaan zeuren, maar het is nou echt niet een dramatische koude winter.
Laat deze dieren idd proberen zelf te overleven voordat we er weer tussen gaan stappen en zo het laatste beetje echte natuur ook nog op zeep gaan helpen. Bij overbevolking ontstaan ziektes, dus laat de natuur maar aan het werk.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:22

Janine1990 schreef:
JewEmm schreef:

Dat is een ding wat zeker is zeg... Om niet goed van te worden..

en dan wel de bd op je dak krijgen omdat je shetter op zand staat
of nu zonder deken met beschutting maar zonder stal etc etc etc
zoveel verschillen die dieren niet ..

kom op jongens nl is te klein voor echt natuurlijk houden
en dan is het uiteraard leuk dat ze er lopen
en handig ivm zelfdzame bloemetjes die zo meer kans krijgen etc etc
maar ruim dan eerder

maak het niet het probleem van het paard dat sbb niet vroeg kan inschatten
wat een sterk paard en wat een zwakker exemplaar is ..

JewEmm

Re: Konikpaard dood bij oversteek ijs van Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:25

De dierenbescherming gaat ook niet over wilde paarden, maar over inderdaad, de paarden die op een veel te klein stuk staan om jaar rond van rond te komen. Reken maar dat die paarden in de oostvaardersplassen beschutting hebben en meer dan genoeg eten, maar dan wel in een echt natuurlijke vorm.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:25

Ik wist ook helemaal niet dat er nog "wilde" paarden in Nederland woonden... Ik vind Nederland hoogstens geschikt voor klein wild als reeën en zwijnen (niet dat die nou echt heel klein zijn, gevaarlijke beesten) want die kunnen gewoon zonder problemen in de bossen wonen en hebben zich daarop aangepast.

Maar als deze paarden zich (zo te horen) goed redden lijkt me er niets aan de hand. Er wordt echt al eeuwen gejaagd in Nederland om bepaalde populaties op peil te houden dus dat draai je toch niet meer terug.
Er wordt ook vaak minder geschoten dan iedereen denkt.

In ieder geval, de aarde wordt nu zo uitgebreid bevolkt door mensen dat het me verbaast dat er uberhaupt nog ongerepte stukken met wilde dieren zijn (bv oerwoud). Die zijn daar ook alleen maar omdat het dan nationaal park genoemd wordt (zonder hekken dat wel) en niemand er wat mag flikken.
En hoe wild wil je het hebben? Helemaal wild is niet te doen, dus wat is er mis met "zo wild mogelijk"?

JewEmm: Helemaal gelijk, ze worden ook nog eens aangereden en dat is dan weer zielig. Ik vind wolven echt geweldige dieren maar ik weet ook wat wel en niet kan. Wolven zijn van zichzelf ook helemaal niet agressief ofzo, maar als ze zich bedreigd voelen bijten ze toch echt van zich af. Een onwetend persoon die het territorium van de wolf in wandelt en dan op de wolf af komt kan een uitval verwachten.
Ik vind het echt zo jammer dat veel mensen dan gaan lopen dwepen terwijl ze niet weten wat wel of niet hard is voor een dier.
Je moet gewoon niet denken wat je zelf zou vinden in zo'n situatie want ten eerste kun je wat dieren doen niet echt "denken" noemen (al doe ik het wel bij gebrek aan beter woord) en ten tweede is zo'n beest heel anders in elkaar gezet dan een mens.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:26

Bizar... heel bizar...

Een aantal jaren terug is er ook een grote rel geweest rondom de dieren van Oostvaardersplassen.
De geschiedenis herhaalt zichzelf!
Ik mag hopen dat de DB opnieuw een poging doet tot ingrijpen, dit heeft niets meer te maken met de natuur haar gang laten gaan! Helemaal niets en mocht je dat geloven, ben IK van mening dat je doet aan struisvogelpolitiek...

Deze dieren moeten bijgevoerd worden.
Het gebied kan en mag dan groot zijn, om de natuur na te bootsen is het niet genoeg want hoe je het ook went of keert je beperkt de dieren in hun zoektocht naar voedsel.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:27

Waarom heeft het niets te maken met de natuur zijn gang laten gaan?
Hadden ze het beest naar de veearts moeten brengen, om hem vervolgens in de lente af te schieten omdat er te veel zijn?

Wij kunnen niet oordelen over of het gebied te klein is om voedsel te zoeken. Daarvoor zouden we zelf moeten gaan kijken of we ribben kunnen tellen, toch?
Laatst bijgewerkt door Nummus op 10-01-10 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:27

shadow, het stikt van de bronnen, maar ik heb het net van de wikipedia afgehaald.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oerbos

Daar zie je keurig dat tot ca 5500 jaar geleden er oerbos was en dat wij toen zijn gaan kappen, wegbranden, weggetrokken zijn, er weer bos (van andere samenstelling) ontstond. Maar dat het geen oerbos (dus echte natuur meer is).

Dat we de Veluwe niet volbouwen is een keus, niet meer dan dat. Het heeft weinig tot niks met natuur te maken en alles met ruimtelijke ordening ;) Niks op tegen, maar laten we het geen natuur noemen ;)

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:30

Een natuurgebied heeft een bepaalde "draagkracht" er kan een bepaald aantal dieren leven. En de natuur handhaaft dat zelf. Dieren hebben een natuurlijke wijze om dood te gaan, ziekte, honger in de winter, en dus ook door het ijs zakken.
Vorig jaar was er inderdaad weer een rel "omdat het zo koud was". Het gebied bleef toen ook veel langer gesloten voor mensen om de dieren rust te geven en zo min mogelijk te verstoren, want dat is een enorme stress factor,

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:30

Voor shadow: duinen van de Veluwe zijn ontstaan a.g.v. menselijk ingrijpen ;)

Citaat:
Inlandse duinen in België en Nederland
Ook langs rivieren kunnen duinen ontstaan, de zogenaamde rivierduinen of donken. Zo zijn er rivierduinen te zien rond de Schelde en de Durme, en langs de Maas in het Nederlandse Noord Limburg.

Daarnaast komen duinen ook veel in de zandgebieden voor. De duinen in Brabant en de Kempen (België), Drenthe, Salland, Twente, Achterhoek, op de Veluwe en in Noord-Brabant zijn ontstaan in de Middeleeuwen. Door overbeweiding verdween de beschermende vegetatie en kreeg de wind vrij spel en konden duinen ontstaan. De zandverstuivingen werden vaak een grote bedreiging voor nabijgelegen dorpen en buurtschappen. Er zijn dan ook plaatsen onder het zand verdwenen, zoals Kootwijk op de plaats van het huidige Kootwijkerzand op de Veluwe. De meeste van deze stuifduinen zijn in de 19e eeuw bebost om verdere uitbreiding tegen te gaan.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:31

nickyu schreef:
nee dat hebben ze niet ..
er zijn immers geen jacht dieren die de zwakkere asap doden en eten
dus worden de zwakkeren nu zo zwak dat ze langzaam sterven
en 2 weken voor hun dood (blijf het wonderbaarlijk vinden hoe ze dat bepalen)
mogen ze geshoten worden ..

Ik weet niet waar je dat vandaan hebt die 2 weken maar dat is absoluut niet waar!!
Vooral 's winters maken de boswachter elke dag een ronde langs alle kuddes en er is een speciaal protecol of een dier wel of niet afgeschoten mag worden.
Ik kan t zo voor je inscannen mocht je me niet geloven :)

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:36

Nemurin schreef:
Waarom heeft het niets te maken met de natuur zijn gang laten gaan?
Hadden ze het beest naar de veearts moeten brengen, om hem vervolgens in de lente af te schieten omdat er te veel zijn?

Wij kunnen niet oordelen over of het gebied te klein is om voedsel te zoeken. Daarvoor zouden we zelf moeten gaan kijken of we ribben kunnen tellen, toch?

Ik weet wel degelijk waar ik over praat, als ik even zoek dan heb ik een heel rapport voor je wat ik een aantal jaren geleden gemaakt heb, n.a.v. eenzelfde problemen die zich toentertijd voor hebben gedaan.
Citaat:

Moet je luisteren, Staatsbosbeheer kan zeggen wat ze wil, deze dieren zijn wel degelijk op zoek naar voedsel geweest. Maar om een nieuwe rel en onrust onder de bevolking te voorkomen komen ze met een verklaring van lik-me-vestje en daar heb ik problemen mee....

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:38

Was het vorig jaar koud dan? :+

In ieder geval, om even heel erg abstract te doen, een stal of schuilstal is de vervanging van bv. een bosje of iets dergelijks waar deze konikpaarden zelf naartoe kunnen lopen. De wintervacht die wij de paarden/pony's laten ontwikkelen als we ze genoeg buiten zetten en/of geen deken omdoen hebben deze koniks 2x zo goed ontwikkeld omdat ze gewoon altijd buiten zijn.
Het eten dat wij onze paarden/pony's zouden bijvoeren omdat het zo koud is geven we ze omdat ze op een stukje wei staan waar maar beperkt voedsel voorhanden is. De koniks kunnen gaan en staan waar ze willen en kunnen op die manier voedsel zoeken. In het wild zijn paarden bijna 24 uur per dag onderweg naar voedsel, dus een eindje lopen is ze heus niet vreemd.

Dieren zijn doordat mensen ze als huisdieren zijn gaan houden eigenlijk stikverwend geraakt, daarom zijn ze daarnaar gefokt en uitgeselecteerd. In de natuur wordt op kracht en overlevingsvaardigheden geselecteerd, dus een paard dat het niet vol zou houden had nu al lang het loodje gelegd.
Onze huisdieren zouden het niet overleven omdat ze niet weten hoe ze voedsel moeten zoeken.

Deze koniks weten dat precies want zo hebben ze het altijd gedaan.

Nickyu: Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar okee. Volgens mij is het namelijk zo dat jacht de vervanging is van roofdieren die we hier niet meer hebben. Dus moeten jagers de dieren eruit pikken om de populatie onder controle te houden.
Ze leren de posturen van de dieren te herkennen en mogen alleen zwakkere en oudere dieren schieten. Gezonde dieren worden rustig in leven gehouden en de jager krijgt gewoon zijn vergunning niet als hij ze niet goed genoeg uit elkaar kan houden en niet in 1 schot kan doden.
Dit geldt voor reeën en zwijnen etc.
De jagers die op deze paarden afgestuurd worden zullen dat in opdracht van Staatsbosbeheer gaan doen en dus extra erop toegespitst zijn het goed te doen omdat dit nog strenger gaat.

Kaja: Goed, kom maar op met dat rapport dan. Dan ga ik over een jaar of wat in mijn vrije tijd eventjes richting Oostvaardersplassen en het gegeven voor gegeven controleren.
Wat betreft het zoeken naar voedsel: dat zijn ze inderdaad gaan doen. 99 paarden zijn zonder problemen naar de overkant gekomen en eentje heeft dat helaas niet meer kunnen meemaken. Dat is jammer voor die ene maar hij heeft niet lang geleden, en die anderen zijn nu bij het voedsel wat ze hoopten te vinden.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:38

WillemYntJee schreef:
nickyu schreef:
nee dat hebben ze niet ..
er zijn immers geen jacht dieren die de zwakkere asap doden en eten
dus worden de zwakkeren nu zo zwak dat ze langzaam sterven
en 2 weken voor hun dood (blijf het wonderbaarlijk vinden hoe ze dat bepalen)
mogen ze geshoten worden ..

Ik weet niet waar je dat vandaan hebt die 2 weken maar dat is absoluut niet waar!!
Vooral 's winters maken de boswachter elke dag een ronde langs alle kuddes en er is een speciaal protecol of een dier wel of niet afgeschoten mag worden.
Ik kan t zo voor je inscannen mocht je me niet geloven :)

naar aanleiding van de rellen toen is er een onderzoek gedaan (naar aanlediing van kamer vragen)
in dat rapport staan de nieuwe regels / protocol opgesteld
waaronder niet bij voeren en dat ze mogen schieten 2 weken voor de dood
zal even zoeken kijken of ik het vinden kan voor je

edit .. ben ook niet tegen ingrijpen dmv schieten
wel dat het vaak in mijn ogen te laat gebeurt
+ dat er van natuurlijk houden geen spraken kan zijn in een postzegel als nederland
Laatst bijgewerkt door nickyu op 10-01-10 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:40

Kaja schreef:
Ik weet wel degelijk waar ik over praat, als ik even zoek dan heb ik een heel rapport voor je wat ik een aantal jaren geleden gemaakt heb, n.a.v. eenzelfde problemen die zich toentertijd voor hebben gedaan.

Daar ben ik dan wel heel benieuwd naar!
Kaja schreef:
Moet je luisteren, Staatsbosbeheer kan zeggen wat ze wil, deze dieren zijn wel degelijk op zoek naar voedsel geweest. Maar om een nieuwe rel en onrust onder de bevolking te voorkomen komen ze met een verklaring van lik-me-vestje en daar heb ik problemen mee....

Ja, ze hebben een jaarlijkse trek in het gebied, dus? Dat is de natuur van een paard.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:41

Het is ook erg jammer dat de politiek hier zo veel mee bemoeid. Het basis principe ligt in de ecologie en daar weten blijkbaar niet heel veel mensen van... Jammer.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:41

Haha JewEmm inderdaad...
En hoe zoveel mensen er dan van uit gaan dat Staatsbosbeheer dit soort dingen zegt om een rel te voorkomen.

Zou ik ook doen, want er wordt in dit soort gevallen vaak om helemaal niks gereld!

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:45

Iedereen roept maar wat zonder te kijken naar hoe t nou echt zit en zonder zich er in te verdiepen. Vooral de gevolgen van wel bijvoeren zijn volgens mij vreselijk onderschat.

Nickyu alsjeblieft:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-F8U8WJTH.jpg

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:53

Dat is het hele idee van onderzoek, dat het een openbaar goed is, en dat de echte waarheid naar boven komt. Van alles wat ik nu over dit gebied en de algemene principes van de biologie weet kan ik me niet goed voorstellen wat er mis is, behalve als er morele, emotionele waarden gehecht worden.
En terug on topic: Het paard dat in het ijs zakte is uit zijn lijden verlost en de rest loopt rond en dus is alles verder goed toch?

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:59

Anya schreef:
shadow, het stikt van de bronnen, maar ik heb het net van de wikipedia afgehaald.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oerbos

Daar zie je keurig dat tot ca 5500 jaar geleden er oerbos was en dat wij toen zijn gaan kappen, wegbranden, weggetrokken zijn, er weer bos (van andere samenstelling) ontstond. Maar dat het geen oerbos (dus echte natuur meer is).

Dat we de Veluwe niet volbouwen is een keus, niet meer dan dat. Het heeft weinig tot niks met natuur te maken en alles met ruimtelijke ordening ;) Niks op tegen, maar laten we het geen natuur noemen ;)

Wat is de precieze definitie van natuur dan? Dat er geen menselijk ingrijpen is geweest? Dan is er over heel de aarde weinig natuur meer te vinden ben ik bang. Overal waar mensen (of dieren) komen, laten zij hun sporen achter.

Imo is natuur een verzameling van processen die min of meer vanzelf plaatsvinden. Bijvoorbeeld als gevolg van wind of water, maar ook begrazing brengt een natuurlijk proces op gang. Dat soort processen gebeuren ook in het heel klein, in je eigen achtertuin. Ook daar is sprake van een ecosysteem. Die processen zijn altijd gaande, of wij dat als mens nu tegenwerken of niet. Natuur is en blijft er daarom altijd, ook in ons kleine Nederlandje. En wanneer wij stukken land aan de natuur terug geven, en de natuurlijke processen weer hun gang laten gaan, is dat imo net zo waardevol als stukken die van oudsher natuur zijn.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 17:00

en dit vind ik dus totaal niet zielig.
De natuur is hard, moeten we gaan huilen bij ieder dier die nog erger aan zijn einde komt?

Nee sorry, dit vind ik niet zielig. De natuur is hard, voor ieder dier, dat maakt dit echt niet zielig.

Ben blij dat het paard niet heeft hoeven lijden, wat in andere gevallen wél het geval zou zijn.