BLID wil onbeschutte dieren verplicht binnen laten halen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:13

Ik vraag me af of dit ook gaat gelden voor organisaties als Staatsbosbeheer (de belgische variant dan in dit geval)?

Sjoert

Re: BLID wil onbeschutte dieren verplicht binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:15

Die dieren kunnen toch beschutting zoeken in gebieden met bomen/grote hulst-struiken?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:15

LDRD schreef:
Ik vraag me af of dit ook gaat gelden voor organisaties als Staatsbosbeheer (de belgische variant dan in dit geval)?

Hebben die paarden lopen op gebieden waar totaal geen beschutting is in de vorm van bosjes/struikjes o.i.d.?
Zo ja dan zou dat ook voor staatsbosbheheer moeten gelden wat mij betreft.

Mercedes1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:16

Er moet met elke weersomstandigheden op de dieren gelet worden toch.
Extreme kou maar ook warmte en regen.

Mijn paarden en pony's lopen nu ook niet buiten ,maar mijn shetlanders wel
een paar uur per dag met water en voer en zijn toch echt blij dat ze naar
binnen mogen (met hun dekje op ;) )

Lijkt mij ook geen pretje om 24/24 buiten testaan of binnen.

Wel ben ik van mening dat we NIET meer het oerpaard van vroeger
in ons bezit hebben en dat die tijden zijn veranderd en we ons daar
niet meer aan moeten vastklampen.
We leven niet vroeger maar nu ,net als onze dieren !!!!!!!!!!!!!!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:17

fokfanaat schreef:
warmbloedpaarden idd, maar dat is toch niet te vergelijken met een sjetlander, die hebben echt geen problemen met dit weer.
het gaat toch veel tever om perse alle dieren die buiten staan binnen te halen, dat moet per geval bekeken worden

Ik denk ook niet dat de oplossing (als er eigenlijk wel sprake is van een probleem) ligt in het 'ophokken'. Hier in het topic wordt ook andere oplossingen aangedragen, die prima effectief (kunnen) zijn. Bijvoeren, schuilstal (moet dan wel toegestaan zijn), alleen 's nachts binnen zetten enz. . Paardenlichamen met extreme kou vreten energie en een shetje zal dat beter verwerken, daarom zijn ze ook zo klein. De gure omstandigheden op de shetlandeilanden, daar zie ik een kudde bloederige warmbloedpaarden niet jaren overleven.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:18

In het buitengebied mag je geen dichte hekken plaatsen (zelfs niet van 1 meter hoog), dat mag alleen op het bouwblok.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:19

Sjoert schreef:
Die dieren kunnen toch beschutting zoeken in gebieden met bomen/grote hulst-struiken?

Absoluut, maar ik vraag me altijd weer af waarom het bij particulieren/handelaren ineens dierenmishandeling zou zijn en bij dat soort organisaties niet? Beetje meten met 2 maten.

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:19

Paarden zitten echt niet met de kou als ze beschikking hebben over water en hooi.

de mijne staan snachts nog steeds uit vrije wil buiten en kunnen wanneer ze maar willen naar binnen. we hebben een grote loods die aan de weilanden vast zit waar de boxen in staan en waar een kleine binnenpaddock in zit..nou ze staan het liefste buitem hoor.

alleen als het echt heel hard gaat vriezen dus min 10 of meer en het waait of er ligt ijs dan hala ik ze binnen, gaat de deur van de loods dicht en lopen ze gewoon los in de loods. gebruik de boxen eigenlijk alleen met voeren.

vind wel dat dierenhouders erop bedacht moeten zijn om ook in extreme koude hun dieren goed te verzorgen. binnestaan is niet noodzkelijk mits het dier beschikking heeft over eten en drinken en eventueel een beschutting

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:20

Brainless schreef:
In het buitengebied mag je geen dichte hekken plaatsen (zelfs niet van 1 meter hoog), dat mag alleen op het bouwblok.

In zulk soort gebieden zou ik dus 's winters geen paard 24/7 in het land willen hebben. Een bomenrij is toch wel het minste wat er moet zijn wat mij betreft. Een paard moet uit de wind kunnen staan als het daar behoefte aan heeft, dat is wat mij betreft gewoon een basisbehoefte.

Het gaat niet om kou, het gaat om wind in combinatie met sneeuw en lage temperaturen.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:22

LDRD schreef:
Sjoert schreef:

Absoluut, maar ik vraag me altijd weer af waarom het bij particulieren/handelaren ineens dierenmishandeling zou zijn en bij dat soort organisaties niet? Beetje meten met 2 maten.

Aah ok.
Maar het betreft weilanden waar geen enkele beschutting is.

Wij hebben hier in ons eigen bos grote hulsbossen staan. Dat kun je haast tellen als een muur. Daar komt niks door. Die zullen er vast en zeker ook wel zijn in La Belgique.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:26

ThePast03 schreef:
Er staat toch niet dat er perse een schuilstal in de wei moet staan? Beschutting lijkt me toch wel degelijk een noodzaak, als is het inderdaad maar een schutting waar ze uit de wind kunnen staan.

Toch hebben wij, ondanks een dikke bomen rij, bijna rondom de weide, een bos waar ze in konden lopen én een schutting een keer de dierenbescherming langs gehad, die ons sommeerde direct een stal te plaatsen.
Terwijl we die de week ervoor op last van de gemeente afgebroken hadden.

Dus ze meten met verschillende maten óf wij hadden gewoon pech.
Maar een beschutting was niet voldoende volgens de dierenbescherming, in ons geval.

We hebben dat hele probleem nu niet meer, omdat de paarden weg zijn. Maar ik vond dat toen toch erg opmerkelijk.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:27

Ik ben het echt helemaal zat met de discussies.
En ik vindt dat beide extreme kanten eens kritisch naar zichzelf zouden moeten kijken.
Zowel de mensen die de paarden 24/7 buiten houden ZONDER schuilmogelijkhied(kan ook een bosgebied zijn flinke struiken of wat dan ook). En de mensen die de paarden 24/7 binnen houden.
Alles zou opgelost zijn als de paarden zelf zouden mogen kiezen, natuurlijk heb je veel gebieden waar je geen schuilhok mag plaatsen. Maar is het dan wel eerlijk om een paard te houden.
Nu vindt ik dit niet alleen bij mensen die hun paarden buiten hebben zonder schuilhok maar ook de mensen die de paarden alleen binnen hebben.
Vaak krijg je dan als argument ja het is een grote stal en ze hebben te weinig weiden, of ze kunnen maar een half uur in de paddock en dergelijke. Of als ik hem buiten zet dan doet hij zo gek dat hij zich kan verwonden. Mijn mening is, dat als je niet de mogelijkheid hebt om een paard/pony fatsoenlijk te houden en dan maakt het mij niet uit om welk ras het gaat, je er geen zou moeten houden.
En ja dan heb ik wellicht de luxe dat ik hier in een dorp woon waar ik schuilmogelijkheden kan bouwen, de stallingskosten laag zijn en dergelijke.
En tuurlijk ook hier kan het nog verbeteren, maar naar mijn mening is de discussie zinloos.
Beiden kanten zijn erg extreem en er zou gezocht moeten worden naar de middenweg.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:28

laat de dierenbescherming zich met ernstige gevallen bezighouden, ik snap dat niet, als je soms van die ponietjes ziet lopen die hun hele leven nog geen hoefsmid gezien hebben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:29

ThePast03 schreef:
Brainless schreef:

In zulk soort gebieden zou ik dus 's winters geen paard 24/7 in het land willen hebben. Een bomenrij is toch wel het minste wat er moet zijn wat mij betreft. Een paard moet uit de wind kunnen staan als het daar behoefte aan heeft, dat is wat mij betreft gewoon een basisbehoefte.

Het gaat niet om kou, het gaat om wind in combinatie met sneeuw en lage temperaturen.

De mijne staan nu 's nachts op stal, omdat mijn ene paardje niet bij het ochtendgloren op bevroren gras mag staan.
Maar mijn arabier is het daar eigenlijk niet mee eens.
Die staat het liefste de hele dag (zonder deken) buiten. Hij loopt vrolijk mee, omdat hij weet dat er een handje muesli in de stal ligt.
Maar zodra dat op is wil hij er gelijk weer uit. En dat laat hij echt duidelijk merken (en horen).
's Morgens krijgen ze eerst een plakje hooi voordat ze naar buiten gaan (om te voorkomen dat ze teveel sneeuw/bevroren gras eten), maar hij eet dat echt niet op.
Hij blijft onrustig totdat ik ze buiten zet.

Ik zit eraan te denken om hem maar weer naar buiten te laten en dus alleen mijn merrie op stal te zetten.
Ze hebben open stallen (3 zijdes) en kunnen veel lichamelijk contact maken (hoogte tussen hun is 1.20m) maar toch verkiest hij om alleen buiten te staan dan samen op stal.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:30

Ik heb stallen over maar heb toch een aantal 24/7 buiten lopen, zonder schuilstal, zonder deken wel kunnen ze op meerdere plekken wat schuilen bij een bomenrij. (En waar liggen ze te pitten? Op een kluitje in de sneeuw midden op het land :D )
Ze hebben onbeperkt ruwvoer en alleen met oud & nieuw hebben ze een nacht binnen gestaan. Waar ze het helemaal niet mee eens waren trouwens, veel te warm en ze vinden het maar niets dat ze apart in een stal staan.
Deze lopen trouwens al meerdere generaties bij mij 24/7 buiten, ze zijn daar prima aan gewend net als hun moeders, oma enz.

En als de NS het koud vindt, mensjes achter het buro het koud vinden en mensen met 2cm sneeuw al niet meer in de auto kunnen rijden... Dat heeft niets te maken met prima winterweer voor paarden.
Kom kom, paar graden vorst en een mooie laag sneeuw, das perfect voor paarden!
Ze hebben een perfect waterdichte en zeer warme vacht, met hun kont naar de wind geeft prima bescherming en met constant ruwvoer voor hun neus blijft hun kacheltje ook lekker op gang.
Ook met -20, dat hebben ze hier altijd prima overleefd en dan voelen ze zich een stuk beter dan met 30+ in de zon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:34

Mercedes1969 schreef:
Wel ben ik van mening dat we NIET meer het oerpaard van vroeger
in ons bezit hebben en dat die tijden zijn veranderd en we ons daar
niet meer aan moeten vastklampen.
We leven niet vroeger maar nu ,net als onze dieren !!!!!!!!!!!!!!

Ze zijn het niet maar menen het zelf wel te zijn ;) . Ik heb een Braziliaantje met een vachtje waar menig KWPN eigenaar jaloers op zal zijn. Koud of niet, zij wilt 's ochtends naar buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:34

fokfanaat schreef:
laat de dierenbescherming zich met ernstige gevallen bezighouden, ik snap dat niet, als je soms van die ponietjes ziet lopen die hun hele leven nog geen hoefsmid gezien hebben.

Nou, precies!

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:35

Atlijd maar weer de discussie over wel of niet binnen, wel of geen schuilstal, etc.

Mijn paard staat lekker buiten, dag en nacht en kan naar binnen als ze daar behoefte aan heeft. Ik kwam er net nog langs rijden en ze lag samen met haar weidegenootje heerlijk in de sneeuw. Terwijl ze ook in een droge stal met bodembedekking kan gaan liggen. 's Avonds als ik een nieuwe voorraad hooi kom geven ligt of staat ze nog weleens in de stal, dan zal ze daar behoefte aan hebben op dat moment. En mensen, paarden slapen niet een hele nacht, dus 'slapen in een droge stal' is niet van toepassing. Het lijkt me veel gezonder voor een paard als deze lekker kan buiten lopen, toch nog wat van zijn energie kwijt kan. Geloof me, als een paard gewend is aan een harde of gladde ondergrond dan kijkt hij wel uit. Mijn paard rent nu ook niet door de wei, maar loopt voorzichtig. Ik vind het dus geen excuus om paarden binnen te houden, omdat het glad is. Natuurlijk als ik als paard een paar dagen heb binnen gestaan moet mijn energie er uit en ren ik als een dolle door de wei...en ja, daar komen ongelukken van.

Mijn mening: laat je paard zelf kiezen, geef hem voldoende hooi en water en je zult zien dat hij je dankbaar is. Heeft je paard een wat dunnere vacht? Deken erop! Die van mij heeft nooit een deken op gehad, dus prima de mogelijkheid gekregen haar wintervacht te ontwikkelen waar ze nu profijt van heeft (ik rijd haar nog niet ivm leeftijd, dus dat maakt het wellicht wat makkelijker).

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:36

Maar bijvoeren doen ze niet Sjoert >;) .

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:42

Het is allemaal leuk en aardig, maar het lijkt mij toch effectiever om de boel bij de bron aan te pakken, zo'n schuilstal moet namelijk wel mogen, het gaat hier natuurlijk om BE en niet om NL, maar dat maakt niet zoveel uit, hier zullen ze het ook wel gaan blèèren, maarja zolang je van gemeentes geen schuilstallen mag bouwen, kun je toch vrij weinig. Wij hebben er dan maar stiekem 1 gebouwd, en ik moet zeggen dat ze er wel vrij regelmatig staan, maar niet in de vrieskou, alleen met regen eigenlijk (en zelfs dan nog niet), op onze ene hangoudere na dan.

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:47

Ben het met je eens hyppolyte. In het belang van het dier zou ik toch gewoon een stalletje bouwen, of het nu wel of niet mag. Het belang van mijn dier gaat voor.

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:53

CM_ schreef:
Ik vind een schuilstal ook niet meer dan normaal.
Zou gewoon verplicht moeten worden dat buitenlopende dieren een schuilmogelijkheid hebben.

Zowel tegen koude, wind, regen als zon en dazen.

Hier lopen ook alle paarden 24/7 in de wei, en reken maar dat ze dankbaar gebruik maken van de schuilmogelijkheid.

Bij die schuilmogelijkheid is dan ook meteen plek om goed ruwvoer neer te leggen, leg je het buiten is de kans groot dat het bij zware sneeuwval zo insneeuwt.

Bij ons ligt ook heel veel sneeuw en het is 'snachts vrieskoud! tot soms -15..

De paarden maken met dit weer nu dankbaar gebruik van de loopstal, alleen wanneer er geen windje is gaan ze weleens buiten in de wei. Maar ze kunnen kiezen of ze binnen of buiten staan, en ik merk de laatste dagen ondanks hun dikke wintervacht dat ze toch liever binnen staan!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 14:13

MarijeR schreef:
Ik heb stallen over maar heb toch een aantal 24/7 buiten lopen, zonder schuilstal, zonder deken wel kunnen ze op meerdere plekken wat schuilen bij een bomenrij. (En waar liggen ze te pitten? Op een kluitje in de sneeuw midden op het land :D )
Ze hebben onbeperkt ruwvoer en alleen met oud & nieuw hebben ze een nacht binnen gestaan. Waar ze het helemaal niet mee eens waren trouwens, veel te warm en ze vinden het maar niets dat ze apart in een stal staan.
Deze lopen trouwens al meerdere generaties bij mij 24/7 buiten, ze zijn daar prima aan gewend net als hun moeders, oma enz.

En als de NS het koud vindt, mensjes achter het buro het koud vinden en mensen met 2cm sneeuw al niet meer in de auto kunnen rijden... Dat heeft niets te maken met prima winterweer voor paarden.
Kom kom, paar graden vorst en een mooie laag sneeuw, das perfect voor paarden!
Ze hebben een perfect waterdichte en zeer warme vacht, met hun kont naar de wind geeft prima bescherming en met constant ruwvoer voor hun neus blijft hun kacheltje ook lekker op gang.
Ook met -20, dat hebben ze hier altijd prima overleefd en dan voelen ze zich een stuk beter dan met 30+ in de zon.

Wellicht kan je het ras duiden, want al eerder is gezegd dat men het huidige sportpaard niet kan vergelijken met een kleine shet

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 14:16

ik vraag me af waarop mensen baseren dat een paard geen eten zouden krijgen....

ik werd van de week ook aangesproken..:S mijn paarden lopen overdag gewoon buiten, ze hebben een schuilstal maar staan er zelden in overdag..

tegen voertijd 's avonds hebben ze hun hooi wel op van overdag.. die beste dame komt altijd rond half 5 langs met de hond en beweerde dat ze honger hadden in die sneeuw ...:S

ik denk dat het niet voor iedereen goed vast te stellen is wanneer een paard zielig is..

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 14:20

Lijkt me echt een geweldig plan...dieren die gewend zijn hun hele leven buiten te lopen plots ineens binnen halen :+
Goed bijvoeren en voorzien van water lijkt me logisch...maar dieren die gewend zijn aan buiten op ineens op stal zetten lijkt me een raar idee..