Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
LDRD schreef:Ik vraag me af of dit ook gaat gelden voor organisaties als Staatsbosbeheer (de belgische variant dan in dit geval)?
)fokfanaat schreef:warmbloedpaarden idd, maar dat is toch niet te vergelijken met een sjetlander, die hebben echt geen problemen met dit weer.
het gaat toch veel tever om perse alle dieren die buiten staan binnen te halen, dat moet per geval bekeken worden
Brainless schreef:In het buitengebied mag je geen dichte hekken plaatsen (zelfs niet van 1 meter hoog), dat mag alleen op het bouwblok.
LDRD schreef:Sjoert schreef:Die dieren kunnen toch beschutting zoeken in gebieden met bomen/grote hulst-struiken?
Absoluut, maar ik vraag me altijd weer af waarom het bij particulieren/handelaren ineens dierenmishandeling zou zijn en bij dat soort organisaties niet? Beetje meten met 2 maten.
ThePast03 schreef:Er staat toch niet dat er perse een schuilstal in de wei moet staan? Beschutting lijkt me toch wel degelijk een noodzaak, als is het inderdaad maar een schutting waar ze uit de wind kunnen staan.
ThePast03 schreef:Brainless schreef:In het buitengebied mag je geen dichte hekken plaatsen (zelfs niet van 1 meter hoog), dat mag alleen op het bouwblok.
In zulk soort gebieden zou ik dus 's winters geen paard 24/7 in het land willen hebben. Een bomenrij is toch wel het minste wat er moet zijn wat mij betreft. Een paard moet uit de wind kunnen staan als het daar behoefte aan heeft, dat is wat mij betreft gewoon een basisbehoefte.
Het gaat niet om kou, het gaat om wind in combinatie met sneeuw en lage temperaturen.
)Mercedes1969 schreef:Wel ben ik van mening dat we NIET meer het oerpaard van vroeger
in ons bezit hebben en dat die tijden zijn veranderd en we ons daar
niet meer aan moeten vastklampen.
We leven niet vroeger maar nu ,net als onze dieren !!!!!!!!!!!!!!
. Ik heb een Braziliaantje met een vachtje waar menig KWPN eigenaar jaloers op zal zijn. Koud of niet, zij wilt 's ochtends naar buiten. CM_ schreef:Ik vind een schuilstal ook niet meer dan normaal.
Zou gewoon verplicht moeten worden dat buitenlopende dieren een schuilmogelijkheid hebben.
Zowel tegen koude, wind, regen als zon en dazen.
Hier lopen ook alle paarden 24/7 in de wei, en reken maar dat ze dankbaar gebruik maken van de schuilmogelijkheid.
Bij die schuilmogelijkheid is dan ook meteen plek om goed ruwvoer neer te leggen, leg je het buiten is de kans groot dat het bij zware sneeuwval zo insneeuwt.
MarijeR schreef:Ik heb stallen over maar heb toch een aantal 24/7 buiten lopen, zonder schuilstal, zonder deken wel kunnen ze op meerdere plekken wat schuilen bij een bomenrij. (En waar liggen ze te pitten? Op een kluitje in de sneeuw midden op het land)
Ze hebben onbeperkt ruwvoer en alleen met oud & nieuw hebben ze een nacht binnen gestaan. Waar ze het helemaal niet mee eens waren trouwens, veel te warm en ze vinden het maar niets dat ze apart in een stal staan.
Deze lopen trouwens al meerdere generaties bij mij 24/7 buiten, ze zijn daar prima aan gewend net als hun moeders, oma enz.
En als de NS het koud vindt, mensjes achter het buro het koud vinden en mensen met 2cm sneeuw al niet meer in de auto kunnen rijden... Dat heeft niets te maken met prima winterweer voor paarden.
Kom kom, paar graden vorst en een mooie laag sneeuw, das perfect voor paarden!
Ze hebben een perfect waterdichte en zeer warme vacht, met hun kont naar de wind geeft prima bescherming en met constant ruwvoer voor hun neus blijft hun kacheltje ook lekker op gang.
Ook met -20, dat hebben ze hier altijd prima overleefd en dan voelen ze zich een stuk beter dan met 30+ in de zon.