ESSA wil brandmerken van paarden graag behouden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nummus

Re: ESSA wil brandmerken van paarden graag behouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:24

Dan is het alleen een kwestie van hoe erg is het als die chip aan het zwerven gaat?

Desondanks vind ik eigenlijk dat de persoon van wie het paard is mag beslissen wat ze liever willen, als hun paard maar te identificeren is. Als meerdere methodes werken vind ik dat je ook meerdere methodes toe moet staan.

Zoals wij ons naast een paspoort hier ook met een rijbewijs mogen identificeren ofzo. :+

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:25

En ik heb gezien dat een paard na het branden al na een minuut niet meer reageert op het branden.
Als je even verdiept in wat chips kunnen aanrichten ben ik daar eerder tegen.
Ik ben ook tegen chippen maar wij moeten, omdat we met de paarden vaak onderweg zijn.
En nogmaals voor branden ben ik vooral voor branden bij afgekeurde paarden.
Liedje bij brandmerken krijg je juist geen infecties want het wordt meteen dichtgebrand. Vroeger amputeerden ze benen bij zeelieden en brandden ze de wonden dicht.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:27

paardenvel kan je niet vergelijken met mensenvel :)

het branden an sich doet echt niet meer pijn dan het chippen........ naderhand moet er goede nazorg geboden worden, dat lijkt me logisch

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:28

sjeik schreef:
En ik heb gezien dat een paard na het branden al na een minuut niet meer reageert op het branden.
Als je even verdiept in wat chips kunnen aanrichten ben ik daar eerder tegen.
Ik ben ook tegen chippen maar wij moeten, omdat we met de paarden vaak onderweg zijn.
En nogmaals voor branden ben ik vooral voor branden bij afgekeurde paarden.
Liedje bij brandmerken krijg je juist geen infecties want het wordt meteen dichtgebrand. Vroeger amputeerden ze benen bij zeelieden en brandden ze de wonden dicht.

Dan brand je dus niet derdegraads en pijnloos want bij derde graads brandwonden loop je juist het risico op infecties. bij branden na amputatie brand je de bloedvaten etc dicht. Dit weefsel raakt dan beschadigt maat brnad niet helemaal weg/dood. Als je het namelijk helemaal dood brand valt het er uiteindelijk af en dus hou je een open wond.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:29

Sinds wanneer is een derdegraads brandwond pijnloos?

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:32

Dat kun je toch niet weten aan de hand van de reactie van het paard? Ik heb ook genoeg paarden zien lopen met wonden, die daar niet naar omkijken en gewoon doorgaan. Een chip is tijdens het zetten gevoelig, kan gaan zwerven, maar daarna is de wond klein. Het brandmerk is altijd aanwezig, kan moeilijk verwijdert worden en niet zwerven, maar na het zetten is er wel een brandwond. En tuurlijk voelen ze die brandwond wel.
Maar goed als het brandmerkt praktischer is en voorkomt dat er paarden in de verkeerde handel komen, zeg ik waarom niet?
Laatst bijgewerkt door _Noah op 02-01-10 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:33

sinds wanneer hebben we het over een derdegraads brandwond bij brandmerken :D
Het enige wat "aangetast" word is de opperhuidlaag, dus zou je kunnen spreken van een eerstegraads brandwond .......

en die hebben jij en ik allemaal wel een keer gehad.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:34

Van een eerstegraads brandwond blijft geen lidteken achter, en dat is juist wel de bedoeling :D

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:34

Noah2006 schreef:
Dat kun je toch niet weten aan de hand van de reactie van het paard? Ik heb ook genoeg paarden zien lopen met wonden, die daar niet naar omkijken en gewoon doorgaan. En chip is tijdens het zetten gevoelig, kan gaan zwerven, maar daarna is de wond klein. Het brandmerk is altijd aanwezig, kan moeilijk verwijdert worden en niet zwerven, maar na het zetten is er wel een brandwond. En tuurlijk voelen ze die brandwond wel.
Maar goed als het brandmerkt praktischer is en voorkomt dat er paarden in de verkeerde handel komen, zeg ik waarom niet?

Mee eens, maar een aantal dingen zijn wel logisch te beredeneren. En bij veel van dit soort dingen geldt: het doet maar even pijn. Daarna is het ergste leed geleden en kan het paard gewoon weer verder gaan met paard zijn. Ik denk dat ik het al eerder gezegd heb maar wij gaan ook niet compleet pijnloos door het leven. Als jij als mens een keer je ergens tegenaan stoot ga je daar ook niet je hele leven aan hangen, hoop ik.

Dieren doen dat nog veel minder.

Een eerstegraads brandwond wordt inderdaad te snel verdrongen door nieuw opkomende huidlagen dus dat zal niet genoeg zijn.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:36

KiWiKo schreef:
sinds wanneer hebben we het over een derdegraads brandwond bij brandmerken :D
Het enige wat "aangetast" word is de opperhuidlaag, dus zou je kunnen spreken van een eerstegraads brandwond .......

en die hebben jij en ik allemaal wel een keer gehad.

Uh kiwiko een rode neus na te lang in de zon zitten is eerste graads brandwond alles wat erger is dan dat is al geen eerste graads meer dus het is totaal onmogelijk om een eerste graads bandwond te maken met een stuk gietijzer dat net uit een vuur komt :Y)

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:36

Chippen is waardeloos, chips kunnen stuk gaan als ze al in je paard zitten. Een derde graads brandwond doet alleen even zeer als die wordt veroorzaakt. Dat duurt een seconde en daarna voel je niets meer.
Ik snap niet waarom iederen zo sielugh doet over een dom brandmerkje. Terwijl ze wel staan te drammen bij de deur van de tattoo boer.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:38

Pak maar een heet strijkijzer en duw die even tegen je arm aan, dat gaat sissen en stinken maar je voelt maar een milliseconde iets.
Een tattoo zetten doet tien keer zo pijn en moet je kijken hoeveel mensen een tattoo hebben.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:39

Noah2006 schreef:
Van een eerstegraads brandwond blijft geen lidteken achter, en dat is juist wel de bedoeling :D

o nee.......... :D

Ik heb wel eens een hete pan beetgepakt, ook weer gelijk losgelaten (zoals dat bij brandmerken ook gebeurd, je zet het erop, en je haalt het er gelijk weer af) en daardoor heb ik een wijsvinger zonder vingerafdruk........ en die was echt niet 3de graads verbrand hoor! goed het was effe akelig, maar ik voel er niks meer van.

@ Liedje......... derdegraads brandwonden zijn transplantatiematerieaal :D :D

laten we het houden op tweedegraads dan :D :D

KiWiKo

het branden zelf doet geen pijn op DAT moment, nazorg is essentieel

Billy

En dat ze branden bij een paard gaan vergelijken met branden bij jezelf iis helemaal kiela.
Mijn vorige paard is gebrand op de keuring...hij stapte niet eens om.
Even laten stappen, onder de man naar huis, beetje vaseline erop en na een paar dagen was het keurig genezen...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:40

sjeik schreef:
Pak maar een heet strijkijzer en duw die even tegen je arm aan, dat gaat sissen en stinken maar je voelt maar een milliseconde iets.
Een tattoo zetten doet tien keer zo pijn en moet je kijken hoeveel mensen een tattoo hebben.

Het trekt wel een beetje na die tijd... Had ik 'm misschien niet in het stopcontact moeten steken????

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:42

Maar je ziet een paard nooit scheuken en schuren die net is gebrand, na drie passen laten ze niks meer zien.
Ik zie wel paarden de nek schuren na t chippen en ook koeien die schuren na een vriesmerk.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:43

Billy schreef:
En dat ze branden bij een paard gaan vergelijken met branden bij jezelf iis helemaal kiela.
Mijn vorige paard is gebrand op de keuring...hij stapte niet eens om.
Even laten stappen, onder de man naar huis, beetje vaseline erop en na een paar dagen was het keurig genezen...

Tuurlijk is dat heel onlogisch we hebben immers de zelfde huidopbouw en dezelfde soort zenuwen in de huid dus hoe kan je dat nou vergelijlken :Y) . Paarden kunnen gewoon wat beter op hun tanden bijten dan wij, bovendien komt de pijn idd na het branden (wel al naar een paar seconden daarom denk ik dat je moet verdoven voor je gaat branden, immers heeft ieder medicijn inwerk tijd)

EDIT: je kan trouwens nooit zeker weten of het wel of geen pijn doet. Maar ik vind het vreemd om het niet te verdoven terwijl dat verdoven niet heel veel risico's met zich mee hoeft te brengen. En je dan zeker weet dat het paard er echt maar weinig van voelt en dat hij niet gewoon op zijn tanden staat te bijten.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 02-01-10 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:45

Nee. Een brandmerk zetten voelen ze maar een paar seconde. De zenuw receptoren worden ook meteen dood gebrand. PLus je kan een dierenhuid niet vergelijken met een mensenhuid.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:47

Fysiologisch zijn een peerd en een mens niet t vergelijken.
Anders wil ik wel eens zien hoeveel haar jij op je armen hebt...
Maar zonder dollen :P
Wat brandt en rookt is vnl het haar. De huid wordt oppervlakkig ingebrand zodat de haargroei verandert
Het is niet zo dat het brandmerk in het bot staat natuurlijk :D.
Zoals Sjeik zegt...als je jezelf brandt aan de strijkbout, voel je het ook niet zo erg, zo moet je dit ook zien...

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:51

idd. op een brandmerk groeit ook gewoon weer haar. Ik baal dat ze onze ouwe (j)olifant niet wat beter hebben gebrand, die moet je scheren om brandmerk zichtbaar te laten worden.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:52

sjeik schreef:
Nee. Een brandmerk zetten voelen ze maar een paar seconde. De zenuw receptoren worden ook meteen dood gebrand. PLus je kan een dierenhuid niet vergelijken met een mensenhuid.

In mijn boek over dierlijke anatomie staat toch echt dat zoogdieren allemaal een vergelijkbare huid hebben, zelfde lagen, zelfde zenuwen(misschien ben jij geen zoogdier maar dan ben je ook geen mens :+ ). Dus ze zijn toch echt wel te vergelijken. Misschien is hij iets gevoeliger of juist ongevoeliger maar hij is in grote lijnen behoorlijk gelijk. (de haren worden ook op dezelfde manier gevorm en zijn van hetzelfde materiaal, misschien zou je het brandmerk er ook wel op kunnen laseren dat doen ze nu immers ook met dames benen)

Zenuwuiteinden kunnen alleen kapot gebrand worden als je ook de cellen vernietigt die de epidermis en lederhuid cellen aanmaken verbrand deze genezen dus veel moeizamer als de paar dagen (misschien een week oid) die hier net uit eigen ervaring werd aangegeven.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:53

hmzzz ik wou dat ik een olifantenhuid had :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:53

Sowieso is een paard niet het type dier dat snel pijn laat zien... Als ie er doorheen kan lopen zal die er ook doorheen lopen en een brandwonde op je bil beperkt je nu eenmaal niet in je lopen. Maar dan nog, pijn of geen pijn: Chip doet ook pijn en die kan nog eens onverwachte dingen gaan doen ook, eenmaal genezen blijft het litteken netjes waar het is...
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 02-01-10 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:54

Alles dat in boeken staat is nog niet de waarheid.