'Bitloos zal welzijnsproblemen dressuur echt niet oplossen'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 13:04

zitake schreef:
het hoeft daarom niet helemaal niks te zijn, sommige paarden kunnen er echt wel baat bij hebben, andere dan weer totaal niet. Kun je er perfect mee omgaan prima, maar vaak merk ik dat mensen die stiekem vinden dat ze tekort toen in met bit rijden, bitloos gaan proberen. En kijk als je niet deftig met bit kan rijden (door bv een niet stille hand, of een paard wat problemen heeft met nageven), dan zal je dit zonder bit ook niet gaan oplossen zo simpel is het. Het is geen tovermiddel voor de problemen. voor mij staan beide nog steeds gelijk aan elkaar. je hebt scherpe bitten, minder scherpe, net zoals je scherpe bitloze optomingen hebt en minder scherpe. Vaak zie je dan ook dat ruiters die hun paard perfect met bit onder controle hebben, in principe zonder enig probleem ook bitloos en zonder optoming kunnen rijden. Puur omdat het paard erop getraind is en op verfijnde hulpen reageert. bitloos moet je fijn kunnen rijden, net zoals je met bit moet kunnen. daarnaast moet een paard de optoming ook leuk vinden (ene paard die ik rijd vind bv niets aan de crb, vind hem helemaal niet fijn, terwijl hij op een bitje wel heel fijn te rijden is, is dan ook onmiddelijk een heel ander paard. anderzijds, zonder iets (bit of bitloos) is hij ook te rijden, s zomers kun je zo op zn rug, is volledig op zit te rijden. Andere paard vind de crb dan wel weer heel leuk, is er heel fijn op te rijden, heb je helemaal niks van druk voor nodig, volledig op zit, de minste beweging kun je hem mee doen draaien, stoppen, moet wel zeggen dt dit paard met bit mindere ervaringen gehad heeft, durft zich heel snel vastzetten, bitloos is dit probleem daarmee ook niet weg, maar hij reageert er wel leuk op.

Helemaal mee eens........... wat mij ook vaak opvalt is dat mensen zeggen "maar ik rij bitloos en daarom is het niet belangrijk dat mijn paard nageeflijk is" Of "daarom is hij niet nageeflijk"

Mijns inziens mis je dan de hele essentie van het paardrijden.......met of zonder bit

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:14

Stoffel wat een niets toevoegdende en onnozele opmerking plaats jij zeg :?

Sjeik stel; iemand die met een fijne zachte hand rijdt, denk je dan ook niet dat bijvoorbeeld een sidepull versus dubbelgebroken trens dat dan toch de sidepull zachter (en dus vriendelijker) voor het paard is?

Kiwiko dat gaat toch niet voor alle bitloze ruiters op? Misschien voor degene die hun paard alleen bitloos in het bos rijden ofzo. Maar het lijkt mij dat een bitloze ruiter die zijn paard dresuurmatig traint het belangrijk vindt dat het paard nageeflijk loopt. Ik wel in ieder geval :j

KiWiKo

Re: 'Bitloos zal welzijnsproblemen dressuur echt niet oplossen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:20

klopt Daan........... ik weet van jou dat jij het belangrijk vind, maar echt :) bitloos word zovaak als excuus gebruikt om maar niet correct te hoeven rijden.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:23

Misschien wel, ik hoop het niet want dat zou erg jammer zijn. Ik denk wel dat zulke ruiters sowieso altijd excuses zoeken om maar niet te hoeven toegeven dat de fout bij hun zelf ligt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:27

precies Daan........... stel, he stel dat het bitloos dressuurrijden een enorm succes word.......... Dan moeten die categorie ruiters op zoek naar een ander excuus, zal dan in de trant van de maanstand of iets dergelijke zijn. :)

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:29

Of de cyclus van hun paard :D

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:30

Een ander paard kopen, het ligt toch altijd aan het paard :P

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:30

Nee, aan de instruktie! :)*

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:32

Alles leuk en aardig. Met bitloos onder het zadel heb je nog beenhulpen en kun je daar mee fine tunen, even als met je zit.
Ik maak me echt zorgen over bitloos mennen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:50

Jeddah schreef:
Nee, aan de instruktie! :)*

instructie is bij deze categorie net zo niet nodig als een bit of correct rijden :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 00:14

@sjeik
waarom maak je je zorgen over bitloos mennen?