Vanavond documentaire "De Paardenjongen" op televisie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 22:44

Ashrop, zulke dingen kun je de argeloze voorbijganger niet kwalijk nemen, die kunnen niet zien welke van die tig krijsende kinderen autistisch is en er niks aan kan doen.

Wat betreft de documentaire: die heb ik halverwege afgezet, ik werd echt naar voor al die geveinsde wensen voor dat kind terwijl die hele documentarie alleen maar ging over de egocentrische wensen van zijn ouders en dan vooral zijn vader. Sorry voor de mensen die het allemaal prachtig vinden, maar ik vond het een walgelijke vertoning en ik heb hartgrondig meelij met dat arme kind.

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 00:06

Nillie schreef:
Sancerre schreef:
Heb met mijn ouders en mijn vriend gekeken. Was wel indrukwekkend voor ze volgens mij. Ik had het boek al gelezen en de film gezien. Beide erg mooi!!

http://www.megavideo.com/?v=1MJVTUUL
Hier ook te zien als film.

Bedankt voor de link Sancerre! Ik kon de film gisteren niet afkijken en dat heb ik net wel gedaan. Prachtig vond ik 'm!

Als ik op de link klik krijg ik helemaal niks te zien...

Kasty

Re: Vanavond documentaire "De Paardenjongen" op televisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 01:18

ik heb het gedeeltelijk gezien.. ik vond het erg mooi om te zien. Ik werk dagelijks met kinderen die in deze mate Autisme hebben.
Wat mij wel stoorde was het idee van de ouders van "Beter maken"... Kinderen met autisme worden niet beter.. ze kunnen dingen leren zodat de wereld om hun heen beter bevatbaar is.. maar zullen altijd autistisch blijven..Vaak zeggen ouders dit die het niet accepteren dat hun kind autistisch is.. Misschien is het ook wel nooit te accepteren.. dat even terzijde.. je moet er in berusten..en een weg vinden.
Maar goed voor mij allemaal erg herkenbaar omdat ik er dagelijks mee te maken heb.

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 01:32

dat vond ik juist zo mooi aan dat boek, en ook de film, de reis van die ouders en dat kind was en reis naar acceptatie, vooral van de vader. De moeder had al meer een soort van berusting, de vader bleef het gewone zoeken in zijn zoon, en kwam er gaande weg achter dat zijn zoon niet gewoon is en nooit gaat worden, en hoe meer hij daar mee kon leren leven, des te makkelijker het werd de kleine stapjes vooruit te vieren als enorme vooruitgang.
Love, ik denk dat niet veel ouders deze reis zouden maken met hun verstandelijk gehandicapte kind, maar dit proces maken we allemaal door. Ook wij zijn naar allerlei doktoren geweest, hadden hoop gevestigd op poeiertjes, pilletjes en dingen gedaan waarvan je nu zegt, waarom deden we dat in hemels naam. De weg van deze vader zou mijn weg niet zijn, maar ik snap hem wel.
En medelijden met dit kind, ja, ik heb medelijden met alle kinderen die zich zo angstig en boos moeten voelen, maar dat doen ze niet alleen tijdens een reis in Mongolie, ze voelen zich hetzelfde op een bus naar school, als de bus chauffeur gewisseld wordt, of als ze nieuwe hempjes krijgen, of als de oppas een dagje niet kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 01:47

Anshrop,, dat is destijds in de film Rainman bijzonder treffend in beeld gebracht.

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 02:12

Ben het begin aan het zien. Vind het een mooi verhaal. Eerst dacht ik dat gaat zo echt 'gemaakt' zijn, maar vind het tog van niet.

Edit: Vind het op sommige momenten iets te 'magie' achtig :P Dacht dat het echt over paarden ging, maar vind het te magie gedoe :P
Vind dat het er vet over gaat als hij die man en vrouw begint te slagen met iets, zweepachtig iets :s

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 02:30

vond het een mooi verhaal vooral ook hoe je die verandering zag.
alvond ik het welvreemd die ritueelen.
maar zo zie je maar weer wat allemaal wel niet kan helpen.
ben blij dat ikhem heb gezien.
wat ik ook heel mooi vond was hoe die paarden bij hem stonden.
alsof ze hem beschermde ofzo iets in die richting.
had de tranen weer eens niet binnen kunnen houden ;(

pemanima

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 10:28

Ik heb het boek ook gelezen, ben erg benieuwd naar de doc. vandaag maar eens kijken

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 12:13

Cavalli_x3 schreef:
Vind dat het er vet over gaat als hij die man en vrouw begint te slagen met iets, zweepachtig iets :s

??? Deze snap ik niet helemaal?

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 12:43

JoyCiej007 schreef:
Cavalli_x3 schreef:

??? Deze snap ik niet helemaal?

Ja, ergens in het begin met zo'n ritueel krijgen die ouders slaag met iets maar ik kon niet zien wat het eigelijk is :P
Vond dat het toen zo te ritueel achtig werd, ik ben daar niet voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 12:47

Dat was een schoningsritueel, om de kwade zwarte krachten te verdrijven, die vooral in de moeder huisden. Dat werd heel duidelijk verteld, dus wie opgelet had, had het kunnen weten.

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 12:49

Lovely schreef:
Dat was een schoningsritueel, om de kwade zwarte krachten te verdrijven, die vooral in de moeder huisden. Dat werd heel duidelijk verteld, dus wie opgelet had, had het kunnen weten.

Ja, ik was niet echt aan het opletten, maar had wel door dat het zo iets had kunnen zijn.
Maar heb hem nog niet helemaal gezien, maar moet eigelijk leren nu dus ga hem na de examens eens helemaal zien ;)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 12:49

anshrop schreef:
"..."
En gisteren in de supermarkt kreeg ook ik weer commentaar van een mevrouw toen mijn dochter gillend en krijsend rond rende tussen de volle karretjes, dat het beter was om zulke kinderen niet mee te nemen naar de supermarkt, en dat ouders grenzen moeten durven stellen...............
Soms word ik van zulk commentaar zo vreselijk verdrietig en moe.

ik heb een boekje, het heet: 'zoiets neem je toch niet mee naar de winkel'.
korte verhalen over (leven met) 'gehandicapte' (ook autistische, er komt van alles in voor) mensen.
de titel triggerde me genoeg om het boekje te kopen,
want idd, de blikken in de ogen van sommige mensen zeggen bijna hardop 'zoiets neem je toch niet mee naar de winkel'..
vooral als het probleem niet zichtbaar is, hebben sommige mensen aardig snel hun mening klaar,
terwijl het zoveel beter zou zijn als men begrip heeft voor elkaar en zal begrijpen dat niet alles is wat het lijkt!

ik vond de docu mooi en boeiend, alleen lag de focus m.i. teveel op de sjamaans, ik had verwacht dat het meer over de band tussen jongen en paard zou gaan.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:44

onze zoon heeft het niet zo erg als de jongen uit de film.
Maar veel dingen waren wel herkenbaar (zindelijkeid bv)
Laatst weer zo'n 'kind neem je toch niet mee naar de winkel'-geval gehad.
We waren bij de opticien geweest, want volgens de meester zou hij het niet allemaal goed kunnen zien op het bord in de klas.
Zoonlief gaat in de stoel bij de opticien zitten, vraagt de opticien of hij alles nog goed kan lezen op het bord.
Komt er een heel typisch antwoord: Nee, natuurlijk niet, want de meester schrijft op zijn allerkleinst, en dat is onmogelijk om te kunnen lezen.
(altijd de schuld bij een ander zoeken) Het was wel duidelijk dat hij wel degelijk een bril nodig heeft, maar hij werd vreselijk kwaad.
Gelukkig was de opticien heel vriendelijk en maakte zich er verder niet druk om dat hij zo tekeer ging in de winkel (vloeken en schreeuwen)
Daarna moesten we nog boodschappen doen, nou dat was dus een grote ramp. Hij rende al boos vloekend door de winkel, boos tegen iedereen die hij tegenkwam. We waren dus ook heel snel klaar met winkelen :D

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:03

:D hahahaha, been there done that! laatst zegt dochter lief tegen een vrouw van rond de 60 op de fruit en groente afdeling bij de weegschaal, "oud vrouwtje, wil jij ook een appel kopen?" Ik stikte zowat van het lachen! Aan onze dochter is nu met 9 jaar goed te zien dat ze autistisch is, verstandelijk gehandicapt, vrijwel in de zelfde mate als Rowan. En die driftbuien met liggen op de grond en schoppen en slaan, die had ze met 3 jaar, toen keken er niet zoveel mensen, dat hoort er een beetje bij, maar nu met 9 zijn ze er nog, en nu kijkt iedereen, heel spektakel soms!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:34

Lijkt me vooral lastig omdat je niet de hele tijd wilt zeggen:"Ze is autistisch".

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 17:01

Cavalli_x3 schreef:
Ja, ergens in het begin met zo'n ritueel krijgen die ouders slaag met iets maar ik kon niet zien wat het eigelijk is :P

Nu je het er zo neer zet, snap ik je al een stuk beter.
Ja dat vond ik ook, maar laat ook 'mooi' zien hoeveel die ouders er voor over hebben, en hoezeer wanhopig zij eigenlijk zijn, als je dit soort dingen doet....

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:20

Nou wanhopig, de vader was ook gewoon geïnteresseerd in sjamanisme hij had er al een boek over geschreven had al geleefd bij bosjesmannen in Afrika. Het waren zoals ik dat hoorde echte reizigers en avonturiers (m.n. vader). Dus het paste ook in het straatje... dus echt 'over hebben voor' vond ik het zeker van vader niet.

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:48

JoyCiej007 schreef:
Cavalli_x3 schreef:

Nu je het er zo neer zet, snap ik je al een stuk beter.
Ja dat vond ik ook, maar laat ook 'mooi' zien hoeveel die ouders er voor over hebben, en hoezeer wanhopig zij eigenlijk zijn, als je dit soort dingen doet....

Ja, das wel waar ;)

NewBorder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:58

Kan je hem nog ergens terugkijken?
Die link die hier gegeven werd, werkt niet.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:15

Ik vond het een prachtige documantaire [ook de natuurshots wat is mongolie mooi !]

Wat wel steeds door mijn hoofd spookte was ,wat als het wel zou lukken/helpen en Rowan hierdoor "normaler"gaat functioneren zo als wij "gewone"mensen willen dat hij functioneerd?
Wie en welke ouders van autisten kunnen dan zo een reis maken en bekostigen ?
Het merendeel toch niet,ben ik bang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:10

Evelijn schreef:
Nou wanhopig, de vader was ook gewoon geïnteresseerd in sjamanisme hij had er al een boek over geschreven had al geleefd bij bosjesmannen in Afrika. Het waren zoals ik dat hoorde echte reizigers en avonturiers (m.n. vader). Dus het paste ook in het straatje... dus echt 'over hebben voor' vond ik het zeker van vader niet.

Sterker nog, er is geen autist ter wereld die beter gaat functioneren als hij in het onbekende avontuur gestort wordt. Dat die ouders toch dit pad wilden volgens was louter en alleen voor hun eigen egocentrische wensen en niet om het kind te helpen.

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:27

Ik heb het gezien! Ik vond het wel een beetje vreemd, maar ook heel mooi!
Die rituelen vond ik vreemd, vooral dat die man en vrouw geslagen werden. Dat gaat wel een beetje te ver. Maar aan de andere kant zit er misschien ook wel iets in.. Dan word je echt even wakker geschud. De rest had niet zoveel zin lijkt me.
Ik denk dat het leven daar het jongetje heel erg geholpen heeft. Daar is het niet te vergelijken met hier. De mensen daar zijn veel meer een grote familie.
Apart vond ik dat die laatste sjamaan zei dat alles ging veranderen en toen veranderde ook ineens vanalles!
Wat ik een beetje dom van zn vader vond wat dat hij graag wilde dat zn zoon zelf kon paardrijden. Ook al was hij gewoon geweest dan was hij nog best wel jong om alleen te paardrijden. Daar had hij ook wel even mee kunnen wachten.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:49

anshrop schreef:
:D hahahaha, been there done that! laatst zegt dochter lief tegen een vrouw van rond de 60 op de fruit en groente afdeling bij de weegschaal, "oud vrouwtje, wil jij ook een appel kopen?" Ik stikte zowat van het lachen! Aan onze dochter is nu met 9 jaar goed te zien dat ze autistisch is, verstandelijk gehandicapt, vrijwel in de zelfde mate als Rowan. En die driftbuien met liggen op de grond en schoppen en slaan, die had ze met 3 jaar, toen keken er niet zoveel mensen, dat hoort er een beetje bij, maar nu met 9 zijn ze er nog, en nu kijkt iedereen, heel spektakel soms!

ja, hihi
een lange knul van 10, die spontaan een dansje gaat doen midden in een drukke winkel word ook een beetje raar aangekeken.
:D
Maar weetje, eigenlijk moeten wij ons niet te druk maken omdat een van onze kinderen autisme heeft. Ze zijn zoals ze zijn, en dat dat anders is dan de doorsnee mens, so what? Als mensen nu eens niet zo snel met een vingertje wijzen, of wat meer begrip tonen voor andersmans situatie, dan was het allemaal een heel stuk makkelijker. Toen we de diagnose kregen, vielen er heel wat puzzelstukjes op hun plek, en ook van 'zie je wel? het ligt niet aan onze opvoeding dat ie niet luisteren wil'. Hij zit gewoon op de basisschool, en nu gaat het goed. In het begin is best veel gepest, hij viel toch op door zijn gekke gedrag. Maar nu is ie gewoon geaccepteerd. Ook zijn er in de klas aanpassingen gedaan en word er heel gewoon mee omgegaan. Als hij te lang moet stilzitten, mag hij even de gang op om een rondje te rennen of een dansje te doen, de andere kinderen vinden dat nu heel normaal. Ze kennen hem niet anders.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 15:01

Lovely schreef:
Evelijn schreef:

Sterker nog, er is geen autist ter wereld die beter gaat functioneren als hij in het onbekende avontuur gestort wordt. Dat die ouders toch dit pad wilden volgens was louter en alleen voor hun eigen egocentrische wensen en niet om het kind te helpen.

Jeej lovely, jij oordeelt wel ontzettend hard over iets waar je volgens mij totaal geen verstand van hebt, en vind, helemaal als je dit soort conclusies trekt (wat overigens erg makkelijk gaat) dat dat eigenlijk helemaal niet kan als je maar zo'n kleine impressie hebt gehad.