Drie soorten hoofdstellen aangewezen voor bitloze dressuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:46

Super goed initiatief van de KNHS!
Maar inderdaad, dat vraag ik me ook af Wimmus, ben erg benieuwd hoeveel mensen er daadwerkelijk gebruik van gaan maken
en of de KNHS nu een ware run op startkaarten beleeft!

Ben ook benieuwd hoe het zit met 'switchen' tussen bitloos en niet-bitloos.
Mag je bv met een 'traditionele L2 klassering' direct L2 bitloos starten en ook interessant: andersom instromen, bv L2 bitloos met genoeg punten voor de M1 overstappen naar wedstrijden met bit...?!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:00

Jeddah schreef:
Lyonesse schreef:
In principe heeft HC gewoon gelijk. Het hoofddoel van dressuur is een paard dat goed luisterd. Hoe beter hij luisterd met steeds kleinere hulpen, hoe hoger hij geschoold is. Het gáát helemaal niet om steeds lastiger wordende de oefeningen. Die oefeningen zijn slechts een makkelijke manier om deze gehoorzaamheid te toetsen in een competitie.
Al moet ik toegeven dat zo ongeveer de hele paardenbevolking die zich waagt aan competitie dit doel uit het oog is verloren :D

Ik denk dat we met z'n allen toch eens moeten gaan geloven dat dat het hoofddoel WAS ;) En dat het hoofddoel nu iets anders is, in de wedstrijdsport.
Of dat er gewoon 2 doelen zijn, de gehoorzaampaard en de wedstrijdpaard.

Wat je doel is kan toch per persoon verschillen, hoe kun je dit nu invullen voor andere mensen? :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:06

Lyonesse schreef:
Maar @ HC: Het feit dat er 3 vriendelijke hoofdstellen zijn "gekozen" (hoera) en er in aparte klasses wordt gereden, heeft helemaal niets met Neo-klasiek te maken.

Klassiek = aan de teugel aan het bit.
Haal het bit weg en het is per definitie niet meer klassiek maar iest anders.
Het blijft echter voor de rest op het Pijn P+ na dezelfde definities en kaders houden.
Het element bitloos nul-lijn Pijn P+ is nieuw, vandaar; neo-klassiek.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:17

Lyonesse schreef:
In principe heeft HC gewoon gelijk. Het hoofddoel van dressuur is een paard dat goed luisterd. Hoe beter hij luisterd met steeds kleinere hulpen, hoe hoger hij geschoold is. Het gáát helemaal niet om steeds lastiger wordende de oefeningen. Die oefeningen zijn slechts een makkelijke manier om deze gehoorzaamheid te toetsen in een competitie.
Al moet ik toegeven dat zo ongeveer de hele paardenbevolking die zich waagt aan competitie dit doel uit het oog is verloren :D

Dank je.

´Dressuur´ heeft vooral in NL een verworden inhoud gekregen. In het engles is ´Dressage´ echt een spcifieke vorm van dressuur. In het spaans is alle dressuur ´doma´ en wordt er bíj aangeduid welke vorm van dressuur het betreft. Bijvoorbeeld Doma Classica, - Vaquera,- de Saltos, etc.
Ook in het NL is het woord ´dressuur´ het zelfstandig naamwoord van dresseren.
Dresseren = het aanleren van bepaald gedrag op specifieke signalen.

Het dresseren van een rijpaard heeft alleréérst tot doel dat de ruiter er betrouwbaar veilig op kan rijden.
De rest is plan twee en in de regel in dienst van van een specifiek gebruiksdoel.
In het geval van klassieke dressuur was dat gebruiksdoel post napolentische cavallerie doch dat is compleet losgelaten. Veel begrippen en definities zijn verworden tot op zich zelf staande zaken.
Ik heb daar geen waardeoordeel over doch mbt het ´niveau´ van dressuur op zich heeft het geen objectieve waarde. Betrouwbaar veilig door de Randstad wel.

kynshiri

Re: Drie soorten hoofdstellen aangewezen voor bitloze dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:22

hmm ik vind het zo te lezen toch geen regels om schrik van te hebben als bitloos rijdende ruiter als je echt oprecht met je paard bezig bent?
gewone zachte leren neusriem is prima toch?

desondanks voel ik nog steeds geen behoefte om nu wel op wedstrijd te gaan; competitie-element kan me gestolen worden eigenlijk

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:06

Moderatoropmerking:
Ik ga een aantal berichten verwijderen die offtopic zijn. Iedereen weet ondertussen dat mensen die met een bit rijden, loodrecht tegenover de mensen kunnen (dus niet hoeven) staan die bitloos rijden. Sta eens open voor een ander zijn of haar mening en ga elkaar niet de grond inpraten. Op een forum als bokt proberen we een discussie goed te laten verlopen met respect voor elkaar en elkaars denkwijze, dit staat ook in de boktregels, dit is hier in dit topic soms ver te zoeken. Daarom vraag ik nu of jullie op een goede manier willen discussiëren, anders vrees ik dat hier een slotje gaat komen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:11

horseyfries schreef:
Jeddah schreef:

Ik denk dat we met z'n allen toch eens moeten gaan geloven dat dat het hoofddoel WAS ;) En dat het hoofddoel nu iets anders is, in de wedstrijdsport.
Of dat er gewoon 2 doelen zijn, de gehoorzaampaard en de wedstrijdpaard.

Wat je doel is kan toch per persoon verschillen, hoe kun je dit nu invullen voor andere mensen? :)*

Wanneer je thuis lekker rijd kan het verschillen ja, maar wanneer je wedstrijden gaat doen, moet er toch wel wat vaststaan. Je kan moeilijk zeggen, maakt niet uit wat je doel is, of je nu om de hindernissen heen wil, of erover?
Je zult je dan toch aan bepaalde gezette regels moeten houden die een doel voor ogen hebben.
Of je het daarmee eens bent of niet, maakt alleen maar uit als je mee wilt doen aan een wedstrijd.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:22

Nou zeg dat is nog eens een leuke ontwikkeling ! Het zat er al aan te komen.
Bitloos wordt ook erkend als sportmatige dressuur discipline, of beter gezegd in de discipline paardrijden mag men nu in de dressuur ook bitloos rijden.
Gefeliciteerd voor diegenen die zich daar zo voor hebben ingezet en KNHS voor het overstag gaan en een weloverwogen keuze te maken.

Jammer (voor mij en een aantal tevreden klanten) dat het metaal in de neusband niet is toegestaan. Die maak ik namelijk ook omdat het neusbandje daardoor wat ermee voorgevormd wordt door de c.a. 12 cm metalen neusstukje wat ingenaaid zit. het effect ervan is dat de beusband stabiel op de neus blijft liggen bij o.a. het sturen en niet gaat schuiven. Het knelt niet af wat sommige kruislingse optomimgen weer wel doen.

Maar kan het me wel voorstellen, je hebt metalen banden waar je U tegen zegt.

Desondanks is dit zonder meer een héle stap in de goede richting.
Gefeliciteerd volhouders, knap werk verricht !

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:48

Jeddah schreef:
Ik denk dat we met z'n allen toch eens moeten gaan geloven dat dat het hoofddoel WAS En dat het hoofddoel nu iets anders is, in de wedstrijdsport.

Ik doe in ieder geval niet voor mijn lol een rondje randstad met mijn paard, noch dat ik geloof dat ik mijn paard daar een lol mee doe. Een rondje polder, strand of bos als afwisseling tot het rondje bak doe ik wel graag. En daarvoor hoeft mijn paard echt geen hoog niveau dressuur te kunnen om dat verantwoord te doen. Dus dat snoeverige gedoe dat je paard pas echt hoog niveau dressur kan lopen als je een rondje randstad kunt maken slaat gewoon nergens op. En verder: als je eens op de wat grotere concoursterreinen komt (dus niet het bekende terreintje bij de club, of dat achteraf veldje bij de boer en de binnenmanege van je pensionstal) zul je ook merken dat je daar niet ver zal komen met een paard dat niet gehoorzaam is/geen vertrouwen heeft. Het een sluit het ander gewoon niet uit.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:50

Wat fijn! :) Alleen beetje raar dat het alleen leer is..
Ik heb een Marylot, waarom zou dat niet mogen?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 18:06

Omdat leer een natuurprodukt (vel) is en het meest geschikt is voor paarden. Nylon en andere kunstmiddelen gaan zweten en dan kan het erg scherp worden aan het paardenhoofdje.
Daar gaat zijn velletje van pijn doen.

Tot nu toe is er niets wat leer, de werking ervan dan, kan evenaren.
En wees eerlijk, paardvriendelijk moet ook paardvriendelijk blijven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 18:40

kynshiri schreef:
desondanks voel ik nog steeds geen behoefte om nu wel op wedstrijd te gaan; competitie-element kan me gestolen worden eigenlijk

Wat betreft het competatieve element denk ik er zeker zo over.
Ik zou zelf niet mee kunnen doen omdat deelname een verplichting inhoudt je aan de reglementen van de KNHS te onderwerpen. Dat wil ik niet omdat ik op principiële gronden niet aan sommige bepalingen kán voldoen. De details welke/waarom zijn irrelevant.

Er zijn echter beslist ook positieve aspecten aan het georganiseerde sportieve verband:
- je kan sámen met gelijkgestemden iets beleven en dat kan een toegevoegde waarde voor je zijn
- je ziet wat anderen doen en zien is leren, hoe dan ook
- je krijgt van de buitenkant een beoordeling door de jury en hoe relatief/subjectief dat ook is, ook dat is informatief
Bij deze neo-klassiek opzet is er daarbij nog het voordeel dat je door deelname het referentiekader van de gevestigde orde verruimd. Hoe dan ook.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:08

goede ontwikkeling vind ik! ben benieuwd wanneer we de eerste mensen ook echt bitloos op wedstrijd zien!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:11

Tja, ik snap nog steeds niet goed waarom men hier blijft moeilijk doen over de drie hoofdstellen... KNHS steekt een hand uit, wees daar voorlopig blij mee. Als het goed loopt komt er vast wel meer. De "bit"dressuur is waarschijnlijk ook "klein" begonnen maar die is gewoon enorm uitgegroeid door de jaren van bestaan.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:16

Ik ben heel benieuwd of dit uiteindelijk écht van de grond komt. Volgens mij heeft een groot deel van de mensen die bitloos rijden helemaal geen wedstrijdambities.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:24

Nee dat gevoel heb ik dus ook, maar wie weet!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:09

KarinvdM schreef:
Ik ben heel benieuwd of dit uiteindelijk écht van de grond komt. Volgens mij heeft een groot deel van de mensen die bitloos rijden helemaal geen wedstrijdambities.

Zoals ik net schrijf zijn er verschillende redenen waarom je een sport leuk kan vinden. ´Ambitie´ is voor de meeste sporters van ondergeschikt belang tot helemaal geen punt. Recreatie is voor de meeste sporters de hoofdreden.
Het zit er inderdaad dik in dat deze categorie een groep ruiters met een ander prioriteitenlijstje aantrekt.

Het zou de KNHS dressuur en de daarbij ingezette paarden geen kwaad doen als er minder ambitie zou zijn.
Je kan gewoon meedoen met het paard wat je hebt en daarmee lerend bezig zijn. Met en voor je plezier, wat het relatieve ´niveau´ volgens anderen ook is.
Daarvoor hoef je geen carriere-paard te hoppen noch een ´paard met potentie´ te hebben maar ´gewoon´ joúw paard waar je jááárenlang mee samenwerkt, plezier mee hebt. Dat ís de hoofdprijs bij recreatieve sport, ongeacht het relatieve resultaat :)*
Een klasse daarin is +:)+ voor het imago ;)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:13

Daar zit wel wat in HC, maar als je dan toch wilt gaan starten, dan moet je natuurlijk ook je best doen om een goede proef neer te gaan zetten.
Ik wil best een cursus volgen om ook bitloos te mogen gaan jureren, maar niet als men het toch maar voor de lol doet en weinig inzet toont. Die inzet hoort toch echt bij het rijden van wedstrijden, vind ik.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:19

jasmijn78 schreef:
Jeddah schreef:
Ik denk dat we met z'n allen toch eens moeten gaan geloven dat dat het hoofddoel WAS En dat het hoofddoel nu iets anders is, in de wedstrijdsport.

Ik doe in ieder geval niet voor mijn lol een rondje randstad met mijn paard, noch dat ik geloof dat ik mijn paard daar een lol mee doe. Een rondje polder, strand of bos als afwisseling tot het rondje bak doe ik wel graag. En daarvoor hoeft mijn paard echt geen hoog niveau dressuur te kunnen om dat verantwoord te doen. Dus dat snoeverige gedoe dat je paard pas echt hoog niveau dressur kan lopen als je een rondje randstad kunt maken slaat gewoon nergens op. En verder: als je eens op de wat grotere concoursterreinen komt (dus niet het bekende terreintje bij de club, of dat achteraf veldje bij de boer en de binnenmanege van je pensionstal) zul je ook merken dat je daar niet ver zal komen met een paard dat niet gehoorzaam is/geen vertrouwen heeft. Het een sluit het ander gewoon niet uit.

Ik bedoelde dus, de definitie van het woordje dressuur is niet meer wat het ooit was ;) Het testen van de gehoorzaamheid van een paard.
Want ik ben het helemaal met je eens, er zijn zat dressuurruiters die hun paarden niet buiten durven te rijden bijvoorbeeld ;)

Waar het me even om ging is dat mensen het woordje dressuur te letterlijk nemen, of het erover hebben wat dat tig jaar geleden betekende.
Nu gaat het puur om (hobby)sport, althans, bij de KNHS. En dus is de definitie van het woordje dressuur datgeen wat de KNHS ervan maakt, wanneer je wedstrijden rijdt bij de KNHS :)

Verder geloof ik zeker dat ik dit jaar eens zal starten met Jeddah nu dat bitloos kan :j

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:48

Sodeletuut schreef:
Wat fijn! :) Alleen beetje raar dat het alleen leer is..
Ik heb een Marylot, waarom zou dat niet mogen?

Maar onder een marylot zit een dikke neopreenlaag bij de neusriem, dus dat is totaal niet scherp..

Edit: Oeps!!! Ik zit mezelf te quoten :')
Was naar paardentango gericht. :)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:13

Grinnik, ik zie het ja.
Toch even antwoorden, neopreen is ook een kunststof,, er woden vaak ook neusbandjes mee gevuld. Naar mijn idee is dat niet zo prettig voor het paard, en het schept weer een beetje meer afstand. Leer heeft poriën die de warmte mooi doorlaten en leer is van nature ook huid, alleen dan een gelooide huid.

Test het maar eens uit op je hand, stukje leer erop en stukje neopreen en dan het verschil voelen.

Nog een reden kan zijn dat men geen gekleurde feestelijkeden wil zien, best aardig al die kleurtjes maar wedstrijd is wedstrijd. Een uniform geheel is wenselijk, ik gis maar hoor.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 09-12-09 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:13

KarinvdM schreef:
maar niet als men het toch maar voor de lol doet en weinig inzet toont. Die inzet hoort toch echt bij het rijden van wedstrijden, vind ik.

Je haalt nu een paar dingen door elkaar en neemt onterecht aan dat ze elkaar uitsluiten.
Je best doen is niet hetzelfde als ambitie hebben.
Geen ambitie hebben is niet hetzelfde als geen inzet hebben.

Voorbeeld:
In een vorig leven heb ik met honden aan verschillende hondensporten meegedaan. Met inzet ons best gedaan. Met plezier meegedaan. Uitsluitend en alleen voor de lol. Núl ´ambitie´. Trofeëen en kampioenschappen gewonnen. Was niet eens bijzaak. Heb alles weggegeven ter hergebruik voor andere westrijden.

Idem motorfietsen. Járen deelgenomen aan verschillende takken van motorsport door heel europa.
Mijn laatste wedstrijden waren enduros hier in Spanje. Ik deed het in mijn broek, létterlijk, op de voor een laaglander achterlijke hellingen. Heb in het eerste jaar meer botten gebroken dan in 20 jaar ervoor :D
Nul ´resultaat´ maar gewéldige lol. Enig idee hoe pijnlijk dat is met gebroken ribben? ;) Noem het maar geen inzet |(
Onder de bevredigendste ritten waren de Vier Seizoenen over de pieken van Cantabrië; heb er drie jaar deelgenomen om de laatste keer één keer de 40 km. helemaal rond te komen.
Drie jaar 1500 km. reizen voor één rit. Met vrienden samen geweldige lol. Drie jaar serieus voorbereid, getraind, mijn best gedaan voor zelfs núl vermelding in enig klassement :D

Ik heb van tig jaar sport twee trofeëen bewaard. Één van een hondensport-kampioenschap omdat er een hilarisch spelfout op staat, de ander een trofee welke een prestatie vertegenwoordigt als een foto op de top van Everest voor bergbeklimmers is.
De ervaring is wat voor mij telt/telde, niet het resultaat.

Inzet en ambitie zijn totaal wat anders.
Lol en ambitie ook, net als lol en wel/niet je best doen of serieus zijn.
Het sluit elkaar allemaal niet uit.
De lól van deelname zou onder de streep het belangrijkste moeten zijn bij recreatieve sport. Juíst bij ruitersport zou dat zo moeten zijn :)*
Sport doe je allereerst voor jezélf. Bij ruitersport samen. En waar dat uitkomt???? Als het maar sportief is. Een jury die dit in het snotje heeft kan erg veel goed doen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:23

Paardentango schreef:
Grinnik, ik zie het ja.
Toch even antwoorden, neopreen is ook een kunststof,, er woden vaak ook neisbandjes mee gevuld. Naar mijn idee is dat niet zo prettig voor het paard, leer heeft poriën die de warmte mooi doorlaten.

Wij hebben hier een half dozijn verschillende Cook-klonen. Één van volledig bioten in stemmig zwart. Wij rijden ermee onder de andalusische zon en het is hét ideale materiaal voor het paard bij hard werken bij fokking heet weer. Het is niet voor niets zo populair bij endurance.
We hebben ook een combi met brede gepolsterde leren neusriem en 9 mm. dik dubbelgevlochten koord als kruis´teugel´. Juist omdat dit zálig los laat. Ook in stemmig zwart ;)
Dat is echter allemaal niet belangrijk want de KNHS heeft gekozen voor drie types nullijn Pijn P+ optomingen in leer. Klaar.
De opzet daarmee is +:)+

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:26

Kijk en dat is nu precies de reden waarom ik twijfel om die cursus te gaan doen.

Mijn beleving voor de sport is anders. Ik ga er voor, altijd voor 100%, maar ook ik beleef heel veel plezier aan de paardensport.
Maar ik ga niet als bladvulling en ook niet om als laatste te eindigen. Natuurlijk gaat het niet altijd goed en dat is ook niet erg, maar mijn doel is wel om een nette proef neer te zetten.

Niet iedereen kan even ambitieus zijn, maar ik wil wel graag dat mensen die bij mij de ring binnen rijden serieus zijn en ook graag een goed resultaat willen neerzetten, of ze nu met of zonder bit rijden maakt daarbij voor mij niets uit.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:35

uiteindelijk is het toch ook helemaal niet zo erg dat je door het bitloos toe te laten op wedstrijd misschien niet die recreatieve bitloosruiters aantrekt? al zijn er maar een paar mensen die bij zichzelf denken 'sja eigenlijk kan ik deze oefeningetjes toch ook zonder bit?', of ipv hulpmiddelen en sperriempjes en dergelijke te gebruiken om een probleem met het bit te camoufleren toch maar voor een bitloos hoofdstel opteren om dan tot de ontdekking te komen dat hun paard daar eigenlijk ook wel gewoon mee loopt, dan vind ik het al goed eigenlijk...