Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Jeddah schreef:Lyonesse schreef:In principe heeft HC gewoon gelijk. Het hoofddoel van dressuur is een paard dat goed luisterd. Hoe beter hij luisterd met steeds kleinere hulpen, hoe hoger hij geschoold is. Het gáát helemaal niet om steeds lastiger wordende de oefeningen. Die oefeningen zijn slechts een makkelijke manier om deze gehoorzaamheid te toetsen in een competitie.
Al moet ik toegeven dat zo ongeveer de hele paardenbevolking die zich waagt aan competitie dit doel uit het oog is verloren
Ik denk dat we met z'n allen toch eens moeten gaan geloven dat dat het hoofddoel WASEn dat het hoofddoel nu iets anders is, in de wedstrijdsport.
Of dat er gewoon 2 doelen zijn, de gehoorzaampaard en de wedstrijdpaard.
Lyonesse schreef:Maar @ HC: Het feit dat er 3 vriendelijke hoofdstellen zijn "gekozen" (hoera) en er in aparte klasses wordt gereden, heeft helemaal niets met Neo-klasiek te maken.
Lyonesse schreef:In principe heeft HC gewoon gelijk. Het hoofddoel van dressuur is een paard dat goed luisterd. Hoe beter hij luisterd met steeds kleinere hulpen, hoe hoger hij geschoold is. Het gáát helemaal niet om steeds lastiger wordende de oefeningen. Die oefeningen zijn slechts een makkelijke manier om deze gehoorzaamheid te toetsen in een competitie.
Al moet ik toegeven dat zo ongeveer de hele paardenbevolking die zich waagt aan competitie dit doel uit het oog is verloren
horseyfries schreef:Jeddah schreef:
Ik denk dat we met z'n allen toch eens moeten gaan geloven dat dat het hoofddoel WASEn dat het hoofddoel nu iets anders is, in de wedstrijdsport.
Of dat er gewoon 2 doelen zijn, de gehoorzaampaard en de wedstrijdpaard.
Wat je doel is kan toch per persoon verschillen, hoe kun je dit nu invullen voor andere mensen?
Jeddah schreef:Ik denk dat we met z'n allen toch eens moeten gaan geloven dat dat het hoofddoel WAS En dat het hoofddoel nu iets anders is, in de wedstrijdsport.
kynshiri schreef:desondanks voel ik nog steeds geen behoefte om nu wel op wedstrijd te gaan; competitie-element kan me gestolen worden eigenlijk
KarinvdM schreef:Ik ben heel benieuwd of dit uiteindelijk écht van de grond komt. Volgens mij heeft een groot deel van de mensen die bitloos rijden helemaal geen wedstrijdambities.
jasmijn78 schreef:Jeddah schreef:Ik denk dat we met z'n allen toch eens moeten gaan geloven dat dat het hoofddoel WAS En dat het hoofddoel nu iets anders is, in de wedstrijdsport.
Ik doe in ieder geval niet voor mijn lol een rondje randstad met mijn paard, noch dat ik geloof dat ik mijn paard daar een lol mee doe. Een rondje polder, strand of bos als afwisseling tot het rondje bak doe ik wel graag. En daarvoor hoeft mijn paard echt geen hoog niveau dressuur te kunnen om dat verantwoord te doen. Dus dat snoeverige gedoe dat je paard pas echt hoog niveau dressur kan lopen als je een rondje randstad kunt maken slaat gewoon nergens op. En verder: als je eens op de wat grotere concoursterreinen komt (dus niet het bekende terreintje bij de club, of dat achteraf veldje bij de boer en de binnenmanege van je pensionstal) zul je ook merken dat je daar niet ver zal komen met een paard dat niet gehoorzaam is/geen vertrouwen heeft. Het een sluit het ander gewoon niet uit.
KarinvdM schreef:maar niet als men het toch maar voor de lol doet en weinig inzet toont. Die inzet hoort toch echt bij het rijden van wedstrijden, vind ik.
Paardentango schreef:Grinnik, ik zie het ja.
Toch even antwoorden, neopreen is ook een kunststof,, er woden vaak ook neisbandjes mee gevuld. Naar mijn idee is dat niet zo prettig voor het paard, leer heeft poriën die de warmte mooi doorlaten.