Twee paarden doodgehongerd in het Gelderse Batenburg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 10:31

Jannepauli schreef:
Op de eerste plaats een dikke pluim voor Ellen Stuart die binnen haar eigen mogelijkheden, op eigen kosten en vanuit een goed hart geprobeerd heeft deze paarden een beter leven te geven, iets voor ze te doen en haar tijd en moeite erin gestoken heeft om organisaties die het welzijn van dieren hoog in het vaandel zouden moeten hebben, wakker te schudden.

Daar tegenover echter een luide en dikke "BOE" voor instanties als de DB, LID,AID die niks gedaan hebben behalve meewarig kijkend aan de kant staan, zich beroepend op regels en wetten en beargumenteren dat ze niks mogen. Of het nou de Voorburgse Loolaan-paarden zijn, of de dode paarden van Batenburg.. waarom zijn die organisaties er dan?
En voor de persoon in dit topic die dit wenst goed te praten... ben jij soms betrokken bij die organisaties? Dan snap ik dat er niet veel van terecht komt - praatjes vullen namelijk geen gaatjes.

heeft ze ze wel gevoerd dan?...dan begrijp ik niet hoe ze een hongerdood kunnen sterven?

Ik heb 1 ding geleerd...eerst zelf ingrijpen dan pas bellen

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 10:43

Wat erg weer zoiets, snap niet dat een eigenaar kan toezien dat je dier niets te vreten heeft.
Maar hoe zien de andere 4 eruit vraag ik me af nu het winter is en ze geen bijvoer krijgen???
Hoop dat ze in ieder geval daar dan iets aan doen voor ze ook doodgehongerd zijn........
En ellen +:)+

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 10:44

Zo zie je maar weer waar mensen toe in staat zijn. Als een paard nog graatmager is na enige tijd voldoende voer tot beschikking te hebben gehad, moet je toch weten dat er meer aan de hand is. Als je het dier dan medische zorg onthoudt en het op zijn beloop laat dan heb je geen hart maar een steen op die plek.

naadjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:23

:( Schandalig!!! dat iemand zo met paarden durft om te gaan!! dat zulke mensen bestaan!! :(

ellenstuart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:30

Nog een keer voor de duidelijkheid : Omdat ik het eerste paard had bijgevoerd en de veearts had laten komen, waardoor het paard dus iets opknapte bleef verdere hulp uit ! Daarna werden het 6 paarden, als ik die wil gaan voeren moet ik ze eerst gaan ontwormen en de tanden laten vijlen wil het zin hebben, en dan ook blijven voeren... Dan knappen de paarden op de boer koopt er nog een paar bij; daar wel eens over nagedacht ?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:39

Even ter aanvulling op Ellen: NOOIT zomaar gaan bijvoeren. Je kan daarmee juist zorgen dat instanties niet meer in kunnen grijpen, omdat de dieren inderdaad voorzien zijn van water en ruwvoer.

Dus altijd eerst DB of beter, AID inschakelen. Pas als die niets willen of mogen doen, kan je besluiten om te voeren, maar ik vind persoonlijk dat je dat alleen op structurele basis mag doen: af en toe uit medelijden een dier voeren, is fijn voor jezelf, maar voor het dier is het een teleurstelling meer als hij daarna weer honger heeft. En als ie er maar net op in leven blijft, verleng je zijn lijden.

Bovendien klopt wat Ellen zegt ook: als jij gaat voeren, zijn sommige eigenaars geneigd daar misbruik van te maken. Ze slepen helemaal niet meer met water, slaan rustig een aantal dagen over, of kopen er zelfs een paard bij.

Denk bovendien aan de juridische kant: krijgt een paard koliek nadat jij hem hebt bijgevoerd, en vindt de eigenaar iemand die getuige wil zijn, dan kan je nog een hoop gedoe krijgen.

Ik snap best de aandrang om dierenleed te verzachten en heb ook bewondering voor de acties van Ellen., maar denk goed na voor je wat doet.

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:45

ellenstuart schreef:
Nog een keer voor de duidelijkheid : Omdat ik het eerste paard had bijgevoerd en de veearts had laten komen, waardoor het paard dus iets opknapte bleef verdere hulp uit ! Daarna werden het 6 paarden, als ik die wil gaan voeren moet ik ze eerst gaan ontwormen en de tanden laten vijlen wil het zin hebben, en dan ook blijven voeren... Dan knappen de paarden op de boer koopt er nog een paar bij; daar wel eens over nagedacht ?

Als eerste wil ik echt tegen je zeggen dat ik het heel goed van je vindt dat je zo je best hebt gedaan voor deze dieren! Echt top!

Ik verbaas me ook elke keer weer dat er zo weinig gedaan wordt in Nederland aan dit soort situaties. En inderdaad Ellen, als je eenmaal begint met bijvoeren en de hele riedel, hebben de DB en andere instanties geen reden meer tot bijvoorbeeld inbeslag name, omdat de dieren te eten krijgen... en met alleen bijvoeren ben je er dan nog niet inderdaad.

Momenteel zijn er hier in Den Haag waar ik woon ook allemaal acties aan de gang voor paarden die er slecht bij staan, een zaak die al jaaaren loopt, helaas is hier ook nog weinig aan veranderd. Ik ben er helemaal voor om de wet voor het welzijn van paarden eens goed aan te passen!

Nogmaals Ellen, heel fijn dat jij je hard hebt gemaakt voor deze paardjes! +:)+

hippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:52

geerke schreef:
wat ik nu niet begrijp is dat de AID het niet nodig vond om actie te ondernemen....word het nu niets een tijd voor sancties die kant op?
Als ik mijn werk niet goed doe krijg ik het ook te horen ,maar de AID komt hier gewoon mee weg?
Dat kan toch niet?
Waarom zit die organisatie er dan?

Dat vraag ik me dus ook af....

1979tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:58

ellen was niet voor jou bedoeld

ik snap dat 6 veel word

maar snap niet dat de aid niets doet hier hoef je maar even iets verkeerd tedoen en hup daar zijn ze

ze moeten die man zijn paarden opladen en zorgen dat die niet weer paarden gaat kan kopen en dat ze die goed in de gaten houden

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:03

ellenstuart schreef:

... en daarbij : het is jouw verantwoordelijkheid niet. Het is al heel mooi dat je je het lot van deze dieren hebt aangetrokken en geprobeerd hebt de instanties te bewegen wat te doen. Zij zijn degenen die moeten inspringen als het beleid en verzorging faalt - zij hadden moeten bijvoeren en verzorgen en de eigenaar ter verantwoording roepen! Dáár geven mensen hun donaties aan de DB voor, niet om hun salarissen te betalen en vervolgens te horen dat ze niks kunnen doen.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:08

-:(- Ik wen hier nooit aan, wat een &^%$mensen bestaan er toch.

Het paard wordt weer eens slachtoffer van z`n eigen goedmoedigheid... ;(

1979tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:09

ellen en nogmaals petje af wat je allemaal hebt gedaan niet iedereen doet dat

je hebt gedaan wat mogelijk was

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:21

Wat vreselijk voor die arme dieren, een hongerdood wens je geen enkel dier. Ik heb onwijs veel respect voor Ellen. Super wat je gedaan hebt voor de paarden, als er meteen gereageerd was door de instanties was er veel leed bespaard denk ik.

droppie<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:25

aghh zelfs het gemeenste paard verdiend het niet om zo dood te gaan |( ;( :\

illi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:50

ik ben dan ook wel benieuwd welke dierenarts er is geweest.
Die heeft zijn werk ook niet echt goed uitgevoerd.

Hij vindt het geld binnen halen belangrijker, dan de zorg van een paard.

Daar heb je volgens mij niet voor geleerd.

Nikka

Re: Twee paarden doodgehongerd in het Gelderse Batenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 14:09

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 14:34

illi schreef:

Dat is een dierenats uit Wijchen geweest om de twee paarden in te laten slapen, ik weet niet of het de bedoeling is als ik hier namen ga noemen. Maar Ellen was er verre van over te spreken, maar dat moet ze hier zelf maar vertellen als ze dat nodig vindt.

Nikka schreef:

Ik hoop dat het allemaal helpt en dat er nu EINDELIJK iets gaat gebeuren.
Ik sta op dezelfde stal als Ellen en ga er nu heen om te rijden. Hopelijk zit er schot in de zaak.

1979tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 14:38

hoop ook dat er schot in de zaak is helemaal voor de dieren

Destination

Re: Twee paarden doodgehongerd in het Gelderse Batenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 15:29

zulke mensen moeten ze gewoon opsluiten

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 16:04

illi schreef:

Ook een dierenarts staat in deze machteloos. Al zou hij zo'n dier kosteloos willen behandelen dan mag hij dat nog niet zonder toestemming van de eigenaar.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 16:13

ellenstuart schreef:

daar heb je gelijk in...6 is niet te doen.
Het is alleen zo frustrerend dat je moeite doet om iets te regelen en dat de AID het niet schrijnend genoeg vond...
Ik heb hetzelfde meegemaakt hier....dossier aangemaakt met foto's...bellen nog eens bellen...in de tussentijd nog wezen kijken bij de paarden,er stond een grote baal hooi....de eerste,het was januari....
Vier dagen na de melding nog geen mens geweest.
Toen ben ik samen met de db er heen gereden....er lag 1 paard op de grond,kon niet meer overeind komen en was onderkoeld.
Een paard van 5 jaar....
Toen konden de gendarmerie,veearts,burgemeester,service veterinaire wel komen...
Het paard is die nacht overleden....ik heb toen met de eigeaar afgesproken dat ik de andere zou verzorgen....tot het voorkwam en hij erachter kwam dat ik degene was die hem verlinkt had...zo zag hij dat..

Om een lang verhaal iets minder lang te maken....een paar vriendinnen en ik hebben het paard gekocht,zo kon de dierenbeul de boete betalen van 1200 euro.
Het paard staat nu bij bordeaux in de buurt bij mensen die veel geld hebben en het steken in dit soort dieren..
Hij is heel gelukkig daar...

Wat ik mijzelf verwijt is dat ik te laat kwam om de ander te redden....ik heb ze ooit proberen te ontwormen,maar verwilderde paarden zonder halster,dat valt niet mee.

Daarom pak ik het nu anders aan....ik handel eerst en dan pas ga ik bellen....ik zou er niet mee kunen leven als er weer een paard dood gaat omdat ik vertrouwen heb in de franse dierenbescherming.

BTW....ik heb voldoende ervarig met uitgemergelde dieren wat betreft ontwormen en bijvoeren....zonder dat ze er dood bij neervallen.(er is uiteraard een kans op koliek en het 'sudden death syndrome')
Het vereist bepaalde kennis om dit aan te pakken....zeker als een paard meer dan 400 kg onder zijn normale gewicht zit wordt het delicaat.

ellenstuart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 16:25

AID houdt paarden en eigenaar in de gaten
woensdag 02 december 2009 | 14:28 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 02 december 2009 | 16:02

Tekstgrootte
BATENBURG – De Algemene Inspectiedienst (AID) gaat de vier paarden die nog overgebleven zijn in de Batenburgse wei waar twee verwaarloosde paarden moesten worden afgemaakt, de komende tijd in de gaten gehouden. De AID werd in juni van dit jaar voor het eerst ingeschakeld vanwege het sterk vermagerde zwarte paard dat toen in de wei aan de Liendensestraat stond.

Toen constateerde de dienst dat het dier 'niet echt vet en niet erg gezond' eruit zag, weet een woordvoerder . "Maar de eigenaar toonde aan dat het dier onder behandeling van een dierenarts stond. Hij was al begonnen met een wormkuur. Er was voldoende voer aanwezig. Daarmee was de zaak afgesloten."

Hoewel ook dit paard, samen met een ander beest, vorige week moest worden afgemaakt vanwege verwaarlozing, beschouwt de AID de incidenten van juni en november als twee losstaande zaken.

Behalve het proces verbaal dat de AID heeft gemaakt, heeft ze ook een aantal eisen gesteld. De eigenaar moet binnen een week een stal voor de beesten hebben opgericht, hij moet ze meer voer geven en onder behandeling van een veearts stellen. De AID controleert de naleving van de eisen.

Justitie beslist over een boete of een mogelijke gang naar de rechter. De eigenaar van de paarden is een Nijmegenaar en niet, zoals de politie gisteren verklaarde, een 75-jarige Batenburger. Die laatste is de eigenaar van het weiland.

Lindava1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:17

Ik snap niet dat bijvoorbeeld de dierenbescherming niet eerder in actie is gekomen! De arme beessies...! :(
En alleen omdat jij het niet over je hart kon verkrijgen om die beesten zo uitgehongerd te zien en ze bent gaan bijvoeren is verdere hulp uitgebleven, belachelijk! Alsof het jou taak is om er wat aan te doen!
Ik vind dat Nederland eens een voorbeeld mag nemen aan Amerika, daar delen ze gevangenis straffen uit aan zulke foute figuren, en zorgen ze ervoor dat zulke mensen geen dieren meer mogen houden!
Want wat hier is gebeurd is gewoon verschrikkelijk!! Dit had gewoon niet mogen gebeuren!

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:36

ellenstuart schreef:
AID houdt paarden en eigenaar in de gaten
woensdag 02 december 2009 | 14:28 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 02 december 2009 | 16:02

Hoewel ook dit paard, samen met een ander beest, vorige week moest worden afgemaakt vanwege verwaarlozing, beschouwt de AID de incidenten van juni en november als twee losstaande zaken.

Wat een excuus... 2 losstaande zaken _-:(

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 18:01

de eigenaar van de paarden is opgepakt hoor het net van mijn ouders. die kennen die man.
en wonen in batenburg