Buurt eist eind aan leed van vermagerde paarden Voorburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Buurt eist eind aan leed van vermagerde paarden Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 14:48

De dieren stonden al voor deze lange regenperiode in de drek, de eerdere topics zijn al weer van een tijdje terug.

Als je paarden wilt houden, moet je zorgen voor een passende leefomgeving. Kun je dat niet bieden, dan moet je niet aan een paard beginnen. Maar het is niet zo dat een ieder die hier kritiek geeft op deze vrouw zijn paard in een 'donker hol of een donkere stal' heeft staan. Das een beetje bevooroordeeld gedacht eigenlijk. Opstallen de grootste tijd van de dag is niet goed, eenzaam staan is niet goed, maar de situatie waarin deze paarden gehouden worden is ook niet goed. En sinds wanneer moeten paarden mager zijn om aan een verwaarloosd beeld te voldoen? Iedereen die de situatie van deze paarden goed praat, mag zichzelf ook wel eens op het hoofd krabben. Ze worden vastgezogen in de modder en op vorige beelden was ook de 'droge' stal een en al drek.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:19

domitjuhh schreef:
graag ook even mijn reactie.

Ik heb bijvoorbeeld een hele leuke merrie alleen 1 groot probleem. Ze kan absoluut niet los in de paddock of longeerring. Wat moet ik dan doen? In de zomer zoveel mogelijk het land op (we hebben niet genoeg voor zomer en winter) Of 3 x per dag draden/hekwerk van mn paddock vervangen omdat ze overal doorheen beukt! Ik doe mijn merrie er een groter plezier mee om haar gewoon lekker de hele dag binnen te zetten in een droge, warme stal met genoeg eten.

Als ze de hele dag buiten staat dan wordt zij gevaarlijk.

Wat ik hiermee wil zeggen geen 1 paard is hetzelfde en wil,kan hetzelfde.

Maar zo in de modder no way!

Staat jouw merrie dan alleen buiten in die paddock, dan is dat puur omdat ze zich niet veilig voelt.
Het beste is dus een maatje voor je paard te zoeken.
Maar 24 uur binnen vind ik geen optie, maar dat is een andere discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:29

Huertecilla schreef:
Paarden horen 24/7 met gezelschap buiten;
Stuk land, schuildak, stukje gedraineerde verharding, goede omheining; inrichting klaar.
´Dat is in NL niet realistisch.´
Dat is dan héél erg want er zijn wel 400.000 paarden en ondertussen is er NIETS ingevuld voor die dieren, kan de DB alleen toetsen aan de grenzen van direnmishandeling.

Is wel te realiseren, maar zolang er toegestaan wordt dat het niet gebeurd, wordt er voor veel dieren niets ingevuld.

Vaak tref ik bij boeren juist paarden aan in een donkere stal naast de koeien, hele dagen in de stront. Dat paard ooit aangeschaft voor dochterlief of de boer zelf om op zondag een ritje of koetsritje te maken, maar gebeurd niet meer. Heb het zo vaak gezien, ben op zoveel erven geweest om hooi en stro te kopen....Het zijn juist de boeren waar ik donkere, vieze stallen zie met paarden met stalbenen en al een eeuwigheid geen daglicht hebben gezien. Ook ken ik de boerenpensions waar de boer ook pony's, jaarlingen of paarden heeft en die bleven dan binnen, werden amper uitgemest, kregen het slechte hooi en geen brok, want het mag immers niets kosten.......

Juist van die sector zou je verwachten dat ze beter weten en beter weten doen ze nou juist weer niet....

Liever mijn paard bij een particulier paardenpension met veel paardenverstand, wat je dan ook vaak juist zeker wel aantreft dan bij boeren, die vinden dat paarden net als koeien en varkens zijn en dat je niet moet mutsen en elk dubbeltje wordt omgekeerd.

Mijn ervaring is dat juist bij de particulier het voor de paarden wel goed is geregeld en bij de agrariër het maar heel magertjes is en je niet moet zeuren...En dat is nog steeds de grootste groep met de meeste stem.

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:20

Achtelijk, hoe moeilijk is het nou om een droog stukje voor ze te maken?? :Z

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:32

Gister gezien op Hart van Nederland.

Echt vreselijk, en schrok me dood, de paarden van me dochter staan zomers ook vaak 24/7 buiten. Maar dit gaat echt te ver.
Op HvN werd ook met de eigenaresse gebeld. Die vond het allemaal geen probleem en die vind het ook niet erg, die vind het meer dan normaal dat ze buiten staan. ''Paarden horen niet binnen, en ze hebben ook een schuilstal'' vertelde ze.
Maar dit kan gewoon niet..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:08

ik geloof dat er een stukje mist in haar beleving, dat paarden steppedieren zijn en geen moerasdieren... Anders hadden ze die extra tenen wel gehouden en waren er vliezen tussen gegroeid zodat ze beter over modder konden lopen... Een vreemde kronkel.
En een stal is natuurlijk prima, maar dan wel een droge en schone stal. Als ik zie hoe nat het strooisel in onze inloopstal wordt in 1 middag heen en weer lopen tussen paddock, bestrating en de stal, van de paarden in de regen, dan kan ik me niet anders voorstellen dat er bij haar een flinke modderige laag in haar container moet liggen aangezien die paarden direct vanuit de modder met natte en vieze voeten en benen naar binnen lopen. Voor haarzelf eigenlijk ook niet te doen die container uit te mesten. Door die drek kom je nooit met een volle kruiwagen met natte mest en derrie...

domitjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:58

jesito schreef:
domitjuhh schreef:
graag ook even mijn reactie.

Ik heb bijvoorbeeld een hele leuke merrie alleen 1 groot probleem. Ze kan absoluut niet los in de paddock of longeerring. Wat moet ik dan doen? In de zomer zoveel mogelijk het land op (we hebben niet genoeg voor zomer en winter) Of 3 x per dag draden/hekwerk van mn paddock vervangen omdat ze overal doorheen beukt! Ik doe mijn merrie er een groter plezier mee om haar gewoon lekker de hele dag binnen te zetten in een droge, warme stal met genoeg eten.

Als ze de hele dag buiten staat dan wordt zij gevaarlijk.

Wat ik hiermee wil zeggen geen 1 paard is hetzelfde en wil,kan hetzelfde.

Maar zo in de modder no way!

Staat jouw merrie dan alleen buiten in die paddock, dan is dat puur omdat ze zich niet veilig voelt.
Het beste is dus een maatje voor je paard te zoeken.
Maar 24 uur binnen vind ik geen optie, maar dat is een andere discussie.

Nee we hebben er 5 naast elkaar. en ze staan ook allemaal buiten maar toch gaat het met haar niet

Gracy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:52

joyce B schreef:
ik geloof dat er een stukje mist in haar beleving, dat paarden steppedieren zijn en geen moerasdieren... Anders hadden ze die extra tenen wel gehouden en waren er vliezen tussen gegroeid zodat ze beter over modder konden lopen... Een vreemde kronkel.
En een stal is natuurlijk prima, maar dan wel een droge en schone stal. Als ik zie hoe nat het strooisel in onze inloopstal wordt in 1 middag heen en weer lopen tussen paddock, bestrating en de stal, van de paarden in de regen, dan kan ik me niet anders voorstellen dat er bij haar een flinke modderige laag in haar container moet liggen aangezien die paarden direct vanuit de modder met natte en vieze voeten en benen naar binnen lopen. Voor haarzelf eigenlijk ook niet te doen die container uit te mesten. Door die drek kom je nooit met een volle kruiwagen met natte mest en derrie...

Helemaal mee eens :j

Er is waarschijnlijk ook geen verlichting in de container.. dus deze paarden moeten schuilen in een donker, vies, vochtig natte kille hol! :x

Laat haar maar een keer zelf beleven wat zij haar paarden aandoet! -:(-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:57

Geen verlichting is toch geen drama, in de wei staan hier ook geen lampen hoor.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:57

donker vinden paarden niet erg ... wat drek ook niet, maar dit gaat te ver

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:15

Helina0611 schreef:
Ik dacht dat bokt zo recent mogelijk werkt!!! Niet dus :S

De paarden zijn al ongeveer een week weg bij de Loo-laan(stond afgelopen week al in de krant hier). Oke ik ben eerlijk de verblijfplaats laat de wensen over maar ze kregen wel voldoende eten zover ik van een vriendin van me begreep en die woont tegen over.

Dat heeft vorige week dan ook netjes hier gestaan :)

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:56

Alleen zijn er maar 2 weg en staan er nog 3.

jasperlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:02

Dit is echt schandalig! :(

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:12

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:14

Ik vind het wel goed dat er genoeg mensen zijn die er iets tegen willen doen en ook goed van de buurtbewoners! Hoop dat het niet al te lang meer duurt voor de paardjes.

Jericho91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:30

Gelukkig, weer een forum over deze dieren!

Er zijn er 2 weggehaald omdat de andere 2 'buiten aan het rijden' waren en de Haflinger was op dat moment niet te mager.
Het zand dat daar ligt is van de buurman en absoluut niet van mevr. de Kok.
Er staan nu 2 IJslanders en 1 Haflinger, ook nog een aantal honden in een kleine, open kennel.

Ben erg blij met de media-aandacht van zowel TV-West, de Telegraaf als SBS-6. De reactie van mevr. de Kok is precies zoals wij verwacht hadden: niemand heeft verstand van het houden van paarden alleen zijzelf.

Nogmaals, als ze in wat modder zouden staan is er geen enkel probleem... Maar het is een laag blubber, mest en urine van ca. 60 cm diep. De schuilplaats/container is gevuld met dezelfde zooi, de dieren hebben geen enkele mogelijkheid om droog te kunnen staan/liggen.
Laten we maar hopen/duimen/bidden dat deze ellende voor de dieren zo snel mogelijk afgelopen is. Gelukkig zijn de eerste 2 al voorzien van een warme, droge stal en uitloop overdag.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 09:25

joyce B schreef:
En een stal is natuurlijk prima, maar dan wel een droge en schone stal.

Over vreemde kronkel gesproken: een steppedier in een stal?

Paarden horen gewoon in gezelschap buiten op een fatsoenlijk stuk land.

Jericho91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 10:06

Dit zijn allang geen steppedieren meer, maar gewoon rijpaarden (lees: topsportpaarden). Daarbij zegt het woord het al 'steppe' (uitgestrekte vlaktes, toch?) en dus geen omheind stukje van ca. 5 x 7 m.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 10:44

Jericho91 schreef:
Daarbij zegt het woord het al 'steppe' (uitgestrekte vlaktes, toch?) en dus geen omheind stukje van ca. 5 x 7 m.

Mee eens.
Geen hok van 3x3, geen modderbad van 5 x 7.
Wel met minimaal; met gezelschap 24/7 vrije toegang tot (pakweg 10.000 m2 per 5) buiten met een mogelijkheid tot droge voeten en beschutting tegen de elementen.

Tijd voor de achterstallige invulling van de dierenwelzijnswet voor paarden.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 10:49

Huertecilla schreef:
Jericho91 schreef:
Daarbij zegt het woord het al 'steppe' (uitgestrekte vlaktes, toch?) en dus geen omheind stukje van ca. 5 x 7 m.

Mee eens.
Geen hok van 3x3, geen modderbad van 5 x 7.
Wel met minimaal; met gezelschap 24/7 vrije toegang tot (pakweg 10.000 m2 per 5) buiten met een mogelijkheid tot droge voeten en beschutting tegen de elementen.

Tijd voor de achterstallige invulling van de dierenwelzijnswet voor paarden.

Tja niet iedereen woont in de bergen met 1000-en hectares grond!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:42

Wat ik altijd een beetje jammer vind aan dit soort discussies is dat er altijd gezegd wordt.. Ja maar het paard op stal heeft het nog slechter..

Dus als ik mijn paard zijn bit door de mond zal trekken maar jij kent iemand die zijn paard heeft laten verhongeren is dat van mij opeens niet meer erg?

Waarom kijken we niet gewoon situatie per situatie? En beginnen we elke keer die eindeloze discussie van stallen, terwijl we het daar wss toch niet over een komen.

Deze pony's staan op een klein stuk met, ongeveer, 10% droge grond. De houten stukken liggen vervolgens nog eens tussen de modder en de buurt is vrolijk aan het voeren uit onwetendheid.

Dat is geen goede situatie, maakt verder niet uit hoeveel paarden het nog slechter hebben.. dit is ook niet goed.

Prima dat ze lekker buiten staan, maar zorg dan voor nieuw zand, stenen of drainage noem het maar op.. en ruim het zooitje op. Die paarden kunnen nu toch ook niet lekker rollen, worden door de buurt gevoerd ( als eigenaar doe je daar toch iets aan?) staan op een hele gladde ondergrond en noem het maar op.

Ik vind het goed dat er aan de bel getrokken word, beter iets te vroeg dan iets te laat.. ( in mijn ogen is het gewoon netjes op tijd. ) Zeker als je als paarden eigenaar al een waarschuwing/ inbeslagname hebt mee gemaakt en je doet niet eens de moeite iets drastisch te veranderen.

Jericho91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:49

Als je het hebt over écht Natural houden van dieren, ja.. Hier in Nederland is dat natuurlijk niet altijd mogelijk, zeker niet in de randstad. De enige plek waar dit wel gebeurd is in het Duingebied tussen Wassenaar en Den Haag. Maar... we dwalen weer af, het gaat nu om 3 paarden die tot over de knie in smurrie staan. Ze moeten enorm veel moeite doen om bij hun hooi te komen. Er staat er 1 bij, waarvan de politie vond dat ie erg was afgevallen in 3 weken tijd, die niet van de gladde plank afdurft. Drinkt dus ook uit de modder en eet weinig. Op de video's van resp. Telegraaf en SBS6 hebben we het dier gelokt met brood en was dat ook te zien.

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:52

In Friesland is een hele stal met paarden die nu binnen staan dus onzichtbaar en aan het eind van de winter staan ze tot hun buik in de stront wand dat word niet geruimd.
daar bij zijn de meeste merrie´s nog drachtig ook.
maar ook daar kan de BD nix aan doen ze hebben eten en water.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:58

Jericho91 schreef:
Als je het hebt over écht Natural houden van dieren, ja.. Hier in Nederland is dat natuurlijk niet altijd mogelijk, zeker niet in de randstad.

Dus??? Moeten ze zich maar aanpassen? Omdat het de ruiter zo uitkomt?

Het is geen ´natural´ maar simpel het volgens de ethologie van het gedomesticeerde paard ingevulde randvoorwaarden voor gedomesticeerder dieren houden van gedomesticeerde paarden.
Het gebruik van het woord ´natural´ raakt kant nog wal.
Het betreft eenvoudig minimale welzijnseisen voor het gedomesticeerde paard.

Als je geen aquarium hebt, kan je geen vissen houden.
Dat is met het gedomesticeerde paard niet anders. Daar heb je een geschikt terrarium voor nodig.
Het optimum; maximum gedrag per minimum weideformaat, is ruim 2 hectare per haremgroep. Dan ís 20 x 50 per 5 al een fórs compromis met het welzijn van de paarden, een minimaal minimum.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:59

vordur schreef:
In Friesland is een hele stal met paarden die nu binnen staan dus onzichtbaar

...en daar kraait geen haan naar; het paard als melkkoe.