Amerikaanse federatie keurt hyperflexie niet goed

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:22

johanus schreef:
het grote probleem van vele is dat ze niet weten waar ze het over hebben en zelf stil staan we hebben tegenwoordig bij de toppaarden veel bloed gefokt en dat is voor veel amateur moeilijk te rijden enkel profi zijn daar toe in staat stap maat in f1 auto en je weet niet wat je meemaakt dit wordt vergeten in heel de discussie wij hebben nog wel wat paarden staan waar hc zijn nek mee zou breken tijdens het boodschappen doen.

dat is wat ik bedoel de paarden waar mee gereden word staan nu eenmaal niet in het sprookjesbos.
ik vind het nogal onrealistisch ingezien van hem

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:22

Dat keurt HC ook af, denk ik. Past niet in de bio-ethiek om zulke paarden te fokken. Neemt niet weg dat er te veel 'minder talentvolle' ruiters zulke paarden kopen met alle gevolgen van dien...

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:24

Embe schreef:
Dat keurt HC ook af, denk ik. Past niet in de bio-ethiek om zulke paarden te fokken. Neemt niet weg dat er te veel 'minder talentvolle' ruiters zulke paarden kopen met alle gevolgen van dien...

mmm dat weet ik niet dit soort paarden kosten nogal wat,,en ik ben ervan overtuigd dat daar ook naar gereden word en het paard niet afgemarteld word (kost immers heel veel geld)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:27

Embe schreef:

Misschien is dat het verschil in beleving van topsport. Of juist het niet (willen) beleven daarvan.
Ik denk dat de beleving van topsport heel zwart wit is.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:27

Nou, genoeg mensen met meer geld dan ervaring/talent hoor... en ik heb het niet alleen over de toppaarden, je hebt ook de nakomelingen die net niet goed genoeg zijn maar wel met de bedoelde bloedlijnen.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:30

Embe schreef:
Nou, genoeg mensen met meer geld dan ervaring/talent hoor... en ik heb het niet alleen over de toppaarden, je hebt ook de nakomelingen die net niet goed genoeg zijn maar wel met de bedoelde bloedlijnen.

ik denk ook niet dat je dit soort paarden met een hoog knuffelgehalte en aai over de bol dat kan laten doen wat er verwacht word.
dit soort trainingen gaat bij de meeste onder ons hier boven onze pet/cap :D
daarom laat ik die van mij trainen door iemand die verstand heeft met dit soort caliber paard te rijden.

johanus

Re: Amerikaanse federatie keurt hyperflexie niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:36

ben blij te horen dat vele het eens zijn over dat er verschil zit in met wat voor een type paard men rijd zo moet men dus ook een paard bij de ruiter zoeken dat werkt beter als andersom niet iedereen heeft genoeg ervaring en talent om dit nivo van paarden te kunnen rijden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:43

johanus schreef:
ben blij te horen dat vele het eens zijn over dat er verschil zit in met wat voor een type paard men rijd zo moet men dus ook een paard bij de ruiter zoeken dat werkt beter als andersom niet iedereen heeft genoeg ervaring en talent om dit nivo van paarden te kunnen rijden.

Ik vraag me af wat je in de paardenwereld te zoeken hebt, wanneer je dit niet beseft. Zonder dit besef kan je toch niet aan jezelf werken?

johanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:45

is dit positief naar mij bedoeld of negatief?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:46

Meer in het algemeen, lijkt mij.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:47

johanus schreef:
is dit positief naar mij bedoeld of negatief?

Gewoon positief hoor :)
Je maakt een opmerking waar vele weinig naar omkijken als ik hier op bokt wat lees.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:48

Maar goed, US heeft zich uitgesproken over HF... toch knap dat een 'dressuurland' als de US zo'n conclussie gebasseerd op, ja wat eigenlijk? even zo naar buiten knalt...

johanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:48

bedankt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:50

Embe schreef:
Maar goed, US heeft zich uitgesproken over HF... toch knap dat een 'dressuurland' als de US zo'n conclussie gebasseerd op, ja wat eigenlijk? even zo naar buiten knalt...

Tsjaaah, ik zou het ook niet weten. Misschien lezen ze bokt ook wel?
Of is dit weer zo'n sociaal-maatschappelijk verantwoord antwoord :P

Wat ik me wel meteen afvroeg was, Steffen Peters???
Was daar niet laatst een hele discussie over? Zijn clinic mbt constante aanleuning/druk?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:59

Weet ik niet precies... denk dat er op elke 'methode' wel wat aan valt te merken, als je dat wilt. Wat mij vooral irriteert is dat mensen zich niet verdiepen in het hoe en wat van een methode voordat ze hun mening hier als een vaststaand feit neerzetten.
Laatst bijgewerkt door Embe op 25-11-09 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:00

oeps, ging iets fout...

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:12

kentucky is gewoon 'veilig' omdat daar volgens FEI regels wordt gereden en niet volgens de nationale regels.

geweldig leesvoer, bedankt mensen!

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 15:47

Janine1990 schreef:
yarrah schreef:
Of het slecht is of niet ik ga die discussie niet aan. Ik blijf het een rotgezicht vinden. We willen toch allemaal dat een paard fier, blij en trots rondloopt? Dat gaat niet echt lukken met je kin op de borst.

Maar wat is een paard dat fier en trots rondloopt?
Je ziet wel eens paarden die heerlijk onder hun ruiter vandoor lopen en een kop trekken van: Hahahaha, lalala, ik win!
Je hebt trotse en fiere paarden en je hebt trotse en fiere paarden ;) Als je begrijpt wat ik bedoel.

Niet echt.... :n

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:28

Janine1990 schreef:
Embe schreef:

Tsjaaah, ik zou het ook niet weten. Misschien lezen ze bokt ook wel?
Of is dit weer zo'n sociaal-maatschappelijk verantwoord antwoord :P

Wat ik me wel meteen afvroeg was, Steffen Peters???
Was daar niet laatst een hele discussie over? Zijn clinic mbt constante aanleuning/druk?

Dat werd in die discussie helemaal uit zijn context getrokken door mensen die er helemaal niet bij waren en dus van enkele quotes in een artikel een heel eigen verhaal gingen maken.
Ik was bij de clinics van Steffen Peters, hij heeft HF niet met zoveel woorden genoemd maar zei wel dat hij paarden soms ronder instelde als hij vond dat daar een doel mee gediend werd. Hij deed dat dus niet standaard in zijn training en vond dat als je het deed, je moest kunnen vertellen waarom.
Daarmee zei hij dus niet er op tegen te zijn, maar dat het functioneel moest zijn.

fromaachen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:45

Libera schreef:
fromaachen schreef:
Ach......... de USDF

Een vereniging van "arround the BBQ riders".

Ach......... die Amerikanen

Zelf staan ze toe dat er drie zakken buut in een paard gestopt wordt, om vervolgens te klagen over het
feit dat de FEI 1 zak buut toestaat .

Ze klagen dat er zo weining trainers zijn in Amerika, maar hebben niet eens in de gaten dat een trainer
een miljoenen claim aan zijn broek kan krijgen als er een leerling van het paard valt.

Ze staan toe dat iedereen in de klasse kan starten die men ambieert. Dus een B-paard kan gewoon Level-4
(ZZ-Zwaar) gestart worden.

Misschien leuk om te lezen en te ervaren dat in Amerika de rechterhand niet weet wat de linkerhand doet.

http://www.topdressage.tv/phpBB3/viewto ... f=40&t=321

Sorry hoor, maar USDF is de enige dressuur federatie in de USA....
Kun je wel lekker neerbuigend over doen, maar denk dat de meeste van die "BBQ ruiters" jou er zo uit rijden. Denk aan Steffen Peters, Debbie McDonald.... Natuurlijk zitten er ook mindere ruiters tussen, is dat in NL niet zo volgens jou dan?
Er zijn zat trainers, maar ze zitten zover verspreid dat het soms moeilijk is om goede instructie te vinden. Allen California is al 3 keer zo groot als NL. Als trainer krijg je echt niet zomaar een miljoenen claim aan je broek ;) Daar hebben ze namelijk iets op gevonden: Iedereen tekent een schadeloos stelling contract.
Ja je kan hier in elke klasse starten die je wilt, maar wat heeft het voor nut om een B paard in 4th level te starten? (Ala $55,- per proefje?)
Niemand maar dan ook niemand is stom genoeg om dat te doen. Ten eerste zet je jezelf voor schut, ten tweede is het gigantische geldverspilling. Je gaat op wedstrijd om dat je of wilt winnen, of voor de lol, als je in een veelste moeilijke klasse gaat starten krijg je geen van beiden...

Korrektie : USDF is een onderdeel van de USEF, de regels worden gemaakt door de USEF, de USDF is wat vroeger hier in Nederland de KNF was.

Daarnaast zijn er vele van mijn Amerikaanse vrienden (allemaal Olympische rijders) die het vertikken om les te geven vanwege de hoge verzekeringskosten. Je kunt natuurlijk iedereen alles laten tekenen maar de rechter heeft uiteraard de ultieme beslissing wat hij met zo'n overeenkomst doet.

Volgens de juryleden in Amerika starten veel te veel combinaties in een te hoge klasse, ze hebben daarom ook verzocht om een systeem in te voeren zoals we in Nederland hebben.

Verder vindt ik het heel typerend dat Nederlanders die naar Amerika vertrekken gelijk hun thuisland gaan afkraken.

Natuurlijk is Nederland een klein landje (gelukkig maar), maar in de paardensport zijn ze wel degenlijk toonaangevend, mede door hun
goede organisatie en infrastructuur met o.a. het Rabo Talenten Plan, en in welk land krijgen de gehandicapte ruiters en amazones een A-status ?

Een goede vriendin van mij probeert in Amerika een programma van de grond te krijgen voor junioren en youngriders maar hiervoor moet ze wel elke cent uit haar eigen portemonee halen.

Je kunt het natuurlijk blijven bagataliseren maar de "choice of freedom" in Amerika waardoor iedereen maar in de klasse kan starten
die ze willen zorgt pas voor echt misbruik van paarden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:42

yarrah schreef:
Janine1990 schreef:
Maar wat is een paard dat fier en trots rondloopt?
Je ziet wel eens paarden die heerlijk onder hun ruiter vandoor lopen en een kop trekken van: Hahahaha, lalala, ik win!
Je hebt trotse en fiere paarden en je hebt trotse en fiere paarden ;) Als je begrijpt wat ik bedoel.

Niet echt.... :n

Ik doel er op dat er meerdere interpretaties van fier en trots zijn.
Om de ballerina er maar weer bij te halen: Op het podium is een ballerina fier en trots.
Maar achter de schermen moet ook deze ballerina haar spieren onderhouden, die oefeningen zijn lang niet zo trots en fier als de oefeningen die ze op de planken laat zien hoor.

Iemand die NH prefereert, zal een paard dat geen bit draagt als fier en trots zien.
Een dressuurprikker zal een paard dat in harmonie met de ruiter door de ring danst, als fier en trots zien.
Het pennymeisje zal een hardlopende pony met de oren naar voren (ongeacht de oorzaak) als fier en trots zien.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:02

Libera schreef:
Sorry hoor, maar USDF is de enige dressuur federatie in de USA....
Kun je wel lekker neerbuigend over doen, maar denk dat de meeste van die "BBQ ruiters" jou er zo uit rijden. Denk aan Steffen Peters, Debbie McDonald.... Natuurlijk zitten er ook mindere ruiters tussen, is dat in NL niet zo volgens jou dan?
Er zijn zat trainers, maar ze zitten zover verspreid dat het soms moeilijk is om goede instructie te vinden. Allen California is al 3 keer zo groot als NL. Als trainer krijg je echt niet zomaar een miljoenen claim aan je broek ;) Daar hebben ze namelijk iets op gevonden: Iedereen tekent een schadeloos stelling contract.
Ja je kan hier in elke klasse starten die je wilt, maar wat heeft het voor nut om een B paard in 4th level te starten? (Ala $55,- per proefje?)
Niemand maar dan ook niemand is stom genoeg om dat te doen. Ten eerste zet je jezelf voor schut, ten tweede is het gigantische geldverspilling. Je gaat op wedstrijd om dat je of wilt winnen, of voor de lol, als je in een veelste moeilijke klasse gaat starten krijg je geen van beiden...

fromaachen schreef:
Korrektie : USDF is een onderdeel van de USEF, de regels worden gemaakt door de USEF, de USDF is wat vroeger hier in Nederland de KNF was.

Daarnaast zijn er vele van mijn Amerikaanse vrienden (allemaal Olympische rijders) die het vertikken om les te geven vanwege de hoge verzekeringskosten. Je kunt natuurlijk iedereen alles laten tekenen maar de rechter heeft uiteraard de ultieme beslissing wat hij met zo'n overeenkomst doet.

Volgens de juryleden in Amerika starten veel te veel combinaties in een te hoge klasse, ze hebben daarom ook verzocht om een systeem in te voeren zoals we in Nederland hebben.

Verder vindt ik het heel typerend dat Nederlanders die naar Amerika vertrekken gelijk hun thuisland gaan afkraken.

Natuurlijk is Nederland een klein landje (gelukkig maar), maar in de paardensport zijn ze wel degenlijk toonaangevend, mede door hun
goede organisatie en infrastructuur met o.a. het Rabo Talenten Plan, en in welk land krijgen de gehandicapte ruiters en amazones een A-status ?

Een goede vriendin van mij probeert in Amerika een programma van de grond te krijgen voor junioren en youngriders maar hiervoor moet ze wel elke cent uit haar eigen portemonee halen.

Je kunt het natuurlijk blijven bagataliseren maar de "choice of freedom" in Amerika waardoor iedereen maar in de klasse kan starten
die ze willen zorgt pas voor echt misbruik van paarden.

Correctie: Om dressuur wedstrijden in basisklasses (1st-4th level) te kunnen rijden, moet je lid zijn van de USDF. USDF is inderdaad ondergebracht bij USEF. Maar zonder USDF lidmaatschap kun je geen (basis)dressuur starten...

Alle Olympisch ruiters die ik ken geven anders hele dagen les hoor :) En clinics, en trainen paarden voor anderen...Vraag ik me af wie al jouw Olympische vrienden dan zijn? Het is echt niet zo makkelijk om zo'n rechtszaak te winnen, vooral niet als je een schadeloos stelling hebt getekend.

Systeem invoeren voor winstpunten hebben ze hier inderdaad voorgesteld. Waren veel mensen het in theorie mee eens, maar in de praktijk is het haast niet uit te voeren. Voor de meeste mensen is het een paar uur rijden naar een wedstrijd, neemt meerdere dagen in beslag, en kost een hoop geld. Mensen met een gezin of een baan, kunnen daardoor soms maar 1 of 2 keer per jaar op westrijd.... Tja dan ben je wel even bezig om winstpuntjes te sprokkelen he? Als je hier op westrijd rondkijkt, zie je het eignlijk nooit dat mensen in een te hoge klasse starten. En als het wel gebeurt, word dat vanzelf afgestraft door de tegenvallende punten. Want niemand gaat op wedstrijd om laatste te worden.

Waar zie je mij NL afkraken!? Volgens mij was jij degene die aan het afkraken was hoor! :7
Zou wel willen dat het qua paardensport zo fijn geregeld was als in NL. Maar dat gaat nou eenmaal niet. Geografische afstanden zijn enorm hier. Kennis is er wel, maar zit ver verspreid. Goede paarden zat, maar voor de meeste mensen onbetaalbaar. Je kunt eenland zoals Amerika dan ook niet echt gaan vergelijken met NL...

En de foto die je op p.2 had staan...daar staat bokt toch ook vol van? Is dat dan gelijk de gemiddelde NL ruiter?

Vind dat jij je conclusies veelste snel en ondoordacht trekt.

fromaachen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 07:27

Deze mail kreeg ik vandaag van een Amerikaanse amazone (klant) die twee keer
uitkwam voor het Amerikaanse Olympische team !

Citaat:
Yes.... only one judge both days( this is America..... remember??)....
but I did not do the GPS the 2nd day..... I did the GP again, because
this is America, and you can do whatever you want! I had entered the
GPS the 2nd day (logically), but this was one of those shows you have
in Holland all the time..... the FEI TOC! So when I f***ed up the
first day, I went in and changed it the 2nd day..... because I can!
But I don't think it will show up as a GP, as it was in the computer
as GPS, and when they announced the scores, it was also announced that............
What I learned this week-end is that I have an extremely honest horse...
this was a nothing show..... but I am
looking forward to Raleigh!!

Dus ga me nu niet vertellen dat alles zo perfect is "over there".

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 08:48

fromaachen schreef:
Deze mail kreeg ik vandaag van een Amerikaanse amazone (klant) die twee keer
uitkwam voor het Amerikaanse Olympische team !

Citaat:
Yes.... only one judge both days( this is America..... remember??)....
but I did not do the GPS the 2nd day..... I did the GP again, because
this is America, and you can do whatever you want! I had entered the
GPS the 2nd day (logically), but this was one of those shows you have
in Holland all the time..... the FEI TOC! So when I f***ed up the
first day, I went in and changed it the 2nd day..... because I can!
But I don't think it will show up as a GP, as it was in the computer
as GPS, and when they announced the scores, it was also announced that............
What I learned this week-end is that I have an extremely honest horse...
this was a nothing show..... but I am
looking forward to Raleigh!!

Dus ga me nu niet vertellen dat alles zo perfect is "over there".

Het is duidelijk Amerika, alles kan ook gewoon.
Bijzonder dat het allemaal kan....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:19

Libera "als je hier op wedstrijden rondkijkt, zie je eigenlijk nooit iemand in een te hoge klasse starten"??
Vind je dat nu echt?
Ik heb een jaar in Amerika gewoond en herken eerlijk gezegd een stuk meer in het verhaal van Fromaachen dan in wat jij schrijft.
Het verwondert me echt dat als jij zoveel kennis van dressuur hebt en bij Olympische ruiters over de vloer komt, dat je dit dan zo stelt, want het niveau is over het algemeen behoorlijk dramatisch.