'Zwaarlijvigheid bij paarden neemt ernstige vormen aan'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maxiemoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:14

mijn shetlander is normaal gewicht, wel een bol buikje moet ik eerlijk zeggen.
weet nog niet hoe ik foto's moet toevoegen, help iemand ??

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:31

Het Shetlandstamboek werkt ook niet echt mee. Ik kwam in april met mijn mini shet op de stamboekopname die ik naar mijn idee en normen op een goed gewicht had. Wat krijg ik te horen op de keuring en wat staat er op mijn stamboek opname formulier: ze is graatmager en daardoor in slechte conditie. Echt slechte resultaten gekregen. Ze zag er goed uit! Shetlanders zijn al zo snel gevoelig voor hoefbevangenheid en dan wordt het dus gepromoot door de keuringsmeesters die ze liever rond zien.

gracita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:06

Urko schreef:
Om nou een dierenarts erbij te halen als je paard te dik is vind ik wel een beetje ver gaan.
Beetje je verstand gebruiken: Minder voer en meer rijden :o ;) Afvallen moet overigs ook in kleine stapjes gebeuren, ineens veel afvallen is ook gevaarlijk voor het dier.

En alsnog, ik zie ze liever een beetje te dik dan mager.

Waarom zou het te ver gaan om er een dierenarts bij te halen? Als je zelf te weinig ervaring daarmee hebt, dan is het toch alleen maar verstandig dat je het op een verantwoorde manier (dmv behulp dierenarts) doet (ipv zelf maar wat aan te klooien en dan de kans lopen dat het op een verkeerde of te snelle manier gaat). Vind dus alleen maar goed als mensen het op deze manier aanpakken en er een dierenarts over laten adviseren...
Je ziet het bij mensen die zelf willen afvallen ook vaak dat ze het op een 'verkeerde' manier aanpakken (jojo-effecten, vage diëten etc..), en dan hebben we het over een mens en waar al steeds meer bekend wordt omtrent verantwoordt afvallen en het mensen het vaak nog niet eens goed doen... laat staan dat iedereen het voor hun huisdier wel zelfstandig goed kunnen aanpakken... das nog lastiger...
Kortom: Ik vind het eerder te ver gaan als mensen het niet zodanig serieus nemen en zelf maar wat aanklooien ipv dat een dierenarts in schakelen te ver zou gaan...

Perrokai

Re: 'Zwaarlijvigheid bij paarden neemt ernstige vormen aan'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:39

Dik worden van lucht kan niet, dan is er iets verstoord in het systeem in je paard. Als je paard echt een normaal niet ryaal rantsoen krijgt en het paard word daar nog steeds dik van dan is er iets. Hoeft niet ernstig te zijn maar kan later wel opeens ernstig blijken te zijn. Daarom is het serieus best gevaarlijk om veel overgewicht te hebben. Geld voor mensen toch precies hetzelfde ? Alleen IK heb het in eigen hand, een paard niet en een paard weet niet wat goed voor zijn gezondheid is.....dat is aan ons.

Ik bedoel, er is ook al eens een moeder uit de ouderlijke macht gezet wegens het levensgevaarlijk volproppen van een kind. Gisteren was er nog een shockdoc op TV over de zwaarste tiener ter wereld. Zijn moeder maakt al die zooi voor hem klaar al jaren want hij kon het zelf niet eens meer. Dus echt verwonderlijk vind ik het niet dat je er een boete voor kunt krijgen als je het echt te bont maakt. Het is nml. bot gezegd ook een vorm van mishandeling. Nu moet ik zeggen dat ik de shet op de foto niet enorm schokkend vind, heb wel erger gezien hoor....zowel veel te dik als veel te mager.

Maar voor degenen die nog steeds denken dat het overdreven is....ga zelf maar eens zoeken op internet en oordeel daarna pas.
Want het is hetzelfde als roepen dat roken niet erg is.....dat weten we toch allemaal, dus ook overgewicht is bekend denk ik ? Ik doe/heb beide maar steek er niet mn kop voor in het zand.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 11:20

mijn arabier is ook wat te dik, maar niet té!
mn new forest in tegenstelling is weer nooit dik geweest.
ik rijd niet meer op de new forest(ze is niet oud, daardoor komt het dus niet!) en ze blijft keurig op gewicht, in de zomer wel ietsie meer, maar bijna niet noembaar.

als ik ze samen in een wei met halflang gras zou zetten( bij ons een wei van 30 bij 30, daar hebben we er 12 van, kunnen er 2 of 3 aan elkaar) zou de arabier binnen een week aangekomen zijn, en de new forest niets, ze heeft altijd van alles bijgevoert gekregen, maar kwam nooit aan. het laatste jaar is ze mooi op gewicht!

het licht denk ik ook aan het paard en de bouw, een fjord zal je nooit zo snel slank krijgen als een arabier, als ik die van mij een week op stal met alleen hooi zet is ze duidelijk afhevallen.