Anky: Oppassen met heksenjacht zoals bij Patrik Kittel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:03

Michael1104 schreef:
liedje89 schreef:
Is hardstikke waar maar deze mensen kiezen ervoor om in de top mee te rijden, het is een logisch gevolg dat zij veel media aandacht krijgen en dus een voorbeeld functie. Anky van Grunsven kiest daar zelfs heel bewust voor door een rol as abasadrice van de dierenbe4scherming op zich te nemen. Dan is het toch ook zeer logisch dat wanneer er twijfels zijn over haar methodes dat mensen zichdaar drukker over maken dan wanneer pietje 524 op een te kleine pony stapt. Het is voor het grote publiek namelijk veel makkelijker te zien dat pietje 524 wel eens een foutje maakt en dat pietje 524 misschien niet zo'n goed voorbeeld geeft.

Ik zie best in dat dit niet is wat anky doet maar ik vind het altijd zo'n verschrikkelijke dooddoener dat wanneer er discussie is over een punt bijv. bit/bitloos, sedatie met scheren, rollkur er meteen geroepen word nou ja dan moeten we ze dus maar vrijlaten. Omdat men zich van 1 punt afvraagt of het wel helemaal eerlijk is tegen over je paard.

was het maar 1 punt waar tegenaan wordt geschopt... tuurlijk mag je overal je vraagtekens bij hebben maar om meteen te zeggen dat de anderen het fout doen, omdat het anders gebeurd dan wat jezelf doet, gaat mij veel te ver.

Als je dat toch kan beargumenteren. Het is wel altijd 'ik vind' natuurlijk en dat vergeten mensen er nog wel eens bij te zetten.

Maar ik vind het stuk van anky zo vreemd. Zij hebben een lelijke foto gemaakt en er iets gemeens bij gezet boehoe :Y). Ze kunnen die lelijke foto niet maken als jij ze geen lelijk moment geeft, en als het gemene commentaar niet klopt zullen de meeste mensen daar echt wel doorheen kijken. Je bent een hoge boom omdat je daarvoor kiest dus je vangt veel wind als je dat niet kan hebben moet je een beetje krimpen. Je hebt een voorbeeld functie: deal with it.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:03

Ehm... bij gebruik van hulpmiddelen treedt ook een soort gebruikersblindheid op. Sporen, bitten en zwepen zijn in beginsel allemaal dwangmiddelen die het paard zeker ongemak op kunnen leveren.

Het ermee leren omgaan vergt een leven lang, en je kan je afvragen of paarden dat leergeld altijd maar moeten blijven betalen.

Nou rijd ik zelf mét sporen, zweep en bit, maar het gaat om een stukje bewustwording dat deze hulpmiddelen allemaal zo hun nadelen in het gebruik hebben.

Zelf denk ik dat het heel goed is dat er van buiten af kritisch naar sport met paarden gekeken wordt - en trouwens ook van binnenuit want dat gebeurt wel degelijk ook.

Zolang de kritiek onderbouwd is en op de bal gericht, goed juist!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:04

Bandida schreef:
Hier is het onderwerp een brief van Anky, dus is kritiek daarop of algemeen of aan haar gericht (en nee, echt niet per dreigmail }:0 ). Dat dat met een mening is die jou niet ligt.. tja spijtig, maar meer kan ik daar niet over zeggen. En dat je je blijkbaar persoonlijk aangesproken voelt, nog spijtiger, maar eveneens niet echt mijn zorg.

Het is haar vaste (tweewekelijkse geloof ik?) column in de Telegraaf. ;)

Het is niet eens zo zeer de aanspraak die wij als niet-naturals voelen, het is het feit dat telkens opnieuw wordt aangehaald dat wanneer we het niet op de natural manier (zo doet het mij persoonlijk in ieder geval voelen) doen, we het verkeerd doen en onze paarden ongelukkig zijn. Terwijl wanneer wij onze paarden 's avonds in de stal zetten en eten geven, ze even teder met hun hoofd tegen je aan wrijven. Bij wijze van spreken. Als je later die avond komt om te rijden, hinniken ze wanneer ze je de stal in horen komen, of beginnen ze een 'praatje' met een stukje gehum.
Wij zouden niet weten wat goed is voor onze paarden, maar we kunnen zelf niet laten zien dat onze paarden gelukkig zijn, dat bestaat niet in de ogen van vele naturals. Dat is frustrerend, want van mening veranderen zullen we echt niet doen, net als jullie. Maar we accepteren jullie manier van welzijnsbeleving, en hoe frustrerend is het als iemand jouw manier niet accepteert?

Iemand die zijn/haar kinderen anders opvoedt dan jij, en daar telkens weer over begint (want zijn/haar manier is toch véél beter!) doet jou waarschijnlijk ook frustreren.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:05

Ik vind Anky nogal naief en heeft volgens mij geen idee wat de kracht van internet is. Misschien dat de fans in Nederland volledig achter haar staan, maar het buitenland zit zeker niet stil. Als mensen in Amerika of Engeland waar de betere organisaties zijn op het gebied van paardenwelzijn zitten en gaan bemoeien over deze manier van trainen dan gaat er nog veel gebeuren en kan de FEI ook niet veel meer doen en daarna luisteren.
De druk op Anky is erg groot en wordt steeds groter zeker als ze in het buitenland op een wedstrijd aanwezig is. Losrijden wat ze altijd al deed kan niet meer ze wordt gefilmd of in het geheim gefilmd. Ze ontkomt er niet aan ze wordt altijd in de gaten gehouden. Ik merk wel aan haar dat ze het wel goed zat is, maar ze kan er weinig aan doen..... wat moet ze er aan doen?????

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:07

onkunde gecombineerd met onwil en een flinke dosis geen kennis is s' werelds grootste vijand

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:08

Ik snap uberhaupt niet waar iedereen zon ophef overmaakt. En snap ook niet waarom er hier op bokt zo negatief over word gepraat. Patrick is een van de fijnste ruiters die ik ken, en die ik ook heb zien rijden. Heb nog nooit zon gevoelige ruiter gezien, en ja de mensen die dit op zo'n manier afkraken, doormiddel van iemand zo laag onderuit te halen, zijn gewoon te zielig voor woorden. En die mensen rijden zelf vaak ook niet op dat niveau en met zo'n instelling van zielige jarloerzie, want ja dat is het, anders heb je patrick gewoon niet af te kraken, want je ziet weinig fouten en veel gevoel bij die jongen, zullen dat ook nooit bereiken.

Doormiddel van dat iemand zo'n filmpje maakt, vertraagt en in de media brengt. Maak je iemand zijn naam kapot, die mensen hebben niet in hun botte verstand zitten, wat je hier mee aanricht, of juist wel! Kijk anky heeft het over de 99 van de 100 paarden mensen die het beste voor hun paard willen, maar ik heb het hier over een persoon, dus 1 van de 100 mensen, die het niet kan hebben dat zulke ruiters op dat niveau zich in de top rijden en die er zelf waarschijnlijk niks van bakt.

Een oordeel is snel gelegd, er staan meerdere dingen van patrick op het internet waar je zijn ware aard ziet en dit filmpje wat hier gemaakt is, is daar totaal niet mee te vergelijken. Patrick is een ruiter, waarvan we nog veel maar dan ook nog heel erg veel over zullen horen.

En wat de FEI betrefd, dit slaat natuurlijk nergens op. Ik had de FEI wel wat hoger in geschat.. Had in iedergeval niet gedacht dat de FEI met deze media commotie (Een onozele actie van een persoon) mee zou gaan.

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:08

yarrah schreef:
Ik vind Anky nogal naief en heeft volgens mij geen idee wat de kracht van internet is. Misschien dat de fans in Nederland volledig achter haar staan, maar het buitenland zit zeker niet stil. Als mensen in Amerika of Engeland waar de betere organisaties zijn op het gebied van paardenwelzijn zitten en gaan bemoeien over deze manier van trainen dan gaat er nog veel gebeuren en kan de FEI ook niet veel meer doen en daarna luisteren.
De druk op Anky is erg groot en wordt steeds groter zeker als ze in het buitenland op een wedstrijd aanwezig is. Losrijden wat ze altijd al deed kan niet meer ze wordt gefilmd of in het geheim gefilmd. Ze ontkomt er niet aan ze wordt altijd in de gaten gehouden. Ik merk wel aan haar dat ze het wel goed zat is, maar ze kan er weinig aan doen..... wat moet ze er aan doen?????

hoe kom jij aan zulk wijsheid dat ze problemen gaat krijgen als de FEI zich ermee gaat bemoeien? Dat is ook puur een mening en feitelijk niet bewezen...

welke druk bij wedstrijden in het buitenland bedoel je trouwens?
Laatst bijgewerkt door Michael1104 op 11-11-09 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:10

Janine1990 schreef:
Het is niet eens zo zeer de aanspraak die wij als niet-naturals voelen, het is het feit dat telkens opnieuw wordt aangehaald dat wanneer we het niet op de natural manier (zo doet het mij persoonlijk in ieder geval voelen) doen, we het verkeerd doen en onze paarden ongelukkig zijn.

Dat is toch echt wel een tegenstelling die zich in jouw hoofd afspeelt vrees ik. Ik heb hier nog maar een handvol kritiek op de beginpost gelezen, en zie werkelijk niet waar jouw relatie met 'naturals' vandaan komt. Wat dat dan al mogen zijn..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:11

Navidad schreef:
En wat de FEI betrefd, dit slaat natuurlijk nergens op. Ik had de FEI wel wat hoger in geschat.. Had in iedergeval niet gedacht dat de FEI met deze media commotie (Een onozele actie van een persoon) mee zou gaan.

Misschien is het tijd voor de FEI om nu een zinvol onderzoek te publiceren. En met zinvol bedoel ik gedurende al deze commotie (wat waarschijnlijk nog niet af is gelopen). Straks wordt even weer gepubliceerd dat men zich echt nergens druk om maakt en zal het misschien eindelijk rustig worden omtrend deze zaak. :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:13

randalinpony schreef:
Maar bagatelliseer het welzijn van het paard in het algemeen niet, zeker niet als het over de problemen rond bitgebruik gaat, dat doet de zaak van de ruiter geen goed, en het doet die van het paard alleen maar schade....

Tong buitenboord is een symptoom. Dat goedpraten ook.

En het is te hopen dat de FEI dat eens bekijkt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:14

KiWiKo schreef:
onkunde gecombineerd met onwil en een flinke dosis geen kennis is s' werelds grootste vijand

Werkelijk geen idee waar deze oneliner betrekking op heeft, je kan er alle kanten mee op. :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:15

Janine1990 schreef:
Navidad schreef:

Misschien is het tijd voor de FEI om nu een zinvol onderzoek te publiceren. En met zinvol bedoel ik gedurende al deze commotie (wat waarschijnlijk nog niet af is gelopen). Straks wordt even weer gepubliceerd dat men zich echt nergens druk om maakt en zal het misschien eindelijk rustig worden omtrend deze zaak. :)

Nou ja als dat net zo als het vorige onderzoek gaat. Dat was onder twee paarden. Weet je hoe hard mijn professor me uit zou lachen als ik met zo'n proef kwam. Bovendien is het hardstikke moeilijk om het verband aan te tonen tussen gezondheidsschade en 1 ding. Weet je hoeveel factoren je dan uit moet sluiten. Het is ook nog absoluut niet bewezen dat rollkur niet lichamelijk schadelijk is. Het is alleen aangetoont dat het nog niet aangetoont is. En volgens mij hebben ze naar geestelijke gevolgen niet eens gekeken vorige keer.

EDIT: zin verbeterd
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 11-11-09 12:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:15

Bandida schreef:
Janine1990 schreef:
Het is niet eens zo zeer de aanspraak die wij als niet-naturals voelen, het is het feit dat telkens opnieuw wordt aangehaald dat wanneer we het niet op de natural manier (zo doet het mij persoonlijk in ieder geval voelen) doen, we het verkeerd doen en onze paarden ongelukkig zijn.

Dat is toch echt wel een tegenstelling die zich in jouw hoofd afspeelt vrees ik. Ik heb hier nog maar een handvol kritiek op de beginpost gelezen, en zie werkelijk niet waar jouw relatie met 'naturals' vandaan komt. Wat dat dan al mogen zijn..

Ik heb sowieso geen relatie met naturals, ik doel meer op de weet ik veel hoeveel topics die ik onderhand tegen ben gekomen waarin telkens opnieuw wordt gezegd hoe verkeerd wij bezig zijn met ons bit, zadel, sporen en zweep. Leven en laten leven. Het is niet mijn ding, zal het ook nooit worden.
En de enige tegenstelling in mijn hoofd die ik kan bedenken is: "Ben ik nu zo kortzichtig, of zijn zij dat?"
Mij maakt het niet zoveel uit wat jullie naturals doen, en soms lees ik kort iets waarvan ik denk: "Hé, dat is grappig." Er zal vast en zeker iets in jullie beleving van paarden zitten. Maar wat is het toch dat zij ons het liefst ons bit, zadel, sporen en zweep verbieden? Want zoals ik heb geschreven in de post die je niet volledig hebt gequote, zijn mijn paarden toch gelukkig.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:17

liedje89 schreef:
Nou ja als dat net zo als het vorige onderzoek gaat. Dat was onder twee paarden. Weet je hoe hard mijn professor me uit zou lachen als ik met zo'n proef kwam. Bovendien is het hardstikke moeilijk om het verband aan te tonen tussen gezondheidsschade en 1 ding. Weet je hoeveel factoren je dan uit moet sluiten. Het is ook nog absoluut niet bewezen dat rollkur niet lichamelijk schadelijk is. Het is alleen aangetoont dat het nog niet aangetoont kan worden. En volgens mij hebben ze naar geestelijke gevolgen niet eens gekeken vorige keer.

Dan moeten we de komende 10 jaar maar een hoop paarden met z'n allen op rollkur gaan trainen... :P

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:23

Janine1990 schreef:
liedje89 schreef:
Nou ja als dat net zo als het vorige onderzoek gaat. Dat was onder twee paarden. Weet je hoe hard mijn professor me uit zou lachen als ik met zo'n proef kwam. Bovendien is het hardstikke moeilijk om het verband aan te tonen tussen gezondheidsschade en 1 ding. Weet je hoeveel factoren je dan uit moet sluiten. Het is ook nog absoluut niet bewezen dat rollkur niet lichamelijk schadelijk is. Het is alleen aangetoont dat het nog niet aangetoont kan worden. En volgens mij hebben ze naar geestelijke gevolgen niet eens gekeken vorige keer.

Dan moeten we de komende 10 jaar maar een hoop paarden met z'n allen op rollkur gaan trainen... :P

Lijkt me beter als we dat eens een paar jaar voorbehouden aan een paar slimme mensen die een degelijk onderzoek opzetten. Ik snap niet dat men hier allemaal zegt het is toch niet aangetoont dat het schadelijk is. Als je arts je iets voorschrijft waarvan het niet bewezen is dat het onschadelijk is kom je daar nooit meer terug.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:25

randalinpony schreef:

...en op dit moment is men het onderliggende probleem in de breedte zát.

Omdat het een uitvloeisel is van een ontwikkeling van bio-ethiek gaat dat niet weg.
Juist degene die in de toekomst nog willen kunnen paardrijden hebben er het grootste belang bij dat het probleem wordt aangepakt.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:26

Janine1990 schreef:

Waarom zou men hier druk om moeten maken? Kijk dit is gewoon een eindeloze discussie. En eerlijk gezegd ook een laffe onozele discussie, helemaal hier op bokt. De een zegt dit en de ander zegt dat. Kijk tis maar goed dat mensen verschillende meningen hebben maar soms gaat het veel te ver. En dan blijft de FEI aan de gang. Waarom zou de FEI hier een onderzoek op zetten, dat is toch te zielig voor woorden. Oke ik snap dat ze een onderzoek zetten op iets wat meerdere keren en vaker voor komt met harde bewijzen. Maar als het paard een keer een tong over het bit gooit? Nee gewoon nonsens. Ik vind dat de FEI hier totaal boven moet staan, de FEI hoort gewoon op te komen, voor zon ruiter. En geen onderzoek in te starten waar het niet nodig is. En wat op niks uit loopt. Het enigste wat ze hier mee bereiken is een nog grotere media hype, en een ruiter die zich dadelijk niet eens meer normaal durft te vertonen, omdat die kapot is van meningen van mensen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:26

liedje89 schreef:
Lijkt me beter als we dat eens een paar jaar voorbehouden aan een paar slimme mensen die een degelijk onderzoek opzetten. Ik snap niet dat men hier allemaal zegt het is toch niet aangetoont dat het schadelijk is. Als je arts je iets voorschrijft waarvan het niet bewezen is dat het onschadelijk is kom je daar nooit meer terug.

Ik ben benieuwd wat voor onderzoek het dit keer gaat worden.... Genoeg paarden die zo getraind worden, dacht ik zo.
Ben het overigens zeker met je eens dat een onder zoek met 2 paarden niet genoeg is. Aan de andere kant, als het écht zo schadelijk is als mensen hier op bokt zeggen, dan had het op die twee ook wel te zijn moeten zijn geweest. :)
Laatst bijgewerkt door Storm op 11-11-09 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: offtopic verwijderd

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:29

randalinpony schreef:

Onderbouw dat is even dat. Wat voorn sympthoom zou dat kunnen hebben. Wil ik wel graag weten aangezien ik er eentje op stal heb staan die hele dagen, op de wei, in de stal en onderhet zadel met de tong buitenboord hangt.

Janine1990

Navidad schreef:
Janine1990 schreef:

Waarom zou men hier druk om moeten maken? Kijk dit is gewoon een eindeloze discussie. En eerlijk gezegd ook een laffe onozele discussie, helemaal hier op bokt. De een zegt dit en de ander zegt dat. Kijk tis maar goed dat mensen verschillende meningen hebben maar soms gaat het veel te ver. En dan blijft de FEI aan de gang. Waarom zou de FEI hier een onderzoek op zetten, dat is toch te zielig voor woorden. Oke ik snap dat ze een onderzoek zetten op iets wat meerdere keren en vaker voor komt met harde bewijzen. Maar als het paard een keer een tong over het bit gooit? Nee gewoon nonsens. Ik vind dat de FEI hier totaal boven moet staan, de FEI hoort gewoon op te komen, voor zon ruiter. En geen onderzoek in te starten waar het niet nodig is. En wat op niks uit loopt. Het enigste wat ze hier mee bereiken is een nog grotere media hype, en een ruiter die zich dadelijk niet eens meer normaal durft te vertonen, omdat die kapot is van meningen van mensen.

Daar heb je zeker gelijk in. Maar de FEI moet ook bewijzen dat ze wel instaan voor het paardenwelzijn, hoe hard ze ook zuchten om de vele nutteloze ondoordachte reacties. Helaas, maar daarvoor ben je wel een organisatie.
Voordat men ook nog met digitale potten hete teer en digitale brandende fakkels en een gigantische menigte bytes naar de FEI site komen...

Huertecilla

Janine1990 schreef:
Navidad schreef:

Het gaat niet om flexen. Een onderzoek daarnaar aankondigen is olie op het vuur.

Misschien is het tijd voor het IOC om de FEI erop te wijzen dat de OS geen archaïsche manier van met dieren omgaan meer accepteert.
Ik stel voor dat de BHS en HS de stewards voor de OS in London leveren voor boxen t/m wedstrijdterreinen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:30

Navidad schreef:
Janine1990 schreef:

Het nieuwe onderzoek van de FEI ging gewoon weer om rollkur in het algemeen.

Maar het is toch logisch dat er altijd discussie blijft de tijden en daarmee de normen voor diergebruik worden toch ook nog steeds anders. Immers was het 20 jaar geleden nog belachelijk om een bit zielig te vinden, nu is het allang een serieus onderwerp. En ik vind het feit dat stands nu niet meer gebouwd mogen worden toch een zeer goede ontwikkeling, dat was ook nooit gebeurt zonder discussie. Mensen vinden die discussie pas vervelend als het over dingen gaat die zij ook doen.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:33

liedje89 schreef:
Nou ja als dat net zo als het vorige onderzoek gaat. Dat was onder twee paarden. Weet je hoe hard mijn professor me uit zou lachen als ik met zo'n proef kwam. Bovendien is het hardstikke moeilijk om het verband aan te tonen tussen gezondheidsschade en 1 ding. Weet je hoeveel factoren je dan uit moet sluiten. Het is ook nog absoluut niet bewezen dat rollkur niet lichamelijk schadelijk is. Het is alleen aangetoont dat het nog niet aangetoont is. En volgens mij hebben ze naar geestelijke gevolgen niet eens gekeken vorige keer.

Zijn er al ooit onderzoeken gedaan naar de schadelijkheid van onhandige ruiters die niet in balans zitten, geen constante aanleuning kunnen onderhouden, continu zitten schoppen met hun benen, de beweging niet kunnen volgen? Waarom daar dan ook niet meteen even onderzoek naar doen?
En eens vergelijken hoeveel paarden verhoudingsgewijs lichamelijke en/of psychische klachten hebben bij een vergelijk tussen paarden die gereden worden door topruiters en paarden die de gemiddelde amateurwedstrijdruiter gereden worden.
Ik vrees dat de uitslag van zo'n onderzoek nog wel eens heel negatief uit kan pakken in de richting van de amateurruiters.

Brando090309

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:43

Raiza schreef:
liedje89 schreef:

Zijn er al ooit onderzoeken gedaan naar de schadelijkheid van onhandige ruiters die niet in balans zitten, geen constante aanleuning kunnen onderhouden, continu zitten schoppen met hun benen, de beweging niet kunnen volgen? Waarom daar dan ook niet meteen even onderzoek naar doen?
En eens vergelijken hoeveel paarden verhoudingsgewijs lichamelijke en/of psychische klachten hebben bij een vergelijk tussen paarden die gereden worden door topruiters en paarden die de gemiddelde amateurwedstrijdruiter gereden worden.
Ik vrees dat de uitslag van zo'n onderzoek nog wel eens heel negatief uit kan pakken in de richting van de amateurruiters.

Daar denkt m'n hier allemaal niet over na, dat is in de andere discussie ook zo'n 500 keer aangehaald, alsook het feit dat het in andere takken van de paardensport waar soms dieren moeten afgemaakt worden door ongelukkig neerkomen of een beenbreuk oplopen door steeds aan hoge snelheden te moeten draven....maar NEEN, m'n moet en zal de dressuursport door het slijk halen en met name die ruiters die in de wereldranglijsten in de top 20 staan...
zolang je maar geen bit in een paard z'n mond steekt, DAN ben je pas een echte dierenliefhebber!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:44

Raiza schreef:
liedje89 schreef:

Dus omdat aan probleem A meer mensen/dieren schade ondervinden hoeft probleem B niet onderzocht te worden. Weer zo'n dooddoener die al 501x voorbij is gekomen.

Tuurlijk zou je dat onderzoek ook uit moeten voeren, is lastiger te bereiken omdat je dan een norm voor de rijstijl van de amateur ruiter moet gaan ontwikkelen en moet gaan bekijken hoe schadelijk die rijstijl is. Terwijl er veel amateurs zijn die beter of slechter rijden dan die norm. Zoek dat maar eens goed uit zonder omgevingsfactoren erbij te betrekken. Maar de FEI doet er zelf onderzoek naar omdat de FEI ook genoeg heeft van dat gezeik over 'hun' ruiters toch. Dan moet dat toch tenminste een degelijk onderzoek zijn niet 4 runtgen foto's en een verdwaalde dierenarts.