FEI stelt opnieuw onderzoek in naar rollkur trainingsmethode

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hilden1971
Berichten: 674
Geregistreerd: 09-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:35

Symphonic schreef:
Wat is dat nu voor een totaal nutteloze opmerking?
De FEI zou niet geloofwaardig zijn als ze alle commotie rond de Rollkur weg zouden wuiven als onzin.
Het gaat hier om een stukje welzijn van het paard en het is totaal niet verkeerd om daar eens een stevige discussie over te voeren.
Ik vind dat het allemaal veel te ver doorgeslagen is en ik zie teveel ruiters in de mond van hun paard harken om dat zgn perfekte dressuurbeeld te bewerkstelligen.


Een goed paard behoeft geen gehark om perfect te kunnen lopen.

zipje71
Berichten: 1074
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:52

Huertecilla schreef:
bulck schreef:
HF, Hc rijdt wel dressuur, enkel niet onze gekende dressuur.

Ik dresseer opdat mijn paarden betrouwbaar veilig overal te rijden zijn met daarbij minimale schade aan het paard.
Ook door druk verkeer, dus perfect 'aan de 'signalen'. (quote)



Weet je wel hoe stressvol het is voor een paard om als vluchtdier tussen druk verkeer te moeten lopen?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:56

zipje71 schreef:
Weet je wel hoe stressvol het is voor een paard om als vluchtdier tussen druk verkeer te moeten lopen?


Een veulen wordt geboren met een blanco geheugen... kent geen gras, kent geen paard kent helemaal niets.....
dan leert het veulen zijn eerste angst te overwinnen (moeder natuur heeft het daarbij geholpen) en veulen gaat naar het rare ding wat dan zijn moeder blijkt te zijn....
dan leert het bomen kennen, mensen, auto, fiets.. hond, vogels, kat, hooibalen, etc etc.
en zo kan het paard ook zwaar, groot en druk verkeer leren kennen... niks niet stressvol, mischien de eerste keer, maar dat was zijn geboorte ook.

zipje71
Berichten: 1074
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: FEI stelt opnieuw onderzoek in naar rollkur trainingsmethode

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:11

Als ik even een klein zijstapje mag maken
Mijn hond loopt ook braaf mee door het winkelcentrum, maar ze raakt wel dergelijk gestresst van alle drukte (daarom neem ik haar ook bijna nooit mee).
En voor al diegenen die hun hond voor een winkel vastbinden. Als ie braaf blijft liggen zegt dat nog niks over zijn stresslevel (is uitgebreid onderzoek naar geweest.
Mijn voormalige paard was gelukkig wel redelijk verkeersmak, maar ze werd er wel wat drukker van (lijkt mij toch echt een gevolg van een stressvolle situatie)

ironlady
Berichten: 15
Geregistreerd: 01-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:50

Kijk toch eens hoe die paarden misbruikt worden tijdens de training en warmup.
NEE DUS.

Edward & Totilas en Adelinde en Parzival tijdens de training en warmup in Windsor 2009.

In het zelfde topic staat ook een link waar je de petitie kunt ondertekenen ten faveure voor Patrik Kittel, en Nee je hoeft niets te doneren.

http://www.topdressage.tv/phpBB3/viewto ... p=596#p596

Devaney2009
Berichten: 274
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 22:50

geerke schreef:
Met LDR heb ik iets minder problemen,omdat mijn paard meestal uit zich zelf zo loopt met los contact...als hij dat niet prettig zou vinden zou hij het niet doen denk ik.

.


Dat heet achter de teugel lopen, minstens zo kwalijk omdat het paard de hand niet durft aan te nemen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 22:54

Devaney2009 schreef:
geerke schreef:
Met LDR heb ik iets minder problemen,omdat mijn paard meestal uit zich zelf zo loopt met los contact...als hij dat niet prettig zou vinden zou hij het niet doen denk ik.

.


Dat heet achter de teugel lopen, minstens zo kwalijk omdat het paard de hand niet durft aan te nemen.

hihihi geerke :) sorrie.......... maar op die manier zichzelf opkrullen heeft nul comma niks met hyperflexie te maken :) sterker nog dat is wat men helemaal niet wil zien en dan euvel moet je heel snel oplossen.........

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: FEI stelt opnieuw onderzoek in naar rollkur trainingsmethode

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 00:21

maar ja, als een paard dat uit zichzelf kan, waarom zou die dat dan niet op "commando" kunnen? Effect is natuurlijk wel totaal anders ;)

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 02:17

joyce B schreef:
Krat met hooi op de paddock zul je bedoelen?


Nee. Ik bedoel wat ik schrijf.
Schimmels op gras (op bladeren) zijn een vréselijk verwaarloosd onderwerp in de ruiterij.
In 1793 schreef een dierenarts van Napoleon er al een zeer goede studie over. Hij beschrijft exáct een probleem wat vooral in zuidelijke landen voorkomt: een alergische reactie van het slijmvlies in de longen door aantasting van het afweersysteem door een schimmel op hooi/stro.
Zijn aanbevelingen zijn i-den-tiek aan die anno nu :D
Is een voorbeeld.
Voer een paard soortgericht en het is een non-probleem. Paarden zijn loopknabbelaars. Op deze manier eten ze weinig van veel verschillende zaken. Omdat het grote beesten zijn is er maar weinig wat kwaad kan, want ze eten er maar weinig van voor ze doorwandelen. Daarom hebben ze ook geen goed ontwikkeld beveiligingssyteem tegen het eten van schadelijke zaken.
Het op een omheinde postzegel opsluiten maakt dat wat daar groeit/valt eten. Relatief veel dus en dat opent de deur van schadelijk. Door hen aanvullende variatie in een krat te geven compenseer je dat enigzins.
Die van mij krijgen als variatie ook een lijst van zaken die als schadelijk vermeld worden. Dat betreft dan gróte hoeveelheden terwijl het met mate juist goed is en evenwicht door variatie geeft.
Ik bewaar voerzakken voor bladafval van de zwarte walnoot bv. Potentieel dodelijk maar ook érg goed voor de bloedsomloop en bloeddruk.
Idem eik, idem HEEL VEEL.
Krat in de WEIDE dus als compensatie voor eenzijdige (raai)grashapperij 8-)

'Vluchtdier' is een onzinterm Zipje. Dat die veel een vaak gebruikt wordt verandert daar niets aan.

Alane geeft correct aan dat de omstandigheden welke deel uitmaken van de beslíssing !!!! fight-or-flight hoofdzakelijk door opvoeding bepaald worden.
Ik heb hier een vechtdier-paard als je de grote gemene deler van zijn primaire reacties na de eerste schikreflex zou samenvatten. Hij is opgevoed niet gelijk primair te reageren en heeft na de reflex een controlled response.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:53

KiWiKo schreef:
Devaney2009 schreef:

Met LDR heb ik iets minder problemen,omdat mijn paard meestal uit zich zelf zo loopt met los contact...als hij dat niet prettig zou vinden zou hij het niet doen denk ik.

.


Dat heet achter de teugel lopen, minstens zo kwalijk omdat het paard de hand niet durft aan te nemen.

hihihi geerke :) sorrie.......... maar op die manier zichzelf opkrullen heeft nul comma niks met hyperflexie te maken :) sterker nog dat is wat men helemaal niet wil zien en dan euvel moet je heel snel oplossen.........[/quote]


tja,dat heb ik zo geleerd van mijn instructrice,en zij weer van marleen le mat...die moet jij toch kennen denk ik...
het is niet opkrullen hoor...opkrullen is wat ik zie op de you tube filmpjes.
waar ik het over heb is LDR met de achterhand eronder....anders heeft het geen zin inderdaad

en vooral niet achter de loodlijn,want dan heet het opkrullen

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 11:06

ironlady schreef:
Kijk toch eens hoe die paarden misbruikt worden tijdens de training en warmup.
NEE DUS.

Edward & Totilas en Adelinde en Parzival tijdens de training en warmup in Windsor 2009.

In het zelfde topic staat ook een link waar je de petitie kunt ondertekenen ten faveure voor Patrik Kittel, en Nee je hoeft niets te doneren.

http://www.topdressage.tv/phpBB3/viewto ... p=596#p596


Prima filmpjes dit ( die Fuego is ook niet verkeerd!).
Nette, goed opgebouwde warming up - niks mis mee.
Wel kun je constateren dat beide ruiters minder 'streng' zijn in hun rijden dan het beeld wat ons via dat 3/4 minutenfilmpje van Scandic/Kittel voorgeschoteld werd en zoals nu eigenlijk ook blijkt uit een ander topic (voorpagina nieuws) geeft Kittel zélf aan dat hij hier de HF wat langer dan 't hoort gebruikt heeft als 'controle middel' omdat het paard wat te heet was.
En de Hf als controle.. nee, dat hoort niet. Komt er dan ook nog een filmploeg voorbij die alleen dit beeld laat zien en niet de gehele training, dan kun je er op wachten dat de niet-zo-deskundige goegemeente op tilt gaat.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: FEI stelt opnieuw onderzoek in naar rollkur trainingsmethode

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 11:08

Waarom zou HF als controlemiddel niet horen?
Ik denk dat jij iets anders onder controlemiddel verstaat dan ik?

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 12:52

Ja, haha, dat is het lastige van internet-communiceren - als we in levende lijve met elkaar zouden praten dan kunnen dingen wat makkelijker uitgelegd worden.
Er zijn twee manieren van 'controle' in mijn opvatting: controle kan ondersteunend zijn, bijsturend en in communicatie met je paard óf controle als blokkerend middel, dwingend, non-communicatie, streng. Gevoelskwestie denk ik.

zipje71
Berichten: 1074
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:41

huertecilla schreef
'Vluchtdier' is een onzinterm Zipje. Dat die veel een vaak gebruikt wordt verandert daar niets aan.

Alane geeft correct aan dat de omstandigheden welke deel uitmaken van de beslíssing !!!! fight-or-flight hoofdzakelijk door opvoeding bepaald worden.
Ik heb hier een vechtdier-paard als je de grote gemene deler van zijn primaire reacties na de eerste schikreflex zou samenvatten. Hij is opgevoed niet gelijk primair te reageren en heeft na de reflex een controlled response.[/quote]

Vluchtdier slaat volgens mij nog steeds op wat het paard van origine in het wild is. Het staat onderaan de voedselketen en zal bij aanval van dier hoger in de voedselketen gewoon vluchten. hij kan zich wel verdedigen maar zal niet de aanval kiezen (hoogstens op een lekker sappig grassprietje)

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:59

Jannepauli schreef:
Ja, haha, dat is het lastige van internet-communiceren - als we in levende lijve met elkaar zouden praten dan kunnen dingen wat makkelijker uitgelegd worden.
Er zijn twee manieren van 'controle' in mijn opvatting: controle kan ondersteunend zijn, bijsturend en in communicatie met je paard óf controle als blokkerend middel, dwingend, non-communicatie, streng. Gevoelskwestie denk ik.


In het systeem van HF wordt het woord "controlemiddel" gebruikt als "middel om te controleren of...." vul maar in: het paard nageeflijk is, goed voor het been is, over de rug is, zich helemaal loslaat, enz.enz.

Embe
Berichten: 1797
Geregistreerd: 29-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:51

:j helemaal mee eens!

rejov

Berichten: 177
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Laar (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:03

Symphonic schreef:
VValar schreef:
Tja je kunt nu ernstig gaan twijfelen aan de geloofwaardigheid van de FEI als ze zich zodanig laten beïnvloeden door onze zelfbenoemde internet-ruiters.


Wat is dat nu voor een totaal nutteloze opmerking?
De FEI zou niet geloofwaardig zijn als ze alle commotie rond de Rollkur weg zouden wuiven als onzin.
Het gaat hier om een stukje welzijn van het paard en het is totaal niet verkeerd om daar eens een stevige discussie over te voeren.
Ik vind dat het allemaal veel te ver doorgeslagen is en ik zie teveel ruiters in de mond van hun paard harken om dat zgn perfekte dressuurbeeld te bewerkstelligen.


Hier sluit ik mij helemaal bij aan!! Kijk toch eens goed om je heen!

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: FEI stelt opnieuw onderzoek in naar rollkur trainingsmethode

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:03

Ja, dat doe ik dagelijks. En wat zie jij dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:22

Of de FEI zich laat beinvloeden door het nederlandse bokt, ik dacht het niet. Het is in het algemeen een controversiele trainingsmethode, die heus niet alleen door recreatief bokt wordt afgekeurd. En inderdaad, sponsoren zullen het er ook over hebben.

En als het een geweldige trainingsmethode is, die totaal niet schadelijk is voor het paard, nou dan kan een onderzoek toch, dan maakt het toch niet uit. Als je pro rollkur bent, nodig je bij voorbaat de FEI thuis uit, om alles eens goed te demonstreren, want er is toch helemaal niks mis mee? Als je wat te verbergen hebt of de trainingsmethode is toch niet zo goed als beweerd, tja dan kan men als ruiters wel eens gaan steigeren bij een FEI onderzoek.

Laat ze het maar onderzoeken, dierenwelzijn moet ook op alle fronten in de sport voorop staan, net zoals het thuis bij ons recreatieruiters, wannabee professionals, wedstrijdruiters, fokkers en handelaren ook zo hoort. Ja en ook daar laat men aardig wat steken vallen. Maar als de top al niet een goed voorbeeld geeft, tja de rest hobbelt er meestal achteraan met alle vreselijke gevolgen voor het paard.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: FEI stelt opnieuw onderzoek in naar rollkur trainingsmethode

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:24

uit onderzoek is gebleken dat het geen lichamelijke gevolgen heeft voor het paard

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:30

Mindim schreef:
Of de FEI zich laat beinvloeden door het nederlandse bokt, ik dacht het niet. Het is in het algemeen een controversiele trainingsmethode, die heus niet alleen door recreatief bokt wordt afgekeurd. En inderdaad, sponsoren zullen het er ook over hebben.

Geen idee of sponsoren er aandacht aan besteden... denk niet dat de hoofdsponsor voetbal zich bemoeit met de trainingsmethodes van het nederlands elftal...
of de sponsor van barney gaat vertellen hoe barney zijn pijltjes moet gooien...
of denk je wel??

Mindim schreef:
En als het een geweldige trainingsmethode is, die totaal niet schadelijk is voor het paard, nou dan kan een onderzoek toch, dan maakt het toch niet uit. Als je pro rollkur bent, nodig je bij voorbaat de FEI thuis uit, om alles eens goed te demonstreren, want er is toch helemaal niks mis mee? Als je wat te verbergen hebt of de trainingsmethode is toch niet zo goed als beweerd, tja dan kan men als ruiters wel eens gaan steigeren bij een FEI onderzoek.

Het onderzoek is ook niet erg, alleen het commentaar wat dan volgt als onomstotelijk wordt bewezen dat het niet schadelijk is.

Mindim schreef:
Laat ze het maar onderzoeken, dierenwelzijn moet ook op alle fronten in de sport voorop staan, net zoals het thuis bij ons recreatieruiters, wannabee professionals, wedstrijdruiters, fokkers en handelaren ook zo hoort. Ja en ook daar laat men aardig wat steken vallen. Maar als de top al niet een goed voorbeeld geeft, tja de rest hobbelt er meestal achteraan met alle vreselijke gevolgen voor het paard.
de top geeft geen voorbeeld hoe Jip Recreatie moet rijden, en daar zit het probleem... Trees om de hoek gaat het nadoen, peerd gaat uit zijn dak en Geert verderop heeft het bewijs dat de manier van rijden wat de top laat zien, niet deugd en slecht is voor paarden. en de rest hobbelt erachteraan, omdat iemand wel een aangetrouwde neef is die een vriend heeft wie gescheiden is van de tante van de instructeur die ooit eens ergens wat gehoord heeft...

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:46

KiWiKo schreef:
uit onderzoek is gebleken dat het geen lichamelijke gevolgen heeft voor het paard



en geestelijk?

ik kan me nog steeds niet voorstellen dat zo'n houding gezond is. 9denkt dan ook even aan de chineese turnertjes en zelfs aan de ex-vriendin van mijn broer die na ook op top nivo heeft geturnt en nu met de penarie zit)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: FEI stelt opnieuw onderzoek in naar rollkur trainingsmethode

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:48

Tot nu toe zijn er ook geen geestelijke negatieve gevolgen bekend :)

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:45

Cowgirl schreef:
KiWiKo schreef:
uit onderzoek is gebleken dat het geen lichamelijke gevolgen heeft voor het paard



en geestelijk?

ik kan me nog steeds niet voorstellen dat zo'n houding gezond is. 9denkt dan ook even aan de chineese turnertjes en zelfs aan de ex-vriendin van mijn broer die na ook op top nivo heeft geturnt en nu met de penarie zit)


Zit ze dan geestelijk in de penarie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:13

Dit zei de FEI in 2008 over de rollkur
Citaat:
News from the FEI Veterinary Committee 10/04/2008

The Veterinary Committee made its report to the Bureau. The main items presented were:

STATEMENT ON HYPERFLEXION (ROLLKÜR): the following statement was adopted:
There are no known clinical side effects specifically arising from the use of hyperflexion, however there are serious concerns for a horse's well-being if the technique is not practiced correctly. The FEI condemns hyperflexion in any equestrian sport as an example of mental abuse. The FEI states that it does not support the practice.

Er zijn geen clinische bijwerking specifiek voortkomend uit de toepassing van hyperflexie, hoewel er zijn serieuze bedenkingen voor het paardenwelzijn wanneer de techniek niet juist wordt toegepast. De Fei veroordeeld hyperflexie in elke tak van paardensport als een voorbeeld van mentaal misbruik. De Fei geeft te kennen niet achter het gebruik van deze techniek te staan.

Tja, het is niet wetenschappelijk onderbouwd misschien, maar dit zei de fei vorig jaar over de rollkur