'Paarden op stal tijdens situatie met atypische myopathie'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 20:21

Muzefee schreef:
Ik vind het vooral zo opvallend dat het allemaal nog in het noordoosten van het land is. Is er bij beide gevallen (Kolham en Eelde) ook bekend wat voor land het was etc.? En hoe zijn andere paarden in Eelde er aan toe?

Het beperkt zich helaas niet alleen tot het noordoosten van het land.
Op het andere topic is zojuist een bericht geplaatst over paarden die zijn gestorven in regio Tiel.
Als je gaat googelen zie je dat het overal voorkomt. |(

Zo'n groot dier is toch kwetsbaar, denk aan alle koliekgevallen......
Laatst bijgewerkt door diana1 op 05-11-09 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 20:23

Ik kreeg net een triest smsje dat een goede vriendin van de week haar 2 haflingers hebben in moeten laten slapen omdat ze Atypische Myopahtie hebben gekregen. Ze hebben autopsie laten verrichten op 1 van de paarden en daar kwam het naar boven.

Ik zou het maar goed in de gaten houden allemaal.
Laatst bijgewerkt door Storm op 07-11-09 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: namen verwijderd op verzoek

pyrodaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 20:29

murness schreef:
En waarom dan juist 's nachts binnen?
Mijn paarden lopen al jaren 24/7 zomer en winter buiten en zijn in hun hele leven nog nooit 1 dag ziek geweest. Het zal allemaal wel loslopen denk ik zo.

Het komt overal ter wereld al voor.... Steek je hoofd niet in het zand!!!
Je wilt de onbeschrijvelijke pijnen van je paardje dan echt niet meemaken...
Iedere jaar vallen er meer slachtoffers...
Weet wat je zegt!

Wordt niet pas wakker als de dierenarts dat zegt....
Dan ben je toch al te laat!

eekhoornerik

Re: 'Paarden op stal tijdens situatie met atypische myopathie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 20:54

@pyrodaantje;
heel veel sterkte met dit verlies. Vreselijk he om je paard zo'n enorme pijn te zien hebben.
Ze gaan echt door een hel.

Mag ik vragen waar je paard stond, voor in ons archiefsysteem in het centrale topic over AM?

Bedankt, Laetitia

pyrodaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:13

Muzefee schreef:
pyrodaantje schreef:
Er staat bij de atypische myopathie dat er dan niet bijgevoerd wordt...
Das dus niet waar!.... Ook als je paard volledig gevoerd worden en zelfs extra voedingssuplementen krijgen, altijd over schoon leidings water beschikt en ook nog eens in topconditie is........ het maakt dus geen bal uit.....

Ik heb net 19 oktober na een dag lang knokken in de kliniek onze jonge hengst kunnen laten inslapen!!!!
Wat nou,.... de paarden die alleen maar weidegras krijgen.... Echt niet!!!
Geen noodklok luiden... ECHT WEL!!!!
Iedereen die van paarden houd... hou je paardje maar een paar uurtjes in de weide!
Laat niemand dit overkomen... dit gunje je ergste vijanden niet... Die onmacht als je je maatje ziet vechten voor zn leven... We hebben allemaal we eens een keer kramp ghad... bijvoorbeeld in je kuit ofzo... Nou,... met dit gebeurd dat dus over hun hele lijf!!!! Kun je voorstellen wat een onbeschrijvelijke pijn zo'n dier heeft!
NEGEER DIT AUB NIET!!!!
En wat betreft het zogenaamaamde binnen 3 dagen... Dit sluipt langzaam aan in het systeem van je paard...... En het wordt geactiveerd in het voorjaar en najaar.... meestal met een nachtvorst... of in iedergeval een temp. van 8 graden of minder!!!!

Sterkte met het verlies. :(:)

Welke regio stond je paardje?

Dank je..... In het gebied Drachten, Heerenveen, Assen.... De kliniek belde me trouwens nog dat er nog 1 in dit gebied afgelopen week is overleden.

pyrodaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:15

laetitia schreef:
@pyrodaantje;
heel veel sterkte met dit verlies. Vreselijk he om je paard zo'n enorme pijn te zien hebben.

Mag ik vragen waar je paard stond, voor in ons archiefsysteem in het centrale topic over AM?

Bedankt, Laetitia

De plaats is Lippenhuizen/ Jubbega.... Buitengebied!

Maar de kliniek vertelde dat er in het gehele gebied van Drachten, assen, heerenveen het echt actief is... zoals ik al eerder schreef... er is weer een paardje in deze hoek overleden.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:16

ook al het noorden.....bah. heel veel sterkte

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:17

Welke kliniek is dat pyrodaantje? Ik heb mijn paarden in Wolvega, is niet ver van de regio die jij noemt.

pyrodaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:19

Muzefee schreef:
Welke kliniek is dat pyrodaantje? Ik heb mijn paarden in Wolvega, is niet ver van de regio die jij noemt.

Wolvega?? In die kliniek is hij behandeld.... Hun belde me dus... met de uitslag van utrecht dat het AM was
Ook jou regio..
sorry..

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:24

De stallenhouder heeft zijn weilanden al dichtgegooid en zei me dat als ik mijn jonge dier wel naar buiten wil hebben, ik er voor mag tekenen ivm aansprakelijkheid. En voor ik iets teken, wil ik weten waar het over gaat en hoe groot het risico is.

Ik hou hem uit het weiland en zorg er wel voor dat hij los kan lopen in de bak, des noods met een maatje om mee te klieren voor de broodnodige beweging.

Als het echt een kwestie van vorst is, hoeft het niet heel lang meer te duren. Ik ben een paar maanden geleden mijn paard verloren, ik heb geen zin om mijn jonge paard ook te zien gaan. Ook al vind ik het wel sneu dat hij nu veel binnen komt. Blergh. Ik wordt hier sjaggie van. Stomme schimmels.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:25

Ik heb wat opgezocht over de bacterie die hier eerder genoemd werd, Clostridium Sordellii.

Clostridium, dus niet C. Sordellii, is een gram-positieve bacterie. Die voorkomt verspreid over water, stof en de bodem. Ook zijn ze anaerobe. Gram-positieve bacterien vormen sporen en kunnen dus extreme omstandigheden overleven, deze bacterie is in alle vormen definitief sporenvormers.

Enige, Clostridium zijn goed gevoelig voor peniciline en zou dus een 'simpele' antibiotica kur voldoende moeten zijn om paarden hier van te genezen. Dus lijkt het mij dat het of niet de bacterie is, of deze vorm (Clostridium Sordellii) is resistent voor penicilline. Dan kan het natuurlijk niet.

Verder is Clostridium ook de veroorzaker van Tetanus (Clostridium Tetani) en zijn er twee andere vormen die zorgen voor botulisme. (C. argentinese en C. botulinum)

Hmmm. Als het écht die bacterie is. Dan is er als ik het mag geloven al een soort of vacinatie. Alleen voor schapen en rundvee. Lijkt me niet moeilijk deze ook voor paarden te maken?

Zie hier:
http://www.pfizer-vet.be/service.php?mo ... anguage:nl

Edit: ik denk heel eerlijk gezegd niet dat het die bacterie zal zijn. :)
Echter, als dat zo geweest zou zijn. Hadden dierenartsen het vast en zeker wel al geweten. :j

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:25

Hoe zit het met een gewone zandbodem, dus zeg maar bak of paddock?
Is daar al wat over bekend of gaat het puur om het gras.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:27

Het verband ligt tussen jonge paarden en gras. Er wordt geadviseerd de paarden van het gras af te halen. :)
Dus echt het gras.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:28

als dat waar is is het die bacterie zeker niet, onze veulens hebben zo'n 4 week lang dagelijks antibiotica gehad omdat we toen nog steeds niet goed wisten wat het was en wat we er aan moesten doen.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:29

Okee bedankt voor de verduidelijking! +:)+
Paarden staan hier sinds 2 weken overdag in de paddock en 's nachts op stal, maar het blijft toch een eng bericht.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:31

alleen in gras? dan kunnen mijn andere paarden (die elders staan) in de paddock blijven, en dus buiten blijven staan :)

nu nog iets regelen voor mijn jonge vent

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:33

Inderdaad Elinaa, of het moet een resistente bacterie zijn. Al verwacht ik dat dus niet, ik denk dan dus dat het deze bacterie niet zal zijn. :)

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:38

nee dat lijkt mij ook sterk eerlijk gezegd.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:19

Is er ook iets bekend of het in kuil kan zitten? Door het lange doorgroeien van het gras hebben een aantal boeren nog kuil laten maken.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:45

pyrodaantje schreef:
laetitia schreef:
@pyrodaantje;

Bedankt, Laetitia

De plaats is Lippenhuizen/ Jubbega.... Buitengebied!

Maar de kliniek vertelde dat er in het gehele gebied van Drachten, assen, heerenveen het echt actief is... zoals ik al eerder schreef... er is weer een paardje in deze hoek overleden.

Oh.. dit vind ik echt eng.. mijn (weliswaar oude) pony staat ook in die regio, in een landje met een boswal en wat bomen...
:\

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:46

Wij hebben de beestjes gelukkig niet meer bij een boswal staan, al ruim een week niet, godzijdank...

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:47

Nu begin ik me toch wel serieus zorgen te maken, van de 10 gevallen (en 1tje waarvan het niet 100% zeker is) waren er 5! in Friesland, en ook nog eens heel dichtbij..

wat zouden jullie doen? er liggen op dit moment, sowieso in het achterste gedeelte met de stal veel wilgenbladeren.

En ik weet niet of het relevant is, maar ik heb 2 shetlanders, een wat oudere van 15 en een jong beestje van 6 maanden. ;)

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:03

mdj....bladeren ruimen, mest ruimen, staan er paddestoelen op het het land, of gras met "zwarte plekken"? Is er een droge gedeelte ?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:06

Hier in de omgeving zijn er 7 overleden. Ik woon in Zuid-west Friesland. Er is hier voor 14 dagen terug zelfs een professor uit Utrecht geweest. En ze kunnen nog niet met zekerheid zeggen wat de oorzaak is. Waar ze aan denken is een schimmel op esdoornbladeren. Maar dit weten ze niet zeker. Dit heb ik van onze eigen dierenarts gehoord.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 23:07

FriesWytske, je bedoelt het zuiden van West Friesland?