Dierenarts luidt noodklok na dode paarden door schimmelgras

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 09:25

Heb zojuist een vrij recente site gevonden met allerlei info én een lopend internationaal onderzoek vanuit Luik. Ik weet niet of die al bekend was hier, maar anders: Bij deze:

http://www.myopathieatypique.be/fr/news.php

hanka_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 09:59

oeh bah,

Het is echt een naar bericht, en ook nog geen 5 km bij mij vandaan ..
ik vraag fred wel ff naar als hij bij ons op stal komt.

Elinaa

Re: Dierenarts luidt noodklok na dode paarden door schimmelgras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:03

ow nee, dit is redelijk bij ons in de buurt, en we zijn 3 jaar terug al 4 veulens verloren door die rot AM.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:05

Nillie schreef:
Wat een eng bericht... :\

Zeg dat wel. Kolham is hier vlakbij...

mel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:09

Ooh bah..ik hoop dat ze er snel achter komen! :j

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:15

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:20

Help! Dat is zelf nog bij mij in de gemeente.. :(

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:21

Ik vraag me nu af of alleen paarden getroffen worden die 24/7 buiten staan.

Mijn paarden lopen in de middag een aantal uren buiten. En worden natuurlijk bijgevoerd met wortels, hooi en krachtvoer.
Vraag me af of die van mij dan ook risico lopen?

Ze zijn 4 en 5 jaar.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:24

maureen_85 schreef:
Ja dit is zeker eng nieuws, je zou je paard bijna niet meer in de wei durfen zetten in de herfst. Misschien maar tijdelijk in de paddock ofzo...

Hier ook nog info over AM: http://www.gddeventer.com/templates/dis ... d=25222685

Dat is duidelijke info bedankt!

Ik denk dat screenen of er uberhaupt paddestoelen in je weiland staan zo wie zo geen kwaad kan, even handschoentjes aan en verwijderen die hap. Voor de rest... Ik ga niet opstallen, want dan zou het onderhand 24/7 moeten. Overdag voor het WestNijlVirus, en in de nacht voor AM.

Kan me wel heeeel goed voorstellen dat als je in de buurt van de gevallen woont, je toch flink bezorgd wordt. In elk geval je paard bijvoeren, begreep uit het artikel dat dat er ook mee te maken heeft.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:30

als dit geen AM ( voor zover ik weet is er nog steeds niet bekend waar dit van komt) is lijkt het mij dat alle paarden die het land op gaan het kunnen krijgen.
wil niemand bang maken maar better safe then sorry.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:35

Ik ben blij dat ons stuk winterwei al zo goed als kaal is en dat daar geen paddestoelen oid groeien (heb gister nog gecontroleerd) Ook krijgen mijn dame en heer voldoende hooi bij.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:08

Wat is dan nog wel goed ;(
Op stal is zielig, op de paddock gaan ze zand eten, op het land te veel gras enz.

We willen het allemaal zo goed doen, maar hoe??

Ik heb er vijf op stal staan bij huis.
Ze komen overdag een aantal uren in de paddock.
Over deze vijf maak ik me geen ernstige zorgen.

Maar er staan er ook nog vijf volop in het gras. Dag en nacht.
Er is voldoende gras.
Wat is nu aan te raden dan?
's nachts opsluiten in de paddock en kuil bijvoeren.
Overdag dan wel op het land?

Dan moet ik tevens weer oppassen dat bijv. de kleinste van het stel, niet hoefbevangen raakt door kuil bij te voeren.
Ze is namelijk nogal een dikkertje.

Help??

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:09

Wat een naar bericht idd, mijne staan deze maand ook nog 24/7 buiten, op een industrieterrein zonder bomen of struiken, heb langs de weg wel bosjes paddestoelen zien staan, idd best veel maar vooralsnog is het niet zeker waar het precies vandaan komt dus je kunt alleen maar duimen dat je paarden het niet treffen...
bij mij krijgen ze wel heel veel hooi bijgevoerd en muesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:12

Ik blij dat ik mijn paarden niet op het land heb! :x

1 is op dieet.
En de ander is een hengst die niet binnen de draadjes blijft en ( veilig ) in de paddock staat!

Bah wat een eng bericht zeg! ;(
Zal wel eens navragen aan de dierenarts bij ons of er ook al gevallen zijn gemeld bij mij in de omgeving. ( omgeving overijssel)

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:16

Klinkt eng, maar ik denk dat de paarden hier niet zo lang meer op de wei zullen staan..
Het wordt ook allemaal erg nat en de paarden worden het ook een beetje zat
gelukkig hebben we een mooie paddock en van de winter komen ze hier wel genoeg buiten :)

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:44

Ik heb mijn paard de hele winter op de wei (alleen overdag)... Heb geen paddock en doe het 'weide-management' zodanig dat hij ook 's winters nog telkens een strookje gras bijkrijgt. Dan denk je dat je goed bezig bent... hoor je dit bericht.

Ik heb bruine (of gele of bruine en gele) roest in mijn gras, ook een soort schimmel. Geen idee of die schadelijk is, merk niks aan mijn paard.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:48

Maar begrijp ik nou goed dat de paarden in principe wel 'veilig' overdag het land op kunnen? Of wordt het voor een periode helemaal afgeraden? (het gaat dan alleen om de herfst?)
Hoop dat ze toch tenminste overdag (of een dagdeel desnoods) in de wei kunnen blijven.

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:49

hier dezelfde regeling mirjam...
maar die roest heb ik gelukkig niet,
wei ziet er gewoon goed uit, maarja, schijn kan bedriegen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:52

Ik heb een stukje gevonden over roestvlekken:

Roest in gras:
Roest verslechtert de smakelijkheid en de grasopname. Door een aantal maatregelen
te nemen is roest te verminderen of te voorkomen.
Tips hierbij:
o Zorg voor een betere verdeling van de kunstmest over het seizoen en stop niet
te vroeg met het strooien (uiterlijk 1 september) van kunstmest
o Injecteer de laatste organische mest ook later in het seizoen i.v.m. betere
verdeling Kali over het seizoen. Sla dus bijvoorbeeld de tweede snede over en
wendt wel in derde en/ of vierde snede organische mest aan. Naast stikstof is
dan ook voldoende fosfaat en kali beschikbaar voor de groei van het gras.
o Kies grasrassen met een betere roestresistentie (BG3-1 is anders dan BG3-2).
o Zaai gras-klaver . Door het continue N-aanbod geen roest.
o Maai meer en eerder . En maai met name de percelen die roest hebben, gelijk
weg. Koeien vreten het toch niet als vers gras.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:54

Afbeelding

zo ziet grasschimmel eruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:56

Overmatig speekselen

Twee eigenaren belden met een tussentijd van twee weken met dezelfde problemen bij hun paard. De dieren speekselden enorm veel, maar verder waren er geen veranderingen aan de paarden zichtbaar. Bij onderzoek werd een normale temperatuur (37.40C -38.20C), pols en darmbewegingen waargenomen. De mest was niet afwijkend. Bij de dieren stroomde continu helder speeksel uit de mond. In beide gevallen liepen de dieren gedurende de gehele dag buiten in de weide. Aangezien dit symptoom nog niet eerder was gezien door de desbetreffende dierenarts werd via telefonisch contact met de faculteit Diergeneeskunde informatie ingewonnen. Hierbij bleek dat ook in het zuiden van het land melding was gemaakt van deze vreemde symptomen.Dit overmatige speekselen wordt veroorzaakt door een gifstof die gemaakt worden door schimmels die op klaver en/of gras voorkomen. Deze gifstof heet slaframine en zorgt in het lichaam van het paard voor een stimulatie via het zenuwstelsel van de speekselkieren waardoor veel speeksel wordt aangemaakt. Ook kan het de darmbewegingen stimuleren en de hartslag verhogen. Dit werd bij onze patiënten overigens niet waargenomen. Het speekselen wordt hier dus niet veroorzaakt door een allergische reactie of door irritatie van de mond/keel. (een andere mogelijkheid van overmatig speekselen).

De schimmels die deze gifstof aanmaken groeien bij vochtige en koele omstandigheden op klaver en/of gras. Dit is dus vooral in de herfst. De dagen waarbij bovenstaande patiënten werden aangetroffen hadden dauwige ochtenden gevolgd door warme (zonnige) dagen.

De schimmel kan op de weide van het ene op het andere jaar overleven. Ook in vers hooi van besmet gras blijft de gifstof actief.
Het overmatig speekselen is niet te behandelen. Wel moet er voor de paarden voldoende schoon water beschikbaar zijn, om uitdroging te voorkomen. Ze mogen wel gewoon eten, maar moeten uit de besmette weides worden gehaald. Het overmatige speekselen zal na enkele dagen vanzelf ophouden. Door het maaien en verwijderen van het verse besmette gras kan de besmetting van de weide worden verminderd. Op een weide met veel klaver heb je meer risico op het ontstaan van deze schimmelvorming.

Een verstopte slokdarm

Wat is het?
Soms zie je dat een paard plotseling stopt met eten en veelvuldig staat te speekselen. Hij schudt met het hoofd, maakt soms kokhalsbewegingen en lijkt plotseling benauwd. Wanneer hij drinkt komt het speeksel weer terug (vaak via de neus) en soms kan het paard flink hoesten. De eigenaar raakt wel eens in paniek en het paard soms ook.
Hier is sprake van een slokdarmverstopping. Dit kan komen door droge pulp (bijvoorbeeld uit runder of schapenbrokken).\
Door speekselbijmenging zwelt de pulp op en loopt vast in de slokdarm. Gulzig eten en slecht kauwen (gebitsproblemen, of eten met het bit in) kunnen ook een slokdarmverstopping geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:57

Afbeelding

Paard die schimmelgras heeft gegeten!

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:59

tahnee1987 schreef:
Ik heb een stukje gevonden over roestvlekken:

Roest in gras:
Roest verslechtert de smakelijkheid en de grasopname. Door een aantal maatregelen
te nemen is roest te verminderen of te voorkomen.
Tips hierbij:
o Zorg voor een betere verdeling van de kunstmest over het seizoen en stop niet
te vroeg met het strooien (uiterlijk 1 september) van kunstmest
o Injecteer de laatste organische mest ook later in het seizoen i.v.m. betere
verdeling Kali over het seizoen. Sla dus bijvoorbeeld de tweede snede over en
wendt wel in derde en/ of vierde snede organische mest aan. Naast stikstof is
dan ook voldoende fosfaat en kali beschikbaar voor de groei van het gras.
o Kies grasrassen met een betere roestresistentie (BG3-1 is anders dan BG3-2).
o Zaai gras-klaver . Door het continue N-aanbod geen roest.
o Maai meer en eerder . En maai met name de percelen die roest hebben, gelijk
weg. Koeien vreten het toch niet als vers gras.

Dankjewel! Goed zeg! Dat met die bemesting verklaart veel, want de stukken die we pas nog een laatste gift hebben gegeven, hebben geen roest. Het stuk waar hij nu op loopt, heeft alweer een tijdje geleden de laatste mest gehad. Er staat alleen dat het de smakelijkheid en grasopname aantast, maar niet dat het giftig/dodelijk is, dus dat lijkt veelbelovend.... ORganische mest gebruiken wij nooit, omdat we alleen vaarkesndrijfmest hebben en dat is in verband met de hoeveelheid koper niet goed voor een paard...

Het plaatje van de grasschimmel heb ik nog niet eerder zo gezien. Het lijkt een beetje op de plasplaats van een paard, daar gaat het gras ook dood (tenminste wel van dei van mij;-)) Maar dan is het één grote plek en hier zijn het kleine plekjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:02

Op kort gemaaid gras is het algemene uiterlijk van Dollarspot kleine ronde bruine plekjes met een gemiddelde diameter van 6 cm2.
Als de ziekte erger wordt, dan kunnen de plekken groter worden. Vanaf het einde van het voorjaar tot en met het late najaar kan Dollarspot actief zijn, met name bij zeer vochtige omstandigheden. Zeker als de nachten wat kouder zijn en er veel dauw is ´s morgens. De optimale temperatuur voor Dollarspot is tussen 15°C en 30°C.
Wanneer het gras niet voldoende stikstof ter beschikking heeft, is het gevoeliger voor deze ziekte.
De ziekte heeft vochtige omstandigheden nodig, maar ook op droge grond kan de schimmel toeslaan, bijvoorbeeld door het vocht van dauw.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:42

Inderdaad eng bericht, daar gaat een lezing over komen binnenkort. (Hoop ik.)

En Tahnee: dat verklaart wel waarom het "in opmars" is, aangezien mest niet meer zomaar uitgereden mag worden en in mest zit veel stikstof. De grond wordt dus weer wat stikstofarmer dan normaal... Maar om nou overal kunstmest neer te gooien is ook niet alles.