Anky eindigt als laatste tijdens reiningwedstrijd van Lyon

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

monique1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:22

Cowgirl schreef:
nanoeh schreef:
Western is gewoon niks voor Anky..
Je kan niet in ALLES de beste zijn !

Waarom zou ze nou overal de beste in moeten zijn dan.
Laat haar toch lekker doen wat ze leuk vind.

gatver wat een commentaar altijd, gun iemand ook eens een keertje een lolletje.

:D helemaal met je eens kon het niet beter zeggen +:)+

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:24

Ben wel benieuwd wat haar eigen verwachting was; deed ze meer voor spek & bonen mee of wilde ze daadwerkelijk presteren? Als het het laatste is, dan vind ik het wat overmoedig om als beginnend westernruiter al aan een dergelijke wedstrijd deel te nemen. Maar goed, ik neem aan dat ze dat zelf ook wel beseft.

Leuk dat ze een nieuwe tak van sport uitprobeert, zou een flinke prestatie zijn als ze hier ook in uit gaat blinken (hopelijk dan niet à la ''het is Anky v. Grunsven dús ...''). De tijd zal het leren. :)

heidinuyten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:51

Laat rieky nou ook voor ze western reed, dressuur hebben gereden!

Dus al dat rare comentaar voor anky is nergens voor nodig.
Ze doen allebei hetzelfde, alleen omgekeerd!

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 16:10

ik snap het wel, na zolang dressuur zou ik ook wel wat anders willen hoor! en ik vind het wel leuk om haar zo te zien rijden, zie je ook meteen een andere kant :D tuurlijk is anky niet het beste in alles, maar ik heb het niet uit haar mond horen komen dat ze dat wil zijn.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 16:22

Angelita schreef:
Ben wel benieuwd wat haar eigen verwachting was; deed ze meer voor spek & bonen mee of wilde ze daadwerkelijk presteren? Als het het laatste is, dan vind ik het wat overmoedig om als beginnend westernruiter al aan een dergelijke wedstrijd deel te nemen. Maar goed, ik neem aan dat ze dat zelf ook wel beseft.

Leuk dat ze een nieuwe tak van sport uitprobeert, zou een flinke prestatie zijn als ze hier ook in uit gaat blinken (hopelijk dan niet à la ''het is Anky v. Grunsven dús ...''). De tijd zal het leren. :)

Wat jij zegt heb ik inderdaad in chaotischere mate ook al proberen te zeggen. Leuk dat ze het probeert en ook leuk als ze het zelf fijn vindt om te doen, en meer hoef je er niet achter te zoeken. :)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 16:39

Ga toch dressuur rijden, western wat belachelijk maken.
Gaat ze meteen even hoog starten alsof het niets is.

Dat ze wat nieuws wil proberen; prima, maar dan ook fatsoenlijk en netjes zoals alle andere ruiters starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 16:41

heartxpony schreef:

Dat ze wat nieuws wil proberen; prima, maar dan ook fatsoenlijk en netjes zoals alle andere ruiters starten.

Is het Anky's schuld dat de reglementen het toelaten?

Marleennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 16:55

Jammer voor haar dat ze laatste is. Maar wat wil je ook als "onervaren" beginnende western ruiter, tussen alle ervaren ruiter op het hoogste niveau op een internationale wedstrijd? Het is toch vrij logisch dat zo'n eerste wedstrijd niet meteen een eerste plek oplevert. Zolang ze het leuk vindt en de reglementen laten het toe, laat d'r lekker. :D

nano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 16:57

heartxpony schreef:

klinkt als een jaloerse bokker..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:01

Ik denk dat dit ook voor Anky misschien een eyeopener is dat Kentucky 2010 misschien toch niet zo makkelijk te bereiken is.
Igg is laatste niet hetzelfde als 0 score. Dat betekend dat ze de proef goed heeft gereden. Als ze nu nog uit de penalties kan blijven, en zelfs kan plussen, heeft ze misschien een kans om hoger te komen. Winnen zal haar niet zo snel lukken...of de rest moet miserabel gaan rijden.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:15

Waarom reageren er hier helemaal geen westernruiters? Is er collectief besloten om dit te negeren ofzo? Kan ik me wel iets bij voorstellen, maar ik voel me toch geroepen om het ff uit te leggen hier. ;)

In de western ben je prof als je op één of andere manier geld verdient in de paarden, en dat hoeft nog niet eens een vol inkomen te zijn. Dus inderdaad, als je als bijbaantje lesgeeft aan kinderen en daarvoor betaald krijgt ben je al prof. Je bent ook prof als je het paard van/voor iemand anders rijdt. Dat is geloof ik bij Anky ook nog het geval dus zij kan echt niet onder haar prof-status uit. :D

Alle profs moeten in de Open klasse starten. Het niveau van deze Open klasse is dus ook niet per se heel hoog. Op elk huis tuin en keuken-wedstrijdje in Nederland wordt een Open klasse uitgeschreven. Veel ruiters die in de Amateur-klasse uitkomen, rijden daarna ook nog in de Open klasse. Dat mag namelijk, daar is het 'Open' voor. Prof-ruiters mogen uiteraard niet in de Amateur-klasse starten. Het systeem is dus eigenlijk precies andersom. Iedereen moet in de Open klasse starten, tenzij je aan kunt tonen dat je 'maar' een Amateur bent. Amateur zijn is dus een privilege. Prof zijn niet.

Dit is niet de plek om te discussiëren over of dit rechtvaardig is of niet. Het is gewoon zo en geldt voor iedereen. Het is dus absoluut geen voortrekkerij, maar ook totaal niet zielig voor Anky.

In de western is het door dit systeem zo dat de klasse waarin je rijdt niet zo veel zegt over je niveau. (In het nieuwe levelsysteem van de WRAN is dat nu wat anders, maar daar gaat het hier niet over.) Het is de status van de wedstrijd die het niveau bepaalt. De ene Open wedstrijd is de andere niet.

De status van de wedstrijd is afhankelijk van waarvoor gereden wordt en vooral ook wáár er gereden wordt. Als er veel punten te verdienen zijn (die achter de naam van je paard gezet worden), dan komen er belangrijker ruiters opdagen, en geeft het winnen van die wedstrijd meer status, en dat zegt dan dus iets over je niveau.

En dan kom ik ook gelijk bij het bezwaar wat ik persoonlijk heb tegen de manier waarop Anky met haar reining-wedstrijden omgaat... Het feit dat je op een CRI mág starten, betekent niet dat je het dus ook maar moet doen. Dat mag namelijk iedereen. (Dus wie zich geroepen voelt... ;)) In de western moet je zelf een beetje kijken welke wedstrijd voor jou passend is om te starten. De organisaties bepalen dat niet voor je, dat reguleert zichzelf een beetje. Uit respect voor de andere ruiters start je niet te hoog of te laag. Omdat het westernwereldje klein is, zijn dat soort 'omgangsvormen' belangrijk. Je wordt erop aangekeken als je je hier niet een beetje aan houdt.

Ik vind dus dat Anky dit principe aan haar laars lapt. Naar mijn mening ga je gewoon niet oefenen op een CRI omdat je er toevallig bent. Er zijn genoeg oefenwedstrijden of wedstrijden op lager niveau (maar dus wel Open!). Ik vond het WRAN-NK heel geschikt voor Anky. Alhoewel een gewone WRAN-wedstrijd eerst beter was geweest denk ik. Ze heeft de finale op het WRAN-NK niet gehaald. Niet omdat er iets raars gebeurde, maar gewoon omdat ze niet goed genoeg reed. Wie haalt het dan in zijn hoofd om op het CRI in Lyon te gaan starten? Dat doe je gewoon niet. Ik vind dat geen teken van respect naar de westernsport en je mederuiters toe. Daar vind ik het speculeren over Kentucky 2010 ook onder vallen.

En steeds alle kritiek maar afdoen met 'het is maar hobby...' Prima, maar dan hoor je ook niet thuis op het CRI in Lyon.

Het bekritiseren van mensen die niet op het juiste niveau starten (te hoog of te laag) is heel normaal binnen de western, op alle niveaus. Daar moet Anky dus ook aan geloven. Dat heeft niks met jaloezie te maken. Het hoort bij het systeem.

(Ohja, en dat er iemand was met een 0-score hoeft niet te betekenen dat die persoon slechter heeft gereden. Die kan een foutje in de proef gemaakt hebben, bijvoorbeeld een spin te veel of te weinig, en dan heb je een 0-score. Dat gebeurt regelmatig, ook bij de besten.)

EDIT: Oh, Cassidy is er ook. :D

Nummus

Re: Anky eindigt als laatste tijdens reiningwedstrijd van Lyon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:19

Wauw LindyH, bedankt voor de informatie! Als je het als hobby beschouwt is het dus niet netjes om tussen de hogere klasse ruiters te starten, begrijp ik?

Misschien weet Anky dat wel helemaal niet. :+ Oepsje.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:23

Ik vindt het echt super dat Anky dit serieus probeerd en het is erg leuk om te zien hoe ze groeit in deze sport. Ze maakt nog enorm veel beginners fouten. Dat is gewoon puur een gebrek aan wedstrijd ervaring, maar dat komt van zelf goed.
En inderdaad Reining wordt enorm strikt en objectief gejureerd. De jury is "kei hard" en dat hoort ook zo. Alles staat vast kwa penalty punten dus fout is fout. Dus die hand aan het zadel, tja lullig, maar nu weet ze voor de volgende keer dat ze die hand verder van het zadel moet houden. Zal haar dus niet nog eens overkomen schat ik zo 8-) 8-) :D

@ Cassidy: Ik denk eigenlijk dat het eerder een eye opener is voor de mensen die altijd Reining als een "mindere, makkelijkere " sport hebben gezien.
Die mensen die meteen begonnen te roepen dat ze daar ook wel even zou gaan winnen.
Die kunnen nu eindelijk eens zien dat dit een serieus te nemen sport is die je niet zo maar in een blauwe maandag beheerst. Ook niet als je 3 voudig olympisch kampioen dressuur bent!

De Reining kan zich geen betere reclame hebben gewenst als zo'n topper in de paarden sport die niet meteen in de top van de Reining mee kan draaien. Zelfs niet met een paard wat nummer 3 staat op de (non-pro) wereld ranglijst!

Ik hoop dat Anky het vol gaat houden. Ze gaat er van zelf komen het kost alleen gewoon wat meer tijd.
Tja en wat betreft Kentucky 2010 ik denk dat die wedstrijd te snel voor haar gaat komen. Als je bedenkt dat ze zich eerst nog voor het A-kader moet zien te kwalificeren..................
Maar petje af voor haar inzet en doorzettings vermogen.

Waarom Anky hoog in zet en CRI's probeerd te rijden? Als je mee wil gaan doen in 2010 zul je je moeten kwalificeren voor het A-kader zoals ik hierboven al schrijf. Dat lukt alleen als je op aangewezen wedstrijden punten verzamelt. Als je dus niet al te veel tijd hebt omdat je ook nog in een andere tak van sport aan de top mee wilt blijven draaien zul je je wedstrijden zorgvuldig moeten kiezen.
Laatst bijgewerkt door Adrienne op 01-11-09 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:33

Nemurin schreef:
Wauw LindyH, bedankt voor de informatie! Als je het als hobby beschouwt is het dus niet netjes om tussen de hogere klasse ruiters te starten, begrijp ik?

Misschien weet Anky dat wel helemaal niet. :+ Oepsje.

Hahaha, ja, dat was zo'n beetje wat ik zou zeggen. Ik had er alleen wat meer woorden voor nodig. :D

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:37

LindyH, ik geloof dat ik me ondertussen ook al zo'n 4,5 westernruiter mag noemen hoor. ;)

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:40

LindyH schreef:
Waarom reageren er hier helemaal geen westernruiters? Is er collectief besloten om dit te negeren ofzo? Kan ik me wel iets bij voorstellen, maar ik voel me toch geroepen om het ff uit te leggen hier. ;)

In de western ben je prof als je op één of andere manier geld verdient in de paarden, en dat hoeft nog niet eens een vol inkomen te zijn. Dus inderdaad, als je als bijbaantje lesgeeft aan kinderen en daarvoor betaald krijgt ben je al prof. Je bent ook prof als je het paard van/voor iemand anders rijdt. Dat is geloof ik bij Anky ook nog het geval dus zij kan echt niet onder haar prof-status uit. :D

Alle profs moeten in de Open klasse starten. Het niveau van deze Open klasse is dus ook niet per se heel hoog. Op elk huis tuin en keuken-wedstrijdje in Nederland wordt een Open klasse uitgeschreven. Veel ruiters die in de Amateur-klasse uitkomen, rijden daarna ook nog in de Open klasse. Dat mag namelijk, daar is het 'Open' voor. Prof-ruiters mogen uiteraard niet in de Amateur-klasse starten. Het systeem is dus eigenlijk precies andersom. Iedereen moet in de Open klasse starten, tenzij je aan kunt tonen dat je 'maar' een Amateur bent. Amateur zijn is dus een privilege. Prof zijn niet.

Dit is niet de plek om te discussiëren over of dit rechtvaardig is of niet. Het is gewoon zo en geldt voor iedereen. Het is dus absoluut geen voortrekkerij, maar ook totaal niet zielig voor Anky.

In de western is het door dit systeem zo dat de klasse waarin je rijdt niet zo veel zegt over je niveau. (In het nieuwe levelsysteem van de WRAN is dat nu wat anders, maar daar gaat het hier niet over.) Het is de status van de wedstrijd die het niveau bepaalt. De ene Open wedstrijd is de andere niet.

De status van de wedstrijd is afhankelijk van waarvoor gereden wordt en vooral ook wáár er gereden wordt. Als er veel punten te verdienen zijn (die achter de naam van je paard gezet worden), dan komen er belangrijker ruiters opdagen, en geeft het winnen van die wedstrijd meer status, en dat zegt dan dus iets over je niveau.

En dan kom ik ook gelijk bij het bezwaar wat ik persoonlijk heb tegen de manier waarop Anky met haar reining-wedstrijden omgaat... Het feit dat je op een CRI mág starten, betekent niet dat je het dus ook maar moet doen. Dat mag namelijk iedereen. (Dus wie zich geroepen voelt... ;)) In de western moet je zelf een beetje kijken welke wedstrijd voor jou passend is om te starten. De organisaties bepalen dat niet voor je, dat reguleert zichzelf een beetje. Uit respect voor de andere ruiters start je niet te hoog of te laag. Omdat het westernwereldje klein is, zijn dat soort 'omgangsvormen' belangrijk. Je wordt erop aangekeken als je je hier niet een beetje aan houdt.

Ik vind dus dat Anky dit principe aan haar laars lapt. Naar mijn mening ga je gewoon niet oefenen op een CRI omdat je er toevallig bent. Er zijn genoeg oefenwedstrijden of wedstrijden op lager niveau (maar dus wel Open!). Ik vond het WRAN-NK heel geschikt voor Anky. Alhoewel een gewone WRAN-wedstrijd eerst beter was geweest denk ik. Ze heeft de finale op het WRAN-NK niet gehaald. Niet omdat er iets raars gebeurde, maar gewoon omdat ze niet goed genoeg reed. Wie haalt het dan in zijn hoofd om op het CRI in Lyon te gaan starten? Dat doe je gewoon niet. Ik vind dat geen teken van respect naar de westernsport en je mederuiters toe. Daar vind ik het speculeren over Kentucky 2010 ook onder vallen.

En steeds alle kritiek maar afdoen met 'het is maar hobby...' Prima, maar dan hoor je ook niet thuis op het CRI in Lyon.

Het bekritiseren van mensen die niet op het juiste niveau starten (te hoog of te laag) is heel normaal binnen de western, op alle niveaus. Daar moet Anky dus ook aan geloven. Dat heeft niks met jaloezie te maken. Het hoort bij het systeem.

(Ohja, en dat er iemand was met een 0-score hoeft niet te betekenen dat die persoon slechter heeft gereden. Die kan een foutje in de proef gemaakt hebben, bijvoorbeeld een spin te veel of te weinig, en dan heb je een 0-score. Dat gebeurt regelmatig, ook bij de besten.)

EDIT: Oh, Cassidy is er ook. :D

En ik ben er ook :D

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:48

Authentic schreef:
LindyH, ik geloof dat ik me ondertussen ook al zo'n 4,5 westernruiter mag noemen hoor. ;)

Evanescence8 schreef:

Oh sorry, ik ken jullie verder niet. (Of misschien ook wel irl :P )
Maar waarom legt niemand het uit dan? Je kunt niet van dressuurmensen verwachten dat ze de kritiek op hun Anky begrijpen als ze het systeem niet kennen. Of zijn jullie het niet met mij eens? Kan ook natuurlijk... :D

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:52

Citaat:
Maar waarom legt niemand het uit dan? Je kunt niet van dressuurmensen verwachten dat ze de kritiek op hun Anky begrijpen als ze het systeem niet kennen. Of zijn jullie het niet met mij eens? Kan ook natuurlijk... :D

Dan ken je me nu ;) Ik leg het niet uit omdat ik daar nog te weining van afweet, en omdat ik dalijk iets fout zet ofzo... Maar jij hebt het mooi verteld :D

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:02

LindyH schreef:
Authentic schreef:

Evanescence8 schreef:

Ik ben niet speciaal dressuur- spring- of andersoortig ruiter want ik doe het allemaal lekker voor de lol en mijn niveau blijft hoe dan ook te laag tot ik meer dan één keer per week kan rijden denk ik. Heb wel eens op manege een wedstrijdje gereden en dat ging goed, maar dan houdt het ook wel weer op.
Ik neem dus een tikje aanstoot aan de term "hun Anky" eigenlijk. ;) Bij deze zou ik je willen laten weten dat niet alle niet-westernruiters er zo over denken. Anky is van zichzelf en ze moet zelf maar zien wat ze doet of laat, toch?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:19

Ik heb 't niet zo uitgelegd als jij maar ik heb o.a. wel gezegd dat als ik besluit om nu geld te verdienen aan ponnies, ik ook op dat niveau kan starten. Plus dat ik vind dat onze sport niet serieus neemt/onderschat (ze zegt dat 't voor de lol is maar ze hoopt wel volgend jaar op wereldbekerniveau te rijden a la "dat doe ik wel ff"). Ik heb er geen hele lappen tekst over geschreven puur en alleen omdat daar niet goed in ben en niet zo'n zin in had. :P

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:00

ik vind het echt knap dat ze in zo'n korte periode al op zo'n niveau mee doet. ondanks dat ze dat misschien verplicht is, ze zal niet mee doen als ze niet zeker was dat ze het niveau onder de knie heeft.
dat je dan in een zeer ervaren rubriek laatste wordt als beginner lijkt me niet meer als logisch, oefening baart kunst!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:03

Adrienne schreef:
Waarom Anky hoog in zet en CRI's probeerd te rijden? Als je mee wil gaan doen in 2010 zul je je moeten kwalificeren voor het A-kader zoals ik hierboven al schrijf. Dat lukt alleen als je op aangewezen wedstrijden punten verzamelt. Als je dus niet al te veel tijd hebt omdat je ook nog in een andere tak van sport aan de top mee wilt blijven draaien zul je je wedstrijden zorgvuldig moeten kiezen.

Dat zal best, maar ze zou nu toch wel moeten weten dat het gewoon (nu nog) te hoog gegrepen is. Zoals ik al zei: Als je op het WRAN NK de finale niet haalt, dan kun je op je vingers natellen dat je in Lyon niet in de punten gaat rijden, dus heeft deelname daar totaal geen zin.

Ze zegt trouwens zelf dat ze meedeed om te oefenen en omdat ze daar toch al was, en niet om punten te verzamelen.

Evanescence8 schreef:
Ik neem dus een tikje aanstoot aan de term "hun Anky" eigenlijk. ;) Bij deze zou ik je willen laten weten dat niet alle niet-westernruiters er zo over denken. Anky is van zichzelf en ze moet zelf maar zien wat ze doet of laat, toch?

Tuurlijk, maar mijn uitleg was met name bedoeld voor mensen die Anky wel als 'hun' Anky beschouwen en dus bij elke vorm van kritiek op hun achterste benen staan. Ik weet dat dat niet voor iedereen geldt. :D

Ohja, nog een toevoeginkje aan mijn eerdere uitleg:
De oefeningen die op de verschillende niveaus van de reining gevraagd worden, zijn op alle niveaus gelijk. Van de achtertuin tot de WEG, alle ruiters rijden dezelfde proeven. (Op heeeel laag niveau worden er wat dingetjes versimpeld, maar dat is al snel over.) Het is dus niet zoals in de dressuur dat een B-proef nogal verschilt van een GP-proef.
Ook in dat opzicht wordt je niveau dus niet door de organisaties gereguleerd. Het is echt allemaal een kwestie van status, respect en inschatting op welke wedstrijden je rijdt en niet.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:07

Wat dat betreft is er inderdaad wel een enorm verschil tussen reining en dressuur. Ik ken mensen die met hun net beleerde paard (lees: stuur, gas, rem enigzinds bruikbaar) vette winst reden in de B. Dat gaat je op 't laagste reiningniveau dat je kan vinden nog niet lukken, het is trainen, trainen, trainen, oefenen, oefenen, oefenen en na een heule tijd kan je je op wedstrijd vertonen zonder jezelf voor paal te zetten. Als Anky nou een leuke wedstrijd uitkiest in Nederland dan denk ik okeee, maar ze kan deze wedstrijden voorlopig -IMO!- beter uit haar hoofd zetten.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:10

nano schreef:
heartxpony schreef:

klinkt als een jaloerse bokker..

Natuurlijk! Alleen een ding, waar ben ik jaloers om als ze toch niet eens in de prijzen kan vallen. Zeker onderschat dat je reining niet 'ff doet'. Dat ze maar fijn haar eigen ding doet, OF ze moeite doet om net als gewone western ruiters te trainen (wat niet gaat als ze enorm veel met dressuur bezig is, en dat kan allemaal prima, alleen nogmaals, western heeft ook training nodig. Dus wanneer zij zegt dat ze ook hoge wedstrijden wil doen dan moet ze ook voor reining trainen en niet alleen denken dat het zonder ook wel kan. Wat moeten echte wedstrijdruiters dan denken?). En dan niet alleen een paard kopen dat het werk voor haar doet, want zoals de resultaten lieten zien is dat niet gelukt. Dan ga je toch af hoor. In mijn ogen tenminste.
Laatst bijgewerkt door chimello op 01-11-09 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 19:10

daarom worden Qiuarters op 2 ingereden?