Waarom reageren er hier helemaal geen westernruiters? Is er collectief besloten om dit te negeren ofzo? Kan ik me wel iets bij voorstellen, maar ik voel me toch geroepen om het ff uit te leggen hier.

In de western ben je prof als je op één of andere manier geld verdient in de paarden, en dat hoeft nog niet eens een vol inkomen te zijn. Dus inderdaad, als je als bijbaantje lesgeeft aan kinderen en daarvoor betaald krijgt ben je al prof. Je bent ook prof als je het paard van/voor iemand anders rijdt. Dat is geloof ik bij Anky ook nog het geval dus zij kan echt niet onder haar prof-status uit.

Alle profs moeten in de Open klasse starten. Het niveau van deze Open klasse is dus ook niet per se heel hoog. Op elk huis tuin en keuken-wedstrijdje in Nederland wordt een Open klasse uitgeschreven. Veel ruiters die in de Amateur-klasse uitkomen, rijden daarna ook nog in de Open klasse. Dat mag namelijk, daar is het 'Open' voor. Prof-ruiters mogen uiteraard niet in de Amateur-klasse starten. Het systeem is dus eigenlijk precies andersom. Iedereen moet in de Open klasse starten, tenzij je aan kunt tonen dat je 'maar' een Amateur bent. Amateur zijn is dus een privilege. Prof zijn niet.
Dit is niet de plek om te discussiëren over of dit rechtvaardig is of niet. Het is gewoon zo en geldt voor iedereen. Het is dus absoluut geen voortrekkerij, maar ook totaal niet zielig voor Anky.
In de western is het door dit systeem zo dat de klasse waarin je rijdt niet zo veel zegt over je niveau. (In het nieuwe levelsysteem van de WRAN is dat nu wat anders, maar daar gaat het hier niet over.) Het is de status van de wedstrijd die het niveau bepaalt. De ene Open wedstrijd is de andere niet.
De status van de wedstrijd is afhankelijk van waarvoor gereden wordt en vooral ook wáár er gereden wordt. Als er veel punten te verdienen zijn (die achter de naam van je paard gezet worden), dan komen er belangrijker ruiters opdagen, en geeft het winnen van die wedstrijd meer status, en dat zegt dan dus iets over je niveau.
En dan kom ik ook gelijk bij het bezwaar wat ik persoonlijk heb tegen de manier waarop Anky met haar reining-wedstrijden omgaat... Het feit dat je op een CRI mág starten, betekent niet dat je het dus ook maar moet doen. Dat mag namelijk iedereen. (Dus wie zich geroepen voelt...

) In de western moet je zelf een beetje kijken welke wedstrijd voor jou passend is om te starten. De organisaties bepalen dat niet voor je, dat reguleert zichzelf een beetje. Uit respect voor de andere ruiters start je niet te hoog of te laag. Omdat het westernwereldje klein is, zijn dat soort 'omgangsvormen' belangrijk. Je wordt erop aangekeken als je je hier niet een beetje aan houdt.
Ik vind dus dat Anky dit principe aan haar laars lapt. Naar mijn mening ga je gewoon niet oefenen op een CRI omdat je er toevallig bent. Er zijn genoeg oefenwedstrijden of wedstrijden op lager niveau (maar dus wel Open!). Ik vond het WRAN-NK heel geschikt voor Anky. Alhoewel een gewone WRAN-wedstrijd eerst beter was geweest denk ik. Ze heeft de finale op het WRAN-NK niet gehaald. Niet omdat er iets raars gebeurde, maar gewoon omdat ze niet goed genoeg reed. Wie haalt het dan in zijn hoofd om op het CRI in Lyon te gaan starten? Dat doe je gewoon niet. Ik vind dat geen teken van respect naar de westernsport en je mederuiters toe. Daar vind ik het speculeren over Kentucky 2010 ook onder vallen.
En steeds alle kritiek maar afdoen met 'het is maar hobby...' Prima, maar dan hoor je ook niet thuis op het CRI in Lyon.
Het bekritiseren van mensen die niet op het juiste niveau starten (te hoog of te laag) is heel normaal binnen de western, op alle niveaus. Daar moet Anky dus ook aan geloven. Dat heeft niks met jaloezie te maken. Het hoort bij het systeem.
(Ohja, en dat er iemand was met een 0-score hoeft niet te betekenen dat die persoon slechter heeft gereden. Die kan een foutje in de proef gemaakt hebben, bijvoorbeeld een spin te veel of te weinig, en dan heb je een 0-score. Dat gebeurt regelmatig, ook bij de besten.)
EDIT: Oh, Cassidy is er ook.