Paardenartsen bereiden zich voor op komst West-Nijlvirus

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paardenartsen bereiden zich voor op komst West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:37

Daar zeg je wat, Lovely...

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:47

Dat is idd ook mijn reden om te enten.. Ziek kunnen de paarden altijd worden maar vind het idd eng dat er dan meteen geruimd word, dan sta je al eigenaar iets sterker als je geent hebt denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:53

Het is maar een slag in de lucht hoor, want niemand weet of het ooit zover komt. Maar als je ziet dat de koeien, varkens, kippen, geiten en schapen al aan de beurt zijn geweest, dan komen de paarden vast wel een keertje aan de beurt. De minister schrikt er niet voor terug om een eerlijke boer zijn werk en inkomen af te pakken, dus een paar van die hobbyisten met een paardje zullen zeker geen bedreiging vormen.
Het voordeel van WNV is echter wel dat het niet van paard op paard overdraagbaar is en de ziekte niet gestopt kan worden door het doden van besmette paarden. Met andere ziektes is dit echter weer anders. Maar zoals ik al zei, ik ben er nog niet uit.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:40

en het volgende verontrustende bericht is alweer in aantocht

er is een tweede variant van de west nile virus, die in Europa voorkomt.
In Hongarije om precies te zijn

It's a variant of Murphy's Law: Anytime you think you have a handle on something, the unexpected happens and you're off balance again. The equine health world might be in this boat now concerning West Nile virus infection in horses. With several different types of vaccines available and in widespread use in the United States over the last several years, West Nile virus had gone from terrifying to just another disease to watch out for.

Enter a new variety of West Nile virus, known as West Nile virus genetic lineage 2, which was discussed during the 2009 American Association of Equine Practitioners Convention held Dec. 5-9 in Las Vegas, Nev. This form was previously only seen in horses in sub-Saharan Africa and Madagascar, but it is now showing up in Europe, reported Orsolya Kutasi, DVM, of the Szent Istvan University, Hungary. She discussed the first known outbreak of genetic lineage 2 West Nile virus infection in European horses, which affected 18 animals in Hungary in 2008.

Previously the lack of significant outbreaks with this form had led to the belief that it was not very virulent--that it was not capable of causing severe disease like the lineage 1 form. However, this case series suggests the virus' virulence might have increased, as it showed similar morbidity (illness) and mortality (death) rates in this outbreak that are similar to published lineage 1 rates.

Kutasi explained the 18 cases of lineage 2 infection showed clinical signs quite similar to those of lineage 1 infection--weakness, ataxia (incoordination), muscle twitching, recumbency (lying down), fever, and hyperesthesia (hypersensitivity). Thirteen of the horses survived, and 10 recovered fully.

"The occurrence of the disease was not limited to a certain wetland area as it had been typical for European outbreaks, but we experienced significant northwestern spread of the pathogen," noted Kutasi.

Perhaps the largest cause of concern with this form is that the West Nile virus vaccines currently on the market were not tested against lineage 2 strains, according to Kutasi--thus, the vaccines might or might not cross-protect against lineage 2. Hopefully, research will soon be able to answer this question.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:10

Het WNV volgt bij verspreiding de routes van trekvogels die uit de besmette gebieden komen. Er zijn geen trekvogelroutes vanuit Hongarije, Roemenie en Italie, de landen waar deze ziekte nu voor komt.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 09:03

nee maar het is wel zorgenlijk dat het dus muteerd, je hebt dus niks aan de enting uit USA want dat is een andere variant dan in EU
Hier (in USA) worden de paarden bijna standaard geënt maar ook dat wil uiteraard niks zeggen
Het komt niet alleen van vogels trouwens maar van muggen die bij stilstaand water vertoefen en dat is er nog al hier in de gebieden met meertjes en vijvers in het wild.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 09:24

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 10:00

Kokopelli schreef:
nee maar het is wel zorgenlijk dat het dus muteerd, je hebt dus niks aan de enting uit USA want dat is een andere variant dan in EU
Hier (in USA) worden de paarden bijna standaard geënt maar ook dat wil uiteraard niks zeggen
Het komt niet alleen van vogels trouwens maar van muggen die bij stilstaand water vertoefen en dat is er nog al hier in de gebieden met meertjes en vijvers in het wild.

Die muggen moeten het virus eerst ophalen bij een besmette vogel, daar heb je die vogels dus wel voor nodig.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:58

Kokopelli schreef:

Het heeft dus weinig zin om je paarden te gaan enten?

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:00

Hier ben ik nu ook wel benieuwd naar!

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:04

Zoals in het begin van dit topic al is aangegeven heerst het hier niet, en pas als er indicatie is van wel zal er actie worden ondernomen,indicatie is massale vogel sterfte

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:06

En dan ben je dus al te laat imo.

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:08

Heb gister contact gehad met mijn da en hij zei letterlijk: Dat het hier komt is zeker, het is alleen nog de vraag wanneer. Ik ga mijn paarden in maart-april laten enten omdat het dan toch al nodig is. Neem liever het zekere voor het onzekere! (Heb alleen niet gevraagd of het wel mag bij een drachtige merrie..) Ben benieuwd of die enting ook tegen de gemuteerde vorm van het virus beschermd..

utopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:09

Paardje van mij heb ik al geent. Moet wel zeggen dat hij drie dagen niet helemaal lekker is geweest na het enten. Hij was erg stijf en chagerijnig. Bij de dierenarts waren deze bijwerkingen op de enting wel bekend. Kwam trouwens niet heel veel voor.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:10

Nou dat denk ik niet, je kunt zelf wel voorzorgs maatregelen treffen in de weide, zorgen dat er geen oude tractor banden in de wei liggen, of water emmers omgedraaid neer zetten als je ze niet gebruikt,
Waterkuipen die in gebruik zijn dagelijks verversen etc.
Dan word het geen broed plaats voor muggen en weer je die zo veel mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:14

Die voorzorgsmaatregelen tegen muggen hoef je ook pas te nemen als er bekend is dat er vogels aan gestorven zijn. Als het virus hierheen komt, dan komt het vanuit Italie, Roemenie of hongarije. Er zijn geen trekvogelrouters van een van die landen naar hier, dus daar kan de verspreiding niet door plaatsvinden. Het gemuteerde virus was er al in 2008, ik neem aan dat de veearts niet jokt als hij zegt dat het nu beschikbare vaccin het juiste is?