Dressuur en Hogeschool bezorgt paarden veruit meeste stress

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:43

DafneH schreef:
Onze springpaarden staan ook wel altijd op stal, niks mis mee, stallen worden de hele dag door schoon gehouden, krijgen 3 keer per dag een uitgebalanceerde maaltijd en worden elke dag bereden. Paarden zijn kerngezond en hardstikke vrolijk :)

de paarden zal het echt niet boeien of er een keer een drol ligt of dat ze hun perfecte maaltijd missen en het rijden vinden ze al helemaal geen noodzaak. dit zijn geen basisbehoeften voor het paard. in de wei staan wel.

ik vind het interresant dat ze dit onderzocht hebben. maar wel een beetje eenzijdig en kleinschalig. er zijn nog zoveel meer factoren die kunne beinvloeden en zoveel meer situaties na te bootsen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:45

DafneH: Hoe zou jij het vinden, als je elke dag in je slaapkamer vast zit, je niet naar buiten kan enzo. Je kamer is schoon, maar het is geen buiten, je krijgt 3x per dag even te eten en je mag even werken.

Zou jij niet snakken naar een rondje vrij buiten bewegen met wat vrienden? Al is het maar voor een uurtje! Gewoon ff lol hebben met je vrienden, meer dan een rondje kunnen draaien en heerlijk kunnen rollen ofzo!

Denk ook eens aan de campagne van de dierenbescherming.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:47

Marjoow schreef:
DafneH: Hoe zou jij het vinden, als je elke dag in je slaapkamer vast zit, je niet naar buiten kan enzo. Je kamer is schoon, maar het is geen buiten, je krijgt 3x per dag even te eten en je mag even werken.

Zou jij niet snakken naar een rondje vrij buiten bewegen? Al is het maar voor een uurtje!

ligt eraan wat je gewend bent... als je niet anders weet.. niet anders gewens bent.

Kun jij zonder tv of je mobieltje?
er zijn mensen die nog nooit een tv hebben gezien...

letwel: ik ben geen voorstander van 23/7 op stal... maar je vergelijking gaat niet op... immers wat je niet kent, kun je niet missen..

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:49

sowieso verwacht ik problemen wanneer een paard 23 uur per dag op stal staat

dan moet de 'training' er nog bovenop komen.....

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:50

Alane schreef:
Marjoow schreef:

Zou jij niet snakken naar een rondje vrij buiten bewegen? Al is het maar voor een uurtje!

ligt eraan wat je gewend bent... als je niet anders weet.. niet anders gewens bent.

letwel: ik ben geen voorstander van 23/7 op stal... maar je vergelijking gaat niet op... immers wat je niet kent, kun je niet missen..

Ik vind jouw vergelijking juist niet op gaan :)

Bij paarden is het 'voorgeprogammeerd' om te lopen, daar zijn ze voor gemaakt.
Wij mensen zijn niet bedoeld voor tv of een mobiel, natuurlijk zal je dat even missen,
maar je raakt het al snel gewend omdat het niet noodzakelijk is.
Voor paarden is het wel noodzakelijk, puur om hun natuurlijke levenspatroon te volgen..

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:51

Alane schreef:
Marjoow schreef:

je onthoudt een paard zijn basisbehoefte, dat vind ik wat anders als een mobieltje of tv............

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:52

Alane schreef:
Marjoow schreef:

Dit heeft niets te maken met zonder tv of mobiel leven. Ook als je het niet gewend hebt, is het heerlijk als je even de benen kan strekken natuurlijk! Ik ben verslaafd aan bepaalde series, maar ik ga echt niet dood als ik deze niet kan bekijken. Ik vind jou vergelijking daarom niet kloppen. Jij beschrijft een LUXE behoefte, ik beschrijf BASISbehoeftes.

Buiten dat, een paard vanaf veulen af aan binnen houden, valt bij mij onder de term "mishandeling" misschien een groot woord, maar ik vind van wel.

En zo niet, weet zo'n paard hoe lekker het is om in de wei te staan met zijn/haar vriendjes, lekker spelen en klooien. Niet op stal staan en nauwelijks contact hebben.
Laatst bijgewerkt door Marjo op 30-10-09 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Re: Dressuur en Hogeschool bezorgt paarden veruit meeste stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:52

Ik kan hier zo van genieten, dat meer een meer onderzoeken wijzen in deze richting }:)

Marjo

Re: Dressuur en Hogeschool bezorgt paarden veruit meeste stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:53

Maar is dat dan niet hartstikke logisch, Arabesk?

Ik ga ook stressen als er iets belangrijks is, waarom zou een paard niet stressen in zo'n bomvolle piste met veel mensen om je heen en alle lichten op jou gericht.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:54

Citaat:
De paarden, in de leeftijd van zes tot vijftien jaar, waren allen ruinen en de huisvesting was voor alle paarden hetzelfde, namelijk 23 uur per dag op stal.
Ze kregen allemaal hetzelfde voer en dezelfde hoeveelheid voer.
Het enige verschil was de tak van paardensport die zij een uur per dag moesten uitvoeren.

Daar is uw antwoord! een paard dat elke dag 1,5 uur moet presteren en voor de rest rustig zijn ding kan doen in de wei... die worden niet depressief!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:55

Marjoow schreef:

Ik ga ook stressen als er iets belangrijks is, waarom zou een paard niet stressen in zo'n bomvolle piste met veel mensen om je heen en alle lichten op jou gericht.

Oh maar het gaat hier niet alleen om de wedstrijden, maar vooral ook om de stessvolle trainingen.

Tuurlijk is het hartstikke logisch. Dressuur is zo ongeveer het onnatuurlijkste dat er is voor een paard. Het paard wordt beperkt in de nek, met behoorlijk wat druk in de mond en moet bewegen op een hele kleine oppervlakte en moet telkens wenden. In een gemiddelde rijbak kan een paard maximaal 30 meter rechtuitlopen. Een dier dat verdorie toch gemaakt is om op de vlakte te lopen, moet ineens op een postzegel danspasjes uitvoeren :?

Ik heb het nooit begrepen ook niet toch ik nog norma(a)l was.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:56

Het onderzoek vind ik ook te oppervlakkig.

Voer het onderzoek uit in verschillende landen, met verschillende trainingsvormen
Voer dit uit met weidegang, en dit in verschillende maten.

En misschien ook de Westernsport in het onderzoek betrekken?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:58

Arabesk schreef:
Marjoow schreef:

Oh maar het gaat hier niet alleen om de wedstrijden, maar vooral ook om de stessvolle trainingen.

Tuurlijk is het hartstikke logisch. Dressuur is zo ongeveer het onnatuurlijkste dat er is voor een paard. Het paard wordt beperkt in de nek, met behoorlijk wat druk in de mond en moet bewegen op een hele kleine oppervlakte en moet telkens wenden. In een gemiddelde rijbak kan een paard maximaal 30 meter rechtuitlopen. Een dier dat verdorie toch gemaakt is om op de vlakte te lopen, moet ineens op een postzegel danspasjes uitvoeren :?

hierga ik toch niet met je mee.
dresuur is er VOOR het paard, om te leren een mens zo goed mogelijk op zijn rug te dragen.
dat er een zo'n domme sport van is gemaakt die om de eer van de ruiter is, is niet waar het oficieel voor bedoelt is.
een goede dresuurmatige basis voor het paard is erg belangrijk.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:58

Arabesk schreef:
Marjoow schreef:

Nouja, dat is natuurlijk onzin, want je kunt moeilijk al die gefokte sportpaarden uitzetten op de vlaktes. Dan moet je iedere vorm van paardensport verbieden, en er niet naar omkijken.

Je kunt best paardrijden, en hoe je ook, als de basisbehoeftes van een paard maar voorop staan en worden nageleefd. Zoniet, ben je in mijn ogen behoorlijk verkeerd bezig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:59

Hm wat over de karakters? dressuurpaarden horen ook gevoeliger te zijn om op een bepaald niveau mee te draaien.Zijn ze dan ook niet stress gevoeliger?

Alhoewel ik geloof dat dressuur dmv afwingen zowiezo erg veel stress oplevert.Maar 23/u per dag op stal ook inderdaad.
En dressuur is er inderdaad voor het paard,zonder goede basisdressuur gaan ze kapot.Je maakt bij de dressuur gebruik van de natuurlijke gangen van het paard.Imponeer gedrag etc.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 16:00

Nee karakter heeft er niets mee te maken denk ik. Elk paard is natuurlijk wel verschillend.

Qua stressfactor kun je denk ik wel het ras beoordelen.
Ik denk namelijk dat een KWPN veel sneller in de stress schiet dan een fjord ofzo :P

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 16:03

ik denk trouwens dat weidepaarden ook stress hebben hoor.alleen een iets andere vorm.
die hebben weer vaak bazen die totaal verkeerd met hun 'baby's' omgaan.
er zijn er zat die nog niet begrijpen dat een paard behoefte heeft aan duidlijkheid en dus maar een beetje aanklungelen.
heb daar ook paarden van gezien die vreselijk in de stress konden schieten.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 16:05

maargoed, dan ligt er ook een groot deel in de opvoeding natuurlijk.

Ik denk wel dat paarden gemakkelijker ontspannen als ze in de wei staan.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 16:06

het gaat niet om tv of mobiel, bed of biestuk......

wij mensen zijn ook voorgeprogrameerd om te bewegen... wij zijn immers jagers... maar ook prooi...
alles en iedereen kan zich aanpassen, behalve het paard. Een hond kan op een flat. een kat hoeft niet naar buiten, als hij zijn nagels scherp maakt ga je naar een Da en laat die verwijderen... of je trapt hem op straat..
een goudvis spoel je door de plee, en een hamster kan net zo goed s'nachts slapen. En mieren die aan hun eigen basisbehoefte proberen te voorzien die worden dood getrapt of in lokdoosjes vergiftigd... Spinnen verdwijnen in stofzuigers.. en voor muizen bestaat er vergif...
een hond kan omschakelen van prooidier naar prooibal.

We hebben paarden die in de natuur al lang niet zouden leven, die worden ingezet voor de fokkerij, natuurlijke selectie is er al jáááren niet meer...
niet meer bij de mens, niet bij huiskat, en niet bij het paard.

het gaat om het: "wat je niet kent kun je niet missen" en zoals zo vaak al geschreven en verkondigd.. niet alle paarden zijn hetzelfde..
Sommigen vinden het op stal prettiger dan buiten...

Voor sommige mensen is een mobiel een basisbehoefte :D

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 16:08

Alane: Laat de deur van elke stal maar eens open staan, waar blijft je paard?
In een donker klein hok, of de vrijheid in?

Alleen dat je kan aanpassen, hoeft niet te betekenen dat je het ook leuk vind!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 16:09

Alane schreef:
het gaat niet om tv of mobiel, bed of biestuk......

wij mensen zijn ook voorgeprogrameerd om te bewegen... wij zijn immers jagers... maar ook prooi...
alles en iedereen kan zich aanpassen, behalve het paard. Een hond kan op een flat. een kat hoeft niet naar buiten, als hij zijn nagels scherp maakt ga je naar een Da en laat die verwijderen... of je trapt hem op straat..
een goudvis spoel je door de plee, en een hamster kan net zo goed s'nachts slapen. En mieren die aan hun eigen basisbehoefte proberen te voorzien die worden dood getrapt of in lokdoosjes vergiftigd... Spinnen verdwijnen in stofzuigers.. en voor muizen bestaat er vergif...
een hond kan omschakelen van prooidier naar prooibal.

We hebben paarden die in de natuur al lang niet zouden leven, die worden ingezet voor de fokkerij, natuurlijke selectie is er al jáááren niet meer...
niet meer bij de mens, niet bij huiskat, en niet bij het paard.

het gaat om het: "wat je niet kent kun je niet missen" en zoals zo vaak al geschreven en verkondigd.. niet alle paarden zijn hetzelfde..
Sommigen vinden het op stal prettiger dan buiten...

Voor sommige mensen is een mobiel een basisbehoefte :D

maar een hond is nog steeds het liefst buiten, en kat jaagt nog het liefst de hamster slaapt het liefst overdag en de mieren zijn nog niet resistent tegen gif. nog niet helemaal aangepast dus...........
en wat wij fout doen, en er gaat veel fout tussen mensen en dieren is nog geen vrijbrief om maar te doen wat je wilt.
waarom is dat verekkte vluchtgedrag van een paard er dan nog niet uitgefokt.

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 16:11

Arabesk schreef:
[ Dressuur is zo ongeveer het onnatuurlijkste dat er is voor een paard. Het paard wordt beperkt in de nek, met behoorlijk wat druk in de mond .

Dat heet nou slecht paardrijden. Wie heeft jouw ooit geleerd dat goed paardrijden samengaat met veel druk in de mond :?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 16:12

Marjoow schreef:

vind jij alles leuk wat je moet doen??
en hoezo generaliseren.. stal = donker hok?
is iedere stuk grond waar paarden 24/7 op verblijven dan gelijk een modderbad waar ze nooit droog kunnen staan?
en is een weide vrijheid??
is niets meer dan een stuk omheind land...

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 16:13

Marjoow schreef:

!

In de stal! Zelfs als er brand uitbreekt en je doet de staldeur open dan zal het paard daar blijven staan.

Hier willen ze sóchtends altijd graag naar buiten en aan het einde van de middag graag weer naar binnen. Paarden blijven gewoonte dieren.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 16:16

Alane schreef:
Marjoow schreef:

vind jij alles leuk wat je moet doen??
en hoezo generaliseren.. stal = donker hok?
is iedere stuk grond waar paarden 24/7 op verblijven dan gelijk een modderbad waar ze nooit droog kunnen staan?
en is een weide vrijheid??
is niets meer dan een stuk omheind land...

als we zo gaan beginne kunnen we de discussie wel stoppen.....
100 procent vrijheid bestaat niet meer in de moderne samenleving, wel kun je ntuurlijk je best doen zoveel mogelijk op het paard zijn behoeftes in te springen.