Landbouwer die paard aanreed is vrijgesproken in beroep

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 08:15

Mister T schreef:
het is een beetje geven en nemen op de weg..

Nee, als ruiter heb je NIETS te ´nemen´.
Wanneer er iets verkeerd gaat is het paard het slachtoffer.
Daar ben jij als ruiter verantwoordelijk voor. Ook als het de ´schuld´van een anders is, is het een gevolg van jouw beslisiing het paard risico te laten lopen in het verkeer :)*

Nog meer dan andere bestuurders is het in het verkeer jouw taak risico te vermijden. Joúw voertuig is een levend dier. Het is joúw beslissing om je daarmee in het verkeer te begeven. Joúw extra verantwoordelijheid. ´Neem´ díe en verder niets in het verkeer.

bren_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:35

ik vind het erg van wat er gebeurd is met het paard en de amazone.... Maar het is een spijtig ongeval. Ik vind dat niemand echt schuldig is... De boer heeft geremd (wel op zijn motor, geen goed idee) maar het meisje was te onervaren om met dat paard op straat te komen. Dus we kunnen vele partijen een schuldgevoel geven (ouders, eigenaar van het paard, de manege, de boer...). Als ik met een nerveus paard op straat kom, of eentje die nog niet verkeersmak is, laat ik andere (ervaren) paarden meegaan en gaat er ook ALTIJD iemand mee die niet op een paard zit... voor in het geval er toch iets moest gebeuren. Niet dat dat mij van ongevallen kan besparen, maar die persoon kan bij grote problemen mss toch even een auto of trekker laten stilstaan en eventueel het probleem uitleggen. Ik heb gemerkt dat we er dan meer respect voor krijgen.
Maar wat hier gebeurd juist gebeurd is zullen wij nooit weten, alleen de betrokken personen. Hoe erg het ook mag zijn. maar in wezen is enkel de houder van het paard (is degene die op dat moment het paard bereid) er verantwoordelijk voor...

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:06

mja als je je paard neit in bedwang kan houden moet je er ook niet mee langs de weg gaan..
vind ik dan weer.. en helemaal niet als je paard niet 100% verkeersmak is

Rocamor

Re: Landbouwer die paard aanreed is vrijgesproken in beroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 08:32

Een paard is nooit 100% verkeersmak. Het zijn en blijven vluchtdieren. Paar weken terug is het paard van een vriendin van me flink geschrokken van een enorm landbouwvoertuig. Dit dier liep al jaaaaaaaaaaaaren zonder problemen op buitenritten (met mijn vriendin, dus bekend).

Des te meer reden om voor 150% alert te zijn als je met dieren de weg op gaat. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Een klein hoekje dat hele grote gevolgen kan hebben.