Taboe op paardenvlees is onterecht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:19

SusanW schreef:
Bovendien vind ik paardenvolk (die hun paard op een stal hebben staan, waar het alleen uitkomt om te rijden), of bijv. de mensen in een burgerwoning met 1 konijntje in een hokje achter het huis, (gedoemd tot een eenzaam leven), nogal hypocriet. Het is altijd maar die bioindustrie... Verbeter de wereld begin bij jezelf!

Die HIT actiefstallen zijn het helemaal!! Man, man, wat worden de paarden daar gelukkig van!! Goh, melkkoeien in een loopstal hebben al járen zo'n HITactief stal, maar dat heet ineens BIOINDUSTRIE....

Die eerste alinea in de quote, ben ik het geheel mee eens.
De tweede niet helemaal. Slacht/melk koeien in een loopstal en weideruimte in de zomer vind ik niet zielig. Vleeskoeien en vleeskalveren die in kleine hokjes opgesloten zitten, dat noem ik WEL bioindustrie.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:14

just2see schreef:
Ik geef toe dat ik liever wat minder "etisch" zou zijn want uiteindelijk brengt het veel stress teweeg en kost het allemaal veel geld maar goed. Het is maar hoeveel je echt van een dier houdt....

Dus iemand die ervoor kiest zijn of haar paard te laten slachten houdt niet van zijn paard? Zo staat het er niet, maar proef ik wel tussen de regels door...

Janine1990

Re: Taboe op paardenvlees is onterecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:21

Ik lach me rot om iedereen die 'paardenvleeseters' veroordeelt. Werkelijk, het is maar goed dat jullie niet zulke onwaardige dingen op je kerfstok hebben!! _O-

Naast lijm van paarden, wordt er waarschijnlijk ook wel snoep van gemaakt, van botten maakt met gelatine, wat in bijvoorbeeld Haribo snoep terecht komt.

Slacht is hardstikke diervriendelijk, en de PVDD zou je moeten boycotten, stelletje bureauhangers die niets nuttigs te doen hebben. Wil je je land naar de vernieling helpen, moet je daarop stemmen! Ik heb ze nog nooit iets zinnigs horen zeggen in een debat over de crisis of andere humanere onderwerpen.

Ohja, biggetjes kan je beter onverdoofd castreren, want zoals al gezegd is een roesje niet voldoende voor een vluchtdier... :) Net zoals wanneer je een kind van 2 onder narcose wilt brengen, veel succes :)
Het lukte artsen bij mij niet, en ik was 4 :Y)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:37

Sammie schreef:
Nieuwsredactie / http://www.meatandmeal.nl

Campagne voor paardenvlees kan consumptie stimuleren

Zowel Wakker Dier en de Partij van de Dieren willen de consumptie van paardenvlees in Nederland verbieden. In tegenstelling tot de meeste koeien en varkens hebben vrijwel alle paarden die in Nederland bij de slacht aangeboden worden een goed leven gehad.

Zitten die mensen zich te vervelen of zo????
Het paard wordt toch niet levend gevild en gevierendeeld...

Ik lust graag een paardenbiefstukje, op het stoofvlees ben ik niet altijd te spreken, en voor paardenrookvlees mag je me wakker maken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:44

Goeie samenvatting Alane :D

liza_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:39

Ik ben niet echt een vleeseter, vind het niet zo lekker. Ik eet ook geen paard of hond ofzo.
Ik kan niet tegen het idee dat ik paard eet, brrrr.
Of het lekkerder smaakt dan runder of varkensvlees weet ik niet. Ik heb het nog nooit gegeten en zal het ook nooit doen ook.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:41

Liza: Eet je wel koe/varken/schaap/kip/vis?

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:43

Ik heb geen problemen met paardenvlees, wie het eten wil eet het maar. Zelf eet ik het niet, omdat ik het gewoon een naar idee vind, en me er niet goed bij voel.

Wel ben ik er op tegen dat ze er meer reclame voor gaan maken, ik ben namelijk bang dat ze de varkens en rundvlees gaan vervangen en NL 80% paard gaat eten, en dat ze er echt paarden voor gaan fokken, om zoveel mogelijk te produceren om de vraag bij te houden. Want dan gaat het er dalijk uitzien zoals ze de varkens moeten leven in hutje mutje stallen, hormonen krijgen om te groeien, en na 3 maanden ofzo al geslacht worden.

Ik ben ook van mening dat ze varkens/gevogelte en rundvlees op een duurzame manier moeten produceren, zonder hormonen, met buitenlucht en ruime stallen. Houden ze de vraag niet bij? dan moeten mensen maar 1 x in de week iets minder vlees eten.

gracita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:30

Hm, ik geloof er helemaal nix van dat het vlees van het ene dier zoveel 'gezonder' is dan het vlees van een ander dier, dat het
daadwerkelijk verschil uitmaakt voor de hoeveelheid die een standaard persoon kan wegwerken...
En sowieso, vertegenwoordigers, slagers, fabrikanten etc.. die rundvlees vertegenwoordigen, zullen zeggen dat rundvlees gezonder is dan de rest, vraag je het aan de vertegenwoordigers van varkensvlees, dan is het varkensvlees... etc..etc..
Kans is groot dat ook dit artikel vanuit één oogpunt omschreven is... Iedereen moet gewoon voor zichzelf weten wat voor vlees hij / zij op z'n bordje schept, voor mij wordt het sowieso geen paardenvlees... hoeveel reclame ze ook maken en dat heeft nix te maken met een 'taboe', ik eet het gewoon niet uit principe... eigenlijk net zoals we hier in NL eigenlijk geen hondenvlees eten, maar dit in bepaalde oosterse landen weer heel 'normaal' is en waar ze weer uit 'principe' geen rundvlees eten etc...

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:33

Janine1990 schreef:
Ik lach me rot om iedereen die 'paardenvleeseters' veroordeelt. Werkelijk, het is maar goed dat jullie niet zulke onwaardige dingen op je kerfstok hebben!! _O-

Naast lijm van paarden, wordt er waarschijnlijk ook wel snoep van gemaakt, van botten maakt met gelatine, wat in bijvoorbeeld Haribo snoep terecht komt.

Slacht is hartstikke diervriendelijk, en de PVDD zou je moeten boycotten, stelletje bureauhangers die niets nuttigs te doen hebben. Wil je je land naar de vernieling helpen, moet je daarop stemmen! Ik heb ze nog nooit iets zinnigs horen zeggen in een debat over de crisis of andere humanere onderwerpen.

Ohja, biggetjes kan je beter onverdoofd castreren, want zoals al gezegd is een roesje niet voldoende voor een vluchtdier... :) Net zoals wanneer je een kind van 2 onder narcose wilt brengen, veel succes :)
Het lukte artsen bij mij niet, en ik was 4 :Y)

Tsja, ze zijn ook niks voor niks Partij voor de Dieren he, ze zullen dan ook dat soort kwesties overlaten aan de grote partijen, maar voor meer regelingen mbt dieren, kan je best op ze stemmen. De grootste zullen ze niet worden en mochten ze dat wel worden.. Dna valt het toch binnen enkele weken/maanden, denk je niet?

Maar goed, even over dit onderwerp: ik vind het altijd storend dat er echt van die groepen ontstaan.
Ik ben vegetarisch, puur voor mezelf, vind het zelf geen prettig idee. Met mensen die vlees eten, geen probleem, maak zelfs vlees klaar, geef mn katten rauw vlees. Ik respecteer iedereen in hun eigen mening, zijn er mensen die geen paardenvlees eten, prima, eigen keuze toch?
Mensen die geen kip eten, geen varken, waar je je zelf fijn bij voelt toch?

Ik weet niet hoe vaak ik wel niet mensen krijg die mij gelijk aan gaan vallen op mijn levensstijl, en goede redenen willen horen dat ik geen vlees eet.
Heel simpel: ik wil het niet ;).

Een verbod op een bepaald soort vlees, tsja van mij hoeft het niet. Waar ik wel nieuwsgierig naar ben, vraagje voor de mensen die dus wel het paardenvlees eten, zou je dan ook een hond/kat op eten? Die hebben dan naar alle waarschijnlijkheid ook een goed leven gehad.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:40

Ik zou het best wel eens willen proberen. Heb ook slang (best lekker) en krokodil (minder lekker) geprobeerd, alsmede verschillende savannebeestjes en kangaroo, dus waarom geen kat en hond. Wel lijkt het mij dat de smaak van kat en hond nogal afwijkend is omdat deze dieren een heel ander eetpatroon hebben dan planteneters als koe, kip en ook paard. Geen idee of het lekker is dus.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:40

Maar je eet toch niet alleen iets omdat het een goed leven heeft geha ?
Je eet iets omdat je het lekker vindt of niet ;)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:45

ik ben absoluut tegen de gruwel van slechte en lange transporten, het verminken van paarden om de grens over te kunnen richting slagerij, en de gang van zaken in Mexicaanse slachterijen, van waaruit veel paardenvlees hierheen wordt getransporteerd.
(als kroketten en frikandellen, sowieso door Mora).
en zolang ik niet zéker weet dat vlees afkomstig is van paarden die deze gruwelijkheden niet hebben hoeven meemaken, ben ik echt tegenstander van paardenvlees.
zelf zou ik het sowieso niet kopen, maar dat is persoonlijk, en doet er voor de discussie niet toe.
dus wat mij betreft maken ze eerst duidelijk welk vlees waar vandaan komt, zodat de consument een bewustere keuze kan maken, en de vraag naar vlees uit eigen land, onder goede welzijnsomstandigheden verkregen, groter wordt.
op die manier hoeven dan hopelijk minder paarden (en andere dieren) op transport, en worden nederlandse slachterijen levensvatbaarder.
ik praat nu even alleen voor ons land, er is in overige landen nog veel te verbeteren..
je hoort of leest er zo nu en dan iets over, maar tot structurele verbeteringen en oplossingen komt het tot nu toe nooit.
en dat is nou iets waar de pvdd zich eens op zou moeten richten,
niet op een emotioneel iets als 'paardenvlees verbieden'.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:47

Je weet toch nog niet of een hond of kat lekker is?
Net als dat de mensen die geen paardenvlees eten ook niet weten of paardenvlees lekker is.
Dus de mensen die vinden dat degene die geen paardenvlees eten hypocriet zijn, naar die mensen ben ik nieuwsgierig of ze hond of kat zouden proberen?

@Marigold, sluit ik me bij aan!

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:47

Ik vind een campagne om meer vlees te eten op zich niet kunnen. Maar ben niet tegen het eten van paardenvlees, alleen eet ik het zelf niet of in iedergeval niet bewust.
Sinds wij vlak bij een kuikenmester wonen en ik iedere 5 weken de vrachtwagens zie rijden smaakt kip ook niet meer en vind ik dat veel erger dan paard eten. Nu alleen nog eens de moed verzamelen om een paardenbiefstukje te bereiden.

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:50

Niet altijd Darwin. Ik ben vegatarisch dus ik eet geen vlees maar ik vond vlees wel lekker ;)
Op de site van wakkerdier staat trouwens een lijst waarin staat in welk vlees van welk merk paardenvlees zit. ;)

Maar als er iemand bij mij aan tafel zijn vlees niet lust/hoeft wil ik het best opeten. Dat klinkt misschien raar maar ik vind het gewoon sonde om een dier 'weg te gooien'
Laatst bijgewerkt door Mies op 09-10-09 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

DeniseSoares

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:54

Hmm....ze kunnen mij zoveel vertellen.
Maar ik laat het toch maar staan!

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:01

Mij laten ze ook niets aanpraten, paardenvlees komt er bij mij gewoon niet in. Paarden zijn mijn maatjes en die ga ik niet opeten.

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:19

Krijg geen paardenvlees binnen, weet dat er een enorme controle is op varkens en rundsvlees. Vertrouw de controle op paardenvlees niet. Een Nederlands paard verdwenen in Belgie, gezocht en later teruggevonden : geslacht, nochtans had zij medicijnen gehad, was in Nederland als niet slachtpaard bestemd, maar wegens het verwijderen van het Nederlands paspoort en vervangen door een Belgische Equipas netjes naar het slachthuis gebracht.
Sorry, geen paard, lammetje, schaap, geit, kalfje, kortom zo weinig mogelijk vlees.
Als ik bij de slager sta, en ik hoor vragen paardenvlees, draait mijn maag 1000 keer om.
Zal niemand veroordelen die het wel eet, ik niet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:31

_Miesje_ schreef:
Niet altijd Darwin. Ik ben vegatarisch dus ik eet geen vlees maar ik vond vlees wel lekker ;)
Op de site van wakkerdier staat trouwens een lijst waarin staat in welk vlees van welk merk paardenvlees zit. ;)

Maar als er iemand bij mij aan tafel zijn vlees niet lust/hoeft wil ik het best opeten. Dat klinkt misschien raar maar ik vind het gewoon sonde om een dier 'weg te gooien'

Geloof je die site? :P

Ik weet niet of je het moet geloven hoor....
Kroketten met paardenvlees vind ik zelf lekkerder dan met puur rundvlees... Ben ik per toeval achter gekomen... :P

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:39

Ja die geloof ik. Ze zetten er echt niet zomaar dingen neer hoor!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:42

Eet je ook haribo snoep? Zoals ik net al zei, daar zitten ook resten van paard in... Evenals varkenskoppen en nog veel meer.
Hoefsmeden oefenen op hoeven van geslachtte paarden, wat vind je daar dan van?

Edit: Onzin om dit aan één persoon te vragen, dus hierbij, iedereeeeen!

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:44

Ik, als vegetariër zijnde, vind het een slechte zaak dat er reclamecampagnes worden gemaakt voor vlees.
Men heeft het altijd over milieuvervuiling door fabrieken en auto's, terwijl de 'vee/vleessector' ook een grote vervuiler is, maar dat is even een kanttekening en geeft niet zo heel veel waarde aan dit topic. :o
Ik vind het niet verkeerd om paardenvlees in een goed daglicht te stellen, mits het paard net zo als de koe/kip/varken geen consumptie artikel wordt. Om dezelfde reden zie ik iemand liever een stukje paard eten dan een stukje kip, puur omdat een paard een veel beter leven heeft gehad dan menig kip.
Zoals ik in mijn eerste zin schreef, vind ik het niets als er reclame voor wordt gemaakt, maar als de plaatselijke slager het onder de mensen brengt dat paardenvlees vriendelijker vlees is, heb ik er geen problemen mee.

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:45

Dat vind ik natuurlijk hardstikke erg. Maar het is niet altijd even makkelijk om iets te kopen waar geen resten van dieren in zitten. Ook al probeer ik zo veel mogelijk dingen te kopen waar het niet in zit, soms lukt het gewoon niet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:54

Ik denk dat het onmogelijk is om volledig 'dierloos' te leven, er zijn nauwelijks producten waar geen dierlijke producten in zitten verwerkt. En ik denk dat het enige wat je kan doen is dat accepteren.

Overigens heb ik wel eens vegetariërs gehoord die om andere redenen vega zijn geworden. Eentje die nooit vlees heeft leren eten en het dus vreemd vind smaken. En eentje met een goede reden, die niet meer vega is, en waarvan ik de reden ook niet heb kunnen onthouden.. :')