edit: ik lees net dat het vlees wel de menselijke consumptieketen ingaat, wel vreemd hoor! Vraag me af waarom zij een uitzonderingspositie mbt de regels innemen...
sammy8 schreef:Klinkt leuk, eerst een mooi leven buiten, maar tegenover de reguliere veehouderij klopt het natuurlijk van geen kant. Ik bedoel dan voornamelijk de koeien.
Deze natuurprojecten worden (denk ik) zwaar gesubsidieerd. Veehouders kunnen nooit op die manier hun vee opfokken en er dan ook nog een boterham aan verdienen. Oneerlijke concurrentie dus.
Ik zie nu pas dat Hermelientje hetzelfde eigenlijk al zei, gloeiend met je eens dus.
Áls er al geslacht wordt, gaat dat om dieren die zwak zijn en niet meer goed meekomen in de kudde, en dan waarschijnlijk een pijnlijker dood ondervinden dan de slacht. Zo ook voor de runderen. De gezonde dieren worden niet snel geslacht, over het algemeen worden de dieren liever gevangen en ergens anders uitgezet wanneer er een te grote groep ontstaat op 1 terrein. Zo krijgen jonge dieren (met name de jonge hengsten) ook gelijk de kans om hun eigen kudde te vormen. Wanneer de gezonde dieren slachten dan toch wel het geval is, heeft dit over het algemeen te maken met het zuiver houden van het ras, of, wat al eerder werd gezegd ergens in het topic, omdat ze te veel naar de mensen toe trekken die de dieren dan komen voeren. Dit is natuurlijk niet de bedoeling, want als ze daaraan gewend raken, wachten ze dus net zo lang tot ze dat eten krijgen, en eten natuurlijk dan nog wel uit het terrein, maar dan wel specifieker zeg maar.. (uhh ja, ik weet niet goed hoe het moet uitleggen hoop dat jullie het snappen??
) De terreinen worden onderhouden door vrijwilligers, en ook het vangen van de dieren wordt door vrijwilligers gedaan. ( dit heb ik zelf ook vele malen gedaan, en ik kan jullie verzekeren, alles gaat heel rustig, goed georganisseerd en vooral paard vriendelijk!) De dieren die dan bijvoorbeeld zwak waren door ziekte, gingen dan idd naar de slacht, waar ze dan daarna idd worden 'versneden' en dan opgehaald door Burgers Zoo, de gezonde dieren worden gebruikt voor menselijke consumptie. Hoe dit dan precies zit met het niet ingeent zijn e.d. kan ik jullie ook geen antwoord op geven...
Dit zijn in ieder geval mijn ervaringen met deze projecten in een notedop