Is landbouwer verantwoordelijk voor de dood van een paard?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LDRD

Berichten: 9881
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:14

Ja Bulck dat begrijp ik, maar vraag me af of de rest dat ook in de gaten heeft. ;)

bulck

Berichten: 4234
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Is landbouwer verantwoordelijk voor de dood van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:28

eigenlijk best apart buurlanden en zo'n verschil qua regelgeving...

LDRD

Berichten: 9881
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:53

Ik zou het makkelijker vinden als Belgie gewoon overging op Nederlands recht :D

bulck

Berichten: 4234
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Is landbouwer verantwoordelijk voor de dood van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:55

en ik omgekeerd :-)

linneketeut

Berichten: 682
Geregistreerd: 10-12-05
Woonplaats: Netersel-zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:56

In mijn ogen is de ruiter fout. Ruiters horen sowieso al in de berm.
Punt 2, als ik onder een tractor spring als die mij inhaalt is de tractor toch ook niet fout? Oke het was dan een paard, en hij was misschien nerveus maarja het is nu eenmaal een princiepekwestie. Het maakt de wet echt niets uit of dat paard nu nerveus was of niet, of het een merrie was of een hengst of hoe groot het uberhaupt was. Dat komt ongeveer op hetzelfde neer als linksafslaan terwijl je ingehaald wordt, dan ben je toch ook fout?

En dat de boer door reed was, als ik goed lees, omdat hij de aanrijding niet had gevoeld. Snap ik als hij alleen tegen het been aanreed. Mijn oom reed een keer een jack russel dood, maar zag pas op de terugweg dat z'n hond daar dood lag, en had in eerste instantie nog niet in de gaten dat hij het zelf had gedaan.
Je weet hoe'n dikke banden tractors hebben..
Én de boer is nog niet eens verplicht om snelheid te minderen. Mits hij te hard reed, dan heb je misschien kans dat de boer schuldig is wegens te hard rijden.

Nouja zo zie ik het dan maar weer.

bulck

Berichten: 4234
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:01

linneketeut schreef:
In mijn ogen is de ruiter fout. Ruiters horen sowieso al in de berm.
Punt 2, als ik onder een tractor spring als die mij inhaalt is de tractor toch ook niet fout? Oke het was dan een paard, en hij was misschien nerveus maarja het is nu eenmaal een princiepekwestie. Het maakt de wet echt niets uit of dat paard nu nerveus was of niet, of het een merrie was of een hengst of hoe groot het uberhaupt was. Dat komt ongeveer op hetzelfde neer als linksafslaan terwijl je ingehaald wordt, dan ben je toch ook fout?

En dat de boer door reed was, als ik goed lees, omdat hij de aanrijding niet had gevoeld. Snap ik als hij alleen tegen het been aanreed. Mijn oom reed een keer een jack russel dood, maar zag pas op de terugweg dat z'n hond daar dood lag, en had in eerste instantie nog niet in de gaten dat hij het zelf had gedaan.
Je weet hoe'n dikke banden tractors hebben..
Én de boer is nog niet eens verplicht om snelheid te minderen. Mits hij te hard reed, dan heb je misschien kans dat de boer schuldig is wegens te hard rijden.

Nouja zo zie ik het dan maar weer.


Nu ga je een rat van een Jack russel toch niet vergelijken met een paard waar ook nog eens iemand opzit e ;-)
en waar je bovendien enkele seconden ervoor voor vertraagd had...

Ik weet niet hoe jullie verkeerswetboek in elkaar steekt, maar aanrijden al dan niet bewust is een ongeval. En of dat nu aan de neus van je voertuig gebeurt of achteraan dat maakt weinig uit.

Verder wederom is Belgisch recht hier van toepassing en had die dus wel moeten stoppen en is dit dus een ongeluk met een zwakke weggebruiker.

linneketeut

Berichten: 682
Geregistreerd: 10-12-05
Woonplaats: Netersel-zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:05

Een been van een paard is dunner als een Jack Russel van mijn oom hoor.

bulck

Berichten: 4234
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:07

linneketeut schreef:
Een been van een paard is dunner als een Jack Russel van mijn oom hoor.


Haha dan heb jij toch een monsterjack :D

linneketeut

Berichten: 682
Geregistreerd: 10-12-05
Woonplaats: Netersel-zuid

Re: Is landbouwer verantwoordelijk voor de dood van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:09

Maar aanrijden na een ongeval is strafbaar dus dan is ie wel fout.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:12

Citaat:
Vonnis op 15 maart.


Dan pas??? Waarom hebben ze er zo lang voor nodig? Of is dit gebruikelijk in België?

bulck

Berichten: 4234
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:14

Sientje schreef:
Citaat:
Vonnis op 15 maart.


Dan pas??? Waarom hebben ze er zo lang voor nodig? Of is dit gebruikelijk in België?


zwijg stil, mijn ongeluk van '02 is pas vorig jaar een vonnis overgekomen...

Olijkje

Berichten: 1334
Geregistreerd: 28-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:14

nikita_benno schreef:
jezus he hij had moeten stoppen en niet door moeten rijden dit is toch niet te verwijten aan een paard.
doe is ff normaal zeg dat is een dier en die weet dat niet. en het paard was al nerveus. die boer is fout niet hun.


hm.. dit is echt super kort door de bocht, een boer kan echt niet voor elk paard dat hij tegenkomt gaan stoppen. Mijn vader is zelf ook boer, en die houdt echt rekening met dieren (en kleine kinderen en weet ik veel wat) maar van sommige dingen kun je altijd naderhand zeggen, ja die had dit moeten doen, of het had zo moeten gebeuren.
Tis natuurlijk een supererge situatie en echt sterkte voor de eigenaar, maar er is als ik het zo hoor geen schuldige.

bulck

Berichten: 4234
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:27

Olijkje schreef:
nikita_benno schreef:
jezus he hij had moeten stoppen en niet door moeten rijden dit is toch niet te verwijten aan een paard.
doe is ff normaal zeg dat is een dier en die weet dat niet. en het paard was al nerveus. die boer is fout niet hun.


hm.. dit is echt super kort door de bocht, een boer kan echt niet voor elk paard dat hij tegenkomt gaan stoppen. Mijn vader is zelf ook boer, en die houdt echt rekening met dieren (en kleine kinderen en weet ik veel wat) maar van sommige dingen kun je altijd naderhand zeggen, ja die had dit moeten doen, of het had zo moeten gebeuren.
Tis natuurlijk een supererge situatie en echt sterkte voor de eigenaar, maar er is als ik het zo hoor geen schuldige.



ja in Belgisch recht dus wel, dan moet je dus ten allen tijden voorbereid zijn op dergelijke situaties en dus ook stoppen. Dus als je een baan tegenkomt met onderweg telkens een pony, moet er al een belletje gaan rinkelen, dat je moet opletten en indien nodig direct moet kunnen stoppen zonder een extra paniek te veroorzaken. Dus redeneren van: 'zeg ik heb al voor 2 gestopt nu rij ik door' kan je dan zuur opbreken. Is gewoon de belgisch verkeerswet en nogmaals een inbreuk met een zwakke weggebruiker.
En fout is niet de vraag, want dat moet deze zwakke weggebruiker niet aantonen. Zij mag op de weg rijden, ze gaf zelf het signaal naar de bestuurder(wat ze zelfs niet verplicht is), enkel is er dan iets verkeerd gegaan in interpretatie van de chauffeur waardoor er alsnog een direct contact is ontstaan met dit ongeval als resultaat.

Het mag wel duidelijk zijn dat dit een verzekeringsproces is, meer dan een schuld-onschuld proces.

Zwastonze
Berichten: 99
Geregistreerd: 26-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:33

Als ik dit verhaal zo lees is in mijn ogen de boer hier echt niet de verantwoordelijke. Als ik een buitenrit wil maken, doe ik dat alleen met een paard waarmee dat goed kan, en zonder problemen, dan nog zoek ik altijd een inrit naar een veld of weiland op als er een auto nadert. Als ruiter ben je verantwoordelijk voor de acties van je paard, je hoort je paard te kennen als je de weg op gaat. Verder moet je gewoon midden op de weg blijven rijden als je het gevoel hebt dat een voertuig je te snel nadert. Ik zie hier geen blaam voor de boer....

wat dat remmen op de motor betreft: Als je op een tractor het gas loslaat en begint te remmen, dan remt ie automatisch ook op de motor, aangezien je niet echt terug hoeft te schakelen zoals bij een auto.

Poehee

Berichten: 950
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Hoeksewaard...

Re: Is landbouwer verantwoordelijk voor de dood van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 17:11

Wie zegt dat het een boer is en geen loonwerker???

Elpharo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 17:28

Ik ga even heel eerlijk zijn en zeggen dat ik niet alle pagina's door heb gelezen, dus als ik iets vreselijk dubbel zeg mogen jullie me slaan :) Ik vind dit ook een moeilijk verhaal hoor....het is inderdaad een ongeluk, niemand wilde dat dit gebeuren ging. Mij is wel geleerd dat je in het gemotoriseerd verkeer in je spiegels blijft kijken tot je langs het "object" bent om te zien of alles goed verloopt. Dat is hier zeker niet gebeurt, want dan had deze boer zeker iets gezien. Ten tweede vind ik in het berichtje de term nerveus paard ook wat raar. Wat is de definitie van en nerveus paard. Een paard wat de hele weg danst of een paard wat drie keer geschrokken is onderweg van iets? Ik kan me dit bericht goed herinneren en ik vind het vreselijk voor beide partijen. Ik ben benieuwd naar wat er gezegd gaat worden

Ragdollcat
Berichten: 14688
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:08

Ik geloof niet dat de boer het expres deed.

Paard dat zo nerveus is, daar zou ik zelf persoonlijk niet mee over de weg gaan of buiten gaan rijden, een ongelukje zit in een klein hoekje.

Wel erg voor dier en eigenaar.

bulck

Berichten: 4234
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:22

Poehee schreef:
Wie zegt dat het een boer is en geen loonwerker???


dat doet er toch niet toe, hij is de bestuurder met dus rechten maar evenzeer heel veel verplichtingen

hafjegek

Berichten: 793
Geregistreerd: 10-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:28

Caesar schreef:
nikita_benno schreef:
een paard is een dier en als die nerveus is en achteruit stapt doe jij daar niets tegen hoe goed die normaal ook luisterd en dat snappen mensen niet ene fiets die zet je stil en die blijft stil staan een dier is een levend wezen.


Klopt, maar is die boer dan verantwoordelijk? Dat is de vraag. Ik ben het met je eens dat het een levend wezen is, maar is de boer verantwoordelijk voor de uiteindelijke dood van dit paard?

Persoonlijk vind ik van niet als ik oordeel op de feiten uit bovenstaand artikel, om die reden dat ik niet verantwoordelijk ben voor een dier of het handelen van een ander. Neemt niet weg, dat ik het ontzettend sneu vind voor eigenaresse en het paard en ik gun het niemand toe!

@NikitaBenno; en als jouw Haflinger nu ineens z'n kuren krijgt en omdraait op het moment dat er een auto aankomt en dus wordt geraakt?? Wat doe je dan?



een paard kan je nou eenmaal niet altijd voor de volle 100% onder controle hebben en misschien was het beessie nog niet zo oud en moest het allemaal nog leren, dat lukt je ook alleen door de confrontatie in het verkeer aan te gaan lijkt me. het is ronduit belachelijk dat er zo weinig begrip is als je paard eens nerveus is ofzo, en maar gelijk wijzen: je hebt je paard niet onder controle.
elk paard kan wel eens nerveus zijn, mijn merrie was ook mega super bomrpoof, maar toen ze drachtig was veranderde dat heel erg en was ze ook nerveus. ik vind dat er meer begrip moet zijn voor de ruiters te paard dat het niet altijd mogelijk is om je dier onder controle te houden onder zulke omstandigheden. en er was toch nog iemand bij? dat is altijd goed, als je zoiets in je eentje opzoekt is het wat anders. het verkeer moet beter op letten op paarden en hun reacties op hun, en dat gebeurd helaas veelste weinig.
Laatst bijgewerkt door Winged op 19-09-09 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: aangepast ivm niet kloppende quote

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:33

Ik vind het een triest verhaal voor de eigenaar/ruiter van de merrie, maar het was een ongeluk!!
Om de man met de trekker de schuld te geven vind ik persoonlijk onzinnig... Hij heeft afgeremt en tsjah als jij met een paard op de weg komt moet je em maar onder controle zien te hebben!
Zelf heb ik doordat mijn pony schrok van een trekker die trouwens niet eens afremde :+ ook wel eens bijna in de sloot gelegen, maar er is geen moment in me opgekomen om die trekker en bestuurder de schuld te geven!

Citaat:
het is ronduit belachelijk dat er zo weinig begrip is als je paard eens nerveus is ofzo, en maar gelijk wijzen: je hebt je paard niet onder controle.

Als een paard nerveus is moet je niet op straat komen vind ik! Oefen dan ergens waar of zo weinig rijd dat je alle kanten op kan of oefen "thuis" met rijdende dingen!

fojoe

Berichten: 2791
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Roelselare

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:48

linneketeut schreef:
In mijn ogen is de ruiter fout. Ruiters horen sowieso al in de berm.

paarden horen helemaal niet in de berm, maar op de rijweg!

Citaat:
Net als andere bestuurders moeten ruiters zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven. De bestuurders van niet ingespannen trekdieren, van last-of rijdieren of van vee mogen, buiten de bebouwde kommen, de gelijkgrondse bermen volgen die rechts in hun richting liggen, op voorwaarde dat zijn de andere weggebruikers niet in gevaar brengen.

zie http://www.polfed-fedpol.be/verkeer/ver ... den_nl.php

Jolliegirl

Berichten: 33035
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:53

linneketeut: de boer is neit verplicht snelheid te minderen...
maar hij zou wel t fatsoen moeten hebben snelheid te minderen, wat hij ook gedaan had.

Trekkers gaan hier netjes wachten... ze stoppen even, of geven mij de kans om de berm in te gaan of een oprit op te gaan..
zo sociaal zouden meer trekkerrijders moeten zijn...

voor hun eigen koeien stoppen die boeren toch ook??

fojoe : als de situatie het niet toelaat, bijvoorbeeld ene inhalende trekker. Mag jij de berm in...
veiligheid staat voor alles.

fojoe

Berichten: 2791
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Roelselare

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 18:59

je mag de berm in onder bepaalde voorwaarden, ik reageer alleen op iemand die zegt dat je daar hoort ;)

en verder moet een bestuurder wel vertragen als hij paarden nadert :j
fojoe schreef:
10.3. Elke bestuurder moet vertragen wanneer hij trek-, last- en rijdieren of vee op de openbare weg nadert. Hij moet stoppen indien deze dieren tekenen van angst vertonen.

Jolliegirl

Berichten: 33035
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Is landbouwer verantwoordelijk voor de dood van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 19:01

Oke dan had ik je verkeerd begrepen ;) Excusses!

ja klopt, je mag de berm in idd, veiligheid voor alles :)

fojoe

Berichten: 2791
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Roelselare

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 19:05

excuses aanvaard :D

veiligheid voor alles, dat klopt, vandaar dat ik mij in sommige situaties ook op het verboden fietspad durf begeven.
en sinds ik de bereden politie zelf dat heb zien doen, voel ik me daar niet eens meer schuldig over :P