Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
horseyfries schreef:Mijn paarden hebben voer op de paddocks en worden niet gevoerd als ze binnenkomen. Toch zijn er een aantal die idd bij het hek staan te roepen als ze me zien en niet kunnen wachten met naar binnen te gaan. Vooral in de zomer, in de dazenperiode, maak je die echt niet blij met acht uur buiten.
Kortom, het is allemaal niet zo simpel in regeltjes te omvatten want er zijn situaties genoeg waarbij het paardvriendelijker is om het dier binnen te laten staan dan het 24 uur buiten te zetten. Misschien ook eens over denken?
Aline4 schreef:Nog zo'n argument: "Nou, ze willen anders echt altijd naar binnen aan het eind van de middag. Dan staan ze te drammen bij het hek". Ook heel vreemd als ze direct bij binnenkomst gevoerd worden. Nu dan het volgende experiment: Laat de boxdeur nou eens open staan. Eens kijken hoeveel paarden er binnen blijven nadat het voer op is. Zullen er niet veel zijn denk ik zo...
Misschien even ter overdenking...
Kanzi schreef:Er mag van mij een hoop gaan veranderen in Nederland.![]()
Probeer maar eens een plekje te vinden voor groepshuisvesting,
het hele jaar door naar buiten én een beetje bak er bij.
Huertecilla schreef:Aline4 schreef:Nog zo'n argument: "Nou, ze willen anders echt altijd naar binnen aan het eind van de middag. Dan staan ze te drammen bij het hek". Ook heel vreemd als ze direct bij binnenkomst gevoerd worden. Nu dan het volgende experiment: Laat de boxdeur nou eens open staan. Eens kijken hoeveel paarden er binnen blijven nadat het voer op is. Zullen er niet veel zijn denk ik zo...
Misschien even ter overdenking...
Het is allemaal geneuzel.
Een groepje paarden met open stal op een stuk land.
Zijn ze helemaal gelukkig. Kunnen ze zelf kiezen waar ze met wie wel/niet gaan staan.
´Ja, maar....´ = ´Nee, want mensbelang.´
Dat er wellicht veel te veel paarden zijn en dat niet alles kan is een gevolg van het simpele feit dat NL een klein land vol met mensen is.
Dat houdt dan NIET in dat paarden dan maar in een schijthuis moeten leven, maar dat niet alles kan.
Paardrijden is geen recht voor de ruiter, welzijnsrecht wel voor het paard.
Groepje paarden met open stal op stuk land. Dat dit is wat paarden nódig hebben is allang niet meer ter discussie. Dat de ruiterij de onderzoeken genegeerd heeft is alleen maar onderbouwing voor noodzaak van actie van buitenaf.
Kan dat niet, dan geen paard.
Net als aquarium en vissen.
Ook dit topic geeft veel onderbouwing waarom opleggen van buiten hárd nodig is.
Onder het mom van leifde voor het paard wordt het paard uit eigenliefde supoptimaal behandeld. Omdat het geen primaire levensgehoefte dient is daar gaan enkele ethisch rechtvaardiging voor.
De ruiterij als geheel lijkt niet te beseffen dat er al een paar pittige uitspraken van officiële overheids-adviesorganen bij de politiek liggen.
Bv. vanuit Wageningen dat voor sport paarden op stal houden ethisch niet acceptabel is.
Dat staat allemaal helemaal niet meer ter discussie. Dat is door de 21ste eeuwse bio-ethiek allang ingehaald. Het is de ruiterij die vanwege hun egoïstische ruiterbelang nog in de 19de eeuw wil blijven leven mbt paardhouden.
Hoe meer weerstand hoe helderder deze positie.
De ruiterij heeft decennia de beol gesaboteerd. Zie de recente houding van de sector op de directe opdracht van de minister.
De beurt is voorbij. Ze heeft zich gediskwalificeerd door aan te tonen dat ze niet van goede wil is.
De ruiters die wél van goede wil zijn hebben geen probleem; die hebben al informatie over een geschikt aquarium opgezocht en daar een mouw aan gepast.
De rest ziet niet zo best door de boter die van het hoofd in de ogen druipt.
Odieta schreef:Waar moeten al die duizenden paarden heen waar geen plaats/geld voor is, neem manege's pension stallen en nog een boel mensen zonder land??
Bandida schreef:Odieta schreef:Waar moeten al die duizenden paarden heen waar geen plaats/geld voor is, neem manege's pension stallen en nog een boel mensen zonder land??
Via een uitdoofbeleid de paardenpopulatie wat laten drukken. Ik kan me voorstellen dat het bijvoorbeeld in de toekomst couranter wordt om met vier ruiters twee paarden te hebben die samen lopen. Of met drie kinderen één pony die dan ergens in een groepsstal gehouden wordt.
Voor maneges en mensen zonder land is het wat mij betreft erg eenvoudig, dat kan niet. Je kan een paard geen 23 uur per dag op 3x3 houden, ook geen 22 u, ook geen 15 u.. 3x3 wil voor een normaal formaat paard zeggen: stilstaan. Wandelruimte lijkt me het absolute minimum voor paarden die om welke reden dan ook in een box gehouden moeten worden.
Ik had deze al eens in een ander topic neer gezet, maar met eens op een andere manier over stalling te denken kan er al veel opgelost worden.
http://www.reitverein-wetzlar.de/verein/IMG_0015.JPG
Dit is niet het ideaal. Het is wel een compromis tussen paarden en mensenbelangen waarbij het paard toch ten minste keuze heeft over buitenlucht, rondbewegen en sociaal contact. En het is ook al wat meer als 9 of 12 m², en niets belet stallen om het gelijk wat groter aan te pakken als op die foto. Als dit kan aangevuld worden met enige uren op de weide/paddock krijgen we al een heel ander beeld.
Bandida schreef:Odieta schreef:Waar moeten al die duizenden paarden heen waar geen plaats/geld voor is, neem manege's pension stallen en nog een boel mensen zonder land??
Via een uitdoofbeleid de paardenpopulatie wat laten drukken, paarden worden helemaal niet zo oud gemiddeld dus binnen de 10 jaar heb je een ander beeld. Ik kan me voorstellen dat het bijvoorbeeld in de toekomst couranter wordt om met vier ruiters twee paarden te hebben die samen lopen. Of met drie kinderen één pony die dan ergens in een groepsstal gehouden wordt.
Voor maneges en mensen zonder land is het wat mij betreft erg eenvoudig, dat kan niet. Je kan een paard geen 23 uur per dag op 3x3 houden, ook geen 22 u, ook geen 15 u.. 3x3 wil voor een normaal formaat paard zeggen: stilstaan. Wandelruimte lijkt me het absolute minimum voor paarden die om welke reden dan ook in een box gehouden moeten worden.
Ik had deze al eens in een ander topic neer gezet, maar met eens op een andere manier over stalling te denken kan er al veel opgelost worden.
Dit is niet het ideaal. Het is wel een compromis tussen paarden en mensenbelangen waarbij het paard toch ten minste keuze heeft over buitenlucht, rondbewegen en sociaal contact. En het is ook al wat meer als 9 of 12 m², en niets belet stallen om het gelijk wat groter aan te pakken als op die foto. Als dit kan aangevuld worden met enige uren op de weide/paddock krijgen we al een heel ander beeld.
Citaat:Via een uitdoofbeleid de paardenpopulatie wat laten drukken, paarden worden helemaal niet zo oud gemiddeld dus binnen de 10 jaar heb je een ander beeld. Ik kan me voorstellen dat het bijvoorbeeld in de toekomst couranter wordt om met vier ruiters twee paarden te hebben die samen lopen. Of met drie kinderen één pony die dan ergens in een groepsstal gehouden wordt.
horseyfries schreef:Hoezo hebben we binnen een tien jaar een ander beeld? Wil je dat eens uitleggen want je zegt het even snel maar hoe wil je dat andere beeld binnen tien jaar bereiken?
dunemole schreef:de mensen die deze regeltjes verzinnen hebben npg nooit een paard van dichtbij gezien
Eilandje schreef:dunemole schreef:de mensen die deze regeltjes verzinnen hebben npg nooit een paard van dichtbij gezien
Als ik het artikel lees, dan denk ik net het tegenovergestelde. Het is toch absoluut zo en aldus niet bediscussieerbaar dat paarden kuddedieren zijn en ruik-, hoor- en zichtcontact moeten kunnen hebben met andere paarden en dat het bewegingsdieren zijn en dat ze dagelijkse weidegang zouden moeten hebben.
Ik zou het voor mijn eigen paard (dat ik al vaak van dichtbij gezien heb) niet anders willen.
Ik vind nu ook wel niet dat ze in de winter persé op gras moeten staan, ik ben ermee akkoord dat dat onrealiseerbaar is, maar met enige creativiteit en goede wil kunnen er op iedere stal alternatieven voorzien worden, op zand kan bijv. ook als ze daarbij dan hooi kunnen eten.
Ik vind trouwens dat er ook wel wat opmerkingen rond het voeren van voldoende ruwvoer zouden mogen bij staan, want dat vind ik samen met weidegang één van de grootste problemen als ik hier in de regio rondkijk naar pensionstallen en manèges, meestal krijgen ze 1 keer per dag een pluk waar ze maximaal 2uur van kunnen eten.
En ja, er zijn ook buiten het stukje van het paardenwereldje dat wij als doorsnee paardeneigenaar kennen wsch nog veel zaken die niet zouden mogen gebeuren (slachttransporten, paardenmarkten enz) maar dat neemt niet weg dat er ook aandacht moet zijn voor die vele paarden die gewoon niet de kans hebben om echt paard te zijn omdat de eigenaars of stalhouders niet beter weten of onverschillig zijn.
Ik lees hier een aantal keer dat NL ver achter ligt, maar ik kan jullie zeggen dat het in België nog erger gesteld is. Hier hoor je nooit iemand bezig over paardenwelzijn, ik ken wel wat particulieren die vinden dat hun paard veel buiten moet kunnen in groep, veel ruwvoer moet krijgen, enz. maar veel mensen vinden dat gewoon onzin en pennypraat.
Je hoort hier eigenlijk sowieso nooit iets over paarden in de media, alsof het een vergeten sector is (of ja, wacht, volgens mij is er de afgelopen 2 keer iets m.b.t. paarden op het nieuws geweest, eerst omdat de BLID vond dat paarden in de winter bij vriesweer verplicht op stal moeten, dus al die paardenleken die het zo zielig vinden als een paard niet in een warm hokje staat werden nog eens gesterkt in hun gelijk, ten tweede toen onze huidige Vlaams minister-president het fenomeen paard ontdekt had en eens voor de camera op een paard is gaan zitten en wist te vertellen dat het aantal paarden en de interesse voor paardentoerisme zo was toegenomen in Vlaanderen, maar over paardenwelzijn werd toen ook niet gerept). Als je hier als goedbedoelende paardeneigenaar bent aangewezen op pensionstallen heb je een reuzengroot probleem want je hebt bijna nergens de mogelijkheid je paard paard te laten zijn. En de DB is volgens mij niet echt bezig met paarden, ze zullen er waarschijnlijk ook niet de middelen en de kennis voor hebben (ik heb ze eens gecontacteerd omdat er in mijn buurt een hoopje shetlandpony’s stond met super lange omkrullende hoeven die alleen nog maar vooruit konden schuifelen, en daar zijn ze eens naar gaan kijken (allez ja, ze hebben mensen uit de buurt gestuurd die een kattenopvang hebben en compleet geen verstand hebben van paarden) maar is verder niks mee gebeurd, ze hebben me laten weten dat de eigenaar de pony’s niet kon vangen en dat het dus niet mogelijk was ze te bekappen, en dat was het dan).
Ik lees vrij veel op Bokt en denk echt dat men in NL al veel verder staat. Al is het maar dat de mentaliteit onder de paardeneigenaars anders is, hier word je door de gemiddelde paardeneigenaar nog als een halvegare bekeken als je zegt dat een paard een bewegings- en kuddedier is en quasi constant ruwvoer zou moeten kunnen eten (immers wij mensen eten toch ook maar keer, dus als ze keer een schep krachtvoer krijgen en keer een pluk hooi is het toch prima?)
essiesilly schreef:bandida best een goed idee idd van die stallen, maar dan nog moeten ze een keer hun ei kwijt kunnen en zulke stallen mogen bijna nergens, aangezien je nooit wat mag van de gemeenten... lichtmasten die al 15 jaar bij ons in de bak staan en niet te zien zijn voor anderen omdat ze achter ons huis staan moeten eigenlijk weg.... dit land is gewoon ZO KROM!!!
heel ander voorbeeld maar wel zoals het in dit land eraan toe gaat... als je een moord heb gepleegd krijg je tbs maar geen gevangenis want je was geestelijk gestoord dus "kon er niks aan doen" en steel je een snoepje krijg je 5 jaar (dit alles grof gezegd maar het is wel zo!!!)
en zo vind ik ook dit soort regels heel krom, het moet allemaal beter dit beter dat maar we mogen niks.... en fokken ons er dus verschrikkelijk over op (zie heel het topic)
Bandida schreef:horseyfries schreef:Hoezo hebben we binnen een tien jaar een ander beeld? Wil je dat eens uitleggen want je zegt het even snel maar hoe wil je dat andere beeld binnen tien jaar bereiken?
Dat zou eens iemand moeten uitrekenen, hoe anders dat beeld zou zijn op 10 jaar. De precieze hoeveelheid paarden die er minder gaan zijn bij reglementering hangt af van hoe streng die zou zijn, en in een uitdoofscenario waarin in eerste instantie slechts van de allerslechtste situaties aanpassingen gevraagd worden, en de rest zeg 10 jaar heeft om zich in regel te stellen speelt de gemiddelde leeftijd waarop paarden overlijden (en dan niet meer 'vervangen' worden in functie voor meer ruimte voor de overblijvers) ook een rol.
Via een uitdoofbeleid de paardenpopulatie wat laten drukken, paarden worden helemaal niet zo oud gemiddeld dus binnen de 10 jaar heb je een ander beeld. Ik kan me voorstellen dat het bijvoorbeeld in de toekomst couranter wordt om met vier ruiters twee paarden te hebben die samen lopen. Of met drie kinderen één pony die dan ergens in een groepsstal gehouden wordt.