'De paardensector is niet in beweging te krijgen'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 'De paardensector is niet in beweging te krijgen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:41

HF, precies en vervolgens ook tevreden zijn als aan die voorwaarden wordt voldaan in plaats van het najagen van een ideaal dat nooit werkelijkheid zal worden. De meeste paarden hebben het goed en worden prima verzorgd, het gaat om de excessen en soms omvat dus ook de paarden die maar ergens op een landje staan en nooit meer iemand naar om kijkt, maar ze staan wel heel 'natuurlijk' 24/7 buiten :n.

Didtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:48

En dan heb je nog paarden die niet naar buiten kunnen ivm blessuren leed.

Ik heb dus 2 van die merrie's die niet naar buiten gaan ivm dat ze zich zel zo toe takelen dat ik de vee arts der weer biij kan halen.

Ik loop met ze aan de hand en rij ze .
Ze kunnen wel in kontakt komen met stal genoten.
Maar los liever niet meer .

en ja der zijn zoveel paarden die 2 keer per dag aan de hand lopen.
En niet in de wij kunnen.
IVM ruimte gebrek dus danig bokken dat de DA weer moet komen.
om dat ze zich zelf weer lekker scheef hebben gebokt en wonden hebben gemaakt boven de pees kappen en spring schoenen.

wat willen zedaar aan gaan doen dan.
daar lees ik niks over tot nu toe.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:05

Zo'n raar argument: "ja maar hoe willen ze dat dan gaan handhaven/controleren?" Wat doet dat er nou toe. Het is zowiezo al belachelijk dat het ueberhaupt nodig is dat er regelgeving komt.

Nog zo'n raar argument: "er is maar 1 persoon die weet of het paard het goed heeft en dat is de eigenaar". Huh? denk ik dan. :?
Dan zou het toch onmogelijk zijn dat een paard het slecht heeft? Ieder paard heeft namelijk een eigenaar...

Voornamelijk is er sprake van struisvogelpolitiek bij heel veel paarden eigenaren. Het is veel beter voor je eigen gemoedsrust om je niet af te vragen of je paard het wel goed heeft dus vraag je je het maar niet af, of je roept om het hardst dat het allemaal flauwekul is en dat je lieverd zich heerlijk voelt in zijn box van 3 bij 3 met zijn 1 meter 70 hoog.

Nog zo'n argument: "Nou, ze willen anders echt altijd naar binnen aan het eind van de middag. Dan staan ze te drammen bij het hek". Ook heel vreemd als ze direct bij binnenkomst gevoerd worden. Nu dan het volgende experiment: Laat de boxdeur nou eens open staan. Eens kijken hoeveel paarden er binnen blijven nadat het voer op is. Zullen er niet veel zijn denk ik zo...

Misschien even ter overdenking...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:16

Mijn paarden hebben voer op de paddocks en worden niet gevoerd als ze binnenkomen. Toch zijn er een aantal die idd bij het hek staan te roepen als ze me zien en niet kunnen wachten met naar binnen te gaan. Vooral in de zomer, in de dazenperiode, maak je die echt niet blij met acht uur buiten.
Kortom, het is allemaal niet zo simpel in regeltjes te omvatten want er zijn situaties genoeg waarbij het paardvriendelijker is om het dier binnen te laten staan dan het 24 uur buiten te zetten. Misschien ook eens over denken?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:31

De PcdD kan wel regels gaan bedenken, en hopen dat paarden dan in Lalaland kunnen leven, maar als de rest van de overheid (bestemmingsplannen) etc er niet op aan gepast kunnen worden, dan komen die paarden dus terecht in het hiernamaals...
Alle regels die er zijn zijn gebasseerd op ideaal minus de uitzonderingen....

De getallen van de DB zijn ook leuk, maar nog leuker is als je weet hoeveel er terecht waren.. Dat mensen bezorgd zijn om het welzijn van welk dier dan ook is super, en ik vind het dan ook zeer positief dat mensen gaan bellen, liever 10 X voorniets dan 1 X niet...
MAar tot die 40 % behoor ook ik, omdat mijn paard met een vliegendeken op de weide stond...
Een buurman omdat zijn hond in de winter het fijner vond om naast zijn hondehut te liggen dan erin... (Husky)
Niet alles waarvoor gebeld wordt is ook daadwerkelijk leed.. mensen bellen omdat ze leed vermoeden, en 90 % is uit onwetendheid van de beller...

Dan roepen veel dat die transporten naar Italië barbaars zijn, maar we werken er met z'n allen aan mee... vlees moet zo goedkoop mogelijk, paardenvlees eten is sielugh, en ach ik heb een leuke merrie laten we de hengst van de buren gebruiken en dan heb je een leuk veulen, VivaSalami...
@Aline4, de mijne staan ook liever binnen, en allemaal zoeken ze dan hun eigen box op, gaan dan alleen weer naar buiten om te drinken om dan weer terug te keren...
En nee, als ze naar binnen gaan krijgen ze geen voer, alleen het hooi dat al klaar ligt, maar dat hebben ze op de weide ook.
Ik heb momenteel 3 paarden, 1 hengst en 2 ruinen, en ze staan naat een merrie... er is er maar 1 vervelend en dat is de kleinste en een ruin, iedere dag weer nieuwe wondjes...
Zet ik de ruin bij merries is er niets aan het handje... en ja de weide is groot genoeg.. bijna 2 hectare.
Ik ben geen uitozndering..
Ik woon aan een drukke weg, en echt een drukke weg... 24/7 buiten is paardenmoord...
momenteel geldt er een waarschuwing, een paardenripper aktief...
Paarden 27/7 is een nobel streven maar je bent niet alleen afhankelijk van je eigen situatie, maar ook van derden.. laten die je paarden met rust?

En dan lees ik hier van de voorstanders, die uitgaan van hun eigen situatie die heel ideaal is, en dan zeggen dat hun stalbaas de boxen groter maakt, en als anderen dat niet kunnen en er 2 boxen zouden komen te vervallen is dat helaas... maar als dat net jouw box is? Wat als je stalbaas er mee stopt (wijziging bestemmingsplan) en de volgende optie niet zo heel ideaal is, verkopen jullie dan je paard?

Omdat ik hier mijn paarden s'nachts binnen moet houden, heb ik gekozen voor ruimere boxen... we hebben stand-wanden kunnen kopen, waardoor de paarden naast zichtcontact ook de mogelijkheid hebben tot kroelen, en dus sociaal contact...
maar niet 24/7 buiten..

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:32

Opzich een goed plan om de regels aan te pakken-

Mijn paarden kunnen (contact maken) doormiddel van openstukken in de stal muren (met tralies) maar kunnen wel neuzen. en beiden kunnen naar buiten met het hoofd.
Grotere boxen ben ik helemaal voor.

4 uur weide gang opzich ook wel een id.
naast elke ochtend stapmolen gaan ze bijna elke dag ook nog de wei in, en worden ze gereden/ gelongeerd. nadeel mijn jonge paard maakt er na 20 minuten een race baan van en gaat zo te keer deze houd ook niet op en komt vaak vol wondjes de wei uit.. ook al heb ik haar eerst in de paddock gedaan.. groter nadeel alles gaat mee doen..
dus die 4 uur vind ik met haar moeilijk te realiseren.. hoe vaak ik haar ook in de wei zet ze blijft het doen.. mijn andere paard gaat na een uur bij het hek staan hinniken.. ook al staan er nog 4 andere paarden buiten.. en gaat driftig heen en weer rennen. :S
ik wil ze beide graag naast de stapmolen en rijden nog elke dag in de wei hebben maar meestal kan ik de één na 20 minuten gaan vangen en de ander na een uur :(
tis ook niet best als ze straks elke keer blessures heeft en straks verplicht alleen maar een rondje mag stappen.. ik denk dat er hier meer paarden van zijn, hoe is dat op te lossen???
Laatst bijgewerkt door Odieta op 18-09-09 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:32

horseyfries schreef:
Mijn paarden hebben voer op de paddocks en worden niet gevoerd als ze binnenkomen. Toch zijn er een aantal die idd bij het hek staan te roepen als ze me zien en niet kunnen wachten met naar binnen te gaan. Vooral in de zomer, in de dazenperiode, maak je die echt niet blij met acht uur buiten.
Kortom, het is allemaal niet zo simpel in regeltjes te omvatten want er zijn situaties genoeg waarbij het paardvriendelijker is om het dier binnen te laten staan dan het 24 uur buiten te zetten. Misschien ook eens over denken?

precies, en zelf hebben ze horren voor de ramen en antimugafweersystemen, maar het paard hoort 24/7 buiten, lekgestoken of niet.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:36

Er mag van mij een hoop gaan veranderen in Nederland. :D
Probeer maar eens een plekje te vinden voor groepshuisvesting,
het hele jaar door naar buiten én een beetje bak er bij.
Die van mij staat nu 55 km verderop om dat te kunnen krijgen.
Ik ben nu op zoek naar een plekje wat dichterbij, en heb nu 2 of 3 stallen gevonden
die zoiets bieden maar altijd nog 30/40km van huis.
Op 95 procent van de pensionstallen verdwijnt hij in een box
en mag ik blij zijn als hij 1 of 2 uurtjes buiten wordt gezet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:41

Aline4 schreef:
Nog zo'n argument: "Nou, ze willen anders echt altijd naar binnen aan het eind van de middag. Dan staan ze te drammen bij het hek". Ook heel vreemd als ze direct bij binnenkomst gevoerd worden. Nu dan het volgende experiment: Laat de boxdeur nou eens open staan. Eens kijken hoeveel paarden er binnen blijven nadat het voer op is. Zullen er niet veel zijn denk ik zo...

Het is allemaal geneuzel.

Een groepje paarden met open stal op een stuk land.
Zijn ze helemaal gelukkig. Kunnen ze zelf kiezen waar ze met wie wel/niet gaan staan.

´Ja, maar....´ = ´Nee, want mensbelang.´

Dat er wellicht veel te veel paarden zijn en dat niet alles kan is een gevolg van het simpele feit dat NL een klein land vol met mensen is.
Dat houdt dan NIET in dat paarden dan maar in een schijthuis moeten leven, maar dat niet alles kan.
Paardrijden is geen recht voor de ruiter, welzijnsrecht wel voor het paard.

Groepje paarden met open stal op stuk land. Dat dit is wat paarden nódig hebben is allang niet meer ter discussie. Dat de ruiterij de onderzoeken genegeerd heeft is alleen maar onderbouwing voor noodzaak van actie van buitenaf.
Kan dat niet, dan geen paard.
Net als aquarium en vissen.

Ook dit topic geeft veel onderbouwing waarom opleggen van buiten hárd nodig is.
Onder het mom van leifde voor het paard wordt het paard uit eigenliefde supoptimaal behandeld. Omdat het geen primaire levensgehoefte dient is daar gaan enkele ethisch rechtvaardiging voor.

De ruiterij als geheel lijkt niet te beseffen dat er al een paar pittige uitspraken van officiële overheids-adviesorganen bij de politiek liggen.
Bv. vanuit Wageningen dat voor sport paarden op stal houden ethisch niet acceptabel is.
Dat staat allemaal helemaal niet meer ter discussie. Dat is door de 21ste eeuwse bio-ethiek allang ingehaald. Het is de ruiterij die vanwege hun egoïstische ruiterbelang nog in de 19de eeuw wil blijven leven mbt paardhouden.
Hoe meer weerstand hoe helderder deze positie.

De ruiterij heeft decennia de beol gesaboteerd. Zie de recente houding van de sector op de directe opdracht van de minister.
De beurt is voorbij. Ze heeft zich gediskwalificeerd door aan te tonen dat ze niet van goede wil is.
De ruiters die wél van goede wil zijn hebben geen probleem; die hebben al informatie over een geschikt aquarium opgezocht en daar een mouw aan gepast.
De rest ziet niet zo best door de boter die van het hoofd in de ogen druipt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:48

Kanzi schreef:
Er mag van mij een hoop gaan veranderen in Nederland. :D
Probeer maar eens een plekje te vinden voor groepshuisvesting,
het hele jaar door naar buiten én een beetje bak er bij.

Ja, het hoort erbij dat dit onderwerp in het beleid door ruimtelijke ordening wordt opgenomen.
Ook dat echter is een punt waar de sámenleving de eindstem over heeft.
De ruimte is nl. voor 17 miljoen NL-ers. Niet alleen voor ruiters.
Als er X ruimte voor de ruiterij is, daar Y paarden volgens minimale welzijnseisen gehuisvest kunnen worden, dan IS dat zo.
Dan is dat het aquarium en meer vissen passen er niet in.
Het is een gepasseerd station dat paarden zich maar aan een schijthuis met een paar uur per dag luchten moeten staan voor de lol van het zwaar belasten ervan.

De ruiterij wil dat vast niet. Ze moet zich maar realiseren dat ze een eeuw gemazzeld heeft. Het is hoog tijd dat deze achterstand voor de paarden wordt ingehaald.

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:49

Huertecilla schreef:
Aline4 schreef:

Het is allemaal geneuzel.

Een groepje paarden met open stal op een stuk land.
Zijn ze helemaal gelukkig. Kunnen ze zelf kiezen waar ze met wie wel/niet gaan staan.

´Ja, maar....´ = ´Nee, want mensbelang.´

Dat er wellicht veel te veel paarden zijn en dat niet alles kan is een gevolg van het simpele feit dat NL een klein land vol met mensen is.
Dat houdt dan NIET in dat paarden dan maar in een schijthuis moeten leven, maar dat niet alles kan.
Paardrijden is geen recht voor de ruiter, welzijnsrecht wel voor het paard.

Groepje paarden met open stal op stuk land. Dat dit is wat paarden nódig hebben is allang niet meer ter discussie. Dat de ruiterij de onderzoeken genegeerd heeft is alleen maar onderbouwing voor noodzaak van actie van buitenaf.
Kan dat niet, dan geen paard.
Net als aquarium en vissen.

Ook dit topic geeft veel onderbouwing waarom opleggen van buiten hárd nodig is.
Onder het mom van leifde voor het paard wordt het paard uit eigenliefde supoptimaal behandeld. Omdat het geen primaire levensgehoefte dient is daar gaan enkele ethisch rechtvaardiging voor.

De ruiterij als geheel lijkt niet te beseffen dat er al een paar pittige uitspraken van officiële overheids-adviesorganen bij de politiek liggen.
Bv. vanuit Wageningen dat voor sport paarden op stal houden ethisch niet acceptabel is.
Dat staat allemaal helemaal niet meer ter discussie. Dat is door de 21ste eeuwse bio-ethiek allang ingehaald. Het is de ruiterij die vanwege hun egoïstische ruiterbelang nog in de 19de eeuw wil blijven leven mbt paardhouden.
Hoe meer weerstand hoe helderder deze positie.

De ruiterij heeft decennia de beol gesaboteerd. Zie de recente houding van de sector op de directe opdracht van de minister.
De beurt is voorbij. Ze heeft zich gediskwalificeerd door aan te tonen dat ze niet van goede wil is.
De ruiters die wél van goede wil zijn hebben geen probleem; die hebben al informatie over een geschikt aquarium opgezocht en daar een mouw aan gepast.
De rest ziet niet zo best door de boter die van het hoofd in de ogen druipt.

wat je zegt is waar, : Dat er wellicht veel te veel paarden zijn en dat niet alles kan is een gevolg van het simpele feit dat NL een klein land vol met mensen is.

maar hoe gaat NL dit op lossen? Groepje paarden met open stal op stuk land. Dat dit is wat paarden nódig hebben is allang niet meer ter discussie. Dat de ruiterij de onderzoeken genegeerd heeft is alleen maar onderbouwing voor noodzaak van actie van buitenaf.
Kan dat niet, dan geen paard

Waar moeten al die duizenden paarden heen waar geen plaats/geld voor is, neem manege's pension stallen en nog een boel mensen zonder land??

verkopen? de paardenhandel ligt nu al op zijn gat?
het welzijn van de dieren waar geen plaats voor is moet ook niet vergeten worden..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:55

Je houdt volgens mij écht van salami hé HC? ;)

Want hier zeg je feitelijk waar het op neerkomt: Nederland is simpelweg te klein om voor alle paarden die er momenteel zijn die aanpassingen te maken die volgens jou en een hoop anderen onontbeerlijk zijn voor paarden.
Dus als de regelgeving daarin wettelijk verplicht paarden op die manier te houden, moeten er gewoon een hoop paarden opgeruimd worden en kunnen we daarna met de juiste situatie verder gaan.
Nu stel ik dus voor dat in het kader van die diervriendelijke actie die mensen die voor zijn, hun paard als eerste beschikbaar stellen om op te ruimen, dan laten zij daarmee zien werkelijk tot alles bereid te zijn voor het welzijn van paarden in het algemeen.

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:00

kijk en daar zit nou het werkelijke probleem.. het punt van alleen een paard houden als er land is zijn we allang voorbij.. alle grote steden hebben manege's pensioenstallen met te weinig ruimte er zijn weet ik het hoeveel mensen die een eigen paard hebben maar zelf in een rijtjes huis wonen..

al het land wat nog over is komt of nieuwbouw. er staan koeien op of is natuurgebied. neem de veluwe.
dus al die duizenden paarden die dan weg MOETEN bij die eigenaren. al die stallen die de deuren dan moeten sluiten..

Al die paarden wat gebeurt daar dan mee ???
duizenden paarden verkopen, dat gaat niet zoveel mensen zijn er niet die ze straks kunnen houden.. geen land.
wat dan op transport zetten.. nou dan mijn paard liever twee keer per dag naar buiten. en nog een aantal keer per week de wei in dan ze op transport zetten..

ik zeg ook absoluut meer ruimte voor paarden... maar waar dan????

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:06

Odieta schreef:
Waar moeten al die duizenden paarden heen waar geen plaats/geld voor is, neem manege's pension stallen en nog een boel mensen zonder land??

Via een uitdoofbeleid de paardenpopulatie wat laten drukken, paarden worden helemaal niet zo oud gemiddeld dus binnen de 10 jaar heb je een ander beeld. Ik kan me voorstellen dat het bijvoorbeeld in de toekomst couranter wordt om met vier ruiters twee paarden te hebben die samen lopen. Of met drie kinderen één pony die dan ergens in een groepsstal gehouden wordt.
Voor maneges en mensen zonder land is het wat mij betreft erg eenvoudig, dat kan niet. Je kan een paard geen 23 uur per dag op 3x3 houden, ook geen 22 u, ook geen 15 u.. 3x3 wil voor een normaal formaat paard zeggen: stilstaan. Wandelruimte lijkt me het absolute minimum voor paarden die om welke reden dan ook in een box gehouden moeten worden.
Ik had deze al eens in een ander topic neer gezet, maar met eens op een andere manier over stalling te denken kan er al veel opgelost worden.
http://www.reitverein-wetzlar.de/verein/IMG_0015.JPG
Dit is niet het ideaal. Het is wel een compromis tussen paarden en mensenbelangen waarbij het paard toch ten minste keuze heeft over buitenlucht, rondbewegen en sociaal contact. En het is ook al wat meer als 9 of 12 m², en niets belet stallen om het gelijk wat groter aan te pakken als op die foto. Als dit kan aangevuld worden met enige uren op de weide/paddock krijgen we al een heel ander beeld.
Laatst bijgewerkt door Ruga op 18-09-09 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:08

Bandida schreef:
Odieta schreef:

Via een uitdoofbeleid de paardenpopulatie wat laten drukken. Ik kan me voorstellen dat het bijvoorbeeld in de toekomst couranter wordt om met vier ruiters twee paarden te hebben die samen lopen. Of met drie kinderen één pony die dan ergens in een groepsstal gehouden wordt.
Voor maneges en mensen zonder land is het wat mij betreft erg eenvoudig, dat kan niet. Je kan een paard geen 23 uur per dag op 3x3 houden, ook geen 22 u, ook geen 15 u.. 3x3 wil voor een normaal formaat paard zeggen: stilstaan. Wandelruimte lijkt me het absolute minimum voor paarden die om welke reden dan ook in een box gehouden moeten worden.
Ik had deze al eens in een ander topic neer gezet, maar met eens op een andere manier over stalling te denken kan er al veel opgelost worden.
Dit is niet het ideaal. Het is wel een compromis tussen paarden en mensenbelangen waarbij het paard toch ten minste keuze heeft over buitenlucht, rondbewegen en sociaal contact. En het is ook al wat meer als 9 of 12 m², en niets belet stallen om het gelijk wat groter aan te pakken als op die foto. Als dit kan aangevuld worden met enige uren op de weide/paddock krijgen we al een heel ander beeld.

slim !! zulke ideeen zijn idd ook nog een goede optie..
het blijft lastig zoveel beesten zo weinig ruimte , was Nl maar groter .

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:12

Bandida schreef:
Odieta schreef:

Via een uitdoofbeleid de paardenpopulatie wat laten drukken, paarden worden helemaal niet zo oud gemiddeld dus binnen de 10 jaar heb je een ander beeld. Ik kan me voorstellen dat het bijvoorbeeld in de toekomst couranter wordt om met vier ruiters twee paarden te hebben die samen lopen. Of met drie kinderen één pony die dan ergens in een groepsstal gehouden wordt.

Hoezo hebben we binnen een tien jaar een ander beeld? Wil je dat eens uitleggen want je zegt het even snel maar hoe wil je dat andere beeld binnen tien jaar bereiken?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:14

Citaat:

Ik wil er ook nog even bij zeggen dat dat nog twee positieve bijwerkingen zou hebben
- iets wat duurder zal worden bij strengere reglementering blijft door samen te werken toch betaalbaar
- mij lijkt het voor kinderen (en volwassenen ;-)) erg opvoedend om samen één pony te rijden en te verzorgen. Beetje minder individualisme, en wat meer teamgeest.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:19

horseyfries schreef:
Hoezo hebben we binnen een tien jaar een ander beeld? Wil je dat eens uitleggen want je zegt het even snel maar hoe wil je dat andere beeld binnen tien jaar bereiken?

Dat zou eens iemand moeten uitrekenen, hoe anders dat beeld zou zijn op 10 jaar. De precieze hoeveelheid paarden die er minder gaan zijn bij reglementering hangt af van hoe streng die zou zijn, en in een uitdoofscenario waarin in eerste instantie slechts van de allerslechtste situaties aanpassingen gevraagd worden, en de rest zeg 10 jaar heeft om zich in regel te stellen speelt de gemiddelde leeftijd waarop paarden overlijden (en dan niet meer 'vervangen' worden in functie voor meer ruimte voor de overblijvers) ook een rol.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:24

dunemole schreef:
de mensen die deze regeltjes verzinnen hebben npg nooit een paard van dichtbij gezien

Als ik het artikel lees, dan denk ik net het tegenovergestelde. Het is toch absoluut zo en aldus niet bediscussieerbaar dat paarden kuddedieren zijn en ruik-, hoor- en zichtcontact moeten kunnen hebben met andere paarden en dat het bewegingsdieren zijn en dat ze dagelijkse weidegang zouden moeten hebben.

Ik zou het voor mijn eigen paard (dat ik al vaak van dichtbij gezien heb :+ ) niet anders willen.

Ik vind nu ook wel niet dat ze in de winter persé op gras moeten staan, ik ben ermee akkoord dat dat onrealiseerbaar is, maar met enige creativiteit en goede wil kunnen er op iedere stal alternatieven voorzien worden, op zand kan bijv. ook als ze daarbij dan hooi kunnen eten.

Ik vind trouwens dat er ook wel wat opmerkingen rond het voeren van voldoende ruwvoer zouden mogen bij staan, want dat vind ik samen met weidegang één van de grootste problemen als ik hier in de regio rondkijk naar pensionstallen en manèges, meestal krijgen ze 1 keer per dag een pluk waar ze maximaal 2uur van kunnen eten.

En ja, er zijn ook buiten het stukje van het paardenwereldje dat wij als doorsnee paardeneigenaar kennen wsch nog veel zaken die niet zouden mogen gebeuren (slachttransporten, paardenmarkten enz) maar dat neemt niet weg dat er ook aandacht moet zijn voor die vele paarden die gewoon niet de kans hebben om echt paard te zijn omdat de eigenaars of stalhouders niet beter weten of onverschillig zijn.

Ik lees hier een aantal keer dat NL ver achter ligt, maar ik kan jullie zeggen dat het in België nog erger gesteld is. Hier hoor je nooit iemand bezig over paardenwelzijn, ik ken wel wat particulieren die vinden dat hun paard veel buiten moet kunnen in groep, veel ruwvoer moet krijgen, enz. maar veel mensen vinden dat gewoon onzin en pennypraat.
Je hoort hier eigenlijk sowieso nooit iets over paarden in de media, alsof het een vergeten sector is (of ja, wacht, volgens mij is er de afgelopen 2 keer iets m.b.t. paarden op het nieuws geweest, eerst omdat de BLID vond dat paarden in de winter bij vriesweer verplicht op stal moeten, dus al die paardenleken die het zo zielig vinden als een paard niet in een warm hokje staat werden nog eens gesterkt in hun gelijk, ten tweede toen onze huidige Vlaams minister-president het fenomeen paard ontdekt had en eens voor de camera op een paard is gaan zitten en wist te vertellen dat het aantal paarden en de interesse voor paardentoerisme zo was toegenomen in Vlaanderen, maar over paardenwelzijn werd toen ook niet gerept). Als je hier als goedbedoelende paardeneigenaar bent aangewezen op pensionstallen heb je een reuzengroot probleem want je hebt bijna nergens de mogelijkheid je paard paard te laten zijn. En de DB is volgens mij niet echt bezig met paarden, ze zullen er waarschijnlijk ook niet de middelen en de kennis voor hebben (ik heb ze eens gecontacteerd omdat er in mijn buurt een hoopje shetlandpony’s stond met super lange omkrullende hoeven die alleen nog maar vooruit konden schuifelen, en daar zijn ze eens naar gaan kijken (allez ja, ze hebben mensen uit de buurt gestuurd die een kattenopvang hebben en compleet geen verstand hebben van paarden) maar is verder niks mee gebeurd, ze hebben me laten weten dat de eigenaar de pony’s niet kon vangen en dat het dus niet mogelijk was ze te bekappen, en dat was het dan).
Ik lees vrij veel op Bokt en denk echt dat men in NL al veel verder staat. Al is het maar dat de mentaliteit onder de paardeneigenaars anders is, hier word je door de gemiddelde paardeneigenaar nog als een halvegare bekeken als je zegt dat een paard een bewegings- en kuddedier is en quasi constant ruwvoer zou moeten kunnen eten (immers wij mensen eten toch ook maar keer, dus als ze keer een schep krachtvoer krijgen en keer een pluk hooi is het toch prima?)
Laatst bijgewerkt door Eilandje op 18-09-09 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:24

bandida best een goed idee idd van die stallen, maar dan nog moeten ze een keer hun ei kwijt kunnen en zulke stallen mogen bijna nergens, aangezien je nooit wat mag van de gemeenten... lichtmasten die al 15 jaar bij ons in de bak staan en niet te zien zijn voor anderen omdat ze achter ons huis staan moeten eigenlijk weg.... dit land is gewoon ZO KROM!!!

heel ander voorbeeld maar wel zoals het in dit land eraan toe gaat... als je een moord heb gepleegd krijg je tbs maar geen gevangenis want je was geestelijk gestoord dus "kon er niks aan doen" en steel je een snoepje krijg je 5 jaar (dit alles grof gezegd maar het is wel zo!!!)

en zo vind ik ook dit soort regels heel krom, het moet allemaal beter dit beter dat maar we mogen niks.... en fokken ons er dus verschrikkelijk over op (zie heel het topic :D)

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:29

Eilandje schreef:
dunemole schreef:
de mensen die deze regeltjes verzinnen hebben npg nooit een paard van dichtbij gezien

Als ik het artikel lees, dan denk ik net het tegenovergestelde. Het is toch absoluut zo en aldus niet bediscussieerbaar dat paarden kuddedieren zijn en ruik-, hoor- en zichtcontact moeten kunnen hebben met andere paarden en dat het bewegingsdieren zijn en dat ze dagelijkse weidegang zouden moeten hebben.

Ik zou het voor mijn eigen paard (dat ik al vaak van dichtbij gezien heb :+ ) niet anders willen.

Ik vind nu ook wel niet dat ze in de winter persé op gras moeten staan, ik ben ermee akkoord dat dat onrealiseerbaar is, maar met enige creativiteit en goede wil kunnen er op iedere stal alternatieven voorzien worden, op zand kan bijv. ook als ze daarbij dan hooi kunnen eten.

Ik vind trouwens dat er ook wel wat opmerkingen rond het voeren van voldoende ruwvoer zouden mogen bij staan, want dat vind ik samen met weidegang één van de grootste problemen als ik hier in de regio rondkijk naar pensionstallen en manèges, meestal krijgen ze 1 keer per dag een pluk waar ze maximaal 2uur van kunnen eten.

En ja, er zijn ook buiten het stukje van het paardenwereldje dat wij als doorsnee paardeneigenaar kennen wsch nog veel zaken die niet zouden mogen gebeuren (slachttransporten, paardenmarkten enz) maar dat neemt niet weg dat er ook aandacht moet zijn voor die vele paarden die gewoon niet de kans hebben om echt paard te zijn omdat de eigenaars of stalhouders niet beter weten of onverschillig zijn.

Ik lees hier een aantal keer dat NL ver achter ligt, maar ik kan jullie zeggen dat het in België nog erger gesteld is. Hier hoor je nooit iemand bezig over paardenwelzijn, ik ken wel wat particulieren die vinden dat hun paard veel buiten moet kunnen in groep, veel ruwvoer moet krijgen, enz. maar veel mensen vinden dat gewoon onzin en pennypraat.
Je hoort hier eigenlijk sowieso nooit iets over paarden in de media, alsof het een vergeten sector is (of ja, wacht, volgens mij is er de afgelopen 2 keer iets m.b.t. paarden op het nieuws geweest, eerst omdat de BLID vond dat paarden in de winter bij vriesweer verplicht op stal moeten, dus al die paardenleken die het zo zielig vinden als een paard niet in een warm hokje staat werden nog eens gesterkt in hun gelijk, ten tweede toen onze huidige Vlaams minister-president het fenomeen paard ontdekt had en eens voor de camera op een paard is gaan zitten en wist te vertellen dat het aantal paarden en de interesse voor paardentoerisme zo was toegenomen in Vlaanderen, maar over paardenwelzijn werd toen ook niet gerept). Als je hier als goedbedoelende paardeneigenaar bent aangewezen op pensionstallen heb je een reuzengroot probleem want je hebt bijna nergens de mogelijkheid je paard paard te laten zijn. En de DB is volgens mij niet echt bezig met paarden, ze zullen er waarschijnlijk ook niet de middelen en de kennis voor hebben (ik heb ze eens gecontacteerd omdat er in mijn buurt een hoopje shetlandpony’s stond met super lange omkrullende hoeven die alleen nog maar vooruit konden schuifelen, en daar zijn ze eens naar gaan kijken (allez ja, ze hebben mensen uit de buurt gestuurd die een kattenopvang hebben en compleet geen verstand hebben van paarden) maar is verder niks mee gebeurd, ze hebben me laten weten dat de eigenaar de pony’s niet kon vangen en dat het dus niet mogelijk was ze te bekappen, en dat was het dan).
Ik lees vrij veel op Bokt en denk echt dat men in NL al veel verder staat. Al is het maar dat de mentaliteit onder de paardeneigenaars anders is, hier word je door de gemiddelde paardeneigenaar nog als een halvegare bekeken als je zegt dat een paard een bewegings- en kuddedier is en quasi constant ruwvoer zou moeten kunnen eten (immers wij mensen eten toch ook maar keer, dus als ze keer een schep krachtvoer krijgen en keer een pluk hooi is het toch prima?)

dat laaste gebeurt idd nog teveel het is algemeen bekend dat een paard zoveel mogenlijk de hele dag door moet kunnen eten.. tegen koliek.,. en voor de darmen maar ook voor de mentale gesteldheid.. een beetje stal voert 5 x per dag., 3 x bix en twee keer kuil/hooi, en of anders 6 keer per dag.. als de paarden veel binnen staan zorgt een beetje stal ervoor da ze lekker veel schoon stro hebben dagelijks zodat ze dan ook nog wat te doen hebben. ( even los van het aantal uur buiten en beweging)

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:32

essiesilly schreef:
bandida best een goed idee idd van die stallen, maar dan nog moeten ze een keer hun ei kwijt kunnen en zulke stallen mogen bijna nergens, aangezien je nooit wat mag van de gemeenten... lichtmasten die al 15 jaar bij ons in de bak staan en niet te zien zijn voor anderen omdat ze achter ons huis staan moeten eigenlijk weg.... dit land is gewoon ZO KROM!!!

heel ander voorbeeld maar wel zoals het in dit land eraan toe gaat... als je een moord heb gepleegd krijg je tbs maar geen gevangenis want je was geestelijk gestoord dus "kon er niks aan doen" en steel je een snoepje krijg je 5 jaar (dit alles grof gezegd maar het is wel zo!!!)

en zo vind ik ook dit soort regels heel krom, het moet allemaal beter dit beter dat maar we mogen niks.... en fokken ons er dus verschrikkelijk over op (zie heel het topic :D)

en idd dat was mijn punt ook al..

zoveel dieren zo weinig land.. al het land wat er nog is voor andere doeleinden en niet voor (paarden gebruik) gemeenten die dwars liggen omdat je een stukje land voor je paard wil.. volgens mij willen we allemaal het beste voor onze dieren.. maar dan moet er wel wat mogenlijk zijn.,
en dan krijg je weer regeltjes, klagende buren.. je kent het wel..
gemeenten die liever een nieuw bedrijven terrein bouwen dan een landje vol met paarden hebben.. geld speelt ook een rol :S

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:35

Bandida schreef:
horseyfries schreef:

Dat zou eens iemand moeten uitrekenen, hoe anders dat beeld zou zijn op 10 jaar. De precieze hoeveelheid paarden die er minder gaan zijn bij reglementering hangt af van hoe streng die zou zijn, en in een uitdoofscenario waarin in eerste instantie slechts van de allerslechtste situaties aanpassingen gevraagd worden, en de rest zeg 10 jaar heeft om zich in regel te stellen speelt de gemiddelde leeftijd waarop paarden overlijden (en dan niet meer 'vervangen' worden in functie voor meer ruimte voor de overblijvers) ook een rol.

Even in ons geval:

5 fokmerries drachtig, variërend in de leeftijd van zes tot 12 jaar.
Twee merries met pensioen (21/23)
vijf sportpaarden hengsten/ruinen leeftijd 4 tot 10 jaar
twee tweejarigen
twee eenjarigen
twee veulens

Ook al zouden wij vanaf volgend jaar een fokverbod krijgen, dan nog hebben wij hoogstwaarschijnlijk over tien jaar meer paarden dan we op dit moment hebben (vijf veulens erbij en maar twee paarden waarschijnlijk binnen tien jaar overleden).

En hoe wil je dat doen, zo'n fokverbod? Mogen er nog wel toppaarden gefokt worden? Gaat er iemand beslissen welke paarden niet meer mogen voortplanten en welke wel? Komt er een inspecteur bij alle mensen thuis om te kijken of ze wel in orde zijn en wordt anders je paard afgenomen?
Ben heel benieuwd in wat voor oorlogstaferelen we terecht gaan komen...

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:40

Ach uiteindelijk gaat er weinig veranderen. 4 uur verplicht naar buiten is niet haalbaar. Straks worden er een paar regeltjes door gevoerd die waarschijnlijk niet eens streng gecontroleerd gaan worden. Alleen maar om de dierenbescherming stil te houden.

Op de voorpagina staat het weer: Paardrijden is sport nummer 1 onder de jeugd.

Kortom het financiele belang is erg groot en de DB en de PVDD word door niemand die iets te vertellen serieus genomen, wat ze geheel aan zich zelf te danken hebben :+

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:44

Bandida schreef:
Odieta schreef:

Ja, die stallen bedoel ik, hebben ze in zwitserland dus ook veel, en idd nog wat groter, namelijk een zand paddock van ong. 20 m diep er achter. Mij lijkt het goed meerdere opties te gaan geven aan eigenaren, bv 24/7 met schuilstal, maar ook de optie zoals op de foto.

Maar wat anders: als je de paarden gaat huisvesten in harems komen er dan niet elk jaar heel veel veulens bij?