Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
horseyfries schreef:Op de manege waren ze er ook allang achter dat je bij beginners het beste de teugels aan de neusriem kan bevestigen, en dat bewijst dit onderzoek nog maar eens....
Def schreef:NatasjavE schreef:Conclussie...
Terug naar de ouderwetse zitlessen en een zachte hand prediken.
Precies![]()
Zou iedere manege, instructeur moeten doen!
mamakaren schreef:sowieso zitlessen!
de "studie" is natuurlijk niet representatief, dus ik stel voor: lekker zelf eens bitloos proberen thuis! en dan je eigen conclusies trekken.
gummie schreef:Ik dacht dat ik dressuurpaarden te zien kreeg die bijvoorbeeld op L of M niveau lopen...
Def schreef:Wat een jammer onderzoek dit. Ik ben helemaal niet tegen bitloos, in heel veel gevallen zelfs voor..
Ruiters die net beginnen heb ik het liefst helemaal niet aan de teugels, dus ook niet aan een bitloos hoofdstel wat toch druk op de neus/achter de oren enz. geeft. Gewoon aan de longe, eerst leren zitten, zoals Natasja al zegt.
Alles valt of staat in mijn ogen met de rijkunst van de ruiter. Harde hand is sowieso niet goed, met bit of zonder bit. het gaat om de druk die uitgeoefend wordt.
.
Bandida schreef:Die zijn niet zo dik gezaaid in Kentucky
LDRD schreef:Een studie door de bedenker van het hoofdstel onder 4 paarden?
Andante schreef:LDRD schreef:Een studie door de bedenker van het hoofdstel onder 4 paarden?
Bovendien kan het feit dat ze het bit éérst in hebben behad invloed hebben gehad, als wel de testruiters, als wel het karakter van de paarden zelf/ hun conditie. Nee, ik vind dit geen goed onderzoek. Mocht het op grotere schaal uitgevoerd worden en neutraler, dan ben ik wel heel benieuwd naar de uitslag.