Bitloos hoofdstel volgens studie beter dan hoofdstel met bit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:29

Wat een jammer onderzoek dit. Ik ben helemaal niet tegen bitloos, in heel veel gevallen zelfs voor..
Ruiters die net beginnen heb ik het liefst helemaal niet aan de teugels, dus ook niet aan een bitloos hoofdstel wat toch druk op de neus/achter de oren enz. geeft. Gewoon aan de longe, eerst leren zitten, zoals Natasja al zegt.

Alles valt of staat in mijn ogen met de rijkunst van de ruiter. Harde hand is sowieso niet goed, met bit of zonder bit. het gaat om de druk die uitgeoefend wordt.

Ik werk met mijn paard met bit en ook zonder bit. Ik zie geen enkel verschil. Loopt precies hetzelfde.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:34

horseyfries schreef:
Op de manege waren ze er ook allang achter dat je bij beginners het beste de teugels aan de neusriem kan bevestigen, en dat bewijst dit onderzoek nog maar eens....

Dat bewijst alleen dat de meeste ruiters hun evenwicht proberen te houden door aan de teugels te hangen (en bovendien van correct teugelgebruik geen benul hebben...) en het daarom iets vriendelijker en fijner voor het paard is de teugels aan de neusriem te bevestigen... :+

Needje

Re: Bitloos hoofdstel volgens studie beter dan hoofdstel met bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:36

Dit onderzoek zegt mij meer iets over de rijkunst van de ruiters als over het slecht zijn van een bit.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:37

Conclusie...

Terug naar de ouderwetse zitlessen en een zachte hand prediken. :)*
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 14-09-09 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:37

Een hoofdstel is niet natuurlijk of eht nou emt of zonder bit is.

Het is simpelweg een extra mogelijk, een bitloos hoofdstel, net zoals er 100 den soorten bitten zijn.

Er is niks natuurlijks aan een bitloos hoofdstel.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:38

Het is al vaak gezegd maar het kan wat mij betreft niet vaak genoeg gezegd worden: wat een waardeloos 'onderzoek'!! Dit is een experimentje op basisschoolniveau.... Erg jammer! Jammergenoeg is dit het zoveelste 'onderzoek' van de betreffende meneer Cook die ik gezien heb en waar ik bijna van ga huilen. Zulke onderzoeken vind ik werkelijk een schande voor de wetenschap en vooral een schande voor de veterinaire wereld!

Na enkele minuutjes even snel lezen al ladingen argumenten waarom deze uitslag totaal nikszeggend is:
- 4 paarden is statistisch NIET betrouwbaar
- economisch belang van de onderzoeker is ook reden om alles wat kritischer te bekijken
- alleen van bit naar bitloos en niet andersom is ook niet correct. Om vervolgens te concluderen dat het 'vast niet komt omdat ze moe zijn' is alles behalve wetenschappelijk te noemen! Heel leuk en aardig dat ze in de discussie er wel bij zetten dat er veel aannames gedaan worden en de argumenten daarbij, maar dat maakt de boel verschrikkelijk subjectief en vooral niet meer bruikbaar.
- quote uit de materialen en methodes: " All other potential variables were, as far as possible, unchanged." Ehm, as far as possible?? Zeg er dan even aub bij welke dus WEL veranderd zijn! Sowieso maakt meerdere variabelen een onderzoek al zeer onbetrouwbaar.
- 1 jurylid? Ook lekker objectief...
- last but not least (ben opgehouden met dit onderzoek te lezen, staat vast nog veel meer in!): oh oh wat een verrassing, alle referenties, op 1 na, zijn onderzoeken van meneer Cook himself...

Positieve noot erbij is dat hij iig wel zelf aangeeft dat het onderzoek rammelt... Als vooraanzet voor vervolgonderzoek kan het ook zeker gebruikt worden. Hopelijk gaat dat ook gebeuren en dan wel op een goede, objectieve en vooral WETENSCHAPPELIJKE manier. En dan hopen dat er een statistisch significant verschil uitkomt! Dan pas kan je conclusies trekken. Bewijs heb ik tot nu toe echt nog niet gezien, terwijl ik het juist errug graag WIL zien. (voor het geval mensen het willen weten: ik rijd zelf zowel bitloos als met bit, afh van het paard). Ik ben bang dat de hele 'bitloosbrigade' zichzelf zo in de vingers snijd. Als hij werkelijk wil bewijzen dat bitloos beter is, zal hij toch echt met betere onderzoeken aan moeten komen zetten. Maar hiervoor heeft hij volgens mij toch eerst een opfrissingscursus nodig om weer te leren hoe je iets wetenschappelijk bewijst... Of hij moet dit soort knutselwerk voortzetten in een kleuterklas.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:44

NatasjavE schreef:
Conclussie...

Precies _/-\o_
Zou iedere manege, instructeur moeten doen!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:47

Def schreef:
NatasjavE schreef:
Conclussie...

Precies _/-\o_
Zou iedere manege, instructeur moeten doen!

Vind ik ook! De mensen die ik les geef moeten de teugels verdienen zoals ik het noem. Die worden lekker opgeknoopt en zolang moeten ze het met een touwtje om de hals aan de longeerlijn doen, tot dat ik denk dat ze de teugels verdient hebben, en dan besteed ik alsnog eerst tijd aan stuurprincipes voordat ik zelfstandig door de bak laat hobbelen...

mamakaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:48

sowieso zitlessen!
de "studie" is natuurlijk niet representatief, dus ik stel voor: lekker zelf eens bitloos proberen thuis! en dan je eigen conclusies trekken.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:55

mamakaren schreef:
sowieso zitlessen!
de "studie" is natuurlijk niet representatief, dus ik stel voor: lekker zelf eens bitloos proberen thuis! en dan je eigen conclusies trekken.

Ieder paard is verschillend. Ik ben ook voor thuis proberen, dan pas kan je een goede eigen mening vormen.
( Ik rijd zowel met als zonder bit. )

Ik hoop wel dat ze een keer een goed onderzoek gaan doen wat representatief is!

horseyfries

Re: Bitloos hoofdstel volgens studie beter dan hoofdstel met bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:01

Ik denk dat elk goed onderzoek de uitkomst zal geven die je zelf al noemt: elk paard is verschillend en de één zal beter mét bit lopen, de ander zonder.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:17

Haha! Sorry, maar ik vind dit echt komisch! Zonder die filmpjes had ik zeer positief gereageerd op dit nieuws. Dan zou ik serieus gaan twijfelen aan het rijden met bit en kijken of het rijden zonder bit toch niet veel beter is.

Maar vervolgens klik ik op die filmpjes, en dan komt de aap uit de mouw! Geen wonder dat de test gewerkt heeft! Ik dacht dat ik dressuurpaarden te zien kreeg die bijvoorbeeld op L of M niveau lopen... Maar het gaat hier om slecht gereden paarden, die totaal zonder aanleuning gereden worden. Dan is het niet zo opmerkelijk dat het rijden met bit slechtere resultaten geeft.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:17

Needje schreef:
Dit onderzoek zegt mij meer iets over de rijkunst van de ruiters als over het slecht zijn van een bit.

_/-\o_

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:21

gummie schreef:
Ik dacht dat ik dressuurpaarden te zien kreeg die bijvoorbeeld op L of M niveau lopen...

Die zijn niet zo dik gezaaid in Kentucky ;)

Hier de abstract:

The study tested the null hypothesis that if a horse is ridden in a snaffle bridle and then a crossunder bitless bridle, there will be no change in its behaviour. It was predicted that there would be change and that behaviour would improve when bitless. Four horses, none of which had ever been ridden in a crossunder bitless bridle, were ridden through two 4-min, exercise tests, first bitted then bitless. An independent judge marked the 27 phases of each test on a 10-point scale and comments and scores were recorded on a video soundtrack. The results refuted the null hypothesis and upheld the predictions. Mean score, when bitted, was 37%; and through the first 4 min of being bitless, 64%. A binomial probability distribution suggested that the results were significantly different from random effects. All 4 horses accepted the crossunder bitless bridle without hesitation. Further studies are warranted and it is hoped that others will build on this new field of investigation. The authors are of the opinion that the bit can be a welfare and safety problem for both horse and horseman. Equestrian organisations that currently mandate use of the bit for competitions are urged to review their rules.

Het accent ligt toch wel iets anders als wordt gesuggereerd in de beginpost, laat staan in vele van de reacties.
Verder vind ik het zelf ook niet indrukwekkend, maar dat het plaats vindt wel een boeiende ontwikkeling.

TwinQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:31

Super! Ik rijd zelf ook bitloos en met dit hoofdstel kun je dus blijkbaar goed dressuurmatig rijden. :)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:38

Draverlover schreef:
Super! Ik rijd zelf ook bitloos en met dit hoofdstel kun je dus blijkbaar goed dressuurmatig rijden. :)

Heb jij de filmpjes wel gezien? :D

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:38

Ik gok zo van niet :')

Ik had de hypothese nog niet gelezen, maar dat geeft inderdaad een iets ander accent aan het 'onderzoek'.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:53

Def schreef:
Wat een jammer onderzoek dit. Ik ben helemaal niet tegen bitloos, in heel veel gevallen zelfs voor..
Ruiters die net beginnen heb ik het liefst helemaal niet aan de teugels, dus ook niet aan een bitloos hoofdstel wat toch druk op de neus/achter de oren enz. geeft. Gewoon aan de longe, eerst leren zitten, zoals Natasja al zegt.

Alles valt of staat in mijn ogen met de rijkunst van de ruiter. Harde hand is sowieso niet goed, met bit of zonder bit. het gaat om de druk die uitgeoefend wordt.
.

hier ben ik het mee eens.. ik vind het wel een flut onderzoek hoor. ik heb ook 1 keer bitloos gereden met mijn paard an die ging dus mooi wel uitproberen of ze makkelijker onder het werk uit zou komen. ik vind ook dat 1 keer proberen geen uitslag geeft.. laat het ze een half jaar proberen en kom dan weer terug van is het verbeterd. ik vind het niet vreemd dat die paarden alerter zijn met iets wat ze nog niet kennen, maar als ze eraan wennen bevalt het bitloos mischien helemaal niet. ik wil het bitloos niet naar beneden halen hoor ik vind het helemaal niet slecht maar ik vind dit echt een onderzoek van niks. trouwens ik heb even stukjes gekeken van de eerste ruiter (internet is hier erg sloom) en dan vind ik het niet zo vreemd dat dat paard niet op t bit reageert met die slappe teugeltjes :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:09

Bandida schreef:
Die zijn niet zo dik gezaaid in Kentucky ;)

Niet zo dik gezaaid als de volbloeds...maar ze zijn er wel hoor. ;)

http://www.nawpn.org/

Zullen er ook vast ook een paar in Kentucky lopen :D

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:10

LDRD schreef:
Een studie door de bedenker van het hoofdstel onder 4 paarden? :?

Bovendien kan het feit dat ze het bit éérst in hebben behad invloed hebben gehad, als wel de testruiters, als wel het karakter van de paarden zelf/ hun conditie. Nee, ik vind dit geen goed onderzoek. Mocht het op grotere schaal uitgevoerd worden en neutraler, dan ben ik wel heel benieuwd naar de uitslag :) .

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:14

Tja... meeste is al gezegd vwb de 'waarde' van dit onderzoek.. opmerkelijk vind ik dan wel weer dat het onderzoek dateerd van oktober 2008, en pas nu 'bekend' wordt gemaakt, en dat terwijl de filmpjes al langer op YT staan....

TwinQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:15

horseyfries schreef:
Draverlover schreef:

Heb jij de filmpjes wel gezien? :D

ehh, nee ik zal ff kijken :D

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:19

Andante schreef:
LDRD schreef:
Een studie door de bedenker van het hoofdstel onder 4 paarden? :?

Bovendien kan het feit dat ze het bit éérst in hebben behad invloed hebben gehad, als wel de testruiters, als wel het karakter van de paarden zelf/ hun conditie. Nee, ik vind dit geen goed onderzoek. Mocht het op grotere schaal uitgevoerd worden en neutraler, dan ben ik wel heel benieuwd naar de uitslag :) .

Hier ben ik het echt helemaal mee eens. Dit onderzoek is niet wetenschappelijk genoeg opgezet. De omstandigheden moeten constant blijven en er moet ook een groep zijn die eerst bitloos rijdt en vervolgens met bit. Zo zijn er nog wel meer dingen die aangepast moeten worden.

TwinQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:21

het stelt niet veel voor idd Horseyfries... *zucht*

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:26

Heb niet het hele topic doorgelezen, dus sorry als ik in herhaling val!

Goed dat er zo'n onderzoek wordt gedaan, ik vind bitloos hartstikke goed! Ik ben van mening dat een bit alleen goed is als je er op de juiste, zachte manier mee om kan gaan, er zijn teveel paarden die door het harde gebruik van het bit 'dood' in de mond zijn geworden...
Alleen een onderzoek met 4 paarden, is dat niet wat weinig? Ik heb het idee dat het dan ook best wel eens toeval kan zijn dat ze bitloos beter lopen. Hoewel ik me er natuurlijk wel wat bij kan voorstellen hoor, dat ze beter lopen zonder bit dan met.

Ik vind het goed dat dit onderzoek gehouden is, maar heb er wel mijn twijfels bij!