Dit is denk ik een probleem dat heel erg vast zit tussen allerlei andere regels. Maar zie daar maar eens tussen te komen
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
piezze schreef:Ik vraag me alleen af wie dan "officieel" mag bepalen wat goed is en wat niet.
Heino schreef:Stel dat er een regel komt à la "iedere stal met paarden dient een paddock/weiland te hebben van **m2 per paard", dat kan je naleven, én prima beboeten indien niet nageleefd. Probleem is alleen dat veel gemeentes hier niet aan mee willen werken.
Dit is denk ik een probleem dat heel erg vast zit tussen allerlei andere regels. Maar zie daar maar eens tussen te komen
laetitia schreef:Cavaliere schreef:is dit niet een onderwerp die moeilijk te realiseren valt? komen hun kijken of ik mijn paard goed train? genoeg buiten zet etc?
dat kan ik me slecht voorstellen.
Zucht.
Men moet ergens beginnen! Er zijn toch ook regels met betrekking tot het houden van vee?
Of vind je die ook onzin omdat het niet te controleren valt?
Net zoals HC zegt, er bestaan voor het grootste gedeelte van de dieren in NL wetten en regels, maar nog niet voor paarden. Een dierensector die de laatste jaren heel hard aan het groeien is.
Kukkie schreef:Dergelijke artikelen zijn alleen handig voor de bewustwording van het volk. Ze veranderen nog niets.
En de regels zoals 'ze' ze willen stellen, zijn heel moeilijk te controleren. Wie gaat er bij elke stal kijken? En wat voor sancties ga je eraan hangen? De slachthuizen zullen het nog druk krijgen / file's naar Italie.
Het helpt pas als grote trainers, grote stallen, grote voorbeelden (zoals een Anky, bekende springruiters, bekende westernruiters etc) hun paarden gaan geven wat paarden nodig hebben. Dan raken ook de andere paardenbezitters aan het denken over hun situatie. En gaan op zoek naar een andere stal, die wel paddock's heeft. En dan, als al die plekken vol zijn, en mensen op de full-time-stal stallen nog zoekende zijn, komen die stalen wel met een plan voor paddocks.
Het heeft jamergenoeg tijd en aandacht van de 'voorbeelden' nodig, voor een groot deel van de paardenbezitters.
russel schreef:Dan zal het betekenen dat het in de vergunningen gezet gaat worden en dat er dus pensions zullen zijn die alleen met vergunningen paarden mogen houden en die dat niet hebben, wellicht wel geen vergunning gaan krijgen omdat het niet in de bestemming past of dat er niet aan de vergunningsvoorschriften voldaan kan worden.
KiWiKo schreef:hemellief zeg
ik had al geen hoge pet op van de volkskrant.............. maar dit doet het nog minder hoog maken
wat een flut artikelbijna slecht journalistme te noemen
Huertecilla schreef:Heino schreef:Dit is denk ik een probleem dat heel erg vast zit tussen allerlei andere regels. Maar zie daar maar eens tussen te komen
Nee hoor, dat is zó op te lossen met een regeling die ingaat voor elk na de ingangsdatum aan te schaffen paard.
Overgangsregeling van 10 jaar en klaar.
hc
Huertecilla schreef:Nee hoor, dat is zó op te lossen met een regeling die ingaat voor elk na de ingangsdatum aan te schaffen paard.
hc
Cavaliere schreef:daar komt bij dat de hele partij voor de dieren in mijn ogen niet gaan voor de welzijn voor de dieren,
maar dat ze alleen hun eigen punt willen maken. en daar walg ik van.

Hermelientje schreef:KiWiKo schreef:hemellief zeg
ik had al geen hoge pet op van de volkskrant.............. maar dit doet het nog minder hoog maken
wat een flut artikelbijna slecht journalistme te noemen
Dit is geen artikel van een journalist maar een discussiestuk waar je (net als op bokt) online over kunt discussiëren.
Hier kan dat gebeuren:http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/4056/Let_op_leed_paardenwereld
Dus als ik jouw gedachte verder volg heb je zeker ook geen hoge pet op van bokt.nl, daar roept iedereen ook maar wat, waarna anderen kunnen reageren.
ikdoemaarwat schreef:en dressuur word toch ook niet genoemd
grapje die hoed nog rand slaat
Dan heb je niet goed gelezen
Dressuur wordt wel degelijk genoemd
goed overheen gelezen dan, dan nog worden alle takken niet genoemd en slaat de opmerking nergens over want het gaat in paardensport in het algemeen
slimmerik schreef:Cavaliere schreef:daar komt bij dat de hele partij voor de dieren in mijn ogen niet gaan voor de welzijn voor de dieren,
maar dat ze alleen hun eigen punt willen maken. en daar walg ik van.
Bingo !! Oh nee, dat was een andere manier om in de media te komen....
ter verduidelijking:
[VN] Partij voor de Dieren boos over verloting van pony op manege
Heino schreef:Huertecilla schreef:Nee hoor, dat is zó op te lossen met een regeling die ingaat voor elk na de ingangsdatum aan te schaffen paard.
hc
Ik denk niet dat het zo simpel is als je nu stelt.
paard kan voldoen, dan mag je geen paard kopen. Heel redelijk.Karl66 schreef:HC, je maakt één grote denkfout. Het gaat niet alleen om paardenbelang.
Heino schreef:russel schreef:Dan zal het betekenen dat het in de vergunningen gezet gaat worden en dat er dus pensions zullen zijn die alleen met vergunningen paarden mogen houden en die dat niet hebben, wellicht wel geen vergunning gaan krijgen omdat het niet in de bestemming past of dat er niet aan de vergunningsvoorschriften voldaan kan worden.
Klopt, en dat moet in principe wel mogelijk zijn denk ik.
Ware het niet dat deze stallen dan enorm populair worden en dus waarschijnlijk ook hun prijzen omhoog gooien. Waardoor paardrijden en paarden houden weer alleen voor de elite wordt.