'Let heel goed op dierenleed in de paardenwereld'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Re: 'Let heel goed op dierenleed in de paardenwereld'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:11

Stel dat er een regel komt à la "iedere stal met paarden dient een paddock/weiland te hebben van **m2 per paard", dat kan je naleven, én prima beboeten indien niet nageleefd. Probleem is alleen dat veel gemeentes hier niet aan mee willen werken.

Dit is denk ik een probleem dat heel erg vast zit tussen allerlei andere regels. Maar zie daar maar eens tussen te komen :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:11

piezze schreef:
Ik vraag me alleen af wie dan "officieel" mag bepalen wat goed is en wat niet.

In NL is de universiteit van Wageningen het officiële adviesorgaan van de Minister op dit soort punten.

´Wageningen´ heeft zonder enig probleem op het netvlies wat de invulling van de vijf vrijheden voor het paar concreet inhoudt.

Wat daar uitkomt is geen voor of tegen maar wat ís.

Hun officiële positie is voor goede lezers al bekend. Let wel, dat is geen´mening´ maar een wetenschappelijk onderbouwd standpunt van een expert adviesorgaan.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:13

Heino schreef:
Stel dat er een regel komt à la "iedere stal met paarden dient een paddock/weiland te hebben van **m2 per paard", dat kan je naleven, én prima beboeten indien niet nageleefd. Probleem is alleen dat veel gemeentes hier niet aan mee willen werken.

Dit is denk ik een probleem dat heel erg vast zit tussen allerlei andere regels. Maar zie daar maar eens tussen te komen :)

Dan zal het betekenen dat het in de vergunningen gezet gaat worden en dat er dus pensions zullen zijn die alleen met vergunningen paarden mogen houden en die dat niet hebben, wellicht wel geen vergunning gaan krijgen omdat het niet in de bestemming past of dat er niet aan de vergunningsvoorschriften voldaan kan worden.

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:14

laetitia schreef:
Cavaliere schreef:
is dit niet een onderwerp die moeilijk te realiseren valt? komen hun kijken of ik mijn paard goed train? genoeg buiten zet etc?
dat kan ik me slecht voorstellen.

Zucht.
Men moet ergens beginnen! Er zijn toch ook regels met betrekking tot het houden van vee?
Of vind je die ook onzin omdat het niet te controleren valt?
Net zoals HC zegt, er bestaan voor het grootste gedeelte van de dieren in NL wetten en regels, maar nog niet voor paarden. Een dierensector die de laatste jaren heel hard aan het groeien is.

ooh tuurlijk daar ben ik het volkomen mee eens. weet je, ook in ben gek met die dieren.
maar zoals ik net al zei, is dat de pvdd er niet is voor de dieren maar meer voor hun eigen punt,
dat is al vaker gebleken en nu moeten ze zich richten op de paardensport.
der komt een artikel, waar de helft niet van klopt. laat ze eerst hun fouten maar gaan herstellen,
zich dan op de dieren gaan richten die de hulp net wat harder nodig hebben, en dan mogen ze terug komen bij de
paarden etc. voor mij.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:14

Heino schreef:

Nee hoor, dat is zó op te lossen met een regeling die ingaat voor elk na de ingangsdatum aan te schaffen paard.
Overgangsregeling van 10 jaar en klaar.

hc

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:15

Kukkie schreef:
Dergelijke artikelen zijn alleen handig voor de bewustwording van het volk. Ze veranderen nog niets.
En de regels zoals 'ze' ze willen stellen, zijn heel moeilijk te controleren. Wie gaat er bij elke stal kijken? En wat voor sancties ga je eraan hangen? De slachthuizen zullen het nog druk krijgen / file's naar Italie.

Het helpt pas als grote trainers, grote stallen, grote voorbeelden (zoals een Anky, bekende springruiters, bekende westernruiters etc) hun paarden gaan geven wat paarden nodig hebben. Dan raken ook de andere paardenbezitters aan het denken over hun situatie. En gaan op zoek naar een andere stal, die wel paddock's heeft. En dan, als al die plekken vol zijn, en mensen op de full-time-stal stallen nog zoekende zijn, komen die stalen wel met een plan voor paddocks.
Het heeft jamergenoeg tijd en aandacht van de 'voorbeelden' nodig, voor een groot deel van de paardenbezitters.

Dit artikel maakt mensen bewust van het slaan van ijzeren pijpen tegen paardenbenen. Ik vraag me af welke ruiter of eigenaar de dure springpaarden hun benen gaan vernielen met een ijzeren pijp? Tuurlijk er is paardenleed hier en vooral te veel paarden op beperkte ruimte maar dit artikel maakt met dit soort overdreven stellingen zichzelf belachelijk (jammer)

RoodZonnetje

russel schreef:
Dan zal het betekenen dat het in de vergunningen gezet gaat worden en dat er dus pensions zullen zijn die alleen met vergunningen paarden mogen houden en die dat niet hebben, wellicht wel geen vergunning gaan krijgen omdat het niet in de bestemming past of dat er niet aan de vergunningsvoorschriften voldaan kan worden.

Klopt, en dat moet in principe wel mogelijk zijn denk ik.
Ware het niet dat deze stallen dan enorm populair worden en dus waarschijnlijk ook hun prijzen omhoog gooien. Waardoor paardrijden en paarden houden weer alleen voor de elite wordt.

eekhoornerik

Een begin is
de bestemmingsplannen bekijken.

Is er geen ruimte om paarden te houden, dan is dat er gewoonweg niet. Dus geen vergunning voor een nieuwe manege.

Verder regels m.b.t. het uitgeven van bouwvergunningen aan maneges, pensionstallen, stallenaanbouw etc.
Met andere woorden, bepaalde regels waaraan een ontwerp van een nieuwe paardenaccommodatie aan moet voldoen wil het een vergunning krijgen.

begrip paardenaccommodatie moet dan ruim worden genomen (stalling en buitenterrein).

Daarnaast het inbouwen van bestaande agrarische bedrijven door nieuwe woon- of industriegebieden aan banden leggen.
Bestemmingsplannen hiervoor dus niet wijzigen.

Afijn, er moet nog veel veranderd worden aam het beleid van de overheid ten aanzien van de problematiek rondom bestemmingsplannen.

Hermelientje

KiWiKo schreef:
hemellief zeg :)

ik had al geen hoge pet op van de volkskrant.............. maar dit doet het nog minder hoog maken :)

wat een flut artikel :) bijna slecht journalistme te noemen

Dit is geen artikel van een journalist maar een discussiestuk waar je (net als op bokt) online over kunt discussiëren.

Hier kan dat gebeuren:http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/4056/Let_op_leed_paardenwereld

Dus als ik jouw gedachte verder volg heb je zeker ook geen hoge pet op van bokt.nl, daar roept iedereen ook maar wat, waarna anderen kunnen reageren. :+

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:16

Huertecilla schreef:
Heino schreef:

Nee hoor, dat is zó op te lossen met een regeling die ingaat voor elk na de ingangsdatum aan te schaffen paard.

hc

Exact!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:17

Huertecilla schreef:

hc

Ik denk niet dat het zo simpel is als je nu stelt.
Je hebt te maken met bestemmingsplannen, stankoverlast, vraag en aanbod qua stallen die dan voldoen (zie mijn andere post) etc. waar je niet zomaar omheen kan. Dan zou je paardenwelzijn boven bestemmingsplannen (en dus indirect de mens) stellen. Of dat dan weer de bedoeling is betwijfel ik.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:18

Cavaliere schreef:
daar komt bij dat de hele partij voor de dieren in mijn ogen niet gaan voor de welzijn voor de dieren,
maar dat ze alleen hun eigen punt willen maken. en daar walg ik van.

Bingo !! Oh nee, dat was een andere manier om in de media te komen.... _O-

ter verduidelijking:

[VN] Partij voor de Dieren boos over verloting van pony op manege

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:18

Het wordt echt tijd dat er duidelijke regelgeving rondom paardenwelzijn komt. Maar aangezien er veel geld omgaat in de paardensector zullen het, ben ik bang, regels worden waar toch weer een achterdeurtje in zal zitten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:19

Hermelientje schreef:
KiWiKo schreef:
hemellief zeg :)

ik had al geen hoge pet op van de volkskrant.............. maar dit doet het nog minder hoog maken :)

wat een flut artikel :) bijna slecht journalistme te noemen

Dit is geen artikel van een journalist maar een discussiestuk waar je (net als op bokt) online over kunt discussiëren.

Hier kan dat gebeuren:http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/4056/Let_op_leed_paardenwereld

Dus als ik jouw gedachte verder volg heb je zeker ook geen hoge pet op van bokt.nl, daar roept iedereen ook maar wat, waarna anderen kunnen reageren. :+

jij snapt mij tenminste :)

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:22

ikdoemaarwat schreef:
en dressuur word toch ook niet genoemd
grapje die hoed nog rand slaat ;)

Dan heb je niet goed gelezen :+
Dressuur wordt wel degelijk genoemd

goed overheen gelezen dan, dan nog worden alle takken niet genoemd en slaat de opmerking nergens over want het gaat in paardensport in het algemeen

opmerking gaat wel degenlijk ergens over als we wel sommige takken af gaan kraken en anderen niet.
(ja ik zie het idd als afkraken)

zover zie ik artikelen bij de PvdD die wel dergelijk waarde hebben maar jammer dat alles gelijk over 1 kam gescheerd word.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:22

slimmerik schreef:
Cavaliere schreef:
daar komt bij dat de hele partij voor de dieren in mijn ogen niet gaan voor de welzijn voor de dieren,
maar dat ze alleen hun eigen punt willen maken. en daar walg ik van.

Bingo !! Oh nee, dat was een andere manier om in de media te komen.... _O-

ter verduidelijking:

[VN] Partij voor de Dieren boos over verloting van pony op manege

Slimmerik wat bedoel je met deze opmerking en link?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:23

De paardensport is al eeuwenlang een wijze maar eigenwijze gemeenschap, veranderingen komen met de jaren, niet abrupt.
Daar krijg je als politicus uit den haag die ooit eens een paard een appel heeft gegeven dus echt geen woord tussen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-09-09 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:23

HC, je maakt één grote denkfout. Het gaat niet alleen om paardenbelang. Het gaat om een acceptabele afweging tussen paarden- én ruiterbelang. Wat mij betreft is het prima als mensen alleen over paardenbelang willen praten, maar dan moet je je tegelijk realiseren dat paarden geen belang hebben bij gereden, gemend, whatever te worden, dat paarden geen belang erbij hebben om op een afgebakend stuk land te zetten, dat paarden er geen belang bij hebben om via gericht fokken verbeterd te worden. Paarden hebben er alleen belang bij om op hun gemak in een door hun zelf uitgezochte kudde rond te lopen waar zij willen zonder inmenging van de mens. Alleen het paardenbelang in overweging nemen betekent dat je dus het, in elke vorm, houden van paarden wilt verbieden, want dat is niet in hun belang.

Op het moment dat je praat over een afweging van paarden- en ruiterbelang, dan praat je altijd over de minimale behoeften waar in ieder geval aan voldaan moet worden ivm paardenwelzijn. Het is alleen maar een goede zaak als daar afspraken over zijn (bij voorkeur dan ook afspraken die nageleefd kunnen worden) en wat die minimum vereisten zijn, zal dus besproken moeten worden. 23/7 Op stal voldoet niet aan die minimum behoefte, maar dat wil niet zeggen dat het dan persé 24 buiten moet zijn. Ongeoorloofde trainingsmethoden vallen niet binnen die minimumvereisten (en zijn dan dus ook al verboden) maar wedstrijdsport op zich kan prima aan die vereisten voldoen. Je moet je dan gaan afvragen of een minimumleeftijd (en zo ja welke minimumleeftijd) het beste aan die minimum vereisten voldoet of dat je beter naar maximale belasting van het paard tijdens het inrijden moet kijken, etc, etc.

Het punt is dat je dus niet naar hele fundamentalistische ideeën van één of meerdere personen moet kijken, maar naar een redelijke afweging tussen belangen, waarbij altijd aan minimale vereisten moet worden voldaan om aan het paardenwelzijn te voldoen. Nu wordt er in de discussie teveel uitgegaan van de maximale vereisten, zonder daar de uiteindelijke consequentie uit te trekken, namelijk dat die maximale vereisten inhouden dat we nooit en never meer paarden voor eigen gebruik mogen houden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:24

Heino schreef:
Huertecilla schreef:

hc

Ik denk niet dat het zo simpel is als je nu stelt.

Jawel hoor.
Kan jij niet aantonen dat je aan de welzijnscriteria voor jouw níeuw aan te schaffen :)* paard kan voldoen, dan mag je geen paard kopen. Heel redelijk.
Geen aquarium = geen vis.

De eigenaars die al een paard hebben krijgen 10 jaar de tijd. In die 10 jaar sterven er veel paarden en is er meer spoeling.

Afgeleide is dat paarden wat langer bij een eigenaar blijven = meer continuïteit = paardbelang.

Ja, hoor, héél eenvoudig op te lossen.
Niemand hoeft diens paard weg te doen en krijgt 10 jaar de tijd om te voldoen waar deze eigenlijk zelf al aan hád moeten voldoen....

Een krokodillentranenbad dus.

hc

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:27

Dus dan wordt paardrijden en paardenhouden weer een elitesport? Is dat wenselijk dan?

*edit* Karl verwoordt precies wat ik me ook afvraag: gaat paardenbelang boven ruiterbelang?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:29

HC, tsss!

Huertecilla

Karl66 schreef:
HC, je maakt één grote denkfout. Het gaat niet alleen om paardenbelang.

Nee en jawel.

Dat ruiterbelang en alle economische belangen komen óók aan bod.
Echter niet als uitgangspunt bij het bepalen bij de criteria voor het paardwelzijn. Daarvoor is alleen het paard de bepalende factor. Dat is niets waar je wat van kan vinden maar iets wat ís.

De maatschappij heeft inspraak over het compromis tussen paardwelzijn en ruiterbelang. Als voor de maatschappij het gewicht van dierenwelzijn zwaar weegt, dan is dat zo.

hc

Anoniem

Heino schreef:
russel schreef:

Klopt, en dat moet in principe wel mogelijk zijn denk ik.
Ware het niet dat deze stallen dan enorm populair worden en dus waarschijnlijk ook hun prijzen omhoog gooien. Waardoor paardrijden en paarden houden weer alleen voor de elite wordt.

Ja precies en vroegah, toen ik uk was en op de manege mocht rijden van mijn ouders, waren alleen de rijke die daar een paard gestald hadden, maar onder die voorwaarden willen wij met zijn alleen geen paard neerzetten, is al heel wat veranderd in al die jaren.

Daarom heb ik ze nu ook aan huis, dus hypotheek met stalkosten/benzinekosten/extrabijvoerkosten en de onbetaalbere ergenissen en de slapeloze nachten als mijn paard weer dupe van gemakzucht/egoïsme en onkunde/onwetendheid was geworden, zit ik maar 100 euro duurder dan voorheen:Huis+pensionstal

Nu ben ik ook elite, al is het ouwe zooi die we nog de komende 5 jaar aan het opknappen zijn :D :D :D :Y)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:30

Ik denk net als bij auto's een geel kenteken op de kont, paardebelasting en een kenteken deel 3 om het allemaal te controleren wie wanneer een paard koopt en mag kopen hmm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:31

Malafide handelstalletjes met opgekochte slachtpaarden en doodverklaarde dravers zullen dan ook wel aan regels gebonden worden en dus makkelijk controleerbaarder worden, ook een goed punt. :Y)