Paard schopt scooterrijder de sloot in

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:52

Myca schreef:
Maar [*olduser*], als dat zo zou zijn had de rechter mij indertijd niet in het gelijk gesteld. Ze kijken ook echt naar de situatie.

En jouw situatie is deze situatie niet.
Een aanspanning hoort niet op het fietspad, dat het in sommige omstandigheden wordt gedoogd wil niet betekenen dat die Wet ineens vervalt of niet meer geldig is.
Als het fietspad daar werkelijk zo smal is zoals Rascha beschrijft blijft er vrij weing ruimte over voor andere weggebruikers en heeft de scooterrijder misschien niet eens kans gehad om er met een ruime bocht omheen te rijden.

Misschien ook interessant om dit topic eens door te lezen [BRT] verkeersregeld mbt passeren ruiter met paard
In de veruit de meeste gevallen is de eigenaar van het paard verantwoordelijk voor het gedrag van zijn dier.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:08

Natuurlijk ThePast03, iedere situatie is anders.

Maar eerst schreef je:
"Voor de Wet maakt het overigens allemaal niets uit. De eigenaar van de aanspanning is gewoon verantwoordelijk voor alle schade."

En nu schrijf je:
"In de veruit de meeste gevallen is de eigenaar van het paard verantwoordelijk voor het gedrag van zijn dier."

Misschien heb ik het vorige verkeerd gelezen, maar het laatste klinkt het in ieder geval al wat genuanceerder.

Het is niet zo simpel als zwart-wit en in het grijze vlak zal het vonnis soms de éne kant en soms de andere kant op gaan.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:13

Myca schreef:
Natuurlijk [*olduser*], iedere situatie is anders.

Maar eerst schreef je:
"Voor de Wet maakt het overigens allemaal niets uit. De eigenaar van de aanspanning is gewoon verantwoordelijk voor alle schade."

En nu schrijf je:
"In de veruit de meeste gevallen is de eigenaar van het paard verantwoordelijk voor het gedrag van zijn dier."

Misschien heb ik het vorige verkeerd gelezen, maar het laatste klinkt het in ieder geval al wat genuanceerder.

Het is niet zo simpel als zwart-wit en in het grijze vlak zal het vonnis soms de éne kant en soms de andere kant op gaan.

Dit komt uit de FAQ van bokt hierover:
--------
'De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad'.

Onthoud hiervan alleen maar het eerste deel, alles achter de komma mag je gewoon vergeten. Dit laatste deel is erg lastig te begrijpen en is eigenlijk nooit van toepassing.
--------
Over jouw situatie weet ik veel te weinig, alleen dat dit dus een van de hoge uitzonderingsgevallen is.
Als deze aanpassing op een fietspad reed neem ik niet aan dat dit een uitzonderingsgeval zal zijn aangezien een aanspanning niet op een fietspad hoort.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:14

sporter schreef:
pharagirlke schreef:
Als jij denkt dat je een paard voor de volle 100% onder controle kan hebben, heb je in mijn mening helemaal niets op of met een paard te zoeken, dan kan je beter nog wat boekjes gaan lezen over het wezen "paard".

Overigens, als het idd zo'n smal fietspad is hoeft het niet zo te zijn dat het paard gericht getrapt heeft. Het kan net zo goed zijn dat het dier geschrokken is en een sprongetje maakte wat erg eng kan overkomen, je hebt de reflex van op zij te sturen en daar ga je dan.....

Nou nou gaan we lopen katten. Voor de volle 100% is overdreven. Maar ik denk wel dat je hem erg goed onder controle moet hebben en er geen moet mee nemen die trapt als hij in paniek raakt. Als jij daar anders over denkt ben je vrij associaal!! je hebt het namelijk over de openbare weg dus als er iets gebeurd zorg je niet alleen dat je je zelf in gevaar brengt maar ook nog eens anderen.

Verder denk ik niet, dat het nodig is voor mij om ''paardenboekjes te lezen :D

Dan moet je niet zeggen dat het voor de volle 100% moet. Dit dier heeft waarschijnlijk hiervoor ook nooit getrapt (het komt iig niet elke dag in het nieuws) en nu een keer wel, is het daarom meteen onverantwoord? Omdat ie schrok,misschien heeft ie niet eens geraakt (of zelfs getrapt maar is ie gewoon opzij gesprongen) en is de bestuurder van de brommer ook geschrokken en heeft ook uit reflex opzij gestuurd waardoor ie zijn 2 wieler de gracht in stuurde? Tja, als ze die van mij zo dicht passeren dan heb ik ook kans dat ze trapt, dat doet ze normaal niet, maar die kans zit er wel, want het is een dier met reflexen, en een van die reflexen is dat als er een tijger op zijn kont springt hij trapt naar het roofdier.... Daar kan je niet omheen, als je daar niet bij stilstaat, ben je sowieso een gevaar met paarden.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 06:38

Hier het hele artikel dat ThePast03 aanhaalt: Maya @ [TAO] FAQ TAO

Beter even helemaal lezen dan alleen een frase eruit halen. Is beter voor de nuance ;) .

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:33

pharagirlke schreef:
Dan moet je niet zeggen dat het voor de volle 100% moet. Dit dier heeft waarschijnlijk hiervoor ook nooit getrapt (het komt iig niet elke dag in het nieuws) en nu een keer wel, is het daarom meteen onverantwoord? Omdat ie schrok,misschien heeft ie niet eens geraakt (of zelfs getrapt maar is ie gewoon opzij gesprongen) en is de bestuurder van de brommer ook geschrokken en heeft ook uit reflex opzij gestuurd waardoor ie zijn 2 wieler de gracht in stuurde? Tja, als ze die van mij zo dicht passeren dan heb ik ook kans dat ze trapt, dat doet ze normaal niet, maar die kans zit er wel, want het is een dier met reflexen, en een van die reflexen is dat als er een tijger op zijn kont springt hij trapt naar het roofdier.... Daar kan je niet omheen, als je daar niet bij stilstaat, ben je sowieso een gevaar met paarden.

En nu ga je er alweer vanuit dat de scooter iets verkeerds doet. Blijkbaar is het in jou hoofdje onmogenlijk om je voor te stellen dat de scooter niks verkeerd heeft gedaan. De enige info die gegeven word is dat de scooter de sloot in getrapt word. En toch is het enige dat jij kan bedenken dat de gene die in de sloot ligt iets verkeerd heeft gedaan. Vind je dat zelf ook neit een beetje vreemd? :(:)

_Luziream

Re: Paard schopt scooterrijder de sloot in

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:36

Dat zegt ze toch niet?
Ik denk dat velen er wel meer vanuit gaan dat een paard een vluchtdier is en niet zomaar een hijs geeft.
En iemand die aangespannen rijdt heeft toch ook de verantwoordelijkheid om op een goede manier het verkeer door te gaan, net als de scooter. Maar ook dit weten we niet.
Staat nergens namelijk.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:40

WWisecracker schreef:
Ik ben benieuwd wat sporter voor een paard heeft, eentje zonder natuurlijk gedrag?! :+

Sporter heeft meerdere paarden :D met allemaal erg veel natuurlijk gedrag. Maar sporter vind het niet nodig met deze paarden tussen het verkeer door te crossen, al helemaal niet op plekken waar als ze schrikken ze geen kant op kunnen. Maar blijkbaar heeft bokt daar niet zoveel moeite mee. :+
Volgens bokt moet heel nederland maar aan de kant. Want tjah het is toch een paard :+ en daar moeten we mee buitenrijden ook al gaat hij bokkend en trappend over de weg tjah anders leert hij het nooit. En ja daar moet al het overige verkeer maar rekening mee houden :(:)
Laatst bijgewerkt door sporter op 26-08-09 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:41

_Luziream schreef:
Dat zegt ze toch niet?
Ik denk dat velen er wel meer vanuit gaan dat een paard een vluchtdier is en niet zomaar een hijs geeft.
En iemand die aangespannen rijdt heeft toch ook de verantwoordelijkheid om op een goede manier het verkeer door te gaan, net als de scooter. Maar ook dit weten we niet.
Staat nergens namelijk.

Het enige wat er staat is dat de scooter een trap van het paard gekregen heeft. Met deze informatie moet je mij toch eens uitleggen hoe je tot de conclusie komt dat de scooter verkeerd zit? }:0

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 09:44

WS door ervaring? Ik ben ook regelmatig buiten bijna aangereden, zonder dat mijn paard getrapt heeft. daarnaast ging ik netjes opzij en de auto en of scooter niet!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:00

_Luziream schreef:
WS door ervaring? Ik ben ook regelmatig buiten bijna aangereden, zonder dat mijn paard getrapt heeft. daarnaast ging ik netjes opzij en de auto en of scooter niet!

Door ervaring? Ik denk dat je het beter gokken of raden kunt noemen

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:04

Kan ook misschien wel door enkele ik weet het niet.
We weten niet alle feiten dus ja zowel over de scooter als het paard kun je blijven speculeren denk ik.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:05

Als het artikel klopt weten we 1 feit. Het paard heeft de scooter getrapt.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:06

ja maar is dat echt een feit? Was de reporter erbij toen het gebeurde? Dat vraag ik me dus af. Was het echt een trap? Of heeft het paard een andere beweging gemaakt?
Wie zal het zeggen?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:11

Tjah Als ik dan toch moet kiezen geloof ik liever een artikel dan iemands wilde gok.

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:22

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 11:45

sporter schreef:
WWisecracker schreef:
Ik ben benieuwd wat sporter voor een paard heeft, eentje zonder natuurlijk gedrag?! :+

Sporter heeft meerdere paarden :D met allemaal erg veel natuurlijk gedrag. Maar sporter vind het niet nodig met deze paarden tussen het verkeer door te crossen, al helemaal niet op plekken waar als ze schrikken ze geen kant op kunnen. Maar blijkbaar heeft bokt daar niet zoveel moeite mee. :+
Volgens bokt moet heel nederland maar aan de kant. Want tjah het is toch een paard :+ en daar moeten we mee buitenrijden ook al gaat hij bokkend en trappend over de weg tjah anders leert hij het nooit. En ja daar moet al het overige verkeer maar rekening mee houden :(:)

Ik zeg niet dat heel nederland maar aan de kant moet!
Als je je rijbewijs haalt maakt niet uit wat voor een cat. dan leer je dat paarden onberekenbaar kunnen zijn en dat je daar rekening mee moet houden en je gedrag daarop moet aanpassen. (ken deze situatie niet dus ga niet oordelen wie de schuldige is in deze zaak).
En Natuurlijk moet je niet met je groene paard in je eentje door een druk dorp ofzo gaan crossen.
Maar een paard moet het wel leren, daarom is het verstandig om iemand mee te nemen.

[size=9]In mijn vorige woonplaats was geen bos in de buurt dus ja daar croste ik wel in de volle rengalop door het dorp :+ [/size]
Zou ik nu nooit meer doen hoor ;)
Nu woon ik dicht bij het bos en vind het heerlijk om mijn paard uit zijn dak te laten gaan op een lekker lang pad!

MAAR er kan altijd een ONGELUK gebeuren! Dat kan ook met andere voertuigen op de weg, mensen kunnen ook ONBEREKENBAAR zijn!
Dus ja ik ga lekker de weg op, ik ben goed verzekerd mocht er een ONGELUK gebeuren.

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 12:50

Ik ken de verkeerssituatie daar op mijn duimpje, en je zal mij daar nooit met mijn paard aantreffen...
Te weten dat als er iets mis gaat, het ook erg mis gaat....
De traumaheli kan er goed komen...

Ik moest voorheen elke dag over die weg naar mijn werk, met de auto... Hoevaak ik daar niet in file stond omdat de weg was afgesloten ivm ongelukken... (zowel op het fietspad als op de weg)
Ik rij nu nog regelmatig over die weg, maar als je daar bv met trailer rijdt, presteren ze het om in te halen met hoge snelheid...
Het is een doorgaande weg buiten de bebouwde kom, die gewoon als verlengde van de rijksweg gezien wordt door velen, vooral in de spits... Waar vanaf de afrit van de A4 tot aan 't Woudt totaal geen lol te beleven valt qua omgeving.... Bij 't Woudt heb je nog een mogelijkheid naar andere fietspaden, en verderop kom je alleen kwekerijen en bedrijven tegen (tot aan de rotonde)
Het echte bebouwde gebied kom je pas bij De Lier tegen, dus zo'n 10 km verder...

probeer al dagen te achterhalen wie de koetsier was...

Uiteraard kunnen paarden altijd schrikken, maar de scooter mag er best van uit gaan, dat hij normaal kan passeren als hij langsrijdt...
Ook de koetsier zal weten dat de door hem gekozen route erg riskant is, dus hij zal zoveel als mogelijk hier rekening mee moeten houden...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 13:53

sporter: quote me een keer waar dat ik zeg dat het de scooter zijn schuld is? Als je dat niet kan zou ik het heel beleefd vinden van je als je hier effe je ongelijk toegaf. :n
Overigens, maak je maar geen zorgen, ik kom met die v mij ook niet op de baan (iig niet met de merrie) omdat die durft trappen als je er langs te dicht langs op komt en gezien het asociale gedrag op wedstrijd soms ben ik niet van plan haar dat af te leren, ze mag best haar persoonlijke ruimte beschermen :j Maar ik heb liever dat ze dat niet op straat doet dus :D

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:34

pharagirlke schreef:
sporter: quote me een keer waar dat ik zeg dat het de scooter zijn schuld is? Als je dat niet kan zou ik het heel beleefd vinden van je als je hier effe je ongelijk toegaf. :n
Overigens, maak je maar geen zorgen, ik kom met die v mij ook niet op de baan (iig niet met de merrie) omdat die durft trappen als je er langs te dicht langs op komt en gezien het asociale gedrag op wedstrijd soms ben ik niet van plan haar dat af te leren, ze mag best haar persoonlijke ruimte beschermen :j Maar ik heb liever dat ze dat niet op straat doet dus :D

Als je het beleefd had willen houden, had je niet aan moeten komen met opmerkingen als meer boekjes gaan lezen.

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:37

ja dat heb ik ook gehad met me pony reed op een ventweg en kom een gast aanrijden (erg hard) met ze uitlaat los onder ze schooter op het moment dat hij ons passeerd gaf me pony een lel opzij en hij viel met ze scooter de berm in eigen schuld dacht ik bij me zelf moet je maar niet als een gek langs komen scheuren

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:38

pharagirlke schreef:
sporter schreef:

Nou nou gaan we lopen katten. Voor de volle 100% is overdreven. Maar ik denk wel dat je hem erg goed onder controle moet hebben en er geen moet mee nemen die trapt als hij in paniek raakt. Als jij daar anders over denkt ben je vrij associaal!! je hebt het namelijk over de openbare weg dus als er iets gebeurd zorg je niet alleen dat je je zelf in gevaar brengt maar ook nog eens anderen.

Verder denk ik niet, dat het nodig is voor mij om ''paardenboekjes te lezen :D

Bij het dik gedrukte zeg je dat hij het paard misschien niet eens geraakt heeft wat nogal een flinke aannamen is. Vervolgens neem je aan dat hij zelf in de sloot stuurde. Als dat zo gegaan is is het dus zijn eigenschuld.
Terwijl nogmaals het enige wat in het artikel staat is dat de scooter een trap gehad heeft. de Rest verzin je er allemaal bij.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:55

Nee hoor, dan is het nog het paard zijn schuld want die deed de scooterrijder schrikken. Het opzij sturen is net zo'n reflex als dat het paard schrikt. Mensen kunnen ook schrikken :j

Ik herinner me nog wel foutieve artikels die op bokt verschenen... :+ Ik vertrouw de krant nooit :') Dus neen, ik zeg nergens dat het de scooterrijder zijn schuld is. Ik vind het alleen vreemd dat het dier heeft kunnen raken en dat de verwondingen niet erger zijn als die heeft kunnen raken.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:01

pharagirlke schreef:
Nee hoor, dan is het nog het paard zijn schuld want die deed de scooterrijder schrikken. Het opzij sturen is net zo'n reflex als dat het paard schrikt. Mensen kunnen ook schrikken :j

Ik herinner me nog wel foutieve artikels die op bokt verschenen... :+ Ik vertrouw de krant nooit :') Dus neen, ik zeg nergens dat het de scooterrijder zijn schuld is. Ik vind het alleen vreemd dat het dier heeft kunnen raken en dat de verwondingen niet erger zijn als die heeft kunnen raken.

Dat is heel verstandig maar, het lijkt me dan logisch om zelf onderzoek te doen naar wat er gebeurd is, ipv in het wilde weg te gaan raden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:21

Tja wil het de eigenaar gerust gaan vragen als iemand een adresje of een telefoonnummer heeft? :')
Jij gokt ook maar dat dit paard er een sport van gemaakt heeft om scooterrijders van de baan te mikken en dat de eigenaren eigenlijk onverantwoordelijk zijn om met zo'n levensgevaarlijk paard op de baan te gaan :D