Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
sporter schreef:Staan die onderzoeken ook online?
Huertecilla schreef:Hoewel iedereen roept niet aan de teugels te trekken is dat in de praktijk anders. Vandaar handschoenen en anti-slipteugels, zelfs allerhande ´hulpteugels´.
hc

Huertecilla schreef:sporter schreef:Staan die onderzoeken ook online?
Nee.
De eerste die ik ken, een Duitse, is zelfs van voor internet. De andere twee zijn recenter.
Overigens zijn er veel meer uitgevoerd. Het zijn drie publicaties welke ík gelezen heb.
Alle drie bedoeld ter inventarisatie; meten om te weten en dáár de training/rijwijze bij aan te passen.
Er zullen beslist meer publicaties en nog meer onderzoeken naar zijn.
Ik kwam op Bokt recent nog een verwijzing tegen waarbij een instructeur op een clinic de zit behandelde in het licht van de ´normale teugelkracht van ongeveer 2,5 kilo.´
hc
Huertecilla schreef:sporter schreef:Staan die onderzoeken ook online?
Nee.
De eerste die ik ken, een Duitse, is zelfs van voor internet. De andere twee zijn recenter.
Overigens zijn er veel meer uitgevoerd. Het zijn drie publicaties welke ík gelezen heb.
Alle drie bedoeld ter inventarisatie; meten om te weten en dáár de training/rijwijze bij aan te passen.
Er zullen beslist meer publicaties en nog meer onderzoeken naar zijn.
Ik kwam op Bokt recent nog een verwijzing tegen waarbij een instructeur op een clinic de zit behandelde in het licht van de ´normale teugelkracht van ongeveer 2,5 kilo.´
In Duitsland had een groot postorderbedrijf een paar jaar terug een krachtmetertje op basis van een registrerende unser in het programma.
Tegenwoordig is de electronische technologie laagdrempelig beschikbaar. Zelfs met telemetrie is het binnen bereik van elke ruiter op nationaal wedstrijdniveau.
hc

sporter schreef:Staan die onderzoeken ook online?
sporter schreef:Maar een onderzoek van voor internet, dat betekend dus dat er vroegah helemaal niet zoveel beter gereden werd als dat sommige ons willen laten geloven. OF tenminste ervroeger net zo zeer op druk gereden werd als nu.
Alane schreef:en niet geheel onbelangrijk, het paard is de laatste 100 jaar enorm veranderd... qua type, qua beweging, qua karakter, qua alles...
sporter schreef:Alane die link doet het bij mij niet.
Huertecilla schreef:Ik zie trouwens net dat het septembernummer heel aktueel is in ket kader van dit debat:
http://www.cavallo.de/heft-abo/2009/sep ... 233219.htm
en http://www.cavallo.de/know-how/-unser-k ... 233219.htm
hc
Citaat:Das heißt, die Umsetzung alter Reitlehren macht Pferde gesünder?
Das wäre zu pauschal. Die Bedingungen haben sich geändert, die Pferde zeigen heute fast perfekte Gebäude. Nicht alles lässt sich eins zu eins umsetzen. Wir erforschen, was dem Wohl des heutigen Reitpferds dient.
) Alane schreef:wat zegt dan Cavallo:
Dat betekend, paarden worden gezonder bij het gebruik oude rijkunsten?
Dat is te direct. De omstandigheden zijn veranderd, de huidige paarden zijn bijna perfect gebouwd. Niet alles kan man 1 op 1 omzetten/gebuiken. Wij onderzoeken, waarbij het welzijn van het huidige paard gedient is. (beetje kromme zin mijnerzijds, maar kan even niet zo snel een andere zin bedenken die dezelfde strekking heeft)
Huertecilla schreef:Alane schreef:wat zegt dan Cavallo:
Dat betekend, paarden worden gezonder bij het gebruik oude rijkunsten?
Dat is te direct. De omstandigheden zijn veranderd, de huidige paarden zijn bijna perfect gebouwd. Niet alles kan man 1 op 1 omzetten/gebuiken. Wij onderzoeken, waarbij het welzijn van het huidige paard gedient is. (beetje kromme zin mijnerzijds, maar kan even niet zo snel een andere zin bedenken die dezelfde strekking heeft)
Je bedoelt dat paarden nu verbeterd zijn en dus met minder druk ook goed gereden kunnen worden? of wat?
Huertecilla schreef:Verder is het mijns inziens incorrect om te stellen dat het huidige paard bijna perfect gebouwd is. ´Het paard´ van west europa is grote gemene deler van de paarden in westeuropa.
´Perfect´ gaat ook uit van een mal. Een mal welke voor FEI dressuur in het geheel niet representatief is voor de diersoort paard. Dat heeft een andere mal.
´Perfect´ voor de FEI dressurmal is verder beslist niet perfect voor de anatomie: de veel langere rug van de rechthoek model hoge paarden geeft véél meer rugploblemen dat het archetype robuustpaard.
Het ´perfect gebouwde´ FEI dressuurmodel heeft baat bij voorzichtiger berijden met minder teugeldruk en minder gewicht op de rug.
hc

chevax schreef:Professor, ik vind jouw manier van discussiëren niet erg respectvol met de termen die je gebruikt. Als je mensen kennis wil laten maken met jouw mening en wilt dat ze daar over nadenken, denk ik dat je je beter op een iets vriendelijkere manier kunt uitlaten. Probleem is dat zovelen menen de wijsheid in pacht te hebben en daarbij puur en alleen uit hun eigen situatie redeneren, want jij (algemeen) als paardenbezitter bent uiteraard de enige die het goed doet. Wat is een definitie van paardenwelzijn? Dat is voor velerlei uitleg vatbaar. Zo zal iemand die zijn paard koste wat het kost "natuurlijk" wil bekappen een andere definitie van welzijn hebben dan ik. En zo zullen Anky, Tineke en weet ik veel wie ook een andere kijk hebben op bepaalde zaken. Allemaal ingegeven door de persoonlijke situatie. Ik vind het alleen zó jammer dat mensen hier op Bokt wel de discussie aangaan, maar er maar weinigen ook echt optreden tegen paardenleed. Het is zó eenvoudig om vanachter een computer iemand anders tot de grond toe af te branden en je eigen interpretatie te geven van wat inmiddels lang overleden ruiters hebben gezegd en hoe ze dit in onze ogen hebben bedoeld. Ook weer een kwestie van interpretatie. Ik ben al op zoveel clinics geweest en daar wordt telkens aangegeven dat er vragen mogen worden gesteld. Jammergenoeg heb ik nog nooit een fel tegenstander kritische vragen horen stellen (terwijl die mensen toch echt bij die wedstrijden en clinics rondlopen, want je kunt er vergif op innemen dat er foto's en filmpjes worden geplaatst van dingen die als misstanden worden bestempeld.)
Professor schreef:Laat niet af dat deze 2e methode een aantal goede dingen brengt, en wanneer is iemand uitgeleerd??Toen is hij de tweede weg ingeslagen, wat hij zelf zo beschrijft, die hij nooit voltooid heeft.
Professor schreef:Hmmm, het verschil tussen dressuur en dresseren is ook weer niet zo groot, het verschil voor mij is dat de oefeningen geen doel op zich zijn, wat bij dresseren wel zo is, het is dan een kunstje. Maar het aanleren van een nieuwe oefening, kun je best aanleren als kunstje, zonder stress, en dat gebruiken en uitbouwen in dressuur....want ze hebben de paarden niet in de hand niet gehoorzaam, wat het doel is van de dressuur. Ze rijden eigenlijk Poedeldressuur, het dresseren staat nr 1.
Professor schreef:Dus het vertrouwen tussen Paard en ruiter is er niet met rollkur dus geen paardewelzijn.
Mijn stelling is dat rollkur, het knechten is van het paard, en een zg systeem voor ruiters die geen gevoel hebben voor het Paard en die bovendien angst hebben voor het Paard.
Het is een verschrikkelijk paardonwaardig systeem.
Het druist tegen welzijn van het paard in.
Professor schreef:Rollkur is tegen alle regelementen van de KNHS en FEI.
Leest u maar door wat het ideaal van de dressuur is.
ART_UMA schreef:Professor schreef:Laat niet af dat deze 2e methode een aantal goede dingen brengt, en wanneer is iemand uitgeleerd??Toen is hij de tweede weg ingeslagen, wat hij zelf zo beschrijft, die hij nooit voltooid heeft.
Hij was toen gestorven, het inzicht kwam kort voor zijn dood.Professor schreef:Hmmm, het verschil tussen dressuur en dresseren is ook weer niet zo groot, het verschil voor mij is dat de oefeningen geen doel op zich zijn, wat bij dresseren wel zo is, het is dan een kunstje. Maar het aanleren van een nieuwe oefening, kun je best aanleren als kunstje, zonder stress, en dat gebruiken en uitbouwen in dressuur....want ze hebben de paarden niet in de hand niet gehoorzaam, wat het doel is van de dressuur. Ze rijden eigenlijk Poedeldressuur, het dresseren staat nr 1.
Het gehoorzamen heeft denk ik toch een beetje met het soort paarden te maken, generaliserend gezegd zijn barokke paarden minder snel afgeleid, meer bezig met hun taak, waar paarden met veel engels volbloed misschien wel eerder een vluchtreactie hebben op externe prikkels.
Je zou ook kunnen stellen dat LDR getrainde paarden flitsender zijn op zulke kleine hulpen, dat ze een complete overload aan prikkels hebben die ze normaal nooit meemaken waardoor ze weg rennen. Je kunt wat dat betreft van alles verzinnen.
Dressuur is gymnastiseren en dresseren.
Dus wel een groot verschil.Professor schreef:Dus het vertrouwen tussen Paard en ruiter is er niet met rollkur dus geen paardewelzijn.
Mijn stelling is dat rollkur, het knechten is van het paard, en een zg systeem voor ruiters die geen gevoel hebben voor het Paard en die bovendien angst hebben voor het Paard.
Het is een verschrikkelijk paardonwaardig systeem.
Het druist tegen welzijn van het paard in.
En waarom zou een paard dat een kudde dier is, waar misschien maar 1 leider is, zich niet lekker en veilig voelen bij een dominantie ruiter die de beslissingen neemt? Knechten en paardonwaardig zijn naar mijn idee meer "vermenselijkingen" van het paard. Een kuddedier, vluchtdier, met 4 benen lijkt me zo fundamenteel anders dat het wel haast onmogelijk is precies te weten wat er in de hersens van een paard gebeurd. Ik snap soms al niets van vrouwen, en daarmee is het verschil toch een stuk kleiner.![]()
![]()
Weet u werkelijk wat u hier schrijft???
Weet u werkelijk wat het woord knechten betekent????Professor schreef:Rollkur is tegen alle regelementen van de KNHS en FEI.
Leest u maar door wat het ideaal van de dressuur is.
Hmm, trainen is niet alleen maar in de "ideale houding" lopen, daar zou je best mee moeten kunnen spelen, net zoals je schijnovergangen kunt rijden en met het tempo spelen.
Ideale houding is waar we aan werken, we werken in de dressuur constant aan onze zit en constant aan de beweging van het paard, en daarbij heeft het een houding die bij de desbetreffende oefening hoort, dus wat is dat voor onzin, dat een paard altijd de zelfde houding heeft, dat heeft hij in een proef ook niet, er is geen Absolute oprichting, het is een relatieve oprichting, altijd in verhouding tot, de verzamelingsgrad.
Rana schreef:Proffesor; mag ik je vragen vanwaar je deze statement haalt? Graag goed onderbouwde stukken (welke nog niet weerlegd zijn door de onderzoeken welke in opdracht van de FEI gedaan zijn...)