Rechtszaak over anti-rollkür tapes van start gegaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:50

Rana schreef:
juist als wij nu de naam noemen dan doe je het zelfde... en dat mag dan weer niet als ik het goed begrijp, ik heb met verbazing geken hioe die filpjes NIET verwijderd werden, terwijl de gezichten duidelijk zichtbaar waren!

Die verbazing deel ik met je.
En in het betreffende topic heb ik dat ook meerdere malen laten weten.

Je kunt van elke ruiter slechte momenten misbruiken.
Daar hoef je geen rolkür voor te rijden en niet eens een bit voor te hebben.
Op de voorhand lopen is ook slecht voor een paard.
Scheef is ook slecht.
Zonder rug is ook slecht.
Of een ruiter die zit te butsen.
Maak daar 300 frames in een seconde van, maar daar een mooie collage over.

Moet ook niet mogen,maar ik denk dat er ineens heel hard geklaagd gaat worden.

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:55

lees vanavond wel weer even bij :D

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:03

vorame schreef:
Rana schreef:
juist als wij nu de naam noemen dan doe je het zelfde... en dat mag dan weer niet als ik het goed begrijp, ik heb met verbazing geken hioe die filpjes NIET verwijderd werden, terwijl de gezichten duidelijk zichtbaar waren!

Die verbazing deel ik met je.
En in het betreffende topic heb ik dat ook meerdere malen laten weten.

Scheef is ook slecht.
Maak daar 300 frames in een seconde van, maar daar een mooie collage over.

Moet ook niet mogen,maar ik denk dat er ineens heel hard geklaagd gaat worden.

Nou ik verbaas me erover dat er door de mods niet eens op ingerepen werd??

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:05

Janine1990 schreef:
Het zijn momentopnamen, laat dan maar een half uur film zien...

Even het huisje bij het boompje houden.

Mishandeling is niet acceptabel. Ook al is dat maar een ´momentopname´.

Wanneer je mishandeling wil tonen/aantonen moet je dáárvan opnames maken.

Wanneer die opnames genadeloos duidelijk maken wat het probleem is, is dat _/-\o_

Of het portretrecht geschonden wordt is daarbij van verschillende factoren afhankelijk. Zie de inhoudelijke info in de betreffende reactie.

hc
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 14-08-09 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Rana

Re: Rechtszaak over anti-rollkür tapes van start gegaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:06

wie zegt dat het mishandeling is hc?? zucht

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:08

Rana schreef:
wie zegt dat het mishandeling is hc?? zucht

Dat is altijd een vraag die van buíten beantwoord moet worden :)*

hc

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:08

HC
als dat mishandeling is, is onderstaande dat ook:

Citaat:
Scheef is ook slecht.

En ik denk dat we daar héél veel mensen op kunnen betrappen.
Ook de mensen die nu zo voorstander zijn van de geplaatste momentopname.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:10

Maar al zou het mishandeling zijn, dan nog denk ik dat portretrecht bescherming biedt. Volgens mij was er nog niet heel lang geleden een zaak waarbij een sigarenhandel een foto van een overvaller in de zaak wilde ophangen. Deze overvaller zat fout, maar de foto moest ivm privacy toch worden weggehaald. Dus ook dan is het niet zomaar toegestaan om beelden zonder toestemming te publiceren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:12

Oh jee, dan mishandel ik mijn paard elk moment dat ik bij hem ben... WAT BEN IK SLECHT! :oo
Want als hij me bijt, geef ik 'm een klap. En wanneer hij begint te hangen, maak ik een flinke ophouding en por in met mijn spoor in zijn buik. Oooh, dat ik uberhaupt op een paard ga zitten, WAT SLECHT... :oo
Maar als ik mijn paard op stal laat staan, of gewoon in de wei.. En hem niet meer op kom halen, dan wordt ie boos, en als hij een ander paard wel ziet rijden, wordt hij ook boos. Dat is ook mishandeling...
Wat is er dan wel goed?

HC, je quote niet eens waar ik op doelde, dat vind ik een beetje kortzichtig hoor...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:13

vorame schreef:
HC
als dat mishandeling is, is onderstaande dat ook:

Citaat:
Scheef is ook slecht.

En ik denk dat we daar héél veel mensen op kunnen betrappen.
Ook de mensen die nu zo voorstander zijn van de geplaatste momentopname.

Je hebt helemaal gelijk. Geen woord spaans aan. Kan ook niet.
Prima om dat onder de loep te nemen hoor. Kaart maar aan, mijn zegen en steun heb je!
Overgewicht, onfitheid van de ruiter en nog een wáslijst meer mag je er van mij ook op zetten.

hc

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:17

Hoeveel mensen mogen dan ooit nog een paard berijden, HC.
Jij ook niet hoor.

Ook jij doet wel eens 1 seconde wat slecht.
1 Seconde die dan 300 momentopname geeft.
Kijk eens 300 slechte beelden van HC en die man promoot dan altijd het welzijn van de paarden.
Wat een zwetsneus. :+

dat zijn dan de reacties die je gaat krijgen. :D
Sta je daar wel bij stil?

Niemand, maar dan ook helemaal niemand doet alles altijd helemaal goed.

Maar het is zo gemakkelijk die andere te filmen en te kakken te zetten.

Laura_Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:27

Het is voor de rechter geen welzijnsdiscussie en evenmin en discussie over de rollkur. De vraag is of de betreffende ruiter zonder toestemming afgebeeld mocht worden in een commerciele film. Even om het juridische kader te geven:

Citaat:
Het portretrecht is een beperking van het auteursrecht. Het geeft geportretteerde personen het recht zich te verzetten tegen publicatie van hun portret.

Onder portret wordt in dit verband verstaan, elke zichtbare weergave waarop iemand herkenbaar is afgebeeld, bijvoorbeeld in een foto, schilderij, tekening of in filmbeelden. Als er op een foto of film meerdere personen te zien zijn, heeft elk van hen het portretrecht.

Citaat:
Als de afbeelding niet in opdracht van of ten behoeve van de afgebeelde persoon is gemaakt, is het portretrecht beperkt. De afgebeelde persoon kan zich dan alleen maar verzetten tegen publicatie (openbaarmaking), voor zover die persoon een redelijk belang heeft om zich daartegen te verzetten. Er is geen grond om het maken van de foto zelf te verbieden. In de woorden van de Auteurswet 1912:

Is een portret vervaardigd zonder daartoe strekkende opdracht, den maker door of vanwege den geportretteerde, of te diens behoeve, gegeven, dan is openbaarmaking daarvan door dengene, wien het auteursrecht daarop toekomt, niet geoorloofd, voor zoover een redelijk belang van den geportretteerde of, na zijn overlijden, van een zijner nabestaanden zich tegen de openbaarmaking verzet.
Als de afgebeelde persoon de publicatie van het portret wil verbieden, zal de rechter een belangenafweging maken. (Artikel 21). De rechter zal daarbij zo nodig ook rekening houden met de vrijheid van meningsuiting en de persvrijheid.

De volgende omstandigheden kunnen een redelijk belang vormen voor iemand om zich tegen publicatie te verzetten:

- privacy-overwegingen. Een dader of slachtoffer van een misdrijf die niet in een krant of encyclopedie wil worden afgebeeld kan zich hierop beroepen. Een politicus, bekend zakenman, topsporter of ander algemeen bekend persoon, kan zich hier niet zo gemakkelijk op beroepen.
- Commerciële belangen – een bekende sporter of popster kan zijn foto willen gebruiken om geld te verdienen door middel van merchandising.
- De afgebeelde persoon wordt in de afbeelding voor schut gezet of belachelijk gemaakt. Bepalend is daarbij niet de bedoeling van de maker, maar of het zo opgevat kan worden; of iemand zich door de foto in zijn eer aangetast kan voelen.
- De wijze van afbeelden is schadelijk voor het imago van de persoon.
- De afbeelding wordt gebruikt om reclame of propaganda te maken voor iets waar de afgebeelde persoon niet achter staat.
- De wet bevat een uitzondering voor opsporingsberichten en dergelijke van justitie, ten behoeve van de openbare veiligheid of het opsporen van strafbare feiten. (artikel 22).
(bron: Wikipedia)

Ik verwacht wel dat de betreffende ruiter het gelijk aan haar zijde heeft in dit geval.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:33

vorame schreef:

Geen idee. Het is maar waar de maatlat en de compromissen ermee gelegd worden. Of dat er veel of weinig zijn is volkomen onbelangrijk voor het bepalen van wat goed of niet goed is.
Daarom mag je dat ook iniet aan de sector zelf overlaten en al helemáál ziet bij het bedrijfsschap wat belang heeft bij zoveel mogelijk en hoe slechter hoe beter voor de omzet.
Zoals ik het zie is het HOOG tijd dat door experts (biologen, ethologen) een maatlat vanuit het páárd gelegd wordt.
Laat de maatschappij maar bepalen wat een acceptabel compromis daarmee voor het ruiterbelang is.

Wanneer mijn rijden niet voldoet aan de maat van het maatschappelijk acceptabel compromis mbt paardrijden dan heb ik twee keuzes:
- kennis, kunde en vaardigheid verwerven om daar wel aan te voldoen
- geen paardrijden

Wat míj betreft helemaal _/-\o_
Dat kan je op de openingspagina van mijn site al lezen :)*

Terug naar het topic gaat het daar niet over. Ook niet om of het mishandeling ís.
Het gaat er voor de rechter om of het portretrecht zwaarder weegt dan het groter belang van het dierenwelzijn waar de fotograaf de beelden voor wil gebruiken.

hc

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:37

Huertecilla schreef:
vorame schreef:

Geen idee. Het is maar waar de maatlat en de compromissen ermee gelegd worden. Of dat er veel of weinig zijn is volkomen onbelangrijk voor het bepalen van wat goed of niet goed is.
Daarom mag je dat ook iniet aan de sector zelf overlaten en al helemáál ziet bij het bedrijfsschap wat belang heeft bij zoveel mogelijk en hoe slechter hoe beter voor de omzet.
Zoals ik het zie is het HOOG tijd dat door experts (biologen, ethologen) een maatlat vanuit het páárd gelegd wordt.
Laat de maatschappij maar bepalen wat een acceptabel compromis daarmee voor het ruiterbelang is.

Wanneer mijn rijden niet voldoet aan de maat van het maatschappelijk acceptabel compromis mbt paardrijden dan heb ik twee keuzes:
- geen paardrijden

Wat míj betreft helemaal _/-\o_
Dat kan je op de openingspagina van mijn site al lezen :)*

Terug naar het topic gaat het daar niet over. Ook niet om of het mishandeling ís.
Het gaat er voor de rechter om of het portretrecht zwaarder weegt dan het groter belang van het dierenwelzijn waar de fotograaf de beelden voor wil gebruiken.

hc

Het dierenwelzijn doet in dit geval helemaal niet terzake. Nogmaal als je ergens in geloofd is dat nog geen vrijbrief en wetten aan je laars te lappen.

Edit: Ach ja uiteindelijk horen we de uitspraak vanzelf :D
Laatst bijgewerkt door sporter op 14-08-09 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:38

Rollkur en dierenwelzijn heeft helemaal niks met de rechtzaak te maken.
Waarschijnlijk zal de verdediging wel proberen het te opperen, maar niet te min doet het er niet toe.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:38

Het slechte welzijn is nog steeds niet bewezen.
Dat is nu ieders vrije mening daar in.
Dan mag ik hopen dat het portret recht toch zwaarder weegt.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:39

Citaat:

- geen paardrijden

Wat míj betreft helemaal
Dat kan je op de openingspagina van mijn site al lezen

hc

Jij was degene wie over mishandeling begon hc...
jij was degene wie dat in de trand van dit topic wilde gebruiken, betrakkende op de trainingsmethode. Dat is jammer, wij zaten onderhand al lang niet meer in die vraag maar in de vraag, waarom een bepaalde bokker wel de beelden HIER op bokt mag plaatsen (beukt kop op toetsenbord want kan het echt niet begrijpen) ZONDER toestemming, zonder kennis van zaken, zonder ook maar 1 goede intentie?>?>?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:51

HC, het is wel duidelijk. Jij bent goed bezig..
THUMBS UP!

Ahum...
Iedereen maakt fouten, ook jij, zonder dat je het zelf misschien door hebt... Niet kortzichtig en alwetend gaan doen, dan gaan wij als bokkers ons afvragen of JIJ je misschien afsluit voor datgene dat je zelf om handen hebt... :)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:53

De gedachten van HC kan ik wel volgen en niks als respect daarvoor _/-\o_
Maaaar in de praktijk werkt het gewoon niet zo daarom zit ie ook ergens op een berg in frankrijk of spanje als ik me niet vergis :D

Laura_Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:53

Rana schreef:
de vraag, waarom een bepaalde bokker wel de beelden HIER op bokt mag plaatsen (beukt kop op toetsenbord want kan het echt niet begrijpen) ZONDER toestemming, zonder kennis van zaken, zonder ook maar 1 goede intentie?

Indien het plaatsen in strijd met auteursrecht of portretrecht is, mag dat niet. Degene die dan onrechtmatig handelt, is de betreffende bokker. Die kan daarop dan aangesproken worden.

Of de Bokt-beheerder(s) daar eveneens op aangesproken kan/kunnen worden, is de vraag. Dat hangt van verschillende omstandigheden af - is het technisch haalbaar? Is het praktisch haalbaar? Moet de Bokt-beheerder beducht zijn voor (ernstig) misbruik? Worden de gebruikers van het forum gescreend/geselecteerd? Maar dat is ook geen discussie in het kader van dit topic.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:56

Laura_Robin schreef:
Ik verwacht wel dat de betreffende ruiter het gelijk aan haar zijde heeft in dit geval.

Ken je het boek R&R van Ernest van Loon?

Daar staan herkenbare ruiters met pittig commentaar in een ´commerciële´ uitgave.
Of is het groter belang wat geïllustreerd wordt?

Mijn persoonlijke mening heeft geen gewicht is deze doch ik vínd dat je in de openbare ruimte gemaakte beelden in deze context gepubliceerd MOETEN worden, doch aangezien het niet om de persoon gaat deze niet met herkenbaar gezcht getoond hoort te worden.
Of het paard of een startnummer door kenners herkend kan worden is vind ík geen punt.

Juist met betrekking tot zaken als paardwelzijn in de ruitersport is een discusie binnenskamers zinloos. De betrokkenen hebben per definitie door hun handelen al bewijs geleverd geven voor hun opvatting en verder is iederéén binnenskamers gecompromitteerd.
Zoals Vorarme terecht opmerkt zijn alle argumenten ook op bv. Arabesk, Bandida en HC van toepassing.
Binnen de ruiterij kom je daar per definitie niet uit.

De discussie over paardwelzijn in de ruitersport hoort meer in de openbaarheid gevoerd te worden naar mijn mening.
Of de op zích in mijn ogen dus noodzakelijke publicatie van het topic betreft wel/niet correct is uitgevoerd ligt het bij de rechter. Lezen we vanzelf :D
Ik hóóp dat de publicatie ook als de ruiter in principe in het gelijk gesteld wordt met oog op het groter belang niet wordt verboden en er een Salomonsoordeel geveld wordt.

hc

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:57

Ik denk dat de bokt-beheerders er wel op aangesproken kunnen worden,als er iemand ermee naar grotere thermen stapt :j

maar ik denk dat niet snel iemand dat zal doen,aangezien het over een forum op het internet gaan,
en die bokker had absoluut geen recht om zulke beelden te maken.
maar als de beheerders die bokker gaan straffen daarvoor,zijn ze nog héél erg lang bezig,
want er zijn heel veel bokkers die zulke dingen doen binnen die thermen,
Er wordt gewoon niet veel van gezegd omdat het gewoon over een forum gaat,waar iedereen zijn eigen ideeen heeft,
wat ook de reden is van elke discussie,onderandere deze :j

even daarover,
nu even bijlezen,
want hierover ging tenslotte het topic niet :o

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:01

helaas gaat het op hetzelfde idee Laura,

Deze bokker in bewust met kwade intentie langs de kant gaan staan om opnames te maken om een bep methode en bv gbruik van bitten in een kwaad daglicht te zetten. dat heeft deze mneer H ook gedaan. Hier op bokt worden die filmpjes niet eens eraf gegooid.... zelfde idee lijkt mij... ik hoop ten zeerste dat deze mevrouw in kwestie de zaak wint en deze meneer een flinke draai om de oren krijgt

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:01

Huertecilla schreef:
Laura_Robin schreef:

Ken je het boek R&R van Ernest van Loon?

Daar staan herkenbare ruiters met pittig commentaar in een ´commerciële´ uitgave.
Of is het groter belang wat geïllustreerd wordt?

Mijn persoonlijke mening heeft geen gewicht is deze doch ik vínd dat je in de openbare ruimte gemaakte beelden in deze context gepubliceerd MOETEN worden, doch aangezien het niet om de persoon gaat deze niet met herkenbaar gezcht getoond hoort te worden.
Of het paard of een startnummer door kenners herkend kan worden is vind ík geen punt.

Juist met betrekking tot zaken als paardwelzijn in de ruitersport is een discusie binnenskamers zinloos. De betrokkenen hebben per definitie door hun handelen al bewijs geleverd geven voor hun opvatting en verder is iederéén binnenskamers gecompromitteerd.
Zoals Vorarme terecht opmerkt zijn alle argumenten ook op bv. Arabesk, Bandida en HC van toepassing.
Binnen de ruiterij kom je daar per definitie niet uit.

De discussie over paardwelzijn in de ruitersport hoort meer in de openbaarheid gevoerd te worden naar mijn mening.
Of de op zích in mijn ogen dus noodzakelijke publicatie van het topic betreft wel/niet correct is uitgevoerd ligt het bij de rechter. Lezen we vanzelf :D
Ik hóóp dat de publicatie ook als de ruiter in principe in het gelijk gesteld wordt met oog op het groter belang niet wordt verboden en er een Salomonsoordeel geveld wordt.

hc

R&R deel 1 kan ik me even zo snel niet voor de geest halen maar in deel 2 zijn wel degelijk gezichten weg gewerkt in mijn uitgave iig.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 15:05

Janine1990 schreef:
dan gaan wij als bokkers ons afvragen of JIJ je misschien afsluit voor datgene dat je zelf om handen hebt... :)

Zo is het. Bij gebrek aan inhoudelijke argumenten gewoon persoonlijk worden *\o/*

Omdat ik niet weet wat ik niet weet stuur ik (zoals je op mijn site heb kunnen lezen) ongeknipte beelden naar een expert.
Ik maak ook ruildeals met experts. Zij hier vakantie, ik hun expertise op mijn rijden.
Ik heb Arabesk al geschreven dat ik graag genadeloze beelden van mijn rijden zou hebben. JUIST van wat niet goed gaat want dát zijn de leermomenten.

Omdat ik ze al ter leringh gebruík (zelf láát maken), hoeven ze niet ter vermeack gepubliceerd te worden. Het ís al werk in uitvoering.
De publicatie van de beelden van Arabesk en het ts vloeit voort uit het feit dat het géén werk in uitvoering betreft. Omdát de ruiterij er niets mee wil doen is publicatie nodig.
Als extern besloten wordt dat het prima is, is er een onafhankelijke maatlat.
Helaas is er geen externe bepaalde onafhankelijke maatlat. Die missen we allemaal node.

hc