Zidore schreef:Sammie wat gebeurt er dan bij Rendac na het vermalen??
Het is even geleden dat ik het gelezen heb. Onderstaand is een beetje beknopt. Het hoe en wat staat trouwens (uitgebreid en beter) uitgelegd in een topic nav een bezoek bij Rendac. Incl. foto's, maar daar moet je wel tegen kunnen.
Maar volgens mij zijn er twee opties (of één mogelijkheid eindigt ook in de tweede)
BIj sommige dieren wordt bloed afgetapt. Dan houdt je het lichaam over. Dat bloed gebruiken ze weer voor iets.
De overblijfselen (voorzover ik weet dus alles, incl. botten en huid) worden fijngemalen tot een soort stropige pap. Dat gaat o.a. in lijm, het laagje op je bureaublad, maar er wordt ook gelatine van gemaakt! En gelatine is een soort bindmiddel. Dat zit ook in een heleboel dingen. Drop, tum tum (dergelijke gumachtigen), (slagroom)taart, maar ook in je kauwgom!. Je kan gelatine ook los kopen in de winkel. Glycerine is ongeveer hetzelfde, en dat zit in veel spray's voor zadelzeep/vet/onderhoud en in veel shampoo's.
Sommige hoefvetten bevatten ook natuurlijk manen/staartvet. Dat wordt er op een bepaalde manier uitgeknepen. Het werkt ironisch genoeg nog het beste ook dan al die andere 'zooi'. (het is immers een natuurlijk product)
Gelatine is voor de moslims trouwens niet halal en ze zijn er wel mee bezig om hier iets anders voor te verzinnen, maar heeft tot nu toe niet echt heel veel succes. Gelatine is een goed bindmiddel.
Vroeger was Gelatine een E nummer, nu moeten ze bij de ingredienten gewoon Gelatine melden. Sommige fabrikanten melden al onderscheid tussen rundergelatine en gewoon gelatine (bij de laatste kun je er dus van uitgaan dat er mogelijk paard in zit).
En daarom ook mijn vraag wat ze gedaan hebben met de kadavers van koeien/varkens met de mkz. Immers... die moesten afgemaakt worden omdat ze niet in de voedselketen komen. Terwijl bij Rendac ook wordt geproduceerd voor de voedselketen. Maw. als je je paard niet wil laten slachten omdat hij anders bij iemand op z'n bord terecht komt. Uiteindelijk heb je imo geen keuze. Dan eindigt hij/zij waarschijnlijk wel in een stukje drop, op een postzegel, op je bureau of noem maar op..