Jan van Veen:"Een paard doodmaken is niet plezierig”

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 12:54

Zidore schreef:
Sammie wat gebeurt er dan bij Rendac na het vermalen??

Het is even geleden dat ik het gelezen heb. Onderstaand is een beetje beknopt. Het hoe en wat staat trouwens (uitgebreid en beter) uitgelegd in een topic nav een bezoek bij Rendac. Incl. foto's, maar daar moet je wel tegen kunnen.

Maar volgens mij zijn er twee opties (of één mogelijkheid eindigt ook in de tweede)
BIj sommige dieren wordt bloed afgetapt. Dan houdt je het lichaam over. Dat bloed gebruiken ze weer voor iets.

De overblijfselen (voorzover ik weet dus alles, incl. botten en huid) worden fijngemalen tot een soort stropige pap. Dat gaat o.a. in lijm, het laagje op je bureaublad, maar er wordt ook gelatine van gemaakt! En gelatine is een soort bindmiddel. Dat zit ook in een heleboel dingen. Drop, tum tum (dergelijke gumachtigen), (slagroom)taart, maar ook in je kauwgom!. Je kan gelatine ook los kopen in de winkel. Glycerine is ongeveer hetzelfde, en dat zit in veel spray's voor zadelzeep/vet/onderhoud en in veel shampoo's.

Sommige hoefvetten bevatten ook natuurlijk manen/staartvet. Dat wordt er op een bepaalde manier uitgeknepen. Het werkt ironisch genoeg nog het beste ook dan al die andere 'zooi'. (het is immers een natuurlijk product)

Gelatine is voor de moslims trouwens niet halal en ze zijn er wel mee bezig om hier iets anders voor te verzinnen, maar heeft tot nu toe niet echt heel veel succes. Gelatine is een goed bindmiddel.

Vroeger was Gelatine een E nummer, nu moeten ze bij de ingredienten gewoon Gelatine melden. Sommige fabrikanten melden al onderscheid tussen rundergelatine en gewoon gelatine (bij de laatste kun je er dus van uitgaan dat er mogelijk paard in zit).

En daarom ook mijn vraag wat ze gedaan hebben met de kadavers van koeien/varkens met de mkz. Immers... die moesten afgemaakt worden omdat ze niet in de voedselketen komen. Terwijl bij Rendac ook wordt geproduceerd voor de voedselketen. Maw. als je je paard niet wil laten slachten omdat hij anders bij iemand op z'n bord terecht komt. Uiteindelijk heb je imo geen keuze. Dan eindigt hij/zij waarschijnlijk wel in een stukje drop, op een postzegel, op je bureau of noem maar op..

Zidore

Re: Jan van Veen:"Een paard doodmaken is niet plezierig”

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:34

Wow Sammie.. dat wist ik allemaal niet. Wel eens iets over gehoord (over lijm enzo) maar dat het zo werkt... brrr! (Wel apart dat het bloed bij rendac wel gebruikt wordt en bij de slager in het putje verdwijnt trouwens..)
Ik blijf dus bij de paardenslager en ik hoop dat meer Bokkers er zo over denken (of zijn gaan denken).

Als het uiteraard niet anders kan dan is een spuitje een alternatief (zoals in het verhaal van Laetitia) en dat van in het wild vind ik wel een goede vergelijking. Roofdieren zijn er ook bij gebaat hun prooi zo snel mogelijk uit te schakelen. Gisteren keek ik nog naar discovery of animalplanet ofzo en daar gingen gnoes samen met zebra's de rivier in waar krokodillen zaten.. er waren niet veel zebra's die het overleefden. Die krokodil pakt ze in de nek en bijt gelijk door en trekt ze onder water... zo doen ook leeuwen etc. het. Tja..als je het zo bekijkt dan is die kogel bij de paardenslager wel heeeel erg vriendelijk. Maar goed, toen wij neanderthalers waren hadden we ook geen tomtom! Ik dwaal af.

Paardenvlees is ook nog eens gezond en ik denk dat we daar naar toe moeten, dat het dus beter is in het belang van het dier dat we het gaan eten. En niet als tuthola's het niet doen omdat het zielig is en dan wel genieten van je gehaktballen... want die koeien en varkens zijn net zo lief en worden onder slechtere omstandigheden behandeld.

Ik ben het verder trouwens ook helemaal met Rina en Laetitita eens.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:41

Tallie_Ho schreef:
Iedereen maakt zich er maar druk om dat paardenvlees niet gegeten mag worden als je paardengek bent, ik vind het onzin, niks zo lekker als paardenbiefstuk.

Ik heb al besloten mijn paard naar van Veen te brengen als hij niet meer kan of op is zogezegd.. Ik ben er alleen nog niet uit of ik hem voor menselijke consumptie weg zou doen, mijn gevoel zegt op dit moment nee.

Mag je daar dan zelf voor kiezen?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:43

kwa diervriendelijkheid kun je juist het beste paardenvlees eten, die hebben iig in de meeste gevallen een goed leven gehad, lekekr in de wei gelopen, iig het meeste kalsfvlees, kippevlees en varkensvlees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:11

ZusJacobs schreef:
Mag je daar dan zelf voor kiezen?

Volgens mij als je je paard slacht maar wenst dat hij niet voor consumptie wordt gebruikt, wordt hij door Rendac opgehaald bij de slager volgens mij.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:15

En wat gebeurd er dan met het lijk?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:16

Die wordt dan door de Rendac opgehaald. Je betaald dan wel de ophaalkosten aan de slager.
Goh die van Veen een heuse Bokt-bekendheid :D

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:46

Als je paard naar de rendac gaat en is volgepompt met medicijnen worden er dan ook nog gewoon produkten van gemaakt???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 16:55

Sandeman schreef:
Als je paard naar de rendac gaat en is volgepompt met medicijnen worden er dan ook nog gewoon produkten van gemaakt???

Yup.
Daarom gaan alle paarden die zijn ingeslapen ook naar rendac.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:02

Ja paard van me zus is ingelapen in Bodegraven en is daar opgehaald door de Rendac. Zij wil absoluut niet weten wat er met haar paard is gebeurd daar.

LoveFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:11

Ik zou het geen fijn vinden dat iemand anders mijn pony eet en dat hij opengesneden wordt.
We hebben de pony van mijn moeder laten inslapen en cremeren en nu heeft hij een fijn plekje bij ons in de kast & hebben we een deel van zijn as over zijn weide uitgegooid.
Lijkt me wat beter dan dat zijn 'rest' in de supermarkt ligt. Pukkie (mijn moeders pony) is nu voor altijd een beetje bij ons!
Ik eet ook geen paardenvlees, en ik eet hoogstens 3x in de week vlees, voor de rest vleesvervangers. Ik vind het gewoon geen fijn idee om dieren te eten. :Y)

Walsertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 18:22

Fijn dat ze er zo eerlijk over praten :D
Ik laat mijn paardje ook slachten als het nodig is en niet in laten slapen ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 19:21

Asyaa schreef:
Sandeman schreef:

Yup.
Daarom gaan alle paarden die zijn ingeslapen ook naar rendac.

Juist en dat vind ík dus weer bijzonder raar. Je zit uiteindelijk wel een lekker tum tummetje naar binnen te werken waar misschien wel Buth in zit.. Maar een paardenbiefstuk mag er niet van gemaakt worden.

Je maakt mij nl. niet wijs dat die sporen met dat fijnmalen eruit gaan :n

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:40

maar een paard is bij het slachten toch ook niet meteen dood? alleen hersendood toch! anders komt die 20 liter bloed er namelijk niet uit, als hij dood was zou dat meteen stollen!

ik heb ook wel eens gehoord dat het paard alles nog meemaakt tewijl het daar hangt, maar dit geloof ik niet zo zeer, als zn gevoel uitgeschakelt is, is dan zn zicht,reuk en smaakvermogen ook uitgeschakelt???

ik vind het ook raar dat de beesten bij de rendac ook gebruikt worden.

ik ben vegatarisch omdat ik het idee niet prettig vind, en ik toch bijna geen vlees lust, ik krijg het gewoon niet weg. dat andere het wel eten, prima, dat is hun keuze! mn vader, broertje en zusje eten ook gewoon vlees, alleen mn moeder en ik niet.
in de klas maken ze er wel vaak niet zulke leuke grapjes over, over vegatarisch en paardenvlees, mn vriendin en ik zijn beide vegatarisch en paardenliefhebbers. maar we kunnen er wel tegen en geven vaak een grote mond terug!

toch klinkt inslapen veel diervriendelijker, ik denk dat ik mn paard met zware artrose niet meer een paar uur in de trailer zou zetten voor de pin bij de slager, omdat ze (nu is de artrose onder controle maar als dat het niet zou zijn) er veel last/pijn van heeft en niet dusdanig van trailers houd(keertje een ongeluk in de trailer gehad), dus ik zou voor het spuitje kiezen.

voor mn arabier zou ik wel voor de slager kiezen, aangezien zij heel druk is en dus gegarandeert gaat vechten tegen het spuitje, dat wil ik absoluut niet!!!

dus ik denk dat het van de situatie afhangt, als jouw paard iets aan zn benen heeft(botbreuk, ongeneeslijk, pezen gescheurt oid) ga je hem(lijkt mij) natuurlijk niet meer op transport zetten!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:45

mariskalove schreef:
maar een paard is bij het slachten toch ook niet meteen dood? alleen hersendood toch! anders komt die 20 liter bloed er namelijk niet uit, als hij dood was zou dat meteen stollen

Wat je zegt klopt half.
Als je dood ben begint je bloed weliswaar te stollen, maar dat duurt een tijdje voordat het gestold is.
Een paard is inderdaad niet meteen dood als hij geschoten wordt, alleen hersendood.
Het hart klopt dan nog en het paard ademt dan ook nog, maar dit gaat steeds langzamer totdat het paard zijn laatste adem teug uitblaast.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 20:05

Mocht het bij mijn paard ooit zo ver komen, dan zou een schot door zijn hoofd ook mijn voorkeur hebben (de slager dus). Echter het idee dat mijn paard de strot wordt open gesneden, wordt open gereten en in stukken wordt gesneden...brrr, krijg er kippenvel van.

Maar... wanneer ze worden ingeslapen belanden ze bij de Rendac. Worden ze weggesleept, opgetakeld, bij andere dode dieren in de wagen en verbrand. Tevens hoor ik vaak zat verhalen dat paarden tegen een spuit in kunnen gaan.

OOK niet echt een fijn idee. :+

Haha, moeilijk hoor! ;) :P
Maargoed, hopelijk duurt het nog een heeeeeele lange tijd om tot een besluit te komen! :)

Heb trouwens van de week met een slager gepraat, welke naast koeien, varkens etc ook paarden slacht, en volgens hem brengt paardenvlees weinig tot niks op. Je paard naar de slacht brengen om nog wat aan het vlees te verdienen was bij hem niet van toepassing.
Maargoed, ik heb er geen ervaring mee, misschien zijn er anderen die dat wel hebben? En daarom hun paard bewust naar een slager hebben gebracht?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 20:15

KiWiKo schreef:
ik vind het meer dan jammer dat meneren zoals meneer Jan van Veen uitsterven................

want voor mij is hij een heer, een nobel goed.............. iemand die je moet koesteren

Kim, ik ben het voor 200% met je eens!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 20:16

Volgens mij is de slachtprijs al jaren laag. Paarden brengen in de handel altijd meer op volgens mij.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 20:18

Blue_Eyes schreef:
KiWiKo schreef:
ik vind het meer dan jammer dat meneren zoals meneer Jan van Veen uitsterven................

want voor mij is hij een heer, een nobel goed.............. iemand die je moet koesteren

Kim, ik ben het voor 200% met je eens!

Ik voel een boktverkiezing opkomen! 'De nieuwe Jan van Veen' :+
Het zou inderdaad zonde zijn als zijn 'soort' uitsterft.....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 20:19

Rond de €500 dacht ik ongeveer. Afhankelijk van de dagprijs/soort paard pony.

Trust me... er gaan paarden voor minder in de handel... :j (zeker nu)

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 20:22

500? Da's wel erg veel hoor, ik dacht eerder rond de 250....

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 20:26

Asyaa schreef:
mariskalove schreef:
maar een paard is bij het slachten toch ook niet meteen dood? alleen hersendood toch! anders komt die 20 liter bloed er namelijk niet uit, als hij dood was zou dat meteen stollen

hersendood is écht dood, ookal zijn er nog wat reflexen. Het paard voelt iig niets meer.
Vergelijk een kip die onthoofd is, maar nog doorloopt. Die is echt dood hoor!

En inderdaad begint dat bloed te stollen, dat is waarom ze meteen de hals doorsnijden, want dat stolproces duurt eventjes en zo zijn ze het vóór.

slachtprijs;
mijn verzekering verkoopt je afgekeurde paard aan je terug voor de slachtprijs en die is nu gesteld op €0.60 per kg. Voor mijn forse tinker van 600 kg kom je dan op 360 euro.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 20:31

Nou moet je kijken.. is het nog minder geworden :=

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 20:33

Owjeej, dan zal ik voor mijn kwpn merrie van 1,60 met haar 472 kilo bar weinig krijgen!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 21:18

Wat is inderdaad erger?

Je paard aan stukken gesneden bij de slager

of

Je paard aan gort gemalen bij de Rendac

Ik vind het allebei geen fijn idee, maar ik ben vrij spiritueel aangelegd en denk dan ook dat als een paard hersendood is, zijn ziel allang gevlogen is naar waar dan ook. En dat een lichaam een ziel de mogelijkheid geeft een aards bestaan te hebben, meer niet. (maar dat is dan weer een andere discussie ;-)).

Daarbij zal een dier je, denk IK (dus dat zijn mijn soms rare hersenkronkels), altijd dankbaar zijn als je hem uit zijn lijden verlost (dus heel veel pijn, doodziek, geen paardwaardig bestaan etc.).
En met een nekschot is dat lijden vaak heel snel over...

Nog een kanttekening/hersenkronkel:
begraven/cremeren/uitstrooien is iets menselijks. Voor de mens is dat een ritueel, een symbool.
Dieren doen dit (naar mijn weten, shoot me if i'm wrong O:) ) niet bij hun soortgenoten/kuddegenoten.