Onderzoekers van UGent leren verlamd veulen weer lopen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Onderzoekers van UGent leren verlamd veulen weer lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:19

Een dier die denkt echt niet meer te kunnen gaat vaak ook voor de kortste pijn en houdt op met eten. Dit diertje gaat er voor, en heeft kans op volledig herstel.

En die 600 kg, daar is het lichaam net zo goed op voorzien als ons lichaam voorzien is op die 70.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:23

Vandaar dat operaties bij paarden even veilig zijn als bij mensen? :)*
Nee, paarden zijn in alle opzichten fysiek zwakker als het op medische dingen aan komt.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 03-08-09 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:29

poes schreef:
Een dier die denkt echt niet meer te kunnen gaat vaak ook voor de kortste pijn en houdt op met eten. Dit diertje gaat er voor, en heeft kans op volledig herstel.

En die 600 kg, daar is het lichaam net zo goed op voorzien als ons lichaam voorzien is op die 70.

Dat ligt eraan wat voor dier het is. Een kuddedier blijft zolang mogelijk op de been, want als je achterblijft ben je verloren....

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:32

Hoewel gewicht zeker wel een belangrijke rol speelt, is het grootste risico bij operaties van paarden het ontwaken, omdat paarden in alle geweld recht proberen staan terwijl ze eigenlijk nog versufd zijn en dan overal tegen knallen.
Een koe weegt evenveel maar komt vaak beter uit de recovery omdat ze niet zo stom is om idioot te staan springen.

Niet dat je geen punt hebt hoor, het feit dat dit dier een zwaar dier zal worden is ook een belangrijke factor.
Je kan er wel voor of tegen zijn, feit is dat niemand weet hoe dit gaat uitdraaien.

Poes heeft ook een punt: een dier dat echt pijn heeft, eet gewoon niet meer. Waarom denk je dat ze bij koliekoperaties zoveel pijnstilling geven? Omdat ze anders niet gaan eten en gelijk weer koliek doen. Of is pijnstilling ook dan onverantwoord?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:40

Ik vind de pijnstilling niet onverantwoord, ik vind de gehele operatie egoïstisch en "ethisch gezien" zou het voor mij niet "mogen".

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:45

ik vraag nme af wat het effect op termijn is als je een wervelboog weghaalt, en of het veulen ooit verder komt dan een leven als grasmaaier ter meerdere eer en glorie van de wetenschap.....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 01:56

Ik ga met Billy mee. Niet alles hoeft gedaan te worden ter meerdere glorie van de wetenschap. Met een kleine voetnoot. Een paard moet na een ingreep een paardwaardig bestaan kunnen leiden. Dat houdt in, zonder pijn door het leven kunnen gaan, en zonder dat een aandoening de kwaliteit van leven beinvloed. Dat houdt in mijn ogen in dat er niet per definitie van het paard gebruik gemaakt hoeft te worden door hem voor een kar te zetten of er een zadel op te leggen. Maar als "pasture ornament" moet hij wel kunnen functioneren. En als dat met deze behandeling mogelijk is, is dat alleen maar fijn.

Alleen heb ik ook mijn twijfels over het feit dat mensen over grenzen heen dreigen te gaan (of dit ook werkelijk doen) omdat het kan, of idd ter meerdere eer een glorie van de wetenschap. Zie alle topics over geamputeerde ledematen bij paarden, en de protheses die worden aangepast. Alleen omdat het kan (en onder de noemer "experimentele chirurgie"....

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 04:14

Wie weet wat ze allemaal ontdekken aan de hand van dit onderzoek. Hoeft niet perse alleen te zijn om verlammingen "op te lossen", maar voor hetzelfde geld vinden ze "onderweg" allerlei bruikbare dingen die voor huis- tuin en keuken paardeneigenaren heel nuttig kunnen zijn, of zelfs voor de humane geneeskunde.

Besef goed dat voor elke succesvolle behandeling die er bestaat er dieren hebben moeten lijden.

Ik ben trouwens geen voorstander van dierproeven en zeker niet van dit soort onderzoeken, hoewel de uitkomst heel nuttig kan zijn. Maar ik geloof wel degelijk dat de techniek zover is dat heel veel dingen, zo niet alles, onderzocht kan worden met behulp van modellen en computers. Alleen is dat vooralsnog heel veel duurder dan levende proefdieren gebruiken. (volgens een kennis die zich met (dier)medische ethiek bezig houdt).

Maar ook dan zal je een moment hebben dat onderzoek in de praktijk gebracht moet worden en dat is per definitie nooit volledig risicoloos.

Dit soort onderzoek is in de praktijk helaas nodig om verder te komen met medische behandelingen die voor ieder dier toegankelijk zijn. Dit tegen willen houden staat gelijk aan het tegenhouden van de diermedische wetenschap en daarmee ook de mensen-medische wetenschap.

Ik pleit er alleen voor om alle vooronderzoeken en indien mogelijk praktijkonderzoeken met modellen uit te voeren. Ze schijnen al een bijna perfecte koe gebouwd te hebben, die alles kan wat een echte koe kan alleen hoeft deze niet tussendoor te eten. Alleen is de bouw ervan zo kostbaar dat veel laboratoria daar nog niet op kunnen overschakelen. Als dat met een koe kan kunnen ze ook een model maken van een paard lijkt mij...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 08:24

Cassidy schreef:
Alleen heb ik ook mijn twijfels over het feit dat mensen over grenzen heen dreigen te gaan (of dit ook werkelijk doen) omdat het kan, of idd ter meerdere eer een glorie van de wetenschap. Zie alle topics over geamputeerde ledematen bij paarden, en de protheses die worden aangepast. Alleen omdat het kan (en onder de noemer "experimentele chirurgie"....

Mensen gaan over hun grenzen heem. Helaas ligt de grens voor sommigen verder dan voor anderen. Zie het topic over de klonen van Ratina Z. Voor sommigen zal dit grensoverschrijdend zijn en voor anderen een stap vooruit.
Indien dit veulen als weide ornament mee kan naar ieders tevredenheid, dient dit tenminste nog een doel en vanzelf alle medische wijsheid die men er mee verkrijgt, klonen dient in mijn ogen geen doel. En al helemaal niet als klonen voor de fokkerij wordt in gezet.

Ik lees net op google dat bij mensen deze ingreep ook wordt uitgevoerd, het laminectomie. Bij mensen en ook bij Deense doggen met Wobbler wordt er dan artrodese uitgevoerd. Het vastzetten van gewricht of wervel. Ik weet niet of dit wordt gedaan om artrose te voorkomen?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:46

Bij honden rept er niemand over, bij een paard wel omdat het geen routine-operatie is? Waarom een veulen laten gaan als het ook kon gered worden? Ik denk niet dat het diertje veel pijn heeft gehad hoor. Het was verlamd, is binnengebracht, geopereerd en sindsdien staat het onder de pijnstillers.
Als dat volledig goedkomt, een hele dikke chapeau aan het team dat erachter zit! +:)+ ;-)

Het is "maar" een cyste hoor... Helaas op de verkeerde plaats.

Zoals je kan zien op het filmpje is het veulentje ontzettend levendig en actief, kijkt de hele tijd rond, drinkt bij mama, etc etc. Het doet het echt fantastisch en 't is een plezier om naar te kijken :-) De spiertjes moeten ook nog wat aansterken, naast die zenuwgeleiding die op orde moet komen, maar wat een progressie! En het is een lieverd :+:
Mams is ook een prachtige vertegenwoordiger van haar ras, dus dit veulentje zou ook weleens een hele goeie kunnen worden!

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:50

Heb dit gisteren op het nieuws gezien, was echt leuk, zo met een rolkarretje door de gang.

Het veulen zag er helemaal niet zo ongelukkig uit hoor!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:19

.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 07-07-24 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:41

ponyzotje schreef:
Mams is ook een prachtige vertegenwoordiger van haar ras, dus dit veulentje zou ook weleens een hele goeie kunnen worden!

dat vind ik zo n onzin! hij rent nou rond in een of ander karretje maar het word wel een goeie :S:S yeah right.... heb je salinero ooit in een karretje zien rondrennen?:S

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:46

essiesilly schreef:
dat vind ik zo n onzin! hij rent nou rond in een of ander karretje maar het word wel een goeie :S:S yeah right.... heb je salinero ooit in een karretje zien rondrennen?:S

Kan je ook even normaal reageren? Ik bedoelde dat de moeder een hele goede vertegenwoordiger is van het ras, echt een prachtige merrie, dus voor een fokker, bij wie de Boulonnais'tjes samen in het weiland lopen, is het wel belangrijk dat het ook een rastypische wordt. En met een goede moeder ben je al een heel end. Ik zie gewoon zat lelijke particuliere trekpaarden en was aangenaam verrast van deze. Die hoeft toch nooit een goede dressuurproef te lopen?? :?

Overigens ziet het veulen er ook al heel goed uit hoor, hoewel het nog wat wankel op zijn pootjes staat. Heeft bovendien een lief karakter en dat speelt ook mee.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 13:00

essiesilly schreef:
ponyzotje schreef:

Hoe wil je dit paard ooit vergelijken met een paard als Salinero? :?

Jonge_Monte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:15

Ik vind dit geen natuurlijke aktie.
Die stomme mensen breken weer in op het leven van de dieren.
Wat zal de toekomst brengen voor dit diertje.
Vind het triest dat ze weer een proefobject hebben., ;(
Ze leren het nooit. :(
Plus mogen ze het wel stereliseren of kastreren als het volwassen is want zo krijg je de troep onder de paarden.

Ze spelen zo weer aardig met vuur :r :r :r :r

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 14:44

Als ze niet hadden ingebroken was het veulen nu dood; de toekomst brengt dus leven, en als het voortgaat zoals nu, een paardwaardig, pijnvrij leven, hij kan immers al draven ;-)
Het is geen proefobject, het is gewoon de eerste keer dat dit gedaan wordt.

Steriliseren of castreren?? Waar heb je 't over? 't Is niet aangeboren of erfelijk hoor :?

Met welk vuur spelen ze? Dat je het onethisch vindt kan ik inkomen, maar met vuur spelen? Hallo jonges, het paard is niet gekloond hoor, er is een cyste uitgehaald.... :?

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:17

Het is misschien wel mooi voor de wetenschap. Ze leren er misschien dingen van waar ze ook in andere situaties veel profijt van hebben en paarden misschien verder kunnen helpen. Het is alleen jammer dat het veulen hierin een proefkonijn is. Met mijn eigen paard zou ik nooit zover doorgaan ook al had ik het geld ervoor.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:23

Waarom is het erg als dat veulen een proefkonijn is? Zolang het geen pijn heeft, toch? Dat veulen weet niet of hetgeen ze met 'm doen voor de eerste keer is, of een routine-operatie ;-)
Integendeel, het huppelt nu vrolijk door het leven. Zij het nog wat wankel af en toe, hihi :-)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:25

ponyzotje schreef:

aangezien het een ONDERZOEK is, als het slaagt gaan ze het dus bij meerdere paarden doen en daar is dus de vergelijking salinero;
kwpn/sport paarden dus het gaat me niet om welk veulen het is maar om het onderzoek zelf...als je het alleen bij shetlanders of wat dan ook uit gaat voeren heeft het toch ook gewoon weg geen zin ... ? (denk aan kosten!!)
maar ik ga me hier buiten houden want er zijn "dierenvrienden"!! die het toch nooit gaan snappen..

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:04

Citaat:
Ik vind dit geen natuurlijke aktie.
Die stomme mensen breken weer in op het leven van de dieren.
Wat zal de toekomst brengen voor dit diertje.
Vind het triest dat ze weer een proefobject hebben.,
Ze leren het nooit.
Plus mogen ze het wel stereliseren of kastreren als het volwassen is want zo krijg je de troep onder de paarden.

Ze spelen zo weer aardig met vuur

Duidelijke mening iig.

Wat de toekomst zal brengen weet niemand, voor de eigenaars is het genoeg als ze in de weide kan staan.

En waarom zou je in hemelsnaam steriliseren (wat je zowieso al niet doet bij een merrie tenzij er een absolute noodzaak voor is). Het is idd geen erfelijke aandoening en de merrie behoort tot 1 van de betere merries, weet niet hoe precies de klassering werkt bij boulonnais maar de merrie scoort op keuringen wel goed en heeft goed papier. Dit veulen is dus zeker geen troep onder de paarden.

Citaat:
aangezien het een ONDERZOEK is

Het is geen onderzoek. De operatietechniek is gekend en de verdere ontwikkeling daarna ook, maar dan bij honden en nog niet bij paarden.

Als het slaagt, gaan ze dit niet 'routinematig' doen bij verlamde paarden. Grote volwassen paarden zijn te zwaar om elke keer recht te trekken (kan je verzekeren dat dit veulen elk uur rechttrekken al een goede workout is).
Miss heeft deze ontwikkeling dan geen zin, maar stel dat het wel succesvol wordt en ze een 'paardwaardig' bestaan kan leiden, eventueel als fokmerrie om nog enig 'nut te hebben; dan kan het wel zijn dat in de toekomst deze operatie nog wel eens bij een veulen wordt uitgevoerd.
Kan je misschien stom vinden, maar er bestaan nu ook al genoeg operaties die ze enkel bij kalveren of veulens doen omdat ze onder een bepaald gewicht moeten zitten en waarna het dier dan wel verder normaal kan uitgroeien en op volwassen leeftijd geen hinder meer ondervind.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:50

essiesilly schreef:
ponyzotje schreef:

aangezien het een ONDERZOEK is, als het slaagt gaan ze het dus bij meerdere paarden doen en daar is dus de vergelijking salinero;
kwpn/sport paarden dus het gaat me niet om welk veulen het is maar om het onderzoek zelf...als je het alleen bij shetlanders of wat dan ook uit gaat voeren heeft het toch ook gewoon weg geen zin ... ? (denk aan kosten!!)
maar ik ga me hier buiten houden want er zijn "dierenvrienden"!! die het toch nooit gaan snappen..

Sorry hoor maar dit vind ik vrij hard aankomen :n

Dit paard hoeft vast niet de sport in dus was het voor de eigenaars vast wel verantwoord dit paard te helpen, het kwam door een cyste, en nee het is niet eerder bij paarden gedaan, maar als de mogelijkheid bestaat het te proberen zodat dit veulen door deze ingreep weer een prettig leven kan leiden is het toch lang niet zo slecht?

Laten we eerst maar eens afwachten hoe dit veulen zijn revalidatie op gaat pakken maar ik neem aan dat de eigenaars hem niet zullen gaan trainen tot de opvolger van Salinero e.d.

Ik denk ook niet dat als dit veulen daar wel voor bedoeld was de eigenaars dezelfde beslissing gemaakt hadden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:21

essiesilly schreef:
ponyzotje schreef:

Er zijn gewoon mensen met een andere kijk op het leven dan jij...zegt meer iets over jou dat je dat niet respecteren kunt.Ik ben inieder geval blij dat ze dit voor dit veulen hebben kunnen doen en denk dat het geluk heeft gehad met de eigenaren en de kliniek.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:46

essiesilly schreef:
ponyzotje schreef:

Even correct quoten, want dat heb ik niet gezegd...

Dus volgens jou is een Shetlander deze operatie niet waard, en een Salinero wel? Lekkere dierenvriend ben jij +:)+ :n

Nogmaals het is "maar" een cyste en sommige mensen zijn nu eenmaal blij als hun paard pijnvrij door het leven kan gaan en in het land kan staan, iets waar jij blijkbaar niet kan inkomen.

Thioro: fijn dat je kan bevestigen dat de merrie een goed papier heeft, is er echt aan te zien :j

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:03

Ze moeten die idioot die dit bedacht heeft ook in een karretje zetten.
Laat een dier een dier en begin niet aan deze onzin.