Vijf nieuwe klonen in stallen van stoeterij Zangersheide

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mylittlejoy

Re: Vijf nieuwe klonen in stallen van stoeterij Zangersheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:45

@yeyo: Ik denk dat Teigetje bedoelt dat je alleen een arm kloont, en niet een heel mens eraan vast. Anders zou het wel heel erg richting The Island gaan!

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:46

hahahaha ik wilde die film noemen ja, maar ik wist de titel niet meer!!!

maar dan nog, hoe lang zou het duren voor je een arm gekloond hebt, geschikt als donor?

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:48

Ik kan me niet voorstellen dat een kloon net zo oud word als het origineel, want dan zou je nooit een kloon kunnen maken van een -aan een natuurlijke doodsoorzaak- gestorven paard. Lijkt me ook stug dat de kloon dezelfde ziekten krijgt als het origineel, want factoren van buitenaf spelen een rol naast "toevallige" mutaties. Omdat een kloon er al anders uit ziet -kloon ET- heeft het paard al een andere bouw, andere belasting etc etc.

De kloon van ET lijkt inderdaad in de verste verten niet op ET zelf, dus het lijkt mij dat een kloon niet 100% in alles een kopie is van het origineel. Fenotype en genotype of zoiets, maar biologie is al n tijd geleden voor mij en toen had je klonen nog niet dus zit misschien op een verkeerd spoor?
Laatst bijgewerkt door amanda2 op 31-07-09 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:49

ik bedoelde met die ledematen meer dat je dan alleen een arm kloont bijvoorbeeld, maar dat zal dan idd niet klonen zijn, maar meer iets laten "aangroeien" dmv stamcellen. Maar daar heb ik wat meer vrede mee dan echt klonen denk ik ;) (stond er idd een beetje vreemd)

Ik had nog ff nagezocht:

Het eerste zoogdier dat gekloond werd via deze techniek was het schaap Dolly in 1996. Na Dolly werden onder meer ratten, muizen, geiten, koeien, varkens en apen gekloond. Veel van de gekloonde dieren bleken niet gezond te zijn. Ze leden onder andere aan defecten aan het afweersysteem, problemen met de vruchtbaarheid, overgewicht, ademhalings- en bloedcirculatieproblemen, nier- en hersenafwijkingen, diabetes, vergrote tongen, vervormde gezichten en poten, vroegtijdig sterven door longontsteking, leveraandoeningen en kanker. Een mogelijke verklaring schuilt in het feit, dat ze bij geboorte al kortere telomeren hebben.

Dus je had gelijk :o

Het klonen van organismen wordt vaak verward met het exact kopiëren van deze organismen. Dit is echter niet hetzelfde. Een kloon is geen exacte kopie, maar een genetische kopie van het origineel. Bij klonen worden stamcellen uit het moederorganisme gehaald, die daarna weer verder ontwikkelen in een pleegmoeder. Als men bijvoorbeeld als celdonor een dier gebruikt van 10 jaar zal de kloon bij de geboorte net zo ontwikkeld zijn als een "normaal" jong dier dat net is geboren. De kloon is dus niet meteen 10 jaar oud.

Vandaar dat E.T's kloon totaal niet op hem leek...

Zou het bij Zangersheide dan alleen om nieuwe "eicel-boerderijen" gaan??? Wat is de gedachte hierachter?

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:52

Dat maakt het al duidelijker, teigetje! :D

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:01

Cayenne schreef:
De paarden zijn gecreëerd door Cryozootech in Texas.

:r dit is zoooo fout!
Niet alles wat kan moet je doen :n

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:06

Ik zou het ergens wel gaaf vinden als alle ruiters in een wedstrijd op een kloon van hetzelfde paard rijden: Dat er dus een springwedstrijd komt met alleen maar Ratina Z-klonen van dezelfde leeftijd. Dan kun je pas zien wie de beste ruiter is.

Straks heb je de Grand Prix 12 jarige Ratina Z's en de Grand Prix 10 jarige Okidoki's etc...Hehehe :+

(sorry, mijn gedachten slaan even op hol)

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 17:15

Dolly heeft trouwens wel een lammetje gekregen, Bonnie!

Dolly heet trouwens Dolly omdat ze gemaakt is van materiaal van een uier, en zo kom je dan bij Dolly Parton hahahah!
En ze heeft 3 moeders, eentje die de uier geleverd heeft, eentje de eicel, en de laatste heeft het gedragen.
Die mannen zijn druk bezig zichzelf overbodig te maken, op reproductie na waren ze al zo nutteloos..... :+

LindyH, grappige gedachte, maar het idee dat we met de natuur gaan lopen klooien voor ons vermaak zit me toch niet helemaal lekker....

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:02

Belachelijk :n

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:04

Ik heb niet alle reacties gelezen dus als ik in herhaling val, mijn excuses.

Maar dit noemt men dus vooruitgang? Terug vallen op de paarden van toen. Natuurlijk is het wetenschappenlijk vooruitgang maar of het voor de paardensport, fokkerij ed wel zo is. Ik heb erg mijn twijfels.

Aan de andere kant dacht ik een aantal weken geleden toevallig: Ik ben echt zo gek van/met m'n eigen merrie. Zo'n paard krijg ik echt nooit meer. Wat als ik de mogelijkheid zou hebben háár te klonen, wat zou ik dan doen? Als het je eigen paard is, ga je er anders tegen aan kijken. Ik weet echt niet wat ik er mee zou doen maar het zette me toch aan het denken.

Dus dan ook mijn vraag aan jullie: Wat zou je doen als je je eigen, geliefde paard zou kunnen klonen?

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:08

Ik denk dat dat een hele grote dikke vette teleurstelling word eerlijk gezegd.
Ze zal er heel anders uitzien en of ze qua karakter hetzelfde zal zijn.....geen idee.
Misschien als je je merrie zelf van jongs af aan hebt en je kloon op identieke wijze behandelt, dat je dan dingen terug zal zien, maar nogmaals, ik denk echt dat het vies tegenvalt.
En dan??

remar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:11

ik sluit me aan bij sander. helemaal gelijk!

Step en Ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:14

Ik ben een grote fan van Zangersheide, maar achter dit sorry hier sta ik dus totaal niet achter!

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:22

Als je een dier zou klonen waar je veel van hebt gehouden, ga je toch verschillen zoeken.
En dan valt het misschien toch tegen, want hij/zij heeft toch dát ene niet.
En er zullen mensen zijn die er toch minder van gaan houden en het gaan achterstellen qua aandacht.
Nee, ik had het niet gedaan. Met een nieuw dier kun je evenveel plezier hebben.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:32

Meschien is het nut van klonen wel dat in de toekomst iedereen wel een ratina Z kan hebben :))
of een salinero of een bontfire

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:34

en dan?

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 19:52

Yeyo schreef:
en dan?

krijgen we een wedstrijdje, mijn kloon van salinero is beter als de jouweee!
geen 4 jarige competitie meer maar een salinero competitie

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:28

ooooh zo, gelukkig maar dat die paarden uit zichzelf zo mooi lopen :+

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:21

Bandida schreef:
Jannepauli schreef:
en wat ik me nu afvraag: je zou dan wellicht een fysiologische kopie van een toppaard kunnen maken, maar wie zegt dat de kloon dan ook ooit dezelfde prestaties als de 'topper-donor' gaat leveren?

Eigenlijk denk ik dat het antwoord daarop zelfs niet van belang is. Wat op dit moment van belang is dat er genoeg partijen interesse hebben om te betalen voor die mogelijkheid.

Wat een merkwaardige reactie! Wat je in feite zegt is dat voor geld alles kan en dan schuift men enige vorm van ethisch besef gewoon even opzij. De vraag is: waarom wil men eigenlijk klonen? Een 'superras' creëeren? Zoiets stond een bepaalde groep mensen in de 2e wereldoorlog ook voor ogen en als men toen beschikt zou hebben over de technologie van vandaag.. ach wie weet was dat über-ras er dan wel geweest. Nu kan er wel verontwaardigd gereageerd worden dat je zoiets met 'mensen' niet hoort te doen, maar waarom dan wel met dieren? Omdat wij toch dat éne treetje hoger staan?
Als er op Zangersheide inmiddels klonen rondlopen, dan lijkt het er toch erg op dat de grens van de wetenschap, c.q. het laboratorium naar de commercie en winstbejag inmiddels overschreden is.

Nebraska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 04:21

eigenlijk vind ik het moreel gezien te triest voor woorden....

het draait hier alleen maar om het geld.....

Meneertje Melchior kan het zich veroorloven om te rotzooien met de natuur.....en voor God te gaan spelen....

als dit de toekomst is |( ......moeten we mensen als Melchior maar niet gaan klonen :( ....

;( ;( ;(

Gaan dan straks: Meredith, Ludger en Judy Ann het straks tegen elkaar opnemen met respectievelijk Ratina Alfa, Beta en Gamma???? hahahaha(cynisch lachje)

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 05:58

Ze verwachten van de kloon hetzelfde topresultaat als van het originele paard? hmmmmmmm
Lijkt mij niet echt 100% te zijn.
Ik vind het belachelijk dat dit dus wordt gedaan.
Gewoon een slechte hobby voor mensen met veel geld en niets anders te doen hebben kennelijk.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:02

Vind dat maar niks dat klonen :n

Luziream: Nee idd, ligt ook aan de omstandigheden, wil niet zeggen dat deze paarden geen peesblessure/koliekaanval o.i.d. kunnen krijgen omdat de paarden waaruit ze gekloond zijn dat ook niet hebben gehad

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 10:04

Yeyo schreef:
ooooh zo, gelukkig maar dat die paarden uit zichzelf zo mooi lopen :+

_O-

Ik had het er gister met mijn man nog even over en die zij hetzelfde als degene hierboven: Straks hebben we de CHIO en dan rijden er alleen nog maar gekloonde Salinero's en Anky's rond...Zal dat even spannend worden!

Ik denk dat de hamvraag in deze discussie is: Wat wil Zangersheide hiermee bereiken?

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 10:09

Ik vind het slecht om te klonen, we moeten naar de toekomst kijken met onze huidige paarden en niet in het verleden blijven hangen

Geen kloon voor mij!

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 12:35

Ja of je kloont een kruising tussen Anky en Totilas, dan hoef je er idd alleen maar op de gaan zitten, de rest doet ie dan zelf wel :+

Ik snap eerlijk gezegd ook niet wat nou het doel is hoor, ben echt benieuwd of dit gevolgd gaat worden in het nieuws.