Paard geslacht voor tv-programma

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yeyo

Re: Paard geslacht voor tv-programma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 08:51

Die reactie van Do, was die zo heftig?!?

Ik ga later ff kijken, ben nu aan het werk :)
Wil t op zich wel zien, maar heb er nooit meer aan gedacht, was te druk bezig met afkoelen buiten gister :D

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 08:53

Ja, ik was ook tot 21.45 op stal!

Do schrikt nogal, en begint best wel te huilen en ze loopt uiteindelijk ook even weg!

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 08:55

okee, nou ben benieuwd dan.

ik denk dat ik hetzelfde zou reageren, voor de tv kan je nog net doen alsof het "maar in de film" is, maar als je er in real life naast staat is het wel ff anders denk ik.

heeft ze later wel gegeten?!?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 08:57

Dat heb ik niet afgekeken, ik denk het wel, want tijdens het slachten zag ze het al niet meer als Sebastian (het paard dus)

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:27

Oh gadver, het paard had nog een naam ook???
Dat maakt het er voor mij ook echt niet "leuker" op dan :S

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:29

Natuurlijk had het paard een naam, is gewoon een rijpaard geweest

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 09:40

Yeyo schreef:
Oh gadver, het paard had nog een naam ook???
Dat maakt het er voor mij ook echt niet "leuker" op dan :S

Waarom zou het paard geen naam hebben gehad? :?
Het is vast al terug te zien via www.uitzendinggemist.nl

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:58

Ja dat zit tussen mn oren, als het een naam heeft dan word het toch nog weer echter, klinkt stom, ik weet het, maar zo voelt het.
Zonder naam is een dier anoniemer, als ik een naam zou weten, ongeacht of het een koe, varken, kip, paard zou zijn, dan zou ik het toch eten met het idee ik zit nu "Sebastian" te eten, iets wat mijn eetlust nou eenmaal niet ten goede komt....

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:06

Ik heb het filmpje zojuist gekeken omdat ik van mezelf vond dat ik moest weten hoe dat gaat. Ik heb nog niet zo lang geleden mijn oudste merrie moeten laten inslapen dus het was behoorlijk emotioneel voor me. Hoe netjes ik het ook vond gaan in dit filmpje, ik weet nu helemaal zeker dat dit niks voor mij is en dat ik in de toekomst absoluut weer zal kiezen voor euthanasie ...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:11

Ik vond het een super mooie aflevering. Heb het programma al vaker gezien en vind het een goed en integer programma. Hou wel van de manier waarop ze eerlijk zijn over waar het vandaan komt en echt bewust bezig zijn met goede ingrediënten uitkiezen.
Zou eigenlijk 'verplichte' kost moeten zijn voor iedereen die vlees eet. Als je hier al niet tegen kunt moet je zeker geen vlees uit de supermarkt halen. Dat gaat er toch iets minder netjes aan toe (en dan zeg ik niet perse slecht).

De kok heeft respect voor het dier achter zijn gerecht en die slager is helemaal een top vent zo in dat programma.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:17

ter info : paard had verbening in zijn hoefbeen en in zijn kogel als ik het goed heb gehoord :). Ik vond het wel een beetje crux zo een paard uit gaan zoeken voor je eigen gerecht. Maar goed deze dieren hebben wel allemaal als het goed is een schitterend leven achter de rug.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:45

Ik heb hem net op internet zitten kijken zag er keurig uit mooie uitzending

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:03

Ik heb net de uitzending bekeken, keurig netjes. Tenslotte komt je vlees niet uit een pakkie!
Wel denk ik dat we met zn allen voor ogen moeten houden dat dit een topvent is met een kleinschalige slachterij en een hartje van goud!
Het gaat er niet overal zo rustig en netjes aan toe natuurlijk.
Super dat van Veen hieraan meewerkt, hij is zó open en wilt graag de 'passie' ( al klinkt passie raar, maar hij heeft écht hart voor dieren en zijn vak) van zijn vak laten zien en hoe rustig en 'niet eng' een slachterij te werk kan gaan.
Topvent en een zeer realistische en nette uitzending

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:08

[***] schreef:
stoffel schreef:
Er zou eigenlijk veel meer paardevlees gegeten moeten worden.

Vind ik ook, het gemiddelde paard heeft een beter leven dan het gemiddelde vleesvarken/kuiken/kistkalf

Mee eens en bovendien is paardenvlees veel magerder en beter dan rund. Bovendien is bijna al het vlees zo goed dat je gekoof is de volledige achterhand voor biefstuk kunt gebruiken! probeer dat maar een s bij een koe!

Ik geloof dat zelfs de voorbenen nog veel vlees bevatten en ja! er zijn ontzettend veel snacks waar paardenvlees in zit: gehaktstaven, bittenballen kroketten fricandellen mexicanos ed. Bij stichting wakker dier op de site staat trouwens een heel stuk ove r welke snack producten paardenvlees bevatten!

monikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:13

mistery schreef:
Toen ik de titel las dacht ik, dat meen je toch niet! Zomaar een paard slachten voor een tv programma?
Maar na de eerste zinnen gelezen te hebben was ik alweer rustig :D Het paard wordt hoe dan ook geslacht dus dan maakt het ook niet uit of er een cameraploeg bij staat of niet.
Hoef het alleen niet te zien want ik kan niet zo goed tegen dat soort beelden :o

Ik dacht precies het zelfde.
Ik kan er ook niet tegen dus ik kijk niet.

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:14

Wel fijn om te lezen dat de uitzending er netjes uit zag. Ik heb het niet gezien om de simpele reden dat ik er al niet tegen kan als er paarden 'omvallen' in films. Dan kijk ik al weg.

Maar het blijft natuurlijk een goed programma voor mensen die echt geen idee hebben dat vlees niet aan de bomen groeit!

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:26

Ik heb zojuist het filmpje gekeken en was er behoorlijk stil en verdrietig van..
Vond het erg heftig ook om te zien!!!!
Nu weet ik zeker (wist ik al maar wordt nu extra benadrukt) dat mijn paardje niet naar de slager gaat maar wordt geeuthaniseerd..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:55

Hey van Veen heeft een nieuwe slachter :+
Die ander zag er beter uit :P

Vind Do's reactie getuigen van veel gevoel.
Vond haar altijd een enorme DOos , maar nu heeft ze haar andere kant getoond.
Leuk dat het programma hiervoor naar van Veen is gegaan!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:24

Ik zat heel erg te twijfelen: slager of euthanasie, maar nu weet ik het: Slager...

Als ik er al aan denk dat mijn paard per sjovel van stal naar de kant van de weg getransporteerd wordt, er dan een nacht ligt en daarna met de grijper bovenop de rest van de dieren wordt gedeponeerd :n

Het is natuurlijk een keuze 'tussen twee kwaden', maar denk toch dat ik de slager fijner vind!

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:33

mo_van_dijk schreef:
Ik zat heel erg te twijfelen: slager of euthanasie, maar nu weet ik het: Slager...

Als ik er al aan denk dat mijn paard per sjovel van stal naar de kant van de weg getransporteerd wordt, er dan een nacht ligt en daarna met de grijper bovenop de rest van de dieren wordt gedeponeerd :n

Het is natuurlijk een keuze 'tussen twee kwaden', maar denk toch dat ik de slager fijner vind!

Daarom wordt mijn paardje ook gecremeerd..
Wil ook niet dat hij op de rest van de dode dieren gedeoneerd wordt!!!
Maar de slager zal het nooit worden..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:36

Een crematie vind ik persoonlijk echt zonde van mijn geld... Dan leg ik dat liever bij het aankoopbedrag van mijn volgende paard!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:38

Idd crematie is enorm duur, plus de benen worden er alsnog afgehakt, anders past het paard niet in de oven :+

Dus ja ....

Ik vind de slacht een mooie dood voor het paard.
Snel, echt heel snel. Bij inslapen van een gezond paard (maar met een beengebrek oid) duurt vaak een stuk langer.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:42

Heb net even gekeken. In rotterdam kost een pony 950 en paar 1400 maar paarden groter dan 1.75m kan hij niet cremeren! Vind ik een hoop geld...

Maar als het jou (niet specifiek) rust/een fijn gevoel geeft, zou ik het gewoon doen :j

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:43

mo_van_dijk schreef:
Een crematie vind ik persoonlijk echt zonde van mijn geld... Dan leg ik dat liever bij het aankoopbedrag van mijn volgende paard!

Ja das jou mening..
Ik wil hierna geen paard meer (oke zeg ik nu) en heb daarom besloten voor een crematie..
Tis inderdaad heel veel geld maar das het laatste wat ik voor hem kan doen..
Snap je mening hoor maarja slager vind ik niks (en gebeurd ook absoluut niet) en dat hij mee wordt genomen met zo'n vrachtwagen ook niet..
Ik heb dan zelf een ''goed'' gevoel bij crematie..

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 16:06

Mooie uitzending. Eigenlijk zou dit onderdeel moeten worden op de middelbare school. Mensen komen steeds verder van hun voeding af te staan. Melk komt al uit te supermarkt en niet meer van de koe volgens sommige mensen :=