Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:20

@Geerke, jij bent 1 van de .... miljoen personen die met paarden werkt. Hoeveel paarden worden de vernieling ingereden in spring, draf, ren en dressuursport??? Ik vind dat deze vergelijking zeker wel te maken is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:22

Needje schreef:
. Iig niet slechter als bij de gem. amateur die hun paard elke dag weer in de mond trekt en de sporen er in ramt en het paard 23 uur per dag opgesloten staat in een box van krap 3 bij 3, of bij de prof die net even een stapje verder gaat om te bereiken wat ie wil bereiken.

Waarom moet er in dit soort topics altijd vergeleken worden met iets dat 'erger' of net zo erg is? Dat maakt het ene 'slechte' (rodeo) niet ineens minder erg.

Beide zijn slecht, punt. Gelukkig zijn er ook paarden die voldoende buiten staan met soortgenootjes en die op een prettige manier behandeld worden door mensen. Dat is toch iets om voor elk paard naar te streven? En met minder zou een paardenliefhebber niet akkoord moeten gaan.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:24

Tweede filmpje ook gezien? Als de paarden en kalveren elke dag zo in de nek worden gesnokt twee maal lijkt me toch dat goede verzorging tot in den treure kan worden gegeven maar dat dat niet opweegt tegen de pijn die het dier moet verdragen.

En een rodeo vergelijken met een dressuurpaard vind ik een beetje onzinnig eerlijk gezegd. Tuurlijk gebeuren daar ook dingen en dat ophokken op stal is ook niet goed! Maar het gaat hier nu om rodeo, je kan alles wel opvoeren ter vergelijking. In de derde wereld hebben ze het ook veel slechter wat eten betreft, moeten wij dan ook maar stoppen met eten??

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:24

Needje schreef:
Over het algemeen wordt er grof betaald voor paarden die goed bokken en worden de dieren normaal gesproken ook super verzorgd. Maken 2x per dag een bokronde door de arena. Die duurt een minuut. Waarna de band afgetrokken wordt en het paard in een sukkeldrafje de arena verlaat.
Helaas gaat het wel eens mis. Net als in andere takken van sport. Dit filmpje is echt pure pech. :\
Ik vind lang niet alle onderdelen van de rodeo kunnen. Maar de paarden en de stieren hebben het over het algemeen echt niet slecht. Iig niet slechter als bij de gem. amateur die hun paard elke dag weer in de mond trekt en de sporen er in ramt en het paard 23 uur per dag opgesloten staat in een box van krap 3 bij 3, of bij de prof die net even een stapje verder gaat om te bereiken wat ie wil bereiken.
Ik ben het dus eens met het sukje wat Caesar schrijft.

Er staan toch ook filmpjes op waarbij die paarden eerst met oa een taser bewerkt worden voor de die box uit stormen. Vind ik dan weer niet grappig.

Dat gedoe met die kalfjes maakt me helemaal misselijk. Die dieren pesten, porren, aan de oren trekken, de staart opdraaien etc. zodat ze hard dat kooitje uitkomen om vervolgens smak tegen de grond getrokken worden aan een lasso om de hals. Bah.

Inderdaad de nuance 'met een paard' en tegen een paard'.

En AL DIE dressuur paarden die dood gaan aan en blessure? Waar vinden jullie die dieren toch steeds?
Laatst bijgewerkt door pol013 op 29-07-09 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:26

bah wat verschrikkelijk,dit is toch pure mishandeling |(

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:26

Laten we wel wezen: het zijn paarden en geen cavia's.

De dieren worden gehouden met een gebruiksdoel, in dit geval de sport. Bij die sport komt een zeker risico kijken, en zolang dat niet overdreven hoog is, en de dieren goed behandeld worden moet het kunnen vind ik.

Anders kunnen we wel stoppen met het berijden van paarden en ze allemaal in watjes ingepakt op stal laten staan.

Wat in het filmpje getoond wordt is een jammerlijk ongeval, maar het is een 'freak accident' en niet iets wat voortkomt uit de sport zelf. Het had in een dressuurring of op buitenrit, of zelfs in de wei evengoed kunnen gebeuren.

Electrische stroomstokken zijn natuurlijk in geen enkel geval goed te keuren maar ik zie niet dat die hier gebruikt worden.

shireen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:28

Zijn t eigenlijk wilde paarden of worden ze voor de rodeo gefokt?

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:28

Ik durf niet eens naar het fimpje te kijken. Misselijkmakend, dit soort praktijken.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:30

Rapperijder schreef:
Laten we wel wezen: het zijn paarden en geen cavia's.

De dieren worden gehouden met een gebruiksdoel, in dit geval de sport. Bij die sport komt een zeker risico kijken, en zolang dat niet overdreven hoog is, en de dieren goed behandeld worden moet het kunnen vind ik.

Anders kunnen we wel stoppen met het berijden van paarden en ze allemaal in watjes ingepakt op stal laten staan.

Wat in het filmpje getoond wordt is een jammerlijk ongeval, maar het is een 'freak accident' en niet iets wat voortkomt uit de sport zelf. Het had in een dressuurring of op buitenrit, of zelfs in de wei evengoed kunnen gebeuren.

Electrische stroomstokken zijn natuurlijk in geen enkel geval goed te keuren maar ik zie niet dat die hier gebruikt worden.

Tuurlijk!! Als jij het risioc niet overdreven hoog vind heb je denk ik niet goed naar de filmpjes gekeken.... En het ene uiterste met het andere uiterste vergelijken is ook een kunst, de jammerlijke ongevallen gebeuren daar iets meer dan met regelmaat dus echt een op zichzelf staant gegeven is het niet helaas, was het maar zo. En in een dressuurring ben ik zelf nog nooit een flankriem tegengekomen jij wel? Het achterovervallen, ja dat kan, maar hoe dit in elkaar zit is ziek, en een ander woord heb ik er niet voor. Mensen die dit goedkeuren of goedpraten ......

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:35

Kel2004 schreef:
Caesar schreef:
Eerlijk gezegd valt het mij nog mee. Wat je ziet is dat het paard verkeerd terecht komt en daarbij volgens mij haar nek breekt. Als ze anders was gevallen, was ze gewoon weer opgestaan. Dikke pech, maar in feite is het paard op dat moment al dood, enkel de stuiptrekkingen zijn nog aanwezig. Ik denk dat ze de benen bij elkaar binden om te voorkomen dat het paard gaat slaan of probeert op te staan en zichzelf daarbij verwond.
(Maar misschien ben ik nu wel erg veel gewend omdat ik ook noodslachtingen met gebroken been heb gezien e.d.)
Dat het juist nu in deze tak gebeurd, is erg vervelend, maar het kan ieder paard overkomen tijdens het (in)rijden. Ik weet niet wat de cijfers zijn van fatale afloop in deze vorm van rodeo?

Ik denk dat er in de dressuursport meer paarden afgemaakt worden vanwege niet te genezen blessures, zelfs in verhouding met de in mindere getale beoefening van de rodeo.

Ik praat enkel over deze vorm van rodeo. Elke vorm van tak waarbij dieren de dood "definitief" in gejaagd worden, zoals stierenvechten, keur ik ten zeerste af.

Hier ben ik het meer dan 1000 procent mee eens :o

Hier ben ik het ook mee eens, maar waarom de flankenband of hoe het ook maar mag heten. Dat maakt het voor mij fout. Als een paard wild is en gaat rodeoen, en er gaat ook nog een gek op zitten, mij best. Maar met zo'n band doe je het met opzet

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:35

jasmijn78 schreef:
Wat betreft het filmpje: zo te zien was het paard vrijwel op slag dood. Dat iedereen zo emotioneel doet over de benen die vastgebonden werden en zo; dat paard zal er niet veel meer van meegekregen hebben. Dat waren puur de laatste stuiptrekkingen. Als je paarden wel eens dood hebt zien gaan dan weet je dat. Neemt natuurlijk niet weg dat de aanleiding en de 'sport' waarvoor het paard gebruikt werd vreselijk is, en dat zal mijn goedkeuring ook niet wegdragen. Maar het kan je thuis ook gebeuren dat je paard om een of andere reden steigert, achterover valt en doodgaat. Als je dan nog wat voor je paard wil doen kun je ook het beste op dezelfde manier handelen (op zijn kop gaan zitten, voorkomen dat hij opstaat en zichzelf/en zijn omgeving nog meer bezeerd en zijn benen vastbinden om te voorkomen dat hij anderen bezeerd). Als ze zo stuiptrekken gaan ze dood, dat is 1 ding wat zeker is. Op zich is dus de manier waarop ze het paard na het ongeluk behandelen goed, alleen de aanleiding is gewoon heel naar....

Ik zou echt even het filmpje nog een keer GOED bekijken, de merrie leeft nog, zou ze anders besef hebben dat haar hoeven bij elkaar gebonden worden? En dat heeft ze weldegelijk want ze protesteerd nog. Ze breekt duidelijk haar nek, maar wie zegt waar? Lang niet alle breuken in de nek zijn dodelijk, maar raken wel de zenuwbanen waardoor ook ongecontroleerde spierspanningen/stuipen ontstaan.
Ze ademt ook nog, en snel ook, wrs van de pijn en inspanning, stuiptrekkende longen bestaan nl niet.

Dat er in de dressuur- en springsport genoeg ellende bestaat is zonder meer waar, maar dat is imo toch minder risicovol dan een rodeo, ook al duurt die maar een minuut. Een dressuurproef duurt gemiddeld 5 minuten, een springparcours idem, maar daarbij word een paard niet tot het uiterste gedreven, hem gedwongen om letterlijk een wanhoopssprong te maken om die flankriem maar kwijt te raken, in blinde paniek bereden te worden in een race, of met een tazer opgefokt zodat het lekker spectaculaire plaatjes oplevert.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:36

Ik ben het toch ook eens met Ceasar. Zolang we nog 2 jarige renpaarden en dravers de baan over jagen, springpaarden steeds hogere hindernissen laten springen (voor ons vermaak ) en talloze dressuurpaarden met slofteugels nekklachten veroorzaken, crosspaarden vaste hindernissen over jagen......moeten we toch eerst even de hand in eigen boezem steken. Dit paard heeft vreselijk pech, net als duizenden andere paarden. Maar we willen allemaal goed zijn in onze tak van sport.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:36

Wat een vreselijk filmpje zeg..

wizewo

Re: Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:48

hmm,FindingJack, dan vergeet je nog alle (on)kundige ruiters, die problemen hebben met een steigerend paard en het verkeerd oplossen, waardoor het paard achteroverklapt...en kan sterven. Verschrikkelijk ongeluk. Maar we moeten niet te hypocriet zijn...er gebeuren in de "lieve" paardenwereld genoeg dingen waarbij een rodeopaard een luxeleven heeft.

Caesar

Re: Dood van rodeopaard schokt veel welzijnsorganisaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:50

Tja... maar die vergelijkingen mogen of willen we niet gemaakt hebben! Wat dat komt in "ons" straatje, dus dan hoor je het niet! Slechts een handjeval die-hard naturals maken daar een compleet andere slag in.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:54

Je hebt mensen met paarden en je hebt paardemensen.
Daar zit een groot verschil in denk ik.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:54

Walgelijk gewoon, dit heeft niets met sport te maken gewoon verschrikkelijk walgelijk deze idiote ruige mannensport!

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 12:57

Caesar schreef:
Tja... maar die vergelijkingen mogen of willen we niet gemaakt hebben! Wat dat komt in "ons" straatje, dus dan hoor je het niet! Slechts een handjeval die-hard naturals maken daar een compleet andere slag in.

tuurlijk mogen die vergelijkingen wel gemaakt worden, maar je mening baseer je toch op je eigen kunnen en kennis?
ik rijd mijn paard niet met sloft of andere hulpteugels, of gebruik andere middelen om mijn paard tot prestaties te dwingen waar hij niet toe in staat is, ik probeer wel zo te trainen dat we samen naar een hoger niveau komen, maar dat gaat gewoon op een vriendelijke manier hoor!
ik ben absoluut geen natural, maar ik hou het walletje wel bij het schuurtje en baseer daarop mijn mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:01

FindingJack schreef:
Zolang we nog 2 jarige renpaarden en dravers de baan over jagen, springpaarden steeds hogere hindernissen laten springen (voor ons vermaak ) en talloze dressuurpaarden met slofteugels nekklachten veroorzaken, crosspaarden vaste hindernissen over jagen......moeten we toch eerst even de hand in eigen boezem steken. .

Maar dat is toch ook allemaal verschrikkelijk? Misschien iets van 'onze' cultuur maar wel dingen waar ik ook niks mee te maken wil hebben.

Feit blijft dan nog steeds dat het paard waar het in dit topic om gaat op een vreselijke manier is behandeld en gestorven. Dierenleed komt overal voor, maar dat maakt dit specifieke geval niet minder erg. En het is goed dat er aandacht aan besteed wordt, misschien redt dat het leven van één paard. En dat maakt de wereld dan net een beetje beter, al zal nooit alles helemaal goed zijn.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:05

Vraag me af wie van jullie uberhaupt wel eens live bij een rodeo is geweest?
Meningen worden gevormd op basis van filmpjes van meestal negatieve praktijken. (anders is het niet boeiend genoeg :+ ) En op een of andere manier onthouden mensen ook graag alleen het negatieve van alles.
Ik heb in Austin op een rodeo gelopen. Ik heb dingen gezien die niet mijn voorkeur hebben, en ik idd niet fijn vind voor de dieren. En dan heb ik het met name over de vang onderdelen.
Maar de riding onderdelen verliepen zonder problemen en zonder mishandeling met stokken ed. En per dier duurt het hooguit een minuut. (ok, iets langer, ze moeten er ook nog op)
Ik heb geen paard over de zeik of gewond de arena zien verlaten.
Misschien heb ik mazzel gehad, en een goeie show gezien. Maar om alles over 1 kam scheren is wel erg makkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:09

Nooit geweest, geen behoefte aan ook. Ik wil geen dierenmishandeling stimuleren en sponsoren (wat je indirect doet als je naar zulke evenementen gaat, vind ik ook gelden voor circussen etc.).

Een minuut ongemak of pijn is een minuut te veel. Ik geloof dat zelfs met de beste behandeling je een dier geen plezier doet met zo'n evenement, dus van mij hoeft het echt niet.

x_channel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:09

@ caesar Ik vind er een groot verschil tussen rodeo en en de andere sporten ik noem dit zelf geen sport ik vind het eerder mensen die het geduld niet hebben (of het niet kunnen) om gewoon te rijden.
Dit kan ik echt niet vegelijken met de gewone sport hoor natuurlijk zijn er ook veel ruiters die niet juist handelen die zouden ze er dan ook moeten uithalen maar dit word gewoon toegelaten maar als jeje hond een tikje geeft bezien ze je als een dierenbeul.
En ik denk dat iedereen dat een paard heeft, zijn paard al wel eens minder goed heeft behandeld maar ik hang er geen riem aan zodat die blijft bokken en doen of een slof die tot zijn borst is getrokken e.d.
Ja sorry ik snap de gelijkenis gewoon niet.

Sha_r0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 13:11

Waarom zou je een paard willen laten bokken..
Zo stoer is het niet om erop te kunnen blijven zitten..
Maak gewoon zo'n dier zadelmak.. Heb je er veel meer plezier van!!
Jammer van die mooie merrie.. Dat zo'n val zo cruciaal kan zijn!

Surface

Wat een naar filmpje om te zien..
Raar dat deze 'sport' gewoon nogsteeds beoefent wordt.. :\

edit: typo
Laatst bijgewerkt door Surface op 29-07-09 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Breghje

FindingJack schreef:
Ik ben het toch ook eens met Ceasar. Zolang we nog 2 jarige renpaarden en dravers de baan over jagen, springpaarden steeds hogere hindernissen laten springen (voor ons vermaak ) en talloze dressuurpaarden met slofteugels nekklachten veroorzaken, crosspaarden vaste hindernissen over jagen......moeten we toch eerst even de hand in eigen boezem steken. Dit paard heeft vreselijk pech, net als duizenden andere paarden. Maar we willen allemaal goed zijn in onze tak van sport.

En daar komen dus onze idd eigen vervagende normen om de hoek kijken. Want die praktijken zouden ook aangepakt moeten worden, maar dat wordt niet gedaan wegens het geld dat erin omgaat. Als mensen namelijk de paardenrennen gaan boycotten(even een voorbeeld) omdat de paarden te jong zijn zal er uiteindelijk best iets gaan veranderen. Alleen... het levert op!