Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Needje schreef:. Iig niet slechter als bij de gem. amateur die hun paard elke dag weer in de mond trekt en de sporen er in ramt en het paard 23 uur per dag opgesloten staat in een box van krap 3 bij 3, of bij de prof die net even een stapje verder gaat om te bereiken wat ie wil bereiken.
Needje schreef:Over het algemeen wordt er grof betaald voor paarden die goed bokken en worden de dieren normaal gesproken ook super verzorgd. Maken 2x per dag een bokronde door de arena. Die duurt een minuut. Waarna de band afgetrokken wordt en het paard in een sukkeldrafje de arena verlaat.
Helaas gaat het wel eens mis. Net als in andere takken van sport. Dit filmpje is echt pure pech.
Ik vind lang niet alle onderdelen van de rodeo kunnen. Maar de paarden en de stieren hebben het over het algemeen echt niet slecht. Iig niet slechter als bij de gem. amateur die hun paard elke dag weer in de mond trekt en de sporen er in ramt en het paard 23 uur per dag opgesloten staat in een box van krap 3 bij 3, of bij de prof die net even een stapje verder gaat om te bereiken wat ie wil bereiken.
Ik ben het dus eens met het sukje wat Caesar schrijft.
Rapperijder schreef:Laten we wel wezen: het zijn paarden en geen cavia's.
De dieren worden gehouden met een gebruiksdoel, in dit geval de sport. Bij die sport komt een zeker risico kijken, en zolang dat niet overdreven hoog is, en de dieren goed behandeld worden moet het kunnen vind ik.
Anders kunnen we wel stoppen met het berijden van paarden en ze allemaal in watjes ingepakt op stal laten staan.
Wat in het filmpje getoond wordt is een jammerlijk ongeval, maar het is een 'freak accident' en niet iets wat voortkomt uit de sport zelf. Het had in een dressuurring of op buitenrit, of zelfs in de wei evengoed kunnen gebeuren.
Electrische stroomstokken zijn natuurlijk in geen enkel geval goed te keuren maar ik zie niet dat die hier gebruikt worden.
Kel2004 schreef:Caesar schreef:Eerlijk gezegd valt het mij nog mee. Wat je ziet is dat het paard verkeerd terecht komt en daarbij volgens mij haar nek breekt. Als ze anders was gevallen, was ze gewoon weer opgestaan. Dikke pech, maar in feite is het paard op dat moment al dood, enkel de stuiptrekkingen zijn nog aanwezig. Ik denk dat ze de benen bij elkaar binden om te voorkomen dat het paard gaat slaan of probeert op te staan en zichzelf daarbij verwond.
(Maar misschien ben ik nu wel erg veel gewend omdat ik ook noodslachtingen met gebroken been heb gezien e.d.)
Dat het juist nu in deze tak gebeurd, is erg vervelend, maar het kan ieder paard overkomen tijdens het (in)rijden. Ik weet niet wat de cijfers zijn van fatale afloop in deze vorm van rodeo?
Ik denk dat er in de dressuursport meer paarden afgemaakt worden vanwege niet te genezen blessures, zelfs in verhouding met de in mindere getale beoefening van de rodeo.
Ik praat enkel over deze vorm van rodeo. Elke vorm van tak waarbij dieren de dood "definitief" in gejaagd worden, zoals stierenvechten, keur ik ten zeerste af.
Hier ben ik het meer dan 1000 procent mee eens
jasmijn78 schreef:Wat betreft het filmpje: zo te zien was het paard vrijwel op slag dood. Dat iedereen zo emotioneel doet over de benen die vastgebonden werden en zo; dat paard zal er niet veel meer van meegekregen hebben. Dat waren puur de laatste stuiptrekkingen. Als je paarden wel eens dood hebt zien gaan dan weet je dat. Neemt natuurlijk niet weg dat de aanleiding en de 'sport' waarvoor het paard gebruikt werd vreselijk is, en dat zal mijn goedkeuring ook niet wegdragen. Maar het kan je thuis ook gebeuren dat je paard om een of andere reden steigert, achterover valt en doodgaat. Als je dan nog wat voor je paard wil doen kun je ook het beste op dezelfde manier handelen (op zijn kop gaan zitten, voorkomen dat hij opstaat en zichzelf/en zijn omgeving nog meer bezeerd en zijn benen vastbinden om te voorkomen dat hij anderen bezeerd). Als ze zo stuiptrekken gaan ze dood, dat is 1 ding wat zeker is. Op zich is dus de manier waarop ze het paard na het ongeluk behandelen goed, alleen de aanleiding is gewoon heel naar....
Caesar schreef:Tja... maar die vergelijkingen mogen of willen we niet gemaakt hebben! Wat dat komt in "ons" straatje, dus dan hoor je het niet! Slechts een handjeval die-hard naturals maken daar een compleet andere slag in.
FindingJack schreef:Zolang we nog 2 jarige renpaarden en dravers de baan over jagen, springpaarden steeds hogere hindernissen laten springen (voor ons vermaak ) en talloze dressuurpaarden met slofteugels nekklachten veroorzaken, crosspaarden vaste hindernissen over jagen......moeten we toch eerst even de hand in eigen boezem steken. .
FindingJack schreef:Ik ben het toch ook eens met Ceasar. Zolang we nog 2 jarige renpaarden en dravers de baan over jagen, springpaarden steeds hogere hindernissen laten springen (voor ons vermaak ) en talloze dressuurpaarden met slofteugels nekklachten veroorzaken, crosspaarden vaste hindernissen over jagen......moeten we toch eerst even de hand in eigen boezem steken. Dit paard heeft vreselijk pech, net als duizenden andere paarden. Maar we willen allemaal goed zijn in onze tak van sport.