Paard sterft na trektocht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:32

ukje schreef:
Arm dier. Sorry maar hoe dom kun je als man zijn omdat niet in de gaten te hebben.

Sommige dingen overvallen je, ongeacht hoe goed je voor je dieren zorgt. Zoals iemand die zijn rijpony van 12 onverwacht in zag storten door een hersenbloeding. Dier was zo te zien kerngezond, maar helaas van binnen toch wat stuk en plotseling overleden. Hier op bokt staan ook wel eens berichten van eigenaren die hun pony op bv een strandrit verliezen aan een acute hartstilstand. En die hadden echt geen reden om dat aan te zien komen.

Zo op de video zie ik iemand die zijn best doet, of hij meer had kunnen doen? Ik weet het niet, niet iedereen handelt adequaat in een noodgeval, er zijn altijd mensen die verstijven bij een crisissituatie. En we weten ook niet wat voor middelen deze persoon binnen bereik had.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:32

Het ziet er wel heel sneu uit. Plat liggen en dan weer opkijken.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:33

Ik lees nu de andere posts, dat hij ermisschien niks aan kon doen.
Sorry! Ik ging er vanuit dat dit weer zo'n verhaal was van zo'n man die zijn paarden mishandelt en vanalles ermee doet omdat ze zijn werk zijn ofzo... excuses! Hopen dat de man er inderdaad geen kwaad mee bedoelde (hij had trouwens wel véél te veel mensen in zijn wagen! :oo)
Laatst bijgewerkt door CCindy op 27-07-09 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:34

Ik hoop echt dat die man vervolgd kan worden.. gadverdamme zeg. Hier heb ik echt geen woorden voor
Max is 14 personen en hij had er ... 28?

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:35

Want bij mensen die het wél gemeen bedoelen vind ik echt dat ze zelf niks beter verdienen hoor... daar mogen ze van mij hetzelfde mee doen als wat zij hun dieren aan hebben gedaan.

Maar een veearts/ambulance bellen.... in een vreemd land weet je als toerist deze nummers meestal toch niet, of zijn deze overal hetzelfde? :o

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:35

Je kunt rustig het filmpje gaan bekijken hoor CCindy. Op het moment van het filmpje zitten er geen toeristen op de kar, is het paard uitgespannen en loopt de eigenaar alleen maar vreselijk bezorgd om zn paard heen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:37

CCindy schreef:
Ik lees nu de andere posts, dat hij ermisschien niks aan kon doen.
Sorry! Ik ging er vanuit dat dit weer zo'n verhaal was van zo'n man die zijn paarden mishandelt en vanalles ermee doet omdat ze zijn werk zijn ofzo... excuses! Hopen dat de man er inderdaad geen kwaad mee bedoelde.

Probeer alsjeblieft eerst dingen goed te lezen en in perspectief te plaatsen voordat je nare dingen gaat roepen. Heb respect voor alles en iedereen. Soms zijn de dingen anders dan ze lijken, het is zo gemakkelijk om iets te roepen vanachter een beeldscherm, maar soms is alles niet zo zwart/wit als het lijkt....

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:37

echt verschrikkelijk..
maar het is eigenlijk maar goed dat die toerist het gefilmd heeft.. anders hadden ze nooit goed bewijs voor deze gruwelen..
hopenlijk word die kerel goed terecht gestelt!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:40

Hoeveel van deze "geschokte"mensen gaan naar bv Egypte op vakantie?
Of steunen Brook Horse Hospital?

Ik begrijp oprecht niet de uitspraken zoals "gruwelen", terechtstellen, veroordelen, vet wreed.
Waarop baseren jullie deze conclusie nu?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:40

IndianLady schreef:
Meis, je kent heel de situatie niet

Dat lijkt me ook. Ik ben de laatste om het goed te praten als dit paard echt overwerkt werd, maar.. aan dit filmpje kan je dat helemaal niet zien. Paard ziet er goed verzorgd uit, wordt ook niet geslagen (al had ik hem zelf vermoedelijk één echt harde mep verkocht in een laatste poging hem zelfstandig in de benen te krijgen, hoe langer op de grond, hoe slechter het wordt) eigenaar probeert het paard te koelen, en zorgt gelijk dat hij niet onder de kar kan komen..enz..
Het andere paard, dat vermoedelijk toch hetzelfde werk heeft verzet, staat te balanceren, vliegen af te slaan en rond te kijken, die komt voor mij niet over als 'doodmoe'.
Dit kan uitputting zijn, maar even goed wat anders. Dat weten we toch gewoon niet..
Laatst bijgewerkt door Ruga op 27-07-09 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

amo500

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:43

Citaat:
je ziet tocxh dat hij hem met die leidsel slaat en aantikt

ik zie hem dat paard een beetje aanmoedigen om te gaan staan, dat is iets heel anders als slaan.
Laatst bijgewerkt door amo500 op 27-07-09 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:43

Ik vraag me af waarom hij steeds met zo'n doek over hem begon te wrijven? Ik weet (voor ik gans bokt over me krijg) dat het zowiezo vréselijk fout is dat hij de (tweespan!) want iedereen praat over 1 paard. het dubbele heeft laten trekken. Dat was zo stom van hem. Maar ik vond dat het paard er gezond uitzag, het was hélemaal niet ondervoed en het blonk in mijn ogen ook wel (of het zweet was weet ik niet).

Ze hadden het paard zoiezo meteen suiker moeten voeren voor zijn spieren en het suikergehalte zodat het een "boost" kreeg. Eventueel water.. ik snap niet dat ze het paard dan gewoon 2 uur lieten liggen! Doe het tuig af, breng het dier water, en voer wat instant kracht geeft...

Sommige dingen zijn gewoon niet om te snappen |(

maar altijd het slechtste denken.. is ook weer fout! Als deze man het slecht met zijn paarden voor had, dan hadden ze geen verzorgde hoeven, waren ze mager en blonken zeker niet.

Iemand die "leeft" van het vervoeren van mensen zeker toeristen, zorgt wel dat zijn paarden gezond zijn. Ongeacht of hij ze nu teveel liet trekken of niet. Maar dat is mijn mening
Laatst bijgewerkt door Woest op 27-07-09 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:44

@ Caira: Je hebt gelijk, het spijt me. Maar het gebeurt gewoon zó vaak dat het wel gemeen bedoelt is, en met de openingspost gelezen te hebben leek dat hier zeker op!
Ik heb nu het filmpje gezien, maar zo bezorgd vind ik de eigenaar toch ook niet hoor... hij wil wel graag dat het paardje weer op staat maar dat is niet gek. Toeristen hadden best een beetje kunnen helpen vind ik ook! Maar misschien was dit ook hun bedoeling in het begin en wees de eigenaar dit af. Ik vind het er trouwens niet uitzien alsof het paardje er super erg aan toe is, alsof hij op het punt staat om dood te gaan.... maar dat zal misschien dan wel vaker zijn met uitputting/uitdroging.

Ziet er wel heel zielig uit, en ik hoop dat er hierdoor weer wát mensen zijn die wat beter op zullen letten... (als het uitdroging/uitputting of iets dergelijks was.

:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:44

jury schreef:
Hoeveel van deze "geschokte"mensen gaan naar bv Egypte op vakantie?
Of steunen Brook Horse Hospital?

Ik begrijp oprecht niet de uitspraken zoals "gruwelen", terechtstellen, veroordelen, vet wreed.
Waarop baseren jullie deze conclusie nu?

Idd.... veel te veel kortzichtige reacties hier weer. Ik zie niemand maar dan ook niemand dit dier wreed behandelen in het filmpje. Ze proberen hem te helpen, alleen de hulp heeft niet mogen baten. Helaas. Wat hadden ze dan moeten doen? Jullie kennen heel de situatie niet.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:45

ik lees heel veel waarom geen DA? waarom doen de mensen niks?
sommige mensen zien de paarden echt als werktuig en moeten dus werken tot dit gebeurt. je ziet in het filmpje dat die man zijn paard omhoog probeert te krijgen sorry maar toen mijn eigen pony een keer hele erge koliek had (kwam nie meer recht) hebben we die ook zo recht moeten krijgen klinkt hard...

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:47

Bandida schreef:
IndianLady schreef:
Meis, je kent heel de situatie niet

Dat lijkt me ook. Ik ben de laatste om het goed te praten als dit paard echt overwerkt werd, maar.. aan dit filmpje kan je dat helemaal niet zien. Paard ziet er goed verzorgd uit, wordt ook niet geslagen (al had ik hem zelf vermoedelijk één echt harde mep verkocht in een laatste poging hem zelfstandig in de benen te krijgen, hoe langer op de grond, hoe slechter het wordt) eigenaar probeert het paard te koelen, en zorgt gelijk dat hij niet onder de kar kan komen..enz..
Het andere paard, dat vermoedelijk toch hetzelfde werk heeft verzet, staat te balanceren, vliegen af te slaan en rond te kijken, die komt voor mij niet over als 'doodmoe'.
Dit kan uitputting zijn, maar even goed wat anders. Dat weten we toch gewoon niet..

Misschien kun je mijn eerdere posts ook lezen waarin ik het zelfde als jij veronderstel....

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:48

Mensen in panieksituaties zijn rare wezens, de een weet gelijk wat te doen terwijl een ander weinig meer kan dan verdwaasd langs te kant staan te kijken. Zo heb ik laatst een aangespannen paard uit een heg getrokken vlak voor allemaal auto's puur en alleen omdat de menner en bijrijder als verstijfd op de bok zaten.

En waarom geen da, water, etc etc. Mensen we zien hier krap 2 minuten van een gebeurtenis.

Zolang wij hier niet bij geweest zijn zijn wij niet degenen om hierover te oordelen denk ik zo.

xLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:50

arm paardje toch, ):
zie hem daar lijden..
:(:)

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:50

Cayenne schreef:
Ik hoop maar dat het overgebleven paard niet alsnog in z'n uppie 28 man moest gaan trekken..

Dat hoop ik eigenlijk ook....

Harstikke sneu voor het paardje :(:)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:52

We zien een kort filmpje en veroordelen. 28 mensen is te veel maar niet genoeg om een paard van uitputting te laten sterven. Zeker niet een dier dat er zo gezond uit ziet als die heer, het zijn twee fikse paarden die voor die kar stonden.. Ik hoop van harte dat hij het dier nog heeft proberen te laten drinken maar denk er wel aan dat een dier dat al uitgedroogt genoeg is niet altijd uit zichzelf drinkt. Daar moeten dan dierenartsen aan te pas komen om dat dier via infuzen enz terug vocht te geven. Ik kan me voorstellen dat het daar niet zo fantastisch geregeld is als hier en dat het waarschijnlijk langer duurt voor je een DA vast hebt. Wie zegt dat er geen DA gekomen is? Misschien te laat? Ik zie een man die heel bezorgt is en niet weet wat doen, hij maakt zijn paard vochtig en probeert het dier te laten opstaan... Ik zie een paard dat het op gegeven heeft.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 27-07-09 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:52

Is 28 mensen echt te veel voor twee paarden? (heb absoluut geen verstand van mennen)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:54

Apple schreef:
Je kunt rustig het filmpje gaan bekijken hoor CCindy. Op het moment van het filmpje zitten er geen toeristen op de kar, is het paard uitgespannen en loopt de eigenaar alleen maar vreselijk bezorgd om zn paard heen.

Dat idee had ik ook. Paard ziet er niet onverzorgd uit ofzo, integendeel, voor een toeristenpaard ziet hij er helemaal niet slecht uit zo op het eerste zicht. Ik spreek zeker niet goed dat de kar overladen was, maar aan de andere kant, eigenaar probeert het paard nog recht te krijgen, tja wat moet je als hij inzakt. Je kan maar proberen, lijkt hem ook af te koelen, als is een vochtige doek natuurlijk niet genoeg (maar hij probeert wel iets). Paard kan bv ook een afwijking aan bv het hart hebben gehad, moeilijk te zeggen.
Beetje zielig en jammer voor het dier, maar hij lijkt behoorlijk rustig, geen paniek ofzo dus dat is ook al heel wat.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:55

jury schreef:
Is 28 mensen echt te veel voor twee paarden? (heb absoluut geen verstand van mennen)

Ik zie hier vaak toch behoorlijke huifkarren passeren, dus denk dat dit nog behoorlijk meevalt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:58

Agh jeetje wat erg zeg..arm dier

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:59

volgens mij heeft de eigenaar wel een mobiel in zijn handje op een gegeven moment. dus hij heeft denk ik wel om hulp gebeld