'Brandmerken veel pijnlijker voor paarden dan chippen'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:11

Zeker zijn er paarden te vinden die meerdere transponders hebben, echter is dat de 'schuld' van de mens en niet de transponder...
Ook met brandmerken gebeuren er veel misstanden
Wat alleen al bekend is op bokt...
peerd gestolen als veulen in Duitsland, eindigd in de sport in belgië ondanks dat peerd een brandmerk heeft.
Kijk nu recent hier op bokt, welk brandmerk maar geen papieren... en voor het stamboek bijna ondoenelijk, zo lijkt het, om de ware identiteit te achterhalen. En de achtergrond van het paard blijft onduidelijk...

Kennis van mij: heeft een leuke pony gekocht, paspoort erbij, transponder erin... pony wordt geschoren en voila, brandmerk te zien...

En dan de A van Afgekeurd, of Algemeen kampioen.... of dat een brandmerk over gebrand wordt zodat het oorspronkelijkeniet meer leesbaar is... De geleerden zijn van mening dat op dit moment de meest 'veilige' methode is om de identiteit te kunnen waarborgen: het chippen is.

Het probleem wat er nu nog is, is dat de PPC een reader gebruikt die niet alles kan aflezen...
(en dan vergeet ik opzet maar even voor het gemak, immers als ik peerd koop en laat het keuren, zal mijn DA die transponders allemaal uit kunnen lezen, even internetten en voila weet je waar paard geregistreerd staat)

Maar ontopic: er zijn al meer 'veldonderzoeken' gedaan naar pijn bij chippen versus pijn bij branden.

En ja heb ook een pony gezien die uit zijn dak ging met chippen... maar die deed dat ook met enten...
En onlangs heeft mijn merrie de DA proberen te schoppen tijdens het enten...
En nergens staat dat het geen pijn zou doen :D en is de vraag: wat is pijnlijker chippen of brandmerken?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:22

ik ben absoluut voor het chippen..

brandmerken vind ik zo barbaars.. de huid word gewoon doodgemaakt..
dat aan chippen nadelen zitten snap ik ook.. maar zowel chippen als brandmerken hebben voor en nadelen.
ik heb op de paardenkliniek gewerkt, en alle chips zaten nog netjes op hun plaats.. meestal kapselen ze wel netjes in..
een enkele keer niet, en dan gaat tie indd zweven.

vind het trouwens raar dat die paarden meerdere chips hebben.. das een fout van de mens indd.. in het paspoort staat het chipnummer.. en als je er een reader langs haalt vind je hem snel

Wel vind ik voor paarden die worden afgekeurd, dat er wel een dikke A moet worden gebrand. het is ff zielig, maar wat iemand al zei, het is zieliger als hij op transport naar één of ander land beland..

Nessah

Re: 'Brandmerken veel pijnlijker voor paarden dan chippen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:50

Ik was op vakantie in bulgarije en daar hadden de paarden met een chemisch goedje cijfers op hun rug gekregen. Er groeide witte haren voor terug en het was pijnloos maar zeer duidelijk zichtbaar.. Zoiets is misschien ook nog wel een optie. Heb er nog foto's van, zal het eens opzoeken.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:52

rashida13 schreef:
Wat ben ik blij dat mijn paardje en geen brandmerk en geen chip heeft. Die is netjes DNA geregistreerd daar voelen ze helemaal niks van. Maar ja dat kost natuurlijk weer zo veel geld om te laten doen.

alleen jammer dan dat dat dus niet meer mag bij nieuwe veulens ...

mijn voorkeur gaat uit naar vriesmerken
dat is als we in deze dictatuur een keuze zouden hebben ..

ben benieuwd naar het chemische goedje van nessah ..

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:57

Ja, ik heb het met eigen ogen gezien.. Is een vies spulletje wat ze erop smeren,afdekken en volgende dag weer eraf halen. Dan is het op die plaats kaal (haren laten dus los) maar de huid niet geïrriteerd en er komen op den duur spier witte haren voor terug.. zal vanavond eens wat foto's plaatsen. Ze deden het al jaren daar.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:58

KiWiKo schreef:
het enige is dat als een paard gebrandmerkt is, dat dit dan niet meer anders kan worden.......... in tegenstelling tot paarden met wel 3 chips in hun lijf.......

en dat zijn dan de paarden die constant maar doorverhandeld worden........ JOEPIIEEEE ik heb geen pijn gehad van het Chippen, alleen zijn de laatste paar jaren van mijn leven niet zo heel best geweest...... maar ze hebben me gelukkig niet gebrandmerkt........

Ik ben het hiermee eens. Brandmerken is veiliger.
Een chip kunnen ze immers ook verwijderen...

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:59

Brandmerken, chippen noem maar op. Zo gauw je paard over de grens is wordt er al helemaal niet meer gecontroleerd (ik vraag me af of het in nederland uberhaupt wel goed gebeurd). Dus... waar hebben we het over????
Brandmerken is absoluut geen controle middel (nooit geweest trouwens), maar een stempel welk ras je paard toebehoord.
Chip en paspoort is misschien een goed controlemiddel en kan redelijk waterdicht zijn als alle dierenartsen en handelaren zich er aan houden. Maar dat gebeurt in de praktijk nou net niet.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 13:03

yarrah schreef:
Brandmerken, chippen noem maar op. Zo gauw je paard over de grens is wordt er al helemaal niet meer gecontroleerd (ik vraag me af of het in nederland uberhaupt wel goed gebeurd). Dus... waar hebben we het over????
Brandmerken is absoluut geen controle middel (nooit geweest trouwens), maar een stempel welk ras je paard toebehoord.
.
Dat laatste klopt niet, in Duitsland krijgen ze ook een nummerbrand, en zo zijn ze dus wel te identificeren...

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 13:05

Don_Zhivago: Brandmerk of niet een transport gaat dan nog steeds dat wordt niet tegengehouden door een brandmerk met een A..want in elk land heeft die A een andere betekenis. Dus ik denk eerder dat we beter een vast iets kunnen doen in heel de wereld als een paard afgekeurd wordt. Maar wat dan de beste methode is? Geen idee. Is nog niet uitgevonden. Chip niet water dicht, brandmerk niet water dicht. Dna niet water dicht..ook omdat de controles er van in vele landen al niet sluitend is. Dus tja...waar blijf je dan?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 13:06

tsja de uitkomst van dit 'grootschalige onderzoek' klinkt mij niet zo vreemd in de oren. Ansich vrij voordehand liggend. Mijn vraag is, wat is precies hetgeen ze menen te bereiken met dit onderzoek?
Ik geloof niet dat ze hiermee mensen op andere gedachten brengen want dat brandmerken zelf pijnlijker is dan chippen kon mijn demente opa nog wel verzinnen. beter steken ze hun tijd in het verbeteren van de chipregistratie en het systeem waterdicht (of nouja spatwaterdicht dan maar want nu is het net een zeef met grote gaten) pogen te krijgen....
Ik ben niet voor brandmerken, ik vind het enigzins achterhaald. Niet alles van vroeger hoeft slecht te zijn maar het alternatief van dna-registratie trekt mij een stuk meer. Een branmerk is trouens ook geen garantie he, een slecht mens bedenkt slechte dingen... en omzeilt dus ook zo'n brandmerkje wel!
Even ter indicatie ik heb er 2 met een brandmerk staan (waarvan 1 een werkelijk onleesbaar brandmerk heeft, is denk bewogen tijdens het zetten, want je herkent vaaag de contouren), 4 met een chip, 1 met een lip-tattoo en 1 DNA geregistreerd. we zijn van alle markten thuis!

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 13:09

Lielle schreef:
ik heb toch onze ruin volkomen hysterisch zien worden na het chippen, en dat heb ik met brandmerken nooit gezien.

Hier net zo bij mijn oude pony was zelfs enten al een compleet drama zo ook het chippen van de branmerk die ze veel eerder had gekregen en ik ook bij was toen die gezet werd gaf ze geen krimp en liep na die tijd rustig verder, terwijl na het chippen de rust er weer een beetje was na een week ;(

kweetniemir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 13:14

Nessah schreef:
Ja, ik heb het met eigen ogen gezien.. Is een vies spulletje wat ze erop smeren,afdekken en volgende dag weer eraf halen. Dan is het op die plaats kaal (haren laten dus los) maar de huid niet geïrriteerd en er komen op den duur spier witte haren voor terug.. zal vanavond eens wat foto's plaatsen. Ze deden het al jaren daar.

Blondeermiddel met ontharingscreme :D , nee serieus , ben heel benieuwd ...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 13:25

Jasmijn76 schreef:
NatasjavE schreef:
Klopt wel. Branden dmv hitte werkt heel lang door...
Ik vind alleen die brandmerken wel heel lelijk.

ja..maar wat hier werd geopperd, doormiddel van een 9 cijferige code, klein merk...dan is het toch allemaal wel te overzien??...ik hoop niet dat ze er gelijk een Herman brood van maken

:')

Dat leek mij dan wel weer aardig.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 13:27

kweetniemir schreef:
Nessah schreef:

Blondeermiddel met ontharingscreme :D , nee serieus , ben heel benieuwd ...

en of er op deze basis misschienn een maas in de wet te vinden is
daar chip GEEN uiterlijk kenmerk heeft zoals in de wt genoemd

en met deze methode wel
als dat dan ook nog zonder pijn of problemen kan
is dat denk ik zeker grond om weer eens de chip verplichting aan de kaak te stellen

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 13:33

Anoniem schreef:
op Geile hengst heb ik al getemt

:D

Wel grappig het bericht van die sukkel is al weggehaald...maar dit kan je nog lezen..

Mensen die dit topic nu pas lezen zullen wel denken...

:')

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 13:38

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 13:51

Dat chemische goedje is ook gewoon koud merken, net als vriesmerken.

Ik ben niet voor of tegen het ene of andere.
Ik weet dat er best wel eens minder leuke gevolgen van chippen zijn. En daar we de paarden willen rijden is het wel belangrijk dat ze in die zin niet beschadigd worden.
Een van de redenen waarom katten en honden niet gebrandmerkt worden is dat "schoonheid" een redelijk grote rol speelt en andersom we ze niet "gebruiken" (uitgezonderd werkhonden uiteraard) dus als een chip enige stijfheid veroorzaakt, is dat niet zo erg.
Het paard gebruikt gewoon het grootste deel van zijn lichaam en het maakt niet uit waar de chip gezet wordt, hij kan altijd last veroorzaken als het misgaat. Aan de andere kant gaat het verhoudingsgewijs niet zo vaak mis.
Maar goed de alternatieven zijn ook niet zo denderend: oormerken, brandmerken...
Overigens zijn zwilwratten allemaal verschillend, dus ik weet niet waarom een afdruk daarvan niet kan voldoen?

Fraude kan trouwens altijd, met álles plaatsvinden.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 16-07-09 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 13:51

Alane schreef:
Dat laatste klopt niet, in Duitsland krijgen ze ook een nummerbrand, en zo zijn ze dus wel te identificeren...

Maar wat zegt een nummer nu als het paard zonder verdere papieren in italie beland..... ???? Niets toch???

Lusitana

Re: 'Brandmerken veel pijnlijker voor paarden dan chippen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 13:54

Dat nummer staat geregistreerd en als mensen op zoek gaan, komen ze dus wel uit bij een organistatie die dat bij houdt. Het staat totaal los van stamboeken of wat dan ook!!!
Dit, als het om vriesmerken gaat.

Thortana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:04

Citaat:
Mijn beide paarden waren gebrandmerkt en zou het zo weer laten doen bij een ras zuiver jong paard. Het is zo voorbij en natuurlijk zullen ze er iets van voelen maar daar komen ze vast wel overheen. Het hoort bij de tradities van bepaalde rassen.

En wie bepaald dit? het paard zelf niet..
Deze denkt niet van: gohh wij hebben een traditie..geef mij maar een brandmerk..:S
traditie van de mens, op een dier... (waarbij de mens blijkbaar Sch*jt heeft aan het paard zijn gevoel)
brandmerk jezelf dan :+

.. niet bepaald een goede reden om zon dier (zonder dat t keus heeft) pijn te doen:S...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:12

Dieren zijn nu eenmaal eigendom en de eigenaren bepalen, punt, We leben nu eenmaal niet in een wereld waarin de dieren de dienst uitmaken. We kunnen het zo aangenaam mogelijk maken, maar dat is het. Een week of twee pijn in een paardenleven is natuurlijk niks. Of hij nou een gewone wond oploopt of gebrandmerkt wordt, dat maakt voor een paard niks uit. In ongelukken hebben ze ook geen keuze.

Brandmerken zijn uit stamboeken ontstaan om hun ras herkenbaar te maken, het is een soort promotie van het stamboek.
Maar er zijn ook landen waar de eigenaars een brandmerk voeren, zowel voor vee als paarden zodat zijn dieren herkenbaar zijn. Er zijn nu eenmaal landen waar paarden en vee loslopen.
en fokkers hebben ook hun trots dat een paard meteen herkenbaar is als door hun gefokt. Bekijk het ook eens aan de kant van de fokker. Zou jij niet willen dat iedereen in een oog opslag kan zien dat jij de fokker van je paard bent?

Als je van het paard uitgaat, moeten er gewoon geen mensen in hun leven zijn. En dan moeten ze nooit gefokt worden.
Ze worden nu eenmaal voor ons gefokt, en dan hebben we ook het recht om ze als zodanig herkenbaar te maken.

Trouwens tandverzorging vinden ze ook niet prettig en er zijn paarden die hysterisch worden van ontwormen. Dat wil niet zeggen dat we dat dan maar moeten laten, toch? En dat moet met regelmaat, in tegenstelling tot brandmerken dat gewoonlijk maar 1 malig is.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:47

KiWiKo schreef:
het enige is dat als een paard gebrandmerkt is, dat dit dan niet meer anders kan worden.......... in tegenstelling tot paarden met wel 3 chips in hun lijf.......

en dat zijn dan de paarden die constant maar doorverhandeld worden........ JOEPIIEEEE ik heb geen pijn gehad van het Chippen, alleen zijn de laatste paar jaren van mijn leven niet zo heel best geweest...... maar ze hebben me gelukkig niet gebrandmerkt........

dat paarden doorverhandelt worden dat gebeurt is niets aan te doen, maar ik kan me niet voorstellen dat er 3 chippen in kunnen zitten als een veearts een chip plaats is deze eerst verplicht om te controleren of het paar/pony nog niet gechipt is,, ik heb namelijk toevallig gister mijn pony laten chippen,,, (we hadden haar net een dag)

ik weet in ieder geval dat mijn pony geen pijn heeft gehad mijn da heeft bij voorbaat verdoofd zonder dit in rekening te brengen omdat hij het anders niet eerlijk vind om er meteen zo'n flinke naald in te steken. dat is echt super +:)+

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:03

Lusitana schreef:
Dieren zijn nu eenmaal eigendom en de eigenaren bepalen, punt, We leben nu eenmaal niet in een wereld waarin de dieren de dienst uitmaken. We kunnen het zo aangenaam mogelijk maken, maar dat is het. Een week of twee pijn in een paardenleven is natuurlijk niks. Of hij nou een gewone wond oploopt of gebrandmerkt wordt, dat maakt voor een paard niks uit
.

Dit is ook altijd de gedachte gang van de slavenhouders geweest. Dat wil niet zeggen dat het goed is!

Brandmerken is niet meer van deze tijd. Vooral dat idiote molentje of die leeuw op een bil voor identificatie. Zet maar eens 100 Bay kleurige KWPN-ers op rij met brandmerk en 100 Bay kleurige KWPN-er met chip. Eens kijken welke controleur het snelst het goede papier bij het goede paard heeft!

Brandmerken voor identificatie is BS!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:14

Mijn paard heeft ook een brandmerk (kwpn)
Moet zeggen dat dit zonder moeite ging.
Het is idd wel even gevoelig geweest, maar toch leek dat erg mee te vallen. (Als ik zie wat sommige ruiters hun paard ((on-)bewust) aan doen is een brandmerk in verghouding niks)
Ook ik heb me wel eens gebrand. Wanneer dit maar een heel klein stukje van (al) je huid is, is dat echt niet heel erg.

Een chip is naar mijn idee (ook) totaal niet "veilig" en wat is dan het nut van zoiets?
Een goede databank - zodat diefstal/verkoop met keuren onmogelijk is, is er nog steeds niet. _-:(

Wanneer iets veiliger is om het paard te herkennen (en dus ook te beschermen tegen zwendel/handel) is imo even pijn een klein offer.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:25

Lielle schreef:
ik heb toch onze ruin volkomen hysterisch zien worden na het chippen, en dat heb ik met brandmerken nooit gezien.

Mijn vroegere verzorgpony werd ook helemaal gek bij het chippen en is daarna altijd panisch voor naalden gebleven, terwijl het daarvoor nooit een probleem was. Bij het brandmerken daarentegen reageerde ze nauwelijks. Wat betreft chippen denk ik dat het veel verschil maakt of de persoon die het doet kundig is. Toen ze net begonnen met chippen waren er mensen die een korte cursus hadden gevolgd en daarna hele middagen met wisselend resultaat pony's stonden te chippen. Mijn eigen pony is door een dierenarts gechipt en die gaf geen krimp. Brandmerken was bij het NRPS toen al afgeschaft.