Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Billy schreef:Of je gek bent weet ik nietmaar door veel mensen die bitloos promoten wordt beweerd dat bitloos vriendelijker is tov een bit. Dat blijkt in de praktijk dus niet zo te zijn.....
Billy schreef:Verder vind ik niet dat het heel erg verschillend moet zijn of je thuis of een wedstrijd rijdt.
Huertecilla schreef:De principieel bitloos rijders hebben nooit een dressuurwedstrijd gereden, de paarden die normaal met bit rijden hebben nooit een wedstrijd bitloos gereden.
Huertecilla schreef:Wel een punt is dat de ruiters thuis een ritje voor de lol maken en nu DÉ proefwedstrijd moesten rijden.
JoviBan schreef:Huertecilla schreef:De principieel bitloos rijders hebben nooit een dressuurwedstrijd gereden, de paarden die normaal met bit rijden hebben nooit een wedstrijd bitloos gereden.Huertecilla schreef:Wel een punt is dat de ruiters thuis een ritje voor de lol maken en nu DÉ proefwedstrijd moesten rijden.
Wat zijn dit voor aannames?
Was je erbij en heb je de ruiters gesproken? Volgens mij niet.
piezze schreef:Wat me stoort in deze discussie bij sommigen is dat tegengesproken wordt dat de wedstrijd een succes zou zijn op basis van de resultaten van sommigen. Mijn resultaat was ronduit slecht maar wat zegt dat over het algemene bitloze rijden, met bit was het waarschijnlijk niet veel beter geweest? Ik heb weinig paardonvriendelijks gezien. Inderdaad, er waren ruiters die met sporen en zweep reden. So what? Ik heb niemand gezien die zijn paard er ruw of oneerlijk mee bewerkte en of andere ruwheid gezien. Ik denk dat een bitloos hoofdstel heel anders inwerkt als een bit maar dat er best goede resultaten mee kunnen. Ik denk dat mensen die bezig zijn met bitloos rijden in ieder geval nadenken over paardvriendelijker bezig zijn. Alle 19 of 20 mensen zijn in ieder geval belangeloos gekomen uit allerlei uithoeken van het land, dat zegt toch al dat er aandacht is voor dierenwelzijn.
marquez1 schreef:Even vooropgesteld, ik heb me niet erg verdiept in bitloos rijden, maar voor wat ik er van begrijp moet het rijden met of zonder bit niets uit maken.
DL_ schreef:Een succes? met 19 ruiters en scores van krap aan de 60% en winnaars met ruim onder de 60%??
Dat noemen ze serieus een succes? Waar waren al die schreeuwers die hier altijd het hardst roepen?! Stonden die langs de kant??
Dapper.
Bandida schreef:marquez1 schreef:Even vooropgesteld, ik heb me niet erg verdiept in bitloos rijden, maar voor wat ik er van begrijp moet het rijden met of zonder bit niets uit maken.
Mja, maar dat begrijp je -net als enigzins tot mijn verrassing vele bitloze ruiters- dus verkeerd.
Om te 'rijden' maakt het niets uit nee, ik kan met mijn bitloos of zelfs optomingloos paard even goed van a naar b rijden als iemand anders met een bit paard. Even gehoorzaam, even licht, even gedragen, even verzameld, even alles.. Alleen..mijn paard in het bovenstaande voorbeeld ziet er volstrekt anders uit als een op bit gereden paard in een KHNS wedstrijd dat ook licht, verzameld en gehoorzaam van a naar b gaat.
Doe dus hetzelfde op een KHNS wedstrijd, en met en zonder bit 'rijden' zijn helemaal niet meer hetzelfde.
De wedstrijd gaat nl. om punten die je kan scoren door je paard op een welbepaalde manier te laten zien aan de jury. Die manier (dat type dressuur en rijden) is onlosmakelijk met r- en p+ verbonden (*). Zonder ten eerste constant teugelcontact, ten tweede de mogelijkheid tot druk/pijn op het hoofd of in de mond en ten derde constant beencontact kan je onmogelijk het plaatje neerzetten wat de jury wil zien.
Bitloos gaat dit dus enkel lukken met optomingen die even hard en op een vergelijkbare manier kunnen doorkomen als een bit, en die het paard dus dezelfde signalen kan doorgeven om het zelfde beeld 'als met bit' te produceren. Dit zijn de mechanische hack's in al hun vormen, of eventueel een misbruikt touwhalster. Let op, ik zeg niet dat de optoming daarom continu hard moet doorkomen, een paard is een dier met een zéér goed geheugen en enorme will to please, veel paarden zijn heel hun leven op twee vingers in een krul te rijden enkel en alleen omdat ze 'ooit' ontdekt hebben dat een andere houding ongewenst was voor de ruiter, en ze nu eenmaal graag hun best doen. Een paard is een gretige en vergevingsgezinde leerling die zo ongeveer alles doet voor beloning (zelfs als die beloning alleen maar bestaat uit het even wegnemen van iets vervelend).
De boven beschreven noodzakelijkheden voor bitloos FEI-type van dressuur leiden tot twee belangrijke conclusies bij de foto's:
- Minstens de helft van de optomingen die op de wedstrijd verschenen zijn, zijn niet geschikt (niet bedacht en ontworpen voor) constant teugelcontact. Dat toch doen, is eigenlijk een verkeerd gebruik van het materiaal en zou niet toegelaten moeten zijn. De grens met dieronvriendelijk is ook niet ver af als je optomingen als touwhalsters oneigenlijk gaat gebruiken.
- Bitloze ruiters schijnen zich nauwelijks bewust te zijn van de precieze werking en doel van hun eigen bitloze optoming. De optomingen zijn in twee grote groepen in te delen: deze ontwikkeld om via de teugels dwang te kunnen uitoefenen d.m.v. aanzienlijke druk op de neus en achter de oren via een hefboom, en deze ontwikkeld om sporadisch via de teugels signalen te geven. Een paard dat enkel getraind is met het laatste type zal nooit op enig niveau een puntenwaardig plaatje neerzetten op een KHNS wedstrijd.
- De ruiters die met niet-mechanische optomingen willen rijden die niet geschikt zijn voor constant teugelcontact moeten dus ook niet de verwachting koesteren daar ooit serieus punten mee te scoren op een KHNS wedstrijd.
Voor zij die toch absoluut wedstrijden willen: we moeten zowiso van het idee af dat het paard maar op één manier juist kan lopen nl. als in de huidige wedstrijddressuur. Daar zijn tal van alternatieve ideeën over, waarvan er best wel wat te vinden zijn die beter aansluiten bij een dressuur die zonder mechanische begrenzing aan de voorzijde werkt. Bouw daar iets rond..
Ik rijd zelf al jaren met dit soort optoming, super materiaal en op vlak van rijden een andere (betere!) wereld.. maar dus ook een ander type van dressuur.
(*) r- is het wegnemen van een vervelend gevoel als beloning bij goed gedrag, p+ is actief straffen, vervelend gevoel veroorzaken bij ongewenst gedrag
http://en.wikipedia.org/wiki/Operant_conditioning