Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Re: Proefwedstrijd Bitloos rijden een succes - nu met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 16:08

Er waren 19 of 20 combinaties. Het gaat erom dat hier geimpliceerd werd, dat op basis van het geringe aantal inschrijvingen de wedstrijd geannuleerd had moeten worden.
DAt was dus niet aan de orde, er was om 20 combinaties gevraagd.
Verder vind ik niet dat het heel erg verschillend moet zijn of je thuis of een wedstrijd rijdt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 16:10

Billy schreef:
Of je gek bent weet ik niet :P maar door veel mensen die bitloos promoten wordt beweerd dat bitloos vriendelijker is tov een bit. Dat blijkt in de praktijk dus niet zo te zijn.....

Dat is een erg grote sprong Billy.
Ten eerste is er een waterscheiding tussen de optomingen met of zonder mogelijkheid tot P+.
Een mechanische hackamore staat gelijk aan een stang met gróóóte hefboom bijvoorbeeld.
Verder is exact hetzelfde van toepassing als bij het bit: het is de ruiter die bepaalt hoe deze met dit gereedschap communiceert.
Je hebt paardvriendelijker en paardonvriendelijker ruíters, ongeacht de middelen in hun handen.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 16:12

Billy schreef:
Verder vind ik niet dat het heel erg verschillend moet zijn of je thuis of een wedstrijd rijdt.

In de B-asis is het rijtechnisch inderdaad geen punt.
Wel een punt is dat de ruiters thuis een ritje voor de lol maken en nu DÉ proefwedstrijd moesten rijden. dat maakt bij de meeste mensen tussen de oren veel verschil en een paard pikt dat op.
Defacto is er daardoor een groot verschil hoewel je wat mate van opleiding betreft helemaal gelijk hebt natuurlijk.

hc

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 16:13

HC, er zijn meer mensen die gereageerd hebben in dit topic. Is er een reden dat je alleen mijn uitspraken eruit pakt en tegen gaat spreken?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 16:16

Jouw uitspraken zijn zeer ter zake.

Ik reageer daarop inhoudelijk. Doe jij dat ook svp.

hc

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 16:19

Er zijn meer mensen die ter zake gereageerd hebben, maar je vindt het blijkbaar niet nodig om daarop te reageren...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 16:58

Ik ben echt heel benieuwd wanneer en wat voor een conclusie er gaat komen.
Vind het in ieder geval knap van degenen die wél meededen dat ze de moeite hebben genomen om te laten zien dat het kan!
Dat er nu van degenen die het gezien hebben de conclusie volgt dat je bitloos net zo goed paarden kan mishandelen als met bit, lijkt mij niet meer dan logisch. Pijn is pijn, of je nu aan een bit trekt of een hackamore (of een halsring ;) ), er is bij allen een punt te vinden waarop het niet meer een vorm van communicatie is maar pure mishandeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 17:11

Huertecilla schreef:
De principieel bitloos rijders hebben nooit een dressuurwedstrijd gereden, de paarden die normaal met bit rijden hebben nooit een wedstrijd bitloos gereden.

Huertecilla schreef:
Wel een punt is dat de ruiters thuis een ritje voor de lol maken en nu DÉ proefwedstrijd moesten rijden.

Wat zijn dit voor aannames?
Was je erbij en heb je de ruiters gesproken? Volgens mij niet.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 17:19

Dit vind ik ook super mega onzin... Ik rijd bitloos omdat ik bit niet nodig vind. Maar ik rijd dressuur omdat ik dat WEL nodig vind.. Dus een beetje rare opmerking dit... lijkt op alles over 1 kam scheren

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 17:21

is ook helemaal niet waar, MP start regulier M2 met 6 wp, springt klasse B met 3 wp's Doet de opleiding paard en sport in Pesse.
Sjovir rijdt ook regulier Z1 en je kan in haar fotoalbum wat dit beest allemall nog meer start en kan.
Liesbeth( Z2 met bloem) is zelfs ZZ licht geweest totdat ze de overstap maakte naar Pat Parelli, dit was voor het eerst in 3 jaar dat ze weer eens gestart is.

Allemaal mensen die opzich niks tegen het bit hebben maar ook willen laten zien dat het zonder kan en ik denk dat dat voor de meeste deelnemers gold.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 17:37

fijn dat ze toch wat voor de bitloze ruiters wat gaan ondernemen. ik zelf rijd niet bitloos beide paarden reargeren er niet op. maar een vriendin van mij haar paard heeft een laag hangende gehemelte en rijd dressaurmatig nu bitloos ziet er altijd zeer goed uit en vind dus fijn dat ze nu mag starten

en fotos gezien jammer dat niet iedereen in tenue was ondanks dat het niet hoefde vond niet op alle fotos dat het er ontspannen uit zag maar kan ook moment opname zijn. hopelijk gaat de knhs dit vaker organiseren .

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 17:45

waar staat dat er al officiele wedstrijden zijn dan? dit was een proefwedstrijd.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 18:03

Wat me stoort in deze discussie bij sommigen is dat tegengesproken wordt dat de wedstrijd een succes zou zijn op basis van de resultaten van sommigen. Mijn resultaat was ronduit slecht maar wat zegt dat over het algemene bitloze rijden, met bit was het waarschijnlijk niet veel beter geweest? Ik heb weinig paardonvriendelijks gezien. Inderdaad, er waren ruiters die met sporen en zweep reden. So what? Ik heb niemand gezien die zijn paard er ruw of oneerlijk mee bewerkte en of andere ruwheid gezien. Ik denk dat een bitloos hoofdstel heel anders inwerkt als een bit maar dat er best goede resultaten mee kunnen. Ik denk dat mensen die bezig zijn met bitloos rijden in ieder geval nadenken over paardvriendelijker bezig zijn. Alle 19 of 20 mensen zijn in ieder geval belangeloos gekomen uit allerlei uithoeken van het land, dat zegt toch al dat er aandacht is voor dierenwelzijn.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 18:27

JoviBan schreef:
Huertecilla schreef:
De principieel bitloos rijders hebben nooit een dressuurwedstrijd gereden, de paarden die normaal met bit rijden hebben nooit een wedstrijd bitloos gereden.

Huertecilla schreef:
Wel een punt is dat de ruiters thuis een ritje voor de lol maken en nu DÉ proefwedstrijd moesten rijden.

Wat zijn dit voor aannames?
Was je erbij en heb je de ruiters gesproken? Volgens mij niet.

Dat zijn geen aannames dat zijn gewoon feiten. Gezien het feit dat dit de EERSTE bitloze wedstrijd was. Waar had een principieel bitloos rijder dan wel een wedstrijd moeten rijden? En waar had iemand die met bit rijdt, dan een bitloze wedstrijd moeten oefenen?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 18:29

Dat zijn wel aannames. Op de wedstrijd zijn voor een groot gedeelte ruiters gestart die normaal met bit rijden danwel gereden hebben. Ze zijn ook gewoon geklasseerd in de klasse waar ze in uitgekomen zijn (met bit).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 18:30

Abeltje, wat denk je van bijv.
- onderlinge wedstrijden die bitloos mogen
- bitloze ruiters die wedstrijden met bit rijden
- bitloze ruiters die voorheen (in hun "bit-tijd") wedstrijden reden

En hoezo zouden deze 20 ruiters thuis alleen maar ritjes voor de lol maken?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 18:34

Even voor de goede orde ik heb gewoon gestart zoals ik regulier start, dus met wielsporen, zwanehalzen
(rijd thuis met identieke zonder wielen) en heb met zweep ingereden (zweep in ring mag niet in het Z).

Optoming zou behalve hoofdstel met bit, volgens geldende KNHS regels zijn, dus me daar keurig aan gehouden.
(Anders had ik ze overigens ook gewoon aan gehad, gebruik ze ook indien ik dat nodig vind. )

Het was een bitloze wedstijd, zegt niet dat je de rest ook ineens dan om moet gooien.

Blijf bij dat wat anderen ook zeggen, het is de ruiter die het bit, de hack, het wat voor optoming dan ook maakt tot wat het is.
Dat geldt ook voor zweep en sporen.

Sommige deelnemers hadden onderling overigens al wel bitloos gestart. Uiteraard niet regulier bitloos gestart.

Ik vond het dapper dat mensen die nog nooit een proef gereden hadden het toch durfden!
Als soort mier onder de loep. Aangezien je van te voren al kon bedenken dat je met argus ogen bekeken ging worden.
De winnaar in het Z2 heeft blijkbaar ook een afweging gemaakt en besloten mee te doen, ondanks dat ze al een tijd uit het wedstrijd circuit was.
Voor mij was dit een bewuste keus, ben jury sport gewend en ik was nieuwsgierig naar bitloos rijden.
Vond dit ook een leuke gelegenheid om mijn pony na tijden weer eens dressuur matig op te pakken.

In principe mij goed bevallen, wil verder gaan oefenen met de bloem.
Echter compleet bitloos zal ik niet gaan, ik denk dat het een mooie aanvulling kan zijn voor
mijn pony en mij als combi, voor andere combinaties zijn misschien andere dingen van toepassing.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:24

ik denk dat ik wel zou overwegen om een paard bitloos te beleren.
je komt dan toch niet aan de teugels, en veel paarden beginnen rond de inrijd leeftijd te wisselen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 20:33

piezze schreef:
Wat me stoort in deze discussie bij sommigen is dat tegengesproken wordt dat de wedstrijd een succes zou zijn op basis van de resultaten van sommigen. Mijn resultaat was ronduit slecht maar wat zegt dat over het algemene bitloze rijden, met bit was het waarschijnlijk niet veel beter geweest? Ik heb weinig paardonvriendelijks gezien. Inderdaad, er waren ruiters die met sporen en zweep reden. So what? Ik heb niemand gezien die zijn paard er ruw of oneerlijk mee bewerkte en of andere ruwheid gezien. Ik denk dat een bitloos hoofdstel heel anders inwerkt als een bit maar dat er best goede resultaten mee kunnen. Ik denk dat mensen die bezig zijn met bitloos rijden in ieder geval nadenken over paardvriendelijker bezig zijn. Alle 19 of 20 mensen zijn in ieder geval belangeloos gekomen uit allerlei uithoeken van het land, dat zegt toch al dat er aandacht is voor dierenwelzijn.

Wat mij dan weer stoort is dat jij er zonder meer vanuit gaat dat die mensen die bitloos rijden per definitie degenen zijn die nadenken over paardvriendelijker bezig zijn en het goed is voor het dierenwelzijn. Hoe weet jij bijv. dat deze mensen niet bitloos zijn gaan rijden omdat hun paard niet meer luisterde naar het bit of bijv. uit protest altijd zijn tong over het bit deed of naar buiten stak, maar dat ze dat allemaal puur en alleen doen omdat ze nadenken over paardvriendelijk rijden?
Als er iets duidelijk wordt uit de verslagen van deze wedstrijd is dat het juist niets zegt over hoe vriendelijk je rijdt en dat er ook onder de bitloze ruiters mensen zijn die niet bepaald paardvriendelijk bezig zijn.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:31

marquez1 schreef:
Even vooropgesteld, ik heb me niet erg verdiept in bitloos rijden, maar voor wat ik er van begrijp moet het rijden met of zonder bit niets uit maken.

Mja, maar dat begrijp je -net als enigzins tot mijn verrassing vele bitloze ruiters- dus verkeerd.

Om te 'rijden' maakt het niets uit nee, ik kan met mijn bitloos of zelfs optomingloos paard even goed van a naar b rijden als iemand anders met een bit paard. Even gehoorzaam, even licht, even gedragen, even verzameld, even alles.. Alleen..mijn paard in het bovenstaande voorbeeld ziet er volstrekt anders uit als een op bit gereden paard in een KHNS wedstrijd dat ook licht, verzameld en gehoorzaam van a naar b gaat.

Doe dus hetzelfde op een KHNS wedstrijd, en met en zonder bit 'rijden' zijn helemaal niet meer hetzelfde.
De wedstrijd gaat nl. om punten die je kan scoren door je paard op een welbepaalde manier te laten zien aan de jury. Die manier (dat type dressuur en rijden) is onlosmakelijk met r- en p+ verbonden (*). Zonder ten eerste constant teugelcontact, ten tweede de mogelijkheid tot druk/pijn op het hoofd of in de mond en ten derde constant beencontact kan je onmogelijk het plaatje neerzetten wat de jury wil zien.

Bitloos gaat dit dus enkel lukken met optomingen die even hard en op een vergelijkbare manier kunnen doorkomen als een bit, en die het paard dus dezelfde signalen kan doorgeven om het zelfde beeld 'als met bit' te produceren. Dit zijn de mechanische hack's in al hun vormen, of eventueel een misbruikt touwhalster. Let op, ik zeg niet dat de optoming daarom continu hard moet doorkomen, een paard is een dier met een zéér goed geheugen en enorme will to please, veel paarden zijn heel hun leven op twee vingers in een krul te rijden enkel en alleen omdat ze 'ooit' ontdekt hebben dat een andere houding ongewenst was voor de ruiter, en ze nu eenmaal graag hun best doen. Een paard is een gretige en vergevingsgezinde leerling die zo ongeveer alles doet voor beloning (zelfs als die beloning alleen maar bestaat uit het even wegnemen van iets vervelend).

De boven beschreven noodzakelijkheden voor bitloos FEI-type van dressuur leiden tot twee belangrijke conclusies bij de foto's:

- Minstens de helft van de optomingen die op de wedstrijd verschenen zijn, zijn niet geschikt (niet bedacht en ontworpen voor) constant teugelcontact. Dat toch doen, is eigenlijk een verkeerd gebruik van het materiaal en zou niet toegelaten moeten zijn. De grens met dieronvriendelijk is ook niet ver af als je optomingen als touwhalsters oneigenlijk gaat gebruiken.

- Bitloze ruiters schijnen zich nauwelijks bewust te zijn van de precieze werking en doel van hun eigen bitloze optoming. De optomingen zijn in twee grote groepen in te delen: deze ontwikkeld om via de teugels dwang te kunnen uitoefenen d.m.v. aanzienlijke druk op de neus en achter de oren via een hefboom, en deze ontwikkeld om sporadisch via de teugels signalen te geven. Een paard dat enkel getraind is met het laatste type zal nooit op enig niveau een puntenwaardig plaatje neerzetten op een KHNS wedstrijd.

- De ruiters die met niet-mechanische optomingen willen rijden die niet geschikt zijn voor constant teugelcontact moeten dus ook niet de verwachting koesteren daar ooit serieus punten mee te scoren op een KHNS wedstrijd.
Voor zij die toch absoluut wedstrijden willen: we moeten zowiso van het idee af dat het paard maar op één manier juist kan lopen nl. als in de huidige wedstrijddressuur. Daar zijn tal van alternatieve ideeën over, waarvan er best wel wat te vinden zijn die beter aansluiten bij een dressuur die zonder mechanische begrenzing aan de voorzijde werkt. Bouw daar iets rond..
Ik rijd zelf al jaren met dit soort optoming, super materiaal en op vlak van rijden een andere (betere!) wereld.. maar dus ook een ander type van dressuur.

(*) r- is het wegnemen van een vervelend gevoel als beloning bij goed gedrag, p+ is actief straffen, vervelend gevoel veroorzaken bij ongewenst gedrag
http://en.wikipedia.org/wiki/Operant_conditioning

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:33

DL_ schreef:
Een succes? met 19 ruiters en scores van krap aan de 60% en winnaars met ruim onder de 60%??

Dat noemen ze serieus een succes? Waar waren al die schreeuwers die hier altijd het hardst roepen?! Stonden die langs de kant??

Dapper. :n

Mee eens.
En ze vragen 20 combinaties, maar 20 combinaties, als je die al niet vol krijgt...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:36

Bandida schreef:
marquez1 schreef:
Even vooropgesteld, ik heb me niet erg verdiept in bitloos rijden, maar voor wat ik er van begrijp moet het rijden met of zonder bit niets uit maken.

Mja, maar dat begrijp je -net als enigzins tot mijn verrassing vele bitloze ruiters- dus verkeerd.

Om te 'rijden' maakt het niets uit nee, ik kan met mijn bitloos of zelfs optomingloos paard even goed van a naar b rijden als iemand anders met een bit paard. Even gehoorzaam, even licht, even gedragen, even verzameld, even alles.. Alleen..mijn paard in het bovenstaande voorbeeld ziet er volstrekt anders uit als een op bit gereden paard in een KHNS wedstrijd dat ook licht, verzameld en gehoorzaam van a naar b gaat.

Doe dus hetzelfde op een KHNS wedstrijd, en met en zonder bit 'rijden' zijn helemaal niet meer hetzelfde.
De wedstrijd gaat nl. om punten die je kan scoren door je paard op een welbepaalde manier te laten zien aan de jury. Die manier (dat type dressuur en rijden) is onlosmakelijk met r- en p+ verbonden (*). Zonder ten eerste constant teugelcontact, ten tweede de mogelijkheid tot druk/pijn op het hoofd of in de mond en ten derde constant beencontact kan je onmogelijk het plaatje neerzetten wat de jury wil zien.

Bitloos gaat dit dus enkel lukken met optomingen die even hard en op een vergelijkbare manier kunnen doorkomen als een bit, en die het paard dus dezelfde signalen kan doorgeven om het zelfde beeld 'als met bit' te produceren. Dit zijn de mechanische hack's in al hun vormen, of eventueel een misbruikt touwhalster. Let op, ik zeg niet dat de optoming daarom continu hard moet doorkomen, een paard is een dier met een zéér goed geheugen en enorme will to please, veel paarden zijn heel hun leven op twee vingers in een krul te rijden enkel en alleen omdat ze 'ooit' ontdekt hebben dat een andere houding ongewenst was voor de ruiter, en ze nu eenmaal graag hun best doen. Een paard is een gretige en vergevingsgezinde leerling die zo ongeveer alles doet voor beloning (zelfs als die beloning alleen maar bestaat uit het even wegnemen van iets vervelend).

De boven beschreven noodzakelijkheden voor bitloos FEI-type van dressuur leiden tot twee belangrijke conclusies bij de foto's:

- Minstens de helft van de optomingen die op de wedstrijd verschenen zijn, zijn niet geschikt (niet bedacht en ontworpen voor) constant teugelcontact. Dat toch doen, is eigenlijk een verkeerd gebruik van het materiaal en zou niet toegelaten moeten zijn. De grens met dieronvriendelijk is ook niet ver af als je optomingen als touwhalsters oneigenlijk gaat gebruiken.

- Bitloze ruiters schijnen zich nauwelijks bewust te zijn van de precieze werking en doel van hun eigen bitloze optoming. De optomingen zijn in twee grote groepen in te delen: deze ontwikkeld om via de teugels dwang te kunnen uitoefenen d.m.v. aanzienlijke druk op de neus en achter de oren via een hefboom, en deze ontwikkeld om sporadisch via de teugels signalen te geven. Een paard dat enkel getraind is met het laatste type zal nooit op enig niveau een puntenwaardig plaatje neerzetten op een KHNS wedstrijd.

- De ruiters die met niet-mechanische optomingen willen rijden die niet geschikt zijn voor constant teugelcontact moeten dus ook niet de verwachting koesteren daar ooit serieus punten mee te scoren op een KHNS wedstrijd.
Voor zij die toch absoluut wedstrijden willen: we moeten zowiso van het idee af dat het paard maar op één manier juist kan lopen nl. als in de huidige wedstrijddressuur. Daar zijn tal van alternatieve ideeën over, waarvan er best wel wat te vinden zijn die beter aansluiten bij een dressuur die zonder mechanische begrenzing aan de voorzijde werkt. Bouw daar iets rond..
Ik rijd zelf al jaren met dit soort optoming, super materiaal en op vlak van rijden een andere (betere!) wereld.. maar dus ook een ander type van dressuur.

(*) r- is het wegnemen van een vervelend gevoel als beloning bij goed gedrag, p+ is actief straffen, vervelend gevoel veroorzaken bij ongewenst gedrag
http://en.wikipedia.org/wiki/Operant_conditioning

Anders is in jouw beleving misschien beter, maar hoeft dat natuurlijk voor anderen niet te zijn. Die "betere wereld" is dus héél betrekkelijk!

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:36

Ik vind bitloos niet per definitie paardvriendelijker.
Ik heb indertijd getekend en nu meegedaan aan het bitloos dressuur omdat ik vind dat iedereen moet kunnen rijden zoals ie wil! Ik heb mezelf altijd afgevraagd waarom er vanaf de ZZ verplicht twee mondstukken in die mond moesten, terwijl je met een pelham exact de zelfde resultaten kunt boeken...
Ik was fan van Anky tot ze de aansnoerneusriem uitvond en ermee reed en nu ook een heleboel anderen...
Als je de mond van je knol moet vastsjorren om te verbloemen dat je gewoon k*t met dat bit of stang/trens rijdt, ben je erg diep gezonken... Maar dat vinden we inmiddels de doodgewoonste zaak van de wereld... We krijgen er zelfs medailles voor...

Dat dit uberhaubt allemaal is toegestaan is me werkelijk een volslagen raadsel...
En dan gaan we als sportbond zeiken als iemand gewoon lekker op zijn neusriem wil rijden, kom nou.... Waar zijn we dan helemaal mee bezig...

KNHS: Netjes die evaluatie maken, want niet elke bitloze optoming kan en mag. (Hackemore is gewoon een stang en dus toegestaan vanaf klasse Z, in het springen al jaren zo trouwens.) Mooi die reglementen wijzigen en misschien nog niet gelijk het eerste jaar, maar er komen zeker een boel ruiters bij op deze manier! En net als met bit, zullen ze op hun bek gaan, teleurgesteld met weinig punten naar huis gaan, juryleden verfoeien, lang wachten op de prijsuitreiking en uiteindelijk zegevieren, trots kunnen zijn op de prestatie. Met bit, zonder bit, wat maakt het nu uit??

Sabszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:47

Wat goed dat het allemaal succesvol is verlopen,
was het in de hoofdring ?
want ik was van maandag 6 juli tot 10 juli op kamp in het KNHS centrum en vrijdag werden er hekjes neergezet en van die jury hokjes.
Vind het nog steeds heel jammer dat ik er niet bij had kunnen zijn met mijn andere paard ( waar ik net als jullie bitloos mee rijd )
maar dat zou dan teveel zijn geweest,
want vrijdag middag had ik mijn laatste les van de instructieweek en dan zou mijn moeder moeten komen met dat paard, en dan zou ik ze allebij nog op stal moeten zetten daar en wachten tot 19.00
en zondag 12 juli zou ik weer wedstrijd hebben ( heb ik ook )
en hij is al 21 dus dat zou teveel zijn van het goede ! :(
maar als het erdoor komt dan ben ik echt de eerste die bitloos gaat rijden :):)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:59

Wat een gehakketak weer, veel commentaar van mensen die er níet waren. Zelfs niet pro bitloze 'bekende bokkers' (BB-ers) waren aanwezig, o.a. Billy en Kiwiko en zie hun redelijk positieve commentaar alhier hop bokt. Hoe kunnen mensen die er niet bij waren vanachter hun toetsenbordje een oordeel vellen als ze er niet waren? De filmpjes staan ook nog niet op i-net :+.

Ach ik weet weer waarom ik dressuur niet leuk vind: degene die ik mooi vond rijden won niet en eentje die ik tamelijk ruw vond tegen z'n paard viel in de prijzen. Jurysporten zijn niet mijn ding :+ (hoewel die dame in het Z gelukkig wél won, die vond ik erg goed)