Reiningmerrie behaalt topgrens van $400.000 verdiensten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Reiningmerrie behaalt topgrens van $400.000 verdiensten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:04

Galopswissels zijn toch niet zo bijzonder? Na 2 maanden training kon onze Quarab het ook al.... Als ze een beetje aanleg hebben.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:08

Niels: ind e dressuurwereld is dit heel speciaal... bij western inderdaad niet zo. veel paarden hebben het van nature al.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:10

paarden kunnen allemaal van nature de galopwissels. In de dressuur is het echter de bedoeling dat ze ze mooi verzameld en op het achterbeen springen en daarbij over de rug blijven. Dat kost kracht en daarom komen die wissels pas in de hogere klassen, verder op in de training.

Dat wil niet zeggen dat een beetje goede ruiter zijn jonge paard nooit afstraft als deze uit zichzelf al omspringt. Het is juist iets dat meteen in de training zou moeten worden meegenomen.

Een goede wissel springen is echter op die leeftijd of in dat stadium nog niet aan de orde.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:11

Het gaat wel heel erg off topic soms...

Wát een prachtige merrie! En superprestatie! Volgens mij vind ze het allemaal wel best met dat gejoel :D Gem. kwpn zou vertrokken zijn :P

Die stops :~

Hobbespoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:12

Niels schreef:
Galopswissels zijn toch niet zo bijzonder? Na 2 maanden training kon onze Quarab het ook al.... Als ze een beetje aanleg hebben.

Het was dan ook maar een vraag en dankzij de uitleg ineens het verschil begrepen!
Dank je

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:13

quadripes: klopt maar zoals je ziet heeft de quarter van nature al een sterke achterhand en korte rug waardoor ze dit lichamelijk makkelijker aankunnen en dus jonger.

maar idd, we gaan erg off topic :-)

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:17

ja ok, nog een ding dan: mijn commentaar was alleen op dressuur gericht niet op de western. 'een goede wissel springen' slaat dus op een jong dressuurpaard.

Mijn Lipizzaner springt van nature ook goede wissels (omdat ie ook van nature al de goede bouw heeft), maar da's nog steeds anders dan een mooie klein gesprongen, rechte wissel op het achterbeen. Het verschil kan ik niet uitleggen via mijn toetsenbord.

Mijn Volbloed springt van nature ook wissels als je je gewicht omgooit, maar dit heeft dressuurmatig gezien ook weer niets te maken met een 'goede wissel'.

Mijn opmerking zegt dus niets over reining.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:23

Wat een heerlijke merrie :+:

Voor de oplettende kijker: ze zwaait heel even met dr staart als ze uit de 2de spin komt ;)

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:28

Ik vindt het zo'n gezeur dat dressuur paarden zogenaamd pas later aan wissels toe zijn omdat het in de dressuur moeilijker zou zijn. Wat een BS weer.
Alleen omdat men niet ziet (gaat waarschijnlijk te snel voor dressuur mensen ;) ) dat een western paard recht is en onder de massa treed en (liefst) ook van achter naar voren om springt is het er dus blijkbaar weer niet of zo.
Ga maar eens kijken naar jonge paarden van 4 a 5 in de Western riding discipline kijken. Die wisselen in een hand galop binnen een aangewezen stukje van een meter! en doen oefeningen die wissels om de 3 a 5 passen vragen!

Het verschil zit hem helemaal niet in de moeilijkheidsgraad maar in het wanneer wat gevraagd wordt. Een Western paard wordt gewoon direct breed opgeleid compleet met bv wissels en achterwaarts.

Achterwaarts gaan kunnen veel dressuur paarden ook pas als ze naar het M gaan. Is dat ook omdat dat moeilijker is in de dressuur dan bij western???? Dacht het niet.

Weer on topic. Het is een super mooie proef om te zien. Ook de trots en die grijns van oor tot oor waarmee Shawn Flarida staat te vertellen is geweldig om te zien!

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:34

Ben het met je eens dat het qua moeilijkheidsgraad niet anders is. Volgordelijk zit bij de dressuur de wissel pas laat in de training.....Alleen is de logica bij dressuur eerst de basis incl achterwaarts, dan de zijwaartsen gangen en dan de verzameling incl wissels. Bij het ene paard volgt dat allemaal heel snel op elkaar, de ander doet er langer over.
Achterwaarts zit overigens in de L! En wordt in de basistraining meegenomen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:54

uhm....achterwaarts hoor een paard aan de hand al als veulen/jaarling te kennen, verder uitgewerkt als 2 jarige en hoort bij de basistraining als je start (in mijn wereld ;-) )
verder eens met adrienne!

toevoeging op het western riding verhaal: en dat met losse teugel en zonder te versnellen bij de wissel, als het goed is gedaan zie je het niet eens! (de wissel).

zie dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=7zLr7hAD ... re=related

fiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:57

Was het publiek overal maar zo.. :+

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 16:00

ik zit op werk dus heb er geen geluid bij...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 16:06

Met het risico dat mijn profiel er nou ook bijgehaald gaat worden :roll: (best zwak overigens van die bokkers) keek ik ook even verbaast toen ik zag dat ze na die laatste sliding zelfs nog effe door haar voorbeen heen ging... Ik dacht ook meteen "daar ging iets niet goed? Ook na die stop zag het er even heel gedwongen uit voor mij (let wel: ik ken er niets van :') )... :o Meteen dat hoofd naar omlaag op een manier die ik niet relaxed noem. Mooi vind ik dan weer dat de kleine merrie meteen een hele vette knuffel krijgt van haar berijder. Doet ie dat altijd? Dat zie je niet meer vaak in topsport... Dus ik denk dat het al bij al wel meevalt met deze merrie en meneer ;)

Toch een knappe prestatie. :) Ik wilde dat die van mij ook hun eigen dierenarts zouden betalen :')

WB dressuur en westernwissel: het is geen kwestie van moeilijker of makkelijker maar de wissels zijn anders, worden op een andere manier gevraagd. Dus vandaar dat de training er naar toe ook anders is. ;)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 16:11

Pienb schreef:
toevoeging op het western riding verhaal: en dat met losse teugel en zonder te versnellen bij de wissel, als het goed is gedaan zie je het niet eens! (de wissel).

zie dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=7zLr7hAD ... re=related

heerlijke proef, en superrelaxed
zoals het hoor ook :j

men kan goed zien: het kan dus ook anders!
pharagirlke: dat het anders is ,is een feit,maar gedwongen en met veel getrouwtrek hoeft het dus niet
waarom gebeurt het in de dressuur dan zo veel :?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 16:14

Het gebeurt in dressuur evenveel als in western :D Je hebt helaas wel een hoop rotte appels die "net niet goed genoeg" zijn en die het op een dergelijke manier willen bereiken.. Maar die vind je overal. Net zoals er "net niet" westernruiters zijn die hun peerd dat ook al net niet goed genoeg op jonge leeftijd met een hoop dwang er proberen te krijgen. Zijn er dressuurruiters die denken dat je een paard enkel leuk kan laten lopen als je hem vanachter schopt en vanvoor heel hard tegen houd. ;)

Mijn paard springt geen wissels. Maar de paarden die ik gereden heb die wissels sprongen, die correct geleerd waren, sprongen ze allemaal even losjes en soepel. Niks geen dwang of getrouwtrek. ;) Met boogjes in de teugels zelfs. ;)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 03-07-09 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 16:15

dan wonen er zeker heel veel rotte appels in noord-holland ;)

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 16:15

euhmm het paard op de foto en het paard in het filmpje zijn 2 verschillende paarden...wie is nu wie??

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 16:16

ikdoemaarwat schreef:
dan wonen er zeker heel veel rotte appels in noord-holland ;)

Die wonen er overal, heb nog effe wat toegevoegd.

Je moet natuurlijk wel WILLEN zien he. :) Er zijn ook heel veel fijne dressuurruiters. :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 16:18

Ow ik WIL juist niks anders zien hoor,zie ze liever allemaal zo vriendelijk ,want als ik hier wel eens op een wedstrijd ga kijken of op stallen langskom (vriendinnen bezoeken enz) dan huilt mijn hart!

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 16:18

volgens mij is de tweede bill horn met een ander paard...

herstel is wel het zelfde paard.. hmmm...
Laatst bijgewerkt door essiedepessie op 03-07-09 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 16:20

Pharagirlke,
Wat bedoel je dat met dressuur ook veel met wissels wordt gewerkt? Niet in de basistrainingen, daar gaat het eerst om balans, evenwicht ed,....de rest komt later. Of doel je op de hogere niveau ruiters
Het moment waarop in de trainingen met wissels wordt gewerkt is bij dressuur toch een heel andere dan bij engels?
Ik sta zelf als engelse ruiter op een westernstal en krijg wel van de trainingen mee .....
De klassieke dresuur zal hier wel en uitzondering op zijn.....

Voor wat betreft het rijden van de wissels zelf: voor beide disciplines geldt dat het vanuit de zit moet komen.....
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 03-07-09 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 16:22

Wat een ontzettend mooi en gaaf paard zeg!!! Zeeeeer hoog kwijlgehalte!!!

Ze zit gewoon echt op d'r hakken bij die sliding-stops! Wauw!
Mooi om te 'zien' dat zodra ze die doet de camera's ongelofelijk snel klikken allemaal! :D

Vind het altijd erg knap om quaters (en andere westernpaardjes natuurlijk ;) ) en hun berijders zo bezig te zien. Petje af!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 16:24

ikdoemaarwat: Ik weet natuurlijk niet wat jij wil zien, Feit is dat dressuur en western geheel andere disciplines zijn. Gek dat ik zat fijne paarden tegen kom. Helaas ook een hoop die naar de vaantjes gereden worden maar ik ben er zeker van dat als ik in de westernwereld zou zitten, ik ook zo zou denken. Maar men is altijd geneigd om een andere sport te veroordelen. Zeker dressuur vs western is daar goed in. :) In beide richtingen ;)

Het leukste vind ik nog altijd NH.... Die trekken de lijn door: die vinden alle sporten even slecht :j Die zijn eerlijk :')

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 16:24

Niels schreef:
Jong kapot gereden? Mijn paard is ook in Amerika op 2 jarige leeftijd zadelmak gemaakt, was helemaal clean op de foto vorig jaar (toen was ie 13).

ArabicQueen: Blijf dan maar inderdaad fijn bij je vertrouwde hokje zonder ook maar na te denken voordat je een mening geeft :evaw: Ben blij dat we nog weinig van dat soort types in onze mooie sport hebben :)

Ben ook erg blij dat ik niet in deze dicipline zit als ze paarden al vanaf hun anderhalf zadelmak maken.