Petitie tegen extreem zware paardenrace van Mongolie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:40

Er is een Persbericht d.d. 30 juni van de organisatie.

Ben benieuwd wanneer dat op Nieuws komt en hoe ´gepresenteerd´.

hc

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:28

Ik reageer ook 'even' (ook op het eerdere artikel op de voorpagina hier).

Ik verdiep mij sinds enige jaren specifiek in paarden en paardenvolken van de Dry Belt, waaronder Mongolië. Ik was al eerder op de hoogte van de plannen omtrent een Mongol Derby.

Het is nogal een stemmingmakerij over en weer, dit kan overigens een bewuste actie van de organisatie zijn, denk ook daaraan, maar verder is het wel erg tekenend. Het gebruik van deze foto bij het artikel vind ik op alle fronten niet gepast. :n
Er staan op de wiki andere foto's die veel minder stemmingmakend zijn voor tere penny-zieltjes.

De foto is gemaakt tijdens een Naadam (11-13 juli), waarbij de omstandigheden toch echt anders zijn en de enige overeenkomst die ik kan vinden is dat beide races op de Mongoolse steppe plaatsvinden, op Mongoolse paarden. De omstandigheden zijn ANDERS, op alle fronten!
Bij de Naadam wordt gebruik gemaakt van kinderen, die niet ouder mogen zijn dan 13 jaar (beginnen doorgaans als ze 5 zijn) en waarbij dit een overgang is van kind naar volwassene en het vinden van hun Khiimori, of windpaard (zoiets als ziel, innig verbonden met het wezen paard).
Hieraan voorafgaand wordt door betrokken trainers en paarden een pelgrimstocht naar een ovoo gehouden, in de bergen. Het trainen van deze paarden is een heel serieuze aangelegenheid en de trainers hebben veel kennis, maar een kennis die voor die omstandigheden op de steppe geldt, heel anders dan bijv een trainer van endurancepaarden en óók anders dan de Mongol Derby.

De race tijdens de Naadam is doorgaans ongeveer 25 km lang en wordt in galop afgelegd, met dus een kind als ruiter.
De paarden worden goed voorbereid en de lengte van de race (16-ong 30 km) is afhankelijk van leeftijd van paard en ruiter. Het wordt afgelegd over een recht stuk, doorgaans 2 valleien met daartussen een heuvelrug. Ook de verliezer wordt geëerd met een lied (en niet omdat hij dood zou zijn).

Het doden van deze paarden is uitzonderlijk, en niets wordt in zo'n geval verspild. Paarden zijn zo goed als heilig daar, ook nu nog, in het tijdperk van jeep, GPS en mobiele telefoon. Het volk is ontzettend sterk verbonden met het paard.
Het is een teken van aanzien wanneer de paarden er goed verzorgd bij staan.

Er wordt gebruik gemaakt van een houten zadel, dat sinds honderden jaren geperfectioneerd is en een speciale functionaliteit bezit. Ik kan me echter voorstellen dat het even wennen is hoe dat zit. ;) Bij de Naadam zelf wordt overigens zonder zadel gereden! Wat voor race dan op de foto bij het voorgaande artikel is, is blijkbaar voor de nieuwsredactie alsnog irrelevant...

Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat deze Mongol Derby veel te maken heeft met een dergelijk festival en dergelijke tradities, hoewel deze organisatie zich al enige tijd bezighoudt met Mongol Rally, lees je daar dan ook even over in, hm?
Mocht de traditie toch sterk gevolgd worden, wat heel goed mogelijk is maar niet geheel duidelijk, wees gerust dat bij het Orto systeem de meest gebruikte gang een lichte jog was en absoluut geen galop, zoals bij de Naadam wel het geval is (met als grote verschil dat de ruiters in kwestie Mongoolse kinderen zijn en geen volwassenen, en vergeleken met de Mongol Derby: geen Westerlingen).
De treks van de ene post naar de andere volgens het oude systeem van de Khan werd dus doorgaans niet in galop afgelegd. Een gemiddelde afstand was overigens geen 40 maar 80 kilometer en zelfs 250 km per dag (niet per paard, maar per ruiter) kwam voor binnen het Orto systeem.

Ik heb deze Mongol Derby al vanaf veel eerder gevolgd en wat me opvalt is dat ze hun plannen absoluut hebben aangepast of minstens verduidelijkt, vermoedelijk door de druk die op ze wordt uitgeoefend. Volgauto's, vaste route, dierenartsen ter plekke en paardenwelzijn waren in het begin ogenschijnlijk niet aan de orde, wat uiteraard niet betekent dat het niet van belang of aan de orde was. Het eerste belang leek te liggen in het avontuur en het gevaar en meer van dat soort Westers geprevel over iets wat voor de Mongoolse nomaden gewoon hun dagelijks leven is. Wat ik jammer vind is dat er (bijna) geen namen genoemd worden: noch van Britse 'experts', noch van Mongoolse 'experts' en daarmee is het afwachten dus. Maar, inmiddels worden er al enkele namen genoemd van organisaties en betrokken instanties.
Dan nog is het lastig te bepalen wat ik hiervan moet vinden omdat er nog steeds heel weinig gedefinieerd is en hoe het uitpakt ook van belang is. Wel lijkt de Mongoolse overheid minstens betrokken bij de organisatie of tenminste als vangnet dat er niet voorbij wordt gegaan aan welzijn e.d., wat overigens ook anders is dan een Westerse overheid, dat moge duidelijk zijn. Anders is niet per definitie verkeerd.
Maar vergeet echt, echt niet het verschil tussen jouw Westerse denkbeelden en het dagelijks leven op de steppe, de Dry Belt van Eurazië, waarvan Mongolië het uiterste punt is (oostwaards). Dat is een compleet andere wereld. Echt.

Dit lijkt stemmingmakerij en er valt gewoon weinig te zeggen over de gang van zaken nu, behalve dat er echt weinig duidelijk is over de organisatie, enz. Maar nu de kritiek heel hevig is, reageert de organisatie ook, en ook dat mag van mij gemeld worden op de voorpagina! Waar is dat artikel?
Reservaties kan ik me indenken, ik heb ook reservaties, maar het 'zielugh' en 'mishandeling!!' gehalte staat me tegen en valt me ook tegen, of viel misschien juist wel te verwachten.

Wat me opvalt is dat er ook tegenstrijdige informatie naar buiten komt over het aantal paarden bij de Urtuu's, maar dat is mogelijk gewoonweg een gevolg van internethysterie.
Maar, gebleken is dat de organisatie echt niet doof en blind is voor druk van buitenaf in het aanpassen van hun race, zeker wat welzijn van de paarden betreft.
Het grootste gevaar blijft voor de ruiters zelf, omdat die in omstandigheden terecht komen waar ze niet aan gewend zijn en met medische zorg die buiten Ulaanbataar bijna onmogelijk te krijgen is omdat er weinig dokters zijn en velen afhankelijk zijn van lokale Boeddhistische helers. Mongolen zijn dit gewend. Verwende Westerlingen niet. Dit geldt ook voor de paarden: dit zijn andere paarden, dit zijn steppepaarden. Ook dat is anders. Maar, de organisatie lijkt daar rekening mee te houden! Waar is het artikel op de VN van Bokt daarover?? Zie ik die over het hoofd, of is die er gewoon niet?

Mogelijke problemen met het gewicht zou overigens wel heel goed kunnen want grote gewichten (en een volwassen Mongool is echt niet zo zwaar als een westerling) worden verplaatst op karren en wagens, met kamelen en ossen, NIET met de paarden, maar ik kan me niet voorstellen dat ze de paarden kapotrijden en kapot laten rijden zonder in te grijpen. Er is daarom ook een limiet ingesteld door de organisatie.

Omdat er Mongolen incl overheid bij betrokken zijn kan ik me ondanks alle reservaties echt niet voorstellen dat ze die paarden naar de knoppen laten rijden. Deze dieren worden vereerd en een gerespecteerde NGO is erbij betrokken en er wordt bovendien door alle mediaheisa nu erg op ze gelet. In het ergste geval wordt het een eens-maar-nooit-weer fiasco met idd doden (en waar dat dan aan te wijten is moet na onderzoek blijken!), in het beste geval hebben de Mongolen hier profijt van. Niet huilen voor je klappen krijgt, is een bekend gezegde.
Het is afwachten.
Reservaties uiten is goed, kritisch zijn is helemaal goed, maar een dergelijk eenzijdig beeld en overdramatisering (op dit moment, is (nog) niet aan de orde, want er is nog niks gehouden, er is alleen veel onduidelijkheid en ja daar valt over te zeuren idd) vind ik wel heel erg SBS6. En de nieuwsredactie mag haar bronnen even nagaan, want dat mis ik hier (maar eigenlijk wel vaker). Dat is wel jammer. Lijkt me toch dat je lid wordt van de redactie met een serieuze instelling, of je nu vrijwillig je tijd erin steekt of niet is irrelevant.

Ik begrijp de reservaties echt, ik begrijp ook heel goed dat LRG en enduranceruiters zich hier verre van mee wensen te associëren maar het is dan ook gewoonweg andere koek, en géén endurancerace. Wat die koek exact inhoudt zullen we wel zien. Dat wordt gemeld dat de LRG het hier niet mee eens is is 1 ding, maar de strekking van het artikel laat echt te wensen over.
Media aandacht hoeft in dit geval niet slecht uit te pakken, de organisatie is hier ook gevoelig voor, bekijk hun laatste pressrelease maar. Eerst eens zien hoe het verloopt.
Stilleggen kan als blijkt dat de omstandigheden onmenselijk (en niet paardwaardig*) zijn (het is en blijft augustus). Ik ben benieuwd hoe Bokt verslag gaat doen van de eigenlijke race, of er weer heel onwetend vanalles klakkeloos wordt overgenomen en het dan ook nog eens gekoppeld wordt aan de Naadam, wat iets heel anders is...
We zullen zien.

*Paardwaardig voor deze steppepaarden, wat iets geheel anders is dan paardwaardig voor onze warmbloedjes. Wat is paardwaardig? Het leven op de steppe is nu eenmaal andere koek. Is het dan meteen zielugh omdat Westerlingen die blijkbaar behoefte aan avontuur hebben zich ermee gaan bemoeien? Tja... hm... is een discussiepunt.

Deze mensen kiezen er zelf voor deel te nemen, het paard wordt vereerd in Mongolië, de organisatie heeft te kennen gegeven (inmiddels) zeker zorg te dragen voor begeleiding van paarden en ruiters. De rest is toch echt afwachten, of je het nu een goed idee vindt of het domste idee in lange tijd.
Het staat verder ook los van Mongoolse festivals: dit is een Brits evenement IN Mongolië, naar verluid vóór de Mongolen.

Dit lezen is misschien een idee: http://tinyurl.com/ll76k3
Het zal veel verduidelijken, hoewel het dan alsnog afwachten is. Het is gewoon afwachten. Bemoeizucht is natuurlijk Westerling-eigen, terecht of onterecht. Zoals ik zei, reservaties en kritisch kijken is belangrijk, maar dat kuddegedrag en ge-zielugh... nou ja zeg.
De organisatie is zich echt bewust van de hele heisa. Misschien is het een idee voor de nieuwsredactie ook over deze release (9 juli) wat te melden op de voorpagina? Of het dan gebakken lucht blijkt achteraf kan echt alleen achteraf blijken en is dus AFWACHTEN...

En ook op de steppe geldt: "It is not the distance, it's the speed that kills."
Sorry dat ik zo lang nadien nog reageer. Ik heb het erg druk, maar moest toch even wat punten aanstippen: Naadam is ongelijk aan Mongol Derby, Mongol Derby is ongelijk aan endurance race, en de organisatie heeft inmiddels gereageerd op de hele heisa: misschien kan de nieuwsredactie daar wat mee? En anders misschien wat bokkers. De kritiek is geuit, er is wat mee gedaan, nu is het afwachten... Misschien is het nuttig te verwijzen naar de press release van 9 juli: dit is deels een reactie van de organisatie op de betreffende petitie, en is een teken dat er onder alle populaire praat over betonharde paarden en "you could die" wel serieus lijkt te worden nagedacht hierover...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 07:58

JoSav schreef:
Het staat verder ook los van Mongoolse festivals: dit is een Brits evenement IN Mongolië, naar verluid vóór de Mongolen.

En je moet het allemaal maar begrijpen als Mongool. Komt uit het buitenland een organisatie die met veel media komt doen 'als bij de wilden', maar toch niet helemaal want er zijn wel wat aspecten in hun leven die zo primitief zijn dat het 'gevaarlijk' is, en komen vervolgens nog meer organisaties uit het buitenland die vertellen dat die eerste niet mogen doen 'als de onderontwikkelde wilden' en met name niet met de paarden.

Het is gewoon hetzelfde soort van geromantiseerde en denigrerende hang naar oorsprong als wat je in tv-programma's als 'Toast Kannibaal' op het scherm ziet voorbij komen. Ik erger me mateloos aan het beeld wat neergezet wordt alsof die mensen ergens in de 18de eeuw leven. Dat terwijl de realiteit veel comlpexer en veel moeilijker is. De gemiddelde 'wilde' leeft wel degelijk in onze wereld, heeft bv toegang tot een gsm-netwerk, doet al eens een babbel met totale buitenstaanders, maar ziet tegelijkertijd om zich heen nog kinderen sterven aan parasieten of simpele wondinfecties. Denk daar eens in mee in plaats van primitiefje te gaan spelen.

Als ze dit alles nu gewoon zonder aandacht voor 'de Mongolen' en enkel voor zichzelf hadden georganiseerd, voor het rijden, voor het landschap, gewoon voor de uitdaging.. en niet voor de media en de fundraisers, dan had ik er nog begrip voor kunnen opbrengen. Maar wat gaan avonturen met als excuus "Money raised by riders in the Mongol Derby will be used to fund vital initiatives run by local groups in remote parts of rural Mongolia that receive very little support from elsewhere." is neerbuigend.
Pak dan je zak met geld en stap recht naar de Mongoolse overheid. Tenslotte zijn het de Mongolen die hun eigen land moeten ontwikken, niet Sinterklaas uit Engeland.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 10:50

Daar valt heel wat voor te zeggen, Bandida. Het blijft lastig om een balans te vinden tussen bemoeienis en ontwikkelingshulp, behoud van traditie en ontwikkeling, en behoud van traditie en moderniteit en in hoeverre 'wij' ons daarmee zouden moeten/willen bemoeien of juist niet (in hoeverre hebben wij ons daarmee te bemoeien?) nog los van deze derby. Een dergelijke race wringt (nog sneller) al snel op meerdere fronten en neigt al gauw naar een in scène gezette of anderzijds niet helemaal zuivere koffie zijnde "groeten uit de rimboe" (en soortgelijke programma's) en veel Westerlingen zijn pertinent geneigd nog altijd in patronen van een White Man's Burden te denken (in een 'modern' jasje); zeker bij een dergelijk format gaat de schoen dan gauw (ernstig) wringen (maat 1909 of maat 2009). Lastig.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 09:37

...en???? Waar zijn de kritikasters met de opvolging? Tijd genoeg voor evaluatie toch?!

De ´race´ is inmiddels alweer ruím over de eindstreep. Heel verrassend resultaat ook.

Het lijkt míj correct als de opkloppers na afloop evalueren.

Kuggur

Re: Petitie tegen extreem zware paardenrace van Mongolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 11:26

Hm, zoals ik eerder in dit topic schreef heb ik niets tegen een dergelijke wedstrijd (en ik denk de meeste mensen niet als ze iets verder gekeken hadden dan hun neus lang is). Wacht al een tijd op een berichtje op de voorpagina over hoe de race verlopen is, toch maar even googlen.

JoSav

Re: Petitie tegen extreem zware paardenrace van Mongolie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 11:28

Wat mij idd ook opvalt is dat er over de afloop van de race geen bericht op de voorpagina (of zelfs bij overig nieuws) is geplaatst. Waarom niet? De race is inmiddels ruimschoots afgelopen...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:18

Dacht ik ook, misschien omdat ze geen andere foto van een dood mongools paard konden vinden... ;)