JoSav schreef:Het staat verder ook los van Mongoolse festivals: dit is een Brits evenement IN Mongolië, naar verluid vóór de Mongolen.
En je moet het allemaal maar begrijpen als Mongool. Komt uit het buitenland een organisatie die met veel media komt doen 'als bij de wilden', maar toch niet helemaal want er zijn wel wat aspecten in hun leven die zo primitief zijn dat het 'gevaarlijk' is, en komen vervolgens nog meer organisaties uit het buitenland die vertellen dat die eerste niet mogen doen 'als de onderontwikkelde wilden' en met name niet met de paarden.
Het is gewoon hetzelfde soort van geromantiseerde en denigrerende hang naar oorsprong als wat je in tv-programma's als 'Toast Kannibaal' op het scherm ziet voorbij komen. Ik erger me mateloos aan het beeld wat neergezet wordt alsof die mensen ergens in de 18de eeuw leven. Dat terwijl de realiteit veel comlpexer en veel moeilijker is. De gemiddelde 'wilde' leeft wel degelijk in onze wereld, heeft bv toegang tot een gsm-netwerk, doet al eens een babbel met totale buitenstaanders, maar ziet tegelijkertijd om zich heen nog kinderen sterven aan parasieten of simpele wondinfecties. Denk daar eens in mee in plaats van primitiefje te gaan spelen.
Als ze dit alles nu gewoon zonder aandacht voor 'de Mongolen' en enkel voor zichzelf hadden georganiseerd, voor het rijden, voor het landschap, gewoon voor de uitdaging.. en niet voor de media en de fundraisers, dan had ik er nog begrip voor kunnen opbrengen. Maar wat gaan avonturen met als excuus "Money raised by riders in the Mongol Derby will be used to fund vital initiatives run by local groups in remote parts of rural Mongolia that receive very little support from elsewhere." is neerbuigend.
Pak dan je zak met geld en stap recht naar de Mongoolse overheid. Tenslotte zijn het de Mongolen die hun eigen land moeten ontwikken, niet Sinterklaas uit Engeland.