Isabell Werth legt verklaring af omtrent dopingbeschuldiging

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:23

Ik vind dat je gelijk hebt jasmijn78. Soms is overdrijven niet eens zo erg, want dan wordt wél het een en ander duidelijk.

Het is met paarden extra moeilijk omdat het zo lang in het bloed blijft hangen. Dan is toch een verklaring wel handig.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:27

Yeyo schreef:
Dat is dus moeilijk aan te tonen dat het geen invloed heeft, tegenwoordig zijn er er natuurlijk uiterst geraffineerd in om het in die mate toe te dienen dat het wel prestatieverhogend is.

Volgens mij is dat niet zo moeilijk hoor.... Zoveel honderdste nanogram (wat ze tegenwoordig kunnen traceren) kan onmogelijk nog invloed hebben op een dier van 600 KG. Dat lijkt mij toch vrijwel onmogelijk.

Yeyo schreef:
Hoe je het ook wendt of keert, doping is en blijft prestatieverhogend, ongeacht voor welke aandoening je het gebruikt.

Wat een domme conclusie... Sedalin valt ook onder doping, nou ik kan je vertellen dat als ik mijn paard sedalin geef voor een wedstrijd dat hij daar ECHT niet beter van gaat lopen.

Yeyo schreef:
@abeltje77, als de omgang dus een probleem blijft, maar je hem niet in de sport mee laat lopen, dan kan je hem dus naar hartelust volspuiten met doping aangezien er dan weer geen haan naar kraait!

Ja, hoor, dat is niet erg. Dan kun je je paard ook rustig op het strand afjakkeren, want dat is recreatie. Het is dus alleen een rpobleem als je Isabell, Anky of Ludger heet en toevallig aan sport doet met je paard.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:28

Maar als je het zo bekijkt is er geen 0 tolerantie. Ik bedoel dat wanneer je kan aantonen dat een paard werkelijk om medische redenen iets toegediend heeft gekregen, moet je normaal overleggen met de arts van de federatie welke middelen er toegestaan zijn om dit te behandelen. Dat is punt 1, indien het een aandoening is die beter behandeld kan worden met een middel of extract dat op de 'dopinglijst' staat, dan moet dit overlegd en gecommuniceerd worden.
En dat gebeurt niet (of te weinig), waardoor mensen op eigen houtje gaan handelen. En worden ze gepakt dan is er plots wel een reden voor. Dàt is iets dat niet geaccepteerd kan worden.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:35

jasmijn78 schreef:
Volgens mij is dat niet zo moeilijk hoor.... Zoveel honderdste nanogram (wat ze tegenwoordig kunnen traceren) kan onmogelijk nog invloed hebben op een dier van 600 KG. Dat lijkt mij toch vrijwel onmogelijk.

Het aantonen is niet moeilijk nee, met het blote oog waarnemen wel.

jasmijn78 schreef:
Wat een domme conclusie... Sedalin valt ook onder doping, nou ik kan je vertellen dat als ik mijn paard sedalin geef voor een wedstrijd dat hij daar ECHT niet beter van gaat lopen.

Staat Sedalin op de lijst dan???

Yeyo schreef:
@abeltje77, als de omgang dus een probleem blijft, maar je hem niet in de sport mee laat lopen, dan kan je hem dus naar hartelust volspuiten met doping aangezien er dan weer geen haan naar kraait!

Ja, hoor, dat is niet erg. Dan kun je je paard ook rustig op het strand afjakkeren, want dat is recreatie. Het is dus alleen een rpobleem als je Isabell, Anky of Ludger heet en toevallig aan sport doet met je paard.[/quote]

Triest genoeg wel ja.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:42

bulck schreef:
Ik bedoel dat wanneer je kan aantonen dat een paard werkelijk om medische redenen iets toegediend heeft gekregen, moet je normaal overleggen met de arts van de federatie welke middelen er toegestaan zijn om dit te behandelen. Dat is punt 1, indien het een aandoening is die beter behandeld kan worden met een middel of extract dat op de 'dopinglijst' staat, dan moet dit overlegd en gecommuniceerd worden.

Ik ben het met je eens dat dat moet kunnen. Maar dat kan niet, omdat er helemaal niets is toegestaan. dat zijn de reglementen dus er valt nu niets te overleggen.

Volgens de DA van Isabell was het middel na 6 dagen uit het bloed verdwenen en het dier kwam pas na dik 3 weken weer aan de start. Een andere DA op VN zegt dat de werking 2 a 3 weken kan aanhouden. Maar ook deze termijn is verstreken op het moment dat het paard aan de start kwam. Dus ik geloof niet dat het middel echt met prestatieverhogende bedoelingen is toegedient (afgaande op de informatie die verstrekt wordt)

Dat zij het niet heeft gemeld omdat zij vertrouwde op de info van haar DA dat het ten tijde van de wedstrijd uit het bloed zou zijn vind ik ook geen rare beslissing... Dat het nu anders uitpakt is wel heel vervelend voor haar. Als de FEI 'doping' gebruik transparanter wil maken doen zij er beter aan om bepaalde restwaarden van geneesmiddelen toe te staan. Dat zal ruiters denk ik meer stimuleren om gebruikte middelen voor een wedstrijd te melden. Dan bestaat er nog de kans dat ze gewoon mee kunnen doen. Nu wordt je gewoon bij voorbaat al uitgesloten als je meld dat je een paard een geneesmiddel hebt toegedient.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:49

jasmijn78 schreef:
Heino schreef:
Overigens ben ik ook van mening dat een paard geen enkele vorm van geneesmiddel nodig moet mogen hebben om aan wedstrijden mee te doen, omdat ik dat niet fair naar de andere deelnemers vind.

Prima, laten we dat dan ook meteen doorvoeren in de landelijke sport op straffe van een totaal levenslang startverbod. ALLE paarden die ooit met een geneesmiddel zijn behandeld mogen niet mee doen.

Dus ook als je je paard met een mok/wond of huidschimmelzalfje hebt behandeld...
Dus ook als je paard wat rustgevends heeft gekregen om te kunnen scheren of iets anders noodzakelijks...
Dus ook als je paard een behandeling heeft gekregen omdat je er graag mee wil fokken...
Dus ook als er bij toeval wat in je voer/supplement heeft gezeten wat met de huidige apparatuur te traceren is...

Lezen is ook een vak. Ik heb het over geneesmiddelen die noodzakelijk zijn om mee te kunnen doen aan een wedstrijd, dus waardoor je paard enigszins te rijden valt, niet over andere behandelingen. Een structureel toegediend kalmeringsmiddel vind ik daar wel onder vallen, en mokzalf niet.

En natuurlijk is dat een grijs gebied, wat kan wel en wat kan niet, en dat vind ik de taak van de FEI om dat eens goed op de kaart te zetten. Een lijst van veilige geneesmiddelen zegmaar, inclusief zeer ruime marges van wat wanneer uitgewerkt is.

Yeyo

Re: Isabell Werth legt verklaring af omtrent dopingbeschuldiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:58

Heino, goed gezegd, helemaal mee eens!

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:31

Citaat:
Als de FEI 'doping' gebruik transparanter wil maken doen zij er beter aan om bepaalde restwaarden van geneesmiddelen toe te staan. Dat zal ruiters denk ik meer stimuleren om gebruikte middelen voor een wedstrijd te melden

Lijkt mij van niet, men zal dan de grenzen gaan opzoeken van die restwaarden en men zal dan altijd allerlei excuses gaan aanvoeren, om afwijkende restwaarden aannemelijk te maken, dat zal ook niet stimuleren om de middelen te vermelden, er kan ze toch niks gebeuren, want het valt binnen de restwaarden.

De enige optie om transparantie te verkrijgen, is zoals bulck aangeeft, registratie en meldingsplicht, niet geregistreerd of gemeld, zit je gewoon fout.

Overigens lees ik nergens dat het paard met dit middel regelmatig is behandeld, ik lees veel meer, dat het om een proef gaat of het betreffende paard wel wil reageren op het toegediende medicijn, dus alle conclusies /veroordelingen etc. over regelmatige behandeling etc ten spijt, dit is een voorbarige aanname, wel overduidelijk des bokt's :D , lezen is ook een kunst.

Hieronder nog even een quote uit het betreffende stuk, voor degene die moeite hebben met goed lezen }>

Citaat:
Daarom heb ik mijn dierenarts Hans Stihl gevraagd of deze ziekte behandeld zou kunnen worden. Dokter Stihl vertelde mij dat er nog geen geneesmiddelen zijn die de ziekte volledig kunnen genezen, maar dat een aantal behandelde paarden goed op een bepaald medicijn reageren, genaamd Modecate. Dit medicijn bevat de werkzame stof Fluphenazine.
We hebben Whisper op 16 mei 2009 met dit medicijn behandeld om te kijken of hij zou reageren.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:33

Jasmijn78, je hebt gewoon helemaal gelijk.

Ik neem aan dat veel van de mensen op dit forum ook wedstrijden rijden, waarschijnlijk voornamelijk op basisnivo. En wie van deze mensen heeft zijn paard al niet eens voor een kuchje ventipulmin of sputolysin of daarbij een antibioticakuurtje gegeven. Laten die mensen ook allemaal het bloed controleren????? Denk het niet, maar als je binnen te korte tijd dan op wedstrijd gaat, omdat het paard opgeknapt is, ben je net zo schuldig aan doping. Die nul-optie geld ook voor de landelijke wedstrijden.
Alle respect voor Isabel Werth dat ze zo open is. Een juriste zoals zij zal zeker over deze kwestie goed nagedacht hebben. Ze zal, net zoals wij doen, haar DA vertrouwen.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:38

Ik denk ook dat dit paard niet in de topsport thuis hoort. We hebben hier niet over een "griepje" wat weer over gaat. Of een paar korstjes die je binnen een week weer hebt genezen. Dit is een chronisch ziekte beeld. Met een onderliggende afwijking aan het zenuwstelsel in het algemeen en van de aansturing van de spieren.

Ik ben het ook niet eens met die volledige 0 tollerantie regels. Maar bij dit soort gevallen waar een dier met duidelijke chronische gezondheid problemen heeft vind ik het heel terecht. Hoe eerlijk en gezond is het om een dier zijn hele sport carriere, en dit paard is pas 10 dus heeft nog wat jaren te gaan, vol te stouwen met anti-psychotica !

Fijn voor het dier dat het te onderdrukken is met medicijnen zodat het in elk geval zonder gevaar van omvallen bij een smid terecht kan. Maar verder moet je als eigenaar en als ruiter toch echt je verantwoordelijkheid nemen en zo'n dier terug trekken uit de topsport. Ook zou men zich ook eens wat meer moeten verdiepen in de ouders/bloedlijnen van dit dier. Er zijn namelijk aanwijzingen dat dit wel eens erfelijk belast kan zijn.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:43

Net wat Paul11 zegt. Lezen!!!! Het middel werd alleen maar uitgeprobeerd. Het dier was niet volgestouwd met anti-psychotica.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:51

Nog niet nee. Maar wat gebeurd er als het werkt??? Waarom werd het uitgeprobeerd? Voor de katse viool? Nee om te kijken of het dier dan wel kan funktioneren. Iedereen kan dan natellen dat, als je dit goed vind , ze dit toe blijven dienen. Dus gewoon nul tollerantie in dit soort gevallen. Het paard is chronisch ziek . punt!

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:53

Er wordt nu wel heel erg overdreven gedaan over een krampentrekker. NAar mijn idee kunnen die prima in de sport presteren.

Ik geloof zelf niet zo dat het middel is toegediend om hem te laten beslaan, voor zoiets kortdurends zijn er andere middelen voorhanden.

Verder geloof ik dat de mensen die hier zo anti"doping" zijn eigenlijk geen idee hebben wat doping nou eigenlijk is en wat er allemaal op de lijst staat. Als je meedoet in rubrieken waarin dopingcontroles te wachten staan dan moet je met alles opletten wat je voert of smeert. Zelfs een onschuldig middel als Coles Liniment is positief.
Het middel wat bij een van de Olympiadepaarden afgelopen zomer gevonden is is geen prestatieverhogend middel maar een middel wat gebruikt wordt bij bvb het scannen van een pees. Daar gaat hij echt niet beter van presteren hoor!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:08

Yeyo schreef:
Dat is dus moeilijk aan te tonen dat het geen invloed heeft, tegenwoordig zijn er er natuurlijk uiterst geraffineerd in om het in die mate toe te dienen dat het wel prestatieverhogend is.

Hoe je het ook wendt of keert, doping is en blijft prestatieverhogend, ongeacht voor welke aandoening je het gebruikt.

@abeltje77, als de omgang dus een probleem blijft, maar je hem niet in de sport mee laat lopen, dan kan je hem dus naar hartelust volspuiten met doping aangezien er dan weer geen haan naar kraait! :?

Neeeeeeeeee dat bedoel ik helemaal niet! *diepe zucht*.

Ik heb het tegen die mensen die zeggen 'dit dier hoort niet in de sport thuis want hij heeft die aandoening'. Die aandoening BLIJFT, sport of niet. Dus waarom zou je hem uit de sport halen? Als het dier het toch verder -wederom volgens managent IW- goed doet?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:10

jasmijn78 schreef:
Yeyo schreef:

Yeyo schreef:

Yeyo schreef:

Ja, hoor, dat is niet erg. Dan kun je je paard ook rustig op het strand afjakkeren, want dat is recreatie. Het is dus alleen een rpobleem als je Isabell, Anky of Ludger heet en toevallig aan sport doet met je paard.

Ik ben het dus NIET eens met die opmerking van Yeyo!

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:11

Als je leest waar het hier over gaat dan zou je het niet zo lakoniek af doen. Het is dan wel een stukje in het engels maar lees maar eens hier beneden wat het verloop is van dit ziekte beeld.

Citaat:
With progression of the disease, a gradual and progressive atrophy of the muscles of the thigh occurs, and this may progress to generalized muscle atrophy. Hindquarter weakness was present in 11 of 19 (58%) horses with shivers. The limbs may become more or less stiff or rigid. Animals so affected sleep standing, and their front fetlocks and knees are bruised and disfigured by frequent half-falls.

In kort door de bocht nederlands " Het verloop van dit ziekte beeld, een geleidelijke en toenemende atrophy (afsterven van) de spieren van het dijbeen, maar ook in andere delen van het lichaam kunnen spieren afsterven. Achterhand zwakte komt bij 58% van de paarden met Shivers voor. De ledematen worden stijf of stram. De dieren slapen over het algemeen staand en hun kogels en knieen worden beurs van het met regelmaat vallen. "

Ach het is "MAAR" een kramptrekker ........

Bahoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:19

Ik lees in de topics rond doping vaak de vraag: waarom hebben ze het dier zelf niet laten testen?
Ik vraag me af of dat zo eenvoudig is. weet iemand wat zo'n test kost en hoeveel tijd er overheen gaat? Dit soort zaken komt nl. vaak pas lang na het concours naar buiten.

Ik weet wel dat iedere ruiter op een intern. concours tegenwoordig vast een bijdrage moet betalen voor de dopingcontrole.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:59

Relaxed schreef:
Ik ben het met Isabell eens dat het belachelijk is dat je een sportpaard niet eens meer normaal voor een aandoening kan behandelen zonder meteen geschorst te worden..

Ik ook

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:05

Bahoe schreef:
Ik lees in de topics rond doping vaak de vraag: waarom hebben ze het dier zelf niet laten testen?
Ik vraag me af of dat zo eenvoudig is. weet iemand wat zo'n test kost en hoeveel tijd er overheen gaat? Dit soort zaken komt nl. vaak pas lang na het concours naar buiten.

Ik weet wel dat iedere ruiter op een intern. concours tegenwoordig vast een bijdrage moet betalen voor de dopingcontrole.

zuinigheid ?
tegen beter weten in ?
wat niet weet wat niet deert ?
angst voor uitsluiting ?
bij deelname kun je je altijd nog van de domme houden ?
onkunde ?
onnadenkendheid ?
niet ervoor uit willen komen dat het beestje wat mankeert ?
tijdslimiet ?

vul maar aan

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:09

Deze combinatie zien wij dus nooit meer terug in de ring............

Ik vind het verhaal van isabel heel plausibel........ en ik vind het heel, heel jammer dat een simpel iets als dit, wat zo makkelijk te verhelpen is op zo een manier roet in het eten gooit.

Bijzonder jammer dit weer.

Keuze maken tussen terugtrekken uit de sport of het dier laten lijden...... Lang leven de nuloptie..... want beiden zijn eeuwig zonde!

RiderLiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:10

mistid schreef:
Relaxed schreef:
Ik ben het met Isabell eens dat het belachelijk is dat je een sportpaard niet eens meer normaal voor een aandoening kan behandelen zonder meteen geschorst te worden..

Ik ook

Ik ook!

En in het stuk staat dat ze wilde kijken of het medicijn werkte, en niemand hier weet wat ze gedaan zou hebben nadat ze er achter gekomen was dat het werkte als dit doping-geval niet gebeurd was, het kan misschien voor de hand liggen dat ze het vaker zou gebruiken maar toch vind ik dat we daar niet zomaar vanuit moeten gaan. Ze heeft voor de zekerheid toch al een stuk langer gewacht met starten? Dat ze de prestaties ermee wilde verhogen lijkt me niet dus..
Maar goed, dat is mijn mening.. ;)

Bahoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:14

Paul11 schreef:
Bahoe schreef:

zuinigheid ?
tegen beter weten in ?
wat niet weet wat niet deert ?
angst voor uitsluiting ?
bij deelname kun je je altijd nog van de domme houden ?
onkunde ?
onnadenkendheid ?
niet ervoor uit willen komen dat het beestje wat mankeert ?
tijdslimiet ?

vul maar aan

Mijn vraag is eigenlijk of je bovenstaande wel reëel kunt stellen. Misschien is zo'n test wel heel erg duur. Misschien duurt het zolang voor er een uitslag komt dat het zinloos is om dat kort voor de wedstrijd te doen, aangezien het altijd al behoorlijk lang na een concours is dat de FEI een positieve uitslag heeft.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:23

Jeetje, deze dopings-waanzin van de FEI gaat nu wel erg ver zeg... :(

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:24

RiderLiza schreef:
Relaxed schreef:

Ik ook!

En in het stuk staat dat ze wilde kijken of het medicijn werkte, en niemand hier weet wat ze gedaan zou hebben nadat ze er achter gekomen was dat het werkte als dit doping-geval niet gebeurd was, het kan misschien voor de hand liggen dat ze het vaker zou gebruiken maar toch vind ik dat we daar niet zomaar vanuit moeten gaan. Ze heeft voor de zekerheid toch al een stuk langer gewacht met starten? Dat ze de prestaties ermee wilde verhogen lijkt me niet dus..
Maar goed, dat is mijn mening.. ;)

Ik dus niet, als je van te voren aangeeft wat en wanneer er iets is gebeurd t.a.v. behandeling /medicatie e.d., kunnen anderen ( betreffende autoriteiten ) in overleg een beslissing nemen of een en ander doorgang kan vinden, transparantie en openbaarheid ( daarmee bedoel ik dus niet publiekelijk ) is in deze het sleutelwoord.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:28

misschien moet dat wel gebeuren............

Toestemming vragen aan de FEI voor dat je medicatie geeft........

ik denk dat dit wel een hele goede is!