Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Yeyo schreef:Dat is dus moeilijk aan te tonen dat het geen invloed heeft, tegenwoordig zijn er er natuurlijk uiterst geraffineerd in om het in die mate toe te dienen dat het wel prestatieverhogend is.
Yeyo schreef:Hoe je het ook wendt of keert, doping is en blijft prestatieverhogend, ongeacht voor welke aandoening je het gebruikt.
Yeyo schreef:@abeltje77, als de omgang dus een probleem blijft, maar je hem niet in de sport mee laat lopen, dan kan je hem dus naar hartelust volspuiten met doping aangezien er dan weer geen haan naar kraait!
jasmijn78 schreef:Volgens mij is dat niet zo moeilijk hoor.... Zoveel honderdste nanogram (wat ze tegenwoordig kunnen traceren) kan onmogelijk nog invloed hebben op een dier van 600 KG. Dat lijkt mij toch vrijwel onmogelijk.
jasmijn78 schreef:Wat een domme conclusie... Sedalin valt ook onder doping, nou ik kan je vertellen dat als ik mijn paard sedalin geef voor een wedstrijd dat hij daar ECHT niet beter van gaat lopen.
Yeyo schreef:@abeltje77, als de omgang dus een probleem blijft, maar je hem niet in de sport mee laat lopen, dan kan je hem dus naar hartelust volspuiten met doping aangezien er dan weer geen haan naar kraait!
bulck schreef:Ik bedoel dat wanneer je kan aantonen dat een paard werkelijk om medische redenen iets toegediend heeft gekregen, moet je normaal overleggen met de arts van de federatie welke middelen er toegestaan zijn om dit te behandelen. Dat is punt 1, indien het een aandoening is die beter behandeld kan worden met een middel of extract dat op de 'dopinglijst' staat, dan moet dit overlegd en gecommuniceerd worden.
jasmijn78 schreef:Heino schreef:Overigens ben ik ook van mening dat een paard geen enkele vorm van geneesmiddel nodig moet mogen hebben om aan wedstrijden mee te doen, omdat ik dat niet fair naar de andere deelnemers vind.
Prima, laten we dat dan ook meteen doorvoeren in de landelijke sport op straffe van een totaal levenslang startverbod. ALLE paarden die ooit met een geneesmiddel zijn behandeld mogen niet mee doen.
Dus ook als je je paard met een mok/wond of huidschimmelzalfje hebt behandeld...
Dus ook als je paard wat rustgevends heeft gekregen om te kunnen scheren of iets anders noodzakelijks...
Dus ook als je paard een behandeling heeft gekregen omdat je er graag mee wil fokken...
Dus ook als er bij toeval wat in je voer/supplement heeft gezeten wat met de huidige apparatuur te traceren is...
Citaat:Als de FEI 'doping' gebruik transparanter wil maken doen zij er beter aan om bepaalde restwaarden van geneesmiddelen toe te staan. Dat zal ruiters denk ik meer stimuleren om gebruikte middelen voor een wedstrijd te melden
Citaat:Daarom heb ik mijn dierenarts Hans Stihl gevraagd of deze ziekte behandeld zou kunnen worden. Dokter Stihl vertelde mij dat er nog geen geneesmiddelen zijn die de ziekte volledig kunnen genezen, maar dat een aantal behandelde paarden goed op een bepaald medicijn reageren, genaamd Modecate. Dit medicijn bevat de werkzame stof Fluphenazine.
We hebben Whisper op 16 mei 2009 met dit medicijn behandeld om te kijken of hij zou reageren.
Yeyo schreef:Dat is dus moeilijk aan te tonen dat het geen invloed heeft, tegenwoordig zijn er er natuurlijk uiterst geraffineerd in om het in die mate toe te dienen dat het wel prestatieverhogend is.
Hoe je het ook wendt of keert, doping is en blijft prestatieverhogend, ongeacht voor welke aandoening je het gebruikt.
@abeltje77, als de omgang dus een probleem blijft, maar je hem niet in de sport mee laat lopen, dan kan je hem dus naar hartelust volspuiten met doping aangezien er dan weer geen haan naar kraait!
jasmijn78 schreef:Yeyo schreef:Dat is dus moeilijk aan te tonen dat het geen invloed heeft, tegenwoordig zijn er er natuurlijk uiterst geraffineerd in om het in die mate toe te dienen dat het wel prestatieverhogend is.
Volgens mij is dat niet zo moeilijk hoor.... Zoveel honderdste nanogram (wat ze tegenwoordig kunnen traceren) kan onmogelijk nog invloed hebben op een dier van 600 KG. Dat lijkt mij toch vrijwel onmogelijk.Yeyo schreef:Hoe je het ook wendt of keert, doping is en blijft prestatieverhogend, ongeacht voor welke aandoening je het gebruikt.
Wat een domme conclusie... Sedalin valt ook onder doping, nou ik kan je vertellen dat als ik mijn paard sedalin geef voor een wedstrijd dat hij daar ECHT niet beter van gaat lopen.Yeyo schreef:@abeltje77, als de omgang dus een probleem blijft, maar je hem niet in de sport mee laat lopen, dan kan je hem dus naar hartelust volspuiten met doping aangezien er dan weer geen haan naar kraait!
Ja, hoor, dat is niet erg. Dan kun je je paard ook rustig op het strand afjakkeren, want dat is recreatie. Het is dus alleen een rpobleem als je Isabell, Anky of Ludger heet en toevallig aan sport doet met je paard.
Citaat:With progression of the disease, a gradual and progressive atrophy of the muscles of the thigh occurs, and this may progress to generalized muscle atrophy. Hindquarter weakness was present in 11 of 19 (58%) horses with shivers. The limbs may become more or less stiff or rigid. Animals so affected sleep standing, and their front fetlocks and knees are bruised and disfigured by frequent half-falls.
Bahoe schreef:Ik lees in de topics rond doping vaak de vraag: waarom hebben ze het dier zelf niet laten testen?
Ik vraag me af of dat zo eenvoudig is. weet iemand wat zo'n test kost en hoeveel tijd er overheen gaat? Dit soort zaken komt nl. vaak pas lang na het concours naar buiten.
Ik weet wel dat iedere ruiter op een intern. concours tegenwoordig vast een bijdrage moet betalen voor de dopingcontrole.
mistid schreef:Relaxed schreef:Ik ben het met Isabell eens dat het belachelijk is dat je een sportpaard niet eens meer normaal voor een aandoening kan behandelen zonder meteen geschorst te worden..
Ik ook
Paul11 schreef:Bahoe schreef:Ik lees in de topics rond doping vaak de vraag: waarom hebben ze het dier zelf niet laten testen?
Ik vraag me af of dat zo eenvoudig is. weet iemand wat zo'n test kost en hoeveel tijd er overheen gaat? Dit soort zaken komt nl. vaak pas lang na het concours naar buiten.
Ik weet wel dat iedere ruiter op een intern. concours tegenwoordig vast een bijdrage moet betalen voor de dopingcontrole.
zuinigheid ?
tegen beter weten in ?
wat niet weet wat niet deert ?
angst voor uitsluiting ?
bij deelname kun je je altijd nog van de domme houden ?
onkunde ?
onnadenkendheid ?
niet ervoor uit willen komen dat het beestje wat mankeert ?
tijdslimiet ?
vul maar aan
RiderLiza schreef:Relaxed schreef:Ik ben het met Isabell eens dat het belachelijk is dat je een sportpaard niet eens meer normaal voor een aandoening kan behandelen zonder meteen geschorst te worden..
Ik ook!
En in het stuk staat dat ze wilde kijken of het medicijn werkte, en niemand hier weet wat ze gedaan zou hebben nadat ze er achter gekomen was dat het werkte als dit doping-geval niet gebeurd was, het kan misschien voor de hand liggen dat ze het vaker zou gebruiken maar toch vind ik dat we daar niet zomaar vanuit moeten gaan. Ze heeft voor de zekerheid toch al een stuk langer gewacht met starten? Dat ze de prestaties ermee wilde verhogen lijkt me niet dus..
Maar goed, dat is mijn mening..