Sjef Janssen: "Onze sport gaat naar de verdommenis"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:15

pharagirlke schreef:
Als je er toch meer hebt lijkt het me dat je wel met de andere wat kan presteren zodat je zieke thuis kan herstellen :D Nultolerantie houd je niet tegen om te behandelen, het houd je enkel tegen om te behandelen als je enige doel presteren is. En weet je he, dan mag je zo veel topsporter zijn als je wil, dan heb je niets op een paardenrug te zoeken. Dan moet je een fiets kopen en jezelf maar een beetje afjakkeren. :) Bovendien is het daar al lang geen schande meer als je doping gebruikt dus... :D

Als je je kwalificeert met een bepaald paard, kun je niet zo een andere ervoor in de plaats nemen hoor. Bij jou op de regionale in België misschien wel, maar je ging je wel even inleven in het feit dat je topsporter zou zijn hé?
Verder begrijp je duidelijk niet dat het hier niet gaat om doping, maar dat de nuloptie inhoudt dat ook dingen die niets met prestatieverhogende werking te maken hebben worden gezocht, gevonden en afgestraft, wat dan in de pers naar buiten komt als "betrapt op doping". Dat is waar het nu helemaal om gaat!

@Knavia, als je zo goed op de hoogte bent dan weet je ook dat er een heleboel middelen die voor sommige paarden juist de enige oplossing zijn of beter werken uitgesloten zijn door de nuloptie, terwijl ze absoluut niet prestatieverhogend werken. Dat is waar Sjef vanaf wil, niet van de échte doping!
Maar als jouw paard niet reageert op mokzalfje X en wel op mokzalfje Y, dan moet je niet verplicht worden mokzalfje X te smeren omdat Y niet is toegestaan, wetende dat die voor jouw paard niets helpt. Gaat hij daar beter van lopen in de ring? Nee. Is dat paardvriendelijker en fijner voor hem? Ja.
En zo zijn er nog tig voorbeelden te bedenken van behandelingen die verboden zijn maar op geen enkele manier prestatieverhogend zijn maar wel voor een paard goed kunnen zijn.

Ook kun je nooit zeker weten wanneer een bepaalde stof uit het lichaam is. Bij het ene paard duurt dit langer dan bij het andere. Ook is het afhankelijk van de kwaliteit van het laboratorium wat het onderzoekt. Dat is toch ook op de OS gebeurd, die paarden waren door de eigen veterinairen getest en negatief bevonden, maar joepie, wat fijn, de onderzoekers van de laboratoria van de OS hadden nieuwe technieken en konden op nog veel meer nullen achter de komma dingen traceren en zo vonden ze toch nog een miniscuul spoortje wat op geen enkele manier in de buurt kwam van een hoeveelheid die prestaties kon verhogen maar omdat er een NULoptie is werd de ruiter vervolgens toch aan de schandpaal genageld. Fair? Eerlijk? Paardvriendelijk?
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 24-06-09 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Re: Sjef Janssen: "Onze sport gaat naar de verdommenis"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:16

Ik geloof dat daar wel wat dingen op zijn hoor horseyfries. ;) Regionaal kan dat hier overigens niet, misschien dat Nederland het niet veel uit maakt hoe dat zit regionaal maar België iig wel. Waarom hebben ze voor echt grote wedstrijden dan altijd reserve paarden mee als je ze niet mag "inwisselen" in geval van medische dingetjes? Voor de schone schijn op te houden?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:20

pharagirlke schreef:
:j De wet van de zwaartekracht heeft mij al regelmatig naar de grond toegetrokken...... Da's toch echt een theorie.

Dus of je theorie is fout, of het kan in de praktijk.

dat is praktijk :) in theorie zouden we allemaal kunnen vliegen :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:22

Wie heeft je dat wijs gemaakt? :=

Met de nodige hulpmiddelen kunnen we overigens ook allemaal eventjes vliegen....... Menig persoon die hier mee discussieert heeft dat al mogen ervaren, en dat hulpmiddeltje hoeft echt niet duur te zijn. Dat kan net zo goed die shet van de buren zijn. Wij noemen het alleen niet vliegen omdat we dan erbij moeten vertellen dat onze landingstechniek nog niet het van het is.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:23

Misschien dezelfde mensen die jou wijs maken dat een nuloptie zaligmakend is? ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:24

Dat maakt niemand me wijs, ik heb nog zo iets wat men een eigen mening noemt en bovendien heb ik een grijze massa :j Ik heb eerder het idee dat er hier een hoop mensen me willen wijsmaken dat we die topruiters maar hun gang moeten laten gaan.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:26

KiWiKo schreef:
dus voor een ander mag de nulopite wel gelden omdat deze in de sport rijd.............. maar voor jou niet?

Jep, zo is dat, als ze ziek zijn bel ik de dierenarts, en daarna mogen ze lekker uitzieken tot ze weer fit zijn. Moeten helemaal niks hier..
Waarom zouden mijn paarden (en ikzelf) ons aan een nuloptie voor wat dan ook moeten houden?

horseyfries

pharagirlke schreef:
Ik geloof dat daar wel wat dingen op zijn hoor horseyfries. ;) Regionaal kan dat hier overigens niet, misschien dat Nederland het niet veel uit maakt hoe dat zit regionaal maar België iig wel. Waarom hebben ze voor echt grote wedstrijden dan altijd reserve paarden mee als je ze niet mag "inwisselen" in geval van medische dingetjes? Voor de schone schijn op te houden?

Hoe kom jij erbij dat "ze voor echt grote wedstrijden altijd reservepaarden mee hebben die ze in kunnen wisselen in geval van medische dingetjes"?
Dit is meestal alleen bij landenwedstrijden het geval, omdat er een compleet team moet staan.
Deze discussie gaat over de individuele sporter, die heeft er weinig aan als een ander zijn plaats inneemt hoor!

Het hebben van een grijze massa is niet echt iets om trots op te zijn, dat heeft namelijk iedereen. Het gebruiken ervan lijkt in sommige gevallen iets minder evident...
Waar staat dat iemand wil dat de topsporters hun gang maar mogen gaan? Er staat toch duidelijk dat er een lijst moet komen met toegestane middelen omdat die niet prestatieverhogend kunnen werken en dat de middelen die dat wel doen op een verboden lijst moeten komen? De gebruikers daarvan mogen zwaar gestraft worden, maar om nu ook degenen te gaan straffen die hun paarden masseren met wat spier gel is toch te gek voor woorden?
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 24-06-09 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Gut, ik heb niet bepaald een topsportpaard, maar mijn paard is dit jaar aan zn mok behandeld met clindacutin, en dat had idd een nuloptie. Het deed nl absoluut niks, behalve een aanslag op mn bankrekening...
Daar ga je dan met je theorietje :D

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:28

Bandida schreef:
KiWiKo schreef:
dus voor een ander mag de nulopite wel gelden omdat deze in de sport rijd.............. maar voor jou niet?

Jep, zo is dat, als ze ziek zijn bel ik de dierenarts, en daarna mogen ze lekker uitzieken tot ze weer fit zijn. Moeten helemaal niks hier..
Waarom zouden mijn paarden (en ikzelf) ons aan een nuloptie voor wat dan ook moeten houden?

Dan meet je dus met 2 maten...je eigen paarden mogen allerlei medicijnen krijgen zodat ze opknappen, maar een topatleet moet het met bijna niks doen omdat diezelfde medicijnen waar jouw paard dankbaar gebruik van maakt, voor hen op de verboden lijst staan.........

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:30

PHara........... als een van jouw paarden eaar jij wel eens mee start koliek krijgt vanavond dan moet jij het dier laten inslapen....... want pijnstilling kan niet........... dat is de NULopie
en ik ben van mening dat als je dat wil voor de topsporters, dat je dan jezelf ook oplegd :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:31

Billy schreef:
Dan meet je dus met 2 maten...je eigen paarden mogen allerlei medicijnen krijgen zodat ze opknappen, maar een topatleet moet het met bijna niks doen omdat diezelfde medicijnen waar jouw paard dankbaar gebruik van maakt, voor hen op de verboden lijst staan.........

Nee hoor, alle paarden, ook die van de topatleten mogen van mij alles krijgen wat ze nodig hebben om op te knappen. En vervolgens horen ze niet aan competitie deel te nemen tot het uit hun systeem is. Als ze wat nodig hebben om op te knappen wil dat automatisch zeggen dat ze niet geschikt zijn voor topsport. Wil je wedstrijden rijden, zorg dan dat je paard 100% is, en niet 95..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:31

Dat ik niet degene was die beweerde dat die bewuste stof die niet positief test hielp maar het bericht over theorieën was wel van mij. Dus je hebt in elk geval de foute. :') Zijn nl twee verschillende personen die de twee dingen zeiden die jij hier leuk combineerd.

KiWiKo: als ze dat krijgen, krijgen ze een behandeling en dan is het maar even gedaan met wedstrijd. :) Het zou niet de eerste keer zijn dat ik een flinke tijd thuis blijf terwijl het peerd al lang genezen is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:33

Bandida schreef:
KiWiKo schreef:

nah............... misschien omdat je gewoon op een paard zit,,,,,,, ebn daar prestatie van verwacht op dat moment.........

al is het maar en op de voorhand sloffend drafje???

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:34

KiWiKo schreef:
PHara........... als een van jouw paarden eaar jij wel eens mee start koliek krijgt vanavond dan moet jij het dier laten inslapen....... want pijnstilling kan niet........... dat is de NULopie

Ik begrijp je niet hoor Kiwiko. Met een paard wat vanavond koliek krijgt ga je volgende week toch niet op wedstrijd.
Daarvoor dient de nuloptie.. omdat een hoop mensen om allerlei egoïstische redenen met een maar 95% of minder ok paard willen deelnemen, en als je daar niet keihard de hand aan houdt het nog ergere beulerij wordt dan het zelfs zonder doping al is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:35

pharagirlke schreef:
Dat ik niet degene was die beweerde dat die bewuste stof die niet positief test hielp maar het bericht over theorieën was wel van mij. Dus je hebt in elk geval de foute. :') Zijn nl twee verschillende personen die de twee dingen zeiden die jij hier leuk combineerd.

KiWiKo: als ze dat krijgen, krijgen ze een behandeling en dan is het maar even gedaan met wedstrijd. :) Het zou niet de eerste keer zijn dat ik een flinke tijd thuis blijf terwijl het peerd al lang genezen is.

het gaat niet om wedstrijden phara............ het gaat erom dat we iedere keer als we op een paard stappen wij er iets van verwachten.......

en nul optie is nul optie........... ook al rijden we een keer in de week een rondje bos

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:36

Bandida schreef:
Billy schreef:

Nee hoor, alle paarden, ook die van de topatleten mogen van mij alles krijgen wat ze nodig hebben om op te knappen. En vervolgens horen ze niet aan competitie deel te nemen tot het uit hun systeem is. Als ze wat nodig hebben om op te knappen wil dat automatisch zeggen dat ze niet geschikt zijn voor topsport. Wil je wedstrijden rijden, zorg dan dat je paard 100% is, en niet 95..

Zoals ik al eerder schreef, je wéét niet wanneer het uit hun systeem is, het ene paard is het andere niet en het ene labo is het andere niet.
Vind je het normaal dat dat niet duidelijk omschreven is, dat er bijv. wordt gezegd, ok, ook al wordt het middel getraceerd, als er bijv. minder dan 0.05 in het bloed zit kan het absoluut niet meer prestatieverhogend werken, eventueel in combinatie met een medisch logboek waarin men kan zien waar en wanneer het paard behandeld is met het middel en waarom, en dat er zo niet mensen als dopingzondaars worden afgeschilderd die hun paard ooit in een ver verleden behandeld hebben voor een kwaaltje wat elk paard kan krijgen, of lekker een fysiotherapeut hebben laten komen om eens goed te masseren en nu van het massagemiddeltje de dupe worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:36

En dan zeg je "daar gaat je theorietje" en ik was degene die het over de theorie had :D Of ik heb je helemaal fout begrepen, in dat geval excuus.

KiWiKo kom op zeg, dat is onzin. Nuloptie op wedstrijd is nuloptie op wedstrijd. Als je niet op wedstrijden gaat, heb je er geen last van. :roll: Houd je peerd thuis, dan kan je hem alle zorgen geven en als het uit het bloed is, kan je paard gezond en wel meedoen aan wedstrijden zonder positief te testen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:39

Bandida schreef:
KiWiKo schreef:

Ik begrijp je niet hoor Kiwiko. Met een paard wat vanavond koliek krijgt ga je volgende week toch niet op wedstrijd.
Daarvoor dient de nuloptie.. omdat een hoop mensen om allerlei egoïstische redenen met een maar 95% of minder ok paard willen deelnemen, en als je daar niet keihard de hand aan houdt het nog ergere beulerij wordt dan het zelfs zonder doping al is.

je begrijpt me inderdaad niet............ wedstrijd rijden heeft hier niks mee te maken........ je kan ook na 3 weken een keer gaan boshobbelen.......... maar dan voldoe je niet aan de NULoptie :)

trouwens dan mag je 5 maanden na die koliek nog steeds niks met je paard doen, want dan zit het nog steeds in zijn bloed, en voldoe je nog steeds niet aan de NULoptie........

dus een simpel koliekje betekend dat elk paard minimaal een half jaar uit de running is......... een mokje ook trouwens :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:40

pharagirlke schreef:
En dan zeg je "daar gaat je theorietje" en ik was degene die het over de theorie had :D Of ik heb je helemaal fout begrepen, in dat geval excuus.

KiWiKo kom op zeg, dat is onzin. Nuloptie op wedstrijd is nuloptie op wedstrijd. Als je niet op wedstrijden gaat, heb je er geen last van. :roll: Houd je peerd thuis, dan kan je hem alle zorgen geven en als het uit het bloed is, kan je paard gezond en wel meedoen aan wedstrijden zonder positief te testen.

NUL optie, is nul optie.............. thuis, op wedstrijd en in het bos :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:40

horseyfries schreef:
Vind je het normaal dat dat niet duidelijk omschreven is, dat er bijv. wordt gezegd, ok, ook al wordt het middel getraceerd, als er bijv. minder dan 0.05 in het bloed zit kan het absoluut niet meer prestatieverhogend werken

Nee, maar daar moeten de betrokkenen dan maar eens werk van maken, van goeie omschrijvingen. Ik vind het als achterliggend principe wel de moeite om te handhaven.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:41

Bandida schreef:
KiWiKo schreef:

Als jouw paard krampkoliek heeft en daar wat Buscopan voor krijgt, is meestal na een dag echt wel weer helemaal het haantje hoor.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:41

En als elke wedstrijdregel ook thuis moet gelden waar ik het mee eens ben gaat mn moeder me niet dankbaar zijn. Dat word een hoop witgoed. En dan ook nog eens elke dag vlechten :oo Nee dat word mooi.... Want je moet wel de lijn doortrekken als je 1 regel thuis ook moet toepassen dan het gehele regelement he. Afwisseling is er dan ook niet meer bij tenzij je ook gaat jumping rijden. Dan kan je nog een hindernisje in je proef zetten.

Ik snap niet hoe je de regel nultolerantie op wedstrijd kan doortrekken naar thuis :D
Dus ja KiWiKo, ik vind het onzin. Als je thuis blijft kan je je paard prima behandelen want thuis geld die regel niet.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:43

KiWiKo schreef:
NUL optie, is nul optie.............. thuis, op wedstrijd en in het bos :)

Wat is dat voor onzin, nuloptie is een regeltje voor competitieruiters en paarden. Nuloptie bestaat niet bij mij op het erf, heb geen wedstrijdpaarden, en dus ook geen reden om me over toegediende producten zorgen te maken in het kader van al dan niet aan iets kunnen deelnemen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:45

Nikka schreef:
Als jouw paard krampkoliek heeft en daar wat Buscopan voor krijgt, is meestal na een dag echt wel weer helemaal het haantje hoor.

Kijk dat kan best, maar met een paard dat de dag ervoor genoeg krampkoliek had om er buscopan in te duwen, hoor je de dag erna niet op een wedstrijd te staan. Het is omdat blijkbaar niet iedereen dat uit zichzelf logisch vindt dat dit soort regels bedacht zijn :)*