Whisper positief getest voor doping, Isabell Werth geschorst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:51

Gaat niet best met de duitsers zo...
Maar wel een raar middel, voor psychoses...

Ik geloof dat als de dierenarts iets heeft voorgeschreven, dat aangegeven moet zijn, door de dierenarts erkend, maar weet niet zeker hoor.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:54

Dit is compleet nieuw voor me :oo

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:55

duChambre schreef:
[***] schreef:
Pijnstillers hetzelfde: heb je het in de aanloop van een wedstrijd nodig gehad om je paard toch in topconditie te krijgen en te houden en is er in het bloed te zien dat het niet vlak voor de wedstrijd toegediend is.... prima toch?

daar ben ik het dus totaal niet met je eens!
als jij pijnstillers nodig hebt om je paard te trainen is er iets mis, dus zou je zekers ook niet op wedstrijd moeten gaan! ja je hebt de pijnstillers wss van de DA, dus je hebt je paard na laten kijken. maar gun je paard dan de rust die hij nodig heeft om te herstellen, en ga niet meteen het uiterste vragen op wedstrijd..!

Maar dat wil toch niet per definitie zeggen dat het paard geen rust heeft gehad? Als een paard een paar weken voor de wedstrijd een paar dagen een pijnstiller of een koortsremmer heeft gehad en ook een paar dagen heel licht/niet heeft getraind kan het prima herstellen. En als je als ruiter dan al je geld en tijd hebt geinvesteerd om er op die ene wedstrijd te zijn, daar waar je maanden voor getraint hebt, dan is het toch niet meer dan logisch dat je je paard dan niet zo maar op stal gooit. Kijk, een paard dat zonder pijnstillers niet/slechter functioneert op wedstrijd sturen ben ik ook niet voor, maar op het moment dat een paard door een tijdelijk gebruik van pijnstillers 4 weken later pijnloos aan de start kan staan lijkt mij niets mis mee. Het blijven natuurlijk sportpaarden en ruiters, geen recreatieknollen en recreatiehobbelaars. Ze onderscheiden zich niet alleen qua fysiek, maar ook qua instelling van een recreant. Een voetballer zou ook geen wk missen als hij door gebruik (da's wat anders dan misbruik) van medicijnen en pijstilling net wat sneller hersteld en fit kan zijn.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:00

Ik quote maar even uit de eerder genoemde link:

"Es ist furchtbar. Jetzt lassen erstmal alle die Flügel hängen", sagte Madeleine Winter-Schulze. Der Besitzerin von Whisper gehören zehn weitere Pferde, die von Werth geritten werden, darunter die vierbeinigen Stars Satchmo und Warum nicht. "Ich bin ihr nicht böse. Sie konnte nichts dazu. Es hatte einige Tage zuvor eine Behandlung gegeben, aber der Arzt hatte Grünes Licht für das Turnier in Wiesbaden gegeben", sagte Winter-Schulze dem Sport-Informations-Dienst (SID).

KiWiKo

Re: Whisper positief getest voor doping, Isabell Werth geschorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:01

zozo, das niet gaaf!!

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:03

hippiater schreef:
Erg voor de sport maar het vinden van het middel fluthenazine is catastrofaal en onaanvaardbaar (indien juist).

Het behoort tot piperazine klasse van phenothiazine derivaten en is reeds als doping in de rensport gebruikt om de uitslag van koersen te beïnvloeden. Naast het beoogde effect om paarden langdurig beter bewerkbaar en coöperatiever te maken heeft het gebruik in sommige gevallen geleidt tot ernstige extrapyrimidale (zweten, drangen, schrapen, stress enz.) neurologische effecten en een enkel geval met dodelijke afloop (euthanasie wegens blijvende niet op diverse medicatie reagerende neurologische problemen).

Laten we maar hopen dat het een mogelijke kruisreactie met de een of andere andere "piperazine" is. Naast psychopharmaca en drugs voor de clubscene zoals trifluoromethylphenylpiperazine komen verschillende piperazine afgeleiden ook voor in plastics, smeermiddelen!, resins, ontwormers, pesticiden enz., enz. Keus genoeg dus voor milieucontaminatie!

Is dat mogelijk zo'n kruisreactie?
Als er inderdaad iets is voorgeschreven door een dierenarts zoals gesteld wordt in de Duitse pers dan zou het wel heel raar zijn als het dit middel is, niet alleen om wat je hierboven zegt maar ook omdat het een langwerkend middel is, dat zou een dierenarts van zo'n topper toch zeker wel weten mag ik hopen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:04

Maar ik mag toch aannemen dat je, zeker op dat niveau, weet wanneer iets wel kan en wanneer niet? Ik bedoel, als je nu weet dat je paard positief kan worden bevonden op doping omdat het een X-tijd geleden een bepaald middel toegediend heeft gekregen, dan kan het nu toch niet als een donderslag bij heldere hemel komen? Ik neem aan dat noch Isabell, noch de DA's, noch de rest can haar team een beetje simpel is. Het zou me zwaar tegenvallen van Isabell, ze leek me altijd een erg eerlijke amazone. Maar ja, geen van ons weet wanneer welke zaken de overhand krijgen, zeker niet bij topsport en zeker niet in combinatie met de bedragen die er mee gemoeid zijn.

We spreken hier toch niet over pijnstilling? Het gaat toch om een middel wat de psyche van het paard sterk beïnvloed? Of heb ik het verkeerd begrepen?

Cisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:04

Jeetje, best heftig nieuws dit. :oo Ik zie het nut er niet van in, je hebt jezelf alleen maar ermee.. Erg jammer, zo blijft er niet veel concurrentie over. Ik vind het trouwens wel wat raar dat er hier wordt getwijfeld aan de waarheid van Anky haar site. Ik denk niet dat ze zo iets erop zetten als het niet waar zou zijn, en bovendien komt het (zoals eronder vernoemd) uit Pferd-Aktuell. :j

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:07

chevax schreef:
Maar ik mag toch aannemen dat je, zeker op dat niveau, weet wanneer iets wel kan en wanneer niet? Ik bedoel, als je nu weet dat je paard positief kan worden bevonden op doping omdat het een X-tijd geleden een bepaald middel toegediend heeft gekregen, dan kan het nu toch niet als een donderslag bij heldere hemel komen? Ik neem aan dat noch Isabell, noch de DA's, noch de rest can haar team een beetje simpel is. Het zou me zwaar tegenvallen van Isabell, ze leek me altijd een erg eerlijke amazone. Maar ja, geen van ons weet wanneer welke zaken de overhand krijgen, zeker niet bij topsport en zeker niet in combinatie met de bedragen die er mee gemoeid zijn.

We spreken hier toch niet over pijnstilling? Het gaat toch om een middel wat de psyche van het paard sterk beïnvloed? Of heb ik het verkeerd begrepen?

Tsja... misschien zat het in een roesje dat is gebruikt voor de behandeling waar die eigenares het over heeft?
Ik begrijp niet helemaal dat de behandelend DA groen licht heeft gegeven, als het spul wel uit een dopingtest blijkt te kunnen rollen. Nieuwe testen of moet de DA huiswerk gaan doen...?

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:08

Sientje schreef:
Ik quote maar even uit de eerder genoemde link:

"Es ist furchtbar. Jetzt lassen erstmal alle die Flügel hängen", sagte Madeleine Winter-Schulze. Der Besitzerin von Whisper gehören zehn weitere Pferde, die von Werth geritten werden, darunter die vierbeinigen Stars Satchmo und Warum nicht. "Ich bin ihr nicht böse. Sie konnte nichts dazu. Es hatte einige Tage zuvor eine Behandlung gegeben, aber der Arzt hatte Grünes Licht für das Turnier in Wiesbaden gegeben", sagte Winter-Schulze dem Sport-Informations-Dienst (SID).

Het zou heel zuur zijn en een zeer kostbare (domme) fout. In deze tak van sport hoort sowieso een arts op de hoogte te zijn van bezwaarde middelen en wachttijden. En Isabelle zelf heeft natuurlijk de laatste verantwoordelijkheid voor haar rijdieren.

lego

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:09

Bah, Isabell doet iets vreselijks stoms en Anky krijgt de schuld. Kan het nog erger?
Snap niet dat jullie Isabell nog zo hoog houden, zoiets had Anky moeten flikken...

Heel jammer voor de sport, er valt nu toch één van de wereldtoppers weg. Ben benieuwd hoe dit af gaat lopen. Duitsland is lekker bezig.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:11

odetteke, als je het zo beredeneerd ben ik wel enigszins met je eens. maar dit kon ik niet uit je eerdere post opmaken.
mijn mening zal altijd blijven, ook als ik (n)ooit :P in de topsport kom te rijden (of ook al vanaf de B), dat als mijn paard iets heeft, dat hij pas weer aan de wedstrijden zou mogen als hij 100% hersteld is.
maarja dat is natuurlijk mijn mening, gelukkig zijn we allemaal anders.. en ik rijd natuurlijk niet voor mijn beroep, dus misschien dat ik niet dit niet helemaal goed kan beoordelen.
helaas heb ik wel voor ruiters gewerkt die dit wél konder beoordelen, maar hun paard gewoon met een 'aspirientje' gewoon op wedstrijd stuurden...

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:21

odetteke schreef:
Het blijven natuurlijk sportpaarden en ruiters, geen recreatieknollen en recreatiehobbelaars. Ze onderscheiden zich niet alleen qua fysiek, maar ook qua instelling van een recreant. Een voetballer zou ook geen wk missen als hij door gebruik (da's wat anders dan misbruik) van medicijnen en pijstilling net wat sneller hersteld en fit kan zijn.

Die ruiter zal zich zeker onderscheiden van een recreant, maar ik betwijfel of het paard weet dat hij een belangrijke wedstrijd gaat missen, ik moet het eerste paard nog tegenkomen dat de startlijsten zelf kan lezen. ;)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:22

ikowtje schreef:
Gaat niet best met de duitsers zo...
Maar wel een raar middel, voor psychoses...

Ik geloof dat als de dierenarts iets heeft voorgeschreven, dat aangegeven moet zijn, door de dierenarts erkend, maar weet niet zeker hoor.

Dat is het eerste wat ik dacht!! Hoe ontdek je echt een depressie bij je paard (behalve via een bloedproef, maar daar moet dan wel aanleiding voor zijn..)

Snap niet helemaal waarom dit middel is gebruikt!

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:27

Rymke schreef:
Bah, Isabell doet iets vreselijks stoms en Anky krijgt de schuld. Kan het nog erger?
Snap niet dat jullie Isabell nog zo hoog houden, zoiets had Anky moeten flikken...

Heel jammer voor de sport, er valt nu toch één van de wereldtoppers weg. Ben benieuwd hoe dit af gaat lopen. Duitsland is lekker bezig.

Ben het volledig met je eens hoor Rymke. Anky had dit niet hoeven te flikken, dan was heel de wereld op tilt. En nu?? Nu gaat nederland een beetje positieve woordjes doen voor Isabell, zooo zielig.........

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:30

Hermelientje schreef:
Die ruiter zal zich zeker onderscheiden van een recreant, maar ik betwijfel of het paard weet dat hij een belangrijke wedstrijd gaat missen, ik moet het eerste paard nog tegenkomen dat de startlijsten zelf kan lezen. ;)

*proest* Haha, nee, maar een paard met sportmentaliteit zet wel door op het moment dat het de ring in moet en toch ergens een klein pijntje heeft.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:33

hippiater schreef:
Erg voor de sport maar het vinden van het middel fluthenazine is catastrofaal en onaanvaardbaar (indien juist).

Het behoort tot piperazine klasse van phenothiazine derivaten en is reeds als doping in de rensport gebruikt om de uitslag van koersen te beïnvloeden. Naast het beoogde effect om paarden langdurig beter bewerkbaar en coöperatiever te maken heeft het gebruik in sommige gevallen geleidt tot ernstige extrapyrimidale (zweten, drangen, schrapen, stress enz.) neurologische effecten en een enkel geval met dodelijke afloop (euthanasie wegens blijvende niet op diverse medicatie reagerende neurologische problemen).

Laten we maar hopen dat het een mogelijke kruisreactie met de een of andere andere "piperazine" is. Naast psychopharmaca en drugs voor de clubscene zoals trifluoromethylphenylpiperazine komen verschillende piperazine afgeleiden ook voor in plastics, smeermiddelen!, resins, ontwormers, pesticiden enz., enz. Keus genoeg dus voor milieucontaminatie!

Mooi geschreven ! +:)+

Maar "geleidt......" :=
Ik zeg: overdoen dat proefschrift en inleveren je Phd. :D

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:37

duChambre schreef:
helaas heb ik wel voor ruiters gewerkt die dit wél konder beoordelen, maar hun paard gewoon met een 'aspirientje' gewoon op wedstrijd stuurden...

Anderzijds... als jij morgen een sollicitatiegesprek hebt of zelf een belangrijke wedstrijd neem je toch ook een aspiriente omdat je er wilt zijn en denkt een kans te maken?

Ik weet niet hoe het bij topsportpaarden zit, maar ik weet wel dat topsporters veeeeeel eerder medicijnen voorgeschreven dan de gewonen burger. Niet omdat ze zo ziek zijn, maar om net iets sneller volledig hersteld te zijn.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:39

Stravero schreef:
Rymke schreef:

Ben het volledig met je eens hoor Rymke. Anky had dit niet hoeven te flikken, dan was heel de wereld op tilt. En nu?? Nu gaat nederland een beetje positieve woordjes doen voor Isabell, zooo zielig.........

>;) Hoezo generaliseren. Spreek even voor jezelf?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:48

odetteke schreef:
duChambre schreef:

Anderzijds... als jij morgen een sollicitatiegesprek hebt of zelf een belangrijke wedstrijd neem je toch ook een aspiriente omdat je er wilt zijn en denkt een kans te maken?

Ik weet niet hoe het bij topsportpaarden zit, maar ik weet wel dat topsporters veeeeeel eerder medicijnen voorgeschreven dan de gewonen burger. Niet omdat ze zo ziek zijn, maar om net iets sneller volledig hersteld te zijn.

En juist daarom is het, denk ik tenminste, aan banden gelegd en wordt er op gecontroleerd. Stel je voor dat er geen controle op zou zijn, wat voor situaties zou je dan krijgen? Maar volgens mij weten wij nog geen 5% van wat zich allemaal in de hippische topsport afspeelt.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:53

Lijkt me ook een behoorlijk vreemd middel om toe te dienen aan een paard??
Zou het ook als kalmeringsmiddel werken?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:10

Jeej... vast geen 'happy athlete' dat paard, als ie dat soort middelen nodig heeft... >;)

Als ik een paard op dat niveau zou rijden zou ik het niet eens meer staysoundklei op zijn benen durven te smeren denk ik :=

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:16

Jongens toch, heb hier toch wel enkele bedenkingen bij:

-Anky gaat echt niet zo dom zijn om dit zelf te verspreiden, zou pure laster zijn en dan was dat al lang uitgekomen. Zo dom is ze niet.

-Als Werth hieraan schuldig is, dan zou me dat blijkbaar iets minder verbazen dan anderen. Ik denk persoonlijk dat doping overal zit, in elke sport. De kunst is om zich niet te laten betrappen en geen producten te gebruiken die op de dopinglijst staan. En sommigen denken blijkbaar dat ze niet zo dom kan zijn? Wel, kijk eens naar al die bekende atleten die zich gedopeerd hebben: zij stonden vaak ook al aan de top en gingen toch nog de fout in. De verleiding blijft groot, welke status je ook in de sport hebt.

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:27

Jeetje, wat een verhaal.. Ben benieuwd naar het staartje, en naar de uitslag van de contra expertise..

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:33

Begin deze week was er een drie uur durende paneldiscussie op de Duitse TV. Tijdens deze discussie werd het heel duidelijk dat de dierenartsen zich in de steek gelaten voelen door de FEI en de FN. Het ontbreekt gewoon aan duidelijke regels. Daarnaast is er een vrij recent (en zeer duidelijk) onderzoek geweest van een aantal Amerikaanse universiteiten waaruit blijkt dat bepaalde stoffen zich niet makelijk laten verdrijven. Na het behandelen van een aantal paarden met een bepaald middel, werden deze paarden naar andere stallen gebracht, de stallen waar de paarden gehuisvest waren werden schoongespoten, en er werden andere paarden in de stallen gezet. Echter... ook bij deze (niet behandelde) paarden werd nog een residu gevonden van het betreffende middel. Naar mijn mening zijn vele ruiters het slachtoffer van de steeds verbeterde opsporingstechnieken en het feit dat er geen duidelijke of adekwate regels zijn.

In het onderhavige geval van Isabell Werth en Whisper werd het groene licht gegeven door de dierenarts van Madeleine Schultze, eigenaresse en sponsor van op zijn minst tien top spring- en dressuurpaarden, en bovendien prominent bestuurslid van de Duitse FN.

In deze paneldiscussie werd tevens met de beschuldigende vinger gewezen naar alle ander landen, die volgens de Duits FN, niet de middelen en technieken hebben om dit soort vergrijpen op te sporen. Ergo het is in andere landen exact hetzelfde maar daar kunnen ze het niet opsporen.

Naar mijn bescheiden mening is men in Duitsland bezig om hun eigen staart op te eten !