Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
duChambre schreef:[***] schreef:Pijnstillers hetzelfde: heb je het in de aanloop van een wedstrijd nodig gehad om je paard toch in topconditie te krijgen en te houden en is er in het bloed te zien dat het niet vlak voor de wedstrijd toegediend is.... prima toch?
daar ben ik het dus totaal niet met je eens!
als jij pijnstillers nodig hebt om je paard te trainen is er iets mis, dus zou je zekers ook niet op wedstrijd moeten gaan! ja je hebt de pijnstillers wss van de DA, dus je hebt je paard na laten kijken. maar gun je paard dan de rust die hij nodig heeft om te herstellen, en ga niet meteen het uiterste vragen op wedstrijd..!
hippiater schreef:Erg voor de sport maar het vinden van het middel fluthenazine is catastrofaal en onaanvaardbaar (indien juist).
Het behoort tot piperazine klasse van phenothiazine derivaten en is reeds als doping in de rensport gebruikt om de uitslag van koersen te beïnvloeden. Naast het beoogde effect om paarden langdurig beter bewerkbaar en coöperatiever te maken heeft het gebruik in sommige gevallen geleidt tot ernstige extrapyrimidale (zweten, drangen, schrapen, stress enz.) neurologische effecten en een enkel geval met dodelijke afloop (euthanasie wegens blijvende niet op diverse medicatie reagerende neurologische problemen).
Laten we maar hopen dat het een mogelijke kruisreactie met de een of andere andere "piperazine" is. Naast psychopharmaca en drugs voor de clubscene zoals trifluoromethylphenylpiperazine komen verschillende piperazine afgeleiden ook voor in plastics, smeermiddelen!, resins, ontwormers, pesticiden enz., enz. Keus genoeg dus voor milieucontaminatie!
chevax schreef:Maar ik mag toch aannemen dat je, zeker op dat niveau, weet wanneer iets wel kan en wanneer niet? Ik bedoel, als je nu weet dat je paard positief kan worden bevonden op doping omdat het een X-tijd geleden een bepaald middel toegediend heeft gekregen, dan kan het nu toch niet als een donderslag bij heldere hemel komen? Ik neem aan dat noch Isabell, noch de DA's, noch de rest can haar team een beetje simpel is. Het zou me zwaar tegenvallen van Isabell, ze leek me altijd een erg eerlijke amazone. Maar ja, geen van ons weet wanneer welke zaken de overhand krijgen, zeker niet bij topsport en zeker niet in combinatie met de bedragen die er mee gemoeid zijn.
We spreken hier toch niet over pijnstilling? Het gaat toch om een middel wat de psyche van het paard sterk beïnvloed? Of heb ik het verkeerd begrepen?
Sientje schreef:Ik quote maar even uit de eerder genoemde link:
"Es ist furchtbar. Jetzt lassen erstmal alle die Flügel hängen", sagte Madeleine Winter-Schulze. Der Besitzerin von Whisper gehören zehn weitere Pferde, die von Werth geritten werden, darunter die vierbeinigen Stars Satchmo und Warum nicht. "Ich bin ihr nicht böse. Sie konnte nichts dazu. Es hatte einige Tage zuvor eine Behandlung gegeben, aber der Arzt hatte Grünes Licht für das Turnier in Wiesbaden gegeben", sagte Winter-Schulze dem Sport-Informations-Dienst (SID).
odetteke schreef:Het blijven natuurlijk sportpaarden en ruiters, geen recreatieknollen en recreatiehobbelaars. Ze onderscheiden zich niet alleen qua fysiek, maar ook qua instelling van een recreant. Een voetballer zou ook geen wk missen als hij door gebruik (da's wat anders dan misbruik) van medicijnen en pijstilling net wat sneller hersteld en fit kan zijn.
ikowtje schreef:Gaat niet best met de duitsers zo...
Maar wel een raar middel, voor psychoses...
Ik geloof dat als de dierenarts iets heeft voorgeschreven, dat aangegeven moet zijn, door de dierenarts erkend, maar weet niet zeker hoor.
Rymke schreef:Bah, Isabell doet iets vreselijks stoms en Anky krijgt de schuld. Kan het nog erger?
Snap niet dat jullie Isabell nog zo hoog houden, zoiets had Anky moeten flikken...
Heel jammer voor de sport, er valt nu toch één van de wereldtoppers weg. Ben benieuwd hoe dit af gaat lopen. Duitsland is lekker bezig.
Hermelientje schreef:Die ruiter zal zich zeker onderscheiden van een recreant, maar ik betwijfel of het paard weet dat hij een belangrijke wedstrijd gaat missen, ik moet het eerste paard nog tegenkomen dat de startlijsten zelf kan lezen.
hippiater schreef:Erg voor de sport maar het vinden van het middel fluthenazine is catastrofaal en onaanvaardbaar (indien juist).
Het behoort tot piperazine klasse van phenothiazine derivaten en is reeds als doping in de rensport gebruikt om de uitslag van koersen te beïnvloeden. Naast het beoogde effect om paarden langdurig beter bewerkbaar en coöperatiever te maken heeft het gebruik in sommige gevallen geleidt tot ernstige extrapyrimidale (zweten, drangen, schrapen, stress enz.) neurologische effecten en een enkel geval met dodelijke afloop (euthanasie wegens blijvende niet op diverse medicatie reagerende neurologische problemen).
Laten we maar hopen dat het een mogelijke kruisreactie met de een of andere andere "piperazine" is. Naast psychopharmaca en drugs voor de clubscene zoals trifluoromethylphenylpiperazine komen verschillende piperazine afgeleiden ook voor in plastics, smeermiddelen!, resins, ontwormers, pesticiden enz., enz. Keus genoeg dus voor milieucontaminatie!
duChambre schreef:helaas heb ik wel voor ruiters gewerkt die dit wél konder beoordelen, maar hun paard gewoon met een 'aspirientje' gewoon op wedstrijd stuurden...
Stravero schreef:Rymke schreef:Bah, Isabell doet iets vreselijks stoms en Anky krijgt de schuld. Kan het nog erger?
Snap niet dat jullie Isabell nog zo hoog houden, zoiets had Anky moeten flikken...
Heel jammer voor de sport, er valt nu toch één van de wereldtoppers weg. Ben benieuwd hoe dit af gaat lopen. Duitsland is lekker bezig.
Ben het volledig met je eens hoor Rymke. Anky had dit niet hoeven te flikken, dan was heel de wereld op tilt. En nu?? Nu gaat nederland een beetje positieve woordjes doen voor Isabell, zooo zielig.........
odetteke schreef:duChambre schreef:helaas heb ik wel voor ruiters gewerkt die dit wél konder beoordelen, maar hun paard gewoon met een 'aspirientje' gewoon op wedstrijd stuurden...
Anderzijds... als jij morgen een sollicitatiegesprek hebt of zelf een belangrijke wedstrijd neem je toch ook een aspiriente omdat je er wilt zijn en denkt een kans te maken?
Ik weet niet hoe het bij topsportpaarden zit, maar ik weet wel dat topsporters veeeeeel eerder medicijnen voorgeschreven dan de gewonen burger. Niet omdat ze zo ziek zijn, maar om net iets sneller volledig hersteld te zijn.