Klassiek ruiter wil veranderingen in dressuurreglementen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Klassiek ruiter wil veranderingen in dressuurreglementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:00

Daar staat in de bijtekst dat dit een paard is dat consequent ver achter de teugel is gereden. En daar dus uitgehaald moet worden. Niet mooi maar nodig.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:46

Dit heeft toch niets met in aanleuning rijden te maken?

Dit is ordinair zijn kop omhoog trekken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:51

Paarden die zo strak getrokken zijn moeten eerst hun hoofd uit de krul krijgen voordat je ze aan de teugel krijgt.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:53

Ik heb niets tegen correctie maar ik vind dit niets met in aanleuning rijden te maken hebben.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:00

Mizora schreef:
Paarden die zo strak getrokken zijn moeten eerst hun hoofd uit de krul krijgen voordat je ze aan de teugel krijgt.

lief............ dan heb jij nog niet zoveel begrepen van hoe en paard werkt :) :)

een paard kruipt achter de teugel omdat ze het been niet accepteren........

strak trekken werkt niet bij een paard, geloof me ik heb het echt in alle vormen geprobeerd........... maar een paard trek je nergens heen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:06

Supergoede regels! :) Doen!

Zag laatst weer een paard met wonden in de buik van sporen, bah. :r

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 23:21

aslo schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=p61NdyJw5Yg
http://www.youtube.com/watch?v=QyGn5tldFag
http://www.youtube.com/watch?v=Kdv0IPdw ... re=related

En wat moet ik dan van bovenstaande filmpjes denken? Net als Horseyfries en Vudres, is die man (cq hetgeen hij in die filmpjes uitdraagt) ook niet mijn voorbeeld.

Ik vind dit echt drie keer niks. Een paard dat te diep loopt of achter de loodlijn corrigeer je met je been, niet met je hand. Als deze man het voorbeeld is van hoe het zou moeten, sorry hoor dan zie je straks allemaal ruiters met hun handen in hun neus hun paard zijn kop omhoog trekken inplaats van in de krul. Naar mijn mening net zo slecht.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 23:32

Een paard dat consequent achter de teugel gereden is, wat je dus in de basis wil corrigeren, moet je IMO ook met een basisbit rijden: trens ipv S&T. Zeker als je onder corrigeren verstaat dat je hem ruwweg omhoog rukt als hij ontspannen naar beneden komt. Zou sowieso niet mijn manier zijn maar goed... Als dat het boegbeeld van klassieke dressuur is, geef me dan maar de "nieuwe" manier hoor.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 17:50

ElCid schreef:
Voor al die mensen die blijkbaar niet weten hoe het orenspel van een paard moet worden uitgelegd, Van de Bokt Wiki:
Citaat:
Een andere reden waarom een paard zijn oren naar achteren kan leggen, is wanneer het dier geconcentreerd is of iets misschien lastig vindt. Bij moeilijke oefeningen zijn er bijvoorbeeld veel paarden die hun oren naar achteren hebben - niet omdat ze boos zijn of het niet leuk vinden, maar omdat ze zich moeten concentreren!

Nog een situatie waarin het paard de oortjes naar achter houdt maar niet per se boos is, is wanneer het dier de aandacht op ‘iets’ dat zich achter hem bevindt, heeft gericht. Zoals een bepaald geluid of een ander dier achter zich. Maar ook wanneer een paard onder het zadel de aandacht op de ruiter gevestigd heeft, kan hij de oren naar achteren leggen omdat hij naar de hulpen ‘luistert’. Een paard dat geconcentreerd is, heeft ook vaak de oren wat naar achteren gericht.

http://www.bokt.nl/wiki/Orenspel#Beide_ ... r_achteren

Jammer dat er zo weinig kennis is omtrent het juist trainen van een paard en dat veel van de eerder gegeven antwoorden gebaseerd zijn op onvoorstelbare onkunde, ignorantie en duidelijk maken hoe weinig mensen zich verdiepen in het wezen paard.

Inderdaad erg jammer als er blijkbaar mensen zijn die absoluut niet meer objectief naar paardengedrag kunnen kijken als hij bereden wordt door iemand die ze adoreren, zelfs als het paard duidelijk aangeeft dat dit niet geconcentreerd en gelukkig is, hij zijn oren plat achterover heeft, een niet mis te verstane uitdrukking op zijn hoofd, een staart die zwiept nog eens bevestigd dat hij allesbehalve ontspannen en tevreden zijn werk doet en in het andere filmpje bovendien nog eens flink naar het been trapt. Als jij dit nog wilt goedpraten doe het dan door te zeggen dat het misschien een momentopname is, maar zeggen dat dit "concentratie" is, dat geloof je toch zeker zelf niet? Als je het wel doet, dan is je laatste zin vooral van toepassing op jezelf.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:05

Dat trappen rijd de man ook niet zelf. Maar dat staartzwiepen gaat heel strak op maat, gaat hij naar het andere been, dan slingert de staart mee.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:08

Nee, daar rijdt hij niet zelf, daar is hij degene die aan de kant staat te roepen dat het zo goed is, als het paard tegen de hand met weggedrukte rug aan het "piafferen" is.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:24

Ik ben het helemaal met je eens @Horseyfries
Ik laat deze hype aan me voorbij gaan. :D

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:19

Ik weet te weinig af van de beste man die dit geschreven heeft en ik weet te weinig af van het hedendaagse wedstrijdgebeuren, maar dit weet ik wel: de benoemde punten (alhoewel niet alles) zijn zeker voor bespreking vatbaar binnen de wedstrijdorganisatie. Ik denk dat het best wel mogelijk is om veel strenger te gaan jureren en controleren, als er maar een goede plan van aanpak en vooral doorzettingsvermogen is. En het belangrijkste, men moet hun ogen durven open te doen.

De man die een berg verzet, begint met het wegdragen van kleine steentjes, om het zo te zeggen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 18:00

Veel van de benoemde punten staan allang in het reglement.
Voordat iemand denkt dat hij/zij verbeterpunten moet aangeven zou het toch logisch zijn dat diegene zich dan eerst verdiept in de bestaande regels?
Om nog maar te zwijgen over het nadenken voor wie die regels bestemd zijn en te blijven bij de groepering die onder die regels valt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 18:30

horseyfries schreef:
Veel van de benoemde punten staan allang in het reglement.

Nogmaals ben een leek hoor op wedstrijd gebied :o

Als er al diverse punten in vernoemd zijn, dan klinkt het alsof daar niet genoeg op word gecontroleerd. Dus dan zou je daar al moeten beginnen, de controle velen malen scherper maken.

Hoe gaat dat nu trouwens op een gemiddelde wedstrijd genomen? Mag je zo de ring in of word er gecontroleerd oid?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:12

Dat verschilt per wedstrijd. Er zijn soms ringmeesters die bijv. controleren op lengte vd zweep, er lopen controleurs rond op wedstrijden die steekproeven doen en bij de grote wedstrijden is er een speciale controleur die bitten, zwepen, sporen e.d. controleert.
Maar de controle op bijv. open spoorplekken is ook iets wat in de ring door de jury gedaan kan worden, elke jury is verplicht om uit te bellen zodra hij/zij bloed ziet.
Overal extra controleurs neerzetten op alle niveau's is waarschijnlijk niet haalbaar en je kunt je ook afvragen of dat nodig is, als de combinaties in de ring al door een jury beoordeeld worden.

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:22

_O- Geweldig topic... Moeten de nederlandse ruiters nu gaan bepalen en tekenen voor iets wat ze in duitsland willen doorvoeren... :+ En iedereen tekent het ook nog gewoon.
En kijk een op het internet onder zijn naam...

Punt 1: Waarom heeft hij dan wel een hulpteugel aan het bit :o en zo verder.... }>

Wanneer dit voor en over het veranderen van de regels van de KNHS zou gaan.. ja teken vooral. Maar DUITSLAND... Jeetje... Waar bemoeien wij ons Nederlanders mee.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:30

pearl_tje schreef:
_O- Geweldig topic... Moeten de nederlandse ruiters nu gaan bepalen en tekenen voor iets wat ze in duitsland willen doorvoeren... :+ En iedereen tekent het ook nog gewoon.
En kijk een op het internet onder zijn naam...

Punt 1: Waarom heeft hij dan wel een hulpteugel aan het bit :o en zo verder.... }>

Wanneer dit voor en over het veranderen van de regels van de KNHS zou gaan.. ja teken vooral. Maar DUITSLAND... Jeetje... Waar bemoeien wij ons Nederlanders mee.

Het maakt mij weinig uit waar de petitie vandaan komt, iedere verbetering van de huidige moderne dressuur juich ik toe. Of dat nou in Nederland is of in het buitenland. Het gaat mij erom dat met dit soort reglementen het welzijn van de paarden verbeterd wordt. Dat vind ik belangrijk. Natuurlijk juich ik dat toe in een ander land, want dit zou een hoop paardenleed schelen. Het is niet zo dat ik Duitse paarden minder belangrijk vind, daarom teken ik deze petitie.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:36

Laat die man dan beginnen met zelf het goede voorbeeld te geven.

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:42

Vudress schreef:
Laat die man dan beginnen met zelf het goede voorbeeld te geven.

Hihi dat heb je helemaal goed...

En je kunt wel een petitie tekenen. Maar volgens mij weten 9 van de 10 mensen die hier dat ding getekend hebben niet wat er in het Duitse regelement staat. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:59

deze regels vind ik echt goed!! Moeten ze ook in nederland doorvroeren

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:03

Cinnepin schreef:
deze regels vind ik echt goed!! Moeten ze ook in nederland doorvroeren

Kijk dan aub de regels hier eerst door, en dan zie je dat er in andere woorden hetzelfde staat omschreven.
Behalve dan de stomme regel van longeren met kaptoom. En wie wil mij thuis gaan controleren dat ik alles wel goed doe. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:18

nou ik vind dat best goed hoor geen hulpteugels an t bit ook met longeren. ook de longeerlijn aan t bit kan druk veroorzaken als t dier trekt ofzo. Ik longeer mijn paard aan een halster in de padock kan ze ook niet trekken om weg te willen hahah als e dt l zou doen. Nee nog steeds vind ik t goede regels,

En als t al in nederlans op een ander gescgreven manier is ingevoerd waarom zie je dan constant nog wonden van sporen etc, zo erg letten er dan niet op. Mag best wat strenger in NL

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:23

Het gaat er bij deze regel niet op dat je niet een hulpteugel mag gebruiken... Maar dat je die niet aan het bit mag vast maken. ( LEZEN)

Dus jij slingert je paard rond... Helemaal goed toch ;)

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:29

Wat heeft die zn s&t op een domme manier vast op zn site.. allebei even strak, of zelfs de stang nog strakker, en hartstikke lang??? waar dat nou weer goed voor is... denk dat ik met minder druk rijd en lossere stang dan hij ;)

edit: ben het wel met cinnepin (hey jij weer, deze keer wel eens ;) )eens dat er strenger gecontroleerd magw orden op spoorgebruik e.d en dan bedoel ik vooral op het voorterrein en losrijring...... hoeveel mensen daar niet de fout ingaan, is niet misselijk.
Laatst bijgewerkt door Thaliaatjuh op 15-06-09 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt